Miten opintotuet menevät?
Olen nyt nostanut opintotukia puoltoista vuotta, ja nyt vihdoin olen tullut siihen tulokseen ettei kyseinen ala oo todellakaan mua varten. Haluaisin hakea yliopistoon, ammattikorkeassa siis tällä hetkellä. Jos keskeytän opinnot miten käy tuille?
Kannattaako käydä tän hetkinen tutkinto loppuun, saako sitten uudet tuet uudelle tutkinnolle?
Opintotukikuukaudet
7
1727
Vastaukset
- lkjlkj
Korkeakoulussa on rajoitettu tukikuukausien määrä (70kk). Sinuna en kuluttaisi kuukausia AMK:ssa, jos todelliset kiinnostuksen kohteet ovat yliopistossa. Voit katsoa Kelan nettisivuilta tarkemmin: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601113316IL?openDocument
Jos keskeytät opinnot, sinulla on parempi olla uusi paikka valmiina, koska muuten joudut sossun luukulle.- Mukaan
Minun käsitykseni mukaan tukea saisi tuon saman max kuukausimäärän jokaiseen koulutukseen jonka aloitat ALUSTA? Olen aina luullut näin. o_O
Ja tuki rajoittuisi vasta jos SAMAN alan opinnot myöhästyvät...? - lkklj
Mukaan kirjoitti:
Minun käsitykseni mukaan tukea saisi tuon saman max kuukausimäärän jokaiseen koulutukseen jonka aloitat ALUSTA? Olen aina luullut näin. o_O
Ja tuki rajoittuisi vasta jos SAMAN alan opinnot myöhästyvät...?Ei pidä luulla, olet nimittäin luullut väärin. Korkeakoulussa lasketaan tukikuukaudet yhteen vaikka sitten koulutuksia olisi 35. Niihin on käytettävissä vain se 70 tukikuukautta.
Ammattikoulussa ei ole rajoitettu kokonaistukiaikaa. Siellä voi opiskella vaikka maailman tappiin asti ja vaihtaa aina koulutusta kun huvittaa.
Kelan sivulla asia on ilmaistu näin:
"Kaikkia korkeakouluopintoja varten opintotukea voi saada enintään 70 kuukauden ajan. Tukiajan laskennassa otetaan huomioon vain korkeakouluopintoihin käytetyt tukikuukaudet, joina opiskelija on saanut opintorahaa tai aikuisopintorahaa. Toisen asteen opintoihin käytetty opintotuki ei lyhennä korkeakouluopintojen opintotukiaikaa, eikä korkeakouluopintojen tukiaika vaikuta tukioikeuteen toisen asteen opinnoissa." - Groni
lkklj kirjoitti:
Ei pidä luulla, olet nimittäin luullut väärin. Korkeakoulussa lasketaan tukikuukaudet yhteen vaikka sitten koulutuksia olisi 35. Niihin on käytettävissä vain se 70 tukikuukautta.
Ammattikoulussa ei ole rajoitettu kokonaistukiaikaa. Siellä voi opiskella vaikka maailman tappiin asti ja vaihtaa aina koulutusta kun huvittaa.
Kelan sivulla asia on ilmaistu näin:
"Kaikkia korkeakouluopintoja varten opintotukea voi saada enintään 70 kuukauden ajan. Tukiajan laskennassa otetaan huomioon vain korkeakouluopintoihin käytetyt tukikuukaudet, joina opiskelija on saanut opintorahaa tai aikuisopintorahaa. Toisen asteen opintoihin käytetty opintotuki ei lyhennä korkeakouluopintojen opintotukiaikaa, eikä korkeakouluopintojen tukiaika vaikuta tukioikeuteen toisen asteen opinnoissa."Eikä tuotakaan lasketa niin, että 20 tukikuukautta käyttänyt opiskelija saa seuraavaan tutkintoon 70-20=50 tukikuukautta. Jos keskeyttää opinnot ja käyttää 20 tukikuukautta, ei seuraaviin ole jäljellä kuin maksimitukiaika-käytetyt kuukaudet. Esimerkiksi neljän vuoden amk-opintoihin on käytettävissä enintään 46 tukikuukautta ja näin ollen 20 tukikuukautta aiemmin käyttänyt saa vain 26 tukikuukautta käyttöönsä.
Eli käytännössä opinnot kannattaa keskeyttää heti, jos ala ei ole oikea. - hui
Groni kirjoitti:
Eikä tuotakaan lasketa niin, että 20 tukikuukautta käyttänyt opiskelija saa seuraavaan tutkintoon 70-20=50 tukikuukautta. Jos keskeyttää opinnot ja käyttää 20 tukikuukautta, ei seuraaviin ole jäljellä kuin maksimitukiaika-käytetyt kuukaudet. Esimerkiksi neljän vuoden amk-opintoihin on käytettävissä enintään 46 tukikuukautta ja näin ollen 20 tukikuukautta aiemmin käyttänyt saa vain 26 tukikuukautta käyttöönsä.
Eli käytännössä opinnot kannattaa keskeyttää heti, jos ala ei ole oikea.Kyllä se nimenomaan lasketaan niin, että maksimitukikuukaudet-käytetyt kuukaudet eli 70-20=50!! Koska KAIKKIIN korkeakouluopintoihin on käytettävissä se 70 tukikuukautta. Jos keskeyttää ja vaihtaa toiseen kouluun niin pääsee/joutuu sen 70 tukikuukauden piiriin. Mutta koska tukikuukausia ei voi olla kuin kyseisen koulutuksen enimmäistukiaika, niin neljän vuoden amk-tutkintoon voi käyttää vain 46 kuukautta. Mutta esim yliopisto tutkintoon ei tällä laskennalla ole kuin 50 tukikuukautta, ei siis sitä 55 tukikuukautta joka normaalisti olisi se korkein.
- Groni
hui kirjoitti:
Kyllä se nimenomaan lasketaan niin, että maksimitukikuukaudet-käytetyt kuukaudet eli 70-20=50!! Koska KAIKKIIN korkeakouluopintoihin on käytettävissä se 70 tukikuukautta. Jos keskeyttää ja vaihtaa toiseen kouluun niin pääsee/joutuu sen 70 tukikuukauden piiriin. Mutta koska tukikuukausia ei voi olla kuin kyseisen koulutuksen enimmäistukiaika, niin neljän vuoden amk-tutkintoon voi käyttää vain 46 kuukautta. Mutta esim yliopisto tutkintoon ei tällä laskennalla ole kuin 50 tukikuukautta, ei siis sitä 55 tukikuukautta joka normaalisti olisi se korkein.
Ei se vaan mene noin. Vastaus löytyy kyllä varmasti Kelankin sivuilta jos katsot niitä tarkemmin. Valmistumisen kohdalla menee juuri noin, mutta keskeyttäneillä vähennetään jo käytetyt kuukaudet enimmäistukiajasta.
- hui
Groni kirjoitti:
Ei se vaan mene noin. Vastaus löytyy kyllä varmasti Kelankin sivuilta jos katsot niitä tarkemmin. Valmistumisen kohdalla menee juuri noin, mutta keskeyttäneillä vähennetään jo käytetyt kuukaudet enimmäistukiajasta.
Nytpä täytyy myöntää oma hölmöytensä, olet aivan oikeassa! Keskeyttäminen ei tuota uusia tukikuukausia, ihan oli pakko käydä Kelan sivuilta se itse lukemassa.:)
Nytpä tuli tämäkin itselle selväksi, kiitos.:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809