Hei!
Onko täällä kenelläkään tietoa seuraavanlaisesta asiasta: kävimme niskapoimu-ultrassa rv 12 1 ja siihen liittyvässä verikokeessa rv 10 6. Odotan kaksosia. Kummallakaan ei ollut niskaturvotusta vaan arvo oli normaali. MUTTA: minun hcg-arvoni oli reilusti yli 400, joka nosti toisen riskiluvun tasolle 1:110. Kysyisinkin, että tietääkö joku, voivatko hedelmöityshoitojen hormonit vaikuttaa asiaan (Zumenon ja Lugesteron 200mg) tai tuo kaksosraskaus? Sairaalassamme eivät osanneet sanoa asiaan varmuutta. Valitettavasti heille testi on uusi, eivätkö siksi omaa juuri kokemusta ns. poikkeustapauksista. Jos jollain olisi asiasta tietoa, ottaisin sen vastaan enemmän kuin mielelläni. Lapsivesipunktioon emme halua sen korkean km-riskin vuoksi.
Down-lapsi(ko)
12
1183
Vastaukset
- tkpkp
Pyydä heiltä, että jospa ottaisivat asiasta selvää. Siis kysyisivät jostain toisesta sairaalasta.
- raskaudessahan
hcg on aina korkeampi kuin yksisikiöisessä. Luulenpa, että kaksosraskauksilla ei ole yhtä suurella määrällä testattu tuota seulaa ja sen raja-arvoja. Seula on varmaankin toimivampi ja tarkempi yksisikiöisissä raskauksissa.
- Tammikuu_08
Otinkin juuri uudelleen yhteyttä sairaalaan ja olivat ohjaamassa minua ko. testin tehneen kätilön puoleen, kun kerroin ettei hän ollut osannut vastata kysymyksiini. Näin ollen ohjasivat synnärille lääkärille, joka hänkään ei osannut vastata mutta LUPASI OTTAA SELVÄÄ! Hienoa! Olen nyt itse koittanut metsästään kaiken mahdollisen tiedon tutuilta, netistä jne. mutta en ole löytänyt tästä mitään.. En uskoisi kuitenkaan, että olen ainut ICSI-hoidoilla kaksosia odottava, jolla seula on hälyttänyt. Haluan nyt tietoa, että saisin pelkoani vähän hälvenemään. Hieman ottaa päähän, kun nyt emme varmaan saa enää vakuutuksia lapsille.. No, odotellaan mitä tämä (oikein ystävälliseltä kuulostanut) lääkäri saa selville asiasta. Kerron kyllä sitten tietoni muillekin (eritt. kaksosia odottaville ja lapsettomuuslääkkeitä syöville, jos homma oli siitä kiinni!).
- Tammikuu_08
Ihmettelen kyllä sitä, etteivät ne siellä Oulussa (jossa verinäyte analysoitiin) osanneet sanoa mitään. Kai nyt muillakin kaksosodottajilla on hcq sitten korkeampi?? Olivat joutuneet kuulemma vertani laimentamaan. Hemog. jotain 124 pari viikkoa sitten, eli vereni ei ole ainakaan paksua! Neuvolassa epäilivät, että jospa minulla on veritulppa(riski) ja siksi laimennus. No, siihen totesin, että kait siitä olisi pitänyt minulle kertoa, jos minulla on joku veritulppariski. Tähän sanottiin, että se ehkä vaatisi vielä testin (ja siksi eivät olisi sitä sanoneet). Niin, no ottaisinhan minä sen testin, jos epäilisin vähääkään veritulppariskiä. Että hö. Ihmeellisiä "vastauksia". Eli tästä voisi päätellä, että toisellä lapsista Down ja itselläni vielä mahdollinen veritulppa : D. Kyllä saa vähän suodattaa ja kyseenalaistaa näitä juttuja..
- ei oo niin tarkka toi
down juttu, ainakin täällä sanottiin suoraan et kaksosraskauksissa se ei toimi niin luotettavasti ku yhtä odottaessa.
- Tammikuu_08
ei oo niin tarkka toi kirjoitti:
down juttu, ainakin täällä sanottiin suoraan et kaksosraskauksissa se ei toimi niin luotettavasti ku yhtä odottaessa.
Odotatko sinä kaksosia? Sanoivatko he miksi ei olisi niin luotettava? Mistä päin Suomea olet (=missä päin Suomea osataan näin kertoa)?
- mutta......
Tammikuu_08 kirjoitti:
Odotatko sinä kaksosia? Sanoivatko he miksi ei olisi niin luotettava? Mistä päin Suomea olet (=missä päin Suomea osataan näin kertoa)?
kun saatiin neuvolasta lappu ja numero josta aika varataan niin siinä lapussa luki noista kaksosraskauksienkin tutkimuksista, yritän ettiä sitä lappua ja kirjotan tänne jos löydän sen.
- Tammikuu_08
mutta...... kirjoitti:
kun saatiin neuvolasta lappu ja numero josta aika varataan niin siinä lapussa luki noista kaksosraskauksienkin tutkimuksista, yritän ettiä sitä lappua ja kirjotan tänne jos löydän sen.
Olet ihana : ). Jos löydät lapun, niin olisin tosi kiitollinen tiedoista! Ainakin voin valaista näitä meidän alueen lääkäreitä ja hoitajia, niin ei tule muille samaa huolta.
- ohi aiheen
mutta miten tuo downin syndrooma tutkitaan odotus aikana?
- ainakin
ultrassa katsotaan niskan turvotus (alle 3 on normaali) ja verestä, siis ne yhdistämällä saa tuon riskisuhde luvun, kannattaa muuten muistaa että vaikka riski olisi 1:100 niin on 99% todennäkösyys saada ihan terve lapsi.
- ....
ainakin kirjoitti:
ultrassa katsotaan niskan turvotus (alle 3 on normaali) ja verestä, siis ne yhdistämällä saa tuon riskisuhde luvun, kannattaa muuten muistaa että vaikka riski olisi 1:100 niin on 99% todennäkösyys saada ihan terve lapsi.
Äidin ikä otetaan myös huomioon tuossa sikiöseulassa, jossa tutkitaan riskiä sille, että vauvalla on Down. Eli niskan turvotus, verikokeen tulos ja äidin ikä yhdistetään ja niiden avulla lasketaan riskiluku sille, että vauvalla on Down. Meilläpäin tuota seulaa tarjotaan 30 v täyttäneille, en tiedä miten muualla.
- kukka
sen seulonta tuloksen. minulla myös hedelmöityshoidot takana ja samat lääkitykset kuin sinulla, ja samoilla viikoilla menen. kävin vasta ultrassa ja kaikki hyvin, ei niskaturvotusta ja siel lääkäri sanoi et älä ihmeessä mene siihen veriseulaan, kun se ei ole niin tarkka ja viel kun noi hedelmöityshoidot/lääkkeet voi antaa väärän hälytyksen ja siten turhaa huolta ja riskitutkimuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071047
- 102918
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap96787- 85703
- 48645
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi16580- 34506
- 25495
- 45482
- 43482