Häämatkalle

Kroatiaan

Olemme suunnittelemassa häämatkaamme ensi kesälle ja Kroatia on yhtäkkiä noussut (kiitos tämän keskustelupalstan aktiivisille osallistujille :) listamme ykköseksi!! Haluaisimmekin tietää teiltä kokeneemmilta, mitä paikkaa Kroatiassa suosittelisitte häämatkakohteeksi? Aikomus olisi olla tässä kauniissa ja kovasti kehutussa maassa kaksi viikkoa ja toiveina olisi nähdä kaunista luontoa, mennä mahd. visiitille Venetsiaan, juoda ja syödä hyvin sekä vaan olla ja nauttia :) Suositteletteko varaamaan matkan jonkun matkatoimiston kautta vai buukkaamaan lennot ja hotellit netistä itse?
Kiitos jo etukäteen vastaajille!! :)

11

4509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henttan

      Hei häämatkaa suunnittelevat!

      "Hurahdin" vuonna 2005 Kroatiaan niin, että olen joka vuosi käynyt siellä syyskuussa. Tänä vuonna päätin matkustaa sinne alkukesästä. Kaksi viikkoa sitten tulin kuuden viikon reissulta Kroatiasta. Olen matkustellut lähinnä Dalmatian alueella (välillä Zadar-Dubrovnik) sekä mantereella että lähes kaikilla saarilla.

      Kroatiassa olen ihastunut luontoon, upeisiin kansallispuistoihin (yli muiden on Plitvice lähellä Bosnian rajaa), ultrakirkkaaseen meriveteen, edulliseen yksityismajoitukseen ja mukaviin ihmisiin.

      1. Lennot voi kätevästi varata itsekin, tosin suoria reittilentoja Kroatiaan ei vielä ole. Malev lentää Budapestin kautta, Austrian Airlines Wienin ja Chez Airlines Prahan kautta.

      2. Kroatian yksi ehdoton valtti on mainitsemani yksityismajoitus, jota on helppo varata netin kautta. On paljon mukavampaa kuin hotellimajoitus. Itse olin esim. Makarska Rivieran alueella Igranen kylässä vanhassa dalmatialaisessa kivitalossa, hinta toukokuussa oli 34 euroa/vrk. Majoitus oli neljälle hengelle, upealta terassilta merimaisema. Tässä malliksi nettilinkki www.igrane.com/peric/house22.htm

      3. Liikkuminen sujuu ilman oman auton vuokrausta (mikä sekään ei ole hassumpi vaihtoehto). Bussit ovat hyviä ja kulkevat aikataulussa, myös laivoilla voi harrastaa saarihyppelyä. Julkinen liikenne on edullista, varsinkin laivamatkat.
      Kroatian laivayhtiö on Jadrolinija (www.jadrolinija.hr).

      4. Kroatiassa on niin paljon kauniita paikkoja, että on vaikea valita niistä vain yksi. Kahden viikon aikana ehditte olla vaikka muutamassakin paikassa. Omia suosikkejani ovat Hvarin saari - ja siellä nimenomaan Hvarin kaupunki, jonne pääsee Splitistä vajaassa tunnissa katamaraanilla. Jelsakin on ihan pittoreski, mutta ei vedä vertoja Hvarin kaupungille. Olin nyt toukokuussa Hvarilla tällaisessa asunnossa www.hvar.hr/badoljo/eng/offer.htm
      Hinta oli 40 euroa/vuorokausi kahden hengen studiossa, jossa oli iso terassi ja merimaisema.

      Toinen suosikkipaikkani on Cavtat, joka sijaitsee noin 15 km Dubrovnikista etelään. Cavtatista 5 km:n päässä on Dubrovnikin lentokenttä. Tällä viimeisellä reissullani lensinkin Splitiin ja Dubrovnikista kotiin. Dubrovnik itsessään on aivan upea kaupunki, jossa on paljon kulttuuria, mm. hienoja konsertteja ja museoita.

      Splitin lähellä olevat Trogirin kaupunki kuuluu myös suosikkeihini. On Unescon suojelukohde.

      Olin tällä matkallani myös 10 päivää Makarska Rivieralla Brelan kylässä. Brelassa on hienot rannat, mm. Punta Rata -ranta on amerikkalaisen Forbes-lehden toimesta rankattu pari vuotta sitten maailman kauneimpien rantojen joukkoon. Brelasta käsin voi käydä Splitissä, joka sekin on kiva kaupunki.

      Kaiken kaikkiaan suosittelen Kroatiaa. On todella hieno häämatkakohde.
      Kaikkea hyvää ja mukavaa häiden suunnittelua!

      • Santos73

        Itse varasimme lennot Finskiltä Venetsiaan, josta matkaamme laivalla Poreciin. Suht edullinen vaihtoehto, jos haluaa nähdä myös Venetsian. Menopaluulento 230€ laiva 120€. Kroatiassa majoitushinnat vaihtelevat todella paljon ja kannattaa omatoimimatkalla olla ajoissa liikkeellä. Meillä ei ole varattuna kuin ensimmäinen yö Porecissa, siitä sitten lähdemme kymmeneksi päiväksi seikkailemaan ympäri Kroatiaa.


      • Henttan

        Vielä Kroatiasta sen verran, että keväällä ilmestyi Suomalainen matkaopas -sarjassa Leif Sundströmin ja Markus Lehtipuun: Kroatia ja Montenegro.
        Myös Pilvi Torstilta ilmestyivät tänä vuonna kirjat:
        Sankarimatkailijan Slovenia, Kroatia & Bosnia ja Hertsegovina sekä Sankarimatkailija Adrianmeren rannikolla: Kroatia, Slovenia ja Montenegro.

        Yhdyn myös siihen mielipiteeseen, että mikäli aikoo varata majoitusta, se kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Itse varaan aina majoitukset vähintään puoli vuotta ennen matkaa.

        Kroatia on monelle suomalaiselle vielä jotenkin "pimennossa". Lukuisissa muissakin maissa käyneenä itselleni Kroatia on ehdoton Euroopan ykkössuosikki.

        Toivon teille oikein hyvää reissua, minne sitten päätättekin mennä!


      • myös kiinnostunut

        Tilasin juuri matkan Brelaan syyskuussa. Onko vielä lämmintä? Ja ne rannat, onko ne kivisiä kun joka paikassa lukee että kivirantoja ja sitten jostain kuitenkin luin että Brelassa olisi hiekkarantaa. Miten helposti Brelasta pääsee omin päin Splitiin tai sitten Makarskaan? Ja jostakin luin että Brelan takana on jokin korkea vuori. Onko sinne kiipeilypolkuja ja uskaltaako vaikka yksin lähteä? Ei kai siellä ole käärmeitä tai skorpioneja?


      • Henttan
        myös kiinnostunut kirjoitti:

        Tilasin juuri matkan Brelaan syyskuussa. Onko vielä lämmintä? Ja ne rannat, onko ne kivisiä kun joka paikassa lukee että kivirantoja ja sitten jostain kuitenkin luin että Brelassa olisi hiekkarantaa. Miten helposti Brelasta pääsee omin päin Splitiin tai sitten Makarskaan? Ja jostakin luin että Brelan takana on jokin korkea vuori. Onko sinne kiipeilypolkuja ja uskaltaako vaikka yksin lähteä? Ei kai siellä ole käärmeitä tai skorpioneja?

        Omasta mielestäni syyskuu on paras matkailuajankohta Kroatiaan.Olen ollut siellä kolmena vuonna peräkkäin syyskuun kaksi ensimmäistä viikoa ja ilmat ovat olleet aivan mahtavat. Ei liian kuumaa, aurinkoista, merivesi on tosi lämmintä vielä. Tänä vuonna olin Kroatiassa touko-kesäkuun, ilmat olivat hieman epävakaisemmat kuin syyskuussa. Brelassa on pikkukivirantoja ja erittäin kauniita rantapoukamia, kuten kaikkialla Kroatiassa, katso: www.apartments-in-croatia.com/upload/apartmani/114/209/slika1.jpg. Uimatossut kannattaa hankkia heti, sillä merisiilejä on lähes kaikkialla (todistaa vain, että vesi on puhdasta). Splitiin pääsee Brelasta bussilla, matka kestää noin tunnin, liikenteestä riippuen. Brela on korkean Biokovo-vuoren juurella, päätie Magistrala kulkee Brelan yläpuolella. Tielle on noin 10 min. kiipeäminen alhaalta Brelasta. Busseja kulkee usein, tietävät Brelan turistitoimistossa aikataulut. Makarskalle on noin 10 kilometriä, sinnekin pääsee bussilla. Läheiseen Baska Vodan kylään ja sitä kautta vaikka Makarskalle saakka voi kävellä rantapromenadia pitkin. Biokovo-vuorella on kävelypolkuja, sinne järjestetään myös opastettuja retkiä. En nähnyt käärmeitä enkä skorpioneja, mutta huikeita maisemia kylläkin. Kävelyreiteistä löytyy opastekartta turistitoimistosta. Kroatiassa on täysin turvallista matkustaa yksinkin. Normaali varovaisuus tietenkin on hyvä aina pitää mielessä - matkustipa sitten missä tahansa. Yleensäkin Kroatia matkailumaana on Ulkoministeriön maakohtaisten matkailutiedotteiden mukaan turvallisempi matkailumaa kuin esim. Espanja tai Kreikka.
        Brelasta tehdään päivittäin laivaretkiä lähisaarille, kuten Bracille ja Hvarille.


      • myös kiinnostunut
        Henttan kirjoitti:

        Omasta mielestäni syyskuu on paras matkailuajankohta Kroatiaan.Olen ollut siellä kolmena vuonna peräkkäin syyskuun kaksi ensimmäistä viikoa ja ilmat ovat olleet aivan mahtavat. Ei liian kuumaa, aurinkoista, merivesi on tosi lämmintä vielä. Tänä vuonna olin Kroatiassa touko-kesäkuun, ilmat olivat hieman epävakaisemmat kuin syyskuussa. Brelassa on pikkukivirantoja ja erittäin kauniita rantapoukamia, kuten kaikkialla Kroatiassa, katso: www.apartments-in-croatia.com/upload/apartmani/114/209/slika1.jpg. Uimatossut kannattaa hankkia heti, sillä merisiilejä on lähes kaikkialla (todistaa vain, että vesi on puhdasta). Splitiin pääsee Brelasta bussilla, matka kestää noin tunnin, liikenteestä riippuen. Brela on korkean Biokovo-vuoren juurella, päätie Magistrala kulkee Brelan yläpuolella. Tielle on noin 10 min. kiipeäminen alhaalta Brelasta. Busseja kulkee usein, tietävät Brelan turistitoimistossa aikataulut. Makarskalle on noin 10 kilometriä, sinnekin pääsee bussilla. Läheiseen Baska Vodan kylään ja sitä kautta vaikka Makarskalle saakka voi kävellä rantapromenadia pitkin. Biokovo-vuorella on kävelypolkuja, sinne järjestetään myös opastettuja retkiä. En nähnyt käärmeitä enkä skorpioneja, mutta huikeita maisemia kylläkin. Kävelyreiteistä löytyy opastekartta turistitoimistosta. Kroatiassa on täysin turvallista matkustaa yksinkin. Normaali varovaisuus tietenkin on hyvä aina pitää mielessä - matkustipa sitten missä tahansa. Yleensäkin Kroatia matkailumaana on Ulkoministeriön maakohtaisten matkailutiedotteiden mukaan turvallisempi matkailumaa kuin esim. Espanja tai Kreikka.
        Brelasta tehdään päivittäin laivaretkiä lähisaarille, kuten Bracille ja Hvarille.

        Kiitti, oli hyvää infoa. Luulin että Brelasta ei pääse saarille mutta kiva yllätys kun pääseekin. Mihin satamaan Bracin saarelle?


      • Henttan
        myös kiinnostunut kirjoitti:

        Kiitti, oli hyvää infoa. Luulin että Brelasta ei pääse saarille mutta kiva yllätys kun pääseekin. Mihin satamaan Bracin saarelle?

        Brelasta tehdään reissuja Hvarille, sillä samalla retkellä voi jäädä pois Bracilla Bolin kaupungissa. Laiva nappaa sitten Bolilla olleet illalla kyytiin.

        Muistaakseni kaksi vuotta sitten suurin osa porukasta meni Hvarille, mutta itse jo siella aiemmin olleena jäin päiväksi Bolin kaupunkiin tai ehkä se on paremminkin suurehko kylä.
        Bolissahan on tuo kuuluisa Zlatni Rat -ranta, joka komeilee lähes kaikissa Kroatian matkailuesitteissä.
        Tässä yksi kuva: www.hia.com.hr/imag-identitet/zlatni-rat-V.jpg

        Bolissa saa mukavasti päivän kulumaan, kiva ja kaunis paikka. Mukava rantapromenadi (ehkä noin 2 km) vie Zlatni Ratille. Myös Makarskan kaupungista sekä Brelaa lähellä olevasta Baska Vodasta järjestetään monenlaisia laivareissuja, esim. kalastus/picnic-retkiä Bracin ympäristöön. Tekemistä riittää.


    • Porec

      Tässä toinen vaihtoehto teille.Itse olen ollut muutaman kerran Istrian niemimaalla Kroatiassa.Voin suositella lämpimästi.Kauan sitten olin Portorozassa.Sieltä tehtiin reissuja Postojnan tippukivi luolille,aivan huikeita kuin myös maitse Venetsiaan.Viime kesänä olin Porecissa.retkeilin myös lähiseudulle,Umagiin,Vrsarin ja Roviniin.Näistä suosittelen porecia.Nimenomaan keskustassa asumista.Silloin kaikki on mukavasti lähellä,rannat,kaupat,bussiasema,laivaranta,ruokapaikat.Pääsee helposti vaikka Italian puolelle Trietseen bussilla.Porecista pääsee omatoimi ja matkan järjestäjän reissulle Venetsiaan.Itse olin elämäni myrskyssä viime kesän reissulla,mutta ilmeisesti Adrianmeri on arvaaton,koska toisella kerralla olen ollut mitä upeimmalla venereissulla laivalla Venetsiassa.Niin pidän Porecista että varmaan palaan sinne.Olen ollut joka kerta ihan tavallisella seuramatkalla.Ottanut jonkun reissun matkan järjestäjältä,reissanut itsekseni.Minulle tämä on sopinut.Joka tapauksessa hieno valinta Slovenia tai Kroatia.

      • vastauksista!

        Kiitos todella paljon vastauksista!! Niistä on varmasti paljon apua häämatkakohdetta ja -reissua suunnitellessa. Nyt vaan alkaa olla valinnanvaikeuksia, että minne päin Kroatiaa sitä lähtis..Hyviä vaihtoehtoja kun tuntuu riittävän :)


      • Henttan
        vastauksista! kirjoitti:

        Kiitos todella paljon vastauksista!! Niistä on varmasti paljon apua häämatkakohdetta ja -reissua suunnitellessa. Nyt vaan alkaa olla valinnanvaikeuksia, että minne päin Kroatiaa sitä lähtis..Hyviä vaihtoehtoja kun tuntuu riittävän :)

        Jo neljä vuotta sitten nykyinen ulkoministerimmekin "hurahti" Kroatian kauneuteen, jota hän blogissaan ylistää:

        "Ensivaikutelmalta Kroatian rannikko pesee kaikki Länsi-Euroopan klassiset lomakohteet. Täällä on puhtaampaa kuin Portugalissa. Ihmiset ovat ystävällisempiä kuin Ranskassa. Ruoka on parempaa kuin Italiassa ja viini on halvempaa kuin Kreikassa. En ole koskaan nähnyt näin kirkasta merta. Voiko sitä lomakohteelta enempää vaatia? Kroatia EU:n jäseneksi heti!"

        http://www.alexstubb.com/fi/index.php?trg=diary&id=304


    • Todella

      Me olimme "häämatkalla" Kroatiassa juuri. Lainausmerkeissä siksi, että emme tiedottaneet asiaa kenellekään hotellissa, tai varanneet mitään sen hienompaa kuin tavallisestikaan. Tarkoituksemme oli rentoutua, syödä hyvin, katsella paikkoja omaan tahtiin ja vierailla venetsiassa. Näin teimmekin. Kohteeksemme valikoitui Porec.

      Ruoka ON hyvää, kun vaan uskaltaa tilata muutakin kuin sen pitsan ja käydä useammassa paikassa maistelemassa herkkuja. En kehu enempää, makuasioista saa jokainen ottaa itse selvää. Toinen kun tykkää toisenlaisesta. Mutta vatsani oli haljeta ja kilojakin kertyi jo tuossa viikon aikana...askeleitakin tosin 10000 joka päivä.

      Paikka oli meille iloinen yllätys ja kaukana siitä itseäni vaivanneesta itäblokin-kuvasta joka päässäni helmeili. Kaupunki oli puhdas, ihmiset olivat paremmissa pukeissa kuin 95% suomalaisista, suomalaisia oli vähän ja ohjelmaa oli katutaideviikon takia pitkin toreja ja katuja jos jonkinmoista. Ja mikä minut yllätti eniten, oli ihmisten ystävällisyys. Pienessä maassa ihmiset lienevät vielä jollakin asteella normaalit tavat omaavia ja iloisia meitäkin turisteja kohtaan.

      Venetsian reissua odotin paljon ja sitä sain mitä halusin, mutta sen lisäksi myös valutin suuren määrän hikeä ja totesin myös yhden päivän retken olevan liian lyhyt saadakseen kaupungista irti juuri muuta kuin maininnan että on sielläkin saanut käydä. Hieno paikka, niin monella tapaa. Kallis.

      Mitä tekisin toisin jos nyt menisin sinne ja olisin kaksi viikkoa? En tiedä kauheasti muuta halunneeni. Itseäni alkaa tuo kaksi viikkoa samassa paikassa aina ahdistaa, joten ainakin huoneistohotellin tai jopa eri paikan toiseksi viikoksi haluaisin itselleni. Mutta tuohon viikon matkaan en juuri muuta.....ehkä sen että se hotellihuone olisi saanut olla edes kadulle päin ja kokoakin enemmän kuin mitä siinä oli. Toisaalta viime reissuun italiassa verrattuna huone oli jo edustuskelpoinen. Ja vielä pitää muistaa mainita hotellinkin väen palvelu erikseen. Heille 10 , ja sen he saavat palvelulla eivät pelkällä kauniilla hymyllään!

      Mieleeni tuli vielä osuva kuvaus lomalla lukemastani suomalaisen kaunokirjallisuuden tuotteesta kirjoittajanaan Juha Vuorinen...
      " ensin mä olin että ei vittu! Mut sitten mä olinkin et ei saatana!"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe