Topimaxista jälleen kerran

Tästä aiheestaa on varmaan jauhettu ja jauhettu, mutta tartuinpa nyt taas asiaan. Topimaxin lääkeselosteessa haittavaikutuksissa mainitaan oppimisvaikeudet. Olen itse huomannut nyt miltei 2 kk syötyäni 100 mg/vrk, että unohtelen pankkitunnuksiani, numeroita, sählään tietokoneen ja puhelimen kanssa (ihan kuin olisin juovuksissa), en pysty keskittymään yms. Nämähän eivät ole varsinaisia oppimisvaikeuksia, koska esim. tietokoneenkäyttö on jo vanha opittu juttu. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
101132
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 10

Vanhimmat

samat oireet ,lähimuisti heittää,vaikea kirjoittaa .en pysty laskemaan yksin kertaisia kertolaslakuja jakolaskuja edes paperilla .aina en ymmärra mitä minulle puhutaan,en pysty keskittymään.nyt topimax aletaan purkamaan pois

Äänestä
  • Mulla on samoja oireita kuin teillä. Topia menee 150 mg/pv ja lisäksi Lyricaa 200 mg/pv.
    En oikein tiedä kummasta oireet johtuu: samoja on.
    Muisti heittää, en osaa laskea päässä, puhevaikeuksia, kirjoittamisvaikeuksia.

    Topia ei voinut heittää pois, kohtaukset lisäänty. Ja Lyrica on ainut lääke, jolla on kohtaukset
    saatu siedettäviksi.

    Äänestä

  • jousimies57 kirjoitti:

    Mulla on samoja oireita kuin teillä. Topia menee 150 mg/pv ja lisäksi Lyricaa 200 mg/pv.
    En oikein tiedä kummasta oireet johtuu: samoja on.
    Muisti heittää, en osaa laskea päässä, puhevaikeuksia, kirjoittamisvaikeuksia.

    Topia ei voinut heittää pois, kohtaukset lisäänty. Ja Lyrica on ainut lääke, jolla on kohtaukset
    saatu siedettäviksi.

    Molemmille minulle vastanneille! En aio ihan iisisti Topista luopua, se kun jätti minut kohtauksettomaksi. Ihan hirveä on kyllä tämä keskittymisvaikeus, nytkin tarkistin kieleni about 10 kertaa ennen kuin laskin viestini liikenteeseen. Näin kielenkääntäjänä on ihan kauheata, kun välillä ei muista mitään. Onneksi olen vielä 09/08 loppuun asti kuntoutustuella. Jaa, liekö se sitten onneksi?

    Ps. Mulla on Topin lisäksi Keppra 1000/vrk, Citalopram 40mg/vrk (masennukseen).

    Äänestä

  • Telle kirjoitti:

    Molemmille minulle vastanneille! En aio ihan iisisti Topista luopua, se kun jätti minut kohtauksettomaksi. Ihan hirveä on kyllä tämä keskittymisvaikeus, nytkin tarkistin kieleni about 10 kertaa ennen kuin laskin viestini liikenteeseen. Näin kielenkääntäjänä on ihan kauheata, kun välillä ei muista mitään. Onneksi olen vielä 09/08 loppuun asti kuntoutustuella. Jaa, liekö se sitten onneksi?

    Ps. Mulla on Topin lisäksi Keppra 1000/vrk, Citalopram 40mg/vrk (masennukseen).

    Kyllähän se niin on, että kun on löytynyt sopiva lääke ei siitä hevillä luovu.

    Oletko ollut kauan kuntoutustuella?
    Itse olin puoli vuotta. Sitten menin töihin ensin puoliväisesti.
    Pikkuhiljaa tunteja lisättiin. Nyt olen ollut jo vuoden "normaalisti" töissä.
    Mutta joskus on vaikeaa, täytyy olla hirveän tarkka.

    Pistetäänpä paremmmaksi;)
    Mulla on vielä Topin ja Lamictalin lisäksi Rivatril 2mg ½ tab/pv. Sekä niiden
    lisäksi vielä kolmet astmalääkkeet ja osteoporoosilääke (tämä tauti stana vasta todettu, eikö
    ole jo tarpeeksi yhdelle ihmiselle)
    Että tämmöset mömmöt joka päivä. Sitten vielä tarv. särkylääkkeitä ja unilääke.

    Äänestä

  • jousimies57 kirjoitti:

    Kyllähän se niin on, että kun on löytynyt sopiva lääke ei siitä hevillä luovu.

    Oletko ollut kauan kuntoutustuella?
    Itse olin puoli vuotta. Sitten menin töihin ensin puoliväisesti.
    Pikkuhiljaa tunteja lisättiin. Nyt olen ollut jo vuoden "normaalisti" töissä.
    Mutta joskus on vaikeaa, täytyy olla hirveän tarkka.

    Pistetäänpä paremmmaksi;)
    Mulla on vielä Topin ja Lamictalin lisäksi Rivatril 2mg ½ tab/pv. Sekä niiden
    lisäksi vielä kolmet astmalääkkeet ja osteoporoosilääke (tämä tauti stana vasta todettu, eikö
    ole jo tarpeeksi yhdelle ihmiselle)
    Että tämmöset mömmöt joka päivä. Sitten vielä tarv. särkylääkkeitä ja unilääke.

    minullakin auttoi noin vuosi ,sitten alkoi kohtauksia tulemaan påivittäin .ja ja kaikista pahinta on ettei enää aina ymmrrä mitä ihmiset puhuu.vielä uskon että löytyy joku lääke,joka auttaa .seuraavaksi kokeillaan lamictalia deprakinen lisäksi

    Äänestä

  • jousimies57 kirjoitti:

    Kyllähän se niin on, että kun on löytynyt sopiva lääke ei siitä hevillä luovu.

    Oletko ollut kauan kuntoutustuella?
    Itse olin puoli vuotta. Sitten menin töihin ensin puoliväisesti.
    Pikkuhiljaa tunteja lisättiin. Nyt olen ollut jo vuoden "normaalisti" töissä.
    Mutta joskus on vaikeaa, täytyy olla hirveän tarkka.

    Pistetäänpä paremmmaksi;)
    Mulla on vielä Topin ja Lamictalin lisäksi Rivatril 2mg ½ tab/pv. Sekä niiden
    lisäksi vielä kolmet astmalääkkeet ja osteoporoosilääke (tämä tauti stana vasta todettu, eikö
    ole jo tarpeeksi yhdelle ihmiselle)
    Että tämmöset mömmöt joka päivä. Sitten vielä tarv. särkylääkkeitä ja unilääke.

    Onhan sulla noita mömmöjä syötäväksi, mutta jokainen kestää yksilöllisesti...

    Olin ensin 300 pv sairauslomalla epin takia, sitten jonkin aikaa epin takia kuntoutustuella (en muista tarkkaan kuinka pitkään), myöhemmin vaikean psykoottisen masennuksen takia edelleen kuntoutustuella...siis toistaiseksi... Olen ollut välillä laitoshoidossa sekä epini että masennukseni takia. En tunne oloani kovin varmaksi, ei tästä kaikesta kalenterin päivämäärän mukaan selviä. Puuh! Niin, siis kuntoutustukea on tullut vähän yli vuosi.

    Välillä olen ihan ok, välillä koko päivän on ihan sumea. No, epikohtauksia ei ole ollut yli kolmeen kuukauteen! Ennätys mulle ;)

    Hienoa, että olet päässyt töihin kiinni! Itselläni on vielä pitkä askel loikattavana, juuri noista kahdesta syystä. Valitettavasti :(

    Oikein hyvää kesän jatkoa, vaikka meitä suomalaisia tämä kesäsää heilutteleekin miten sattuu ;)

    Äänestä

  • Telle kirjoitti:

    Onhan sulla noita mömmöjä syötäväksi, mutta jokainen kestää yksilöllisesti...

    Olin ensin 300 pv sairauslomalla epin takia, sitten jonkin aikaa epin takia kuntoutustuella (en muista tarkkaan kuinka pitkään), myöhemmin vaikean psykoottisen masennuksen takia edelleen kuntoutustuella...siis toistaiseksi... Olen ollut välillä laitoshoidossa sekä epini että masennukseni takia. En tunne oloani kovin varmaksi, ei tästä kaikesta kalenterin päivämäärän mukaan selviä. Puuh! Niin, siis kuntoutustukea on tullut vähän yli vuosi.

    Välillä olen ihan ok, välillä koko päivän on ihan sumea. No, epikohtauksia ei ole ollut yli kolmeen kuukauteen! Ennätys mulle ;)

    Hienoa, että olet päässyt töihin kiinni! Itselläni on vielä pitkä askel loikattavana, juuri noista kahdesta syystä. Valitettavasti :(

    Oikein hyvää kesän jatkoa, vaikka meitä suomalaisia tämä kesäsää heilutteleekin miten sattuu ;)

    Onhan ne mömmöt syötävä, jos meinaa kunnossa pysyä.

    Ei sinulla helppoa ole. Onneksi kohtauksia ei kuitenkaan ole ollut:)

    Toivottavasti paranet ja saat sen pitkän askeleen loikattua:)

    Hyvää kesää!

    Äänestä

Topimaxiahan on tituleerattu ns. supermallilääkkeeksi.
Ts. saattaa hankaloittaa kuupan toimintaa
loogisella tasolla tai nihkeyttää muistia, sekä joissain tapauksissa laihduttaa.

Itellä ei ole mitään kokemuksia, joten ihan
muiden hyyppien lausuntoja tässä lainailen.
Enivei, toivottavasti hankaluudet helpottavat.

Äänestä
  • Laiduttaa ainakin mua. Ja kovasti:(

    Äänestä

Lääkkeellä on plussat ja miinukset. Pojalla tuntuu Topimaxista olevan pelkkiä plussia. Annos 2 x 100 mg. Edellinen lääke teki vapinoita ja hitautta. Kun lääke vaihdettiin tuli meille aivan kuin toinen poika. Kolmeen vuoteen ei ole ollut kohtauksia, ennen oli noin 2 x kk.
Oppimisvaikeuksia on, mutta ovatko ne sairaudesta vai lääkkeestä?

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Telle kirjoitti:

Tästä aiheestaa on varmaan jauhettu ja jauhettu, mutta tartuinpa nyt taas asiaan. Topimaxin lääkeselosteessa haittavaikutuksissa mainitaan oppimisvaikeudet. Olen itse huomannut nyt miltei 2 kk syötyäni 100 mg/vrk, että unohtelen pankkitunnuksiani, numeroita, sählään tietokoneen ja puhelimen kanssa (ihan kuin olisin juovuksissa), en pysty keskittymään yms. Nämähän eivät ole varsinaisia oppimisvaikeuksia, koska esim. tietokoneenkäyttö on jo vanha opittu juttu. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu