Terapeutin vastuusta...

*terapoitava*

Onko terapeutilla mitään vastuuta asiakkaistaan? Jos esim. asiakas kysyy tekstarilla jotain asiaa, onko teidän mielestä oikein, että terapeutti ei reagoi siihen mitenkään? Minulle on sattunut usein niin. Hän on myös luvannut kertoa tekstarilla jostain tärkeästä, mistä on puhuttu, muttei ole koskaan laittanut viestiä kuitenkaan.

Hassuinta on, että luin netistä, miten rajattomiin asiakkaisiin on suhtauduttava... Entäs kun/jos terapeutti on se rajaton? Myöhästyy tapaamisista, unohtaa perua ajan jne.

Eniten häiritsee se, kun on vihdoin saanut luotua luottamussuhteen johonkin ihmiseen, niin hän pettää sen jollain tavalla.

14

2321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeans'

      Ei terapiaa tekstareilla eikä netinkään kautta.
      Vaitiolovelvollisuus on molemminpuolista.
      Normaalit ajanvaraukset ja asiatiedustelut tietysti hoituu.

      Vaihda terapeuttia tai kysy suoraan terapeutilta miksi hän käyttäytyy niin.

    • kandipaatti

      Hoida terapia-asiasi terapiaistunnoissa tai terapeutin viralliseen, tavalliseen työpuhelinnumeroon virka-aikana.

      Muuna aikana soittelu ja tekstailu on kotirauhan häirintää. Terapeutillasi on paljon muitakin asiakkaita ja oma elämä, eikähän varmasti pidä siitä että kuvittelet hänen olevan käytettävissäsi milloin tahansa.

      • -
        Jos terapeutti itse lupaa ilmoittaa (mitä tahansa) tekstiviestillä, hänen myös tulisi lupauksensa pitää.

        Jos terapeutti ei ole kieltänyt tekstiviestien lähettämistä, hänen pitäisi niihin jollain tavalla ja aikataululla myös vastata.

        Olen itse kuullut terapeutilta (entinen), että "Seuraavalla kerralla minä itse ilmoitan poissaoloistani."
        Tuli seuraava kerta, eikä terapeutti ilmoittanut. Sen jälkeen hän taas lupasi: "seuraavalla kerralla minä itse ilmoitan poissaoloistani." Tulipa taas se seuraava kerta, eikä terapeutti lupauksistaan huolimatta itse ilmoittanut.

        Ja taas terapeutti lupasi itse ilmoittaa...

        Tulipa sitten jälleen kerran se "seuraava kerta" - eikä terapeutti (tietenkään) itse ilmoittanut mitään.
        Kysyin terapeutilta miksi hän aina lupaa, muttei pidä lupauksiaan.
        Selitys nro 1 jonka hän ensin antoi oli se, ettei hänellä ollut numeroani. Kerroin sen löytyvän sekä numerotiedustelusta että puhelinluettelosta.

        Selitys nro 2 hänellä oli se, ettei terapeutin tehtäviin kuulu ottaa yhteyttä potilaaseen terapian ulkopuolella.
        Tuon selityksen kuultuani kysyin miksi hän sitten lupaa jos hänen tarkoituksensakaan ei ollut itse ilmoittaa, enhän MINÄ ole pyytänyt häntä itse ilmoittamaan vaan HÄN ITSE lupasi itse soittaa.

        Tuohon terapeutti tölväisi: "Sinun ei pidä kuvitella olevasi jokin erityistapaus."

        En toki kuvitellutkaan olevani, mutta jos terapeutti itse lupaan jotakin, muttei sitten pidä lupauksiaan - kenen syytä syntyvä luottamuspula on?


      • enkä häirinnyt kotirauhaa

        Olen hoitanut asiani oikealla ajalla ja soittanut vain viralliseen kännykkänumeroon, josta hänet saa parhaiten kiinni. En tiedä, mikä on hänen virka-aika, kaikki eivät tee töitä kahdeksasta neljään.

        Ihmettelinkin sitä, miksi hänellä on lupa lipsua ajoista ja muista, mutta asiakkaalta sitä ei sallita. Tulee vain väkisin mieleen, että se vain se akateeminen vartti, joka sallitaan, kun on tarpeeksi lukenut ja hyvässä asemassa. Pitäähän se jollain tavalla näyttää, kuka on pohjasakkaa.


      • eliö_

        Mikäli terapeutin kanssa säännöt on sovittu, milloin saa tekstata/soittaa niin silloin ei ole todellakaan kyse kotirauhan häirinnästä. Mikäli taas terapeutti antaa numeronsa, mutta ei sovi säännöistä, niin silloin hän voi syyttää vain itseään omasta tyhmyydestään.

        Minulla on kokemusta rajattomasta (yksityisestä) terapeutista. Hän myöhästeli toistuvasti tunneilta ja minä huomautin asiasta toistuvasti, kunnes lopulta asia meni perille. Monesti hän ilmoitti tekstiviestillä myöhästyvänsä esim koska juna oli myöhässä, sinänsä ymmärrettävää, mutta toisaalta, onko minun vikani että juna on myöhässä varsinkin kun junat myöhästelivät toistuvasti ? Miksei hän tullut aiemmalla junalla ? Normisti minulle ei korvattu menetettyä aikaa mitenkään. Jos hän myöhästyi enemmän, esim vartin, hän yleensä sanoi ettei voi sitä nyt korvata, koska seuraava potilas tulee, mutta korvaa seuraavalla kerralla, mitä ei tietenkään muistanut tehdä. Enkä minä uskaltanut sanoa.

        Epäilemättä olin myös vähemmän tärkeä potilas kuin muut, koska pariin otteeseen sattui niin, että minun tuntini myöhästyi viitisen minuuttia, koska edellinen potilas oli sen verran pidempään (terapeutti ei pitänyt potilaiden välissä taukoja). Omat tuntini usein päättyivät viis minuuttia liian aikaisin. Kerran uskaltauduin tästä sanomaan ja terapeutti oli hyvin hämmästynyt ja loukkaantunut kuinka minä saatan takertua tälläisiin pikkuseikkoihin. Eikä korjannut tapojaan.


      • eliö_ kirjoitti:

        Mikäli terapeutin kanssa säännöt on sovittu, milloin saa tekstata/soittaa niin silloin ei ole todellakaan kyse kotirauhan häirinnästä. Mikäli taas terapeutti antaa numeronsa, mutta ei sovi säännöistä, niin silloin hän voi syyttää vain itseään omasta tyhmyydestään.

        Minulla on kokemusta rajattomasta (yksityisestä) terapeutista. Hän myöhästeli toistuvasti tunneilta ja minä huomautin asiasta toistuvasti, kunnes lopulta asia meni perille. Monesti hän ilmoitti tekstiviestillä myöhästyvänsä esim koska juna oli myöhässä, sinänsä ymmärrettävää, mutta toisaalta, onko minun vikani että juna on myöhässä varsinkin kun junat myöhästelivät toistuvasti ? Miksei hän tullut aiemmalla junalla ? Normisti minulle ei korvattu menetettyä aikaa mitenkään. Jos hän myöhästyi enemmän, esim vartin, hän yleensä sanoi ettei voi sitä nyt korvata, koska seuraava potilas tulee, mutta korvaa seuraavalla kerralla, mitä ei tietenkään muistanut tehdä. Enkä minä uskaltanut sanoa.

        Epäilemättä olin myös vähemmän tärkeä potilas kuin muut, koska pariin otteeseen sattui niin, että minun tuntini myöhästyi viitisen minuuttia, koska edellinen potilas oli sen verran pidempään (terapeutti ei pitänyt potilaiden välissä taukoja). Omat tuntini usein päättyivät viis minuuttia liian aikaisin. Kerran uskaltauduin tästä sanomaan ja terapeutti oli hyvin hämmästynyt ja loukkaantunut kuinka minä saatan takertua tälläisiin pikkuseikkoihin. Eikä korjannut tapojaan.

        -
        Moi Eliö,

        Olet siis vihdoin tehnyt ratkaisusi ja antanut kenkää epäluotettavalle terpallesi!

        Onneksi olkoon, tiedän ettei lopettaminen ole helppoa ja vielä vaikeampaa on kertoa tyytymättömyytensä syy.


      • minullekin usein
        eliö_ kirjoitti:

        Mikäli terapeutin kanssa säännöt on sovittu, milloin saa tekstata/soittaa niin silloin ei ole todellakaan kyse kotirauhan häirinnästä. Mikäli taas terapeutti antaa numeronsa, mutta ei sovi säännöistä, niin silloin hän voi syyttää vain itseään omasta tyhmyydestään.

        Minulla on kokemusta rajattomasta (yksityisestä) terapeutista. Hän myöhästeli toistuvasti tunneilta ja minä huomautin asiasta toistuvasti, kunnes lopulta asia meni perille. Monesti hän ilmoitti tekstiviestillä myöhästyvänsä esim koska juna oli myöhässä, sinänsä ymmärrettävää, mutta toisaalta, onko minun vikani että juna on myöhässä varsinkin kun junat myöhästelivät toistuvasti ? Miksei hän tullut aiemmalla junalla ? Normisti minulle ei korvattu menetettyä aikaa mitenkään. Jos hän myöhästyi enemmän, esim vartin, hän yleensä sanoi ettei voi sitä nyt korvata, koska seuraava potilas tulee, mutta korvaa seuraavalla kerralla, mitä ei tietenkään muistanut tehdä. Enkä minä uskaltanut sanoa.

        Epäilemättä olin myös vähemmän tärkeä potilas kuin muut, koska pariin otteeseen sattui niin, että minun tuntini myöhästyi viitisen minuuttia, koska edellinen potilas oli sen verran pidempään (terapeutti ei pitänyt potilaiden välissä taukoja). Omat tuntini usein päättyivät viis minuuttia liian aikaisin. Kerran uskaltauduin tästä sanomaan ja terapeutti oli hyvin hämmästynyt ja loukkaantunut kuinka minä saatan takertua tälläisiin pikkuseikkoihin. Eikä korjannut tapojaan.

        On siis käynyt silleen, että olen odottanut oven takana pitkiäkin aikoja, kun edellinen asiakas on ollut vielä sisällä.

        Eikö niille opeteta, miten myöhästelyt saattavat raivostuttaa asiakasta. Sitten kun sitä vihaa yrittää peitellä, on jännittynyt kuin viulunkieli. Toiset saavat näköjään käyttäytyä rajattomasti, ovathan he niin tärkeitä.


      • eliö_
        kellastunut kirjoitti:

        -
        Moi Eliö,

        Olet siis vihdoin tehnyt ratkaisusi ja antanut kenkää epäluotettavalle terpallesi!

        Onneksi olkoon, tiedän ettei lopettaminen ole helppoa ja vielä vaikeampaa on kertoa tyytymättömyytensä syy.

        Jep, ymmärsin vihdoin antaa periksi, nyt kaduttaa vain etten tehnyt sitä jo paljon aiemmin. Uusi on paljon parempi.


      • eliö_ kirjoitti:

        Jep, ymmärsin vihdoin antaa periksi, nyt kaduttaa vain etten tehnyt sitä jo paljon aiemmin. Uusi on paljon parempi.

        -
        Eipä olisi minunkaan kannattanut edellistä terapeuttiani uskoa. Kolme vuotta terapiaa lurahti silloin alas viemäristä hänen valheidensa myötä.

        Nykyiseen olen tyytyväinen. Enää en pettymyksiä jaksaisikaan.


      • Anonyymi
        minullekin usein kirjoitti:

        On siis käynyt silleen, että olen odottanut oven takana pitkiäkin aikoja, kun edellinen asiakas on ollut vielä sisällä.

        Eikö niille opeteta, miten myöhästelyt saattavat raivostuttaa asiakasta. Sitten kun sitä vihaa yrittää peitellä, on jännittynyt kuin viulunkieli. Toiset saavat näköjään käyttäytyä rajattomasti, ovathan he niin tärkeitä.

        Ei vaan niille opetetaan kuinka raivostuttaa asiakas ja sitten vääntää asia ihan täysin nurinpäin. Sitten kun raivostut tunteiltasi leikataan siivet ja taivasta vuosikausia selvittelemässä tilannetta terapeuttin kanssa 90e h


    • Psykopatologia

      -
      Originaali kysyy:
      "Onko terapeutilla mitään vastuuta asiakkaistaan? (- -)"

      Psykoterapeutin vastuu asiakkaistaan on oikeastaan vielä suurempi kuin vastuu muissa sosiaalisissa suhteissa (ystävien ja tuttujen kanssa tai vaikkapa tuntemattoman kanssa puhelimessa). Vastuu liittyy erityiseen sitoutumiseen ja palkkioihin.

      Kaikissa ihmissuhteissa pätee se, että jos jotain sovitaan, siitä pidetään kiinni. Jos tulee muutoksia, niistä ilmoitetaan ja neuvotellaan etc.

      Psykoterapeutin vastuullisessa sitoutumisessa voidaan ehkä erottaa kaksi "ääripäätä":

      1) Vastuu on olennaisesti asiakkaalla. Jos terapiassa tulee komplikaatioita yms., se johtuu potilaan "huonoudesta"; hän ei ole osannut toimia oikein tai on sopimaton terapiaan.

      2) Vastuu on olennaisesti terapeutilla. Jos terapiassa tapahtuu vaikkapa epäonnistuminen, se johtuu terapeutin taitamattomuudesta: Vaikka potilas oli vaikea, terapeutin olisi pitänyt pystyä handlaamaan tilanne parhain päin.

      • kaikki terpiasuhteet

        kariutuvat tuohon ensiksi mainittuun. Yksikään terapeutti ei myönnä olevansa väärässä.


      • Anonyymi
        kaikki terpiasuhteet kirjoitti:

        kariutuvat tuohon ensiksi mainittuun. Yksikään terapeutti ei myönnä olevansa väärässä.

        Juuti näin. Terapeutin vastuu on tuntematon legenda, tarina jolla myydään mutta vahingoista ei kanneta vastuuta. Koko avikin on kumileimasin jolta saa korkeintaan huomautuksen vaikka ihminen olisi tuhottu


    • timpse

      Voin kertoa, että itse en myöhästy (ei kannata vannoa).Vuonna 93 olin työmatkalla toiselle paikkakunnalle,kun jouduin väistämään toista autoa
      niin, että olin metsässä kyljelläni kahden männyn välissä.
      Paikalle saapui sattumalta mies,hän haki traktorin ja veti autoni takaisin tielle.Näin jatkoin työpaikalleni, kylki autostani täysin kurtussa
      ja aloitin vastaanoton sovitusti klo.10

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe