Kun hyvät alkiot eivät kiinnity..

tuba_factor

..ja siirroista tulee nega toisensa jälkeen.
Tuttu tilanne?

Kiinnostaisi tietää miten eri klinikoilla, sekä yksityisillä että julkisilla, on suhtauduttu vastaavaan tilanteeseen. Tämä on siis kysymys teille (meille) "hardcore-lapsettomille", jotka olette jo useamman hoidon käyneet läpi - tuloksena kaunis negarivistö. (Toki teillekin, jotka olette olleet samassa tilanteessa mutta lopulta jollain konstilla onnistuneet.)
Onko jotain lisätutkimuksia alettu tehdä?
Onko jotain uusia keinoja alettu kokeilla siirtojen yhteydessä?

Meille tehdään nyt hyytymistekijä- ja kromosomitutkimukset. Ainakin näin julkisella puolella tuntuu, että tutkimuksia ja yleisesti ottaen yksilöllistä kohtelua saa vasta kun ymmärtää sitä itse vaatia.
Meillä on nyt viisi alkionsiirtoa takana, joista osa kahden alkion siirtoja.

11

7958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv25

      Meillä oli tilanne juuri tuo, että alkiot on hyviä, mutta eivät vain kiinnity. Hoidossa olin yksityisellä. Mulla on ohut kohdun limakalvo, mikä varmaankin oli suuri syy siihen, ettei alkiot kiinnittyneet.

      Ekassa IVF:ssä käytössä oli pelkkä Puregon munarakkuloiden kasvattamiseen. Tuoresiirto, PAS -> nega.

      Tokassa hoidossa Puregonin rinnalle lisättiin kesken hoidon Menopur, koska se vahvistaa samalla kohdun limakalvoa. Alkionsiirron jälkeen otettiin käyttöön MiniAspirin, koska se lisää verenkiertoa kohdussa ja saattaa edesauttaa kiinnittymistä.
      Tuoresiirto plus -> kohdun ulkopuolinen. PAS -> nega. (tässä hoidossa pakkaseen saatiin 14 alkiota, mutta kestivät huonosti sulatusta ja niistä päästiin tekemään vain yksi ainoa PAS)

      Kolmannessa IVF:ssä otettiin heti alusta asti käyttöön sekä Puregon että Menopur. Alkioille tehtiin pitkä viljely, eli niitä viljeltiin blastokystivaiheeseen asti. Taas alkionsiirron jälkeen otettiin käyttöön MiniAspirin. Tästä tuoresiirrosta olen nyt raskaana rv25.

      Mitään hyytymistekijä- tai kromosomitutkimuksia meille ei olla tehty.

      Itse olen tosiaan sitä mieltä, että meillä ongelmana oli mun ohut limis. Sitä ei saatu kasvatettua PAS:iin millään lääkkeillä mitä kokeiltiin ja itse olinkin sitä mieltä, että meidän kohdalla PAS:it on turhia. Tuoresiirroissa limis oli aina parempi (koska suuri määrä munarakkuloita erittää valtavan määrän estrogeeniä, joka vaikuttaa limikseen).
      Lääkärit eivät tätä ainakaan minulle myöntäneet vaan aina vakuuttivat, että PAS:eissakin toivoa on. Joka tapauksessa, koska itse olin sitä mieltä, että meidän kannattaa panostaa tuoresiirtoihin, ehdotin itse tuota pitkää viljelyä kolmanteen IVF:ään. Pitkässä viljelyssä kun on riskinä, että pakkaseen ei välttämättä saada mitään, kun alkiot viljelyn aikana yleensä yksitellen lakkaavat jakautumasta. En usko, että lääkäri olisi pitkää viljelyä ehdottanut ainakaan vielä 3. IVF:ään. Meidän kohdalla se kuitenkin oli oikea ratkaisu. En tiedä, tehdäänkö pitkää viljelyä ollenkaan julkisella puolella. Ellei, kannattaa kyllä harkita loikkaamista yksityiselle puolelle, jos vain talous antaa periksi.

      • viljelyä

        tehdään julkisellakin, mulle ekassa ivf:ssä tammikuussa siirrettiin 1 alkio (paras), muita viljeltiin pari pvää pidempään ja yhtä viljeltiin blastokystaksi saakka, ne kaikki laitettiin sitten pakkaseen (mitä jäi eloon eli kolme kpl). En kyllä kysynyt, onko rutiinitoimintaa vai miksi näin tehtiin. Voi olla, että alkiot ei ollut huippulaatuisia ja haluttiin katsoa, onko niistä mihinkään. Koska vain se yksi tuoresiirretty oli top-luokkaa.


      • ..suosittelen
        viljelyä kirjoitti:

        tehdään julkisellakin, mulle ekassa ivf:ssä tammikuussa siirrettiin 1 alkio (paras), muita viljeltiin pari pvää pidempään ja yhtä viljeltiin blastokystaksi saakka, ne kaikki laitettiin sitten pakkaseen (mitä jäi eloon eli kolme kpl). En kyllä kysynyt, onko rutiinitoimintaa vai miksi näin tehtiin. Voi olla, että alkiot ei ollut huippulaatuisia ja haluttiin katsoa, onko niistä mihinkään. Koska vain se yksi tuoresiirretty oli top-luokkaa.

        minäkin teille. Eli siinä nähdään mitkä alkiot ovat oikeasti elinvoimaisia ja mitkä puolestaan hyytyvät siihen neli- / kahdeksan- soluvaiheeseen. Ei ne masussakaan jakaudu jos eivät maljalla...


      • tuba_factor

        Meille ehdotettiin tuota miniaspiriinin käyttöönottoa seuraaviin hoitoihin. Blastokystaviljely on jo viimeisimpään hoitoomme tehty ja samalla otettiin Menopur myös käyttöön, ja tämä hoito olikin tähän mennessä parhaiten onnistunut - vaikka lopputulos olikin nega. Alkiot olivat kuitenkin tällä kertaa parempia.
        Minkälaisia annoksia sulle määrättiin miniAspiriinia?


      • 1 tabu päivässä
        tuba_factor kirjoitti:

        Meille ehdotettiin tuota miniaspiriinin käyttöönottoa seuraaviin hoitoihin. Blastokystaviljely on jo viimeisimpään hoitoomme tehty ja samalla otettiin Menopur myös käyttöön, ja tämä hoito olikin tähän mennessä parhaiten onnistunut - vaikka lopputulos olikin nega. Alkiot olivat kuitenkin tällä kertaa parempia.
        Minkälaisia annoksia sulle määrättiin miniAspiriinia?

        Söin miniaspiriinia alkion siirrosta lähtien yhden tabletin (100mg?) päivässä raskausviikolle 15 asti.
        Tuota miniaspiriinia ei syödä ennen punktiota, kun se vaikuttaa verenhyytymiseen ja voi saada aikaan turhia vuotoja.

        Jännä kuulla, että menee samaa rataa hoidot muillakin, että Blastokystaviljely, Menopur ja miniaspirin. Tosiaan, mulla tuo kombinaatio toimi :)
        Onnea sullekin seuraavaan yrityksen!


    • kuoren avaus
      • tuba_factor

        tällaista mahdollisuutta?
        Tiedän myös netin kautta muutamia, joilla on kuoren avaus auttanut. Epäilen kuitenkin, että julkisella puolella tekisivät tuota. Meidän lääkäri ei ainakaan asiasta maininnut..


    • Assi-A

      Heips,

      meillä homma meni suurinpiirtein näin;
      1.IVF ja 2xPAS ilman mitään erityisempiä vippaskonsteja,
      2.IVF ja 1xPAS blastokystiksi viljellyillä alkioilla,
      3.IVF alkionkuoren avauksella ja 2xPAS minidisperiinin avustuksella ja vihoviimeinen yritys sitten (eli PAS) minidisperiini kortisonilääkitys ja tästä siis plussaa.

      Tuo kortisoni siis vaimentamaan vasta-aineita jotka ilmeisesti estäneet alkioiden kiinnittymisen? Tätä ei ole mun käsityksen mukaan kauhean paljon tutkittu, mutta meillä toimi =) 9.siirto noilla avustuksilla ja ihka ensimmäinen plussa.

      Kaikkea hyvää Sinulle ja peukkuja tuleviin koitoksiin!!

      • Gitta07

        Heissan,
        meilläkin on kiinnittymisonglmia.

        2 iui nega
        1 ivf tuoresiirto nega
        1 pas kahden alkion siirto nega

        Auttaako alkionkuoren avaus todella??
        Voiko sen tehdä PAS yhteydessä?
        Vai ainoastaan tuoresiirrossa?

        Entäs se kortisoni,, paljonko sitä pitäsi popsia päivättäin?

        Sori tämä kysymystulva. Nyt enää pakkasessa yksi olki. Voi, kun edes kerran saisi haamun saatikka plussan ;)


    • Anonyymi

      Prednisonia syödään 20 mg neljä päivää siirrosta ja sen jälkeen 10 mg viikolle 8 asti.

      • Anonyymi

        Prednisonia voi syödä myös ennen alkionsiirtoa. Myös 10 mg annostus on mahdollinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe