heipsan. olen saamassa ekaa lastani ja jo hyvissä ajoin olen alkanut miettimään kestovaippa vai normi vaippa? haluan olla egologinen ja olen miettinyt kestovaippaa. pitäähän sitäkin pestä pesukonees vähän väliä..onko se sitten sen egologisempaa kuin muovivaippojen käyttö?
montako kestovaippaa pitää kokonaisuudessaan vauvalle hankkia ekan elinvuoden aikana? mitä ne maksaa? tuleekö oikeesti halvemmaksi kuin normi vaipat? kertokaa kaikki olellinen. haluan vastaukset käyttäjiltä ja kokeneilta sen takia en vielä lue kestovaippainfon sivuja.
kiitos!!
KESTOVAIPPA infoa mulle kiitos
3
767
Vastaukset
- -äiti-
Se, tuleeko kestovaipat halvemmaksi vai yhtä kalliiksi kuin kertakäyttövaipat, riippuu siitä, millaisia vaippoja käytät ja miten ne hankit. Mitä enemmän olet valmis näkemään vaivaa vaipatuksen tai vaippojen hankinnan eteen, sitä edullisemmaksi vaipat tulevat.
harsot ja muut taiteltavat vaipat ovat edullisimpia, mutta ne pitää aina pesun jälkeen taitella.
Jos ostaa käytettynä, voi säästää paljonkin, kunhan on tarkkana, ettei osta ylihintaisia loppuunkuluneita vaan vähän käytettyjä ja kohtuuhintaisia.
Jos ompelee vaipat itse, saa vaipat halvemmalla kuin ostovaipat.
Ensimmäisinä kuukausina vaippakoko vaihtuu monilla lapsilla sen verran tiheään, että säästöä ei välttämättä synny, jos käyttää kalliita ostovaippoja. Kun vauvan kasvuvauhti tasaantuu, mahtuu sama vaippakoko pitkään. Tosin ensimmäisten viikkojen vaipat eivät juurikaan kulu, joten niistä saa vielä hyvän hinnan kun myy eteenpäin.
Yhdenkoon vaipat ovat kertahankintana arvokkaita, mutta niillä pärjääkin sitten jopa koko vaippaiän.
Sellaisen nyrkkisäännön annan, että hanki eri mallisia ja eri tyyppisiä vaippoja. Älä osta montaa samanlaista, koska et tiedä minkä mallinen vaippa vauvallesi sopii ja millaisista vaippasysteemeistä itse tykkäät. Jos teet itse, että ainakin kahdella eri kaavalla.
Kestovaippainfossa kannattaa lueskella aluksi vain sitä "perustietoa kestovaipoista" osiota, ja jos haluat tehdä vaippoja itse, niin seuraavaksi TSI-osioon. Niitä kannattaa opiskella ihan rauhassa.
http://www.kestovaippayhdistys.fi/ sivuilta löytyy lista ihmisistä, jotka osaavat opastaa ihan kädestä pitäen. Joillakin paikkakunnilla on myös vaippalainaamo, josta voi lainata erilaisia vaippoja kokeiluun.
Ja vaikka käyttäisit vauvallasi kestovaippoja, on ihan sallittua käyttää myös kerttakäyttöisiä. Suurin osa "kestoilijoista" on sekakäyttäjiä, eli osan aikaa mennään kertiksillä. Varsinkin aluksi kertikset voivat pelastaa tilanteen, jos ei sopivaa systeemia heti löydy. Toisaalta jollekin voi käydä niinkin, että kestot osoittautuvat heti lähdössä ainoaksi toimivaksi vaippavaihtoehdosi. - Ananasa K
Kerron nyt vaan, mitä meillä on käytetty. Eli aluksi mentiin harsoilla ja Imse Vimsen kuorilla. Meillä oli myös hahtuvakuoria, mutta ne eivät pitäneet harson kanssa meillä kunnolla. Poikani iholle ei harso kovin pitkään mennyt, joten siirryimme itseommeltuihin sisätaskuvaippoihin ja edelleen Imsen kuoriin. Nyt alamme siirtyä taskuvaippoihin, joissa ei käytetän erillistä kuorta, koska poika liikkuu enemmän ja taskuvaipat ovat helpompia pukea, sekä ohuempia päällä. Itse tekemällä olemme säästäneet satoja euroja. Tosin esim. matkoilla ja joskus oikein huonosti nukuttujen öiden aikana olemme laittaneet kertakäyttövaippoja, mutta poikaani niiden muovi hiostaa ja aiheutta helposti ihottumaa.
Vaipan sopivuus riippuu lapsesi ruumiinrakenteesta, kaikki mallit eivät sovi kaikille. AIO-vaipat ovat helppoja, mutta tulevat lähes yhtä kalliiksi kuin kertakäyttöiset. Lisäksi ilman kuivausrumpua joidenkin sisävaippojen tai AIO-vaippojen kuivuminen saattaa kestää monta päivää. Suosittelen lämpimästi vaippalainaamoja, sitä kautta pystyy tutustumaan monen eri valmistajan vaippaan ja sitten ostamaan sitä, mikä tuntui hyvältä. Mielestäni uusien vaippojen osto kannattaa, jos vaan on budjettia, koska ne pystyy myymään kyllä sitten eteenpäin. - omakokemus
itsellä oli ainakin haaveissa vain yksi lapsi! nyt esikoinen on sen ikäinen ja haluttaisiin sisarus hänelle, nyt onkin ihan super hyvä juttu se että on kestoja(t-s-i) ja harsoja(t-s-i) että ne menee sitten hänellekin! ja nyt ei mua yhtää haittais vaikka pari uutta vaippaa ostaisikin koska se hinta tulee käytössä takaisin! vaikka se eka saattaa vähän kirpastakin.. tosin jos olet vähääkään ompelutaitoinen ja joku tuttavasi sukulainen omistaa saumurin niin eurokankaassa myydään harsoo(alle 2e vai 3 e Metri), kun tekee 80x80cm paloja niin tulee ihan ilmasiks. olen itse huomannut vaikka käytän noin 1krt vaippaa päivässä ja kesälomalla vain niitä niin silti se on taloudellisesti tosi kannattavaa. ekakertalaisilla voi aluksi vähän kestot tökkii, mut siihen pitää olla oikeeta asennetta vaikka joku kaveri sanoiskin että ei tost mitää tuu kun vauva ja äiti tulee synnäriltä! joka on mielestäni ihan kateellisten puheita .. onnee vaippahankintoihin ja toimivuuteen . ps: harsot ja taittelu mielestäni toimi tosi hyvin niin kauan kun peidän prinsessa ei liikkunut! nyt harsot on imuina taskuvaipoissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1171709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381448Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201286Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1451236
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1491201- 521175
- 571101
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46989