Hot Space - 3 parasta ja paskin

Sammy who was low

No niin, nyt onkin sitten vuorossa ehkä yksi eräs Queenin kiistellyimmistä albumeista, elikäs Hot Space! :D

1. Las Palabras De Amor: Biisi on aina introa ja Freddien taivaallisen kuuloista ääntä myöten todella hieno. Singlenä julkaistu mutta ei ilmeisesti mikään suuri hitti kun ei GH 2:ltakaan löydy. Harmi, sillä luulisi tämän menestyneen, varsinkin kun vertaa pitkälti muuhun Hot Space-kamaan.

2. Life Is Real: Vaikka tämä onkin Freddien sävellys, eikä Brianin kuten LPDA, muistuttavat nämä kaksi jotenkin toisiaan etäisesti. Hieno tribuutti John Lennonille, joka oli kyllä loistava säveltäjä mutta jota muuten en kovin suuressa arvossa ole koskaan pitänyt. Loistava melodia ja sovitus ovat biisin takana.

3. Cool Cat: Itseasiassa en oikein tiedä mikä minua tässä biisissä kiehtoo. Ei lähelläkään kahta yllämainittua mutta biisin ns. "synkemmät" osuudet 1.15 - 1.57 sekä jälleen 2.40 - 3.03 tuovat biisiin tunnelmaa. Myös Johin bassottelu nostataa pisteitä!

Huonoin: Tästä uskon monen muunkin täällä olevan kanssani samaa mieltä, eli Body Language. Kuten jo NOTW:n kohdalla totesin, en oikein pidä sänky- ja seksileikkikuvauksista ja melodiakin on vielä tavattoman tylsä.

Yleisesti ottaen, Life Is Realin ja Las Palabras De Amorin loistavuutta kuvaa se, että nämä kaksi biisiä riittävät tekemään Hot Spacesta yhden suosikkilevyistäni. Voi olla että asiaan vaikuttanee hieman myös se, että se on tehty sntymävuotenani 1982. :D

Ja sitten oli kiva kuulla mielipiteitänne myös näistä kahdesta Rogerin biisistä. Kumpi kolahtaa ja kumpi kumahtaa? Vai kolahtaako kumpikaan?

6

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bohemia Rhapsody

      Ylivoimaisesti paras biisi albumilta on Under Pressure huolimatta siitä, että se on radiossa ylikulutettu.
      Bassoriffi on ylivoimaisesti paras, vaikka tekijä on epäselvä.Deacon ilmoitti lehdistölle, että sen sävelsi Bowie. Myöhemmin Brian May ja rumpali Roger Taylor ilmoitivat sen tekijäksi Deaconin.
      Back Chat on myös hyvä biisi. Minun mielestä paras Deaconin kirjoittamista biiseistä sitten You're My Best friend.
      Paskin biisi levyltä on Dancer. Freddien falsetti yliampuu tässä kappaleessa minusta liikaa.
      Rogerin sanoitamista biiseitä Action This Day on taattua äijärockia.
      Calling All Girls on minun makuuni liian imelä popbiisi.

      • jupiter68

        Kuuma tila= sauna....joo
        Minusta Las balabras de amor ja Put out the fire kolahtaa parhaiten. Brian ei tälläkään levyllä mennyt kokonaan diskoon mukaan vaan rokahtaa ja jälleen hieno balladi. Tähän asti hän joka levyllä lienee säveltänyt samantyyppisen kappaleen paitsi ei nyt itse laula siinä yhtään -
        siis Las balabras de amor.
        Put out the fire on vain ollut tarttuva biisi minulle aina..


      • Soul Brother

        "Bassoriffi on ylivoimaisesti paras, vaikka tekijä on epäselvä.Deacon ilmoitti lehdistölle, että sen sävelsi Bowie. Myöhemmin Brian May ja rumpali Roger Taylor ilmoitivat sen tekijäksi Deaconin."

        Tästä on muistaakseni keskusteltu aiemminkin.

        Myös Bowie kertoi haastattelussa, että bassoriffi oli jo valmiina, kun hän studioon ilmaantui.

        Kolme ääntä Johnille ja vain yksi Davidille. MUTTA - Johnin haastattelu on vuodelta 82, sen sijaan muiden herrojen vastakkaiset väitteet ovat vasta paljon myöhemmältä ajalta (ainakin ne haastattelut, joita itse olen lukenut). Uskottavaa olisi, että John olisi vuonna 82 vielä jotain nauhoitussessioista muistanut. Sen sijaan Bowien muistikuva tapahtumien kulusta yli 10 vuotta myöhemmin on jo kyseenalaisempaa.


      • Soul Brother
        jupiter68 kirjoitti:

        Kuuma tila= sauna....joo
        Minusta Las balabras de amor ja Put out the fire kolahtaa parhaiten. Brian ei tälläkään levyllä mennyt kokonaan diskoon mukaan vaan rokahtaa ja jälleen hieno balladi. Tähän asti hän joka levyllä lienee säveltänyt samantyyppisen kappaleen paitsi ei nyt itse laula siinä yhtään -
        siis Las balabras de amor.
        Put out the fire on vain ollut tarttuva biisi minulle aina..

        Kuumaa tilaa on tosiaan nuottien välille jätetty vähän liikaa. Minimalismi nyt ei vain sovi Queenille. Mahtipontista ja suurta sen olla pitää, kun Queenistä puhutaan. :) Kuulun siihen suureen enemmistöön, joka ei tästä levystä hirveästi pidä.

        Omat mielipiteeni Hot Spacesta:

        1. Under Pressure: Monipuolinen tekele, joka tuntuu vain paranevan ajan myötä.

        2. Las Palabras De Amor. Perusnätti balladi riittää tällä levyllä top 3:lle.

        3. Dancer: Ajattelin ensin laittaa Back Chatin, mutta jokin Dancerissakin minua viehättää. Biisissä on raskas rumpukomppi ja olisi ollut mielenkiintoista kuulla biisistä liveversio, jossa kitara olisi ollut vähän dominoivampi ja Freddie olisi laulanut biisin rockisti. Ikävä kyllä biisiä ei ikinä keikoilla soitettu. :(

        Heikoin lenkki: Tämä on varmasti heikoin levy Freddieltä. Sekä Staying Power että Body Language saavat minut etsimään skippausnappia soittimiesta. Huonoimman tittelin vie Body Language (ja toisin kuin 70-luvun levyillä, tällä kertaa heikoin lenkki todella on paska biisi).


    • Bad Co.

      Yleisesti ottaen ihmetyttää, miten tästä on saatu näinkin paljon sinkkubiisejä irrotettua ja tasoltaan toisistaan noinkin paljon poikkeavia.
      Negatiivissävytteisestä johdannosta huolimatta en suinkaan aio haukkua levyä, vaan pidän tätä melkoisen makeana kokonaisuutena, vaikkei soundimaailmallisesti tämä minulle bändin parhaita puolia edustakaan. Lähinnä vaan liian raju muutos edellisestä sai aikanaan näinkin paljon kritiikkiä aikaiseksi. Kuten Live At Bowl osoitti, livenä biisit ovat levyversioitakin parempia. Kaikenkaikkiaan silti ehjempi pakkaus, mitä kahdella seuraavalla kiekolla.


      Hot Space (julk. 1982)

      1. Action This Day - Action(!), todellakin! Tämä on taas yksi niistä Freddie/Roger -kategoriaan kuuluvista vauhtiralleista, joista Bad Co. tykkää ihan sikana...

      2. Put Out The Fire - Ei tulta ilman actionia :D...ja ehkei paras osoitus siitä, kuka on kirjoittanut poppoon parhaat rock-klassikot, mutta toimii, toimii, toimii!

      3. Cool Cat - kissamaista retrogruuvailua...luvin` it! :D

      Boonusmainita vielä Las Palabras de Amorin taivaallisuudelle ja Under Pressuren kuningasbassottelulle....

      Huonoin lenkki:
      "Tästä uskon monen muunkin täällä olevan kanssani samaa mieltä, eli Body Language. Kuten jo NOTW:n kohdalla totesin, en oikein pidä sänky- ja seksileikkikuvauksista ja melodiakin on vielä tavattoman tylsä."

      Minä taas valehtelisin, jos väittäisin etten tykkäisi sänky- ja/tai seksileikeistä ja niiden kuvauksista, mutta tämän kappaleen kohdalla tästä tekee huonoksi ennenkaikkea aivan liian monotomisen puuduttava melodia. Sinkkubiisiksi suuri mysteeri :D

      Valitsen levyn heikoimmaksi silti Life Is Real`in, joka on toki hienon muusikon kunniaksi kynäilty, mutta Body Languagen tavoin aivan liian tylsä ja Freddielta taas melkoinen rimanalitus.

    • vanha fani

      Tämä levy oli kohtuullisen paha pettymys vuonna -82 kun 15 vuotiaana marssin levykauppaan heti ilmestymispäivänä sitä hakemaan (eka Queen levy jonka hankin ilmestymispäivänä, tästä lähtien jokainen Queenin studiolevy tulikin sitten hankittua ilmestymispäivänä)

      1. Put out the fire
      - Tällä levyllä tämä poikkeaa edukseen. Ei välttämättä läheskään Brianin parhaita menopaloja, mutta tällä levyllä lähes pelastava enkeli

      2. Action this day
      - A-puolen paras biisi ja Freddie laulaa tällä tosi hienosti. Jo alusta asti tämä biisi suorastaan huusi murean kitaran puutetta, joka olisi voinut tehdä tästä hitin. Bowl live version soitanta kuulosti viimein siltä miltä tämä biisi olisi pitänyt kuulostaa jo alunperin

      3. Loput Brianin biisit
      Dancer on ihan kohtuullinen biisi, harmi että lopun kitarasoolo fadetaan pois, se kuulostaa siltä että olisi voinut olla hienokin
      Las palabras on myös hyvä rakkausbiisi


      Huonoin:
      Cool cat
      En ole oikein ikinä kestänyt Freddien vinkumista tai kiekumista tässä biisissä, joka ei muutenkaan ole juuri mistään kotoisin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2204
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      159
      1436
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe