Millainen mielikuvitusmaailma

assilla?

utelias neito pyysi 29.6.2008 klo 15.03 vertaiskokemuksia mielikuvitusmaailmasata:

heippa! Ajattelin esittää tänne kysymyksen, koska täällä varmasti pyörii psykologiasta ja siis ihmisen mielestä kiinnostuneita ihmisiä :) Olisiko kellään kertoa seuraavasta ilmiöstä mitään?

eli Onko täällä kenelläkään kokemusta "mielikuvitusmaailmasta"?

Tarkoitan tällä ilmiötä, että lapsesta asti "kuvittelee" päässään toisen todellisuuden... Taitaa kuulostaa vähän skitsolta, olen kuitenkin ihan tosissani kysymykseni kanssa. Ilmiö saattaa kuulostaa rajummalta mitä se todellisuudessa on.

Meinaan vaan, että itselläni on ollut aivan lapsesta asti semmoinen mielikuvitusmaailma jossa elää tavallisia perheitä ja ihmisiä, joiden tekemisiä ja toimintaa seuraan kuin elokuvaa. Tämä tapahtuu esim. nukkumaan mennessäni. Eläydyn heidän tunteisiinsa jne.

Tukiaema.net sivustolta löysin yhden tekstin samasta aiheesta. Siellä joku myös etsi kohtalotovereita.

Olen sen verran utelias ja miettinyt kyseistä ilmiötä jo teinistä saakka, että olisi kiva löytää ihan tieteellistä selitystä ilmiölle. Mistä johtuu, miksi ei kaikilla, voiko enteillä jotain tulevaa skitsofreniaa tms?

Niin ja olen ihan perusterve 24-vuotias nainen joka opiskelee, käyt osa-aikatöissä, harrastaa liikuntaa ja viettää muutenkin turvallisen tavallista elämää.

Kertokaa tietonne ja kiitos jo etukäteen vastauksista :)   

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000034&posting=22000000036203620

13

1233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuttuu

kyky mielikuvitella. Yks varsinaisen autismin merkeistä.

• ymmärtää

• Nekku80

Oletko itse kenties autisti?

• mielikuvitusmaailman
        Nekku80 kirjoitti:

Oletko itse kenties autisti?

Assilla on mielikuvitusmaailma, mutta hän ei puhu siitä rangaistuksen pelosta. Siksi jopa monet lääkärit luulevat, että se puuttuu asseilta.

Jos assi uskoutuu ja kertoo mielikuvitusmaailmastaan, silloin hänet diagnosoidaan kätevästi sitsofrenikoksi ja syötetään psyykelääkkeitä, jotka tuhoavat värikkään mielikuvitusmaailman ja saavat elämästä tylsän.

= Assi - kokemuksen karhealla rintaäänellä=

Lähde:

*) Let your creativity soar s. 24 Scientific American Mind no 3 2008

• auttaa jaksamaan

http://oppiminen.yle.fi/artikkeli?id=1394

• romaanikirjailijalta!

Heillähän mielikuvitus ravaa. Minä yritän vääntää ensimmäistä puolifiktiotani, mutta se on vaikeaa, kun osaan vain tarkkailla ja raportoida, en kuvitella. Kuvailen siis tuntemiani henkilöitä, ja muutan heitä hiukan. Joudun vielä varmaan syytteeseen heidän 'kunniansa' loukkaamisesta!

Monet kirjailijat kertovat olleensa lapsesta asti mielikuvitusmaailmoissaan. Se on lahja, jota kannattaa käyttää.

• mielikuvitusystävää?

Monilla asseilla on kuten pojallani useita. Parhaiten hän viihtyy "yksinään" mielikuvitusystäviensä seurassa.

• mielikuvitusystäviä
        mielikuvitusystävää? kirjoitti:

Monilla asseilla on kuten pojallani useita. Parhaiten hän viihtyy "yksinään" mielikuvitusystäviensä seurassa.

Yksin olen enimmäkseen. Olen jo keski-ikäinen. Pidän yksinolosta, mutta tarvitsen päivittäisen juttelutuokion. Yleensä se olen minä, joka puhuu (luennoi), paitsi, että olen vähitellen alkanut oppia kuuntelemaan toisiakin.

• ja mulla on

ainakin ollut jonkunlaista mielikuvituselämää, tosin en mitään mielikuvitusperheiden elämää seuraile, mutta kuvittelin ennen itseni toisenlaisiin elämiin ja seikkailuihin, varsinkin ennen nukkumaan menoa. Se oli todella rentouttavaa ja ilman kuvittelua oli vaikea nukahtaa.

• haittaa?

Täällä mielikuvitus on koettu positiiviseksi asiaksi. Mutta onko siitä todellakaan haittaa?

• mielikuvitusmaailma
    • Breda

Paras ystävättäreni, joka mm. neuvoi minua ignoroimaan trolliviestit, on osoittanut olevansa hyvin fiksu muullakin tavalla. Hän vakuutti minut myös siitä, että vilkas mielikuvitusmaailma voi rikastaa elämää huimasti. Jos on sellainen assi, jolla on vilkas mielikuvitus, sen avulla voi melkeinpä elää sellaista elämää, jossa AS:n haitat ovat olemattomat - ja hyvät puolet kukoistavat!

Joku voi ja saa sanoa, että sellainen elämä ei ole oikeaa. Mutta assin ei ainakaan kannata harhautua elämään väärää, väkinäistä ja teeskenneltyä elämää. Sellaista assille olisi esim. vääntäytyminen elämään ns. normaalien ihmisten ahtaan normimuotin mukaisesti. Vain assin erilaisen aivotoiminnan mukainen elämä voi olla assille aitoa ja teeskentelemätöntä elämää.

Itsensä löytäminen on tärkeintä. Mielikuvituksen siivin todellista itseään voi löytää hämmästyttävän paljon. Itsensä löytänyt ihminen, kuten minä, on uskottava, vapautunut ja onnellinen. :-)

• taas_soopaa

Taidat olla taivaanrannan maalari. Ja lisäksi sinulla on paljon ystäviä eli et ole aito As. Tyypillinen Asperger viihtyy yksikseen eikä kaipaa muiden jatkuvia ylistyksiä egonsa tueksi. Aito As-henkilö tulee toimeen itsensä kanssa, eikä aidon Assin tarvitse hakea joka puolelta "voimauttavaa" kontaktia muihin ihmisiin. Kyllä Aito AS pärjää ihan kivasti ilman toisia ihmisiäkin, koska Aidolla Assilla on kyky tulla toimeen itsekseenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe