1. Onko niin, että vanhemmissa TDI-moottoreissa oli sähkövastukset, joilla kylmillä säillä nopeutettiin jäähdytysnesteen lämpiämistä, jotta lämmityslaitteesta saadaan nopeammin lämmintä ilmaa matkustamoon ?
2. Ilmeisesti kaikissa nykyisissä TDI PD -moottoreissa on sen sijaan suoraan sisään puhallettavaa ilmaa lämmittävä sähkötoiminen PTC-elementti, mutta ei jäähdytysnesteen lämmittimiä ?
3. Mistä tuo lyhenne PTC tulee ?
TDI ja PTC-lämmitin -kysymyksiä
10
3857
Vastaukset
- sitä
että vastuselementti on tehty aineesta jolla on positiivinen lämpötilakerrin. Siinä vastuksen resistanssi kasvaa sen lämmitessä. Tällä saadaan aikaan automaattinen tehon aleneminen. Lyhenne tulee sanoista Positive Thermal Coefficient.
- petrisa
Kiva huomata että löytyy myös sähkömiehiä tältä palstalta.
- VWTDI
Tämä siis tarkoittaa, että vastus säätelee itse itseään eli on tehokkaimmillaan heti moottorin käynnistyksen jälkeen, kun lisälämpöä eniten tarvitaan ?
Tietääkö kukaan, mikä on ko. vastuksen virransaantilogiikka ? Meneekö se päälle aina, kun moottori käynnistetään vai vain, jos valitaan maksimilämmitysteho ? Ja jos akun virta ei riitä, kuinka kärjessä se on virransaantihierarkiassa ? Ilmeisesti se kuitenkin menee automaattisesti pois päältä sitten, kun jäähdytysneste on lämmennyt tarpeeksi. - vähän arvailuksi
VWTDI kirjoitti:
Tämä siis tarkoittaa, että vastus säätelee itse itseään eli on tehokkaimmillaan heti moottorin käynnistyksen jälkeen, kun lisälämpöä eniten tarvitaan ?
Tietääkö kukaan, mikä on ko. vastuksen virransaantilogiikka ? Meneekö se päälle aina, kun moottori käynnistetään vai vain, jos valitaan maksimilämmitysteho ? Ja jos akun virta ei riitä, kuinka kärjessä se on virransaantihierarkiassa ? Ilmeisesti se kuitenkin menee automaattisesti pois päältä sitten, kun jäähdytysneste on lämmennyt tarpeeksi.mutta jotain kuitenkin. Kyllä, vastuksen ottama teho siis laskee sen (ja ympäröivän ilmavirtauksen) lämmitessä. Paljonko muutos on, en osaa sanoa, olisi kyllä helppo mitata DC-pihtiampeerimittarilla. Joissakin verkkovirtakäyttöisissä sisätilanlämmittimissä on mainostettu samaa asiaa, mutta niissä tehon alenema oli kyllä varsin pieni, oliko luokkaa 10...20%. Teknisesti on mahdollista kyllä tehdä elementti jonka teho muuttuu esim. 100 %--> 10 % kun lämpötila muuttuu esim. -30 --> 60 astetta.
Jossain vaiheessa on näistä keskusteluista jäänyt mieleeni, että vastuksen mukaantulo vaatii lämmönsäätövivun kääntämisen maksimiasentoon. Itsellä kun on bensakone, niin vastailkoot dieselmiehet tähän tarkemmin.
- Touran
Edellisestä poiketen uudessa Touranissa ongelma on ratkaistu asentamalla autoon jo tehtaalla 5 kw tehoinen Webasto polttoainelämmitin. Ko. vehje lämmittää jäähdytysnestettä ajon aikana aina kun sen lämpötila laskee tietyn rajan alle.
- VWTDI
Veikkaan, että pikku hiljaa yhä useammassa dieselissä on polttoainekäyttöinen lisälämmitin vakiovarusteena. Toki se nostaa auton hintaa, mutta ovathan sen edutkin kiistattomat. Lisäksi lienee niin, että sillä pystytään tuottamaan tarvittaessa lisälämpöä paremmalla hyötysuhteella kuin esim. PTC-elementillä.
- pemo
VWTDI kirjoitti:
Veikkaan, että pikku hiljaa yhä useammassa dieselissä on polttoainekäyttöinen lisälämmitin vakiovarusteena. Toki se nostaa auton hintaa, mutta ovathan sen edutkin kiistattomat. Lisäksi lienee niin, että sillä pystytään tuottamaan tarvittaessa lisälämpöä paremmalla hyötysuhteella kuin esim. PTC-elementillä.
Mulla on kaks autoa; Opel ilman lisälämmitintä.Piru että oli kylmä kun joutui -30 asteen pakkasessa odottelemaan laivaa satamassa. Toinen auto on Ford volkkarin 1,9 koneella ja tilasin auton lisälämmittimellä. Tuli ajastin ja toinen akku mukana.Vielä kun sais jostain kaukoohjaimen.Näillä keleillä kun pistää vartin ennen lähtöä puhaltamaan niin hiki tippuu otsalta kun hyppää autoon.
- Avant
Kyllä ainakin -02 Audin 96 kilowattisessa on ohjekirjan mukaan edelleen ne lisälämmitinvastukset nestekierrossa, kuten myös tämä PTC:kin.
- VW mies
Ilmeisesti on myös VW:n 96kw koneessakin samat vermeet kun lämpenee aika nopeesti 25-30 pakkasilla.
- VWTDI
Onhan niitä TDI PD -moottoreitakin monta tyyppiä, mutta se on varmaa, että kaikissa ei ole jäähdytysnesteen lisälämmittimiä. Saattaa olla kiinni siitä, kuinka suuri akku ja kuinka tehokas laturi moottorin rinnalla on. Lisäksi pakkasella heti käynnistyksen jälkeen virrankulutusta on niin paljon, että virtaa tuskin riittää paljoa kaikille virtaa kuluttaville kohteille, joista jäähdytysnesteen lämmittimet eivät varmaankaan ole kärkipäässä. Siten niiden lisähyöty PTC-lämmittimen rinnalla lienee aivan ajorupeaman alussa kyseenalainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232