Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Marsu vapaana

-marsumamma-

Eihän marsun ole pakko liikkua vapaana sisällä? Siis jos se ei sitä itse halua ja on tyytyväinen häkissään?

11

1844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marsunen14

      Siis marsunhan olisi parempi kuitenkin jaloitella lattialla vaikkapa jossain aitauksessa tai sitten vapaana asunnossa ainakin ½h-1h, sillä tavala, että se ei olisi häkissä. Meillä marsut haluavat aina häkkiin takaisin, mutta sitten kun laitamme häkin pois niiden näkyvistä ovat ne tyytyväisinä siinä aitauksessa, minkä niille olen tehnyt. Yleensä marsut hakeutuvat piiloon, koska pelkäävät aoimia paikkoja.

      En saanut viestistäsi selville, että tarkoitatako juuri tuota silloin, t'llöin liikkumista vaiko koko ajan oloa.

      Meill' marsut ovat sitten muuten ain häkissä.

      • -masumamma-

        Tämä marsu ei suostu ollenkaan jaloittelemaan. Häkki on auki ja halutessaan pääsisi sieltä pois, mutta ei :( Olen laittanut herkkuja lattialle, on putkiloita ja muita "vempaimia". Herkun vain käy hakemassa ja menee syömään sen häkkiin. Jos häkki on kiinni, se alkaa nakertaa sitä. Jos taas ollaan toisessa huoneessa, eikä häkki ole näkösällä, se vaan kyhjöttää paikallaan. Häkissä sitten juoksentelee sen mitä siellä mahtuu.

        Niin, eikä ole yhtään kaverista kiinnostunut....


      • -marsumamma-

        Tarkoitin siis sellaista jaloittelua.


      • maaasuuu
        -masumamma- kirjoitti:

        Tämä marsu ei suostu ollenkaan jaloittelemaan. Häkki on auki ja halutessaan pääsisi sieltä pois, mutta ei :( Olen laittanut herkkuja lattialle, on putkiloita ja muita "vempaimia". Herkun vain käy hakemassa ja menee syömään sen häkkiin. Jos häkki on kiinni, se alkaa nakertaa sitä. Jos taas ollaan toisessa huoneessa, eikä häkki ole näkösällä, se vaan kyhjöttää paikallaan. Häkissä sitten juoksentelee sen mitä siellä mahtuu.

        Niin, eikä ole yhtään kaverista kiinnostunut....

        Luultavasti marsusi ei lähde häkist pois juuri sen takia, että tietää itse, että häkki on turvallinen ja tuttu paikka. Jos tahdot, että mrsusi jaloittelee, niin ota häkki pois ja katso mitä marsusi sitten tekee. Uskoisin, että marsu sitten ainakin hieman reipastuu. Minunkin marsuni eivät lähtisi millään häkistä pois, jos ei ole pakko.


    • örkki

      tottakai pitää saada jaloteltua ellei sillä ole tyyliin 100cmx200cm kokoista aitausta. ei se saa siellä häkissään yhtään liikuntaa. ja kyllä se varmasti haluaa jaloitella, (onhan sillä kaveri kenen kanssa juosta?), lattialla on virikkeitä ja muutenkin turvallinen olo?

    • Laura97

      Marsun pitää liikkuu päiväs vähintää 2 tuntii. Mulla on marsu ja se on kauheen ujo mut mä en tiiä mitä mä tekisin kans ku se ei uskalla liikkuu lattialla. Se menee aina sängyn alle ja jonnekki koloo piiloo.

      • marsunen14

        Laura97, onko sinulla vain yksi marsu? Jos on niin uskoisi, että siitä tulisi paljon reippaampi, jos sillä olisi seuraa lattialla.


    • ole koskaan

      suostuneet tulemaan häkin ulkopuolelle. Jos nostan ne sieltä pois, kipittävät sekunnissa takaisin. Ihmistä kohtaan eivät ole ujoja, mutta näyttävät pelkäävän ympäristöä.
      Itse tein sitten taikakuutioista häkin ulkopulelle isomman aitauksen (ei sekään mikään järkyttävän suuri) mutta isompi kuin häkkin. Siihen marsut menevät ja pidän sitäkin jaloitteluajan niin, että pääsisivät sieltä pois. Mutta ei. Eivät lähde sieltäkään.
      Marsut ovat olleet mulla pian viis vuotta, eikä sinä aikana ole kertaakaan juosseet ns. ihan vapaana vaikka olenkin yrittäny.

      • x-marsu

        Marsut ovat luotuja liikkumaan, ja paljon, joten jollain keinolla ne olisi saatava liikkumaan. Ihmisen on vaikea nähdä kaikkea mikä saattaa pelottaa marsuja. On moniakin syitä, miksi marsu ei halua häkistään, eli kodistaan, tulla ulos. Pitää ottaa monta asiaa huomioon ja tehdä ympäristöstä marsulle mieluinen ja turvallisen tuntuinen.

        Marsuilla on avaran paikan kammo, joten huoneeseen tulisi laittaa pienin välimatkoin jonkinlaisia laatikoita tms. piiloja, jotta marsu pääsee helposti piilosta toiseen. Herkkupalat piilojen sisällä kannustaa liikkumaan. Huone olisi myös hyvä hämärtää laittamalla verhot kiinni.

        Yksi syy liikkumattomuuteen voi olla myös se, että marsun omaa hajua ei ole huoneessa. Lattioiden ahkera imurointi ja pesu (varsinkin kovin hajustetuilla aineilla)vievät marsujen reviirihajut pois, joten ne eivät uskalla liikuskella "vieraalla maalla". Liukas lattia voi myös olla kauhistus, samoin maton ja lattian rajamaasto, marsuilla kun on huono syvyysnäkö.


    • marsufani2

      kyllä marsun on päästävä ulos!

    • Alaskansusi

      Juu, olen samaa mieltä siinä, että marsun tulisi saada välillä jaloitella. Jos ei halua marsun ryömivän vaikkapa sängyn alle, voi rakentaa/ostaa marsuille aitauksen, jonka voi sitten sijoittaa lattialle, tai vaikka pihalle (kesäisin). Yleensä aitaukset ovat taitettavia, mikäli kaupasta ostaa. Niinpä se ei vie kauheasti tilaa. Itselläni ei ole aitausta. Marsuni jaloittelevat yleensä siskoni huoneessa.
      Marsut ovat saaliseläimiä, joten ne luultavasti pelästyttyään pinkaisevat piiloon :-).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe