Sekaisin maalista

Hermot menee kohta

Antakaa pari neuvoa aloittelevalle talon maalaajalle:

- minkätyyppistä ja kuinka leveää sivellintä kannattaa käyttää jos maalataan teollisesti pohjamaalattua ulkolautaa ~100mm.
Lauta on höyläämätön eli maalia se imee ilmeisesti aikalailla, vai kuinka?

- maaliliikkeessä eivät osaa neuvoa nämä kaksikymppiset työntekijät (tuskin ovat koskaan edes maalanneet...) mitä maalia kannattaa laittaa seinään? Toisaalla suositellaan Tikkurilan Vinhaa (peittävä puunsuoja-aine) mutta toisaalla Tikkurilan Pika Tehoa ja ties mitä maalaustapoja...ei hirveästi innosta moneen kertaan maalaus

-Tarviiko tuollaista pohjamaalttua edes käsitellä useaan eri otteeseen?

19

5648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri maalannut

      Ite käytin tikkurilan 120 pensseliä ja pieniin rakosiin sitten pienempiä pensseleitä. Loogista ;)

      Maaliksi Vinhaa. Höyläämätön lauta tosiaan on pirullinen siitä et se syö jumalattomasti maalia verrattuna höylättyyn. Eli menee varmaan kaksinkertainen määrä maalia.

      Ei taida tarvia kuin yhen kerroksen jos on pohjamaalattu. Tietysti jos pohjamaali on ihan eri väriä kuin tuleva niin sitten voi paistaa vielä läpi.

      • erkkikalevi

        kYLLÄ ON HYVÄ MAALATA KUN ON HÖYLÄÄMÄTÖN LAUTA SIINÄ MAALIN PYSYY HYVIN,JOS ON HÖYLÄTTY SYYT ON TUKOSSA JA PINTAAN PITÄÄ LAITTA VALTTIA TAI VASTAAVAA VÄRILLISTÄ JOS ON POHJA MAALATTU.MAALAUS LÄMPÖTILA ON NOIN 15 ASTETTA,EI AAMUKASTETTA EIKÄ SADETTA,ITSELLÄ ON KATON VUORILAUDAT HÖYLÄTTY,SE ON HIRVEÄ VIRHE,MAALI HILSEILEE POIS,JA NEUVO OLI LAITTAA RUOSTEEN ESTO MAALI 2 VUOTTA KESTI,AINOA OIKEA TAPA ON VAIHTAA LAUTAA HÖYLÄÄMÄTTÖMÄÄN JA OKSATTOMAAN.


    • Maalarinteippi

      Oletan että tarkoitat pohjamaalattua ulkovuorausta paneelia, joka on jo paikallaan seinissä..


      Joo ota vaan pika-tehoa ja sitten otat leveän telan ja jatkovarren(varren kanssa kevyempää työskennellä), ja levität reilusti maalia käyttäen, muutaman neliön alan maalia pintaan jonka jälkeen isolla vähintään 120mm leveällä pensselillä sivelet tasaiseksi maalatun alueen, jne. Tällä tavalla maalaaminen huomattavasti nopeampaa kuin pelkällä pensselillä. Ja aloita ensin maalaamalla räystään aluset ja sit seinät. ja jos sävy suunnilleen sama kuin pohjamaalauksessa, kerta maalaus riittää, ja vuoden parin päästä maalaat sen vielä kertaalleen, niin kylläpä kestää isältä pojalle..

      • ERKKIKALEVI

        KUTEN JO AIEMMIN TOTESIN PIKA-TEHON TEHTAALTA NEUVOTTIIN KÄYTTÄMÄÄN HÖYLÄTTYYN LAUTAAN RUOSTEEN ESTO MAALIA,SE TOIMI PARI VUOTTA SIIS HÖYLÄTYSSÄ LAUDASSA,JOTEN PARAS OLISI VALTTI.MUTTA POHJA MAALATTUUN KÄY KYLLÄ LÄHINNÄ SAMA MAALI JOLLA POJA MAALAUS ON TEHTY JA SAHA LAUTA KYLLÄ VETÄÄ MAALIA,MUTTA KUN LAUTA ON KARHEAA EI MAALI HILSEILE.


      • Kingi
        ERKKIKALEVI kirjoitti:

        KUTEN JO AIEMMIN TOTESIN PIKA-TEHON TEHTAALTA NEUVOTTIIN KÄYTTÄMÄÄN HÖYLÄTTYYN LAUTAAN RUOSTEEN ESTO MAALIA,SE TOIMI PARI VUOTTA SIIS HÖYLÄTYSSÄ LAUDASSA,JOTEN PARAS OLISI VALTTI.MUTTA POHJA MAALATTUUN KÄY KYLLÄ LÄHINNÄ SAMA MAALI JOLLA POJA MAALAUS ON TEHTY JA SAHA LAUTA KYLLÄ VETÄÄ MAALIA,MUTTA KUN LAUTA ON KARHEAA EI MAALI HILSEILE.

        SIINÄ ON SEMMOINEN NAPPULA SIINÄ NÄPPÄIMISTÖSTÄ, JOSTA SAA ISOT KIRJAIMET POIS PÄÄLTÄ.


    • korjata pieni oletus

      "- maaliliikkeessä eivät osaa neuvoa nämä kaksikymppiset työntekijät (tuskin ovat koskaan edes maalanneet...)"
      huvittava oletus. itse olen kaksikymppinen maalikauppias ja viittä vaille valmis maalari. Ja tyttö. eli ehkä ei kannata ainakaan yleistää tuota kaikkiin nuoriin myyjiin.. :)
      Hyvä,että olet lähtenyt vesiohenteiselle linjalle. Se on jo maalaamisen suhteen helpompaa. Itse ainakin tykkään maalata paljon mieluummin helposti siveltävää vesiohenteista.
      Ja tela on ehdoton,olkoonkin sitten pieni tai iso,mutta sillä saa maalin levitettyä äkkiä ja pensselillä perästä. Itse olen käyttänyt 100 pensseliä,koska se mahtuu sopivasti rakosiin ja telalla tulee maalia sen verran,että pensselin tarve on todellakin vain maalin tasauksessa,että pinta ei jää telan jäljille.
      Näin itse olen todennut parhaaksi,tietenkin sitä ottaa mielellään oppia alalla pitkään olleilta ja soveltaa tapoja keskenään,sillä jokainen tekee itse tavallaan.

      • +++++

        Hyvä vinkki toi telan käyttö .Kyllä me naispuoliset osaamme myös maalata ja ei se kato ikää , mitä tietää maalaamisesta . Itse maalasin talon Finteksin petrooli maalilla 4 vuotta sitten ja hyvin on pysynyt . Terassia olen maalannut tänä kesänä Uulan valkeella maalilla . Saa nähdä kuis pysyy se maali . Hyvin peittävää maalia .


      • Maalari887

        Joo. Telaa ei kyllä ulkomaalauksessa yleensä käytetä koska sillä maalattu maali ei pysy kiinni laudassa. Telalla kerroksesta tulee kyllä tasainen nopeasti, mutta kerros on ohuempi ja maali ei mene puun mikroskooppisen pieniin syihin pohjaan asti. Ainakin ensimmäinen kerros on syytä maalata pensselillä. Tela soveltuu parhaiten pienelle rasitukselle altistuviin ja sileille pinnoille eli sisämaalaukseen.

        Jos levität maalin telalla ja tasoitat pensselillä, maalia on pinnalla yhä liian vähän. Ulkomaalista on tarkoitus tehdä kestävä, yhtenäinen ja verrattain paksu suojakerros, ei ohut ja halkeileva kerros.

        Mutta jos kerta te osaatte niin ainakin saatte sitten maalata useammin kun telalla maalailette ulkolautoja..


      • Anonyymi
        Maalari887 kirjoitti:

        Joo. Telaa ei kyllä ulkomaalauksessa yleensä käytetä koska sillä maalattu maali ei pysy kiinni laudassa. Telalla kerroksesta tulee kyllä tasainen nopeasti, mutta kerros on ohuempi ja maali ei mene puun mikroskooppisen pieniin syihin pohjaan asti. Ainakin ensimmäinen kerros on syytä maalata pensselillä. Tela soveltuu parhaiten pienelle rasitukselle altistuviin ja sileille pinnoille eli sisämaalaukseen.

        Jos levität maalin telalla ja tasoitat pensselillä, maalia on pinnalla yhä liian vähän. Ulkomaalista on tarkoitus tehdä kestävä, yhtenäinen ja verrattain paksu suojakerros, ei ohut ja halkeileva kerros.

        Mutta jos kerta te osaatte niin ainakin saatte sitten maalata useammin kun telalla maalailette ulkolautoja..

        Telalla tulee paksumpi kerros kuin siveltimellä. Paitsi jos telassa on liisn vähän maalia.


      • Anonyymi
        +++++ kirjoitti:

        Hyvä vinkki toi telan käyttö .Kyllä me naispuoliset osaamme myös maalata ja ei se kato ikää , mitä tietää maalaamisesta . Itse maalasin talon Finteksin petrooli maalilla 4 vuotta sitten ja hyvin on pysynyt . Terassia olen maalannut tänä kesänä Uulan valkeella maalilla . Saa nähdä kuis pysyy se maali . Hyvin peittävää maalia .

        Onko se ihan totta että maali on pysynyt 4 VUOTTA? Iihanaa!


    • Maalarinainen

      Ulkoseinään iso pensseli, paras olis saman kokoinen ku on lautaki.. Maalin kanssa en osaa auttaa, kun se riippuu ihan siitä minkä laista jälkeä sinä itse haluatte.
      Pikateho on ainakin hyvä maali, peittävillä puunsuojilla on omat etunsa. Ite otettiin Ultraa. Jos on valmiiksi pohjamaalattua niin ei sen kovin paljoa pitäis enää imeä, runsaasti vaan maalia siveltimeen ettei puolikuivalla yritä hinkutella, niin kyllä se siitä... Tsemppiä!

      • telalla maali seinään

        näin tekevät ammattilaiset ja näin homma hoituu puolet nopeammin kuin pelkällä pensselillä :) MUTTA jos homman haluaa tehdä hitaammin ja työläämmin,silloin suosittelen pelkän pensselin käyttöä


      • ERKKIKALEVI
        telalla maali seinään kirjoitti:

        näin tekevät ammattilaiset ja näin homma hoituu puolet nopeammin kuin pelkällä pensselillä :) MUTTA jos homman haluaa tehdä hitaammin ja työläämmin,silloin suosittelen pelkän pensselin käyttöä

        MAALAA TELALLA VAIN JOS SEINÄ ON SILEÄ,MUTTA JOS LAUTA ON NIIN ETTÄ ON PORRASTETTU TAI LIMI SAUMA KYLLÄ TUUHEA JA KOKO SATA ON HYVÄ,KANNATTA VALITA KOTIMAINEN PENSSELI EI JOUHIA LÄHDE JATKUVASTI JA HOMMA EDISTYY,TELALLA TOKI TYÖ NOPEUTUU SILEÄSSÄ SEINÄSSÄ,MAALARI ON HYVÄ JOS ITSE ON TYYTYVÄINEN TULOKSEEN,USEIN MAALARIT VETÄÄ JOPA RUISKULLA,SE ON VARMAA SISÄLLÄ KUN EI TUULE VOI TOIMIA ULKONAKIN,KUIVUU NOPEASTI JA MENEE RAKOIHIN,TELA EI PEITÄ RAKOJA JA PENSSELIÄ PITÄÄ KÄYTTÄÄ TIHEÄÄN SE MYÖS HIDASTAA TYÖTÄ.


      • kun maalit ei pysy seinissä
        ERKKIKALEVI kirjoitti:

        MAALAA TELALLA VAIN JOS SEINÄ ON SILEÄ,MUTTA JOS LAUTA ON NIIN ETTÄ ON PORRASTETTU TAI LIMI SAUMA KYLLÄ TUUHEA JA KOKO SATA ON HYVÄ,KANNATTA VALITA KOTIMAINEN PENSSELI EI JOUHIA LÄHDE JATKUVASTI JA HOMMA EDISTYY,TELALLA TOKI TYÖ NOPEUTUU SILEÄSSÄ SEINÄSSÄ,MAALARI ON HYVÄ JOS ITSE ON TYYTYVÄINEN TULOKSEEN,USEIN MAALARIT VETÄÄ JOPA RUISKULLA,SE ON VARMAA SISÄLLÄ KUN EI TUULE VOI TOIMIA ULKONAKIN,KUIVUU NOPEASTI JA MENEE RAKOIHIN,TELA EI PEITÄ RAKOJA JA PENSSELIÄ PITÄÄ KÄYTTÄÄ TIHEÄÄN SE MYÖS HIDASTAA TYÖTÄ.

        Ei hyvä ihme sentään minkälaisia maalaareita ja myyjiä löytyy! Hävettää!
        Senkun vetelette telalla maalinne seinään ja tasoittelette neitimäisesti pensselin kanssa mutta älkää hyvät ihmiset asiakkaille tuota ehdotelko. Maalin on tarkoitus kiinnittyä lujasti alustaansa ja sitä se ei tee jos maalia ei hierota alustaansa kunnolla kiinni pensselillä.
        Telaa voi käyttää ainoastaan raakalaudan pohjamaalauksessa.


      • maalar
        kun maalit ei pysy seinissä kirjoitti:

        Ei hyvä ihme sentään minkälaisia maalaareita ja myyjiä löytyy! Hävettää!
        Senkun vetelette telalla maalinne seinään ja tasoittelette neitimäisesti pensselin kanssa mutta älkää hyvät ihmiset asiakkaille tuota ehdotelko. Maalin on tarkoitus kiinnittyä lujasti alustaansa ja sitä se ei tee jos maalia ei hierota alustaansa kunnolla kiinni pensselillä.
        Telaa voi käyttää ainoastaan raakalaudan pohjamaalauksessa.

        niin kauan kuin muistan,on telalla maalattu ulkohommissakin. Siinä ONKIN se idea, että kun telalla on ensin maali levitetty niin pensselillä sitten KIINNITETÄÄN se maali siihen alustaansa. Homma sujuu todella paljon nopeammin ja tähän asti on kyllä maalit pysyneet seinissä varsin mainiosti. Mutta jokainen taplaa tavallaan, ei silti kannata mollata tapaa, joka on kuitenkin todettu hyödylliseksi.


    • ensimmäinen.väli27vuotta

      Kun maalaa ulkoseinät öljymaalilla niin ei tarvitse koskaan raapata irtonaista maalia kun sitä ei ole ja uusintaväli on reilusti yli 20 vuotta. Totta on että lateksia on helpompi levittää mutta se on pikku juttu koko hommassa.

    • Mökkitonttu

      Starkista sai hyvät ohjeeohjeet. Maalaan huussin sisältä, on käsittelemätöntä lautaa. Ensin pohjamaalataan valtti pohjusteella ja sen jälkeen 2 kertaa vinha peittävä puun suoja puulle. Ostin ulkomaalaus sivellin setin. Kolme eri sivellinlokoa.

    • Laatupensseli

      Säädettävään jatkovarteen sopiva 120 mm pensseli. Ei mitään pensselisettiä, vaan osta kunnon laatua. Maksaa 15-25 euroa. Työ joutuu kunnon välineillä ja ei rasita käsiä tai hermoja. Vuokraamosta telineet, joissa kolmen metrin lavapituus, Unohda tikapuut.

    • köyhä.kundi

      Maalasin viime kesänä taloni tikapuita käyttäen. Yksikerroksinen talo, helppoa kuin heinänteko. Säästetyillä rahoilla voi vaikka käydä siellä Euroopassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1303
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      949
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      929
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      904
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      820
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      811
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      799
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      788
    Aihe