aurinkovoiteista

helena4

Olemme kuukauden päästä lähdössä Kreetalle ja siihen aikaan taitaa olla aikas kuuma siellä.. Kuinka vahvaa aurinkovoidetta tuollaisessa yli 30 asteen helteessä olette käyttäneet? Ettei ihan heti ensimmäisenä päivänä kärähtäisi iho :)

16

3939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivisin joskus +42

Noh, itse kun olen näitä todella kalpeaihoisia, on kyllä minimisuojana ollut sk30. Jos itse kuulut paksumpinahkaisiin ja niihin helposti ruskettuviin, pienempi suojakerroin riittää. Silti suosittelen jokaiselle suomalaiselle ihotyypille ainakin sitä 20. Ei se rusketuskaan terveellinen juttu ole!
      Itse lähden kreetalle kahden viikon kuluttua ja nyt jo siellä on älyttömän kuuma :)
      Kannataa vältellä aurinkoa siinä 11.00 - 14.00 välillä, silloin aurinko pahimmillaan.

• kreikankulkija

Ei se auringon polttavuus (= UV-säteilyn voima) helteestä ole kiinni, vaan auringon kulmasta taivaalla. Siis vaara on yhtä suuri Välimerellä oli lämpötila 25 tai 35 astetta. Pilvetkään ei tehoa paljon alenna. Suojassa on vain umpivarjossa, johon ei tule edes heijastussäteilyä.

Ellei ole kovin herkkäihoinen, 20 kerroin riittää, kunhan ei oleile suorassa auringossa paria tuntia enempää. Pidempi altistus ei ole hyväksi oli suojakerroin mikä tahansa. Muista että siellä aurinko on suoraan yläpuolella, joten suoraan ylöspäin olevat ihoalueet (nenänvarsi, olkapäät yms.) tulee suojata erityisen tehokkaasti myös muualla kuin rannalla.

• reisik

...aurinkovoiteet jo Suomesta. Paikan päällä järkyttävän kallista!

• helena4

Niin eihän se lämpötilasta ole kiinni kuinka polttava aurinko on, tarkoitin vain sitä että taitaa aurinko porottaa aika lailla. Täytyy sitten ostaa vähintään tuota 20 kertoimista voidetta, hatun ostinkin jo ettei tule auringonpistosta.
        Pitikin vielä kysyä että kannattaako ostaa täältä vai paikan päältä aurinkorasvat, mutta siihen vastattiinkin jo. :)
        Ehkä ostetaan ne menolennolle koneen tax freestä..

• itsekin menossa
        helena4 kirjoitti:

Niin eihän se lämpötilasta ole kiinni kuinka polttava aurinko on, tarkoitin vain sitä että taitaa aurinko porottaa aika lailla. Täytyy sitten ostaa vähintään tuota 20 kertoimista voidetta, hatun ostinkin jo ettei tule auringonpistosta.
        Pitikin vielä kysyä että kannattaako ostaa täältä vai paikan päältä aurinkorasvat, mutta siihen vastattiinkin jo. :)
        Ehkä ostetaan ne menolennolle koneen tax freestä..

Kuukauden päästä alkaa suomalainen kesä olla ohi, ja monessa kaupassa aurinkovoiteet löytävät tiensä ale-koriin... Kannattaa tsekata ne ennen lähtöä;)

• Peet8888
        itsekin menossa kirjoitti:

Kuukauden päästä alkaa suomalainen kesä olla ohi, ja monessa kaupassa aurinkovoiteet löytävät tiensä ale-koriin... Kannattaa tsekata ne ennen lähtöä;)

Haniassa liike, joka myy kaikkea vain yhdellä eurolla. Ostin sieltä saksalaista aurinkorasvaa, pumppupullo (suojakerroin 25) ja tosiaan maksoi euron. Todella hyvää rasvaa. Myös muita suojakertoimia saatavilla. Tämä ostaminen tapahtui siis toissapäivänä. terveisiä Kreetalta!

• Eka kertaa palanut

En ole Kreikassa käynyt, mutta Bulgariassa käydessämme sain olkapäät ja niskan kärähtämään vaikka SK oli 30! En ole ikinä ennen palanut enkä ole kauhean vaalea, joten ihmettelin syvästi. Ei ne liiat kertoimet haittaa tee, kannattaa minun mielestä kyllä valita vähintään se 30 suojakertoimeksi.

• kreikankulkija

Suojakerroin kertoo nimensä mukaisesti, kuinka pitkään voit olla auringossa suojan kanssa verrattuna suojaamattomaan ihoon.

Jos kestät puoli tuntia palamatta ilman suojaa, 20 kertoimella saat siis 10 tuntia. Mutta talven jäljiltä suomalainen iho ei välttämättä kestä edes 10 minuuttia ilman suojaa. Siitä seuraa noin kolmen tunnin kesto 20-kertoimella. Olkapäät ja niska altistuu yleensä auringolle myös muualla kuin uimarannalla. Eikä ohut (vaalea) vaate edes paljon auta, väittävät asiantuntijat. Lisäksi hiki, uiminen yms. huuhtovat suojaa pois iholta, joten sitä on lisättävä säännölliseti. Väittävät vielä, että käytämme usein liian ohutta voidekerrosta iholla (ettei se olisi tahmea, sotkisi vaatteita yms.).

• ennakkotilauksena

ultrasun 20. Tosi hyvää kun ei laiteta kuin kerran päivässä ja iho ei jää tahmeaksi.

• hothot

ja silti meinattiin palaa

• esitää

tyhmä kysymys,olitteko koko ajan auringossa?

Sillä kuumuuteen ei aurinkorasvatkaan auta. Kysymyshän aurinkorasvojen käytössä ja niiden suojakertoimissa on ajasta. Kyllä kreetalla auringosta voi olla myös pois. Toisilla vain tuntuu olevan pakkomielle olla auringossa koko päivä. Ja käytetään jopa 60 suojakertoimen voiteita. Missä siis järki missä normaali ajattelu.

Mitä jos olisi auringossa vain ehkä aamuisin ja kuumimman ajan jälkeen. Käyttäisi pienenmpiä suojakertoimia. Tulos olisi rusketuksen suhteen sama. Mutta vuosi vuoden jäkeen joutuu katsomaan ihmisiä jotkä eivät näytä ymmärtävään että keskipäivällä voi jopa oleskella varjossa tai huoneessa. Tai tehdä jotain muutakin kuin löhöillä auringossa. Ja kun ei muu auta uidaan t-paidat ja hatut sekä shortisti päällä uima-altaalla. Samaalla pilataan lisää muutenkin jo likainen uima-altaan vesi. Sekä vedetään pintaan tököttiä joka sopisi paremmin laakereiden kuin ihmisen rasvaukseen. Ja kun joku saa vatsataudin on syy yllättäen ruuan.

Kannattaisiko hiukan miettiä!!!!!!!!!!!!!!

• matkallanne
        esitää kirjoitti:

tyhmä kysymys,olitteko koko ajan auringossa?

Sillä kuumuuteen ei aurinkorasvatkaan auta. Kysymyshän aurinkorasvojen käytössä ja niiden suojakertoimissa on ajasta. Kyllä kreetalla auringosta voi olla myös pois. Toisilla vain tuntuu olevan pakkomielle olla auringossa koko päivä. Ja käytetään jopa 60 suojakertoimen voiteita. Missä siis järki missä normaali ajattelu.

Mitä jos olisi auringossa vain ehkä aamuisin ja kuumimman ajan jälkeen. Käyttäisi pienenmpiä suojakertoimia. Tulos olisi rusketuksen suhteen sama. Mutta vuosi vuoden jäkeen joutuu katsomaan ihmisiä jotkä eivät näytä ymmärtävään että keskipäivällä voi jopa oleskella varjossa tai huoneessa. Tai tehdä jotain muutakin kuin löhöillä auringossa. Ja kun ei muu auta uidaan t-paidat ja hatut sekä shortisti päällä uima-altaalla. Samaalla pilataan lisää muutenkin jo likainen uima-altaan vesi. Sekä vedetään pintaan tököttiä joka sopisi paremmin laakereiden kuin ihmisen rasvaukseen. Ja kun joku saa vatsataudin on syy yllättäen ruuan.

Kannattaisiko hiukan miettiä!!!!!!!!!!!!!!

niillä ei ole sitten minkään valtakunnan suojeluvaistoa,pariin vuoteen ei iho ole aurinkoa nähnytkään,niin paahteeseen painutaan aamuvarhain,vedetään vähän megatan tai porkkanavoidetta kankkuun ja seuraavana päivänä jatketaan vaikka ollaan jo punaisia kuin maa kravut,engelsmannit ne on ihan samanlaisia taunoja...tuolla kreikassa on nyt niin kuuma että vaatteillakaan ei tahdo pystyä suojata itseään,meinaa nääs paistua,eli jos ulkoilla haluaa niin kyllä se suoja pyörii siinä 50-30 välillä,silti ruskettuu mutta ei pala,meidän ihot on nyt tosi kalpeita,eli ei se aurinko heti kaakaon väriseksi muuta,mutta jokapäivä vähän kerrallaan.

• Nukkis
        matkallanne kirjoitti:

niillä ei ole sitten minkään valtakunnan suojeluvaistoa,pariin vuoteen ei iho ole aurinkoa nähnytkään,niin paahteeseen painutaan aamuvarhain,vedetään vähän megatan tai porkkanavoidetta kankkuun ja seuraavana päivänä jatketaan vaikka ollaan jo punaisia kuin maa kravut,engelsmannit ne on ihan samanlaisia taunoja...tuolla kreikassa on nyt niin kuuma että vaatteillakaan ei tahdo pystyä suojata itseään,meinaa nääs paistua,eli jos ulkoilla haluaa niin kyllä se suoja pyörii siinä 50-30 välillä,silti ruskettuu mutta ei pala,meidän ihot on nyt tosi kalpeita,eli ei se aurinko heti kaakaon väriseksi muuta,mutta jokapäivä vähän kerrallaan.

Itse otin keväällä Suomessa aurinkoa sen verran kuin se nyt oli mahdollista... Toukokuun ja kesäkuun vaihteessa olimme Kreikassa pari viikkoa. Neljä, viisi ekaa lomapäivää käytin kerrointa 12, seuraavat neljä-viisi päivää kerrointa 6, ja lopun ajan olin ilman. Auringossa olin lähes koko ajan, toki päivällä olin sisällä yhteensä tunnin, pari...

Sykyisin kun matkustelen Kreikkaan, en yleensä laita aurinkorasvaa kuin aivan ekoina päivinä, ja silloinkin vain olkapäihin ja jalan rinnuksille...

En muista koska olisin palanut... Joskus pieneltä alalta, mutta silloinkin se oli selänrasvaajan vika...

Jos joskus ihosyövän saan, olen sen ansainnutkin... sen verran kovaa nautin auringosta!

• sh09
        Nukkis kirjoitti:

Itse otin keväällä Suomessa aurinkoa sen verran kuin se nyt oli mahdollista... Toukokuun ja kesäkuun vaihteessa olimme Kreikassa pari viikkoa. Neljä, viisi ekaa lomapäivää käytin kerrointa 12, seuraavat neljä-viisi päivää kerrointa 6, ja lopun ajan olin ilman. Auringossa olin lähes koko ajan, toki päivällä olin sisällä yhteensä tunnin, pari...

Sykyisin kun matkustelen Kreikkaan, en yleensä laita aurinkorasvaa kuin aivan ekoina päivinä, ja silloinkin vain olkapäihin ja jalan rinnuksille...

En muista koska olisin palanut... Joskus pieneltä alalta, mutta silloinkin se oli selänrasvaajan vika...

Jos joskus ihosyövän saan, olen sen ansainnutkin... sen verran kovaa nautin auringosta!

Se kuinka paljon iho kestää aurinkoa riippuu aivan täysin ihotyypistä. Toiset palavat herkästi ja toiset eivät! Iho tottakai myös tottuu aurinkoon jos ulkomailla lomailee parikin kertaa vuodessa. Tämän jälkeen se ei välttämättä enää niin herkästi pala. Aurinkovoiteessa tulisi kuitenki aina käyttää kunnon suojakertoimia, väh. se 30 ja pitää muistaa et varjossakin se aurinko ottaa.. Itse tulevana sairaanhoitajana olen nähnyt ihosyövän ja kunnon suojautumista auringolta suosittelen!

• eikä palanut

Ei tuo varoittelu palamisesta aiva turhaa ole, kyllä noilla leveysasteilla aurinko polttaa aivan erilailla kun meillä täällä kotona. Olen käyttänyt koko reissun ajan aurinkosuojaa, lapsille tarkoitettua, jossa kerroin on 38, vaikkei olekkaan helposti "kärähtävää" laatua. Siitä huolimatta vaikka kerroin on ollut noinkin korkea, rusketus on tarttunut aivan riittävästi. Eikä ole sitten tarvinnut ihoa kuoria palamisen jäljiltä.
      Hyvää lomaa palamatta!

• Eucerin

Testissä tulee olemaan tuo Eucerin lapsille tarkoiteuttu aurinkorasva, fysikaalinen suoja ja UVA/UVB suoja, erittäin hyvää aurinkorasvaa ainakin ollut täällä kotosuomessa.

[OffTopic: Reissuun Kreetalle viikon päästä!!! Jeee, juuri kun tätä kirjoitan niin takana suhteellisen kylmä ja sateinen kesäpäivä (ja tälläkin hetkellä sataa kun esterin *erseestä)

i.h.a.n.a päästä reissuun!]

Apteekista sain neuvoa että sillä aurinkorasvalla pärjää kyllä, kunhan muistaa lisäillä useammin sitä, kaikki aurinkorasvat joissa suojakerrointa suojaavat kyllä, mutta mitä suurempi kerroin sitä pidempään.

Tulen myöhemmin lisäämään tähän sitten auttoiko tuolla suojakertoimella oleva aurinkorasva vai ei :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      182
      11356
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      57
      5402
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2657
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2345
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1821
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1765
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      38
      1413
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1339
    9. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      26
      1329
    10. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1296
    Aihe