Onko seurakuntaoppi niin vaikea asia, että siihen ei tahdo löytyä näin viisaasta foorumista selkeää selitystä. Kyselin aiemmin asiaa, ja muutamia harvoja vastauksia lukuunottamatta vastaukset olivat jotakin aivan muuta kuin selkeitä.
Koska seurakunnan merkitys herätysliikkeissä, erityisesti lestadiolaisuudessa on suuri, jopa ylikorostunut, ei liene liikaa vaadittu, että joku selittäisi sitä hieman. Sain esimerkiksi vastauksen: Lukekaa Lutheria ja Lestadiusta. Hyvä vastaus, mutta vähän samanlainen, kuin joskus saarnaajien käyttämä "meille on näistä vanhat saarnaajat puhuneet ja opettaneet", eikä mitään selitystä asiaan sen enempää. Eipä se lammasta oikeastaan kovin paljon ruoki.
Kysyn siis uudestaan (varsin keskeisen ja ajankohtaisen) kysymyksen: Mikä on seurakuntaoppi? Mistä koostuu, mikä on seurakunnan rooli, mikä saarnaajien, mikä vanhinten jne. Kai tähän joku osaa vastata.
Seurakuntaoppi 2
51
3255
Vastaukset
- viitata
Lutherin kirjoittamaan Katekismukseen?
Herätysliikehän ei voi olla seurakunta, kun se ei jaa sakramentteja. Kuitenkin herätysliike tekee arvokasta tuötä Jumalan Sanan julistamisessa ja seurakuntalaisten uskonelämän kokemisessa.
Seurakunnan on siis oltava suurempi käsite kuten:
"...minä uskon yhteisen Pyhän seurakunnan,..."
Sehän liittää meidät kaikkiin Vanhan Testamentin vanhurskaisiin, ym. ja kaikkiiin elävässä uskossa oleviin, missä ikänä he ovat.
Seurakuntahan ei liity aikaan, paikkaan eikä tiettyihin ihmisiin , vaan on siellä, missä Pyhät Jumalan ihmiset ovat kokoontuneet ja missä Jumalan Sana elävänä ja puhtaana saarnataan ja sakramentit oikein jaetaan.- te riitelette
Laestadius EI KOSKAAN opettanut niin, että avainten valta olisi rajoitettu "lestadiolaisiin".
Seppo Lohi ja eslest pääsaarnaajat puhuvat Laestadiuksen opetuksia vastaan!
Laestadius EI kieltänyt, etteikö pappilla olisi taivaan valtakunnan avaimia. Hän ainoastaan moitti sitä, että sideavaimia ei käytetty tarpeeksi tiukasti.
Mikäli Lutherin opetuksille jotan arvoa annetaan, täytys tutustua niihin. Ne ovat ristiriidassa tämän "me vaan" opetuksen kanssa.
- viiviäja vaakneria
Turha jauhaa, kun se ei hyödytä mitään.
Suurin osa lukijoista on täysiä häirikköjä, jotka eivät asiallista kirj. pysty omaksumaan.
Suurin osa lähetysmístäkään eitajua seurakuntaopista mitään, toistavat vaan mitä odilta ja kunnarilta ovat kuulleet.nämä taas pelaavat härskisti omaan pussiin.
Laestadiuksen ja vielä Jönssonin aikana seurakunta oli kirkko. Kun herätys syntyy, syntyy myös ristiriitaa ympäröivän yhteiskunnan ja myös hengellisen ympäristön kanssa.
Tämä ristiriita on omiaan tekemään rajaa meikäläisten ja heikäläisten välille.
Herätykset ovat myös usein ihmiskeskeisiä, vaikka alkuvoima onkin Pyhä Henki.
Keräännytään ikäänkuin jonkin johtohahmon ympärille.
Alussa oli siis Lars Levi Laestadius, Johan Raattamaa, Erkki-Antti ym. henkilöitä.
Vaikka sellainen omaksi joukoksi irtautuminen ei ollutkaan rovastin päätarkoitus, ulkoinenkin paine virallisilta tahoilta sai aikaan blokkiutumista.
Kun sitten ensimmäinen työmieskaarti alkoi saada kutsua pois ajasta, syntyi tarve täydennykseen ja alkoi syntyä erilaisia persoonistakin johtuvia vivahteita opetuksessa ja vallankäytössä.
Jo Raattamaan eläessä ilmeisesti alettiin taistella vallasta, joka on inhimillistä. Olihan wanhimmilla merkittävä asema liikkeessä.
Kamppailu huipentui uudenheräyksen ja vanhoillisuuden järjestäytymiseen omiksi organisaatioikseen. Kummassakin oli oma uskonpainotus-käsityksensä, joka toi yhteen samoin ajattelevia.
Suomessa jäi sitten osa porukasta, jotka eivät sopineet tai uskaltaneet sitoutua kumpaankaan liikkeen haaraan, vaan lähtivät erilaisten vaiheiden jälkeen etsimään yhteyttä juuriin, joiden oletettiin auttavan uuteen huomiseen.
Lapinwanhimmat ottivat asiakseen lähteä keräilemään hajallelyötyjä yhteen ja näin käsittääkseni syntyi esikoisuus, jonka voimakkaana piirteenä on ollut yhteys ensinsyntyneeseen seurakuntaan, niinkuin asia ilmaistaan.
Kun syntyi tilanne, että jollakin paikkakunnalla saattoi olla kolmenlaisia lestadiolaisseuroja, syntyi tarve määritellä oikean ja väärän rajaa ja tämä tapahtui jokaisessa liikkeen haarassa.
Lestadius tunnusti Herran työn kirkossa ja sen ulkopuolella. Siihen nähden Raattamaan lausahdus: Jos eriseuraiset tulevat uskollaan autuaaksi, niin tulkoot, mutta me näemme raamatusta vain yhden seurakunnan, vaikuttaa jo kärttyisän vanhuksen kannanotolta, eikä Pyhän Hengen tuotokselta.
Näissä hajaannuksen tuoksinoissa jäivät kaikki muut uskovat horisontin taakse ja taistelu oikean ja väärän välillä, tuli liikkeen sisälle sinne pysyvästi jäädäkseen.
Raamatusta löydettiin vain henkilökohtaisen synninpäästön valta eli avainten valta, joka sitoutuu tiukasti oikeaan seurakuntaan ja rajaa näin kaikki muut ulos taivaan valtakunnasta.
Näin syntyi käsittääkseni vain-me-oppi, jolle ei oikeasti löydy raamatusta tukea, vaan raatelee maailmanlaajuista Kristuksen ruumista verille asti.- Armahdettu syntinen
Viestissä on hyvin kiteytettynä tuon ajan tuntoja ja tapahtumia. Pohjalla on uuspietistinen uskonkäsitys, - uuslukijaisuus.
- yhteeveto
Hyvä, Vihne!
- tätä yhteenvetoa
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Viestissä on hyvin kiteytettynä tuon ajan tuntoja ja tapahtumia. Pohjalla on uuspietistinen uskonkäsitys, - uuslukijaisuus.
Lutherin Katekismuksen käsitykseen tulee mieleen LLL:n Sorselen saarna:
"... eiköpä, (elävä usko), ole sillä joka siitä vähiten puhuu ja uskoo yksinkerataisen Jumalan Sanan." (Ei sanatarkka lainaus).
Eli - tulee elää niiden joukossa, jotka vähiten "meuhkaavat" seurakuntaopista.
Lestadius ja Lapinmaan vanhimmatkin ovat varovaisia. Puhuivat maailmanlaajuisesta lasten valtakunnasta, johon olemme saaneet tulla.
Ei tule tuomita muita. Jumala heidän sydämen tilansa näkee. Syntiä toki pitää tuomita. Hierarkia esikoisuudessa voidaan kuvata seuraavasti.
Alimmalla tasolla on ns. rahvas, joka on välttämätön, eihän ilman väkeä ole johtajanpaikkojakaan.
Siihen kuuluvt naiset pääosin, nuoriso ja tavalliset miehet.
Seuraava porras on "ymmärtäväiset", jotka ovat erityisasemassa. Heiltä saatetaan kysyä jotakin asiaa ja hen ovat ulompi suojamuuri vallituksessa.
Rahvaasta nostetaan sitten miehiä ensin lukemaan ja pitämään rukouksia ja siinä hiljalleen pätevöidytään paikalliseksi julistajaksi.
Erillinen saarekkeensa ovat "lähetysmiehet", jotka pähkäilevät ylätason asioita ja täydentää itse oman piirinsä tarvittaessa.
Kaksikertaa vuodessa suoritetaan delegaation valinta, joka tarkoittaa virallisten lähettien lähettämistä Kirunaan ja Jellivaaraan ja he pitävät yllä virallisen tason yhteyttä ensinsyntyneeseen seurakuntaan.
Siellä kokoontuu sitten korkein päättävä elin käräjäkiville, jossa kaikkien ilmansuuntien ongelmat käsitellään ja annetaan viisaita neuvoja sekä lähetysapua eri paikkakunnille.
Tämä on siis pyramiidi, jossa liikehdintä on alhaalta ylöspäin systeemin sisällä.
Onko tällä jotain tekemistä raamatullisuuden kanssa, vaikea sanoa.
Raamatullinen lähetystoimi on ollut kuitenkin alkuseurakunnassa keskuksesta ulospäin ja pyrkimyksenä on ollut lähetyskäskyn toteuttaminen eli sanan vieminen sinne, missä sitä ei ole tunnettu.- Vanha uskova nainen
se on inhimillisyydessä mennyt. Seurakuntaoppi lyhykäisyydessään tulee kuitenkin selkeimmin esille luterilaisessa uskontunnustuksessa. Se kertoo, että seurakunnan rajoina on Pyhä henki, käytännön ilmenemismuotona pyhien yhteys, joita sitoo yhteen syntien anteeksiantamus, tavoitteena on ruumiin (joka ehkä tarkoittaa Kristuksen ruumista ja samalla hänen seurakuntalaisiaan)ylösnousemus ja iankaikiinen elämä. Seurakunnan opin sisältönä on usko Jumalaan, Taivaan ja maan luojaan ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan meidän Herraamme. Oppi antaa tarkan tiedon Herrastamme, "joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiin naulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas Tuonelaan( Lutherin alkuperäisen käsityksen mukaan alas Helvettiin), nousi kolmantena päivänä kuolleista, ja istuu Isän Jumalan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Näihin rajoihin me pyrimme lisäämään omia käsityksiämme, tuomoitsemaankin toisiamme, vaikka Jeesus sanoi: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." - Armahdettu syntinen
tätä yhteenvetoa kirjoitti:
Lutherin Katekismuksen käsitykseen tulee mieleen LLL:n Sorselen saarna:
"... eiköpä, (elävä usko), ole sillä joka siitä vähiten puhuu ja uskoo yksinkerataisen Jumalan Sanan." (Ei sanatarkka lainaus).
Eli - tulee elää niiden joukossa, jotka vähiten "meuhkaavat" seurakuntaopista.
Lestadius ja Lapinmaan vanhimmatkin ovat varovaisia. Puhuivat maailmanlaajuisesta lasten valtakunnasta, johon olemme saaneet tulla.
Ei tule tuomita muita. Jumala heidän sydämen tilansa näkee. Syntiä toki pitää tuomita.Taikka sitten olet kuuro ja sokea heidän häikäilemättömästi muut uskovat tuomitsevalle seurakuntaopilleen. Kuinksa saatoitkin kirjoittaa tuollaisen valheen:
"... ja Lapinmaan vanhimmatkin ovat varovaisia. Puhuivat maailmanlaajuisesta lasten valtakunnasta, johon olemme saaneet tulla."
Ainostaan ensimmäinen sana Lestadius, oli siinä totta, kaikki muu täyttä humpuukia. - heistä
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Taikka sitten olet kuuro ja sokea heidän häikäilemättömästi muut uskovat tuomitsevalle seurakuntaopilleen. Kuinksa saatoitkin kirjoittaa tuollaisen valheen:
"... ja Lapinmaan vanhimmatkin ovat varovaisia. Puhuivat maailmanlaajuisesta lasten valtakunnasta, johon olemme saaneet tulla."
Ainostaan ensimmäinen sana Lestadius, oli siinä totta, kaikki muu täyttä humpuukia.GP käytti tuota ilmaisua lasten valtakunnasta joulunajan saarnassaan muutama vuosi sitten.
Gunnar Jönsson ja alkuajan vanhimmat ovat olleet tuollaisia varovaisia, jotka ovat olleet ikäänkuin Jumalan suurta tarkoitusta etsimässä.
Hänen Pyhä Henkensähän etsii ihmisiä kaikkialta. - Armahdettu syntinen
vihne kirjoitti:
Hierarkia esikoisuudessa voidaan kuvata seuraavasti.
Alimmalla tasolla on ns. rahvas, joka on välttämätön, eihän ilman väkeä ole johtajanpaikkojakaan.
Siihen kuuluvt naiset pääosin, nuoriso ja tavalliset miehet.
Seuraava porras on "ymmärtäväiset", jotka ovat erityisasemassa. Heiltä saatetaan kysyä jotakin asiaa ja hen ovat ulompi suojamuuri vallituksessa.
Rahvaasta nostetaan sitten miehiä ensin lukemaan ja pitämään rukouksia ja siinä hiljalleen pätevöidytään paikalliseksi julistajaksi.
Erillinen saarekkeensa ovat "lähetysmiehet", jotka pähkäilevät ylätason asioita ja täydentää itse oman piirinsä tarvittaessa.
Kaksikertaa vuodessa suoritetaan delegaation valinta, joka tarkoittaa virallisten lähettien lähettämistä Kirunaan ja Jellivaaraan ja he pitävät yllä virallisen tason yhteyttä ensinsyntyneeseen seurakuntaan.
Siellä kokoontuu sitten korkein päättävä elin käräjäkiville, jossa kaikkien ilmansuuntien ongelmat käsitellään ja annetaan viisaita neuvoja sekä lähetysapua eri paikkakunnille.
Tämä on siis pyramiidi, jossa liikehdintä on alhaalta ylöspäin systeemin sisällä.
Onko tällä jotain tekemistä raamatullisuuden kanssa, vaikea sanoa.
Raamatullinen lähetystoimi on ollut kuitenkin alkuseurakunnassa keskuksesta ulospäin ja pyrkimyksenä on ollut lähetyskäskyn toteuttaminen eli sanan vieminen sinne, missä sitä ei ole tunnettu.... ruotsinlappiin. Näitä pitkin kulkevat kaikki valheet suomen saarnaajia, ja tarvittaessa rivikristityitäkin vastaan, vähänkään sen suuntaista liikehdintää, että yksittänen ihminen saarnaaja taikka joukko kristityitä korottaisi Kristuksen lapinmaan kristillisyyden ja sen "vanhinten" yli seurakunnan Herraksi.
Koko ajan siellä lapissa on suunnaton pelko päättävän vallan menettämisestä Kristukselle ja seurakunnalle. Tämä kehitys on alkujaan kaukaa, 1800 luvun loppupuolella alkaneista valtataisteluista ja sen seurauksena syntyneistä hajaannuksista. Pelätään että seurakunta hajaantuu jos valta annettaisiin johtoryhmän päättäviltä Jumalan sanalle ja Ylipaimenelle Jeesukselle Kristukselle.
Kun tätä seuraa Kristuksen vapaana Jumalan lapsena, (vapaana sitoutumisesta yhteenkään lapin taikka etelän ihmiseen), niin se on peräti hämmästyttävää tuo sitkeys ja ne keinot joilla isiltä perittyä ja edelleen kehitettyä valtaa ja traditiota yllääpidetään. Eniten hämmästyttää se miten vähän keskiverto lestadiolainen on perillä kristinopista ja Raamattuun kirjoitetusta Jumalan sanasta. Tämä kyllä selittää hyvin, liikeen historian kehityksen kulun. - Armahdettu syntinen
heistä kirjoitti:
GP käytti tuota ilmaisua lasten valtakunnasta joulunajan saarnassaan muutama vuosi sitten.
Gunnar Jönsson ja alkuajan vanhimmat ovat olleet tuollaisia varovaisia, jotka ovat olleet ikäänkuin Jumalan suurta tarkoitusta etsimässä.
Hänen Pyhä Henkensähän etsii ihmisiä kaikkialta.Olen kuullut myös hyviä saarnoja heiltä.
Ongelma on siinä että se mikä päti tänään aamulla, (ihminen tulee vanhurskaaksi uskolla Ktristukseen), selitetään pois illalla ja sidotaan vanhurskaus isiltä perittyihin säädöksiin. Ristiriitaisuus opissa ja opetuksessa on suuri ongelma.
Tiedän ja uskon varmasti, ettei se ole tahallista ja tarkoituksellista, ettei kukaan käsitä väärin. Syy ei ole heidän!!
Perään vastuuta nimenomaan seurakunnalta, joka on laiminlyönyt sanapalvelijoista riippumattoman seurakuntalaisista määräajaksi valitun vapaan seurakuntaneuvoston perustamisen.
Sen tehtävänä olisi valvoa julistajien opetuksen opillista puolta. Silloin kukaan saarnamies ei kohoaisi (paisuisi mielessään) seurakunnan Herraksi. Herra- oireiden ilmaannuttua puhuja erotettaisiin muistutusten jälkeen toimestaan, ellei muistutus johtaisi nöyrtymiseen ja parannukseen. - on osaltaan
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Olen kuullut myös hyviä saarnoja heiltä.
Ongelma on siinä että se mikä päti tänään aamulla, (ihminen tulee vanhurskaaksi uskolla Ktristukseen), selitetään pois illalla ja sidotaan vanhurskaus isiltä perittyihin säädöksiin. Ristiriitaisuus opissa ja opetuksessa on suuri ongelma.
Tiedän ja uskon varmasti, ettei se ole tahallista ja tarkoituksellista, ettei kukaan käsitä väärin. Syy ei ole heidän!!
Perään vastuuta nimenomaan seurakunnalta, joka on laiminlyönyt sanapalvelijoista riippumattoman seurakuntalaisista määräajaksi valitun vapaan seurakuntaneuvoston perustamisen.
Sen tehtävänä olisi valvoa julistajien opetuksen opillista puolta. Silloin kukaan saarnamies ei kohoaisi (paisuisi mielessään) seurakunnan Herraksi. Herra- oireiden ilmaannuttua puhuja erotettaisiin muistutusten jälkeen toimestaan, ellei muistutus johtaisi nöyrtymiseen ja parannukseen.meidänkin. Pidämme heitä omalta puoleltamme tasavertaisina uskonveljinä siis jumaloimatta, mutta heidän lahjojaan kunnioittaen, ja rukoilemme heidän puolestaan. Heidän asemansa on hoitaa kansainvälistä puolta.
Omatkin saarnaajamme perustelevat käsityksensä Raamatulla ja ovat hyvin varovaisia kaikissa tilanteissa.
On tapahtunut paljon myönteistä. Lahden seuroissa tuli pari uutta asiaa. Suhteet kirkkoon ovat edelleen vakaat ja pelisäännöt löytyneet, jne. Lähetytyö toimii hyvin, saamme hyviä uutisia sieltä, ym. - niin mitä tiedät??????
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Olen kuullut myös hyviä saarnoja heiltä.
Ongelma on siinä että se mikä päti tänään aamulla, (ihminen tulee vanhurskaaksi uskolla Ktristukseen), selitetään pois illalla ja sidotaan vanhurskaus isiltä perittyihin säädöksiin. Ristiriitaisuus opissa ja opetuksessa on suuri ongelma.
Tiedän ja uskon varmasti, ettei se ole tahallista ja tarkoituksellista, ettei kukaan käsitä väärin. Syy ei ole heidän!!
Perään vastuuta nimenomaan seurakunnalta, joka on laiminlyönyt sanapalvelijoista riippumattoman seurakuntalaisista määräajaksi valitun vapaan seurakuntaneuvoston perustamisen.
Sen tehtävänä olisi valvoa julistajien opetuksen opillista puolta. Silloin kukaan saarnamies ei kohoaisi (paisuisi mielessään) seurakunnan Herraksi. Herra- oireiden ilmaannuttua puhuja erotettaisiin muistutusten jälkeen toimestaan, ellei muistutus johtaisi nöyrtymiseen ja parannukseen.Sana ristitistä on eriseuralle hulluutta.
- Todista lisää
Armahdettu syntinen kirjoitti:
... ruotsinlappiin. Näitä pitkin kulkevat kaikki valheet suomen saarnaajia, ja tarvittaessa rivikristityitäkin vastaan, vähänkään sen suuntaista liikehdintää, että yksittänen ihminen saarnaaja taikka joukko kristityitä korottaisi Kristuksen lapinmaan kristillisyyden ja sen "vanhinten" yli seurakunnan Herraksi.
Koko ajan siellä lapissa on suunnaton pelko päättävän vallan menettämisestä Kristukselle ja seurakunnalle. Tämä kehitys on alkujaan kaukaa, 1800 luvun loppupuolella alkaneista valtataisteluista ja sen seurauksena syntyneistä hajaannuksista. Pelätään että seurakunta hajaantuu jos valta annettaisiin johtoryhmän päättäviltä Jumalan sanalle ja Ylipaimenelle Jeesukselle Kristukselle.
Kun tätä seuraa Kristuksen vapaana Jumalan lapsena, (vapaana sitoutumisesta yhteenkään lapin taikka etelän ihmiseen), niin se on peräti hämmästyttävää tuo sitkeys ja ne keinot joilla isiltä perittyä ja edelleen kehitettyä valtaa ja traditiota yllääpidetään. Eniten hämmästyttää se miten vähän keskiverto lestadiolainen on perillä kristinopista ja Raamattuun kirjoitetusta Jumalan sanasta. Tämä kyllä selittää hyvin, liikeen historian kehityksen kulun.Eniten hämmästyttää se miten vähän keskiverto lestadiolainen on perillä kristinopista ja Raamattuun kirjoitetusta Jumalan sanasta. Tämä kyllä selittää hyvin, liikeen historian kehityksen kulun.
- vanha.lestantti
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Viestissä on hyvin kiteytettynä tuon ajan tuntoja ja tapahtumia. Pohjalla on uuspietistinen uskonkäsitys, - uuslukijaisuus.
Usein pelkkä hokema "uuslukijaisuus".
Kukaan tuskin tietää, mitä sillä tarkoitetaan. Olen siitä varma.
------
Laestadiuksen seurakunta on ilman muuta kirkko.
Synninpäästön valta on saarnaviralla kirkossa ja "uudestisyntyneillä" kristityillä. Avainten valta on siis sidottu luterilaisittain SANAAN eikä "oikeanlaisiin kristittyihin", kuten nyt EL ja VL opettavat.
Jos kirkko ei olisi ollut seurakunta, millä selitetään sakramenttiyhteys?
Pappi voi julistaa synnit anteeksi ehtoollisen kautta, mutta saarnastuolissa hän puhuu paskaa.
Yhtä järjetöntä sekoilua koko ihmisoppi.
Vanhoilliset tosin ovat ratkaiseet ristiriidan viemällä ehtoollisestakin syntien anteeksiantamisen. Mitä se tarkoittaa?
Kun pappi sanoo vanhoilliselle: "sinun edestäsi vuodatettu" se ei siis pidäkään vanhoillisen kohdalla paikkkaansa.
Ainoa oikea-oppi vääristää sakramenttienkin merkityksen. - vanha.lestantti
Vanha uskova nainen kirjoitti:
se on inhimillisyydessä mennyt. Seurakuntaoppi lyhykäisyydessään tulee kuitenkin selkeimmin esille luterilaisessa uskontunnustuksessa. Se kertoo, että seurakunnan rajoina on Pyhä henki, käytännön ilmenemismuotona pyhien yhteys, joita sitoo yhteen syntien anteeksiantamus, tavoitteena on ruumiin (joka ehkä tarkoittaa Kristuksen ruumista ja samalla hänen seurakuntalaisiaan)ylösnousemus ja iankaikiinen elämä. Seurakunnan opin sisältönä on usko Jumalaan, Taivaan ja maan luojaan ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan meidän Herraamme. Oppi antaa tarkan tiedon Herrastamme, "joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiin naulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas Tuonelaan( Lutherin alkuperäisen käsityksen mukaan alas Helvettiin), nousi kolmantena päivänä kuolleista, ja istuu Isän Jumalan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Näihin rajoihin me pyrimme lisäämään omia käsityksiämme, tuomoitsemaankin toisiamme, vaikka Jeesus sanoi: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi."Lutherin mukaan pyhien yhteys ja pyhä katolinen (yhteinen) ON NÄKYMÄTÖN. Muuten ei tarvitse sanoa siitä, että minä uskon sen.
- poiuytr
Armahdettu syntinen kirjoitti:
... ruotsinlappiin. Näitä pitkin kulkevat kaikki valheet suomen saarnaajia, ja tarvittaessa rivikristityitäkin vastaan, vähänkään sen suuntaista liikehdintää, että yksittänen ihminen saarnaaja taikka joukko kristityitä korottaisi Kristuksen lapinmaan kristillisyyden ja sen "vanhinten" yli seurakunnan Herraksi.
Koko ajan siellä lapissa on suunnaton pelko päättävän vallan menettämisestä Kristukselle ja seurakunnalle. Tämä kehitys on alkujaan kaukaa, 1800 luvun loppupuolella alkaneista valtataisteluista ja sen seurauksena syntyneistä hajaannuksista. Pelätään että seurakunta hajaantuu jos valta annettaisiin johtoryhmän päättäviltä Jumalan sanalle ja Ylipaimenelle Jeesukselle Kristukselle.
Kun tätä seuraa Kristuksen vapaana Jumalan lapsena, (vapaana sitoutumisesta yhteenkään lapin taikka etelän ihmiseen), niin se on peräti hämmästyttävää tuo sitkeys ja ne keinot joilla isiltä perittyä ja edelleen kehitettyä valtaa ja traditiota yllääpidetään. Eniten hämmästyttää se miten vähän keskiverto lestadiolainen on perillä kristinopista ja Raamattuun kirjoitetusta Jumalan sanasta. Tämä kyllä selittää hyvin, liikeen historian kehityksen kulun.Eräällä liikemieslobbarilla on suora nettiyhteys Lappiin.
- vanha.lestantti
niin mitä tiedät?????? kirjoitti:
Sana ristitistä on eriseuralle hulluutta.
Kyllä vanhoilliset rististä ja Kristuksesta saarnasivat. kuuntelin ihan itse.
- ?????
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Viestissä on hyvin kiteytettynä tuon ajan tuntoja ja tapahtumia. Pohjalla on uuspietistinen uskonkäsitys, - uuslukijaisuus.
Oudoksuttavaa kyllä, on useasti todettu, että moniosaamisen kulminoituminen palstalaisen akkulturaatioprosessissa järkeistää käsitystänne kyseisestä asiakokonaisuudesta, mihin tavallaan liittyy myös asianosaisiin kohdistuvia ongelmia.
- Vanha uskova nainen
vanha.lestantti kirjoitti:
Lutherin mukaan pyhien yhteys ja pyhä katolinen (yhteinen) ON NÄKYMÄTÖN. Muuten ei tarvitse sanoa siitä, että minä uskon sen.
korjaustasi, koska näkymättömästä yhteydestä ja näkymättömästä pyhyydestä minäkin kirjoitin. Kiitos kuitenkin korjauksesta, jos toin asian esille epäselvästi.
- olla myöskin
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Olen kuullut myös hyviä saarnoja heiltä.
Ongelma on siinä että se mikä päti tänään aamulla, (ihminen tulee vanhurskaaksi uskolla Ktristukseen), selitetään pois illalla ja sidotaan vanhurskaus isiltä perittyihin säädöksiin. Ristiriitaisuus opissa ja opetuksessa on suuri ongelma.
Tiedän ja uskon varmasti, ettei se ole tahallista ja tarkoituksellista, ettei kukaan käsitä väärin. Syy ei ole heidän!!
Perään vastuuta nimenomaan seurakunnalta, joka on laiminlyönyt sanapalvelijoista riippumattoman seurakuntalaisista määräajaksi valitun vapaan seurakuntaneuvoston perustamisen.
Sen tehtävänä olisi valvoa julistajien opetuksen opillista puolta. Silloin kukaan saarnamies ei kohoaisi (paisuisi mielessään) seurakunnan Herraksi. Herra- oireiden ilmaannuttua puhuja erotettaisiin muistutusten jälkeen toimestaan, ellei muistutus johtaisi nöyrtymiseen ja parannukseen.että on turvallista että vanhemmisto on kokonaan muualla . Silloin ei tarvitse tavallaan ottaa samallaista vastuuta opetuksestaan. Kun se olisi jos joka kaupungissa olisi oma vanhimmisto .
Eli puhutaan tavallaan toisen suulla ja se ei välttämättä ole itse Kristus joka puhuu!!!! - kaunoluisteluksi meni!
heistä kirjoitti:
GP käytti tuota ilmaisua lasten valtakunnasta joulunajan saarnassaan muutama vuosi sitten.
Gunnar Jönsson ja alkuajan vanhimmat ovat olleet tuollaisia varovaisia, jotka ovat olleet ikäänkuin Jumalan suurta tarkoitusta etsimässä.
Hänen Pyhä Henkensähän etsii ihmisiä kaikkialta.Uskotko itse tuohon mitäänsanomattomaan kaunomaalailuusi??
Ei pidä yhtään paikkaansa kuullun opetuksen kanssa. - olipa hauskaa
tätä yhteenvetoa kirjoitti:
Lutherin Katekismuksen käsitykseen tulee mieleen LLL:n Sorselen saarna:
"... eiköpä, (elävä usko), ole sillä joka siitä vähiten puhuu ja uskoo yksinkerataisen Jumalan Sanan." (Ei sanatarkka lainaus).
Eli - tulee elää niiden joukossa, jotka vähiten "meuhkaavat" seurakuntaopista.
Lestadius ja Lapinmaan vanhimmatkin ovat varovaisia. Puhuivat maailmanlaajuisesta lasten valtakunnasta, johon olemme saaneet tulla.
Ei tule tuomita muita. Jumala heidän sydämen tilansa näkee. Syntiä toki pitää tuomita.Näitä päänsä pensaaseen lykkääjiä on paljon.
Eivät osaa ajatella, mistä "yksinkertainen Jumalan sana" saadaan, jos ihmisopit saavat vallan. - tätä minä
vihne kirjoitti:
Hierarkia esikoisuudessa voidaan kuvata seuraavasti.
Alimmalla tasolla on ns. rahvas, joka on välttämätön, eihän ilman väkeä ole johtajanpaikkojakaan.
Siihen kuuluvt naiset pääosin, nuoriso ja tavalliset miehet.
Seuraava porras on "ymmärtäväiset", jotka ovat erityisasemassa. Heiltä saatetaan kysyä jotakin asiaa ja hen ovat ulompi suojamuuri vallituksessa.
Rahvaasta nostetaan sitten miehiä ensin lukemaan ja pitämään rukouksia ja siinä hiljalleen pätevöidytään paikalliseksi julistajaksi.
Erillinen saarekkeensa ovat "lähetysmiehet", jotka pähkäilevät ylätason asioita ja täydentää itse oman piirinsä tarvittaessa.
Kaksikertaa vuodessa suoritetaan delegaation valinta, joka tarkoittaa virallisten lähettien lähettämistä Kirunaan ja Jellivaaraan ja he pitävät yllä virallisen tason yhteyttä ensinsyntyneeseen seurakuntaan.
Siellä kokoontuu sitten korkein päättävä elin käräjäkiville, jossa kaikkien ilmansuuntien ongelmat käsitellään ja annetaan viisaita neuvoja sekä lähetysapua eri paikkakunnille.
Tämä on siis pyramiidi, jossa liikehdintä on alhaalta ylöspäin systeemin sisällä.
Onko tällä jotain tekemistä raamatullisuuden kanssa, vaikea sanoa.
Raamatullinen lähetystoimi on ollut kuitenkin alkuseurakunnassa keskuksesta ulospäin ja pyrkimyksenä on ollut lähetyskäskyn toteuttaminen eli sanan vieminen sinne, missä sitä ei ole tunnettu.vähän pelkäsinkin :)))
- hän " lappalaisille"
poiuytr kirjoitti:
Eräällä liikemieslobbarilla on suora nettiyhteys Lappiin.
vilttitossuja vai huopahattuja ?
- Esimerkiksi
olipa hauskaa kirjoitti:
Näitä päänsä pensaaseen lykkääjiä on paljon.
Eivät osaa ajatella, mistä "yksinkertainen Jumalan sana" saadaan, jos ihmisopit saavat vallan.nimimerkit "Armahdettu syntinen" ja "Ah autuas"..., jos Jumala näkisi hyväksi rangaista ihmiskuntaa niin, että Hän ottaisi Sanansa pois ihmisten keskuudesta.
- kerrot meille
Esimerkiksi kirjoitti:
nimimerkit "Armahdettu syntinen" ja "Ah autuas"..., jos Jumala näkisi hyväksi rangaista ihmiskuntaa niin, että Hän ottaisi Sanansa pois ihmisten keskuudesta.
Sinun uskosi on siis yhden ihmisen vastaisuus?
Ei se toisaalta ihmekään ole, kun EL on jo vuosikaudet elänyt raittiin Jumalansanan puutteessa. - ihan varma
vihne kirjoitti:
Hierarkia esikoisuudessa voidaan kuvata seuraavasti.
Alimmalla tasolla on ns. rahvas, joka on välttämätön, eihän ilman väkeä ole johtajanpaikkojakaan.
Siihen kuuluvt naiset pääosin, nuoriso ja tavalliset miehet.
Seuraava porras on "ymmärtäväiset", jotka ovat erityisasemassa. Heiltä saatetaan kysyä jotakin asiaa ja hen ovat ulompi suojamuuri vallituksessa.
Rahvaasta nostetaan sitten miehiä ensin lukemaan ja pitämään rukouksia ja siinä hiljalleen pätevöidytään paikalliseksi julistajaksi.
Erillinen saarekkeensa ovat "lähetysmiehet", jotka pähkäilevät ylätason asioita ja täydentää itse oman piirinsä tarvittaessa.
Kaksikertaa vuodessa suoritetaan delegaation valinta, joka tarkoittaa virallisten lähettien lähettämistä Kirunaan ja Jellivaaraan ja he pitävät yllä virallisen tason yhteyttä ensinsyntyneeseen seurakuntaan.
Siellä kokoontuu sitten korkein päättävä elin käräjäkiville, jossa kaikkien ilmansuuntien ongelmat käsitellään ja annetaan viisaita neuvoja sekä lähetysapua eri paikkakunnille.
Tämä on siis pyramiidi, jossa liikehdintä on alhaalta ylöspäin systeemin sisällä.
Onko tällä jotain tekemistä raamatullisuuden kanssa, vaikea sanoa.
Raamatullinen lähetystoimi on ollut kuitenkin alkuseurakunnassa keskuksesta ulospäin ja pyrkimyksenä on ollut lähetyskäskyn toteuttaminen eli sanan vieminen sinne, missä sitä ei ole tunnettu.Uskon että jos pääsisit lähemmäksi sitä Rakkauden tulta joka polttaa pois kaiken vääryyden niin moni esittämäsi käsitys ja väite muuttuisi.
Tule siis ystäväni lähemmäksi ja tunne lämmön Hyvän paimenen äänessä!
/samaan taivaaseen menossa ihan varma kirjoitti:
Uskon että jos pääsisit lähemmäksi sitä Rakkauden tulta joka polttaa pois kaiken vääryyden niin moni esittämäsi käsitys ja väite muuttuisi.
Tule siis ystäväni lähemmäksi ja tunne lämmön Hyvän paimenen äänessä!
/samaan taivaaseen menossaoikein tulkitsin, juttu on osoitettu minulle.
Jos olet sitä mieltä, että olen väärässä, varmaan esität asiain oikean tolan.
Sehän on kohtuullinen pyyntö.- Armahdettu syntinen
ihan varma kirjoitti:
Uskon että jos pääsisit lähemmäksi sitä Rakkauden tulta joka polttaa pois kaiken vääryyden niin moni esittämäsi käsitys ja väite muuttuisi.
Tule siis ystäväni lähemmäksi ja tunne lämmön Hyvän paimenen äänessä!
/samaan taivaaseen menossaSinä et kykene edes kuvittelemaan sitä miten Jeesuksen omilla on hauskaa olla Kristuksen vapaita, vailla ihmisoppien orjuutta. He kokoontuvat yhdessä rukoilemaan ja kiittämään Jeesusta, samaan aikaan omavanhurskaat kokoontuvat omiin kekkereihinsä mustamaalaamaan Jeesuksen opetuslapsia valheillaan.
Minä tiedän mitä tämän päivän lapintuli on.
-60 luvulla iisaksonilaisuuden tuli paloi Suomessa cvoimakkaana, nyt samalla porukalla
on lapissa vankka vahvistus, tuli on leimahtanut täyteen liekkiin. Sauna lämpiää sisään päin kuin paras savusauna. Jokaisella on tietenkin oikeus uskoa Kristuksen ansion tähden itsdensä autuaaksi, ja tuleekin uskoa, muuta tietä ei ole. - Armahdettu syntinen
vihne kirjoitti:
oikein tulkitsin, juttu on osoitettu minulle.
Jos olet sitä mieltä, että olen väärässä, varmaan esität asiain oikean tolan.
Sehän on kohtuullinen pyyntö.Hätäisen vilkaisun jälkeen tein väärän johtopäätöksen.
Uskohan on henkilökohtainen asia, jokainen kokee es.lest. yhteisön omalla tavallaan. Yksi uskoo yhtä ja luottaa johonkin tietyllä tavalla ajattelevaan tahoon. Siitä muodostuu hänen subjektiivinen totuutensa.
Tämän "totuuden" ihmisillä on kuolaimet suussa tiukalla ja silmälaput silmilla kuin ravihevolla (estää hepoa vilkuilemasta rinnalla tulevaa kilpakumppania). Nykyisin ravihevoille laitetaan vielä kuulosuojaimetkin.
"Ainoan oikean totuuden" ihmisillä ei ole helvetin pelon tähden mitään edellytyksiä liikkeen tarkasteluun objektiiviselta pohjalta. Heillä ei ole lupaa etsiä faktatietoa es.lest. liikkeestä, saati julkaista sitä netissä. - ymmärtämättäsi
Armahdettu syntinen kirjoitti:
Sinä et kykene edes kuvittelemaan sitä miten Jeesuksen omilla on hauskaa olla Kristuksen vapaita, vailla ihmisoppien orjuutta. He kokoontuvat yhdessä rukoilemaan ja kiittämään Jeesusta, samaan aikaan omavanhurskaat kokoontuvat omiin kekkereihinsä mustamaalaamaan Jeesuksen opetuslapsia valheillaan.
Minä tiedän mitä tämän päivän lapintuli on.
-60 luvulla iisaksonilaisuuden tuli paloi Suomessa cvoimakkaana, nyt samalla porukalla
on lapissa vankka vahvistus, tuli on leimahtanut täyteen liekkiin. Sauna lämpiää sisään päin kuin paras savusauna. Jokaisella on tietenkin oikeus uskoa Kristuksen ansion tähden itsdensä autuaaksi, ja tuleekin uskoa, muuta tietä ei ole.teet päivät pitkät mustamaalaat toisia mitä hurjimmilla tarinoilla...
- vaan
hän " lappalaisille" kirjoitti:
vilttitossuja vai huopahattuja ?
fordeja
- Armahdettu syntinen
ymmärtämättäsi kirjoitti:
teet päivät pitkät mustamaalaat toisia mitä hurjimmilla tarinoilla...
Olisikin tarinoita niin kiittäisimme kaikki Jeesusta. Karmaiseva tosiasia on että kertomani tosiasiat ovat totta. On perin murheellista että monilta kristityiltä viedään ihmisopeilla Kristus, uskon vapaus, ilo ja rauha jonka vain Jeesus voi antaa.
Siksi me Jeesukseen uskovat täällä olemme, kertomassa ajan merkeistä niille jotka haluavat oppia tuntemaan Jeesuksen joka rakastaa heitä ehdoitta ja antaa kaikki synnit anteeksi.
Hallelujaa! Kaatukoon ihmisopit ja ihmisten rakentamat jäykkäniskaiset kasvukyvyttömät traditiot. - tarinoisillo?
ymmärtämättäsi kirjoitti:
teet päivät pitkät mustamaalaat toisia mitä hurjimmilla tarinoilla...
onkse tää tarina:
"jos tuosta ovesta nyt tulisi sisään sellainen olento, jolla on yksi pää ja monta ruumista, kyllä jokainen varmaan sitä pelästyisi".
Näinkin typerän tarinan mää oon kuullu, ku isosta kirjasta ei tarpeeks löyry perustetta. - teutatess
tarinoisillo? kirjoitti:
onkse tää tarina:
"jos tuosta ovesta nyt tulisi sisään sellainen olento, jolla on yksi pää ja monta ruumista, kyllä jokainen varmaan sitä pelästyisi".
Näinkin typerän tarinan mää oon kuullu, ku isosta kirjasta ei tarpeeks löyry perustetta.Kuuluvat niihin, kasvu kyllästyneisiin traditioneihin. Ja jonkinlaisiin pelottelu keinoihin, joita sieltä on kuulunut ja jotka voisi olla kertomattakin . Jos Raamattua tutkitaan oikein, sieltä löytyy varmasti vastaus jokaiseen asiaan ja kysymykseen.
Tai sitten en tiedä niin mitään mistään. - Teu
teutatess kirjoitti:
Kuuluvat niihin, kasvu kyllästyneisiin traditioneihin. Ja jonkinlaisiin pelottelu keinoihin, joita sieltä on kuulunut ja jotka voisi olla kertomattakin . Jos Raamattua tutkitaan oikein, sieltä löytyy varmasti vastaus jokaiseen asiaan ja kysymykseen.
Tai sitten en tiedä niin mitään mistään.Tämä on rehellisin vastaus vuosiin minkä olen kuullut kaarneenpojilta.
"Tai sitten en tiedä niin mitään mistään". teutatess 7.7.2008 klo 07.29 Esimerkiksi kirjoitti:
nimimerkit "Armahdettu syntinen" ja "Ah autuas"..., jos Jumala näkisi hyväksi rangaista ihmiskuntaa niin, että Hän ottaisi Sanansa pois ihmisten keskuudesta.
...ennustaa niin käyvänkin.
Aamos 8:11...
Katso, ne päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, että minä lähetän nälän maan päälle; ei nälkää leivän perään, eli janoa veden perään, vaan Herran sanan kuulemisen jälkeen,
Niin että heidän pitää juokseman yhdestä merestä niin toiseen, pohjasta niin itään; heidän pitää juoksenteleman etsimään Herran sanaa, ja ei kuitenkaan pidä löytämän.
Sinä päivänä pitää kauniit neitseet ja nuorukaiset nääntymän janosta. -- nälkä leivän perään
Tahvonen kirjoitti:
...ennustaa niin käyvänkin.
Aamos 8:11...
Katso, ne päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, että minä lähetän nälän maan päälle; ei nälkää leivän perään, eli janoa veden perään, vaan Herran sanan kuulemisen jälkeen,
Niin että heidän pitää juokseman yhdestä merestä niin toiseen, pohjasta niin itään; heidän pitää juoksenteleman etsimään Herran sanaa, ja ei kuitenkaan pidä löytämän.
Sinä päivänä pitää kauniit neitseet ja nuorukaiset nääntymän janosta. -Kommunistit toteuttivat tuota ennustusta suurella kiivaudella.
- kyllä menee
tätä minä kirjoitti:
vähän pelkäsinkin :)))
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- heidän kannattaisi
vihne kirjoitti:
Hierarkia esikoisuudessa voidaan kuvata seuraavasti.
Alimmalla tasolla on ns. rahvas, joka on välttämätön, eihän ilman väkeä ole johtajanpaikkojakaan.
Siihen kuuluvt naiset pääosin, nuoriso ja tavalliset miehet.
Seuraava porras on "ymmärtäväiset", jotka ovat erityisasemassa. Heiltä saatetaan kysyä jotakin asiaa ja hen ovat ulompi suojamuuri vallituksessa.
Rahvaasta nostetaan sitten miehiä ensin lukemaan ja pitämään rukouksia ja siinä hiljalleen pätevöidytään paikalliseksi julistajaksi.
Erillinen saarekkeensa ovat "lähetysmiehet", jotka pähkäilevät ylätason asioita ja täydentää itse oman piirinsä tarvittaessa.
Kaksikertaa vuodessa suoritetaan delegaation valinta, joka tarkoittaa virallisten lähettien lähettämistä Kirunaan ja Jellivaaraan ja he pitävät yllä virallisen tason yhteyttä ensinsyntyneeseen seurakuntaan.
Siellä kokoontuu sitten korkein päättävä elin käräjäkiville, jossa kaikkien ilmansuuntien ongelmat käsitellään ja annetaan viisaita neuvoja sekä lähetysapua eri paikkakunnille.
Tämä on siis pyramiidi, jossa liikehdintä on alhaalta ylöspäin systeemin sisällä.
Onko tällä jotain tekemistä raamatullisuuden kanssa, vaikea sanoa.
Raamatullinen lähetystoimi on ollut kuitenkin alkuseurakunnassa keskuksesta ulospäin ja pyrkimyksenä on ollut lähetyskäskyn toteuttaminen eli sanan vieminen sinne, missä sitä ei ole tunnettu.antaa puheenvuoro jollekin armahdetulle alkoholi/huume käyttäjälle,hänen kautta voisi päästä syvemmälle tasolle sanaan ...
- se on jo täällä
Tahvonen kirjoitti:
...ennustaa niin käyvänkin.
Aamos 8:11...
Katso, ne päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, että minä lähetän nälän maan päälle; ei nälkää leivän perään, eli janoa veden perään, vaan Herran sanan kuulemisen jälkeen,
Niin että heidän pitää juokseman yhdestä merestä niin toiseen, pohjasta niin itään; heidän pitää juoksenteleman etsimään Herran sanaa, ja ei kuitenkaan pidä löytämän.
Sinä päivänä pitää kauniit neitseet ja nuorukaiset nääntymän janosta. -Tavallaan se on jo toteutunut Helluntaina ja Jouluna.
- teutatess
Teu kirjoitti:
Tämä on rehellisin vastaus vuosiin minkä olen kuullut kaarneenpojilta.
"Tai sitten en tiedä niin mitään mistään". teutatess 7.7.2008 klo 07.29Mutta , tiettävästi en kuulu kyseisiin poikiin. Tämän rehellisen vastauksen on kirjoittanut, joku joka luulee kaiken tietävänsa. Eikä mitään tiedä.
- Kiitos.........
teutatess kirjoitti:
Mutta , tiettävästi en kuulu kyseisiin poikiin. Tämän rehellisen vastauksen on kirjoittanut, joku joka luulee kaiken tietävänsa. Eikä mitään tiedä.
kohteliasuudesta
- teutatess
se on jo täällä kirjoitti:
Tavallaan se on jo toteutunut Helluntaina ja Jouluna.
Muutampia vuosia, on ihmisoppi sekoitettu Jumalan sanaan, Ja juuri siellä mistä pitäisi tulla oikeaa sanaa, mutta ei vaan tahdo tulla .
- teutatess
Kiitos......... kirjoitti:
kohteliasuudesta
Sanottiin turus, ja lyötiin kuraa tiileen. Kun Rukoushuonetta kaitaistentielle rakennettiin.
- Sue K.
Toisella yrittämällä sain jo vastauksia. Kiitos niistä, osa oikeinkin hyviä, täytynee erikseen mainita vihne. Hän oli paneutunut vastaukseensa, ja esitti asian selkeästi. Jäin kuitenkin vielä kaipaamaan jotakin. Kysyin seurakunnan, saarnaajien ja vanhimpien roolista. Siihen ei kovin moni vastannut. Mitä siihen sanoo Raamattu?
Korinttilaiskirje puhuu seurakunnasta. Esimerkiksi 1.Kor.14 sisältää paljon ohjeita seurakunnalle, muun muassa tällaisen: "29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;"
Tässä annetaan selkeä ohje siitä, että puhujan sanoja tulee punnita. Minusta se on täysin luonnollista, ja jopa välttämätöntä. Miten voimme välttyä ajatukselta, että joku, jolta aina kysytään viime kädessä neuvoa, ei itse joutuisi vihollisen vieteltäväksi? Kaikkien opettajien opetuksen tulee olla avointa, ja arvostelun alaista. Sen punnitsee seurakunta, koskapa myöskin rukoilee opettajan puolesta.
Minua kiinnostaisi myös Paavalin opetusten lisäksi se, miten näette Jeesuksen seurakunnalliset opetukset tämän liikkeen valossa? Esimerkiksi lammashuoneen vertauksen.- teutatess
Kun kuulin DB.tä . Hän puhui lammashuoneen vertauksesta, ja hänen tulkki oli JT. hänellä voisi olla kasettia vielä . oletus.
- teutatess
En nyt löytänyt itse, niin saat virallisen kannan, mutta kuitenkin se on, usko Jeesukseen Kristukseen, siis yksin Uskosta, yksin armosta, yksin Jumalasta.
Olen sitä mieltä, ettei meidän tavallisten rivi jäsenten tarvii siitä niin tietääkään, ja varsinkaan kun siitä tuppaa syntymään riitoja .
Mutta saarnaajan pitää olla siitä tietoinen, ja sen tähden koska seurakunnan tulisi ohjata saarnaajaa , eikä päin vastoin.
Tuo tieto olisi hyvä olla kohdallaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2206687Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442897- 442347
- 972184
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321500- 861489
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131376Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71325Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3881281