Aortan pullistuma

nivusessa

Onko kokemusta leikkaushoidosta?

Minulla todettiin aortan pullistuma, kun olin ihan muusta syystä kuvauksissa.
Nivukseen ilmestyi kipu monta vuotta sitten, kun kannoin raskasta huonekalua.
Luulin saaneeni tyrän.

Nivus on kipuillyt siitä lähtien ajoittain, jos olen jotain raskasta nostellut.

Nyt sitten lääkäri passitti kiireellisenä tapauksena keskussairaalaan lisätutkimuksiin ja mahdolliseen leikkaukseen ilmoituksella, että hengenvaara on kyseessä.
Kutsua sairaalaan odotan.

Olemme vaimon kanssa shokissa ja verenpaine kohoaa kauhusta.

12

19911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valehdella

      Kyseessä on iso leikkaus, joka vaatii tehohoidon leikkausen jälkeen. Aorttahan on todella suuri suoni ja vuotoa leikkausen aikana on jonkin verran.

      Hallitusti homma saadaan kyllä varmasti hoidettua. Eli olet niiden onnekkaiden joukossa joilta tämä löytyi ennen puhkeamista. Tietysti lopulliset tulokset taitavat vielä olla saamatta. Joskus pullistuman kohdalta tuntuu syke. Leikkaukseen vaikuttaa tietysti aneurysman koko.

      Aika sairaalaan tulee varmasti äkkiä. Jos aortan pullistuma ei ole tiedossa ja puhkeaa yllättäen, niin ennuste on huono. Suurin osa potilaista ei ehdi sairaalaan asti ja sairaalaan asti ehtineistäkin vain osa selviää.

      Nyt vain pitäisi ottaa rauhassa kunnes lopullinen selvyys pullistumasta on saatu ja välttää verenpaineen nousua. -Jos olet Jehovan Todistaja, niin silloin leikkaus ei oikein onnistu. Verensiirto on liki välttämätöntä ja omaa verta ei saada välttämättä puhdistettua ja palautettua kiertoon riittävästi.

      Onnea matkaan!

      • Ihan sekaisin

        Aortta voi pullistua myös ajan kanssa hitaasti, eikä sen kanssa tarvitse hoppuilla.


      • jatkotutkimuksiin
        Ihan sekaisin kirjoitti:

        Aortta voi pullistua myös ajan kanssa hitaasti, eikä sen kanssa tarvitse hoppuilla.

        tullaan nykyään hyvin äkkiä ja aneurysma pyritään leikkaamaan ennen kuin se on 5 senttiä. Sen turvallisempi, mitä nopeampaa korjataan? -Monessako leikkauksessa olet ollut?


      • on tähän mennessä
        jatkotutkimuksiin kirjoitti:

        tullaan nykyään hyvin äkkiä ja aneurysma pyritään leikkaamaan ennen kuin se on 5 senttiä. Sen turvallisempi, mitä nopeampaa korjataan? -Monessako leikkauksessa olet ollut?

        poistettu, muuta ei ole leikattu.

        Heti maanantaina otan yhteyttä lääkäriini, mitä hän sanoo tuosta verenpaineen noususta, kun sen nyt pitäisi pysyä alhaisena.
        Verenpainelääkitys minulla kyllä on, mutta nyt ei se auta.


      • on tähän mennessä kirjoitti:

        poistettu, muuta ei ole leikattu.

        Heti maanantaina otan yhteyttä lääkäriini, mitä hän sanoo tuosta verenpaineen noususta, kun sen nyt pitäisi pysyä alhaisena.
        Verenpainelääkitys minulla kyllä on, mutta nyt ei se auta.

        pidät verenpaineen normaalina.

        Yleensä aneurysman kokoa kontrolloidaankin, jos on kasvua jokin mikro tai millimetri, ennen kuin leikataan tai jos se on stabiili, kun on ollut oireeton.

        Ne operaatiot kyllä onnistuvat nykyaikana aika hyvin.

        Ehkä proteiinin käyttösi on ollut liian vähäistä kun aortan elastiini on antanut periksi. Kalaruoka ja papuruoka ovot suositeltavia. Niissä on sellaisia aminohappoja joista aorttarakenne tykkää.


      • Mattialvari

        Minulla seurattiin 10 v. vatsa aortan pullistumaa,leikattiin kun se oli 6 sm.


    • kesätöissä

      osastolla, jossa hoidetaan mm. vatsa-aortan aneurysman leikkauspotilaita. Jos pot. laitetaan ns y-proteesi aorttaan, niin ensimmäisen leikkauksen jälkeisen yön hän on valvonnassa ja sitten osastolle. Toinen toimenpide on vatsa-aortan aneurysman endograftaus, jossa aorttaan ujutetaan reisivaltimon kautta proteesi, joka sitten estää sitä pullistumaa repeämästä. Jälkimmäisestä toipuminen on yleensä nopeampaa. Voinnin mukaan esim. seuraavana päivänä jo vähän jaloitellaan ja toisena pvänä leikkauksesta käydään jo suihkussa. Endograftatut potilaat saattavat välillä kotiutua n. 4pvän päästä jos ei mitään ihmeellistä ilmene.

    • sinulle!

      Minulta leikattiin vatsa-aortan pullistama reilu vuosi sitten. Huomasin itse "omituisen" sykkivän pahkuran ja menin terveyskeskukseen.

      Sain lähetteen keskussairaalaan ja leikkaus tehtiin viikon sisällä ensimmäisestä käynnistä. Pullistuneen aortan läpimitta oli reilu 7 senttiä ja siksi nopea leikkaus.

      Leikkauksesta en muista mitään. Teho-osastolla olin kolme päivää ja sen jälkeen tavallisella osastolla vielä muutamia päiviä.

      Asia säikäytti, mutta nyt se on hoidettu.

      • lohduttavia

        tietoja antaneille.

        Oltiin tässä välillä mökillä hommissa, joten kiitokset viivästyivät.

        Vererenpaine tuli normaaliksi, kun huomasin, että viimeksi puoli vuotta sitten saamani reseptin vahvuus oli puolet aikaisemmin olleesta. Sain uudet ohjeet ja paine korjaantui.

        Nyt on lähete sairaalaan viikon päästä.
        Minun tapauksessani saattaa pullistuma johtua jalassa olevasta laskimon ahtaudesta.


      • 73 vuotias mies

        Minulla on noin 4 cm laajentuma aortassa.Mahtaako todella vaikeat ilmavaivat johtua tästä laajentumasta.
        Olen ymmällä. Terveyskeskuksessa on kyllä tieto tästä laajentumasta,mutta ei ole johtanut vielä jatkotoimenpiteisiin.Olenko oikeassa ilmavaivojen suhteen?


    • isoisoäiti 42

      Voiko olla mahdollista että aneurysma aiheutuisi äkillisestä voimakkaasta nyrkiniskusta palleaan nuoruusvuotena? Toisaalta isä kuoli samaan sairauteen eli taipumus ehkä perinnöllistä?

    • pullistuma

      Minulta operoitiin aorta ylävatsasta nivusien kautta. Nyt on oikea nivus aivan normaali, mutta vasemassa nivusessa on ärsyttävä pullistuma? olisko se verenpurkautumaa vai jotain muuta? vai onko operaatio epäonnistunut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2752
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2055
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe