Onko nainen aina lomalla, kun hoitaa lapset kotona? Ansaitseeko nainen lainkaan vapaata eli mennä ilman lapsia jonnekin vai onko naisen menot aina sellaisia että voi ottaa lapsetkin mukaan? Saako nainen vapaapäiviä kotona silloin kun miehellä on vapaaputki vai pitääkö miehen saada levätä raskaan työviikon jälkeen?
Ja ennenkaikkea miksi mies vain valittaa joka päivä, kun pitää käydä raskaassa työssä? On mahdollisuus vaihtaa päivätyöhön, saa hyvää palkkaa ja vakituinen työ. Aika harvinaista tänä päivänä. Olen tarjoutunut menemään työhön, ehdottanut että mies ottaisi vuoden virkavapaata ja siirtäisimme lainaa vuodella eteenpäin. Ei passaa!
Miehisiä mielipiteitä kaipaan näihin asioihin.
Mies vuorotyössä,
16
1694
Vastaukset
- ei helppoa
"Onko nainen aina lomalla, kun hoitaa lapset kotona?"
Noo, lomalla ja lomalla. Sanotaanko näin että sut on vapautettu ansiotöistä, jotta voisit huolehtia lapsista. Tai toisinpäin: miehes on (ainakin enimmäkseen) vapautettu lastenhoidosta jotta voisi käydä ansiotöissä.
"Ansaitseeko nainen lainkaan vapaata eli mennä ilman lapsia jonnekin vai onko naisen menot aina sellaisia että voi ottaa lapsetkin mukaan?"
No ei kai aikuisen ihmisen tarvi keneltäkään lupaa kysyä? Kunhan lapsille hoito löytyy, niin mikä ettei.
"Saako nainen vapaapäiviä kotona silloin kun miehellä on vapaaputki vai pitääkö miehen saada levätä raskaan työviikon jälkeen?"
Kyllä täytyy miehen saada levätä raskaan työviikon jälkeen, mutta ei naisenkaan tarvi neljän seinän sisällä elää. Jos sä voisit pikkuisen selventää, että mikä tässä tuottaa hankaluuksia.. Vois miettii niitä ratkaisuja.
"Olen tarjoutunut menemään työhön, ehdottanut että mies ottaisi vuoden virkavapaata ja siirtäisimme lainaa vuodella eteenpäin. Ei passaa! "
Juu, olis se mullekin kova paikka jäädä kotiin paremman puoliskon elätiksi. Siis se tökkisi jo ihan tunnetasolla. Joskus kun oli työttömänä mutta puoliso töissä, meinasi mennä itsetunto aika palasiksi. Olisko myötäsyntyistä? Miehes varmaan ajattelee samalla tavalla...- se,
etten tosiaan pääse ilman lapsia mihinkään. Painoa en ole saanut palautettua ennalleen, kun en pääse kunnolla esim. lenkille. Meneehän ne lapset siellä kävelyllä, mutta ei se kuntoilua ole, kun täytyy maleksia. Uimahalliin lapset mukaan, itse en pääse lainkaan uimaan vaan uittelen lapsia ja seisoskelen.
Mies käy harrastuksissa, hummaamassa tai muuten vaan vetelee lonkkaa kotona. Tällaista ei minulle suoda. Edes lepoa silloin, kun kuume vetelee 39 ja mies olisi kotona. Jos on harrastuspäivä, sinne mennään. En halua juoda, mies sanoi kerran että menisit illalla juomaan niin saisi krapulassa sitten nukkua. En halua mitään krapulaa, vaan nukkua pitkään muuten vaan.
Työviikon jälkeen ymmärrän, että haluaa lepoa. Mutta kun sitä vapaata on monta päivää, voisi kai siitä suoda vähän toisellekin eikä vain hokea että olet aina lomalla.
Miehelle kaikki hoituu. Ruoka pöydässä, vaatteet puhtaat ja silitetyt, laskut hoidan miehen puolesta, teen kaiken minkä voin ja ehdin. En vain leikiskele lasten kanssa... Mies juoksee tunnin välein tupakalla, mutta ei voi edes roskia viedä samalla.
Sanoit että "kunhan lapsille hoito löytyy". Jos mies on kotosalla ja tuijottaa vain televisiota, miksi ei voi samalla "hoitaa" niitä omia lapsia että pääsisin jonnekin. Systeemi on se, että mies käskee hommata hoitajan muualta, esim. anopin kaitsemaan.
Tuosta työhommasta... Sitä jatkuvaa valitusta en viitsi kuunnella, jos muita mahdollisuuksia on tarjottu. - ei helppoa
se, kirjoitti:
etten tosiaan pääse ilman lapsia mihinkään. Painoa en ole saanut palautettua ennalleen, kun en pääse kunnolla esim. lenkille. Meneehän ne lapset siellä kävelyllä, mutta ei se kuntoilua ole, kun täytyy maleksia. Uimahalliin lapset mukaan, itse en pääse lainkaan uimaan vaan uittelen lapsia ja seisoskelen.
Mies käy harrastuksissa, hummaamassa tai muuten vaan vetelee lonkkaa kotona. Tällaista ei minulle suoda. Edes lepoa silloin, kun kuume vetelee 39 ja mies olisi kotona. Jos on harrastuspäivä, sinne mennään. En halua juoda, mies sanoi kerran että menisit illalla juomaan niin saisi krapulassa sitten nukkua. En halua mitään krapulaa, vaan nukkua pitkään muuten vaan.
Työviikon jälkeen ymmärrän, että haluaa lepoa. Mutta kun sitä vapaata on monta päivää, voisi kai siitä suoda vähän toisellekin eikä vain hokea että olet aina lomalla.
Miehelle kaikki hoituu. Ruoka pöydässä, vaatteet puhtaat ja silitetyt, laskut hoidan miehen puolesta, teen kaiken minkä voin ja ehdin. En vain leikiskele lasten kanssa... Mies juoksee tunnin välein tupakalla, mutta ei voi edes roskia viedä samalla.
Sanoit että "kunhan lapsille hoito löytyy". Jos mies on kotosalla ja tuijottaa vain televisiota, miksi ei voi samalla "hoitaa" niitä omia lapsia että pääsisin jonnekin. Systeemi on se, että mies käskee hommata hoitajan muualta, esim. anopin kaitsemaan.
Tuosta työhommasta... Sitä jatkuvaa valitusta en viitsi kuunnella, jos muita mahdollisuuksia on tarjottu.Juu, kyllä toi kuvaamas tilanne on täysin epäreilu, ei siitä mihinkään pääse. Kyllä miehes pitäis lasten perään kattoo noissa tilanteissa ja oma osuus kotitöissä tehdä.
Tiedä sitten, miten ootte tollaseen tilanteeseen päätynyt, mutta miehes toimia ei voi puolustella. Toi ettet pääse edes lenkeille on ihan sanonkomitä..
Kai tähän voisi sanoa, että nostakaa kissa pöydälle ja pitäkää vakava keskustelu, muttamutta... Täytyy myöntää, etten oikein osaa tohon mitään ratkaisua löytää.
Tsemppiä kuitenkin. - Ninja27
se, kirjoitti:
Tuosta työhommasta... Sitä jatkuvaa valitusta en viitsi kuunnella, jos muita mahdollisuuksia on tarjottu.Jätä miehen vaatteet pesemättä ja elä tee sille ruokaa. Lopeta kaikki miehen puolesta tekemiset ja anna sen tehä ne ite. Ehkä se sit tajuaa et sieki tarttet vapaata. Ja sit voit koittaa sellasta et ku mies tulee kotii, pistäst vaatteet päälles ja lähet ulos, ilman lapsia. Kyllä se mies lapset hoitaa jos ne vaa sinne kotii jätetään. Ovelta vaa sanot että menee tunti tai pari ja ovi kiinni.
Ja jos muutosta ei tapahu, ni sit varmaa osaat huonosta suhteesta lähtee pois. Eihä se mikää ratkasu oo mut kuka jaksaa hoitaa AIKUISTA LASTA? - saamattomuutta
se, kirjoitti:
Tuosta työhommasta... Sitä jatkuvaa valitusta en viitsi kuunnella, jos muita mahdollisuuksia on tarjottu.Minäkin ihmettelen miksi vain "kärsit" ja valitat, kun voisit yhtä hyvin myös toimia. Et sinä miehesi lupaa kaikkeen tarvi, sen kun menet vaan ja jätät lapset miehen hoidettavaksi. Eli ota se paikkasi perheessä ja lopeta moinen piikominen
- se on
vähän niin, että isälle lastenhoito on työtä, mutta äidille lomaa. Onneksi on sellaisiakin isiä, jotka mielellään hoitavat lapsiaan, eivätkä koe sitä työksi.
Ei kai sinulle muuta apua ole kuin ala polttaa tupakkaa, niin saat tunnin välein tupakkatauon ja ala ryypätä, niin saat vapaat illat ja krapula-aamut. Katsos ne tuntuvat olevan ainoat hyväksytyt menot monilla naisilla. - -Nainen-
Jos haluat lähteä lenkille baariin, mihin vain niin pyydä anoppisi hoitamaan lapsia kotiisi, jos miehesi ei suostu hoitamaan. Älä luitenkaan mainitse tästä miehellesi.
Katso sitten mitä miehesi sanoo kun toinen tulee lapsia hoitamaan vaikka hän on vain kotona. Itse koittaisin tuota.
Uskon että oma mieheni ainakin nolostuisi :D- laihdutus
Kirjoittajan painon putoamattomuus ei varmaan ole miehen vika. Ylipaino johtuu liiasta syömisestä ja paino vähenee, kun syö vähemmän kun kuluttaa. Jos liikunnalla aikoo laihtua, pitää vähintään treenata maratonille.
Jatkuva tyytymättömyys tekee elämän kurjaksi. Olisiko syytä ajatella, kuinka mukavaa on kotona niiden odotettujen ja toivottujen lasten kanssa. Äitiys tarkoittaa tiettyjä valintoja. Mies ei voi synnyttää eikä imettää, näinollen pienten lasten hoito tuppaa jäämään äideille. Jos haluaa muutoksen hoitovastuun jakautumiseen kun lapset kasvavat, on tehtävä muutos. Muutos on aloitettava itsestä ja omista toimista. - eräs toinen äiti
laihdutus kirjoitti:
Kirjoittajan painon putoamattomuus ei varmaan ole miehen vika. Ylipaino johtuu liiasta syömisestä ja paino vähenee, kun syö vähemmän kun kuluttaa. Jos liikunnalla aikoo laihtua, pitää vähintään treenata maratonille.
Jatkuva tyytymättömyys tekee elämän kurjaksi. Olisiko syytä ajatella, kuinka mukavaa on kotona niiden odotettujen ja toivottujen lasten kanssa. Äitiys tarkoittaa tiettyjä valintoja. Mies ei voi synnyttää eikä imettää, näinollen pienten lasten hoito tuppaa jäämään äideille. Jos haluaa muutoksen hoitovastuun jakautumiseen kun lapset kasvavat, on tehtävä muutos. Muutos on aloitettava itsestä ja omista toimista.mä en mässäile roskaruokaa, hyvin harvoin syön kuten nytkin kittaan vaan kahvia syönyt olen viimeksi eilen aamulla silti en saa painoani laskemaan. Kotona on 3 lasta, mies tekee 3-vuorotyötä nyt kolmatta päivää töissä putkeen niin että lähtee klo 04 töihin, tulee kotiin vasta 19. Mies on sen verran väsynyt että maksaa sohvalla ja nukkuu, sen hänelle suon ilomielin, mutta nuorimmaisen saan vasta nukkumaan n. 21 jälkeen(5kk vanha) en millään jaksa lähteä lenkille enää, varsinkin kun mies nukkuu, ja nukkuu sen verran sikeästi että jos pienin alkaa itkemään niin siihen ei herää. lasten kanssa ulkona ei voi harrastaa mitään lenkkeilyä, joten pahemmin mitään hyötyä ei ole.
Silti ei paino putoa!!! En syö, poltan kyllä mutta en pääse kuntoilemaan - Isä itsekin
eräs toinen äiti kirjoitti:
mä en mässäile roskaruokaa, hyvin harvoin syön kuten nytkin kittaan vaan kahvia syönyt olen viimeksi eilen aamulla silti en saa painoani laskemaan. Kotona on 3 lasta, mies tekee 3-vuorotyötä nyt kolmatta päivää töissä putkeen niin että lähtee klo 04 töihin, tulee kotiin vasta 19. Mies on sen verran väsynyt että maksaa sohvalla ja nukkuu, sen hänelle suon ilomielin, mutta nuorimmaisen saan vasta nukkumaan n. 21 jälkeen(5kk vanha) en millään jaksa lähteä lenkille enää, varsinkin kun mies nukkuu, ja nukkuu sen verran sikeästi että jos pienin alkaa itkemään niin siihen ei herää. lasten kanssa ulkona ei voi harrastaa mitään lenkkeilyä, joten pahemmin mitään hyötyä ei ole.
Silti ei paino putoa!!! En syö, poltan kyllä mutta en pääse kuntoilemaanYksi syy painon putoamattomuuteen saattaa olla liian vähäinen syöminen. Laihdutettaessa on tärkeätä syödä terveellisesti, monipuolisesti ja tasaisesti, mutta kuitenkin sen verran vähän että paino alkaa putoamaan. Jos alkaa vatsa kurnimaan, niin silloin on syönyt liian vähän.
Itse olen laihduttanut viitisen vuotta sitten 25 kiloa... aluksi käytin apuna painonvartijoiden pointseja, jolla sain kuvan siitä millaiset määrät on minulle sopivia... ja nykyään sitten osaakin jo itse säätää sopivan "kuurin" jos vaaka näyttää liikaa. - ja unohdan syödä
Isä itsekin kirjoitti:
Yksi syy painon putoamattomuuteen saattaa olla liian vähäinen syöminen. Laihdutettaessa on tärkeätä syödä terveellisesti, monipuolisesti ja tasaisesti, mutta kuitenkin sen verran vähän että paino alkaa putoamaan. Jos alkaa vatsa kurnimaan, niin silloin on syönyt liian vähän.
Itse olen laihduttanut viitisen vuotta sitten 25 kiloa... aluksi käytin apuna painonvartijoiden pointseja, jolla sain kuvan siitä millaiset määrät on minulle sopivia... ja nykyään sitten osaakin jo itse säätää sopivan "kuurin" jos vaaka näyttää liikaa.pitäisi muistaa syödä ja juoda se pakollinen määrä vettä, pitäisi kehitellä joku juttu jonka avulla siihen kykenen, välillä on niin kiire etten ehdi suuhuni pistämään mitään.
Onko ehdotuksia millä saisin itseni rytmiin? - Ninja27
ja unohdan syödä kirjoitti:
pitäisi muistaa syödä ja juoda se pakollinen määrä vettä, pitäisi kehitellä joku juttu jonka avulla siihen kykenen, välillä on niin kiire etten ehdi suuhuni pistämään mitään.
Onko ehdotuksia millä saisin itseni rytmiin?Alota ruokapäiväkirja. Rupeet kirjaa ylös, että mitä syöt ja millon. Ja jos 5 kertaa päivässä pitäs syyvä, ni kyl se ajastaan rupee rytmiytyyn. Itelläki alkaa rytmiä olla ko aiemmi sitä ei ollu ollenkaa.
- Wisser
laihdutus kirjoitti:
Jatkuva tyytymättömyys tekee elämän kurjaksi. Olisiko syytä ajatella, kuinka mukavaa on kotona niiden odotettujen ja toivottujen lasten kanssa. Äitiys tarkoittaa tiettyjä valintoja. Mies ei voi synnyttää eikä imettää, näinollen pienten lasten hoito tuppaa jäämään äideille. Jos haluaa muutoksen hoitovastuun jakautumiseen kun lapset kasvavat, on tehtävä muutos. Muutos on aloitettava itsestä ja omista toimista.Ollaan sitä nyt nenäkkäitä. Kyllä liikunnalla on selvä merkitys painon pudottamisessa. Ei pelkällä liikunnalla laihdu, mutta osana painonpudotusta jonkinlainen liikunta on välttämätöntä.
Mies ei ole Mies, jos ei pysty lapsiaan kaitsemaan sen tunnin tai kaksi, kun vaimo käy urheilemassa. Kun vaimo pääsee 1-2 kertaa viikossa ulkoilemaan, näkyy se paitsi painossa ja kunnossa, myös ennen kaikkea mielialassa. Silloin on paremmalla tuulella ja tule vähemmän harrastettua mielialasyömistäkin. Saattaa seksikin kiinnostaa enemmän jos tuntee itsensä urheilulliseksi ja timmiksi.
- Iksä
Kotiäitikin tarvitsee vapaata edes yhtenä iltana viikossa. Meillä on se systeemi, että 1 ilta viikossa on vaimolla oikeus vapaailtaan, 1 ilta minulla ja 1 kerta (yleensä viikonloppuna) tehdään jotain kaikki yhdessä. Vähän aikaa kävi myös hoitaja 1 krt viikossa, että vanhemmat sai kahdenkeskistä aikaa.
Miehesi on rankassa työssä, mutta pidemmillä lomajaksoilla olisi jo hänen vuoronsa antaa sinulle vapaata. Samoin tunnin tai parin lenkit viikolla on vain onnistuttava töiden jälkeen. Äiti ei ainakaan meillä voi olla kotona jos haluaa viettää lapsivapaata aikaa.
Jos miehesi ei ole koskaan hoitanut lapsia kokonaista päivää, hän ei ehkä ymmärrä, miten kuormittavaa se on. Työ on rankkaa ja siitäkin pitää saada levätä, mutta lasten hoito on toisella tavalla raskasta. Eihän kukaan jaksa, jos on päivästä toiseen "lasten vankina".
Sinun pitäisi jollain tavalla saada miehesi tajuamaan, että olet uupunut ja tarvitset hengähdystaukoa ja "henkireikää". Ja annathan hänen hoitaa lapset omalla tyylillään, ettet ole vahtimassa hänen tekemisiään selän takana.- kirjoittaa...
Eilen pyysin mieheltäni, että saisin silloin kun hänellä on vapaata, yhtenä päivänä nukkua pidempään ja olla vapaallakin. Mies käski järjestää itse asiat!?
Mies joutui kerran pakosta viikon hoitamaan lapset ja kodin, kun jouduin sairaalaan. Sanoinkin että nauttia nyt, kun saa olla lasten kanssa keskenään. Noh, mies oli minulle vihainen, kun ei se mitään vapaata ole. Samana päivänä kun kotiuduin sairaalasta, mies olisi heti halunnut lähteä juomareissulle. Noh, pääsin sillä ehdoin kotiin, että en saa tehdä mitään. Riitaa tuli...
Ja mies saakin hoitaa tyylillään. Ei siivonnut viikkoon, lapset oli likaisissa vaatteissa, pyykit sentään pesi kun opetin konetta käyttämään (tietysti ei viikannut). Aikani haistelin tiskejä pöydällä ja sitten oli pakko sanoa, että ei niitä voi päiväkausia pöydällä makuuttaa. NALKUTUSTA!
Hoitamisestaan huolimatta mies ei suostu näkemään sitä, että ei se minunkaan olo kotona lomailua ole. Toki nautin lapsista enkä heitä pois vaihtaisi. Mutta joskus voisi kotityöt antaa muiden kontille, edes joskus...
Kai tämä on ikuinen kissa-hiiri kysymys, kun vertaa kotiäidin ja työssä käyvän miehen rooleja.
- väärinpäin
Meillä minä käyn raksalla töissä ja mies on kotona lasten kanssa (johtuen siitä ettei ole saanut töitä vähään aikaan). Hyvin ne on pärjänny. Tosin minä joudun raskaan päivän jälkeen ylityön jälkeen hoitamaan lapsen ja tekemään kotityöt jotka tekisin vaikka olisin kotona. Ukko häviää ovesta saman tien kavereiden kanssa kun tulen kotiin. Sillä verukkeella että lapsi ei ole hänen, joten hänen ei tarvitse arvostaa minun työtäni äitinä ja työssäkäyvänä naisena. Eikä kuulema jouda tiskejä koneella tiskaamaan eikä imuroimaan.
Kahtoo miten tää lähtee tästä sujumaa. Viikon on tässä keritty tätä peliä kattomaan kun sain viikko sitten töitä. Jos annetut tehtävät rupee pikkuhiljaa olemaan tehtyjä kun minä kotiini tulen ni ukko saa kyl ettiä itellee uuden orjan. Minä ja lapseni sanomme kyllä irti tämän sopimuksen hyvin pian. Seksiäki saa aivan liian vähän..sitäki hirveen kinuumisen kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?3151725Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh751264Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831247- 1331126
- 48813
- 57804
- 74789
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro117767- 48760
Sitä saattaa vähän hölmöillä
rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.60716