kuinka paljon opintoja

mandelais

Pääsin yliopistoon opiskelemaan aineenopettajaksi, ja kiinnostaisikin sellainen, että kuinka paljon "ylimääräisiä" opintopisteitä saa opintojen aikana suorittaa, vai onko siinä mitään rajoituksia.

Esim. minua kiinnostaisi opiskella valinnaisten 60 op lisäksi opiskella muutakin, esim. että oman pääaineeni lisäksi opiskelisin sekä luokanopettajan monialaiset opinnot että alkukasvatuksen opintoja. Ónko mahdollista? Tai peräti niin, että opiskelisin kahden opetettavan aineen opinnot ja siihen päälle ne monialaiset?

6

644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maxi-mummu

Voit opiskella niin paljon kuin sielu sietää (jos tulee ongelmia kestokyvyn kanssa, niin opiskelijapastorilta voi hakea apua sielun hoitoon).

Suosittelisinkin opiskelemaan ihan koko rahan edestä (eli Suomen lukukausimaksujen à 0 €).

• kannattaa opiskella

Hei! Olet tehnyt erittäin hyvän päätöksen opiskella mahdollisimman paljon. Siitä kannattaa tosiaan ottaa kaikki irti, jos yhtään vaan kiinnostaa. Jos valmistumisen jälkeen alkaa opiskelu kiinnostaa niin eipä käy enää niin helposti. Voit venyttää opiskeluaikaasi ja tehdä niin paljon opintoja kuin haluat. Huom. kaikkiin sivuaineisiin ei pääse tuosta vaan, eli joihinkin saattaa olla sivuainehaku. Mutta hyvällä opintomenestyksellä sivuaineetkin on käytännössä taattuja!

• aloittaja

Kiitos vastauksista! Onpa mukava kuulla että onnistuu. Opintotukikuukausien kanssa voi tulla ehkä ongelmia kun 1,5 vuotta niitä tuhlasin ammattikorkeakoulussa...

• KM -> lukanope->erity...
        aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Onpa mukava kuulla että onnistuu. Opintotukikuukausien kanssa voi tulla ehkä ongelmia kun 1,5 vuotta niitä tuhlasin ammattikorkeakoulussa...

Vapaa sivuaineoikeus koskee melkein kaikkia opintoja. Poikkeuksena on kuitenkin mm. monialaiset opinnot, joita ei voi valita ilman pääsykoetta. Itse hain toiseen yliopistoon, jotta sain monialaiset. Tämä on tieto, ei mutu-juttu.

• eipä voi
        KM -> lukanope->erity... kirjoitti:

Vapaa sivuaineoikeus koskee melkein kaikkia opintoja. Poikkeuksena on kuitenkin mm. monialaiset opinnot, joita ei voi valita ilman pääsykoetta. Itse hain toiseen yliopistoon, jotta sain monialaiset. Tämä on tieto, ei mutu-juttu.

esimerkiksi lääkiksen opintoja lukea sivuaineena.. muuten on melko vapaa sivuaineoikeus, paitsi just noihin syventäviin, yms. opintoihin, jotka on selkeästi tarkoitettu aitä alaa opiskelevalle ja siitä ammatiin valmistuvalle. perusopintoja ja mahd. aineopintojakin voi lukea aikamonesta aineesta, mm. kielistä. myös erkkapeda ja psyka on opettajille niitä suosituimpia, vapaita sivuaineita, joihin varmasti on kyllä kiintiöhaku, mutta ei tarvita sentän valintakokeita. Toisaalta, jos haluaa lukea pitkälle jotakin toista aientta, vuosittain voi ottaa yhden koulupaikan vastaan, eli mikä sitä estää ekan vuoden keväällä hakemasta humanistiseen tiedekuntaan vaikkapa enkun opiskelijaks, jos rahkeet ja into riittää!

• Kristelle
        eipä voi kirjoitti:

esimerkiksi lääkiksen opintoja lukea sivuaineena.. muuten on melko vapaa sivuaineoikeus, paitsi just noihin syventäviin, yms. opintoihin, jotka on selkeästi tarkoitettu aitä alaa opiskelevalle ja siitä ammatiin valmistuvalle. perusopintoja ja mahd. aineopintojakin voi lukea aikamonesta aineesta, mm. kielistä. myös erkkapeda ja psyka on opettajille niitä suosituimpia, vapaita sivuaineita, joihin varmasti on kyllä kiintiöhaku, mutta ei tarvita sentän valintakokeita. Toisaalta, jos haluaa lukea pitkälle jotakin toista aientta, vuosittain voi ottaa yhden koulupaikan vastaan, eli mikä sitä estää ekan vuoden keväällä hakemasta humanistiseen tiedekuntaan vaikkapa enkun opiskelijaks, jos rahkeet ja into riittää!

Millaiset kriteerit on esim. aineenope-opiskelijoille että voi suorittaa ne luokanopen monialaiset? Itse käsitin että esim. Savonlinnassa nämä opinnot pyritään aineenopettaja-opiskelijoille tarjoamaan. Kaikki halukkaatko ei kuitenkaan näitä pääse opiskelemaan?

Missä ja miten voi opiskella kuvataiteen perus- ja aineenopinnot siihen väh. 60 op saakka? JOO-opinnoilla jossain toisessa yliopistossa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      89
      1839
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1703
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      292
      1470
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1379
    5. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      957
    6. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      957
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      70
      937
    8. 66
      914
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      901
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      52
      888
    Aihe