Miksi pitää laajentaa? Miksi traktorien ja työkoneitten pitää olla uusia ? Miksi lehmiä pitää olla sata, ylikin ? Aitiopaikalta seuraan, naapureita ja muitakin.Aluksi vanhaisäntä rakensi ison navetan.Nuori,jatkajaisäntä laajensi yli puolta suuremman.Näitä on paljon.Älkää hyvät pojat ja tytöt eläkö yli varojenne. Ja sitten tulee vielä se jaksaminen.Ihminen ei ole kone.Kuka hullu jaksaa 7pv/viikko tehdä raskasta työtä ? Miksi pitää olla peltoa yhdellä isännällä satoja hehtaareita ? Eihän niitä kerkiä yksi ihminen asua,ei ehdi syksyllä puida koska ilmoja on vain muutama viikko.Tiedän, että palkkanne maataloudesta on naurettavan vähän.Mutta eihän se siitä juuri tilanne kummene, vaikka laajennatte, koska työkin kasvaa.Jokin mättää, jos alkaa joka vuosi olla tappiollinen tilinpäätös.Ei aina voi tulla poistoja,joskus on tultava tulojakin.Kateusko se ajaa nyky-isännät maatiaisoravanpyörään? Onneksi en kuulu niihin.Mutta käy vähän sääliksi.
ÄLKÄÄ TEHKÖ VELKAA
18
1871
Vastaukset
- on....
pirullinen tauti kun se iskee,mikään ei riitä ja koskaan ei olla tyytyväisiä,aina vaan suurempaa pitää olla..Itse olen onneksi välttynyt moiselta hulluudelta,tyydyn vähempään ja elän iisimmin ilman velkoja.
- ihmiset
ovat tehneet Suomesta rikkaan hyvinvointi valtion.
- ljsgnljgnni
ihmiset kirjoitti:
ovat tehneet Suomesta rikkaan hyvinvointi valtion.
henkisesti kuolleen.
- pikkutila
pidä paikkaansa paljon investoineet tilat ovat hyvin menestyviä.Työ määrä ja luonne muuttunut (paskatalikon varresta pois).Hyvät investointi avustukset ilmasta rahaa ym.Itse kuulun niihin jotka eivät uskaltaneet investoida ja ikää alkaa olla jo sen verran ettei enään kannata.Pitää vielä kituttaa pikku mökissä eläke ikään.Nuoret investoikaa!
- Vara Kaani
Laajentaminen ja velantekeminen on vähän eri asioita.
Maatalouden investointeja voi tehdä jonkinverran myös tulorahoituksella ja laajentaa sillä tavalla pikkuhiljaa toimintaa, toisaalta joskus on niinkin, että esim. navetta on kertakaikkiaan niin lopussa, että on joko tehtävä uusi tai muutettava tuotantosuuntaa.
Tuotannon kasvattaminen on periaatteessa vähän niinkuin pakko, koska tuottajahinnat nousee aina kustannuksia hitaammin.
Mikäli kuluja ei pysty leikkaamaan, niin tuotantoa on pakko nostaa, muuten homma muuttuu ennenpitkää kannattamattomaksi.- noin ??
Eihän duunaritkaan pidennä työaikaa, jotta saisivat saman palkan kuin pienemmällä tuntimäärällä? Miksi viljelijän pitäisi pidentää työpäiväänsä saadakseen saman tulon kuin aikaisemmin?
"Tuotannon kasvattaminen on periaatteessa vähän niinkuin pakko, koska tuottajahinnat nousee aina kustannuksia hitaammin."
Eli tuotantokustannuksia kasvattamalla saadan kannattavuutta parannettua. Se etumerkki on helv. helppo vaihtaa. Tuotannon kasvattaminen ja tuotannon tehostaminen ovat kaksi eri asiaa.- Vara Kaani
ravenlored kirjoitti:
"Tuotannon kasvattaminen on periaatteessa vähän niinkuin pakko, koska tuottajahinnat nousee aina kustannuksia hitaammin."
Eli tuotantokustannuksia kasvattamalla saadan kannattavuutta parannettua. Se etumerkki on helv. helppo vaihtaa. Tuotannon kasvattaminen ja tuotannon tehostaminen ovat kaksi eri asiaa.Totta, tuotantoa tehostamalla saadaan sama tulos aikaiseksi.
- Vara Kaani
noin ?? kirjoitti:
Eihän duunaritkaan pidennä työaikaa, jotta saisivat saman palkan kuin pienemmällä tuntimäärällä? Miksi viljelijän pitäisi pidentää työpäiväänsä saadakseen saman tulon kuin aikaisemmin?
Näin se menee kaikessa yritystoiminnassa, ei seitkytluvun puumäärillä ajeta nykyään rekkkaa kannattavasti, tai seitkytluvun myyntimäärillä pidetä kyläkauppaa pystyssä.
Kuten yksi tuttavani, joka peri vaatekaupan totesi, että isällään oli aikanaan kolme palkattua myyjää, apulainen ja toimistotyöntekijä ja isän muija oli kotona hoitamassa mukuloita, nyt poika pyörittää samaa kauppaa oman muijansa kanssa, yksi osapäiväinen käy joskus, hyvä että palkan saavat hommasta.
- -karvankasvattaja- ...
EU se ajaa maatalouden tähän nykyseen jamaansa. Minä en laajenna,pärjään kyllä käytetyillä konehilla ja pienillä hehtaareilla. Ei ole velkaa, eikä nälkää.Jaksotan töitä että pidän lomaa välillä.
- kumoon...
se on monen nuoren isännän valtti kortti ja pelastus ja se on muuten niiiiiiiiin sitä on meneet sukupolvet hoitaneet ja varjellee .kuka ei usko ajelkaa noita metsä tietä ja katselkaa .
- Tätä yhteiskuntaa
Maataloudessa kuten muuallakin liika velka tarkoittaa elinikäistä oravanpyörää.jotkut kestää sen,kaikki eivät kestä.Itsellä on pyörinyt jo yli 30vuotta,Nyt alkaa jo masentaa, kun loppua ei näy.
- sit...
jos vanha isäntä möi jo mettät? Oon minäkin päässy mehtätuloista nauttimaan. Puuta oon myynyt n 10 vuoden aikana reilu sata mottia!
- mettäläänen ...
sit... kirjoitti:
jos vanha isäntä möi jo mettät? Oon minäkin päässy mehtätuloista nauttimaan. Puuta oon myynyt n 10 vuoden aikana reilu sata mottia!
10-vuojen aikana sata mottia.laskee mitä tekee/vuosi. Aikas vähän kuitenki.se sata myödään yhressä vuojessa, meillä.
- töissä!!!!
olleena voi vain todeta ei jos vaan kun korot nousee niin moni on korkojen ja lyhennysten kanssa ihmeessä kun nytkään ei ole paljoa ns:pelivaraa
Rakas ystävämme proagria vääntää kustanuskatelaskelmat paperilla simmoseen solmun että se saa oikeasti kannattamattoman ratkaisun näyttämään paperilla kannattavalta. Kunhan maaseutukeskuksen rahastavilla kynänpyörittäjillä riittää työtä..
Ittellä on 20 päätä, minkähän helv. moinen työmäärä on isommassa karjassa. Siis karjanhoito pelto metsätyöt ja siihen sitte ajan järjestäminen sosiaalisille tapahtumille, kuten kaikenvaltakunnan kissanristiäiset, joiden takia saa kolme--neljäpäivää huhtoo kaikenmoisia ekstrahommia että saa päiväsydämmen olla johonaki 1/21 mielenkiintosessa juhlassa, ensin istua 2h autossa ja sitte hetkenaikaa pelipaikalla ja sitte lähtiä kotioppäin..- kun ei osaa
Pakkoko sitä on kaikkea koittaa tehdä itse? itse tekeminen on punikkien ja torpparin rälssi. Kypsykää pikkutiloihinne jyväpellet!!!!
- Pientä rajaa
Odotahan nyt sen aikaa ,että alkaa parta kasvamaan ja tule sitten uudestaan selvittämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti37239599Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1148146Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315850Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214348Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi603784Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta523437Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D743021- 292771
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182381Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!162207