Onko 156 Alfan selespeed oikea automaatti vai jotain muuta ?
Selespeed ?
31
4499
Vastaukset
- Mirafiori
joku jolla on kokemusta osaa vastata varmaan paremmin, mutta sen tiedän että se on halutessa oikea automaatti tai sitte vaihdetta voi vaihtaa nappia ratista painamalla.
- 166
Parempia asiantuntijoita tullee kommentoimaan kysymystäsi myöhemmin mutta sanottakoon sen verran ettei sulta yöunet mene että selespeedin vaihteisto on normaali (siis ei automaatti) vaihteisto. Sen sijaan että sinä mekaanisesti ohjaisit rattaita uuteen järjestykseen laatikossa vaihdekepin avulla homman hoitaa robotti. Sinä annat sille vaihtokäskyjä rattinapeista/lärpsyköistä tai sitten lattialla olevalla kepakolla. Hommaa on kyllä mahdollisuus käyttää "täysautomaattisesti" mutta se ei ole oikein käsittääkseni se juju tässä. Automatiikka kyllä estää sinua aina vaihtamasta "väärin" eli tavalla että hajottaisit auton.
- Alfista
Aiemmin on kirjoiteltu siitä, että Selespeed saattaa jättää vaihteen neutraalille, eikä sitten tottele enään painikkeita.
Vika on kuulemma helppo, mutta vasta korjaamolla parantuva?
Ettei olisi vaan normaali Alfa-buuttaamisongelma taas, mikä menee oho virran kytkemisellä tai muulla temppuilulla.
Onko Selespeed ajajilla tietoa? - 156
Alfa Romeon selespeed mallissa on täysin samanlainen vaihdelaatikko kuin käsivaihteisessakin. Ainut ero on että, tähän vaihteistoon on asennettu niin sanottu selespeed paketti jolla saadaan aikaan ns. automaatti vaihtaminen. Vaihteisto toimii samalla tavalla kuin normaali automaattikin niin halutessa, mutta napeista vaihtaessa joudut ottamaan aina kaasun pois kun lisäät tai vähennät vaihteita. Eli tällöin toiminta lähes samalaista kuin käsivalintaisessakin erotuksella vain että sinulla ei ole kytkintä.
Vaihteisto on samanlainen kuin esim Ferrarissa ja vaihteiston käytön joutuu opettelemaan. Tähän saa autoa ostaessa koulutuksen.- Utelias
Itseasiassa etsin automaattivaihteista kulkinetta ja paikallisessa liikkeessä sanoivat tuon olevan ihan tavallinen automaatti.
Mahtaako tuollainen nykäistä vaihdettaessa pahemmin kuin oikeat automaatit (pois lukien Marsut) ? - Jerkku
Utelias kirjoitti:
Itseasiassa etsin automaattivaihteista kulkinetta ja paikallisessa liikkeessä sanoivat tuon olevan ihan tavallinen automaatti.
Mahtaako tuollainen nykäistä vaihdettaessa pahemmin kuin oikeat automaatit (pois lukien Marsut) ?Onko se selesysteemi 4- vai 5-vaihteinen?
- Alfa 156_sele
Ei ainakaan mun selessä joudu nostamaan kaasua napeista vaihtaessa, tuli juuri äsken tarkastettua asia. Kaasu pohjaan ja ei kun vaihtamaan, "aivot" huolehtivat näemmä kaasun oikeasta asennosta...
- 166
Utelias kirjoitti:
Itseasiassa etsin automaattivaihteista kulkinetta ja paikallisessa liikkeessä sanoivat tuon olevan ihan tavallinen automaatti.
Mahtaako tuollainen nykäistä vaihdettaessa pahemmin kuin oikeat automaatit (pois lukien Marsut) ?Lukemani mukaan ei korvaa oikeaa automaattivaihteistoa, aika "hiomaton" sellaiseen käyttöön. Alfa 156:een on olemassa oikeakin automaattivaihteisto, tosin vain V6 mallin yhteydessä. Q-systeemiksi sitä nimitetään. Sen erikoisuus on sitä voi vaihdella käsin ja vaihteet ovat H-kaavassa ikäänkuin käsivaihteisessa. En jaksa muistaa mikä tämän homman idea oli olevinaan mutta käsittääkseni tätäkään laatikkoa ei pidetä kovan loistavana automaattisellaisena. Uskoisin hyvin harvojen valinneen 156:eensa tällaisen vaihteiston.
- Originali
Alfa 156_sele kirjoitti:
Ei ainakaan mun selessä joudu nostamaan kaasua napeista vaihtaessa, tuli juuri äsken tarkastettua asia. Kaasu pohjaan ja ei kun vaihtamaan, "aivot" huolehtivat näemmä kaasun oikeasta asennosta...
Joo ei kannata ruveta kaasua vähentelemään vaihtaessa. Sujuvimmin menee kun antaa laulaa yli 5000 r/min ja sitten napsuttelee vaihteita sisään. Sillon nykäsee ja vaihtaa nopeasti.
Ei ole tarvinnut reboottia eikä muutakaan huoltoa, mutta nyt kun siihen on tottunut niin en tavalliseen enää vaihda (jos värkki toimii edelleen moitteettomasti)
Selen edut automaattiin nähden: ei tehohukkaa, ei lisääntynyttä polttoaineenkulutusta, nopeammat vaihdot, ei kuminauhamaisuutta. Haitat: automaattitoiminto ei yhtä pehmeätoiminen kuin automaatti (mutta ihan riittävän pehmeä ainakin viimeisimmässä softaversiossa). Tosin jos haluaisin automaattivaihteisen auton en olisi alfaa ostanut. Kuulemma jos vaihdot ovat sport toiminnollakin eli yli 5000rpm ja kaasu pohjassa liian hitaita voi refläshäyttää vaihteiston eri softalla, jolloin vaihteet menevät sisään 0.2:ssa sekunnissa (norm. sport toiminto=0.4sek)
Summa summarum: Sele on tosi hauska vaihteisto! Kohta näkee onko yhtä hauska talvellakin. - Alfista
Jerkku kirjoitti:
Onko se selesysteemi 4- vai 5-vaihteinen?
Selespeed on viisivaihteinen. Toimii muuten yllättävän hyvin, mutta vaihtohetken "vetämättömyys" ja hitaus häiritsee.
- Alfista
Originali kirjoitti:
Joo ei kannata ruveta kaasua vähentelemään vaihtaessa. Sujuvimmin menee kun antaa laulaa yli 5000 r/min ja sitten napsuttelee vaihteita sisään. Sillon nykäsee ja vaihtaa nopeasti.
Ei ole tarvinnut reboottia eikä muutakaan huoltoa, mutta nyt kun siihen on tottunut niin en tavalliseen enää vaihda (jos värkki toimii edelleen moitteettomasti)
Selen edut automaattiin nähden: ei tehohukkaa, ei lisääntynyttä polttoaineenkulutusta, nopeammat vaihdot, ei kuminauhamaisuutta. Haitat: automaattitoiminto ei yhtä pehmeätoiminen kuin automaatti (mutta ihan riittävän pehmeä ainakin viimeisimmässä softaversiossa). Tosin jos haluaisin automaattivaihteisen auton en olisi alfaa ostanut. Kuulemma jos vaihdot ovat sport toiminnollakin eli yli 5000rpm ja kaasu pohjassa liian hitaita voi refläshäyttää vaihteiston eri softalla, jolloin vaihteet menevät sisään 0.2:ssa sekunnissa (norm. sport toiminto=0.4sek)
Summa summarum: Sele on tosi hauska vaihteisto! Kohta näkee onko yhtä hauska talvellakin.Minä kyselin Muukkoseltakin päivitystä seleen, kun koeajamani versio oli todella hidas. En saanut silloin vastausta.
Onko todellakin olemassa selespeed vaihteiston ohjelmapäivitys? Mistä saa, mitä maksaa???
Lisäksi, en löytänyt ajamastani selestä sport-toimintoa. Onko sellainen nappi/asetus tullut myöhempiin malleihin? Vai toimiiko se vain automaatti-asetuksella? - Originali
Alfista kirjoitti:
Minä kyselin Muukkoseltakin päivitystä seleen, kun koeajamani versio oli todella hidas. En saanut silloin vastausta.
Onko todellakin olemassa selespeed vaihteiston ohjelmapäivitys? Mistä saa, mitä maksaa???
Lisäksi, en löytänyt ajamastani selestä sport-toimintoa. Onko sellainen nappi/asetus tullut myöhempiin malleihin? Vai toimiiko se vain automaatti-asetuksella?http://www.gentleman.no/156/forum_posts.asp?TID=137&PN=1
Kts. Shannow:n juttu. Siinä on mainittu, että Autodeltalla on modifioitu softa. Enempää en ole asiaa vaivautunut tutkimaan kun mielestäni nykyiselläänkin vaihdot ovat riittävän nopeita. Varmaan Delta-autostakin saa jotain vakiopäivityksiä vanhempiin versioihin, mutta nopeuteen ne ei kai vaikuta, toimintavarmuuteen ilmeisesti kylläkin.
Vaihteensiirto nopeutuu kun kierrokset ovat yli 5000rpm ja kaasu pohjassa = sport toiminto, ei erillistä nappia. - Sportwagon
Siitä mitään kaasua tarvitse pois ottaa, vaihtaa sitten ylös- tai alaspäin. Annat vain syöttöä ja painelet nappeja tai tönit kepistä.
Ohitettaessa ajelet esim. 5-vaihteella niin painat vain lisää kaasua ja heität kolmoselle. Auto heittää itse välikaasua ja sitten mennään... - Alfista
Originali kirjoitti:
http://www.gentleman.no/156/forum_posts.asp?TID=137&PN=1
Kts. Shannow:n juttu. Siinä on mainittu, että Autodeltalla on modifioitu softa. Enempää en ole asiaa vaivautunut tutkimaan kun mielestäni nykyiselläänkin vaihdot ovat riittävän nopeita. Varmaan Delta-autostakin saa jotain vakiopäivityksiä vanhempiin versioihin, mutta nopeuteen ne ei kai vaikuta, toimintavarmuuteen ilmeisesti kylläkin.
Vaihteensiirto nopeutuu kun kierrokset ovat yli 5000rpm ja kaasu pohjassa = sport toiminto, ei erillistä nappia.Joo, tuon kyllä tiesinkin jo. Hankalaa on se, että noilla kierroksilla vauhtia on jo kakkoselta kolmosellekin vaihtaessa monella tiellä yli sallitun ja motarilla harvoin tulee käytyä kakkosella.
Mielestäni tuo kierrosraja pitäisi olla jossain 3000-4000 välillä. Koneessa on kyllä se kova vääntöpiikki tasan 3000rpm, joka hankaloittaa ajamista. Vai onko omastani vain jokin säädin jumissa (nokat/imusarja tms) - Originali
Alfista kirjoitti:
Joo, tuon kyllä tiesinkin jo. Hankalaa on se, että noilla kierroksilla vauhtia on jo kakkoselta kolmosellekin vaihtaessa monella tiellä yli sallitun ja motarilla harvoin tulee käytyä kakkosella.
Mielestäni tuo kierrosraja pitäisi olla jossain 3000-4000 välillä. Koneessa on kyllä se kova vääntöpiikki tasan 3000rpm, joka hankaloittaa ajamista. Vai onko omastani vain jokin säädin jumissa (nokat/imusarja tms)Joo se vääntöpiikki on vähän kun diiselissä sillä erotuksella, että diiseleissä ei sen jälkeen tapahdukaan enää mitään. Vähän hämäävä ominaisuus selen kanssa. Jos tosissaan haluut nopeuttaa vaihtoja niin pistä mailia autodeltaan ja kysy mitä olis tarjolla softapuolella.
- jjj
ottaa kaasua pois jos vaihtaa napeista. Vaihteiston ohjelma tekee itse kaasun noston ja pienemmälle vaihdettaessa välikaasun. Kaasu siis pidetään vakiona vaihdettaessa tai seurauksena on hupaisia "etunojia" aina vaihtotilanteessa, jos nostat kaasua.
- Alfista
Originali kirjoitti:
Joo se vääntöpiikki on vähän kun diiselissä sillä erotuksella, että diiseleissä ei sen jälkeen tapahdukaan enää mitään. Vähän hämäävä ominaisuus selen kanssa. Jos tosissaan haluut nopeuttaa vaihtoja niin pistä mailia autodeltaan ja kysy mitä olis tarjolla softapuolella.
Taannoin keskustellessani ko liikkeeseen, jäi asia ilmaan. Sain sen käsityksen, että heillä olisi myös mahdollisuus kysellä Selen softapäivityksiä.
- Jönsson
...kahdesta Selespeedistä.
Selespeed ei ole tavallinen automaattivaihde hydraulisine momentinmuuntimineen, vaan kyseessä on kova aski, jossa vaihteistorobotti hoitaa hydraulisesti ne tehtävät, joita sinä tai musta laatikko sähköisin impulssein sille annat.
Vastaava vaihteisto on käytössä nykyaikaisissa ralliautoissa ja Formula ykkösissä.
Vaihteistoa ohjaillaan ohjauspyörässä olevilla napeilla tai eteen-taakse liikkuvalla (sekventaali) vaihdekepillä.
Vaihteen vaihtamiseksi ei tarvitse tehdä mitään muuta eikä lopulta välttämättä edes sitäkään, sillä jos et itse älyä vaihtaa isommalle, robotti tekee sen puolestasi, kun kierroslukumittari siirtyy 7000:een. Robotti ei anna sinun rikkoa autoa. Se ei anna myöskään sammuttaa sitä liian suurella vaihteella, vaan pudottaa pienemmälle, kun kierrosluku laskee tuhannen tietämiin.
Lisäksi vaihteistossa on täysautomaattitoiminto, jolloin vaihtamiset ylös ja alas tapahtuvat jo järkevämmissä kierrosluvuissa, jopa ajotilannetta tunnustellen, mutta tätä on pidettävä vain lisäominaisuutena - perinteiseen automaattiin tykästynyt ei ehkä tästä automaatiosta innostu. Perinteiseen tomaattiin verrattuna ensimmäinen havainto on se, että selespeed ei ryömi. Toinen havainto on se, että veto katkeaa vaihdettaessa.
Ominaisuudet pähkinänkuoressa
ajamisen vaivattomuus
voi itse valita vaihteet
ei hukkaa voimaa
ei lisää pa-kulutusta
ei nosta painoa
edullinen (verrattuna täysautomaattiin)
- kallis (verrattuna manuaaliin)
- eräissä tilanteissa kulmikas käytös
- nykäisy, vedon katkeaminen (vrt. automaattiin)
- sähköperäisiä toimintahäiriöitä- Originali
Onko esiintynyt sähköperäisiä toimintahäiriöitä JTS:ssäkin? Omassani ei mitään havaintoa sellasista ainakaan vielä.
- J..
Originali kirjoitti:
Onko esiintynyt sähköperäisiä toimintahäiriöitä JTS:ssäkin? Omassani ei mitään havaintoa sellasista ainakaan vielä.
Jts:ssä en ole häiriöitä havainnut. Auto on ollut alla 7 kk., joten vielä ei saisi mitään tietysti ollakaan, mutta toisaalta kilometrejä on kertynyt jo 40 000. Pellin alla risteilevät, eristysnauhalla viimeistellyt sähköjohdot vaikuttavat kyllä ihan yhtä ammattimaisesti (ammattikoulumaisesti) asennetuilta kuin edellisessäkin, joten mielenkiinnolla jään odottamaan.
- Utelias
Tämä selvensi asiaa. Eli kyse ei todellakaan ole auotmaatista. Täytynee ilmoittaa myyjälle, etten tarvitsekaan 156 Selespeed:n koeajoa. Säästyy aikaa sen itselle oikean etsimisessä.
- Originali
Utelias kirjoitti:
Tämä selvensi asiaa. Eli kyse ei todellakaan ole auotmaatista. Täytynee ilmoittaa myyjälle, etten tarvitsekaan 156 Selespeed:n koeajoa. Säästyy aikaa sen itselle oikean etsimisessä.
...löytyvät Alfoista Q-system ja Sportronic -nimillä. Ensimmäinen 156:ssa ja jälkimmäinen 166:ssa. Ne ovat ZF:n tekemiä automaatteja joissa myös kepistä toimiva käsivalintamahdollisuus (= esim. Porschen ja Audin Tiptronic). Tavallisessa automaatissa siitä ei mielestäni kuitenkaan ole mitään hyötyä että saa vaihtaa itse.
- Alfista
Alfan selespeedissä on mielestäni vaihdekepin vaihtosuunnat väärinpäin. Eteenpäin tökitään suurempaa ja taakse pienempää. Rallivehkeissä, ratavehkeissä, mersussa ja mm bemarissa suunta on toisin, mielestäni oikein päin.
Onko kukaan vaihtanut esim kepin kytkimiä ristiin vaihtaakseen toimintasuuntaa???- Originali
Toi olisi muuten hyvä idea. Jos joku tuon toteuttaa niin ottakoon kuvia ja tehköön ohjeet niin minäkin voin kokeilla (tosin sitten vasta kun takuu on ohi, voisivat huollossa ihmetellä)
- Jönsson
Kaikkeen tottuu, sanoi Manninen, kun paskaa söi, mutta minusta kepin suunta on oikea.
Kepin eteenpäin työntäminen on merkki eteenpäin menosta. Mitä isommalla ajetaan, sitä etenevämpää meno yleensä on. Tämä on minusta harvinaisen loogista. "Eteenpäin elävän mieli" sanoi Leinokin aikoinaan.
Myös kepin taapääin kiskominen esim. ohitustilanteessa pienemmälle vaihdettaessa on mitä luontevinta ainakin automaattivaihteista käsin kepittäneelle.
Ja löytyypä yhtymäkohta traktoreidenkin pikavaihteista: niidenkin logiikkaan kuuluu, että eteenpäin isommalle. - SKJ
Jönsson kirjoitti:
Kaikkeen tottuu, sanoi Manninen, kun paskaa söi, mutta minusta kepin suunta on oikea.
Kepin eteenpäin työntäminen on merkki eteenpäin menosta. Mitä isommalla ajetaan, sitä etenevämpää meno yleensä on. Tämä on minusta harvinaisen loogista. "Eteenpäin elävän mieli" sanoi Leinokin aikoinaan.
Myös kepin taapääin kiskominen esim. ohitustilanteessa pienemmälle vaihdettaessa on mitä luontevinta ainakin automaattivaihteista käsin kepittäneelle.
Ja löytyypä yhtymäkohta traktoreidenkin pikavaihteista: niidenkin logiikkaan kuuluu, että eteenpäin isommalle.Vaikka itselläni ei ole todellista syytä tiedossa vaihtamissuuntaan, on mielestäni looginen selitys G-voimilla.
Esim. kiihdytettäessä tehokkaalla autolla on kättä huomattavasti hankalampi työntää eteenpäin kuin vetää taaksepäin ja sama toisin päin jarrutettaessa.
Am I right? - Jönsson
SKJ kirjoitti:
Vaikka itselläni ei ole todellista syytä tiedossa vaihtamissuuntaan, on mielestäni looginen selitys G-voimilla.
Esim. kiihdytettäessä tehokkaalla autolla on kättä huomattavasti hankalampi työntää eteenpäin kuin vetää taaksepäin ja sama toisin päin jarrutettaessa.
Am I right?Ainakin omassa Selespeedissäni G-voimat pysyvät kiihdystyksessä sen verran maltillisina, että kättä pystyy vielä jotenkuten liikuttamaan eteenkinpäin.
- Originali
Jönsson kirjoitti:
Ainakin omassa Selespeedissäni G-voimat pysyvät kiihdystyksessä sen verran maltillisina, että kättä pystyy vielä jotenkuten liikuttamaan eteenkinpäin.
mutta GTA Selespeedissä, jota Italkon ei ymmärrä suomeen edes tuoda, saattaa G-voimat jo ylittääkkin heikomman kuskin käsivoimat :)
- Jönsson
Originali kirjoitti:
mutta GTA Selespeedissä, jota Italkon ei ymmärrä suomeen edes tuoda, saattaa G-voimat jo ylittääkkin heikomman kuskin käsivoimat :)
normaalilla keppivaihteellakin hämmennettäessä 3:sta ja 5:sta joutuu tökkimään vastakarvaan.
Mutta mikäs siinä, yks tykkää aiteestä, toinen tyttärestä, todellinen pelimies molemmista. Itselleni nykyinen vaihtamissuunta passaa. Mersun vastaavan systeemin puikkoihin jos joutuisi, olisivat idiootinestotoiminnot todella tarpeen.ö - Alfista
Jönsson kirjoitti:
normaalilla keppivaihteellakin hämmennettäessä 3:sta ja 5:sta joutuu tökkimään vastakarvaan.
Mutta mikäs siinä, yks tykkää aiteestä, toinen tyttärestä, todellinen pelimies molemmista. Itselleni nykyinen vaihtamissuunta passaa. Mersun vastaavan systeemin puikkoihin jos joutuisi, olisivat idiootinestotoiminnot todella tarpeen.öAsiasta on kuulemma autotehtaiden välinen sopimus, jonka mukainen Alfan nykyinen tökkimissuunta on. Itse tykkäisin päinvastoin.
- Anonyymi
Jeesus rakastaa sinua ❤️✝️
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1011641- 2101517
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos591010Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31990Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K55809En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k49771Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49765Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.36725The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut5712Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉54702