Vammaisen kavennettu yksityisyys

ATDT'2

Katselin eilen Ylen Ajankohtaisen kakkosen (joka on myös netissä laajakaistalla katsottavissa: http://areena.yle.fi/hae?pid=166362 ), jossa yhtenä juttuna oli kehitysvammaisen omaishoitajan asema.

Taas kiinnitin huomiota siihen, miten vammaisten asioita käsitellessä yksityisyydestä tingitään aika paljon enemmän kuin tavisten osalta.

Tässäkin selvitettiin tarkoin, että ensin poika (16-v.) oppi kuivaksi, ja nyt laitokseen siirryttyään käyttää taas vaippoja. Ja sitten kerrottiin missä muuten hän kaipaa apua.

No, jos nyt naapurit eivät aiemmin tienneet hänen yksityisasioitaan, nyt ainakin tietävät. Ymmärtääkö poika itse tätä? Ymmärtävätkö vanhemmatkaan?

Ja muita lapsia ei edes näytetty! Eli heidän yksityisyyttään suojellaan.

Samaa näkee usein myös vanhuksia käsittelevissä jutuissa. Kerran katselin dokumenttia, jossa siististi pukeutunut vanhus makaa vuoteellaan, ja juttu käsittelee vanhustenhuollon resursseja.

Sitten kuva siirtyy siihen, kun hoitaja alkaa riisua miestä. "Voi voi, täällä on nyt kyllä kakat ihan ympäriinsä."

Sitten kuvaan oikeasti tuodaan ne paskavaipat ja vuodesuojat. Halusiko vanha mies tosiaan itseään esiteltävän näin? Ymmärsinkö, mihin antoi luvan?

Pidän tietysti hyvänä, että vanhusten ja vammaisten asioita käsitellään. Ja ongelmista pitää kertoa.

Minusta samalla pitäisi kuitenkin säilyttää asiallinen yksityisyys, jos ei olla ihan varmoja, että kuvattava haluaa tulla julkisuuteen ja ymmärtää asian.

33

3064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the_arockalypse

perkele sönkötetä keharista ja vammaisesta ikään kuin se olisi sama asia!! mmmrrrrrr, se on ihan oikein ettei keharilla ole omaa yksityisyyttä...liikuntavammaisella/liikuntarajoitteisella sen sijaan sitä yksityisyyttä pitää olla

• MITÄH?

Millä perusteella kehitysvammaisilla ei pitäisi olla yksityisyyttä niinkuin liikuntavammaisilla?

• ATDT'2

Käytin ihan tarkoituksella ilmaisua 'vammainen' otsikossa, koska kehitysvammaiisuus on yksi vammaisuuden alalaji.

Osasin kyllä odottaa, että jokunen saa tästä taas aineksia identiteettikriisiin.

• the_arockalypse
        MITÄH? kirjoitti:

Millä perusteella kehitysvammaisilla ei pitäisi olla yksityisyyttä niinkuin liikuntavammaisilla?

ensinnäkin heitä tosiaankin edustavat vanhemmat, ja toiseksi he itse (keharit siis) eivät ymmärrä muutenkaan vaatia yksityisyyttä itselleen vaikka pitäis paskalla käydä

• Toivossa_Eläjä

Heillä on sama lain antama suoja yksityisyyteen kuin kaikilla muillakin suomen kansalaisilla. Vai voitko kaivaa lakipykälistä kohdan jossa kansalaiselta voidaan ottaa oikeuksia pois sairauteen tai vammaan vedoten ja siellä olisi erityisesti kehitysvammaiset mainittuna.

• Kehhari

On aivan oikein, että kerrotaan ja näytetään, mitä vanhusten/vammaisten elämä on oikeasti. Nykypäivänä saa tietenkin paljon tietoa, siis terveet, jos haluavat tietää vammaisten asioista. Se nyt vaan on kylmä tosiasia, että suurin osa vammaisista tarvitsee esim. WC.ssä toisen ihmisen apua, niin kustessa, kuin tehdessään sitä isompaa asiaa, elikkäs paskoessa. Näistä on turha nostaa mitään yksityisyyden suojaa, asiat on niinkuin ne on ja sillä selvä. Tämä viesti ei nyt koske niitä vammaisia, jotka siis oikeasti selviävät täysin yksin ja omatoimisesti kaikista elämään liittyvistä askareista. Itse tarvitsen paljon apua, mutta se ei todellakaan ole mikään suuri salaisuus, ainakaan siinä vaiheessa kun suuremmissa juhlissa sattuu iskemään ripuli päälle. Elämä on.

• ATDT'2

Ei minusta yksityisyys mene niin, että jos pärjää omillaan, on oikeus yksityisyyteen, ja muuten ei ole.

Jos sinä tai joku muu haluaa kertoa tarinansa ripuleineen päivineen, siihen on totta kai oikeus.

Pitäisi olla oikeus myös olla kertomatta. Onko se liikaa toivottu?

Minäkin käytän kuljetuspalvelua. Pitääkö minun sen takia päästää tv-kamerat kotiini??

• venlaN
        ATDT'2 kirjoitti:

Ei minusta yksityisyys mene niin, että jos pärjää omillaan, on oikeus yksityisyyteen, ja muuten ei ole.

Jos sinä tai joku muu haluaa kertoa tarinansa ripuleineen päivineen, siihen on totta kai oikeus.

Pitäisi olla oikeus myös olla kertomatta. Onko se liikaa toivottu?

Minäkin käytän kuljetuspalvelua. Pitääkö minun sen takia päästää tv-kamerat kotiini??

Puutuit todella tärkeään asiaan. Nimenomaan vaikeimmin vammaisten yksityisyys näyttää kärsivän inflaation helpommin asiallisissakin tv-ohjelmissa. Kehitysvammaisia ihmisiä edustavat ja heidän puolestaan puhuvat usein vanhemmat. Olen miettinyt, eikö ohjelman tekijöillä ole rohkeutta kysyä asioita ihmisiltä itseltään?

• venlaN kirjoitti:

Puutuit todella tärkeään asiaan. Nimenomaan vaikeimmin vammaisten yksityisyys näyttää kärsivän inflaation helpommin asiallisissakin tv-ohjelmissa. Kehitysvammaisia ihmisiä edustavat ja heidän puolestaan puhuvat usein vanhemmat. Olen miettinyt, eikö ohjelman tekijöillä ole rohkeutta kysyä asioita ihmisiltä itseltään?

rohkeudesta kiinni, vaan siitä että keharit eivät tajua mitään edes omista asioistaan

• Juulia

Olen miettinyt itse ihan samaa asiaa joskus,varsinkin vanhus kärsisi varmasti kovasti ymmärtäessään että hänet saatetaan "nolata"tuolla tavoin repostellen hänen avuntarpeitaan.
      Vanhus on voinut olla vaikka millainen hienostunut mies tai nainen ja hyvinkin arvostettu ympäristössään.
      Sitten kun kyky ilmaista itseään menee niin voidaankin tämä kukaties mikä vuorineuvos näyttää kelmeänä makaamassa vaippoineen päivineen,on se tosiaan väärin.
      Minusta avuntarpeen laatu ja määrä ovat todella yksityisiä asioita,jokainen haluaa edes ulospäin näyttää kykenevältä ja pärjäävältä yksilöltä,siihen pitäisi olla oikeus loppuun asti.
      Kehareilla pitäisi tietysti myös olla sama yksityisyys kuin muilla,tosin en tiedä onko sillä juuri heille itselleen mitään väliä...
      Keharithan rinnastetaan usein lapsiin,eikä kolmevuotias lapsikaan piittaa yksityisyydestään samalla lailla kuin aikuinen,ehkä tämän takia heidän yksityisyyttään vähän 2kavennetaan" vaikkei pitäisi.

• Kehhari

Millälailla sitten saadaan terveiden ihmisten tietoisuuteen se, että miten vanhus/vammainen elää todellisuudessa, jos ei puhuta asioista niiden oikeilla nimillä. Terveet ihmiset ovat yleensä päättämässä heikompiosaisten asioista, vaikka eivät tiedä heidän todellista avuntarvetta. Kun esim. te katsotte TV.stä vanhusten kohtelua, niin millä ihmeellä te uskallatte vanheta, vai makaatteko tyytyväisinä samoissa vaipoissa pari päivää, kunhan kukaan vaan ei näe, eikä tiedä ahdinkoanne. Ei Jeesus HERÄTKÄÄ todellisuuteen.

• Juulia
        Kehhari kirjoitti:

Millälailla sitten saadaan terveiden ihmisten tietoisuuteen se, että miten vanhus/vammainen elää todellisuudessa, jos ei puhuta asioista niiden oikeilla nimillä. Terveet ihmiset ovat yleensä päättämässä heikompiosaisten asioista, vaikka eivät tiedä heidän todellista avuntarvetta. Kun esim. te katsotte TV.stä vanhusten kohtelua, niin millä ihmeellä te uskallatte vanheta, vai makaatteko tyytyväisinä samoissa vaipoissa pari päivää, kunhan kukaan vaan ei näe, eikä tiedä ahdinkoanne. Ei Jeesus HERÄTKÄÄ todellisuuteen.

Asiat voidaan esittää julkisuudessa niin monella tapaa,voidaan repostella kaikki auki tai kertoa asioista yksilön intimiteettiä suojellen.
        Voidaan kertoa wc-avuntarpeen yleisyydestä vaikka prosentteina,ei tarvitse näyttää ihmistä silloin kun se ei ole sopivaa.
        Kuinkahan moni ihminen haluaa tv kamerat mukanaan vessaan mennessään suoraan sanoen paskalle?Tuskin kukaan jolla on hiukankaan älliä päässään.

• Toivossa_Eläjä
        Kehhari kirjoitti:

On väärin että jonkun yksilön suoja täytyy rikkoa todennäköisesti vastoin hänen tahtoaan että toiset "heräisivät". Jos ihminen on ennakkoluuloinen tai ei osaa asettua toisen asemaan ei se parane vaikka tvssä näytettäisiin mitä vessaoperaatioita.

Kun vammaisuudesta tehdään jo mediassa yleisesti reposteltava asia joka irrotetaan henkilöstä tehdään myös vammaisesta "outo" ja "erilainen". Eikä nähdä ihmistä jolla vamma on vain yksi ominaisuus.

Arjessa tulee eteen usein tilanne jossa täysin ventovieras ihminen kysyy vaikkapa hississä miten olen vammautunut ja se on suoraan sanottuna loukkaavaa. Ei siksi etten voisi vammastani keskustella mutta pidän sitä yksityisasianani josta päätän itse kenen kanssa siitä keskustelen. En minäkään kysy vastaantulijalta kauanko hän on ollut kalju. En ymmärrä mitä he sillä tiedolla tekevät eiväthän he ole kiinnostuneet minusta muuten mitenkään. Jos syy on pelkkä uteliaisuus, kuten usein tuntuu olevan, on myös minulla oikeus olla kertomatta ja käyttäytyä välillä hieman tylysti.

• Juulia
        Toivossa_Eläjä kirjoitti:

On väärin että jonkun yksilön suoja täytyy rikkoa todennäköisesti vastoin hänen tahtoaan että toiset "heräisivät". Jos ihminen on ennakkoluuloinen tai ei osaa asettua toisen asemaan ei se parane vaikka tvssä näytettäisiin mitä vessaoperaatioita.

Kun vammaisuudesta tehdään jo mediassa yleisesti reposteltava asia joka irrotetaan henkilöstä tehdään myös vammaisesta "outo" ja "erilainen". Eikä nähdä ihmistä jolla vamma on vain yksi ominaisuus.

Arjessa tulee eteen usein tilanne jossa täysin ventovieras ihminen kysyy vaikkapa hississä miten olen vammautunut ja se on suoraan sanottuna loukkaavaa. Ei siksi etten voisi vammastani keskustella mutta pidän sitä yksityisasianani josta päätän itse kenen kanssa siitä keskustelen. En minäkään kysy vastaantulijalta kauanko hän on ollut kalju. En ymmärrä mitä he sillä tiedolla tekevät eiväthän he ole kiinnostuneet minusta muuten mitenkään. Jos syy on pelkkä uteliaisuus, kuten usein tuntuu olevan, on myös minulla oikeus olla kertomatta ja käyttäytyä välillä hieman tylysti.

Juuri näin!Ei meillä ole velvollisuutta tyydyttää joka viinan rohkaiseman spurgun uteliaisuutta kertomalla omia henkilökohtaisia asioitamme.
        Olen joskus vittuuntuneena tuollaisessa tilanteessa kertonut paroni von mynchausen-tyyppistä tarinaa ihmeellisistä lento tms onnettomuuksista jossa olen muka vammautunut.
        Parasta olisi tietysti vain kieltäytyä ystävällisesti juttelemasta aiheesta.
        Silloin vastapuoli kyllä saattaa todeta että ai et ole oikein hyväksynyt vammaasi tms.skeidaa.

• ATDT'2
        Kehhari kirjoitti:

Vammaisen asiaa voi esitellä ilman, että loukataan yksityisyyttä. Esim. vanhusta voidaan näyttää siten, ettei naama ole tunnistettavissa, jos nyt halutaan niillä kakkavaipoilla tehdä shokkijuttua.

Ja vammaisiakin voidaan käsitellä siten, että yksilöä ei esitetä loukkaavasti.

Ylipäätään vanhukselta ja vammaiselta voisi ja pitäisi kysyä, sopiiko esiintyä näin. Niin tavallisilta ihmisiltäkin kysytään,

Ongelma tuntuu olevan se, että hoitohenkilökunta ja huoltajat luulevat "omistavansa" hoidokkinsa, vaikka heidän pitäisi tajuta, että hoito on vain niiden asioiden korvaamista, joita ihminen ei saa tehtyä itse.

• aina on vammaista tai vanhusta kuvattu samalla tavalla. pitää olla avustusta kakka ja pissa vaippaa ja ohjelmissa vammainen pitää riisua alasti. Ohjelmathan tehdään valtaväestölle, ja ohjelmien tarkoitushan on saada muutosta siihen ko surkeuteen, surkeushan on tunnetusti katsojan silmässä.
      En mä antais ainakaan kenenkään kuvata omiani vessa askareitani. KO ohjelmat kehvelipoitsuhan oli 16 v eli alaikäinen, niin äitihän sen päätöksen tehnyt millainen ohjelmasta tulee.

• the_arockalypse

isi ja äippä, tai muu edunvalvoja tekee kehvelin puolesta tämän kehvelin elämää koskevat päätökset..ei siinä oo ikänumeroilla mitään merkitystä, ihan sama vaikka kehveli ois vaikka kolmekymppinen

• Kehhari
        the_arockalypse kirjoitti:

isi ja äippä, tai muu edunvalvoja tekee kehvelin puolesta tämän kehvelin elämää koskevat päätökset..ei siinä oo ikänumeroilla mitään merkitystä, ihan sama vaikka kehveli ois vaikka kolmekymppinen

Oikein sanottu arocalypse, hyvä, että kehitysvammasena selvennät asioita meille ei kehitysvammaisille. Sinä kylläkin mielestäni pystyt melko hyvin kirjoittelemaan tänne, elikkä sinulla ei vissiin ole kovin paha kehitysvamma, jatka samaan malliin äläkä anna periksi kylmälle ja kovalle maailmalle.

• the_arockalypse
        Kehhari kirjoitti:

Oikein sanottu arocalypse, hyvä, että kehitysvammasena selvennät asioita meille ei kehitysvammaisille. Sinä kylläkin mielestäni pystyt melko hyvin kirjoittelemaan tänne, elikkä sinulla ei vissiin ole kovin paha kehitysvamma, jatka samaan malliin äläkä anna periksi kylmälle ja kovalle maailmalle.

vittuile siinä...mun vamma ei oo keharivammaa nähnykkään

• the_arockalypse kirjoitti:

olla yhteiskunnalle edullisinta, että vanhemmat jaksavat hoitaa kehvelilapsiaan/aikuisia. Laitospaikka maksaa about 300 €/vrk, niin voi olla että vammaisen eläke ei riitä ja tarvitaan veronmaksajien apua. Tietysti Ylitornion sote hyöty aikalailla 88 v isukin puuhastelusta, ikävä kyllä.

• liikuntavammainen

Ajankohtaisen kakkosen jutusta...

Se on kyllä vammaisen etu, että pääsee elämään omaa elämäänsä, vaikka sitten palvelutaloon tai ryhmäkotiin.

Jos on syvästi kehitysvammainen, niin se palveluasuminen on lienee ainoa tapakin.

Sitten taloudellinen puoli.. kyllä aivan normaalikin ihminenkin voi joutua edunvalvojan syyniin... ei tarvi ku mössiä raha-asiat, nii se en siinä!

• holhouksesta, mutta jos sattuu perimään miljoona omaisuuden tai voittamaan lotossa kunnolla, niin eiköhän ne omat omaiset suunnittele vammaisrepukalle holhousta ja edunvalvojaa, että pääsivät tyhjentämään tilit :D

• mä vaan!
        kanosmn kirjoitti:

holhouksesta, mutta jos sattuu perimään miljoona omaisuuden tai voittamaan lotossa kunnolla, niin eiköhän ne omat omaiset suunnittele vammaisrepukalle holhousta ja edunvalvojaa, että pääsivät tyhjentämään tilit :D

Niin!

Sattuu vaan kuitenkin olee niin, että holhoukseenkin on aika tiukat ehdot.

Voihan sitä yrittää jotain edunvalvontaa hakea, mutta ei se mee läpi... sitä voi kysyy vammainen itsekin itselleen onnistumatta siinä.

Sen kait tekee oikeus sen edunvalvoja päätöksen, ja varmaa jos perii miljoonan tai saa sen arvasta, niin käy aika kalpaten niille edunvalvontaa hakeville, kun ne rahat karkaa vielä kauemmas... tää o aika vakava asia, ja ei kannata ees leikkiä.

• Kehhari
        mä vaan! kirjoitti:

Niin!

Voihan sitä yrittää jotain edunvalvontaa hakea, mutta ei se mee läpi... sitä voi kysyy vammainen itsekin itselleen onnistumatta siinä.

Sen kait tekee oikeus sen edunvalvoja päätöksen, ja varmaa jos perii miljoonan tai saa sen arvasta, niin käy aika kalpaten niille edunvalvontaa hakeville, kun ne rahat karkaa vielä kauemmas... tää o aika vakava asia, ja ei kannata ees leikkiä.

Pikkasen livetty aiheesta, kun ollaan jo holhouksessa. Ei suomessa ketään holhoukseen laiteta, siis jos käyttätyy asiallisesti, kuten kansalaisten kuuluu. Itse olen vammautunut, kaikki avustaja asiat kunnossa on riittävästi omaisuutta, asun omistamassani omakotitalossa, ajan uudella autolla, mutta ei minua ainakaan ole yritetty laittaa holhoukseen ei sukulaiset eikä muut. Sen olen huomannut, että jotkut ovat ehkä pikkasen kateellisia omaisuudesta, jonka olen itse hankkinut, mutta tuskin hekään kadehtivat vammaani. Ei kai kukaan halua istua pyörätuolissa, vaikka saisi 10 miljoonaa euroa vuodessa ja jos haluaisi, niin hullu olisi.

• mä vaan! kirjoitti:

Niin!

vaikeeta ole. Maistraatin tai käräjäoikeuden päätös, ja edunvalvoja yleensä toimiin joku lähiomainen, jos sellaista ei löydy sitten osoitetaan joku ulkopuolinen edunvalvoja.
        Edunvalvojan tehtävä on kattoa rahojen perään, ettei holhokki ostele esim. soneralta lämmintä ilmaa:)
        Onneksi vielä tarttee lääkäriltä kupongin, missä ilmenee henkisen itsehillinnän romahtaminen. Eiköhän ole nykyisin aika yleistä, että lapset hakevat omilleen dementiavanhemmilleen holhousta.

• nldfldsfllfldfldslflsd
        kanosmn kirjoitti:

vaikeeta ole. Maistraatin tai käräjäoikeuden päätös, ja edunvalvoja yleensä toimiin joku lähiomainen, jos sellaista ei löydy sitten osoitetaan joku ulkopuolinen edunvalvoja.
        Edunvalvojan tehtävä on kattoa rahojen perään, ettei holhokki ostele esim. soneralta lämmintä ilmaa:)
        Onneksi vielä tarttee lääkäriltä kupongin, missä ilmenee henkisen itsehillinnän romahtaminen. Eiköhän ole nykyisin aika yleistä, että lapset hakevat omilleen dementiavanhemmilleen holhousta.

se se sit olis oikeaa edunvalvontaa, että omainen ja varsinkin läheinen toimis edunvalvojana.... voi juma...

Siinä kyllä katois se pienikin pesämuna, ellei kadonnut jo ennen edunvalvontaa!

Jos fiksusti toimittas, nii useammalla olis edunvalvoja, joka katsos pikkasen perää... siihen riittäs se, että pankkiin nimeis oman pankkineuvojan, joka katsoo miten raha liikkuu ja sit sen, että se rahan käyttö on kontroloitua!

Vammainen tarvis edunvalvojan aktiivisuutta ja toimia, että se elämä sujus vielä vuosienkin päästä.

• vammaisen isä

Olen 14-v. liikuntavammaisen isä. Pojalla on myös lievä kehitysvamma. Se haittaa vähän keskittymistä muttei estä koulunkäyntiä normaalissa yläkoulussa.

Me olemme pitäneet kiinni pojan yksityisasioista. Koulussa opettajille ja avustajille on kerrottu sen verran, mitä on tarpeen. Esim. avustaja auttaa wc-toimissa, pukeutumisessa ja liikkumisessa (koulu muodostuu kolmesta rakennuksesta).

Ensimmäisinä kuukausina oli vähän kysymyksiä ja nimittelyä koulussa, mutta opettajat hoitivat ne tilanteet. Oppilaat luulivat, että poika on epäkohtelias tai tyhmä, ja vamman selittäminen ratkaisi asiat.

Olen sitä mieltä että vammaisten asioista pitää kertoa mutta nuorten mielipidettä pitää jo kysyä ennen kuin viedään esim. tv-kameroiden eteen.

Meidän poikamme käytti vaippaa 12-vuotiaaksi asti emmekä sitä erikseen käyneet mainostamaan naapureille, koululle tai varsinkaan tv-kameroille koko kansan edessä. Poikamme on yksilö jolla on samat oikeudet kuin kenellä tahansa täällä, ei mikään vammaisesittelykappale.

• the_arockalypse

että kehitysvamma tai liikuntavammakin antaa oikeudet olla epäkohtelias muita kohtaan, ja vaatia että tätä kehitysvammaista tai vammaistakin vammattomat kohtelisi ystävällisesti ja kohteliaasti. Tästä aiheesta kirjoitin jo yhessä toisessa keskustelussa, mutta tuo aloittamani keskustelu mielestäni tärkeästä asiasta poistettiin suorastaan törkeästi. Siis vaikka sätin siinä poistetussa ketjunaloituksessa yksistään kehitysvammaista rumasta käytöksestä muita kohtaan, niin valitettava totuus on kuitenkin että meistäkin liikuntavammaisista löytyy tyyppejä jotka kuvittelee että se vamma oikeuttaa olemaan epäkohtelias, suorastaan tyly ja töykeä muille...siis vammattomille, ja vaatia sitten että häntä (liikuntavammaistakin siis) kohtaan vammattomat olisivat kohteliaita ja ystävällisiä. On melko vaikeeta olla kohtelias kun sieltä vammaisenkin suusta tulee suorastaan rumaa tekstiä vammattomalle...ei välttämättä kiroilua, mutta tylytystä ja töykeilyä. Ja eikä tietenkään ees kiitosta, jos apua sattuu joskus tulemaan. Tylyä tekstiä, ymmärrän...mutta asiat pitää sanoa niinku ne on, tai niinku ne on kokenut

• normaaliälyisen vammaisen yksityisyyttä tullaan varmasti kaventamaankin ihan minimiin, kun tämä typerä keharilain ja vammaispalvelulain yhdistävä uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan syksyllä :( ...keleen poliitikot! mahtaa se olla sillon syksyllä järkytys monelle vammaiselle, kun kaupassa esimerkiksi saunakaljojen hakureissulla myyjä kysyyn "ja oliko sulla edunvalvojan lupaa näihin oluihin" (tulikohan tuo oikein kirjotettua..heh)siis AIVAN takuuvarmasti tulee näin käymään, sanokaa mun sanoneen

• virkistysmatkat

Olen jonkun vuoden seurannut heidän laitoksesa olevien intoa ja aktiivisuutta, lomakassan kartuttamiseen.
        Myyjäiset,ym.

Täällä missä asun me toisenlaiset, emme saa sen vertaa irti että päästäisiin korkeasaareen Inva taxilla. Kun se maksaa 7€ sisäänpääsy. että pistää vihaksi.
        Olisin valmis maksamaan tuplatenkin, jos ja kun jonnekin sisältä pääsisi.
        Minulla on pienin eläke täällä, silti olen valmis lähtemään. Sillä elämyksiä haluan, vaihtelua ja olen sitten syömättä.
        Mutta kun minkäänlaista porukkahenkeä ei synny.

Jokainen on omassa asunnossaan, jokainen vänkyttää vastaan jos henk.k. tekee johonkin asiaan myönteiseen kyselyn.
        Nyt on päätös enemmistö asukkailta että heinäk. mennään tuijottaa merenrantaa, se kun ei maksa. ja ainoa mhdollisuus koko vuonna.

Kun kuolinpaidassa ei ole taskuja ja taivaassa ei tunneta rahaa. Eikä ketään jätetä maanpinnalle. Niin mihin he sitä rahaansa säästävät- Kyllä perikunta nauraa-
        Olen invalidisoitunut ja pyörätuolissa, tarvitsen apua, monenlaista. Siksi en voi yksin lähteä minnekään.
        Vangitkin pääsee kerran päivässä tunniksi ulos, me jotka ei olla rikosta tehty. Ei edes yritetä ajaa oikeuksia ja vedota vaikka yhdenvertaislakiin.
        On tää outoa ja harmittaa niin helvetisti kun koko talon asukkaat on vastaan pienintäkin mahdollisuutta ulkoiluun.

• Matias W2
        virkistysmatkat kirjoitti:

Olen jonkun vuoden seurannut heidän laitoksesa olevien intoa ja aktiivisuutta, lomakassan kartuttamiseen.
        Myyjäiset,ym.

Täällä missä asun me toisenlaiset, emme saa sen vertaa irti että päästäisiin korkeasaareen Inva taxilla. Kun se maksaa 7€ sisäänpääsy. että pistää vihaksi.
        Olisin valmis maksamaan tuplatenkin, jos ja kun jonnekin sisältä pääsisi.
        Minulla on pienin eläke täällä, silti olen valmis lähtemään. Sillä elämyksiä haluan, vaihtelua ja olen sitten syömättä.
        Mutta kun minkäänlaista porukkahenkeä ei synny.

Jokainen on omassa asunnossaan, jokainen vänkyttää vastaan jos henk.k. tekee johonkin asiaan myönteiseen kyselyn.
        Nyt on päätös enemmistö asukkailta että heinäk. mennään tuijottaa merenrantaa, se kun ei maksa. ja ainoa mhdollisuus koko vuonna.

Kun kuolinpaidassa ei ole taskuja ja taivaassa ei tunneta rahaa. Eikä ketään jätetä maanpinnalle. Niin mihin he sitä rahaansa säästävät- Kyllä perikunta nauraa-
        Olen invalidisoitunut ja pyörätuolissa, tarvitsen apua, monenlaista. Siksi en voi yksin lähteä minnekään.
        Vangitkin pääsee kerran päivässä tunniksi ulos, me jotka ei olla rikosta tehty. Ei edes yritetä ajaa oikeuksia ja vedota vaikka yhdenvertaislakiin.
        On tää outoa ja harmittaa niin helvetisti kun koko talon asukkaat on vastaan pienintäkin mahdollisuutta ulkoiluun.

Jos sinulla kerran on säästöjä, etkö saisi jonkun vapaaehtoistyöntekijän, nuoren kesätyöntekijän, kaverin, laitoksen hoitajan tai jonkun muun avuksi ulkoilemaan ja vaikka sinne puistoon tai minne haluatkin?

Monissa paikoissa avustaja pääsee vammaisen ja vanhuksen mukana maksutta.

Tsemppiä ja taistelutahtoa!

• virkistysmatkat
        Matias W2 kirjoitti:

Jos sinulla kerran on säästöjä, etkö saisi jonkun vapaaehtoistyöntekijän, nuoren kesätyöntekijän, kaverin, laitoksen hoitajan tai jonkun muun avuksi ulkoilemaan ja vaikka sinne puistoon tai minne haluatkin?

Monissa paikoissa avustaja pääsee vammaisen ja vanhuksen mukana maksutta.

Tsemppiä ja taistelutahtoa!

Minun elämä kun katson taaksepäin on aina joka asiassa, iso tai pieni. Ollut taistelua ja aina juuri viimehetkellä tilanne on muuttunut.
        Oli kyse asunnosta aikoinaan, avunsaamisesta. Mistä tahansa. Tähän ensimäiseenkin leikkaukseen pääsin 13v kipuilun ja taistelun jälkeen, hintana oli avio ero ja pidätyskyvyn menetys.
        Kuinka monesti mietin itsemurhaa päästäkseni tuskista pos.
        Sitten kun vihdoin pääsin TT kuvaukseen, soitettiin kotiin. Että heti sairaalaan leikkaussali on valmiina. Niin minä menin.

Olen ottanut kainenlaisiin niin yhdistys, kuin hyvänteväisyys, ja yksityis puolelle yhteyttä. Mistään ei löydy auttajaa. Kyllä minä maksan toisen sisäänpääsyn ja kahvitan ulkona. Ei minulla ole säästöjä. Minulla on halu nähdä ja elää.

• ATDT'2

" kaupassa esimerkiksi saunakaljojen hakureissulla myyjä kysyyn "ja oliko sulla edunvalvojan lupaa näihin oluihin" (tulikohan tuo oikein kirjotettua..heh)siis AIVAN takuuvarmasti tulee näin käymään, sanokaa mun sanoneen"

Mistä tuollainen mystinen pelko tulee? Ei ketään automaattisesti laiteta edunvalvottavaksi tai kenelläkään aikuisella ole automaattisesti holhoojaa. Alle 18-vuotiaiden holhoojia ovat yleensä vanhemmat, mutta voihan holhooja olla muukin.

Ei liikuntavammaista kukaan noin vain siirrä edunvalvojalle, vaan kyllä sitä ennen arvioidaan henkiset ja muut edellytykset hoitaa omat asiansa.

Edes suuresti vihaamasi kehitysvammaiset eivät ole automaattisesti edunvalvonnan piirissä, ja monet lievästi kehitysvammaiset pystyvät itse hoitamaan raha-asiansa ja muut arkikuvionsa.

Ja jos edunvalvontaa onkin, se ei oikeuta rajattomaan vammaisen tai vanhuksen varojen käyttöön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7549
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1833
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1830
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      958
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      890
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      21
      709
    Aihe