Vesimittari ja vakauslaki?

30 vuotta vanha vesimittari??

Omakotitaloni vesimittari taitaa olla lähemmäs 30 vuotta vanha, taaraus on mennys vanhaksi jo 1993 (ainakin kilvessä "bis 1993").

Onko vesilaitoksella vakauslain mukainen velvoite vaihtaa tuo? Tuon vaatimukset taitavat tulla vakauslaista, kun tuosta saadaan laskutukseen peruste. Vaikka olisikin velvoite, tuleeko tästä kustannuksia minulle - eli käykö vesilaitos vaihtamassa mittarin ja laskuttaa minua työstä ja mittarista?

Jos laskuttaa minua tuosta vaihdosta, olkoon paska siellä. Jos taas ei, saattaisin saada vuotavan pääsulkuventtiilin vaihdatettua samalla kertaa, kun kerran joutuvat laittamaan tonttisulun kiinni vesimittarin vaihtoa varten - johtuen tuosta vuotavasti pääsulusta..

11

8516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkuperäinen kyselijä

Kun lukee vesilaitoksen listaa, voisi ajatella että kustannus on vähintään 200euroa tonttisulun avaamisesta ja sulkemisesta vaihtoa varten, ja 150euroa vesimittarin vaihdosta.. Lisäksi sitten mahdollinen pääsulun vaihto venttiilin hinta.. Ja mitä kaikkea tuohon voisi tulla päälle. En ole soittamassa vesilaitokselle, ellen ole varma että minulle ei napsahda satasten laskua tuosta.

• Pera

Pitkään ovat nekin ilman tarkastusta tms. käytössä. Muuan asiaa tunteva sanoi, että vanha mittari on parempi. Se pyörii jäykemmin.

Nykyiset, nestekidenäyttöiset, ovat eri juttu.

• joudut

maksamaan kaiken. mittarin, sulun ja työn.

• Korkeamäki

Normaalisti vesimittari on laitoksen omaisuutta, joten sen vaihtamisesta laitos ei laskuta, mutta ennen ja jälkeen mittaria olevat venttiilit ja takaisku ovat kiinteistön laitteita ja niiden uusiminen laskutetaan kiinteistön omistajalta.

• eu-tyyppihyväksytty

Useissa kunnissa parhaillaan vaihdetaan täyspäiväisesti uusia vesimittareita, koska tarvii olla eu / vakauslain mukaisia tyyppihyväksyttyjä vesimittareita ja sen tietää "kellotaulussa" olevasta € merkinnästä.Se on löydyttävä.Mittarin vaihto menee vesihuoltolaitoksen laskuun,se niiden omaisuutta.Turha itse ottaa yhteyttä kuntaan / kaupunkiin, koska se kuitenkin ajallaan tullaan vaihtamaan ja vanha mittari päästää paljon ilmaista vettä lävitse, kun hiljalleen hanasta juoksuttaa, katso vaikka. Varsinkin jos vanha valmetin messinkinen mittari.Uudesta se ratkaiseva hyöty, kun jos putkistossa pieni vuoto,niin mittaria seuraamalla voi huomata että putkistossa,jossakin vuotaa kun mittari pyörii ja kulutusta ei ole.Se pyörii pienemmästäkin virtauksesta.Vanha mittari ei reakoi edes melko suurenkaan vuotoon, eli sen avulla huono päätellä onko käyttövesijärjestelmässä jossakin vuotoa rakenteisiin.Tonttisulku ei ole kiinteistön omistajan omaisuutta,jos se joudutaan vaihtamaan, se kunnan laskuun vaihdetaan.Jos tonttisulku ei täysin pidä, onnistuu mittarin vaihtaminen jos vesimittarissulku ennen mittaria, kuten tietysti pitää ollakin, jos lomalle pitemmäksi aikaa menee,se hyvä sulkea varmuudeksi.Sen vaihto kiinteistön omistajan maksettavaksi.Jos kaikki sulut hieman vuotaa,voi mittarin vaihtaa, jos mittari lattikaivollisessa tilassa tai pienestä vuotovedestä ei haittaa,jokin astia laitetaan alle vaihtohetkellä, se onnistuu vaihto nopeasti.Usein vesimittarin tulovesipuolella olevassa teräsverkkosuodattimessa paljon kertyneitä likaisuuksia(sakkaa,hiekkaa,ruostetta,yms)ja mittarin vaihdon jälkeen kiinteistön käyttövesijärjestelmän paine paranee huomattavasti.Olen itse useita satoja viimevuosina vaihdellut, huolellinen saa olla kun vanhoja putkistoja aletaan pitelemään.Liitokset alkaa helposti vuotamaan ja huonosti kannakoitu putkistot ja jonkin liitokset avaat,tippuu huonolla tuurilla muutama metri putkistoa lattialle.

• Korkeamäki
        eu-tyyppihyväksytty kirjoitti:

Useissa kunnissa parhaillaan vaihdetaan täyspäiväisesti uusia vesimittareita, koska tarvii olla eu / vakauslain mukaisia tyyppihyväksyttyjä vesimittareita ja sen tietää "kellotaulussa" olevasta € merkinnästä.Se on löydyttävä.Mittarin vaihto menee vesihuoltolaitoksen laskuun,se niiden omaisuutta.Turha itse ottaa yhteyttä kuntaan / kaupunkiin, koska se kuitenkin ajallaan tullaan vaihtamaan ja vanha mittari päästää paljon ilmaista vettä lävitse, kun hiljalleen hanasta juoksuttaa, katso vaikka. Varsinkin jos vanha valmetin messinkinen mittari.Uudesta se ratkaiseva hyöty, kun jos putkistossa pieni vuoto,niin mittaria seuraamalla voi huomata että putkistossa,jossakin vuotaa kun mittari pyörii ja kulutusta ei ole.Se pyörii pienemmästäkin virtauksesta.Vanha mittari ei reakoi edes melko suurenkaan vuotoon, eli sen avulla huono päätellä onko käyttövesijärjestelmässä jossakin vuotoa rakenteisiin.Tonttisulku ei ole kiinteistön omistajan omaisuutta,jos se joudutaan vaihtamaan, se kunnan laskuun vaihdetaan.Jos tonttisulku ei täysin pidä, onnistuu mittarin vaihtaminen jos vesimittarissulku ennen mittaria, kuten tietysti pitää ollakin, jos lomalle pitemmäksi aikaa menee,se hyvä sulkea varmuudeksi.Sen vaihto kiinteistön omistajan maksettavaksi.Jos kaikki sulut hieman vuotaa,voi mittarin vaihtaa, jos mittari lattikaivollisessa tilassa tai pienestä vuotovedestä ei haittaa,jokin astia laitetaan alle vaihtohetkellä, se onnistuu vaihto nopeasti.Usein vesimittarin tulovesipuolella olevassa teräsverkkosuodattimessa paljon kertyneitä likaisuuksia(sakkaa,hiekkaa,ruostetta,yms)ja mittarin vaihdon jälkeen kiinteistön käyttövesijärjestelmän paine paranee huomattavasti.Olen itse useita satoja viimevuosina vaihdellut, huolellinen saa olla kun vanhoja putkistoja aletaan pitelemään.Liitokset alkaa helposti vuotamaan ja huonosti kannakoitu putkistot ja jonkin liitokset avaat,tippuu huonolla tuurilla muutama metri putkistoa lattialle.

Tonttisulku ei automaattisesti ole laitoksen omaisuutta. Kunnossapidon vastuurajan määrää se, mihin kohtaan laitoksella on määritetty liittämiskohta (vastuuraja). Laitoksilla on yleinen käytäntö, että liittämiskohta on laitoksen runkojohdossa. Näin ollen kiinteistön omistaja vastaa myös kadun alla olevista vermeistä, mukaan lukien tonttisulkuventtiili.

• Kaikkea sinä nykyään
        eu-tyyppihyväksytty kirjoitti:

Eipä tuossa mitään sellaisia näyttäisi olevan, musta muoviletku tulee isoon puristusliittimeen, jossa suoraan supparilla venttiili (joka vuotaa) ja venttiilissä suoraan kiinni vesimittariyhde, jossa vesimittari. Jollei sitten jossain tonttisulun luona ole jotain, niin ei tuossa mitään tuollaisia hienouksia ole..

• Korkeamäki
        Kaikkea sinä nykyään kirjoitti:

Eipä tuossa mitään sellaisia näyttäisi olevan, musta muoviletku tulee isoon puristusliittimeen, jossa suoraan supparilla venttiili (joka vuotaa) ja venttiilissä suoraan kiinni vesimittariyhde, jossa vesimittari. Jollei sitten jossain tonttisulun luona ole jotain, niin ei tuossa mitään tuollaisia hienouksia ole..

Kaikissa vesimittareissa on nykyään normaali käytäntö, että tulopuolella on ns. terässihti (suodatin), joka estää mahdollisen verkostosta irtoavan sakan virtaamisen kiinteistön verkostoon. Täysin yhtä normaali käytäntö on myös se, että mittarin jälkeinen venttiili on ns. yhdistelmäventtiili, jossa on sulun lisäksi myös yksisuuntaventtiili (takaisku). Taitaa ko. kiinteistössä olla laitteet jääneet ajastaan vähän jälkeen..

• Yualle
        Korkeamäki kirjoitti:

Kaikissa vesimittareissa on nykyään normaali käytäntö, että tulopuolella on ns. terässihti (suodatin), joka estää mahdollisen verkostosta irtoavan sakan virtaamisen kiinteistön verkostoon. Täysin yhtä normaali käytäntö on myös se, että mittarin jälkeinen venttiili on ns. yhdistelmäventtiili, jossa on sulun lisäksi myös yksisuuntaventtiili (takaisku). Taitaa ko. kiinteistössä olla laitteet jääneet ajastaan vähän jälkeen..

Onko tosiaan näin? Meillä on 2003 rakennettu talo ja kyllä ainakin toissakesänä, kun lämminvesivaraajaan vaihdettiin vastus, sieltä lattialle valahti aika mössöt. Oli sen sortin kamaa, että kyllä olisi pitänyt noiden jäädä siihen sihtiin, jos sellainen olisi...

• 19+7
        Yualle kirjoitti:

Onko tosiaan näin? Meillä on 2003 rakennettu talo ja kyllä ainakin toissakesänä, kun lämminvesivaraajaan vaihdettiin vastus, sieltä lattialle valahti aika mössöt. Oli sen sortin kamaa, että kyllä olisi pitänyt noiden jäädä siihen sihtiin, jos sellainen olisi...

Vedestä irtoaa mössöä kun sitä lämmitetään, ei se mössö sellaisenaan tule mittarin läpi.

• B- meters

Vesimittarin tulopuolella oleva sihti on muovia, sihdin silmä koko on n.2mm joten hienojakoinen putkiksakka (mangaani) tulee mittarin läpi helposti. Jos mittari on ns.märkälaskija, niin sakkaa yleensä näkyy myös mittarissa lasin alla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe