Gastroskopia

selviääkö hengissä?

Varmaan pitäisi mennä gastroskopiaan. Kauheita juttuja siitä olen kuullut, kuntasektorilla kandit runttaa letkua kurkusta alas. Olisiko parempi vaihtoehto mennä yksityiselle? Kallista?

7

2125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelotteluja

Älä suotta yksityiselle mene, ei se letku paremmalle tunnu sielläkään. Kerrot vain lääkärille että pelkäät toimenpidettä, tämä varmasti ymmärtää pelkosi. Suosittelen rentoutumis harjoitusta ennen toimenpidettä. Paremmin menee mitä vähemmän stressaat.

• luettelo

paikkakuntasi yksityisistä ja soita ja
      kysy hintaa. Kysy samalla myös tekevätkö
      he sitä (humautus)nukutuksessa. Jälkimmäisen
      hinta oli muistaakseni yksityisellä n. 300e (Kela jo vähennetynä)? Jos et pysty menemään tajuissasi ( pienehkö nielupuudutus tavallinen rauhoittava lääke) tähystykseen ja oireita todella on, mene edes nukutuksessa sen sijaan että jätät kokonaan tekemättä.

Kummatkin tähystysmuodot rutiiniluonteisia.
      Nukutustähystystä (nukutus on kevyt joten ei ole sellainen kuin esim refluksileikkauksessa) tehdään kunnalllisellakin (esim lapsille paljon)mutta sitä ei mainosteta koska ensisijaisesti on kalliimpi toimenpide kuin pelkkä letkunnieleminen. Joissakin alueilla on myös
      suositus laittaa potilas ruokatorven varjoainekuvaukseen, jos potilas kieltäytyy letkun nielemisestä. Mahan ultra näyttää myös tiettyjä juttuja. Sisätähystys on ainoa tapa saada limakalvonäytteet (onko normaalia tervettä kudosta vai ei), helikon pystyy toteamaan myös
      verikokeella (esim GastroPanel tutkimuksella).

• ryhmää

Porukka jakaantuu 4 ryhmään tähystystä tehtäessä:

- ne, joille nieleminen ei aiheuta suuremmin ongelmia

- ne, joille se on (syystä tai toisesta) erittäin
      epämiellyttävää

- ne, joilla tähystys yritetään tehdä mutta ei kerta kaikkiaan onnistu kevyestä nielupuudutuksesta ja rauhoittavasta huolimatta ("jälkihoito": yritetään uudelleen, lähete eteenpäin nukutuspuolelle, tähystys jää kokonaan tekemättä)

- suoraan nukutustähystykseen määrättävät

• ei voi runtata

Se on sen verran jäykkä, että se joko menee tai ei mene. Minulla mennyt ihan hyvin 5 kertaa ja jos tarvitaan,menen ihan rennosti lisääkin. Onhan se niin hyvä tutkimus.

En usko, että kandit omin päin tekee yhtään mitään,seon erikoislääkärin hommaa,niin että hän on siinä pomona.

Suosittelisin menemään rohkeasti kokeilemaan julkista puolta,ei siellä mitään oikeasti hirveää kuitenkaan voi tapahtua. Mutta jos liikaa rahaa on,niin yksityiselle sitten. Hinnat saa tietää lääkärikeskuksista.

• periaatekysymyskin

etten halua kunnalliselle puolelle mennä kun itse työskentelen tk:ssa. =) Toisekseen aikaa olisin joutunut odottaan tuhottoman kauan. Terveys on kuitenkin nyt etusijalla, makso mitä makso ja 170egee se nyt kirpasee. Pitäkää peukkuja et tuun yhtenä kappaleena takasin =D

• Peekee

Itselläni on tehty 3 kertaa gastroskopia, viimeinen kerta oli selvästi "miellyttävin". Toimenpide ei satu mitenkään, on vain paikoittain epämiellyttävä. Puudutusainetta saa halutessa, joka aiheuttaa hetkellistä pistelyä kurkussa ja nenässä, mutta viimeisellä kerralla en sitä ottanut. Ja parempi oli ilman. Tärkeintä koko jutussa on se, että kun tuntuu pahalta/epämiellyttävältä, niin ala hengittämään rauhallisesti, pitkään ja syvään. Se helpottaa joka kerta. Toimenpiteen aikana joudutaan laittamaan ilmaa vatsaan, joka hetkellisesti tuntuu kipuna, mutta sekin helpottaa suht nopeasti. Jossain esivalmistelupapereissa on maininta, että toimenpide kestää n.30 min. mutta omalla kohdallani ei ole saatu kulumaan kertaakaan yli 15 minuuttia. Olen käynyt kaikki 3 kertaa samalla, erittäin asian osaavalla ja mukavalla lääkärillä (yksityispuolella). Älä pelkää, toimenpide on loppujen lopuksi ohi nopeammin kuin voisi kuvitellakaan :)

• rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...

Ei kannata pelätä yhtään, itse olin siellä pari viikkoa sitten. Ei sattunut, mutta letkun vieminen yökötti hetken aikaa. Olin kokoajan rauhallinen. Minulla ei toisaalta ole ärtynyttä/tulehtunutta ruokatorvea tai vatsalaukkua, joten sen takia tutkimus oli melko kivuton.. en tiedä niistä joilla tulehdusta on. Varmaan aika tuskaista heille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2649
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2466
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      178
      1219
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe