Amfetamiinin vaikutus psyykeeseen

Pirita

Onko kellään kokemuksia siitä, kuinka amfetamiinin pitkäaikainen käyttö muuttaa ihmisen persoonaa ja psyykettä?

86

25570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmikymppinen

      Amfetamiini saa tuntemaan että olisi kaikentietävä ja kaikkivoipa ja ymmärtäisi kaiken tarkoituksen (aineen vaikutuksesta voi tulla yliluonnollisia kokemuksia, joita pitää luonnollisina); voi tulla aggressiivisuutta ja harhoja jne.

      Pitkällä aikavälillä aineen käyttö kuihduttaa fyysisesti: tulee nestevajausta, aliravitsemusta, verenpaine nousee, minkä seurauksena naama punoittaa, sydän hakkaa, silmät verestävät jne. Unenpuutteesta ja tästä kaikesta muusta fyysisestä haitasta seuraa lopulta psyykkinen lamaannus - käyttäjästä tulee levoton "zombie", joka vain liikkuu ja liikkuu ilman yhtä ainoaa ajatusta. Käyttäjä voi harhoineen olla ympäristölleen vaarallinen.

      Kun amfetamiinin käytön lopettaa, seuraa "lasku" tosi syvälle, eli sellainen masennus ja lamaannus ja toivottomuus että ei ole tottakaan.

      Älkää hitossa kokeilko ko. ainetta missään muodossa.

      • Pirita

        Mitenkähän toipuminen käytöstä onnistuu ja miten kauan kestää? Ja palautuuko psyyke ennalleen?


      • kolmikymppinen
        Pirita kirjoitti:

        Mitenkähän toipuminen käytöstä onnistuu ja miten kauan kestää? Ja palautuuko psyyke ennalleen?

        Olen ollut 8 kk ilman ainetta, mutta syvä masennus ja lamaannus/aloitekyvyttömyys jatkuu edelleen, eikä elämä "maistu miltään". Toipuminen vie todella kauan aikaa. Olen aloittamassa terapiaa.


      • Hali

        pahimmassa tapauksessa amfetamiinipsykoosi...ei ole enää leikin asia.


      • Toinen kolmikymppinen
        kolmikymppinen kirjoitti:

        Olen ollut 8 kk ilman ainetta, mutta syvä masennus ja lamaannus/aloitekyvyttömyys jatkuu edelleen, eikä elämä "maistu miltään". Toipuminen vie todella kauan aikaa. Olen aloittamassa terapiaa.

        Tunnen muutamia muutaman kerran amfetamiinia kokeilleita. Yksi heistä sanoi, että vaikka aineen käytöstä on 10 vuotta, niin pakkoliikkeet eivät ole vieläkään lakanneet. Pysykää ihmeessä siitä paskasta erossa.


      • kolmikymppinen
        Toinen kolmikymppinen kirjoitti:

        Tunnen muutamia muutaman kerran amfetamiinia kokeilleita. Yksi heistä sanoi, että vaikka aineen käytöstä on 10 vuotta, niin pakkoliikkeet eivät ole vieläkään lakanneet. Pysykää ihmeessä siitä paskasta erossa.

        >>>Pysykää ihmeessä siitä paskasta erossa.>>>

        Just noin!


      • Pirita kirjoitti:

        Mitenkähän toipuminen käytöstä onnistuu ja miten kauan kestää? Ja palautuuko psyyke ennalleen?

        sen voin sanoa, että palautuu, muttei täysin, oikeastaan se palautuu tietoisena siitä tuskasta mitä se sisällään pitää. Sillä tarkoitan että vaikeuksien keskellä tulee kaipuu johonkin ja sitä jotakin ei vain ole. Se on aivan äärettömän vaikeaa ymmärtää. Hakee kaikkialta sitä tunnetta. Mutta se on tässä kaikkein ydin että ymmärtää että se oli vain tunne ja loppujen lopuksi tuhoon vievä.


      • Kun.jää.putki.päälle

        Kuulostatutulta


      • Anonyymi
        kolmikymppinen kirjoitti:

        >>>Pysykää ihmeessä siitä paskasta erossa.>>>

        Just noin!

        Vitut ku poretta


    • Make

      ...mutta osaan hyvin kuvitella vaikutukset psyykeeseen. Mulla on kehonrakentajatausta ja aikanaan opin käyttämään säännöllisesti efedriini-kofeiini yhdistelmää pystyäkseen treenaamaan kovemmin. Dietillä kehonrakentajat taas käyttävät enemmän kuin yleisesti efedriini-kofeiini-asetyylisalisyylihappo yhdistelmää kehon peruslämpötilan nostamiseksi ja aineenvaihdunnan nopeuttamiseksi. Tällä yhdistelmällä on paljolti samankaltaisia vaikutuksia kuin amfetamiinilla, tosin ei tietenkään yhtä voimakkaita (tai no määristähän kaikki tietysti on kiinni). Vaikka kehisura tuli lopetettua jo 6 vuotta sitten (koko homma meni yleisesti niin kemikaalitouhuksi, että päätin ihan oman terveyteni vuoksi lopettaa), niin tästä piristeiden nappailusta oli tosi vaikea päästä eroon. Lähdin yliopistoon opiskelmaan ja piristepöhnässähän ne opinnot tuli vedettyä pikavauhtia läpi. Sama jatkui jonkin aikaa työelämässä: aamulla herätys viideltä, piristeet naamaan ja lenkille. Sitten päivällä pari lisäsatsia piristeitä, että jaksoi työskennellä. Tai olisi sitä fyysisesti jaksanut muutenkin, mutta keskittymiskyky ja kiinnostus duunia kohtaan oli ilman aineita ihan nollassa. Tuntui, ettei mikään huvittanut ja apaattisena surffasi vain netissä tms. Mutta kun taas kävi työpaikan vessassa ottamassa ne muutamat pillerit ja odotti vartin, niin taas työhommat luisti hyvin: "...rrkele, mähän hoidan tän homman hetkessä, mä oon paras, pitäisköhän jatkaa vielä opiskelujakin työn ohessa kun oon niin hyvä"... Ja ilman piristeitä olo oli ihan pohjalla..."ei vittu jaksa siivota tätä kämppää, vaikka lattialla on kahden kuukauden mainospostit ja roskispusseja on kertyny jo viis hellan viereen".

      Näin jatku pari vuotta. yhtä vuoristorataa. Sitten alkoi tulle tilanne, että pää alkoi tuntua niin sekavalta ja masennus yhä pahemmalta. Duuniin oli vaikea keskittyä edes piristeissä ja kaikki - ihan kaikki - vitutti. Mikään ei kiinnostanu ja masensi vaan. Vatsakin sanoi yhteistyösopimuksen irti, sillä vuosien efedriini-kofeiini-disperiini -nappien vetäminen oli saanu mahahaavan hyvälle alulle. Kävin lääkärissäkin ja sain mahalääkkeiden ohella jotain masennuslääkkeitä, mutta en tiedä eikö ne sopinu mulle vai mikä oli vialla, mutta niiden kanssa tuli vaan pahempi olo. Silloin päätin, että nyt loppuu piristeiden vetäminen.
      Nyt oon ollu yli vuoden ilman efeä, mutta kofeiinin käyttö ei meinaa loppua. Tosin otan sitä ihan kahvin muodossa, mutta esim aamulla vedän 3-4 ruokalusikallista pikakahvijauhetta yhteen isoon kuppiin. On niin hiton pahan makuista, että pitää laittaa paljon sokeria ja kaakaojauhetta päälle että saa alas. Aivan imbesillitouhua, sillä ei siitä edes saa enää sellaista nousua ja itseluottamusfiilistä kuin aikanaan. Mutta ilman jos yrittää olla, tuntuu, että masennus vaan iskee. On ihan apaattinen eikä tee mitään. Mikään ei huvita. Nyt oon ilman duunia ja yritän opiskella, muttei meinaa onnistua ei sitten millään. Olen ihan varma, että olen saanu jotain pysyviä keskushermosto-aivo tms. -vaikutuksia aikaan tällä vuosia jatkuneella piristeiden vetämisellä. Ja mä en siis ole edes vetäny amfetamiiniä tai muita huumeita (no onhan efedriini toki reseptilääke).

      Voin hyvin kuvitella millaisia vaikutuksia amfetamiinin pitkäaikaisella käytöllä on, kun itse olen saanut tällaisia aikaiseksi lievemmilläkin piristeillä. Älä sekaannu aineisiin - ei amfetamiiniin eikä muihinkaan. Se ei kannata, ei todellakaan. Masennus on varma seuraus siitä huippunoususta. Elimistö tasaa olotilansa ja jos hankit kemikaaleilla huippufiilikset, on siitä seurauksena varmasti myös ne daunarit.

    • HÖRHÖR

      mutta siitä on jo kakskyt vuota ja risat.
      Psyykeeni ei ole palutunut ennalleen, eikä koskaan palaudukaan. Näin sanottiin Lapinlahden mielisairaalasta, jossa olin avopotilaana tutkimuksissa työkyvyn takia vajaan vuoden.

      Unirytmi meni pysyvästi sekaisin. Nukun kyllä nykyään 2 - 3 - 4 tunnin pätkiä, mutta herään edelleen painajaisiin joka saatanan yö vähintään kerran paita ja lakana hikimärkinä. (Siksi kirjoittelen tänne usein öisin.)

      Nykyinen vaimo ei tiedä käyttämisestäni ja ihmettelee kovasti. Sitten on pakko nousta ylös, että painajainen katoaa. Jos yrittää heti jatkaa nukkumista sama painajainen jatkuu.

      Olen työkyvyttömyys eläkkeellä vakavan masennuksen ja suicidaalisuuden vuoksi. Pystyn toimimaan ainoastaan vahvan masennuslääkityksen ja valohoidon ansiosta. Jos en ota lääkkeitä (en haluaisi syödä niitä lopun ikääni) niin lojun päiväkausia sängyn pohjalla (eli patjalla ilman sänkyä, ei tartte miettiä mitä sängyn alla mahdollisesti on) käyden vain vessassa ja juomassa vetä, ehkä vähän näkkileipää. Kauppaan en pääse viikkoon tai ihmisten ilmoille.

      Muisti pätkii. Saatan jutella lapsuudenkaverin kanssa (niitä muuten on vain tosi harva hengissä enää) ja yht'äkkiä kaverin nimi häipyy mielestä. Sitten on pakko nolona kysyä: Mikä sun nimi olikaan?

      Tässä vain osa mitä tuo "jumalainen" aine on tuonut tullessaan.

      Minäkin käytin aluksi vaan ihan vähän, hallitusti. Piti valvoa, kun luki tentteihin.
      Sitten vähän enempi ja sitten niin perrrkeleesti, vaikka en enää olisi halunnut käyttää, mutta oli pakko. Aine otti ylivallan. Silti kulissit kunnossa.


      Että Siittää vaan Suomen nuoriso. Vetäkää iloisesti ja railakkaasti ja poreilkaa niin maan perkelesti ja bailatkaa.

      Takaan että hyppely hyytyy!!!


      Ps. Silti vieläkin tekee joskus ainetta mieli niin.......

      • kolmikymppinen

        oli noita oireita jo ennen kuin sorruin amfetamiiniin ja johdannaisiin. Noihin oireisiin piri toi pienellä annoksella avun, mutta kun käyttö ei pysynyt (eikä varmaan pysy kenenkään kohdalla) kohtuudessa, vaan riistäytyy käsistä ja koko elämä rupeaa pyörimään aineen ympärillä.
        Mulla ollut lapsesta asti unihäiriöitä, eli vaikeutta nukahtaa iltaisin, levotonta unta ja nukahteluja päivisin. Ehkä kysymys on jostain ADD-tyyppisestä jutskasta, elikkä aineenvaihdunta aivoissa ei toimi niin kun pitäis (välittäjäaine dopamiini ja ehkä myös serotoniinissa häikkää). Kävin eilen kylässä erään ihmisen luona jonka puoliso on lääkäri ja tää lääkäri sano että mun oireet sopisi hyvin ADD-oireyhtymään. Ja milläs näitä ADD-potilaita lääkitään ja hoidetaan, kysyin.
        - Amfetamiinijohdannaisilla, kuului vastaus. Ja terapioilla. Eh eh.
        Saas nyt nähdä mitä psykiatri sanoo, kun sellaisen tykö ens kuussa menen.


      • marie4

        Kaikki sympatiani sulle. En voi muuta sanoa ku et pidä elämässä kiinni lujaa niistä asioista jotka tuo sulle enemmän tai vähemmän (neki merkitsee) positiivisia fyysisiä ja psyykkisiä tuntemuksia.

        Itse elän sillon tällön piinaavien kauhukuvien maailmassa, ne tulee päivätajuntaan eikä niitä meinaa saada millään pois mielestä, annan niiden tulla ja olla, yritän rentoutua, kirjottaa, kuunnella hyvää musiikkia.
        Painajaisia näen harvemmin mut riittävän usein, tietenki jos nään ni sitte istun pitkään valo päällä ja luen jotain jost tulee hyvä olo. Erilaiset lääkkeet esim masennukseen saattaa kans aiheuttaa painajaisia, kai sä tarkistutat lääkkees säännöllisesti?
        Mä nukun sikeesti alkuyöstä jotain 3 t., sit herään ja loppuyö on usein sellasta et toisaalta nukkuu mut toisaalta tunne ku ois koko ajan hereillä. Aamulla mä oon kuitenki nykyään hyvällä tuulella vaik oisin nukkunukki huonosti, katon puiden lehtiä jotka luo kuvioita tapettiin, pupuja pihalla. Luonto on mulle tärkee vaik asunki ihan kaupungin liepeillä, liikenteen melussa.

        Elämä on niin lyhyt, ihmisen mieli säilyttää helposti muistikuvat tosi voimakkaina vuosienkin takaa. Mun tekee usein mieli hepoa.


      • HÖRHÖR
        marie4 kirjoitti:

        Kaikki sympatiani sulle. En voi muuta sanoa ku et pidä elämässä kiinni lujaa niistä asioista jotka tuo sulle enemmän tai vähemmän (neki merkitsee) positiivisia fyysisiä ja psyykkisiä tuntemuksia.

        Itse elän sillon tällön piinaavien kauhukuvien maailmassa, ne tulee päivätajuntaan eikä niitä meinaa saada millään pois mielestä, annan niiden tulla ja olla, yritän rentoutua, kirjottaa, kuunnella hyvää musiikkia.
        Painajaisia näen harvemmin mut riittävän usein, tietenki jos nään ni sitte istun pitkään valo päällä ja luen jotain jost tulee hyvä olo. Erilaiset lääkkeet esim masennukseen saattaa kans aiheuttaa painajaisia, kai sä tarkistutat lääkkees säännöllisesti?
        Mä nukun sikeesti alkuyöstä jotain 3 t., sit herään ja loppuyö on usein sellasta et toisaalta nukkuu mut toisaalta tunne ku ois koko ajan hereillä. Aamulla mä oon kuitenki nykyään hyvällä tuulella vaik oisin nukkunukki huonosti, katon puiden lehtiä jotka luo kuvioita tapettiin, pupuja pihalla. Luonto on mulle tärkee vaik asunki ihan kaupungin liepeillä, liikenteen melussa.

        Elämä on niin lyhyt, ihmisen mieli säilyttää helposti muistikuvat tosi voimakkaina vuosienkin takaa. Mun tekee usein mieli hepoa.

        se on elo tänään, mutta silti olen tyytyväinen tämänpäivän tilanteeseen. Kaikeen tottuu. Ilman aineita oloonkin. Hirressä olosta en tiedä. Faija kännipäissään rutisteli mua lutkusta kun olin 14 v. ja tuli kenosessa kotiin aamulla. Sano: "tapan sut paskiaisen pois. Koulustakin sait kenkää."
        Edelleenkään en voi pitää paidan ylintä nappia kiinni ja skraga on ihan kauhistus. Tuntuu, että tukehdun ja silmät pullistuu ulos.

        Mutta silti tämä on todella ihan toista, kun silloin kun joutui vetämään, vaikkei enää halunnut eikä ois jaksanu.
        Mulla on sen verran pitkä käyttöhistoria, että tuli käytyä läpi melkein kaikki mahdolliset emmeet. Trikloretyleenikin murkkuna. Sitä ei todella tee enää mieli, mutta joskus häivähtää mopo tai piri.

        Mutta se on vähän kuin kuolleen ystävään kaipuu: Poissa on ja pysyy, muisto jäi. Mutta sitten kun tulee järki mukaan, tulee paskan maku suuhun vetämisen ajattelusta.

        Hyvä päivä tänään. Tiedän ja muistan mitä olen tehnyt ja huomenna tai ensi viikolla ei tartte häpeillä itteensä. Se on paljon.


      • Tietämätön!

        Anteeks, mut voisitko kertoa, että kun otit ekan kerran, nii jäikö riippuvuus? Vai miks otin toisenki kerran?


      • Tietämätön! kirjoitti:

        Anteeks, mut voisitko kertoa, että kun otit ekan kerran, nii jäikö riippuvuus? Vai miks otin toisenki kerran?

        Et jäänyt riippuvaiseksi vaan se vaatii sen ettet ota enää yhtään kertaa. Tahto on vielä sinulla ja älä leikittele sen kanssa.


      • jgjtjhdt

        Tämä on juuri se juttu ja ERO siihen mitä tapahtuu uskoontulleille. Ne vapautuu aieen himosta lopullisesti. Tulee siis se KOKEMUS elettäväksi ku ei olis oskaan vetänytkään. se on Jumlan ihme. Ne muut jotka on ilman aineita ei ole todella vapaita sisäisesti. " jonka Jeesus tekee vapaksi on todella vapaa. " Vasta ku Jumala suhde korjautuu ja otaa Jeeuksen vastaan elämänsä herrana ja saa synnit anteeksi ihminen kokee todellisen sisäisen vapauden. Älä enää viivyttele, sullekinon tarjolla todellinen vapaus.


      • Mokcba_60
        kolmikymppinen kirjoitti:

        oli noita oireita jo ennen kuin sorruin amfetamiiniin ja johdannaisiin. Noihin oireisiin piri toi pienellä annoksella avun, mutta kun käyttö ei pysynyt (eikä varmaan pysy kenenkään kohdalla) kohtuudessa, vaan riistäytyy käsistä ja koko elämä rupeaa pyörimään aineen ympärillä.
        Mulla ollut lapsesta asti unihäiriöitä, eli vaikeutta nukahtaa iltaisin, levotonta unta ja nukahteluja päivisin. Ehkä kysymys on jostain ADD-tyyppisestä jutskasta, elikkä aineenvaihdunta aivoissa ei toimi niin kun pitäis (välittäjäaine dopamiini ja ehkä myös serotoniinissa häikkää). Kävin eilen kylässä erään ihmisen luona jonka puoliso on lääkäri ja tää lääkäri sano että mun oireet sopisi hyvin ADD-oireyhtymään. Ja milläs näitä ADD-potilaita lääkitään ja hoidetaan, kysyin.
        - Amfetamiinijohdannaisilla, kuului vastaus. Ja terapioilla. Eh eh.
        Saas nyt nähdä mitä psykiatri sanoo, kun sellaisen tykö ens kuussa menen.

        Ihmiset herkästi tuomitsee tälläiset kuviot, mutta monilla on taustalla aivojen aineenvaihduntaongelmat, jotka johtavat käyttöön.
        Mullakin lapsuudessa kotona riideltiin ja aina sai jännittää. Unihäiriöita tuli helposti. Unihäiriö on yksi iso tekijä näissä ongelmissa. Kun ei riittävä R.E.M-vaihe toteudu, alkaa koppa kiristymään.
        Siitä myös tiedän, että mulla nupissa veelua, kun ryhmä sanoo, että kahvi vie unet, mua kahvi taas rauhoittaa ja saan paremmin unta.
        Minäkin voimailin parivuosikymmentä tiiviisti with-natural club, ja sitten 40v. iässä paukahti iso prolapsi alaselässä, ja siitä tuli hankalat heijasteet yläselkään ja lapojen väliin. Itse en käyttänyt psykostimulantteja enkä hormoneja, pelasin amerikkalaista fudista eikä tarvinnut testiyhmää pelätä..
        Anaboliset steroidit ja vauhdikas on murhaava yhdistelmä psyykkeelle. Ruotsissa on kirjoitettu aiheesta ihan eri tasolla, Suomi on ylipäätään huumeiden pitkäaikaiskäytön jälkien hoidossa ihan kuutamolla.
        Vaikutukset on tietysti yksilöllisiä, esim. John Wilkinson on varmaan killittänyt betonikuupallisen vauhtia, Wilko siis.


      • 2017tietoa

        Oon vetäny vauhtii 15v yhteensä ja 13v laillisesti ja huomasin et deca heikensi sitä "euforiaa" = annoksen nosto!!! Mä oon määränny omat lääkkeet oikeestaan aina ja hormonit niin ihmiset psyykkaa ittensä niihi kilareihin tai ok kunnon combot päällä ja alla anadroli ja epo ja testot no siniset sydämmet niin anto kyllä et pystyy mihin vaan ja profigil päälle juu niin tulokset nous oikeilla annoksilla pysyväksi lihasmassaksi ja ihan voimaksi kun nää HORMOONIT otetaan oikein et verikokeet otetaan kerran vk.. No salilla näin tapauksia jotka ottanu samoja settejä vuosia ilman annos kontrollia= huippu urheilia saa 3kk voimaa saman verran ku nää "itse inho tyypit(velalliset)"! Stimulantit no mustat silmän alukset eipä toi muuta oo tehny ny ku ja pystyy sitä olee ilman se on tahdon voimasta kiinni tai ihan yksikertaisesti vittu omasta päästä onko miestä/naista olla ilman! Monet ihmiset pelkäävät jostain syystä oiskohan vaikka informaation puute?! Suomi on takapajula ei edes kokaiinista ja ketamiinista tiedetä tai hoidoista!


    • f19.75

      mä vedin piriä 2000-luvun alusta 2003 asti. jolloin jouduin täydelliseen psykoosiin..olin hoidossa useaan eri otteeseen,kunnes todettiin että en palaa enään koskaan takaisin entiselleni. nyt olen eläkkeellä ja joudun syömään hirveät määrät erillaisia lääkkeitä että pystyn olemaan edes jotenkin muiden ihmisten kanssa tekemisissä.elämä on silti pelkkää pelkoa ja helvettiä...psykoosi iskee edelleen jos jää jokin lääke ottamatta..syön 21kpl ryynejä päivässä,jotta pysyisin edes jotenkin kasassa...kuolemaa odotellessa..

      • kantapään kautta

        Voi ei, voimia sulle tosi paljon!
        Itsekin oon tuhonnu omaa elämääni, mutta en huumeilla.


    • minä olen, elän.

      Tähän väliin pakkoa sanoa, että teistä jokainen puhuu niin täyttä paskaa amfetamiinin vaikutuksista psyykeeseen ja käytön lopetettua tulleisiin muka-harhoihin, muka-kouristuksiin ja muihin vastaaviin, joita ei tule edes opiodien käytön kylkiäisinä. :)

      En itse suosittele amfetamiinia, enkä muitakaan ulkoisia stimulantteja, piristykseen tarkoitettuja lähteitä kenellekkään, mutta satunnaisella käytöllä, joka tarkoittaa omassa ajatusmaailmassani muutamia kertoja vuodessa, ei ole Mitään pidempiaikaisia vaikutuksia. Niin ja ennen kuin joku kaikkitietävä "ex-narkkari" tulee tästä sanomaan niin todettakoon, että mahdollisia pidempiaikaisia vaikutuksia ei tule kenellekkään persoonasta, ihonväristä, luonteesta, pituudesta, painosta eikä edes älykkyysosamäärästä riippumatta.
      Ihmismieli on jännä tässäkin asiassa, kun pitää kysyvää huijata, vaikkakin ilmeisesti hyvää tarkoittaen ja "huumevalistuksen abc-kirjaa" noudattaen se typerä kukkahattu päässä, raamattu vasemmassa kädessä ja se halpa, mutta hyväksi havaittu rullahiiri toisessa kädessä.

      Uskoo ken tahtoo, mutta tämä on niin sanotusti handu pumpulla ja kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottu, tosin vaiettu fakta, kansankielellä totuus, jotta tekin juustopäät sen ymmärtäisitte.

      • Tietämätön!!

        Tarkottaako, että ekalla kerralla ei jää riippuvuutta? Ja mikä on määrä, jonka voi ottaa, että tulee vaikutuksia, mutta ei jää riippuvuutta?


      • ottaa ja ymmärtää


      • Anders Andersson
        Tietämätön!! kirjoitti:

        Tarkottaako, että ekalla kerralla ei jää riippuvuutta? Ja mikä on määrä, jonka voi ottaa, että tulee vaikutuksia, mutta ei jää riippuvuutta?

        Riippuvuutta on henkistä ja fyysistä. Fyysinen puoli riippuu aineesta. Henkinen persoonasta, elämästäsi ja sielusta.

        Huume vie sut Mount Everestin huipulle jossa paistaa aurinko, maisema on upea ja sä oot Jumala. Laskuissa tulet sieltä alas rymisten tai muuten, mutta tulet kuitenkin.

        Elämä sen jälkeen pilvien peittämän harmaan taivaan alla on paskaa ja siitä puuttuu se ilo. Perspektiivisi on muuttunut kuin afrikan slummeista Las Vegasin bordelleissa vierailleella. Haluat ja jäät kaipaamaan takaisin taivaalle ja vuorenhuipulle, Las Vegasiin. Tiedät paremmasta.

        Aurinko ei enää paista ilman aineita. Aiemmin et ollut edes nähnyt Aurinkoa saati tiennyt sellaisen olemassaolosta. Kestätkö elää enää ilman sitä? Jos vielä kerran kävisi kurkkaamassa vuorenhuipulla, ehkei vielä ihan sokaistuen?


      • Taavi
        Tietämätön!! kirjoitti:

        Tarkottaako, että ekalla kerralla ei jää riippuvuutta? Ja mikä on määrä, jonka voi ottaa, että tulee vaikutuksia, mutta ei jää riippuvuutta?

        Sanotaanko että semmonen kilo tai kaks menee vielä hyvin. Ei pitäis jäädä mitään riippuvuutta. Vähän päätä särkee ehkä mut siihen voi ottaa Treon tai kaks.


      • Kokenut 2
        Taavi kirjoitti:

        Sanotaanko että semmonen kilo tai kaks menee vielä hyvin. Ei pitäis jäädä mitään riippuvuutta. Vähän päätä särkee ehkä mut siihen voi ottaa Treon tai kaks.

        Oot kusipää narkkari! Painu v.....n tältä palstalta.


      • joopajoo3

        Sääliksi käy. Olet ilmeisesti oman "taipaleesi" alkuvaiheessa. Palaa takaisin muutaman vuoden kuluttua.


      • hyvin kerrottu
        Anders Andersson kirjoitti:

        Riippuvuutta on henkistä ja fyysistä. Fyysinen puoli riippuu aineesta. Henkinen persoonasta, elämästäsi ja sielusta.

        Huume vie sut Mount Everestin huipulle jossa paistaa aurinko, maisema on upea ja sä oot Jumala. Laskuissa tulet sieltä alas rymisten tai muuten, mutta tulet kuitenkin.

        Elämä sen jälkeen pilvien peittämän harmaan taivaan alla on paskaa ja siitä puuttuu se ilo. Perspektiivisi on muuttunut kuin afrikan slummeista Las Vegasin bordelleissa vierailleella. Haluat ja jäät kaipaamaan takaisin taivaalle ja vuorenhuipulle, Las Vegasiin. Tiedät paremmasta.

        Aurinko ei enää paista ilman aineita. Aiemmin et ollut edes nähnyt Aurinkoa saati tiennyt sellaisen olemassaolosta. Kestätkö elää enää ilman sitä? Jos vielä kerran kävisi kurkkaamassa vuorenhuipulla, ehkei vielä ihan sokaistuen?

        Hyvin kirjoitettu Anders Andersson.....tälläinen maallikko joka ei ole käyttänyt ollenkaan tollasia aineita, niin tosta kertomuksestas kyllä heti hiffaa miksi sen käyttö ei jää yhteen eikä kahteen kertaan, vaan haluu lisää päästä huipulle..... kun todellisessa maanpäällä olossa ei olekkaan niin hauskaa vaan masentaa....

        en kyllä haluu edes kokeilla tuollaisia aineita....mielummin vaan maan päällä ottaa aurinkoa ja eläää tätä hetkeä... kiitos kirjoituksesta...tuntuu että olet ehkä itse käynyt lähellä Aurinkoa ?


      • en ole anders
        hyvin kerrottu kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu Anders Andersson.....tälläinen maallikko joka ei ole käyttänyt ollenkaan tollasia aineita, niin tosta kertomuksestas kyllä heti hiffaa miksi sen käyttö ei jää yhteen eikä kahteen kertaan, vaan haluu lisää päästä huipulle..... kun todellisessa maanpäällä olossa ei olekkaan niin hauskaa vaan masentaa....

        en kyllä haluu edes kokeilla tuollaisia aineita....mielummin vaan maan päällä ottaa aurinkoa ja eläää tätä hetkeä... kiitos kirjoituksesta...tuntuu että olet ehkä itse käynyt lähellä Aurinkoa ?

        Voisin sanoa kokemuksesta, että jos siellä vuoren huipulla käy liian usein siitä katoaa hohto ja alas tullessa ei päädytä takaisin maanpinnalle, vaan mennään vielä alemmas ahdistavaan helvettiin.

        Mutta jos siellä huipulla käy vain satunnaisesti se on aivan loistavaa ja siitä saa mukavaa vaihtelua arkeen. Aurinko paistaa ilman aineita, jos ymmärtää pysyä kohtuudessa. Riippuu ihmisestä.


      • TTstadi
        Tietämätön!! kirjoitti:

        Tarkottaako, että ekalla kerralla ei jää riippuvuutta? Ja mikä on määrä, jonka voi ottaa, että tulee vaikutuksia, mutta ei jää riippuvuutta?

        tiedän tyyppejä jotka sanoi kun otin jauhoa sen jälkeen meni kaikki paska alas. eli ihmisistä riippuen joku jää kiinni jo ekasta kerrasta. kokeile ihan elämän huumetta, koska moni narkkari ei ikinä pysty elämään normi elämää.


      • Anonyymi

        Tahtoisin sun testaavan kyseisiä aineita 10v. , lopetat seinään, niin sitten voidaan jutella. Täällä annat käsityksen, että huumeet oo vaarallisia.


      • Anonyymi

        No jos oisit lukenu paremmin nii oisit huomannu et kertojat ovat pääosin ex tai nykyisii pitkäaikais käyttäjiä eli kansan kielellä narkomaaneja jolloin sitä kamaa narkataan eli vedetään päivästä toiseen PUTKESSA, sit vast nukutaa ja safkataa ku siltä tuntuu ja sitä tunnetta ei välttämättä tunne ku vast hetkittäistä psykoosia ennen tai jälkeen.
        Nyt pakko kommentoida tähän näistä piri (narkomaanejen) oma kohtasista oireista.

        Huom: Omaan ADD johon aloin käyttää pirii ku koskaa taustoje takii saanu lääkkeit siihe.
        Itse käyttäny nyt 3v päivittäi useita doussei IV. Vaivat ja oireet mistä ottanu selvää ja mitä oon ite huomannu on luonteen käyristyminen masentuneeseen, hiljaiseen, itsekeskeiseen, ahdistuneeseen, vainoharhaiseen mutta aikaansaamattomaan muotoon. Oon aina kyl ollu aika kiltti ja kohtelias mutta ennen pirii tunsin iloo ja olin todella puhelias, sosiaalinen ja kekseliäs niissä asiois mitkä kiinnosti.
        En nykyään osaa keskustella mistään mitään vaik toine pälättäis vieres nii oon vaa ja en jostai syyst saa tuotettuu muunlaista puhetta kun "nii, joo, jep, heh.." Vaikka asia oikeest kiinnostais ja tietäisin siit ja ajatus käytännös juoksis...
        ELI OLEN MUUTTUNUT UJOKS JA TYHMÄKS, ENKÄ OSAA ANTAA ITESTÄNI ENÄÄ MITÄÄN!! Tää on ainoo asia mist osaan kertoo jotain..
        Unohdin toki mainita hermovauriot eli tunnottomat/elottomat kohdat joita tän oravanpyörän myöten tulee hiljalleen lisää mun kehoon. Ne ei parane, mulla on pienii ruhjeit jotka normi ihmisel paranis parissa päivässä mut mul ne on ja pysyy tunnottomin rupina edelleen :,D.
        Hampaat rappeutuu parhaillaan vaikka kaikin puolin hygianiani on hyvä. Paino ei nouse vaik oon pakottanu itteni syömään joka pv safkan ja ravintolisät. en opi enään kauheesti mitään ja lopettaminen on vitun vaikeeta koska kun lopetan niin kelaan pelkkää piiskaa jatkuvasti eikä mikään luonnistu sillon ainakaan vaan hermoilen ja stressaan olemattomii.. Nii ja uni rytmi on huikeet 3-6h/viikossa.
        En liioittele lainkaan jos siis kuulostaa karulta. tällästä tää mun kohalla on edelleen ja olettasin et jossain on kohtalotovereit näiden oireiden kaa.
        Mut mul oli kyl hyvät kortit joskus ennen douppii, nyt ei korttei ollenkaa.
        Ihan paska aine mut sillo ku tekee mieli ja sitä ottaa nii ne muutamat minuutit on valtavan upeet. Sit taas valun hiljallee tähän mielentilaan.
        Okei mitä helvettii mä teen tääl kaksneloses jaarittelee, otan nyt vedot ja viilennyn. Toiv jollekki oli täst hyötyy.


    • Turhaa touhua

      Ei huumeet muuta ihmistä, ei ainakaan niin että ne toisivat ihmiseen jotain uutta ulkopuolelta, suurinosa siitä sekoilusta on pelkkää ulkoa opeteltua pelleilyä ja muiden matkimista, tosin jotkut on niin dillejä että ihan tosissaan psyykkaavat nuppinsa sekaisin kun eivät tajua huumeista mitään.
      Kaikki löytyy ihmisestä itsestään jo valmiina, huumeet tuo esiin joitain psyyken/persoonallisuuden piirteitä ja häiriöitä.

      Heikkojen ihmisten ei kannata koskaan alottaa narkkaamista, siinä ei huijaa muita kuin itteensä. Sitäpaitsi kysyntään ja tarjontaan perustuvat ystävyyssuhteet ovat pelkkää fuulaa.

      • 2345ty

        "Heikkojen ihmisten ei kannata koskaan alottaa narkkaamista, siinä ei huijaa muita kuin itteensä. Sitäpaitsi kysyntään ja tarjontaan perustuvat ystävyyssuhteet ovat pelkkää fuulaa. "

        heikkojen??
        ihmisten joilla on heikko itsetunto...?
        henkisesti herkkien ihmisten..?
        kyllä henkisesti vahva ihminenkin saa hajotettua psyykkeensä tarpeeksi kuosailemalla...

        huumeet on ihan ok, kunhan niitä osaa käyttää ylittämättä omaa rajaa ja oikeisiin tarkoituksiin. valitettavasti valtavan monelta ote lipsuu helposti aineiden kanssa. ihmiset voivat itse pilata elämänsä huumeilla, mutta useiden kokeilu"käyttäjien elämää ne värittävät satunnaisina elämänkokemuksina..


    • ex-narkkari87

      voiko paremmin sanoa ^^
      oon päässyt eroon huumemaailmasta, siellä porukka ajattelee vaan itseään ja sä et olekaan mitään ellei susta ole hyötyä huumeiden hankinnassa tms...... kaikki pitää huolen vaan itestään.

      • Niin. Vaatii kovia lähtä pois. Mutta ajattele että, ja olen muuten varma kohta puoliin et heidän vaan itsesi voittaja. Nyt olet heikko häviäjä, mutta kohta olet varma itsestäsi


    • jaksanko

      Ulkoinen muutos on suurin, itse menin jo puolessa vuodessa niin huonoon kuntoon että työt piti lopettaa. ihmiset ympäriltä katoaa niinku liha luuun päältä, puolivuotta ja -20kg pois normaalipainoisen naisen ympäriltä, kyllä oli muitten huoli suuri. ihmiset on erilaisia toiset pystyy pitää kurissa sen, itse olin selkäranganton idiootti. Jos nyt yks päivä vielä vauhdeis, toinen, kolmas, vittu tarvii lisäää. ja joka ilta tuntui niin pahalta. pitkän rallin jälkeen korjasin oloa subuteksilla, oho auttopa kivasti, tätä lisää. sitten olinkin jo molempiin koukussa. spiidiä että jaksoi, subua refloihin. plus bentsot joita joudun syömään päivittäin kourallisen. Tässä sitä ollaan. Luisena, rahattomana, säälittävänä, kaiken myyneenä narkkarina vaikka vielä hetki sitte oli elämä edessä.

    • g-92

      Käytinyli vuoden verran päivittäin vauhtia ja psyyke hajosi monesti. Istuin pari kertaa mielisairaalassa, kuulin ääniä, sain formikaation, naamaani ilmestyi paiseita kun rupesin kuvittelemaan että niin käy. Menetin luottotiedot, ystävät, omaisuuden ja terveyden. (esim. c-hepatiitti, masennus) nyt ollut kuivilla 7kk ja ajattelen piriä joka päivä. Ja veikkaan ettei se ikinä lopu, aina juodessakin yrittää saada vaan niin täydellisen fiiliksen kuin siitä

      • oyuststs

        Kaman vetohalut ja hmo lähtee uskon tullesa aika hätäisesti. Jeesus vapauttaa ja se tyhjä olo täyttyy vaan Hänen yhteydessään. Mikään aine, maallinen menestys ei voi täyttää tota kaipuuta minkä Jumala on itse asettanut ihmiseen. Ihmiset eksyy ellei tiedä tätä faktaa ja tunne Jumalan voimaa. Jeesuksen veren voma toimii tänäänkin siihen uskomalla saa synnit anteeksi ja kun hänet ottaa vastaan elämänsä Herraksi saa kokea todellisen vapauden, jos haluat siunauksen elämääsi valitse Jeesus.


    • veke33

      jättää votavan avohaavat erittäin mielyttävän vaikutuksen loputtuu, pään tyhjäks tekee jää apaattiseen aakuloon virumaan tietty fiksautuu ku aika kuluu ja ei käytä!!
      tietty hyvät kyydit on ain hyvät mut aika harva osaa kohtuudel käyttää vaik olsit täyspäinen kokeilija nii riski on silti aika suuri

    • ei huumeita

      Onko huumeet siistiä? tiedätkö mitä käytät?
      vastaus on EI.
      Huumeet ovat kemiantehtaalta, ja vahvuus tuhansia kertoja
      lääkkeeseen verrattuna.
      toistan KEMIANTEHTAALTA ja vahvjoja.
      Onko riski pilata yksi elämä sen arvoista? ei ole.
      jos juot oluen, tiedät vahvuuen.
      yksi olut 0,2 promillea. vielä siedettävä humala alle 1 promille
      kossu pois, jne
      huumeista et tiedä, jonkun bisnestä euroopasta.
      Leikitään ihmishengellä, näin se on. Kuulostan
      saarannavalta, ja kyllä olen töissä huumevieroituksessa.
      Ja mikä hitto tätä suomea vaivaa, koulutetaan ihmisiä,ja
      sitten suositaan sitä että pilataan aivot ja kuollaan alle 30v
      suonensisäsiin huumeisiin.
      että mä suoraan vihaan sitä alkoholin hehkutusta, siit ei seuraa mitään hyvää,
      kumppanikin valitaan päissään tuntematta ihmistä oikesasti, mikä on tärkeintä
      jos ihminen saa hoitoa, tukea ja apua vaikeaan lapsuuteen hän pääsee
      toteuttamaan itseään, tapoja on monia, ei huumeet tai alkoholi.
      nautin ajatuksesta että JOKAINEN käy töissä pari päivää ravintolassa tms ja kuuntelee ja katsoo humalaisia, se on oikeasti valaiseva kokemus.

    • jermuuu889

      mulla ainakin on ihan prkl huonolo ei fyysinen vaan henkin/psyykkinen.. mutta tunnen kuitenkin sen mun kehossakin sattuu ihan vitusti itse-tunto on muutenkin alhaalla ja kunnon masennus,pelkotilat,tyhjä olo,listaa en nyt jaksa enää jatkaa.. ei tota kannattais vetää mutta onneks pääsen katkolle kohta ps. sanon kaikikille jos tätä kukaan lukee että ei vedä ikinä mitään ei edes kokeile kun tää on yks helvetti joka on pelkkää pahaa painajaista missä ihmisiä kuolee ja sekoo ja kaikilla on erilainen mut pohjalla ite pisin jakso kun selvinpäin on vuosi

      • sama mies

        anteeks että vähän kiroilin


    • Ottakaa opiksenne!

      UP!

    • loco-79

      Eipä oo leikkiä nämä hommat, sitten ku tarpeeksi syvälle oot menny niin jotenki tuntuu siltä että ei sieltä pääse koskaan pois. nyt oon puolivuotta ollu korvaushoidossa. psyyke edelleenki ihan palasina vuosien kaman käytöstä, etenki se piri ja ne bentsot tehnyt reikiä päähän oikeen urakalla. Kyllähän se vauhtikin aluksi tuntui uskomattoman hyvältä, mutta sitten meni psyyke aika nopeasti, niin sen jälkeen rauhoitettuna sen 10v. eilen retkahin ottaan pirivedot, niin tuli taas muistutuksena se että pää ei vaan enään kestä sitä, kun se on kerran mennyt. vitun skitso olo ja ei voinut olla muuten kuin yksin vaan kotona sen vaikutuksen ajan eli vielä tää päivä tässä tolkkuuntua. En suosittele kellekkään, itse pilasin itseltäni mahdollisuuden hyvään elämään huumeilla.

      • Minä vain

        Poikaystäväni on tästä tavarasta ollut erossa nyt vuoden ja sanoo että kyllä se pään aika sekaisin saa. Jo ihan yleisellä tasolla. En tuntenut häntä kun käytti joten en juuri tiedä käytöksestä, mitä se oli silloin. Nyt koittaa löytää niitä muita kivoja asioita elämästä ilman aineita. Mutta henkinen riippuvuus on edelleenkin aika mahtava ja huomaan kun on ns."huono päivä". Väsymystä,vitutusta ja yleistä "ei huvita olla sosiaalinen juuri nyt"-meininkiä. On avun piirissä ja uskoo kuitenkin yleisellä tasolla että elämä kääntyy parempaan, ilman niitä keinotekoisia. Itse en käytä huumausaineita enkä ole edes kokeillut. Ja positiivisina kuitenkin katsotaan elämää eteenpäin.


      • Ei ikinä enää
        Minä vain kirjoitti:

        Poikaystäväni on tästä tavarasta ollut erossa nyt vuoden ja sanoo että kyllä se pään aika sekaisin saa. Jo ihan yleisellä tasolla. En tuntenut häntä kun käytti joten en juuri tiedä käytöksestä, mitä se oli silloin. Nyt koittaa löytää niitä muita kivoja asioita elämästä ilman aineita. Mutta henkinen riippuvuus on edelleenkin aika mahtava ja huomaan kun on ns."huono päivä". Väsymystä,vitutusta ja yleistä "ei huvita olla sosiaalinen juuri nyt"-meininkiä. On avun piirissä ja uskoo kuitenkin yleisellä tasolla että elämä kääntyy parempaan, ilman niitä keinotekoisia. Itse en käytä huumausaineita enkä ole edes kokeillut. Ja positiivisina kuitenkin katsotaan elämää eteenpäin.

        Itellä käyttöhistoria on melko lyhyt. Vahvaa amfetamiinijohdannaista kokeilin kaksi kuukautta sitten ja jäin heti koukkuun. Käyttö muuttui suonensisäiseksi parissa päivässä. Piikitetty amfe on aivan eri kuin nokitettu tai syöty. Kaksi viikkoa piikitin putkeen, oli toki välipäiviä kun oli pakko nukkua. Sitten menin osastolle ja sieltä palasin kotiin. Sorruin erilaiseen amfetamiiniin tästä pari viikkoa eteenpäin ja piikitin taas kolme päivää. Tämä kama oli jotenkin saastaisempaa ja sairaampaa. Minulle tuli psykoosi päälle ja nyt olen maannut kolme päivää sängyssä vitun apaattisena, masentuneena ja ahdistuneena. Pelottaa palaudunko enää. Tällä kertaa kaman vetäminen loppuu, palauduin tai en, en ainakaan halua tästä huonontaa elämänlaatuani. Subjektiivisesti sanoisin, että jos on pakko kokeilla, niin ei ainakaan ränniin. Niin harva pystyy pitämään sen käsissä. Mun ajatuksiin ei mahdu tällä hetkellä mitään muuta ku neuloja pumppuja filsuja ja klikkejä.


    • Aika parantaa

      Aika parantaa, itse olin pari vuotta kuuppa sekaisin. Piri ja bentzot, mutta kaikki muukin meni viihteenä jos sattui saamaan. alkuvuodesta 2003 sekosin aivan täysin kun mulla todettiin HIV, millään ollut enää minkäänlaista merkitystä.
      Sain tapon yrityksestä tuomion ja olin 9kk vankimielisairaalassa. Pääsin vapaalle keväällä 2004 ja perheen tuella raitistuin. Kolme vuotta meni, että sain pääni toimimaan "normaalilla" tavalla ja pystyin hyväksymään mitä olin tehnyt ja aloin nähdä elämän jatkamisessa järkeä.

      Pääsin kouluun 2007 ja valmistuin insinööriksi 2011. Kouluaikana tapasin nykyisen vaimoni jolla on samankaltainen tausta. Ollaan molemmat töissä ja raittiina ja elämä tuntuu nykyisin hyvätä. Onneksi estolääkkeet meillä molemmilla toimivat ja kaiken järjen mukaan meillä on edessä 30v "tervettä" elämää, aiomme hankkia lapsen, 95% todennäköisyydellä hän syntyy terveenä.

      Homman juju on siinä, että pitää pystyä antamaan itselleen anteeksi ja aloittamaan alusta. Muistan hyvin miltä se epätoivo ja itseinho tuntui, ainut lääke olisi ollut sekoittaa pää oikein kunnolla, että edes hetken tuntuisi hyvältä. Maailma antaa anteeksi, itse muutin paikkakuntaa ja vaihdoin nimeni, kukaan ei täysin tiedä taustaani ja hyvä näin. Kiitos luojalle, että lääketiede kehittyi minun kannaltani ajoissa ja sain kunnolliset estolääkkeet ennenkuin se kehittyi AIDSiksi, se ei niin hyvältä näyttänyt 10v takaperin kun testi tuloksen sain.

      Kuitenkin, stemppiä teille kaikille kyllä aika parantaa. Minulla siihen meni melkein neljä vuotta jollakin vähemmän, jollakin enemmän, mutta ennemmin tai myöhemmin. Elämä tuntuu nykyään hyvältä, on tuntunut jo monta vuotta. Jos pari vuotta ryssi asiansa ja maksoi siitä neljä se on kumminkin lyhyt aika koko elämässä.

      Kaikkea hyvää

    • SKITSO_oFRENIA

      joo no voin sanoa että ite aloin vetää siinä 18vuotiaana,täytän nyt syksyl 22v ja vasta tän vuode kevään alus aloin pikkuhiljaa OIKEASTI ymmärtää että se paska on sekottanu mun pääkopan totaalisesti, siinä nähtiin taas 3vuode käyttö pv mitkälie tutkarit välil oon varma että mulla on skitsofrenia,pitää vaan lekurilta käydä valmistaa diagnoosi ja luin et huumeide käyttö voilaukasta sen , miks en vaan tollo tajunnu kun vedin ekat vedot ja sain sen ,"maailman parhaimman olon" jonka vuoks kiskoin sitä siitä lähtie sit joka vitu päivä ja nyt oon nii ahdistunu ettei mitään tolklkkua,kuulen ääniä ja tunnen kuinka on mielenterveys ajatuksineeb ja tunteineen ihan romuna ....IHMISET ÄÄLKÄÄ VITTU KOSKEKO NOIHIN STIMULANTTEIHIN JOS VAAN PYSTYTTE PYSYY EROS meikäläisen pääkopan ne tuhos ainakin ja rehellisesti sanottuna pelkään niitä ihan vitusti niitä stimuja nykyään,sen avulla onneksi kykenen pysymään paremminerossa, subukoukku tällä hetkellä vielä riesana,mut vedän enemmin subua koko loppuelämäni kun kosken enää ikinä stimuihin ja tiedän et saan sen hyvän olon ihan pelkästä elämisestä ja siitä että joka päivä saan voimaa ja iloa siitä kun kelaan et saan pääkopan vielä joku päivä kuntoon , tai ainakin suht ja tän vitun ahdistuksen pois!!!!!!!!!!!! NOTHÄNKS Vitun AMFETAMIINIT JA MUUT STIMUT!!!!!!!!

      • Koitajaksaa

        Nään tosi paljon itteäni sun kirjottamassa tekstissä mistä tosin 3v aikaa, mutta itsellä hiukan lyhyempi aika käytöstä, mutta jotenkin jaksan uskoa että sulla ei ole skitsofreniaa ja että se olo oikeesti alkaa helpottamaan ajan myötä ! Valitettavasti vie turhan liian kauan aikaa mutta kun se tieto edes on siellä kupolissa että joku päivä pääsee sängystä ylös hymyillen hyvien yö unien jälkee ja ei tee edes mieli enää mitään ni kyl tuntuu oikeesti siltä että olis ottanu jotain kun on vaa niin hyvä olla, itelläkin tosin vähän satunnaista sekin, muutamina aamuina herää silleen ja toisina vähän huonommin,
        Anyways tsemppiä ja koita päästä irti nuista kaikista ni lupaan että joku päivä helpottaa vielä !


    • Tammukan kutsu

      Jos on henkilökohtaisia ongelmia jotka on jäänyt selvittämättä, jos ahdistaa, masentaa tai elämä tuntuu yleisesti kurjalta, mitkään päihteet ei auta siihen. Ne vaan pahentaa tilannetta.

      Eli jos haluat vetää jotain siksi että saat hyvän olon nopeast,i niin joudut vääjäämättä tilanteeseen missä annokset suurenevat ja sekis syvenee. Kaikki tuntemani henkilöt jotka ovat esim. alkaneet piikittämään aineita ovat olleet sellaisia että heillä on traumoja tms. mitä ei ole käsitelty. Älä siis koskaan vedä mitään pahaan oloon, vaan selvitä ongelmat selvin päin.

      Yleensä sitä ei itsekään tiedosta miksi sitä vetää ennen kuin on matkannut jo liian pitkään päihteiden tiellä ja koittanut vetää mutkat suoriksi. Sitten kun on päässyt terapiaan ja syyt alkavat selviämään on jo voinut mennä liian pitkälle ja ongelmia on tullut iso kasaa lisää matkan varrella.

      Amfetamiini joka on vahva piriste, vähentää tai jopa poistaa nälän tunteen sekä valvottaa. Kun on tarpeeksi kauan valvonut eikä syönyt ja juonut juuri mitään, psyyke alkaa hajoamaan itsestään. Tämä onnistuu ihan ilman piristeitäkin, jos valvot 5 vuorokautta putkeen etkä syö sinä aikana juuri mitään ja nestetasapaino järkkyy niin sinusta tulee vaeltava aave vaikka olisit selvin päin. Tämä on esim. yksi kidutuksen muoto mitä käytetään kun halutaan murtaa ihmisen mieli.

      Kaikkia päihteitä voi nauttia eri tavoin, myös kohtuudella. Vertaa muutama lasi viiniä vs. pullo kirkasta putkeen kurkusta alas. Jos on ongelmia itsensä kanssa taipumus on suurempi vetää nuppi mahdollisimman sekaisin.

      Päihteiden käyttö pahaan oloon on kuin housuihin kuseminen pakkasella. Se lämmittää vain vähän aikaa, ja sen jälkeen onkin jo paskempi tilanne.

      Jos siis sinulla on taipumus vetää aina nuppi mahdollisimman sekaisin, mieti ja analysoi mitä pahaa haluat karkoittaa sillä. Yritä kohdata ongelmat selvin päin, ja etsi niihin ratkaisu. Kysy apua. Älä tuo lisää päihteitä pöydälle sekoittamaan pakkaa lisää. Kaikesta selviää eikä saa jäädä tuleen makaamaan. Hommat muuttuu pikkuaskeleita ottamalla. Olet hyvä tyyppi ja elämäsi arvoinen.

      • Komppaan

        Pakko vastata tähänkin että erittäin hyvin sanottu ! Been there done that.
        Harmittaa kyllä itseäkin että piti mennä oikeesti se reilu pari vuotta ennenkun edes tajus paenneen kaikkee taakse jäänyttä, sitä vaan kuvitteli sillon että kyllä tää paska oloks hyväks muuttuu ja vetää kännit ja ties mitä muuta päälle joka viikonloppu, ni pidemmänpäälle teki vaan entistä pahempaa nupille... ja nyt ei pysty edes alkoa ottamaan kun seki tekee pahaa


    • En minä jää koukkuun

      Persoonan muutokset olen huomannut (käyttäminen ollut lähinnä vkl n. 1 vuoden ajan) Olen huomannut että sitä on paljon "vainoharhaisempi" tai luulen että kaikki tutut ja tuntemattomat
      tuomitsee minut. Vaikka heillä ei tosiaan olisi edes tiedossa että käytän. Siitä on omalla kohdallani seurautumassa syrjäytyminen ja sosiaalinen saamattomuus.
      Tulee todella välinpitämättömäksi kaikesta, laskujakin on ensimmäistä kertaa jäänyt rastiin. Myös käytön jälkeiset masennustilat on välillä aikamoisia, sitä miettii aika usein että toivottavasti pystyn vielä nousemaan täältä, ennen kun itselleni sattuu mitään. Itselläni on vielä sen verran erikoisempi
      tilanne, että minun ei ole koskaan tarvinnut maksaa huumeista.

    • Usko ruisku

      Tää ei oo mikään ainoa totuus. Mutta mä ajattelen niin, että joillakin se muuttaa persoonaa siten, että varsinkin, jos lopettaa käytön. Niin mikään ei oikein ilmeisesti tunnu miltään. Ja, jos ei lopeta käyttöä, niin ollaan hiljaa vain, kunnes on taas focus.
      Ja focuksessa ei eroteta, onko herra vai narri.

      Kysymys on siitä miten on käyttänyt, miten paljon on käyttänyt ja kuinka usein? Millainen on sosiaalinen tilanne jne?

      Väärinkäyttö aiheuttaa ongelmia. Mutta jotkut, jotka ei väärinkäytä, voi selvitä helpollakin.

    • gargoylllllee

      Amfetamiini palkitsee aivoja dopamiinilla. Ihmisen sellainen käytös vahvistuu mitä hän tekee amfetamiinia käyttäessään. Tämä voi pitkässä juoksussa muuttaa ihmistä jollain tavalla, tai sitten pistää vähän pasmat sekaisin. Näin maalaisjärjellä ajateltuna ei kannata ottaa jos ei mene elämässä jo muutenkin hyvin ja hommat on hoidettu. Sit voi palkita itseään jos haluaa. Lääkkeenähän se on hyvä jos on ADHD/ADD tai sosiaalista fobiaa tai sellaista mihin tarvitaan dopamiinia lääkkeeksi. Päihteenä kyseenalainen, koska isot annokset vie vähän kujalle ja pienet annokset vaan virkistää.

    • yadilainen-
    • TTstadi

      se on ihan sama mitä vetää liikaa ja säännöllisesti aina paska lopputulos. jos mietit pitkäaikaista käyttöä älä kokeile. koska kaikki päihteet pilaa elämän. kohtuu kaikessa.

      • Blkbkkb

        Ja elämän saa pilalle myös hampurilaisilla ja fazerin sinisellä. Useimmilla ihmisillä tulee vain yökötysraja vastaan kuten päihteidenkin kanssa.


    • Huhkiij

      Voi verrata ehkä siihen mitä alkoholinkäytöstä seuraa. Jotkut käyttävät kohtuudella ja jostakin tulee alkoholisti. Joskus yksittäinen käyttökerta voi mennä vähän överiksi niinkuin alkoholinkin kanssa. Lienee selvää että useiden päivien valvominen voi johtaa lataamoon ja seinistä alkaa puskea ulos demoneita ja lohikäärmeitä.

    • dasistjawunderbar

      Vituttaa aika paljon vähemmän kuin selvänä, se on varmaan ilmeisin vaikutus.

    • TOIVexNARK

      Olen 30v ja nyt 3v käyttäny pirtsakkaa, pollan oon onnistun pitää viel kunnossa (piripäissään) huolehtimalla nukkumalla tarpeeksi, rytmi on aikalailla että 3,5vrk hereillä ja sit taas 1,5vrk unta palloo. olen ollut parhaillaan viikonkin ilman piristyst ku yritin lopettaa mut sinä aikana en pääse sängyst ylös muutaku vessaa ja jääkaapille sen henkisen olotilan takii. puhelin äänettömäl ku pelkotila aivan karmee vaikkei oliskaa syytä, mut täs porukas ku tapahtuu jatkuvast hakkaamisii ja keklutkii heiluu suht usein ja välil tykit paukkuu ni paljo auta sitä oloa. Entiset "normaalit" kaverit on kaikonneet kun ei hyväksyneet mun narkkaamista eikä halunneet kattoo vierestä kun tapan itteäni aineilla. Pää mulla ei pelaa ollenkaa enkä pysty keskittymää mihinkää asiaa mikä tarvis aivo työskentelyy. Itsellä ei ole kokemusta joo ku 7päivästä ilman kolmen vuoden ajalta ja se paskin fiilis pamahti siin 3 vai 4 päivän ku oli just jonkuu pari päivää pyörin sängys ja alko tulee sellain olo että kävin jo poraamaa sitä että ei jumalauta mun pää enää koht kestä tätä! No viikon pääst alkoo olee jo vähä parempi olo, mut mun oli pakko mennä tekee pien sisäremppa vanhempien kämppää ku olin luvannu enkä kehtan keksi enää mitää tekosyytä olla menemättä kun tän 7 päivää olin jo ns. vatsataudis. En kyennyt tekemään mitään ku oli sen hetki. oli aivan voimaton ei yksinkertasest pysty, ei jaksa.... ois tehny miel vaan rojahtaa siihen maahan itkee ja huutamaa... päätin sit mennä takas omille kämpille ja ottaa virtaa. (en ois edes pystyn yrittää lopettamist ilman että ois ollu "ensiapu" pakkaust lähistöllä) Hommat hoitu ja elämä muuttu taas ns. normaaliks. asiat tulee ajateltuu positiivisest on ihan hyvä ja pirtee fiilis..... Mikä on aivan samanlainen joka mul oli 6v sitte ILMAN minkää näkösii MÖMMÖJÄ ollessani naimisissa ja muksu synty ym. kun kaik asiat oli hyvin... nyt se olo tulee ainoastaa täst kemiallisest paskast mikä on tuhonnu hampaat, vieny rahat sekä viel ystävät... Ne jotka miettii pirin kokeilemist ni jättäkää välii... nimittäin jos satutte rakastumaa siihen olotilaa ja aineesee ni sit ehdottomasti pitää pysyy eros siint aineest. ei mitään toista kokeilua koska sit niit tulee olemaa viel 3,4,5..... 5000... sniffasin muutaman kerran viihdekäyttöön piriä tos 10v. takaperin ja puol vuotta sen jälkee oli himo siihen piriin ennenku unohin sen. kävi tuuri etten tuntenu ketään keltä ostaa. muuten ois takuulla käyttö alkan jo sillon... Haluaisin päästä eroon poreesta ja päätin siksi tulla näille sivustoille lukemaa muitten käyttäjien kokemuksii miten ne on pystynyt tän paskan käytön lopettamaa :P

      • Iokkki

        Olen kulluut että käytön voi saada kuriin muuttamalla annokset ensin ADHD - lääkitystä vastaaviksi, mielellään siis lääkkeillä jotta annostelu on helppoa. Sitten pikkuhiljaa vähentää pois ja ottaa vain vaikka yhden pillerin sitten pahimpiin masiksiin. Rauhoittavilla voi myös korjailla. Vaikkei koskaan kokonaan lopettaisikaan niin tärkeintä että käyttö on harvaa ja annokset mahd. pieniä jottei synny impulssia vetää päätä sekaisin.


      • Hguhjo

        Ilmeisesti amfetamiiniin syntyy samanlainen riippuvuus mikä on ns. tuurijuoppous. Hyvin pieninä lääkemäärinä se ei kuulumma koukuta (näin sanoo neurologi), mutta päihdekäyttöannoksilla voi lähteä piru irti ja siinä sekopäissään tuntuu sitten hyvältä idealta jatkaa käyttöä. Juju on siis pitää annos niin matalana että homma ei karkaa ja tämän takia jauhot on erittäin vaarallisia koska niitä epäilemättä on ihmisten vaikea annostaa. Helposti lipsahtaa sitten päihdekäytöksi ja kun nuppi on tarpeeksi sekaisin niin joku onneton menee pistämään sitä piikillä.


      • Anonyymi

        Tää oli kyl koskettava tarina :'( toivottavasti nykyään menee paremmin


      • Anonyymi

        miten sul menee nykyään?


    • Tulenlieskapimeydessä

      Ei ole muuttanut minulla lainkaan. Korkeintaan parempaan.

      • PunainenKaupunki

        Siunausta sinulle. Toivottavasti säilyy noin. Ettei käy niin että sä ota amfetamiinia vaan amfetamiini ottaa sua.


    • Onkyllärapiaa

      Oon 35vuotta. Kaikki alkoi kannabiksella 15vuotiaana.,16vuotiaana mukaan tuli piri ja se ihmeaine olikin sitten kuvioissa päivittäin 23vuotiaaks asti,kunnes sisäelimet alko prakaamaan no siinä piti sitten saada jotain muuta tilalle päivittäiseen sekoiluun,kun vauhtia ei voinu enää joka päivä kiskoa. Kaikki mahdolliset bentsot ja ardinexia tai panacodia 12tablettia päivässä. 25vuotiaana sitten olinkin jo niin nalkissa rauhoittaviin ja kodeiiniin,että kun kodeiinia koitin lopettaa,niin jäin kiinni vielä subutexiin. Siinä sitten 25 vuotiaana koneeseen menikin sisään jo 1,5nappia subua päivässä naulalla nahkaan,piriä 3kertaa viikossa ja hihaan tietenkin,diapamia,xanoria,alproxia,dormicumia,rivatrilia,temestaa,aivan siis kaikkea paskaa mitä rauhoittavista löytyy ja vielä ne vitun ardinexit tai panacodit ja mukaan tuli vaan lisää eli morfiini ja sitten lyrica vielä kaupantekijäisiksi. 25vuotiaasta 35 vuotiaaksi siis päivittäin kannabis,bentsot,pregabaliini,subutex tai jos ei ollut ni joku opiaatti,amfetamiini väh. 3kertaa viikossa ja tietenkin alkoholi.. Lopetin kaiken 6kk sitten,kun maksa alko sanomaan sopimustaan irti. C-hepatiitti ei ottanut koskaan kiinni, eikä mikään muukaan sairaus,joten fyysisesti olen täysin kunnossa, mutta psyykkeen puolella onkin sitten tosi rapiaa ja ainoa keino mikä auttaa jokapäiväiseen suunnattomaan vitutukseen,aloitekyvyttömyyteen,sosiaalisten tilanteiden pelkoon, ahdistukseen ja kaikkeen muuhun paskaoloon on ainoastaan helvetillinen liikunnan harrastaminen. Ihmisen kehon tuottama endorfiini on ainakin minulla ainoa asia mikä tuo vielä jonkinkaltaisen hyvänolontunteen. Nykyään vedänkin 8kilometrin lenkin 5kertaa viikossa salitreenit niskaan. Mikään muu ei auta.

      • tämmönenkokemus

        tähän täytyisi lisätä kyllä. oon kans ex-svimban käyttäjä sekakäyttäjä. se tunne kun oot ollut kuivilla vähintään vuoden, ja oot alkanut LIIKKUMAAN (JUOSTA LUJAA, esim metäs), se jos mikä on ihan mahti fiilis sen jälkeen. tavallaan löytää ne AINEKSET sisäisesti.


    • hessu-96

      Laskuissa sain ihan vitullisia pelkotiloja ja aina paskoin housuni! Lopulta jengi heitti mut ulos meidän huumekämpästä. Ei kivaa.

    • Roitown

      Itse käytin amfetamiinia/metaa suonensisäisesti 2 vuotta hyvin useasti. Jokapäivä tuli vedettyä yhet tai parit vedot. Koska piikkikoukku oli niin kova. No nyt on 4kk ilman piikkiä ja 3 kertaa ottanu amf peppuun 4kk aikana. Kovat laskut tulee ja agressiivisuutta myös(riippuu tietty ihmisestä ja aineen vahvuudesta) itsellä ei näitä tullu muutakuin sekakäytössä tai liikakäytössä.
      Tulee hyvin euforinen olo ja alkaa sydän tykyttään ja lämmittää mukavasti. Tulee vahva ja add ihmisenä ns normaali olo pienellä annoksella. Saa asiat tehtyä kunnolla loppuun eikä siivous jää kesken.
      Mutta
      Jos sulla on mahdollisuus miettiä uudestaan haluatko kokeilla kokoainetta ollenkaan niin näin toipuvana narkomaanina voin sanoa että EI KANNATA
      Conserta lääkitys vasta aloitettu 54mg päivässä. Eiköhän se tästä tavallinen elämä ala maistumaan! :)

    • Roitown

      JA kyllä vaikuttaa ihmisen psyykeeseen sekä persoonaan. Huonolla tavalla

      • Anonyymi

        Nämä jutut on ihan kamalaa luettavaa


    • BoheemiPanomies

      Elviksiä kovasti liikkeellä? No, ehkä teistä yhteiskunta on jollakin tavalla hyötynyt.

    • Kontulanprinsessa95

      Itsellä aineeen käytöstä kokemusta 4 vuoden ajan ja ikää tällä hetkellä 23v. Käyttö alkoi ensin vain kokeilulla ja pidin vaikutuksesta mutta aineen tuoma unettomuus ja laskut olivat niin ahdistavia että en innostunut käyttämän enempää. Puolen vuoden kuluttua aloinkin käyttämään ainetta uudestaan uuden ystäväni kanssa buusterina alkoholin kanssa ja "apuvälineeenä kontrollin säilymisessä humaluspäissään. viihdekäyttö riippuvuus alkoi siitä. Vuoden kuluttua aloin käyttämään ainetta pelkästään "hyötykäyttöön" Kävin piripäissäni koulussa, tiskasin siivosin, maksoin laskut ja pidin itseni kassassa vaikean elämän tilanteen tullessa kehiin. Nyt ainetta 8kk säännöllisesti käyttäneenä n. 1-3 kertaa viikossa käyttäneenä voin sanoa että amfen säännöllinen käyttö kovettaa psyykettä (Tekee tunnekuoleeksi,
      vähentää seksuaalisia haluja, aiheutta, hermostuneisuutta ja aggressiivisuutta ja et meinaa saada mitään hyödyllistä aikaseksi ilman poretta. Jos käytön pitää satunnaisena en usko että vaikutukset psyykeeseen on vakavia mutta säännöllinen käyttö paskantaa kyllä aivojen dopamiinijärjestelmää huolel ja jopa pysyvästi. Lirpakka on ihanaa ainetta ku sitä Osais käyttää fiksusti mut nii se vaa on et psyykkinen riippuvuus vie aina sut lopulta pohjalle aineen kanssa.

      • Anonyymi

        Amfetamiinia käyttäneenä ja adhd lääkkeitä myös käyttäneenä, voin sanoa että toipuminen vie vuosia. 10kk kohta ilman mitään aineita ja edelleen masennus ja lamaannus painaa päällä, ei jaksa juuri tehdä kuin nukkua, kun käsiäkin nostaa, keho tuntuu raskaalta, sitä se onkin ku painoa tulee lisää ja joka paikkaa kiristää. Älkää ikinä kokeilto! Ja adhd lääkkeet on yhtä pahoja


    • Excon

      Harmi kun tuo länsiraja vuotaa kuin seula, Ruotsista ajetaan Suomeen vuodessa satoja kiloja amfetamiinia vuodessa, siihen vielä muut huumeet päälle. Nuuskaralli vaan tuntuu mediaa kiinnostavan.

    • Anonyymi

      Huomaa että palstalla kirjoittaneilla on vaan ollu ihan liian vähän tavaraa.. Ite oon n 8v ottanu lähes päivittäin eikä paljoo tunnu.. Pointtina se että mä haluun lisää jo

    • Anonyymi

      4 vuotta amfetamiinia käyttäneenä. On kokemusta. Tosiaan kuivilla oloja on ollut nuiden vuosien aikana monia kuukausia. Esim 3kk ilman amfea niin halut palaavat takaisin. Adhd lääkkeillä saan nykyään asioita tehtyä normaalisti. Ei kyllä kannattanut aloitta koskaan käyttöä!
      Ihmisen aivoilla menee puol vuotta palautua amfetamiinista. Ainoa asia mikä auttaa ilman lääkkeitä on terveellinen ruokavalio ja liikunta! Mutta huonoja päiviä myös on

    • Anonyymi

      Amfetamiinia käytetään myös mielialalääkkeenä. Jos käytät lääkinnällisiä annoksia niin haitat ovat samoja kuin muillakin lääkkeillä. Sama juttu opiaateilla. Itse käytin "kadulta" ostamaani amfetamiinia nimenomaan lääkkeenä n. 1,5 vuotta. Minulle aiheutti vähemmän sivuoireita kuin yksikään ssri, snri, nri etc. lääke.

      • Anonyymi

        Minulla on kaikkitietävä olo ilman amf


    • Anonyymi

      Kaverini tilasin 5g amfetamiinia joka oli myyjän mukaan 64-71 prosentista ja tilauksen saavuttua ilmeni että amfetamiini on öljymäisessä muodossa, joten osaako joku neuvoa miten se kuuluu käyttää, tai voiko sen jotenkin muuttaa jauheeksi helposti kotona ilman että sen vahvuus laskee. En usko että osaan sitä muuttaa jauheeksi ilman että se menisi pilalle, joten voiko sitä öljyö ottaa IV:nä veteen sekoitettuna, koska se on kuitenkin tullut puhtaasta laboratoriosta en itse viitsi suun kautta, koska limakalvot ja hampaat kipeytyvät. Toivoisin asiallisia vastauksia

    • Anonyymi

      hei kaikki nykyset ja entiset ongelmaiset, mitä sanositte niko ranta-aholle jos tulis vastaan?

    • Anonyymi

      Tekstien tekeminen menee mahdottomaksijos on lukiossa,siis ympäripyöreitä juttuja ja lopulta pyörtyy maahan.

    • Anonyymi

      Mä nyt pari päivää sitte ekan kerran testasin loli päissään amfea ja sen jälkeen ollut tosi masentunut ja ahdistunut olo. Koko ajan meinaan saada paniikkikohtauksia ja koko ajan itkettää. Elkää kokeilko. Mua vaan pelottaa nyt se, että tää olo ei lähde pois enää ikinä. Mitä luulette, lähteekö? Yhen kerran vaa testasin enkä tosiaan enää koskaan aijo testaa. En ollu selvinpäinnsillo eikä ollu tarkotus ottaa mut siinä ku oli 5 lolii vetäny nii en ajatellu tarkasti ja siinä sit vedin nenää sen pari lainii. Nyt vaan ahdistaa niin paljon että tää masentunu ja tyhjä olo vaan jatkuu eikä lähe. Tästä on siis jo joku 4 päivää ..?? sanokaa pliis että lähteekö tää olo pois? mitä luulette? kiitos

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe