Open kesäajan palkka

opeksi?

Minua askarruttaa, että mitenkä opettajat saavat kesäajalta palkkaa. Maksetaanko kesäkuukausilta peruspalkka vai palkka keskiansion mukaan vai miten?

Mitenkäs työaika kesällä, ollaanko kesä-heinäkuu oikeasti lomalla vai onko silloin palavereita tms.?

5

4342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen opettaja

Heikoin asema on tuntiopettajilla, joilla kesällä ja jouluna voi olla pitkiä aikoja ilman palkkaa. Kesätaukohan jonkin kurssin opetuksesta voi olla esim. 1.5. - 30.8.

Jos on peruskoulunopettajana epäpätevä tai sijainen, niin yleensä sopimus tehdään 1.8. - 31.5. Normaalisti 2 kk ollaan kortistossa.

Jos on virassa vanhan opettajavessin mukaan, niin muilta opetuksettomilta kuukausilta tulee palkka opetusvelvollisuuden mukaan ilman ylitunteja ja heinäkuu on lomakuukausi, jolta saa loma-ajan palkan.

Jos on kokonaistyöajassa 1600 h, niin vapaaviikkoja on 12 vuodessa (työviikkoja 40). Kesällä on niistä osa ja talvella osa, työaikasuunnitelman mukaisesti. Sama palkka tulee ympäri vuoden. Minusta kokonaistyöaika on ollut paras vaihtoehto, jota suosittelen aina jos mahdollista.

• yläkoulun lehtori

Olen tuntiopettajana ollessani aina saanut kesäajan palkan - kaikki eivät tosin ole näin onnekkaita, mutta on monia kuntia, joissa ainakin pätevä tuntiopettaja säännönmukaisesti palkataan koko vuodeksi. Sijaisuudet voivat olla eri asia.

Nyt virassa ollessani saan kesäkuukausilta saman palkan kuin muiltakin kuukausilta, ylitunnit, ikälisät ja erityispalkkiot siis ilman muuta myös kesällä. Ja niin saavat käsitykseni mukaan kyllä kaikki muutkin! Myös ne tuntiopettajat, jotka saavat palkan kesältä.

• Erityisopettaja
        yläkoulun lehtori kirjoitti:

Olen tuntiopettajana ollessani aina saanut kesäajan palkan - kaikki eivät tosin ole näin onnekkaita, mutta on monia kuntia, joissa ainakin pätevä tuntiopettaja säännönmukaisesti palkataan koko vuodeksi. Sijaisuudet voivat olla eri asia.

Nyt virassa ollessani saan kesäkuukausilta saman palkan kuin muiltakin kuukausilta, ylitunnit, ikälisät ja erityispalkkiot siis ilman muuta myös kesällä. Ja niin saavat käsitykseni mukaan kyllä kaikki muutkin! Myös ne tuntiopettajat, jotka saavat palkan kesältä.

Sama palkka napsahtaa tilille näin kesällä kuin talvellakin.

• susanh

Tuo kokonaistyöaika ei välttämättä ole opettajalle taloudellisesti paras vaihtoehto, joten en kannattaisi sitä noin varauksetta. Itse en esimerkiksi vaihtaisi kokonaistyöaikaan tällä nykyisellä tiedolla ja tässä tehtävässä.

• on parasta
        susanh kirjoitti:

Tuo kokonaistyöaika ei välttämättä ole opettajalle taloudellisesti paras vaihtoehto, joten en kannattaisi sitä noin varauksetta. Itse en esimerkiksi vaihtaisi kokonaistyöaikaan tällä nykyisellä tiedolla ja tässä tehtävässä.

Voisitko siis suositella, mikä olisi se paras työaikajärjestely tiedoillasi, ja mitä ainetta opetat ja missä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4309
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. 141
      958
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe