Minulle sanottiin neuvolassa, että maksamakkaraa saa syödä kohtuudella, mutta maksa ruokia ei ollenkaa... Olettekos saanut samoja ohjeita? Maksalattikkoa kun täs nyt tekis niin pirusti mieli, ja tänään söinkin puolirasiaa kun en muuten ajatuksiani siitä ruuasta pois saanut :) Se nyt tuntuisi olevan yksi niistä harvoista ruuista mitä tältä pahoinvoinnilta tekee mieli, niin kylhän sitä nyt ees on vähän saatava syödä, vai...?
maksalaatikosta
57
6315
Vastaukset
- loput on tässä - huh huh!
Vesi,
naudanliha,
porsaanmaksa (15%),
kamara,
perunajauho,
silava,
naudan sidekudos,
porsaanliha,
suola (1,5%),
sianproteiini,
glukoosi,
maltodekstriini,
stabilointiaine (E452),
arominvahvenne (E621),
mausteet ja luontaiset aromiaineet
(basilika, kardemumma, muskottipähkinä, mustapippuri, valkopippuri),
hapettumisenestoaineet (E300,E301),
säilöntäaine (E250).
Laktoositon
Gluteeniton
Maitojauheeton
Tuote sisältää: natriumglutamaatti E621
Ei saa ainakaan lapsille antaa, kun sisältää glutamaattia ja odottavalle äidille turhaa NATRIUMIA- turhaa turvoitusta liian he...
- halvalla ei voi saada parasta
ei GMO-aineksiakaan kirjoitti:
http://www.pirkka.fi/ruoka/pirkka_tuotteet/pirkka_tuotehaku/?action=product&productId=6410402021871
- alkp.
halvalla ei voi saada parasta kirjoitti:
Jospas muotoilen kysymyksen uudelleen. Eli onkohan kokemuksia, mielipiteitä, tietoa, että onkohan tuo maksalaatikon syöminen pienissä määrin OIKEASTI haitallista sikiölle. Jos sitä nyt ihan silloin tällöin syö vähäisen, että saa tyydytettyä mielihalujaan? Päivittäistä ruoka-annosta en ajatellut maksalaatikosta vetäistä, mut jos sitä nyt kerran kuussa puolirasiaa...Kylhän noissa eineksissä nyt kaikenlaista moskaa on, mut ei ne silti ole kiellettyjen listalla.
- "himot" menneet k...
alkp. kirjoitti:
Jospas muotoilen kysymyksen uudelleen. Eli onkohan kokemuksia, mielipiteitä, tietoa, että onkohan tuo maksalaatikon syöminen pienissä määrin OIKEASTI haitallista sikiölle. Jos sitä nyt ihan silloin tällöin syö vähäisen, että saa tyydytettyä mielihalujaan? Päivittäistä ruoka-annosta en ajatellut maksalaatikosta vetäistä, mut jos sitä nyt kerran kuussa puolirasiaa...Kylhän noissa eineksissä nyt kaikenlaista moskaa on, mut ei ne silti ole kiellettyjen listalla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ympäristömyrkky
"himot" menneet k... kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ympäristömyrkky
askaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää.
A-vitamiin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 µg RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 µg RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 µg/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen. - mamma8909
****** kirjoitti:
askaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää.
A-vitamiin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 µg RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 µg RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 µg/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.Maksan syömistä kannattaa välttää, koska on todettu, että siitä saatava A-vitamiini voi olla haitallista sikiön kehitystä ajatellen ja varsinkin suurina määrinä nautittuna.
ETTÄ MIETI TARKKAAN VAARANNATKO LAPSESI - Minulle sanottiin
alkp. kirjoitti:
neuvolassa ekalla kerralla erikseen ihan että maksalaatikkoa saa syödä ihan huoletta. että se ei ole enää kielettyjen listalla. on kuulema tutkittu että sen sisältämä a-vitamiini ei ole niin korkea että olisi riski syödä. itse ainakin olen ihan huoletta syönyt raskauden alusta asti, kun kerran neuvolatäti itse kertoi sen olevan turvallista. ja tällä hetkellä on menossa rv 21 6 ja mukavasti menee. muista maksaruuista tai -valmisteista en tiedä. ja eihän maksalaatikkoa "normaalit" ihmisetkään mitään hullunlailla saa syödä, eli kohtuuden rajoissa.
Mutta se mikä itseäni huvitti niin minulle tästä sanottiin maaliskk että saa syödä ja tuttunu alkoi odottamaan puolitoistakk myöhemmin niin hänelle sanottiin että maksalaatikko on kielettyjen listalla. tosin asumme eri paikkakunnilla, että näköjään silläkin jtn vaikutusta :D
Anna mennä vaan jos siltä tuntuu niin hyvillä mielin, ei kuitenkaan koko pakettia kerralla ;) ja mukavaa odottelua!
- mamma90
neuvolassa sanottiin että maksamakkaraa voi muutaman siivun silloin tällöin syödä jos pakko on mutta ei missään nimessä LAINKAAN maksalaatikkoa!!!! koska siinä on niin paljon sitä jotain a vitamiiniä tai jotain että se muuttuu myrkyksi elimistössä. kysyppä vaikka neuvolasta..ei niitä turhaan kielletä!!!
- 13+8
maksalaatikko on kiellettyjen listalla kokonaan..niin kuin edellinen kirjoittaja jo sua valaisikin..jos yhtään välität tulevan lapses kasvusta ja kehityksestä niin mietippä hiukan kannattaako syödä vaan sen takia että tekee mieli mutta samalla satutat lastasi..jessus sentää kun ihmiset ovta ajattelemattomia..
- nyt ajattelomattomuudesta
ole kysymys. Ei heti pidä tuomita jos jotain kysyy...
- Nimetön
ei tässä kukaan varmaaan tieten tahtoen halua pientä sikiötä vahingoittaa mutta eri lääkärien ja hoitajien ohjeet ovat myös erilaisia! Minulle neuvolassa 5.6.07 sanottiin että maksalaatikko on nykyään hyväksytty js ei nyt pelkällä sillä elä! Ja muutenkin sanottiin että tervettä maalaisjärkeä saa käyttää eli ettei missään suomalaisessa ruoassa ole myrkkyä vaan aineita joiden LIIKA syöminen saattaa vaikuttaa sikiön kehitykseen!
- sairaat ei valita ruoasta k...
Nimetön kirjoitti:
ei tässä kukaan varmaaan tieten tahtoen halua pientä sikiötä vahingoittaa mutta eri lääkärien ja hoitajien ohjeet ovat myös erilaisia! Minulle neuvolassa 5.6.07 sanottiin että maksalaatikko on nykyään hyväksytty js ei nyt pelkällä sillä elä! Ja muutenkin sanottiin että tervettä maalaisjärkeä saa käyttää eli ettei missään suomalaisessa ruoassa ole myrkkyä vaan aineita joiden LIIKA syöminen saattaa vaikuttaa sikiön kehitykseen!
- mielestäni
saa syödä kaikkea. On tää aika hulluksi menny. Kaikki kielletään! Maalaisjärki käteen ihmiset. Terveitä lapsia olen saanut vaikka söin maksalaatikkoa raskausaikana. Nykyään tuorejuustot kielletään ym. Kymmenen vuotta sitten vain maksa oli ei suositeltujen listalla. Mitenkäs sitä 100v. sitten on pärjätty?? Juotiin suoraan lehmäntissistä maitokin. Allergioistakaan ei ollu ennen tietoakaan. Ja nykyään joka toinen ihminen on jollekin allerginen. Montako lasta suomessa on syntynyt epämuodostuneena maksalaatikosta?? Eli toisinsanoen liiallisesta A-vitamiinista?
- 13+4 eikä 13+8 xD
.......
- ¨¨¨¨¨¨¨¨
anteeksi mutta ihmettelen että tiesit asiasta että se on kielletty mutta silti sitä söit..itse en vaaranna lapseni terveyttä mielitekojeni vuoksi..
- sanoin SOKEASTI ;-)
¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:
anteeksi mutta ihmettelen että tiesit asiasta että se on kielletty mutta silti sitä söit..itse en vaaranna lapseni terveyttä mielitekojeni vuoksi..
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=690&posting=22000000036224899
- enhän
¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:
kyselisi jos olisin ajattelematon, Vaan vetelisin sitä maksalaatikkoa tos sohvalla hyvil mielin :).
- annib
ja terve vauva syntyi. pari kertaa tuli tosiaan syötyä maksalaatikkoa, kun teki myös niin mieli. silloin kun äitini odotti isosiskoani hän söi maksalaatikkoa oikein antaumuksella. ja terve on siskonikin..
- ^^^¨
ei voi olla totta..joo no teillä on käynyt hyvä tuuri että on tullut terveet lapset..sama juttu viinan kanssa..vaikka joisit kuinka paljon raskauden aikana niin tuuri voi käydä että tulee terve tai ei .. mUn mielest tää maksalaatikko juttu ei todellkaan ole mikään mielipide asia.vaan jos yhtään luet niin maksalaatikko on raskauden aikana kielletty.piste..jokanen ottakoot sitten riskin mitä raskauden aikana vetää..Ihan sama se mulle on..minä en ainakaan henkilökohtaisesti vaaranna lastani sellaisilla asioilla mitkä on selvästi kielletty.en ota riskiä että syön nyt kuitenkin .ehkä vahingoittaa tai ei .. Aika vastuuntunnoittomia että mitää ottaa tollasia riskejä.
- ............
maksan kanssa taisi olla nimenomaan kyse tuosta A-vitamiinin paljoudesta, ja sen takia ei saanut syödä
- mitään!
Ei voi kuin ravistella päätään ihme ruokakeskusteluille. Maalaisjärki käteen; jos raskauden aikana syö kerran pari maksalaatikkoa tai maksamakkaraa, kohtuudella, niin ei siitä ole vaaraa. Nythän juuri on neuvolassakin uusi lievennetty ohje maksan käytöstä; saa syödä hieman. JUURI viime viikolla kävin neuvolassa! Itse söin esikoisesta pari kertaa maksalaatikkoa; jouluna piti vähän ottaa. Samoin maksamakkaraa laitoin ohuelti hapankorpun päälle muutaman kerran, kun oikein teki mieli. Samoin olen nyt kerran syönyt tätä nro kakkosta odottaessani sekä maksalaatikkoa (noin 1/3 pienestä rasiasta) ja kerran hapankorpun päälle hieman.
Muutenkin keskustelimme neuvolassa ruoka-asioista, ja tärkeintä on välttää tyhjiöpakattujen/graavattujen liha/kalatuotteiden, ja pastöroimattomien tuotteiden käyttöä.
Mitenhän niitä terveitä lapsukaisia oikein 100v. sitten syntyi, kun tällaisista ravintoasioista ei tiedetty yhtään mitään. Eihän Suomenmaassa saanut talvisaikaan edes mitään c-vitamiinipitoisia hedelmiä/ vihanneksia. Silti joka torpassa oli toistakymmentä lasta.
Itse lopetan tällaisten ruoka-aiheisten tappeluiden lukemisen tähän paikkaan!- just näin on
Itse syön viikottain maksalaatikkoa (jos mieli tekee), samoin graavikalaa ja kylmäsavulohta muusta puhumattakaan. Ei kiinnosta tippaakaan mitkään ravintosuositukset. Naurattaa tuollaiset ylihysteeriset äidit, niitä taitaa olla vain Suomessa, muualla maailmassa osataan sentään käyttää omaakin järkeä.
- tytsy uudeltamaalta
just näin on kirjoitti:
Itse syön viikottain maksalaatikkoa (jos mieli tekee), samoin graavikalaa ja kylmäsavulohta muusta puhumattakaan. Ei kiinnosta tippaakaan mitkään ravintosuositukset. Naurattaa tuollaiset ylihysteeriset äidit, niitä taitaa olla vain Suomessa, muualla maailmassa osataan sentään käyttää omaakin järkeä.
ihan älyttömiä tuomitsijoita. Mullekin neuvolassa sanottiin että niitä saa syödä vähän. Sain listan kyseisistä asioista mitä vältää ja mitkä seuraukset. Muistaakseeni maksalaatikkoa voi syödä n. 50g.. en ole varma. Mutta älä sinä huoli joka tän kysymyksen laitoit. Ja sehän käy selväksi että omaa lastasi ajattelit kun halusit tarkentaa asiaa vielä tätäkin kautta vaikka olit pienen tideon jyvän itsekin saanut
- äippä88
tytsy uudeltamaalta kirjoitti:
ihan älyttömiä tuomitsijoita. Mullekin neuvolassa sanottiin että niitä saa syödä vähän. Sain listan kyseisistä asioista mitä vältää ja mitkä seuraukset. Muistaakseeni maksalaatikkoa voi syödä n. 50g.. en ole varma. Mutta älä sinä huoli joka tän kysymyksen laitoit. Ja sehän käy selväksi että omaa lastasi ajattelit kun halusit tarkentaa asiaa vielä tätäkin kautta vaikka olit pienen tideon jyvän itsekin saanut
juu satavuotta sitten syntyi varmana terveitäkin lapsia mutta kuoli myös kauheesti..maalaisjärkikin sen sanoo että se on kielletty syömästä niin sitä ei silloin syödä..mutta totta kai sitä silti hiukan voi syödä sillai kun mieli tekee ja ottaa riski et laps kärsii.. siitä vaan..mulle neuvolassa sanottiin ettei edes hiukan..ja jos osattee käyttää googlea niin ottakaapa asiasta selvää että maksatuotteita kuuluisi välttää koko raskauden..mutta omapa asianne miten lastanne jo etukäteen turmelette..
- nainen^^^^86
äippä88 kirjoitti:
juu satavuotta sitten syntyi varmana terveitäkin lapsia mutta kuoli myös kauheesti..maalaisjärkikin sen sanoo että se on kielletty syömästä niin sitä ei silloin syödä..mutta totta kai sitä silti hiukan voi syödä sillai kun mieli tekee ja ottaa riski et laps kärsii.. siitä vaan..mulle neuvolassa sanottiin ettei edes hiukan..ja jos osattee käyttää googlea niin ottakaapa asiasta selvää että maksatuotteita kuuluisi välttää koko raskauden..mutta omapa asianne miten lastanne jo etukäteen turmelette..
näin se on..ei niitä ruoka rajoituksia huvin vuoksi määrätä jos asiasta ei olisi tietoa..NAurettavaa nää kapinalliset ihmiset täällä..MInä en ainakaan noudata.. heh ..eikä tuu mieleen että lapsi siinä kärsii?
- jonnekin
nainen^^^^86 kirjoitti:
näin se on..ei niitä ruoka rajoituksia huvin vuoksi määrätä jos asiasta ei olisi tietoa..NAurettavaa nää kapinalliset ihmiset täällä..MInä en ainakaan noudata.. heh ..eikä tuu mieleen että lapsi siinä kärsii?
Itse olet naurettava ja veikkaampa että olet myöhemmin itkemässä jollain muulla palstalla sitä, että lapsellasi on kaiken maailman allergiat. Nimittäin just sellaisia lapsia saavat ne, jotka mukamas elävät terveellisesti. Ole sinä rauhassa hysteerinen ja anna meidän tervejärkisten elää tavallamme!
- ...
nainen^^^^86 kirjoitti:
Juu, eihän niitä suosituksia nyt turhanpäiten laadita. Ja hyvä on jos joku niitä totaalisesti noudattaa. Mut kyse on pienestä määrästä. Ja eihän tuos kaupanmaksalaatikossa nyt kauheasti oikeasti tuota maksaa ole. Ja on hyvä et noita suosituksia on olemassa. ettei ihmiset nyt kilo tolkulla vedä ravinto aineita joita ei suositella. Mut enpä usko pienet määrät näistä tuotteista ovat vahingollisia, paitsi tietenkin pastoroimaton maito. Siitä kun voi sen bakteerin saada pienestäkin määrästä. Tottakai ne neouvolasta sanovat totaalisen ei, ettei ihmiset sitten kuvittele, et no kylhän sitä sitten saa syödä. Se on jokaisen oma asia noudattaako niitä vai ei. Mut en itsekkään liian hysteerinen ole noiden suisitusten suhteen. Kyl kai niitä nyt voi vähän maistella. Enemmän olisin huolissani tuosta tupakasta ja alkoholista, kuin reavintoaineista. Vaik kyl niistäkin taitaa tuolla ainakin muualla maailmassa olla olemassa kohtuu käyttö rajoitukset.
- onko ketään kotona?
sata vuotta sitten ei varmaan syöty maksalaatikkoa... sen lisäksi silloin syntyi paljon enemmän sairaita lapsia jotka usein menehtyivät koska ei ollut oikeanlaista hoitoa. Lisäksi 100 vuotta sitten syötiin TODELLA paljon terveellisemmin kuin tänä päivänä....
- JOTKA
onko ketään kotona? kirjoitti:
sata vuotta sitten ei varmaan syöty maksalaatikkoa... sen lisäksi silloin syntyi paljon enemmän sairaita lapsia jotka usein menehtyivät koska ei ollut oikeanlaista hoitoa. Lisäksi 100 vuotta sitten syötiin TODELLA paljon terveellisemmin kuin tänä päivänä....
VÄITÄTTE MUITA HYSTEERISIKSI.. MIETTIKÄÄ NYT; SELVÄÄ ON ETTÄ LIIKA A-VITAMIINI AIHEUTTA KESKENMENOJA JA VAUVALLE EPÄMUODOSTUMIA JA MUUTA HÄIKKÄÄ KASVUSSA.. NIIN MIKSI SILLOIN VÄITTÄÄ VASTAAN JA SYÖDÄ MAKSALAATIKKOA MONESTI VIIKOSSA?? OSAAKO JOKU TEISTÄ VASTATA KIERTÄMÄTTÄ KYSYMYSTÄ?
- tilastoja
100 vuoden takaa ja vähän aiemmaltakin ajalta niin huomaatpa että silloin oli lapsikuolleisuus aika suuri juuri imeväisikäisenä ja vastasyntyneenä? MIstähän tämä sit johtuu?
Siitä, ettei kukaan silloin tiennyt mitä jokin ruoka-aine raskausaikana tai imeväisikäisen ruokavaliossa saa aikaan.
Tuona aikana myös syntyi kehitysvammaisiakin huomattava määrä ja kukaan ei voinut tietää silloin mistä johtui.
Ei ne suositukset ja kiellot ole odottava äidin kiusksi tehtyjä vaan sikiön suojelemiseksi!! Onko se niin pirun vaikea tajuta? - pointtisi se,
jonnekin kirjoitti:
Itse olet naurettava ja veikkaampa että olet myöhemmin itkemässä jollain muulla palstalla sitä, että lapsellasi on kaiken maailman allergiat. Nimittäin just sellaisia lapsia saavat ne, jotka mukamas elävät terveellisesti. Ole sinä rauhassa hysteerinen ja anna meidän tervejärkisten elää tavallamme!
että vetäkää viinaa ja röökii niin paljon kun jaksatte ja myös maksalaatikkoa tuorejuustolla höystettynä ja jälkkäriksi vaikka jotain graavikalaa ja menkää vielä varmuudenvuoksi tonkimaan kissanhiekkaasiaa paljain käsin niin lapsenne ei kärsi allergioista? Mikä pässi oletkaan, huoh!
