Rautalääkitys raskauden aikana

...oho...

Kuka tietää???
Miksi nykyään neuvolassa sanotaan, että rautalääkitys aloitetaan vasta 20.vkolta lähtien? Olen tässä asiassa ihan ulalla koska kun minä sain tyttäreni 28v sitten, annettiin rautalääkepurkki mukaan ekalla neuvolakäynnillä.
Nyt tyttäreni on raskaana ja hb on 100 luokkaa ja sanottiin, että vasta 20.vkolla raudat mukaan. Tyttäreni on hyvin väsynyt ja voimaton-ketä uskoa? Mitä uusia tutkimuksia on tällä ajalla tullut rautalääkityksestä kun ei saisi vielä raskauden 11 vkolla aloittaa rautaa?

9

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse parhaiten tietää

      Rauta aloitetaan silloin kun hb sitä vaatii! Ei ole mitään viikkorajaa,koska aloittaa. Jonkun ei tartte aloittaa koskaan,jonkun taas heti. Yleensä jo alle 120 hb vaatii rautaa,jotta äiti jaksaa paremmin. Mutta yli 100 pitäisi pysytellä vähintään. Ei siitä haittaa ole jos rautaa syö vaikka heti!

    • sitä et ketä uskoa.........

      Mulla lääkäri kielsi ekassa raskaudessa raudan syönnin rv20 asti. Kuulemma ei ole tarvetta ennen sitä.
      Tässä raskaudessa arvot olivat alhaisemmat (en tiedä mitä olivat), mutta nyt joudun syömään 6kk asti. Luulen et mun rauta-arvot olivat alhaiset tähän raskauteen lähtiessä.
      Olen myös seurannut mitä syön. Punaista lihaa jne enemmän.
      Haittaa liiasta raudasta voi olla äidille (esim maksaan jne), mutta en tiedä mitä vaaville?
      Toisaalta jos on alhainen hb, niin ei sekään hyvästä ole.

    • alhainen voi

      tietenkin aloittaa raudan syönnin, ainakin mulla oli just 11 viikolla 110 hb niin terkka suositteli raudan aloittamista. Sit se nousikin kk:dessa 134 ja sen jälkeen ei rautaa siinä raskaudessa tarvinnut popsia. Nyt

    • santtura

      kyllä mun käskettiin toisella neuvolakäynnillä jo aloittaa rauta kun hb oli 113 ja voimat olivat kadonneet ja väsytti niin älyttömästi. Eli viikkoja oli 11 silloin. Obsidan auttoi mua jo vajaassa kuukaudessa...

    • vklla 10

      hb 107 ja terkkari soitti kotiin että haeppas heti rautaa.Kräuterblut-saftia nyt käytän

    • siis lisärautaahan

      täytyy syödä silloin, jos rauta-arvot ovat alhaalla, eikä tietyn viikkomäärän tullessa täyteen.Tuohon voi vaikuttaa toki sekin, ettei rautaa tulisi syödä turhanpäiten ja ollaankin liian varovaisia. Ja noin alussa tilanne voi korjaantua silläkin, että kiinnittää huomiota ruokavalioon (siis jos näin ei ole jo tehnyt).

      Kun kerroin (ensimmäisessä) neuvolassa olevani kasvissyöjä niin oltiin taasen lykkäämässä samantien rautapurkkia kouraan, tajusivat sentään ottaa Hb:n jonka mukaan lisäraudalle oli siinä vaiheessa kaikkea muuta kuin tarvetta :D Ota nyt noista selvää.

      • Tammikuu_08
        vaikuttaa raudan imeytymiseen kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=690&posting=22000000036316452

        Täytyy tähän kommentoida, että rautaa ja vitamiineja saa kyllä muualtakin kuin lihasta : D. Esimerkiksi nokkonen on oiva raudan lähde. Itse syön myös paljon pinaattilättyjä (joissa myös rautaa). B12 -vitamiinia saa mm. maito- ja hiivavalmisteista sekä tietystä merilevästä(jos puutosta on). Harvalla kasvissyöjällä on B12 -vitamiinen puutosta, mutta jos on (oli seka- tai kasvissyöjä), niin tabut on varmaan helpoin vaihtoehto korjata tilanne (jos paksusuoli ei tuota tarpeeksi ko. vitamiinia).


    • f332

      rauta aijeuttaa väsymystä menkää vaikka oikeelle lääkärille hakee rautaa jossei nlassa ymmärretä arvojen piälle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe