Nielemisongelma

Andropov

Osaisiko joku kertoa, onko normaalia juoda nestettä joka nielaisulle ennen ruuan nielemistä?En tiedä, olenko luulosairas vai en, mutten pysty kuiviltaan syömään edes patongin palaa, vaan tarvitsen jokaiselle nielaisulle vähän vettä tai muuta nestettä. Jotenkin olo on turvallisempi, kun tietää, että ruoka menee varmasti kurkusta alas. Jos en juo nielemisen yhteydessä mitään, saan kyllä ruuan alas, mutta olo on tosi ahdistava. Tuntuu, että tukehdun hapen puutteeseen. Pahimpia ruokia ovat pehmeät leivät, kaikki lihatuotteet, perunamuusi sekä spagettiruuat, eli kiinteät ruuat. Keitot yms. menee alas normaalisti.

Olen 31-vuotias perusterve mies, jolla ei ole säännöllistä lääkitystä tai aikaisempia sairauksia.

Eli kysymys kuuluu, onko normaalia/tervettä juoda edes pieni tilkka nestettä ennen ruuan nielemistä?

13

3336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

      Hei, en tiedä, onko se normaalia vai ei, mutta
      ainakin mulle puheterapeutti on testannut nielemisrefleksejä.

      Kun seuraavan kerran käyt lääkärissä, pyydä tekemään testi. Tehdään ihan vaan tavallisella puikolla, jos tulee kakomusrefleksi, kaikki normaalia. Kannattaa samalla kysyä lääkäriltä, olisiko jotain syytä veden tarvitsemiseen??

      Mulle tulee hikka, jos syön kuivaa leipää :)

      Mukavaa kesän jatkoa.

    • liian kuiva suu,

      silloin ei todellakaan voi syödä mitään ilman nestettä. Apteekeissa on monia syljeneritystä lisääviä valmisteita. Sulla voi kyllä olla "hermoperäistä" tuo veden nauttiminen, siltä väh'än kuulostaa.

    • muuten, mutta

      minulla on joskus vielä pahempi asia ottaa vettä tai muuta nestettä palan painikkeeksi. Pelottaa että koko satsi luiskahtaa kurkun tukkeeksi. Kurkku on tutkittu ja korvien välissä vika. Kun liikaa ajattelee syömistä ja nielasemista niin ei onnistu mitenkään. Mulla on nyt lääkitys, joka sekään ei poista kokonaan oiretta, helpottaa jonkin verran.

      • Andropov

        Olen itsekin alkanut epäillä, että kyseessä on vuosia jatkunut "luulotauti". Kun koko nielemistä ajattelee ja jännittää etukäteen paljon, niin ei ihme, ettei se onnistu helposti. Tänäänkin ruokalassa oli pari kertaa tunne, että ruoka vain karkaa kielen päältä suoraan henkitorveen aiheuttaen tukehtumisen, vaikkei mitään kuitenkaan tapahtunut.

        Mutta minkälaista lääkettä käytät? Miten se on parantanut tilannetta? Minkälaisissa tutkimuksissa kävit?


      • otettiin kilpirauhas-
        Andropov kirjoitti:

        Olen itsekin alkanut epäillä, että kyseessä on vuosia jatkunut "luulotauti". Kun koko nielemistä ajattelee ja jännittää etukäteen paljon, niin ei ihme, ettei se onnistu helposti. Tänäänkin ruokalassa oli pari kertaa tunne, että ruoka vain karkaa kielen päältä suoraan henkitorveen aiheuttaen tukehtumisen, vaikkei mitään kuitenkaan tapahtunut.

        Mutta minkälaista lääkettä käytät? Miten se on parantanut tilannetta? Minkälaisissa tutkimuksissa kävit?

        kokeet ym. muut labrat. suurentunut kilpirauhanen aiheuttaa nielemisvaikeuksia. sitten työterveyslääkärin vastaanotolla keskusteltiin ja ja sain lievän annoksen mm. masennukseen käytettävää lääkettä (masennusta ei ollut silloin eikä myöhemminkään) jossa vaikuttava aine on fluoksetiini.

        tilanne meni niin pahaksi etten pystynyt syömään enää juuri mitään ja silloin hakeuduin itse korva-nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin vastaanotolle, jokat utki kurkun toiminnan peilaamalla. totesi kurkun terveeksi ja ehdotti lääkeannoksen nostamista ja psykoterapiaa, missä en kyllä käynyt. Sen jälkeen tilanne on ollut parempi, mutta ihna ongelmatonta ei nieleminen vieläkään ole. sosiaalisissa tilanteissa, jossa seurustellaan samalla, syöminen ei tahdo onnistua. Itse uskon että homma on psyykkistä, sillä takana on aika rankkoja ja stressaavia kokemuksia ja kurkku on aina ollut muutenkin heikko kohtani.


      • pelkuri83
        otettiin kilpirauhas- kirjoitti:

        kokeet ym. muut labrat. suurentunut kilpirauhanen aiheuttaa nielemisvaikeuksia. sitten työterveyslääkärin vastaanotolla keskusteltiin ja ja sain lievän annoksen mm. masennukseen käytettävää lääkettä (masennusta ei ollut silloin eikä myöhemminkään) jossa vaikuttava aine on fluoksetiini.

        tilanne meni niin pahaksi etten pystynyt syömään enää juuri mitään ja silloin hakeuduin itse korva-nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin vastaanotolle, jokat utki kurkun toiminnan peilaamalla. totesi kurkun terveeksi ja ehdotti lääkeannoksen nostamista ja psykoterapiaa, missä en kyllä käynyt. Sen jälkeen tilanne on ollut parempi, mutta ihna ongelmatonta ei nieleminen vieläkään ole. sosiaalisissa tilanteissa, jossa seurustellaan samalla, syöminen ei tahdo onnistua. Itse uskon että homma on psyykkistä, sillä takana on aika rankkoja ja stressaavia kokemuksia ja kurkku on aina ollut muutenkin heikko kohtani.

        mulla on sellainen ongelma että en pysty juomaan mitään nestemäistä.kiinteä ruoka menee jotenkin alas.pahimmillaan sairaus vei kaikki voimat ja olin tosi tosi huonossa kunnossa,pituutta 194cm ja painoa oli alimmillaan 59kg,ei olin sairaalloisen laiha.mikään ei mennyt alas,söin 12h päivässä ja laihduin silti.vaadin peg ruokinta letkua suoraan vatsanpeitteiden läpi,mutta en sitä saanut koska lääkärit pitivät sairautta psyykkisenä,sain helvetinmoisen kasan nappuloita,joista ei ollut apua.lääkäreitä on montaa sorttia mutta mulle sattui kaikista huonoimmat mahdolliset lekurit.harkitsin vakavasti että nostan syytteen sairaanhoitopiiriä vastaan kun en saanut asianmukaista hoitoa,mua suoraan sanottuna kidutettiin,kun ei sitä peg-letkua saanut.syyksi sanottiin että et saa sitä sen takia että siitä jää arpi sun mahaan..silloin raivostuin kunnolla ja sanoin lekurille et tämä hoitosuhde päättyi nyt.ennen hoidon lopettamista anelin päästä neurologisiin tutkimuksiin mutta en saanut lähetettä kun lääkärit olivat päättäneet että hullu toi on.neurologiselle tutkimukselle olisi ollut perusteita,koska nielemisrefleksissä oli jotain vikaa ja sain nieleistessa sähköiskumaisen tuntemuksen oikean käden etu ja keski sormeen.kaiken huippuna psykologi sanoi että voit itse valita miten nielaiset..olin ihan kummastunut ja sanoin että jos pystyisin niin totta helvetissä nielisin niin kuin muutkin,mutta kun en pysty.tää tapaus on lahden seudulta,ja sanonkin että jos teillä on nielemisongelmaa niin älkää missään nimessä hakeko apua lahdesta,siellä ihminen leimataan mielisairaaksi ilman syytä.voimia kaikille nielemisvaikeuksista kärsiville!


      • tutkittu
        pelkuri83 kirjoitti:

        mulla on sellainen ongelma että en pysty juomaan mitään nestemäistä.kiinteä ruoka menee jotenkin alas.pahimmillaan sairaus vei kaikki voimat ja olin tosi tosi huonossa kunnossa,pituutta 194cm ja painoa oli alimmillaan 59kg,ei olin sairaalloisen laiha.mikään ei mennyt alas,söin 12h päivässä ja laihduin silti.vaadin peg ruokinta letkua suoraan vatsanpeitteiden läpi,mutta en sitä saanut koska lääkärit pitivät sairautta psyykkisenä,sain helvetinmoisen kasan nappuloita,joista ei ollut apua.lääkäreitä on montaa sorttia mutta mulle sattui kaikista huonoimmat mahdolliset lekurit.harkitsin vakavasti että nostan syytteen sairaanhoitopiiriä vastaan kun en saanut asianmukaista hoitoa,mua suoraan sanottuna kidutettiin,kun ei sitä peg-letkua saanut.syyksi sanottiin että et saa sitä sen takia että siitä jää arpi sun mahaan..silloin raivostuin kunnolla ja sanoin lekurille et tämä hoitosuhde päättyi nyt.ennen hoidon lopettamista anelin päästä neurologisiin tutkimuksiin mutta en saanut lähetettä kun lääkärit olivat päättäneet että hullu toi on.neurologiselle tutkimukselle olisi ollut perusteita,koska nielemisrefleksissä oli jotain vikaa ja sain nieleistessa sähköiskumaisen tuntemuksen oikean käden etu ja keski sormeen.kaiken huippuna psykologi sanoi että voit itse valita miten nielaiset..olin ihan kummastunut ja sanoin että jos pystyisin niin totta helvetissä nielisin niin kuin muutkin,mutta kun en pysty.tää tapaus on lahden seudulta,ja sanonkin että jos teillä on nielemisongelmaa niin älkää missään nimessä hakeko apua lahdesta,siellä ihminen leimataan mielisairaaksi ilman syytä.voimia kaikille nielemisvaikeuksista kärsiville!

        mahdolliset lihassaisudet jotka voi alkaa nielemisvaikeuksilla?
        Mua pelotti että mulla on joku sellainen, mutta ilmeisesti kurkku toimii normaalisti, mutta pää ei... Ihan noin pahaksi minun ongelma ei ole mennyt kuin sinulla, vaan pikemminkin söin jatkuvasti pikkuisen ja helppoja nieltäviä ja siitä oli seurauksena painonnousu sillä nuo helposti alas menevät oli keittoja, jogurtttia, vanukkaita jne.


      • pelkuri83
        tutkittu kirjoitti:

        mahdolliset lihassaisudet jotka voi alkaa nielemisvaikeuksilla?
        Mua pelotti että mulla on joku sellainen, mutta ilmeisesti kurkku toimii normaalisti, mutta pää ei... Ihan noin pahaksi minun ongelma ei ole mennyt kuin sinulla, vaan pikemminkin söin jatkuvasti pikkuisen ja helppoja nieltäviä ja siitä oli seurauksena painonnousu sillä nuo helposti alas menevät oli keittoja, jogurtttia, vanukkaita jne.

        mitään lihas sairauksia,koska lääkäri on jo päättänyt että olen luulosairas ja olen keksinyt koko sairauden.näin ei kuitenkaan ole,mutta minkäs teet kun lääkäri on niin päättänyt.toiset lääkärit ovat parempia ja toiset huonompia,mulle sattui ne huonommat lekurit.


      • tyttönenvaan
        pelkuri83 kirjoitti:

        mitään lihas sairauksia,koska lääkäri on jo päättänyt että olen luulosairas ja olen keksinyt koko sairauden.näin ei kuitenkaan ole,mutta minkäs teet kun lääkäri on niin päättänyt.toiset lääkärit ovat parempia ja toiset huonompia,mulle sattui ne huonommat lekurit.

        mä joudun juomaan aina kun syön jotain. usein tuntuu et jää kuiteski kurkkuun kiinni jotain.

        ja esim kun joskus joku lääkekuuri måärätään niin saan laittaa tabletin tosi pieniksi että saan nieltyä

        ja mä vedän joka ikinen päivä jotain väärään kurkkuun :(

        mulla on kyl välillä tosi kuiva suu, mutta olen myös hirveän allerginen kaikelle ja mulla on astmaa.

        olen jatkuvasti hyvin tukkoinen eikä henki aina muutenkaan kulje kovin hyvin että mulla vois johtua siitä?


      • tattas
        tyttönenvaan kirjoitti:

        mä joudun juomaan aina kun syön jotain. usein tuntuu et jää kuiteski kurkkuun kiinni jotain.

        ja esim kun joskus joku lääkekuuri måärätään niin saan laittaa tabletin tosi pieniksi että saan nieltyä

        ja mä vedän joka ikinen päivä jotain väärään kurkkuun :(

        mulla on kyl välillä tosi kuiva suu, mutta olen myös hirveän allerginen kaikelle ja mulla on astmaa.

        olen jatkuvasti hyvin tukkoinen eikä henki aina muutenkaan kulje kovin hyvin että mulla vois johtua siitä?

        mulla on ongelma että minun lapselani on lääkitys ja lapsi ei pysty nielemään lääkettä ja tämä lääke pitää niellä hajoittamatta.ikää lapsella on 8vkeinot alkaa käymään vähiin


      • vs. yksityiset
        pelkuri83 kirjoitti:

        mitään lihas sairauksia,koska lääkäri on jo päättänyt että olen luulosairas ja olen keksinyt koko sairauden.näin ei kuitenkaan ole,mutta minkäs teet kun lääkäri on niin päättänyt.toiset lääkärit ovat parempia ja toiset huonompia,mulle sattui ne huonommat lekurit.

        Valitse läheisiltä yksityislääkäriasemilta neurologin yksityisvastaanotto, mutta älä tähänastista lääkäriäsi.

        Olen huomannut itsekin, että julkinen sektori ei kuuntele asiakasta, mutta yksityinen kuuntelee. Vastaavasti yksityinen pystyy ratkomaan asian myös ilman tutkimuksia, olen kuullut. Omalla kohdallani todellinen tapaus historiastani on, että neurologisen diagnoosin ongelmasta ohjattiin psykiatrian osastolle pakkohoitoon julkisella sektorilla, joten tällaista on julkisen sektorin tarkkuus ja tarkkaavaisuus.

        Yksityislääkäreiden paremmuus kohdallani on osunut neurologin, sisätautien, ihotautien ja korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäreiden kohdalle. Lisäksi olen huomannut, että mieslääkärit osaavat hommansa paremmin kuin naislekurit.


      • Rane-R
        tyttönenvaan kirjoitti:

        mä joudun juomaan aina kun syön jotain. usein tuntuu et jää kuiteski kurkkuun kiinni jotain.

        ja esim kun joskus joku lääkekuuri måärätään niin saan laittaa tabletin tosi pieniksi että saan nieltyä

        ja mä vedän joka ikinen päivä jotain väärään kurkkuun :(

        mulla on kyl välillä tosi kuiva suu, mutta olen myös hirveän allerginen kaikelle ja mulla on astmaa.

        olen jatkuvasti hyvin tukkoinen eikä henki aina muutenkaan kulje kovin hyvin että mulla vois johtua siitä?

        Tervehdys Kirjoituksestasi ei selvinnyt onko sinulla usein myös närästysoireita . Jos sinulla on myös närästysoireita luettelemiesi oireiden lisäksi, tulisi lääkärisi tutkia Refluksitaudin mahdollisuus On osin normaalia että mahansisältöä nousee nieluun ,mutta jos tämä hapan mahansisältö aiheuttaa ruokatorven limakalvovaurion tai muita tulehduksia esim. joutuessaan hengityselimiin, on hyvä taudinkuva varmistaa ruokatorventähystyksellä .Täystyksellä poissuljetaan myös ruokatorven mahdolliset kasvaimet , sekä muut mahdollisesti leikkauksella korjattavat ongelmat. Refluksitauti voi aiheuttaa mm. kurkkukipua , hampaiden kiillevaurioita , yskää ja astman pahenemista , laihtumista , nielemisvaikeuksia jne. (Monisairailla vanhuksilla voi Refluksitauti olla se viimeinen niitti , koska se saattaa olla isona altistajana ns. aspiraatiokeuhkokuumeeseen=mahan sisältöä ja tai mitähyvänsä nieltyä joutuu keuhkoihin ja aiheuttaa vakavan tulehduksen) . Nuoremmillakin Refluksitauti on suhteellisen yleinen , mutta kuten itse asiantuntevasti mainitsitkin , allergiat ja astma aiheuttavat myös monia vastaavia oireita . Mainitsemassasi lääkkeiden pienentämisessä kuten muutenkin lääketabletteja käytettäessä on tärkeää muistaa riittävä nestemäärä , jonka yhteydessä lääke menee nopeasti 'alas' , eikä näin osaltaan aiheuta limakalvovaurioita ruokatorveen . Pyydä lääkäriäsi tarkentamaan diagnoosia , sekä lähettämään mahdollisiin lisätutkimuksiin , jos näin ei vielä ole tehty . R.R.


      • Anonyymi

        Hei Mikä lääkitys sinulla on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe