Moi!
Ajattelin kysyä onko normaalia että paikat turpoaa aika tavalla raskauden aikana? Nyt on rv 30 menossa ja tuntuu että alapää turpoaa yhtä mukaa vatsan kanssa... Niin huvittavaa kuin se onkin :)
Ei siinä muuta kuin ettei ole vain enää kovin mukavaa näyttäytyä ilman vaatteita tulevalle isukille jos tämä jatkuu samaa malliin!
Laskeekohan turvotus synnytyksen jälkeen niin että paikoista tulee taas normaalit?
Kiitoksia jos viitsitte vastata tähän hassuun kysymykseen :)
Turvonnut alapää raskauden aikana...?
15
19472
Vastaukset
- äippä
kuuluu asiaan.. eli ihan normaalia. synnytyksen jälkeen turvotus helpottaa, tosin paikoista ei välttämättä tule enää ikinä ihan sellaisia kun olivat ennen lasta ;) mulla ei esikoista odottaessa juurikaan alapäässä ollut turvotusta mutta tässä kolmannessa kyllä.. että elä huolestu.
eiköhän se tuleva isukkikin ymmärrä että kyseessä on vaan yksi monista raskauden riesoista ;)
onnea loppuodotukseen!- Odottava-86
Juu, kyllä luulen että isukki ymmärtää, pianhan pitäisi odotuksen olevan lopuillaan. Sillehän ei tietenkään voi mitään jos paikoista ei enää prikulleen samanlaiset tule, mutta lapsen vuoksihan sitä uhrautuu. :)
- kuulostaa!
Minulla on 2 lasta ja molempien raskausaikana tunsin kuinka turvoksissa alapää oli juuri rv 30 eteenpäin. Sellainen paineen tunne tavallaan ulkosynnyttimissä. Johtuu verenkierrosta kun maha painaa suuria suonia ja veri pakkautuu laskimoihin. Samalla alapään väri muuttuu sinertäväksi juuri noista verenkiertojutuista johtuen. Veikkaan että yllätyt kun peilillä vilkaiset. :D Ihan varmasti turvotus häviää kun mahasi asukas muuttaa yksiöstään tilavampiin olosuhteisiin. Minulla ainakin turvotukset hävisi mutta sitä kesti kyllä ihan loppuraskauteen asti. Onnellista odotusta!
- Odottava-86
En ole peilillä uskaltanut edes vilkaista eikä mahankummun takaa enää paikkoja näekään. Vai että veren pakkautumisesta johtuisi? Kuulostaa kyllä aika loogiselta. Kiitos!
- näin...
Hei
Kyllä mulla hävisi turvotus ja kohjut alapäästä molemmissa raskauksissa, joten ei hätää. EIkä alapää löystynyt yhtään, koska sektiot. Eka synnytys kesti 15 tuntia ja päädyttiin sitten sektioon ja ahtaan lantion vuoksi toinen syntyi sektiolla. Sitä en osaa siis sanoa, tuleeko alatiesynnytyksen jälkeen alapää ennalleen vai löystyykö.- Odottava-86
Tulikin mieltä arveluttanut kysymys esille!
Tehdäänkö ennen synnytystä jonkinlainen arvio mahtuuko vauva tulemaan alateitse vai että joudutaanko turvautumaan sektioon? Yritetäänkö normaalisti synnytystä ensin alateitse vaikka lantio saattaa arvion mukaan olla liian ahdas? Koituuko vauvalle siitä haittaa jos synnytystä yritetään ensin alateitse ja viime tipassa tehdään sektio? - ............
Odottava-86 kirjoitti:
Tehdäänkö ennen synnytystä jonkinlainen arvio mahtuuko vauva tulemaan alateitse vai että joudutaanko turvautumaan sektioon? Yritetäänkö normaalisti synnytystä ensin alateitse vaikka lantio saattaa arvion mukaan olla liian ahdas? Koituuko vauvalle siitä haittaa jos synnytystä yritetään ensin alateitse ja viime tipassa tehdään sektio?arviota ei erikseen tehdä ellet sitä pyydä. Viimeisellä lääkärikäynnillä lääkäri saattaa ohimennen kokeilla luita ja häntäluun joustavuutta sisäkautta, mutta jos haluat olla varmempi, pitää sinun itse pyytää arvioimaan, ja jos lääkäri ei osaa "varmuudella" sanoa, voit pyytää lähetteen synnytyssairaalaasi, jossa kokeneempi lääkäri voi tehdä arvion ja samalla ultrata jotta saadaan mahdollisimman oikea arvio vauvan painosta.
Minä pyysin arviota, koska suvussa ahdasta lantiota ja useita sektioita. Neuvolalääkäri ei oikein osannut sanoa että mahtuuko, ja sain lähetteen Naistenklinikalle. Siellä sanotiin, että hyvin pitäisi mahtua, mutta ultratessa selvisikin, että lapsi olikin perätilassa, eli sektioaika varattiin kuitenkin. Perätila olisi todennäköisesti jäänyt huomaamatta synnytykseen asti koska neuvolassa olivat koko ajan sitä mieltä, että oikein päin on. Ja NKL:nkin lääkäri meni lankaan ennen ultrausta :D Näinkin voi siis käydä.
Jos arviossa todetaan ahtautta, ei alatiesynnytystä lähdetä yrittämään. Jos synnytys etenee pitkälle eikä vauva edes mahtuisi tulemaan, seurauksena voi olla sydänäänien laskua vauvalla ja hapenpuutetta (aivovaurio), ja aina kun mennään kiireelliseen tai hätäsektioon, ei sektiokokemus useinkaan ole miellyttävä kaiken kiireen keskellä, ja tämä saattaa hidastuttaa toipumista. Samoin vauvakaan ei välttämättä voi hyvin vaikka sektiolla loppujenlopuksi ulos pääsisikin, jos liian kauan on synnytys ollut käynnissä. - Odottava-86
............ kirjoitti:
arviota ei erikseen tehdä ellet sitä pyydä. Viimeisellä lääkärikäynnillä lääkäri saattaa ohimennen kokeilla luita ja häntäluun joustavuutta sisäkautta, mutta jos haluat olla varmempi, pitää sinun itse pyytää arvioimaan, ja jos lääkäri ei osaa "varmuudella" sanoa, voit pyytää lähetteen synnytyssairaalaasi, jossa kokeneempi lääkäri voi tehdä arvion ja samalla ultrata jotta saadaan mahdollisimman oikea arvio vauvan painosta.
Minä pyysin arviota, koska suvussa ahdasta lantiota ja useita sektioita. Neuvolalääkäri ei oikein osannut sanoa että mahtuuko, ja sain lähetteen Naistenklinikalle. Siellä sanotiin, että hyvin pitäisi mahtua, mutta ultratessa selvisikin, että lapsi olikin perätilassa, eli sektioaika varattiin kuitenkin. Perätila olisi todennäköisesti jäänyt huomaamatta synnytykseen asti koska neuvolassa olivat koko ajan sitä mieltä, että oikein päin on. Ja NKL:nkin lääkäri meni lankaan ennen ultrausta :D Näinkin voi siis käydä.
Jos arviossa todetaan ahtautta, ei alatiesynnytystä lähdetä yrittämään. Jos synnytys etenee pitkälle eikä vauva edes mahtuisi tulemaan, seurauksena voi olla sydänäänien laskua vauvalla ja hapenpuutetta (aivovaurio), ja aina kun mennään kiireelliseen tai hätäsektioon, ei sektiokokemus useinkaan ole miellyttävä kaiken kiireen keskellä, ja tämä saattaa hidastuttaa toipumista. Samoin vauvakaan ei välttämättä voi hyvin vaikka sektiolla loppujenlopuksi ulos pääsisikin, jos liian kauan on synnytys ollut käynnissä.Kiitos vastauksesta, pitää muistaa kysyä tarkemmin sitten siitä arviosta lääkärin tarkastuksessa. Minullakin on suvussa tehty useita sektioita joten kannattaahan se varmistaa etukäteen mahtuuko vauva hyvin tulemaan. Luulisi jotenkin että sektio olisi vauvan kannalta parempi koska alateitse syntymisessähän on ehkä useampia riskitekijöitä? Katsotaan mitä lääkäri sanoo!
- perusteltua ennen
Odottava-86 kirjoitti:
Tehdäänkö ennen synnytystä jonkinlainen arvio mahtuuko vauva tulemaan alateitse vai että joudutaanko turvautumaan sektioon? Yritetäänkö normaalisti synnytystä ensin alateitse vaikka lantio saattaa arvion mukaan olla liian ahdas? Koituuko vauvalle siitä haittaa jos synnytystä yritetään ensin alateitse ja viime tipassa tehdään sektio?mutta voidaan joutua toki siihen tilanteeseen synnytyksen yhteydessäkin. Kyllä olisin alateitse halunut synnyttää, mutta mulla se synnytys pysähtyi paikat ei auenneet, lapsi ei päässyt tulemaan. 15 tuntia yritettiin ja parhaimmillani 5 cm auki. Synnytystapa-arviointi tehtiin käsikopelolla ekassa raskaudessa ja lääkäri sanoi, että sopii. Poika painoi vain 3kg. Nyt tokassa sitten tehtiin pelvimetria eli lantionkuvaus ja se todisti paikat liian ahtaiksi.
- Nyrkkituntuma
............ kirjoitti:
arviota ei erikseen tehdä ellet sitä pyydä. Viimeisellä lääkärikäynnillä lääkäri saattaa ohimennen kokeilla luita ja häntäluun joustavuutta sisäkautta, mutta jos haluat olla varmempi, pitää sinun itse pyytää arvioimaan, ja jos lääkäri ei osaa "varmuudella" sanoa, voit pyytää lähetteen synnytyssairaalaasi, jossa kokeneempi lääkäri voi tehdä arvion ja samalla ultrata jotta saadaan mahdollisimman oikea arvio vauvan painosta.
Jos arviossa todetaan ahtautta, ei alatiesynnytystä lähdetä yrittämään. Jos synnytys etenee pitkälle eikä vauva edes mahtuisi tulemaan, seurauksena voi olla sydänäänien laskua vauvalla ja hapenpuutetta (aivovaurio), ja aina kun mennään kiireelliseen tai hätäsektioon, ei sektiokokemus useinkaan ole miellyttävä kaiken kiireen keskellä, ja tämä saattaa hidastuttaa toipumista. Samoin vauvakaan ei välttämättä voi hyvin vaikka sektiolla loppujenlopuksi ulos pääsisikin, jos liian kauan on synnytys ollut käynnissä.Kyllä arvio tehdään. Ainakin mulle tehtiin lääkäri ottaa niin sanotusti "nyrkkituntuman."
- on normaalia
ja menee onneksi ohi:) Saattaa myös tulla muitakin muutoksia alapäähän esimerkiksi jotain möttejä ym kondylooman tapaisia rypäleitä ym. Ohan se aika karmivaa :D
- ja viikkoja nyt
25
- Lapanen29
Sama juttu, viikkoja 29, eka tulollaan! Meillä se alapään turvotus ei tunnu ollenkaan olevan "haitta", limakalvot kauttaaltaan paksuuntuneet ja paikat todella "pehmeät" ja mieheni mielestä erittäin hyvän tuntuiset :) Itsestänikin seksi tuntuu erilaiselle, harmillista että orgasmit ovat loppuneet kuin seinään, mutta muuten hommailu tuntuu tosi hyvälle! Enpä tuosta sitten tiedä jos turpoaa vielä lisää että miten käy, mut nyt ei haittaa! Pukamat kylläkin alkaa vaivata, se on ikävää, hienoa jos ne häviävät synnytyksen jälkeen, sen vaivan kanssa en loppuelämääni halua olla!!!
- Isukki3
Lapanen29 kirjoitti:
Sama juttu, viikkoja 29, eka tulollaan! Meillä se alapään turvotus ei tunnu ollenkaan olevan "haitta", limakalvot kauttaaltaan paksuuntuneet ja paikat todella "pehmeät" ja mieheni mielestä erittäin hyvän tuntuiset :) Itsestänikin seksi tuntuu erilaiselle, harmillista että orgasmit ovat loppuneet kuin seinään, mutta muuten hommailu tuntuu tosi hyvälle! Enpä tuosta sitten tiedä jos turpoaa vielä lisää että miten käy, mut nyt ei haittaa! Pukamat kylläkin alkaa vaivata, se on ikävää, hienoa jos ne häviävät synnytyksen jälkeen, sen vaivan kanssa en loppuelämääni halua olla!!!
Samaa sanoisin miehenä ja isän, ettei alapään turpoaminen odottavalla äidillä lainkaan haittaa. Pikemminkin päinvastoin, jos et siitä itse muuten kärsi! Veikkaisin että useimpien ukkomiesten mielestä nainen on odottaessaan kauneimmillaan, ihan kauttaaltaan. Koskee siis myös "truvonnutta" alapäätä.
Meillä oli odotusaikana seksielämä poikkeuksellisen aktiivista. Varmaan tuon alapäähän kohdistuvan paineen takia vaimoni oli silloin paaaljon aloitteellisempi kuin minä (toisin on nykyään).
Nauttikaa harvinaisesta ajasta yhdessä, nyt kun vielä hyvin voitte. Ja eihän kukaan sitten kait kiellä tekemästä toista ja kolmatta ja neljättä ja... jos perhe-elämä muuten on kondiksessa!
Tsemmpiä ja onnellista odotusta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812