- vaikea tajuta
tilastoja kirjoitti:
100 vuoden takaa ja vähän aiemmaltakin ajalta niin huomaatpa että silloin oli lapsikuolleisuus aika suuri juuri imeväisikäisenä ja vastasyntyneenä? MIstähän tämä sit johtuu?
Siitä, ettei kukaan silloin tiennyt mitä jokin ruoka-aine raskausaikana tai imeväisikäisen ruokavaliossa saa aikaan.
Tuona aikana myös syntyi kehitysvammaisiakin huomattava määrä ja kukaan ei voinut tietää silloin mistä johtui.
Ei ne suositukset ja kiellot ole odottava äidin kiusksi tehtyjä vaan sikiön suojelemiseksi!! Onko se niin pirun vaikea tajuta?että sillä lapsikuolleisuudella ei välttämättä ole olluzt mitään tekemistä sen kanssa, mitä äiti on pannut suuhunsa. Et taida tietää, että siihen aikaan monia lastentauteja ei voitu hoitaa kuten nyt, niin kuin ei aikuistenkaan tauteja. Synnytyksiin kuoli lapsia, koska ei tehty keisarileikkauksia - niinkuin tänä päivänä tehdään. Äitejä ei seurattu raskauden aikana, oli raskausmyrkytystä ynnä muuta. Nykyään on myös sikiöseulonta, jolla vammaiset lapset voidaan karsia pois. Onko tätä niin vaikea tajuta?
- täällä....
JOTKA kirjoitti:
VÄITÄTTE MUITA HYSTEERISIKSI.. MIETTIKÄÄ NYT; SELVÄÄ ON ETTÄ LIIKA A-VITAMIINI AIHEUTTA KESKENMENOJA JA VAUVALLE EPÄMUODOSTUMIA JA MUUTA HÄIKKÄÄ KASVUSSA.. NIIN MIKSI SILLOIN VÄITTÄÄ VASTAAN JA SYÖDÄ MAKSALAATIKKOA MONESTI VIIKOSSA?? OSAAKO JOKU TEISTÄ VASTATA KIERTÄMÄTTÄ KYSYMYSTÄ?
paisutellaan asioita. Monesti viikossa????? Lueppas tuo alkp. kysymys ennen kuin haukut muita ääliöiksi!
- on
NIIN TOTTA!! Täysin samaa mieltä!
- JFSDJFSLKJDF
Välillä itsekin mietin että miten sitä on ennen yhtään lasta synnytetty elävänä saati kasvatettu edes leikki-ikäiseksi kun ei ollut mitään kiellettyjen aineiden listoja!!! Jos minä nyt haluaisin syödä maksalaatikkoa niin sitä varmasti söisin kohtuudella. kyse ei olisi siitä että olisin vastuuntunnoton ja haluaisin tahallisesti aiheuttaa vaaraa sikiölle vaan siitä että en todellakaan usko maksalaatikosta kohtuullisesti syötyny olevan mitään vaaraa!!! miten te hysteeriset odottavat äidit pärjäätte lasten kanssa syntymän jälkeen jos jokaiselle asialle täytyy etsiä lupa internetistä tai kysyä neuvolasta. luulen että synnytyksen jälkeen ei ole aikaa sellaiseen ja on vain pakko selvitytyä maalaisjärjellä kuten on aina ennekin selvitty!!!
- mymmeli86
Minulle sanoi lääkäri varhaisultrassa että KAIKKEA saa syödä mitä mieli tekee.
Ja neuvolasta sain semmoisen lapun missä luki että maksaa voi syödä kunhan ei liian useasti.kahden viikon välein pieninä annoksina.
Miten ihmeessä ennenvanhaan on saatu terveitä lapsia vaikka silloin ihmiset ovat syöneet kaikkea mitä mieli tekee..?!?- huolissaan87
Raskaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää.
A-vitamiin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 µg RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 µg RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 µg/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.
SANOKAA TE VIISAAT MIKÄ KOHTA JÄI EPÄSELVÄKSI????? - mielipi
Taitaa olla vaan niin, että neuvolatäditkin jakautuu samanlaisesti näiden ruoka-asioiden suhteen: Toiset on hysteerisiä ja toisilla on maalaisjärki päässä!
Tiedän, että meidänkin neuvolassa on ihan eri luonteisia tätejä; toiset hössöttää ja panikoi; toiset ovat rauhallisia.
Minulle neuvolatäti sanoi, että saa rauhassa syödä esim. tunnettujen hampurilaisketjujen majoneeseja ja sisävesien pikku muikuillakin voi kesälomareissulla huoletta herkutella.
Mihin sitä sitten uskoa, jollei omaan tuttuun kokeneeseen neuvolatätiin?! - epäselväksi
huolissaan87 kirjoitti:
Raskaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää.
A-vitamiin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 µg RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 µg RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 µg/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.
SANOKAA TE VIISAAT MIKÄ KOHTA JÄI EPÄSELVÄKSI?????että tuohon maksansyöntisuositukseen on tullut muutos jokin aika sitten. eli maksaruokia ei enää täysin kielletä raskaana olevilta, joskin syöntiä koskee vielä rajoitukset.
- ...
epäselväksi kirjoitti:
että tuohon maksansyöntisuositukseen on tullut muutos jokin aika sitten. eli maksaruokia ei enää täysin kielletä raskaana olevilta, joskin syöntiä koskee vielä rajoitukset.
Uusissa suosituksissa todetaan, että maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 grammaa viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 grammaa.
Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 grammaa päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa. Raskaana olevien on syytä välttää myös retinoidimuotoista A-vitamiinia sisältäviä vitamiinivalmisteita.
Eviran ylitarkastaja ANNIKA NURTTILA ei näe tarpeelliseksi rajoittaa imettävien äitien maksansaantia. Lasten kohdalla käytetään edelleen vanhoja suosituksia. Alle 1-vuotiaille lapsille maksaruokia ei suositella lainkaan ja leikki-ikäisillekin vain pari kertaa kuukaudessa. Syksyllä käynnistyvässä tutkimuksessa kuitenkin perehdytään aiheeseen vielä tarkemmi - diipadaapatittidii
mielipi kirjoitti:
Taitaa olla vaan niin, että neuvolatäditkin jakautuu samanlaisesti näiden ruoka-asioiden suhteen: Toiset on hysteerisiä ja toisilla on maalaisjärki päässä!
Tiedän, että meidänkin neuvolassa on ihan eri luonteisia tätejä; toiset hössöttää ja panikoi; toiset ovat rauhallisia.
Minulle neuvolatäti sanoi, että saa rauhassa syödä esim. tunnettujen hampurilaisketjujen majoneeseja ja sisävesien pikku muikuillakin voi kesälomareissulla huoletta herkutella.
Mihin sitä sitten uskoa, jollei omaan tuttuun kokeneeseen neuvolatätiin?!tätä palstaa lukiessa ei voi kun ihmetellä että kuinka te hysteeriset ihmiset pärjäätte lastenne kanssa? Tulee kieltoa jos jollekkin ruoka-aineelle. Maksasta on annettu tietyt rajat mitä saa syödä, eikö se ole selvä että sen verran sitten voi syödä turvallisesti? Sama esim. kahvi ja muut kofeiinituotteet, kuten energiajuomat? Nuo pirun kätyrit missä on kofeiinia ja kaikkea muuta kamalaa? Kuten tauriinia mitä on äidinmaidonvastikkeessakin... Kofeiiniinkin on tietyt suositusrajat. Ja niin moneen muuhunkin. Itse ainakin vetelen huoletta napaani kaikkea mitä ei neuvolasta ole kehotettu välttämään, tai noudatan suositusrajoja. Jotenkin ei tiedä itkeäkö vai nauraako ihmisille täällä, kauheeta solvaamista ja posmentamista jos joku syö jotain glutamaattia, vai mitä se edes oli..
Koittakaa hyvät ihmiset toimia neuvolan ohjeiden mukaan, jättäkää nämä 24 palstan kotilääkärit omaan arvoonsa. Mukavaa ja makoisaa odotusta kaikille :)
- jjjjk
kun neuvolla sanottiin, että sitä EI saa syödä!! (vaikka joskus on mieli tehnytkin)
- sisältää A-VITAMIINIA
kauheasti kuten maksa yleensäkkin. A-vitamiinia ihminen saa hyvin helposti liikaa ja se voi aiheuttaa sikiölle vakavia kehityshäiriöitä. Maksamakkaran maksa pitoisuus on olematon joten sitä saa kohtuudella syödä.
- ..................
sitä saa syödä oliko kerran kuussa n. puoli paketillista.. miettikääpä, ei se ole täyttä maksaa, siinä on jauhelihaa ym.. kaikki tuntemani äidit ovat sillontällön syöneet maksalaatikkoa ja ihan terveet lapset on syntynyt! itse en voi sietää maksaa joten en sitä syö, mutta jos tekee mieli jotain muuta "kiellettyä" niin aivan varmasti otan vähän, esim salmiakkia! eikä siitäkään pienissä määrissä ole haittaa!
- mamma8690
.................. kirjoitti:
sitä saa syödä oliko kerran kuussa n. puoli paketillista.. miettikääpä, ei se ole täyttä maksaa, siinä on jauhelihaa ym.. kaikki tuntemani äidit ovat sillontällön syöneet maksalaatikkoa ja ihan terveet lapset on syntynyt! itse en voi sietää maksaa joten en sitä syö, mutta jos tekee mieli jotain muuta "kiellettyä" niin aivan varmasti otan vähän, esim salmiakkia! eikä siitäkään pienissä määrissä ole haittaa!
ONKO SE HYSTEERISTÄ JOS TAHTOO SUOJELLA LASTAAN?MITEN JOKU KEHTAAKIN TULLA ARVOSTELEMAAN ETTÄ MITEN ME PÄRJÄÄMME LASTEMME KANSSA KOSKA NOUDATAMME RAJOITUKSIA??
A VITAMIININ TARVE TULEE TÄYTEEN NOPEASTI PÄIVÄSSÄ ILMAN SITÄ MAKSALAATIKKOAKIN..MUTTA MINÄ EN JAKSA AINAKAAN PUUTTUA TÄHÄN..JOTKUT KERRAN OVAT PÄÄTTÄNEET JO TAHALLLAAN JA VÄKISIN TUHOTA LAPSENSA NIIN TUHOTKAA SITTEN.VASTUUNTUNNOTONTA EI VOI MUUTA SANOA..SYÖKÄÄ IHMEESSÄ VAIKKA MAKSALAATIKKOA PAHVILAATIKOLLINEN PÄIVÄSSÄ JA VETÄKÄÄ VIINAA JA POLTTAKAA KAIKKEA MAHDOLLISTA..KYLLÄ SIITÄ TERVE LAPSI VOI TULLA..JESSUS ETTÄ OSA TÄÄLLÄ ON NIIN ITSEKESKEISIÄ ETTEIVÄT OSAA LAPSENSA PARASTA AJATELLA LAINKAAN..NE RAJOITUKSET EIVÄT OLE TURHAAN LAADITTU..MUTTA KUN YKSINKERTAISIA IHMISIÄ ON JA SITÄ EIVÄT TAJUA..SÄÄLIN JO NYT LAPSIANNE..MUILLE KETKÄ AJETTELEVAT LAPSENSA PARASTA JA EIVÄT TAHALLAAN ASETA VAARALLE NIIN ONNEA ODOTUKSEEN !!!=)JA KAIKKEA HYVÄÄ.. - lastasi...
mamma8690 kirjoitti:
ONKO SE HYSTEERISTÄ JOS TAHTOO SUOJELLA LASTAAN?MITEN JOKU KEHTAAKIN TULLA ARVOSTELEMAAN ETTÄ MITEN ME PÄRJÄÄMME LASTEMME KANSSA KOSKA NOUDATAMME RAJOITUKSIA??
A VITAMIININ TARVE TULEE TÄYTEEN NOPEASTI PÄIVÄSSÄ ILMAN SITÄ MAKSALAATIKKOAKIN..MUTTA MINÄ EN JAKSA AINAKAAN PUUTTUA TÄHÄN..JOTKUT KERRAN OVAT PÄÄTTÄNEET JO TAHALLLAAN JA VÄKISIN TUHOTA LAPSENSA NIIN TUHOTKAA SITTEN.VASTUUNTUNNOTONTA EI VOI MUUTA SANOA..SYÖKÄÄ IHMEESSÄ VAIKKA MAKSALAATIKKOA PAHVILAATIKOLLINEN PÄIVÄSSÄ JA VETÄKÄÄ VIINAA JA POLTTAKAA KAIKKEA MAHDOLLISTA..KYLLÄ SIITÄ TERVE LAPSI VOI TULLA..JESSUS ETTÄ OSA TÄÄLLÄ ON NIIN ITSEKESKEISIÄ ETTEIVÄT OSAA LAPSENSA PARASTA AJATELLA LAINKAAN..NE RAJOITUKSET EIVÄT OLE TURHAAN LAADITTU..MUTTA KUN YKSINKERTAISIA IHMISIÄ ON JA SITÄ EIVÄT TAJUA..SÄÄLIN JO NYT LAPSIANNE..MUILLE KETKÄ AJETTELEVAT LAPSENSA PARASTA JA EIVÄT TAHALLAAN ASETA VAARALLE NIIN ONNEA ODOTUKSEEN !!!=)JA KAIKKEA HYVÄÄ..Kuinka noin tyhmä ihminen on edes onnistunut tulemaan raskaaksi? Älä sinä syyttele muita yksinkertaisiksi, kun oma äo:si on sama kuin kengännumero. Minä en ainakaan tuollaiselle HUUTAJALLE toivota mitään hyvää odotukseen.
- mamma8989
lastasi... kirjoitti:
Kuinka noin tyhmä ihminen on edes onnistunut tulemaan raskaaksi? Älä sinä syyttele muita yksinkertaisiksi, kun oma äo:si on sama kuin kengännumero. Minä en ainakaan tuollaiselle HUUTAJALLE toivota mitään hyvää odotukseen.
Säälittävää..Tuleva äiti täällä arvostelemassa toisia noinkin railakkaasti.et edes tunne mua niin pidä turpasi kiinni ja keskity satuttamaan lastasi.Jätä ulkopuoliset rauhaan..Ikä oli varmaan juuri 16 täyttänyt?
- !!!!!!!!!!!!!!!!
mamma8989 kirjoitti:
Säälittävää..Tuleva äiti täällä arvostelemassa toisia noinkin railakkaasti.et edes tunne mua niin pidä turpasi kiinni ja keskity satuttamaan lastasi.Jätä ulkopuoliset rauhaan..Ikä oli varmaan juuri 16 täyttänyt?
ainoastaan joku päästään vialla oleva alkaisin väittämään että on hysteeristä jos huolehtii vauvastaan jo nyt koska se on kauhean tärkeää..Vähän tuntuu että on PROVO toi koko ihminen ketä tämän koko keskustelun on aloittanut..Kuulostaa ainakin aivan kakaralta eikä lasta odottavalta...
- sanon minä...
mamma8690 kirjoitti:
A VITAMIININ TARVE TULEE TÄYTEEN NOPEASTI PÄIVÄSSÄ ILMAN SITÄ MAKSALAATIKKOAKIN..MUTTA MINÄ EN JAKSA AINAKAAN PUUTTUA TÄHÄN..JOTKUT KERRAN OVAT PÄÄTTÄNEET JO TAHALLLAAN JA VÄKISIN TUHOTA LAPSENSA NIIN TUHOTKAA SITTEN.VASTUUNTUNNOTONTA EI VOI MUUTA SANOA..SYÖKÄÄ IHMEESSÄ VAIKKA MAKSALAATIKKOA PAHVILAATIKOLLINEN PÄIVÄSSÄ JA VETÄKÄÄ VIINAA JA POLTTAKAA KAIKKEA MAHDOLLISTA..KYLLÄ SIITÄ TERVE LAPSI VOI TULLA..JESSUS ETTÄ OSA TÄÄLLÄ ON NIIN ITSEKESKEISIÄ ETTEIVÄT OSAA LAPSENSA PARASTA AJATELLA LAINKAAN..NE RAJOITUKSET EIVÄT OLE TURHAAN LAADITTU..MUTTA KUN YKSINKERTAISIA IHMISIÄ ON JA SITÄ EIVÄT TAJUA..SÄÄLIN JO NYT LAPSIANNE..MUILLE KETKÄ AJETTELEVAT LAPSENSA PARASTA JA EIVÄT TAHALLAAN ASETA VAARALLE NIIN ONNEA ODOTUKSEEN !!!=)JA KAIKKEA HYVÄÄ..Kyllä voi ihmiset olla hysteerisiä!!!!!!!! KUULKAA SISKOT, nyt meille sitten syntyy kaikille piloille menneitä lapsia kun olemme syöneet hieman maksalaatikkoa... En voi muuta kun nauraa....XD Minäkin luulin että omat lapseni ovat ihan normaaleja vaikka sitä maksalaatikkoo olenkin syönyt mutta ei kai sitten... Tässä neljättä jo odottelen. Tuttavapiirissä kukaan ei ole orjallisesti näitä neuvolan ohjeita noudattanut ja kaikki lapset ovat olleet ainakin päällepäin ihan terveitä. Minulle neuvolassa myös sanottiin että KOHTUUDELLA voi syödä mitä vain. Kuka ny kokonaista kirjolohtakaan lähtee napaansa vetään!
- pelottaa
tänään söin maksalaatikkoa ja tänään tein positiivisen testin..pelottaa kyl ny mahdolliset epämuodostumat, mut ei voinut tietää!!!
- =)
ei ole vielä vaikuttanut lapseesi. koska on vielä alkio. eli ei mitään hätää. ja maksalaatikosta mulle ihan erikseen neuvolantäti sanoi ilman kysymättä että se ei ole enää kielettyjen listalla, että saa syödä huoletta kohtuuden rajoissa. eihän sitä ei raskaana olevatkaan saa laatikko kaupalla vetää montakertaa viikossa, eli kohtuuden rajoissa hekin. mukavaa odotusta ja onnea plussauksesta!
- ------------------------
"Kielletty", "ei saa syödä". Mistä lähtien aikuisilta ihmisiltä on kielletty jotain? Ei täällä sentään raskaanaolevia lapsia ole.
On olemassa SUOSITUKSIA, joita jokainen soveltakoon järkeään käyttäen. Ei kai se raskaus sentään merkitse taantumista lapsen tasolle. - janeski78
maksamakkaraa saa uusien suositusten mukaan syödä 200g/vko... maksalaatikkoa satunnaisesti kunhan ei joka päivä tai joka viikko
- syömättäkin...
Maksalaatikko ei, eikä sitä saa antaa järin paljon ja usein edes lapsille. Se oli aika pieni määrä mitä lapsetkin saa sitä syödä. Syö sitten kun olet poikinut.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803