Tässäpä järjestyksessä vakavimmista onnettomuuksien aiheuttajista alkaen rajoitintarpeita.
1. Rattijuopot ovat suurin yksittäinen vakavien onnettomuuksien aiheuttajaryhmä, eli näistä päästäisiin kaikkiin autoihin, käytettyihinkin, asennettavalla alkolukolla.
2. Seuraavaksi eniten onnettomuuksia sattuu ajo-, tai arviovirheiden seurauksena. Tuohon on vaikea keksiä onnettomuuksia estävää rajoitinta, mutta tekemällä autosta "älykkäämpi" kuin kuljettajasta, ehkä sekin onnistuu. Tietokone siis korjaamaan kuljettajan tekemiä virheitä.
3. Sitten on listalla sairaskohtaus, tai väsymys. On siis valmistettava laitteisto tarkkailemaan kuljettajan elintoimintoja ja niiden heiketessä tietokone ohjaa auton tien sivuun ja pysäyttää. Väsymykseen auttaa herätyskello, eli kuskille ns. "kuolleen miehen kytkin"'.
4. Sääntörikkomus seuaavaksi. Jaapajaa, tietokoneeseen sääntötiedosto ja nuhtelemaan autoilijaa heti rikkomuksen tultua tiedostoon.
5. Sitten keli. Kaikki eivät selvästikään huonoa keliä omin silmin näe, eivätkä muutenkaan tiedosta, joten kelin seurantakin on siirrettävä kuljettajalta tietokoneelle ja sitä kautta auton hallintaa kontrolloivalle elektroniikalle.
6. Itsemurha. Kyse ei ole onnettomuudesta, sillä tekohan on tahallinen. Tietokone voisi kuitenkin ottaa tietyissä tilanteissa auton ohjaukseensa ja väistää vastaantulijan kuljettajan tahdosta riippumatta.
7. Väärä tilannenopeus. Tietokoneet avuksi tässäkin.
8. Hirvi. No joo, tienvierustat aidattava, mutta se ei riitä, joten autoihin hirvitutkat, jotka automaattisesti hidastavat auton nopeutta ja tarvittaessa pysäyttävät kokonaan.
9. Huonot renkaat. No jee, tämä on tärkeämpi asia kuin kuvitellaan. Ehdottomasti pakolliseksi kaikkiin autoihin automaattinen renkaiden kuntoa tarkkaileva järjestelmä ja siihen liitetty ajonesto.
10. Viimeisenä sitten se paljon puhuttu ylinopeus! Usein ehdotetulla 130:n rajoittimella voitaisiin estää ehkä 1 liikennekuolema/vuosi (oma arvio), tuskin enempää, eikä sitäkään edes joka vuosi. Tämä rajoitin olisi kuitenkin kaikkein tärkein ensimmäisenä toteuttaa, jotta liikenneturvallisuus paranisi roiman harppauksen.
Ylläolevan perusteena vanha usein käytetty taulukko, joka on ihan pätevä edelleen. Eivät asiat ole tuosta mihinkään muuttuneet: http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm
Rajoittimiako kaivataan? No okei!
35
893
Vastaukset
- kaikille vaan.
sieltä "selkeä ylinopeus" enemmänkin kuin 1.
>>rajoittimella vältyttäisiin
*rattijuoppojen hurjastelulta (alkolukon tukena)
*SELVIEN kuskien hurjastelulta
onhan näitä kun on menty kahtasataa päin puuta, talon seinää, pyöritty pellolle, ties mitä.. joka vuosi on USEITA tapauksia, missä poliisi saa kiinni YLI 130 km/h ajavan hurjastelijan. näiltä vältyttäisiin.
se parantaisi siltä osin liikenneturvallisuutta, mitä pienempi nopeus, sitä helpompi autoa on hallita, sitä enemmän reaktioaikaa ja sitä vähemmän autolla on LIIKE-ENERGIAA viattomien sivullisten murskaamiseen.
itselleni jäi aikoinaan mieleen yksi uutinen, jossa auto oli ajanut noin kahtasataa maantiellä ja kuski oli menettänyt auton hallinnan. auto oli lähtenyt pyörimään ympäri ja osunut ojarumpuun. lehden etusivulla oleva mäsäksi mennyt auto, oli täsmälleen samanlainen kuin kaverini tuolloinen eka auto. soitin heti kaverilleni ja kysyin että "ootko hengissä", mutta onneksi se oli joku toinen kuka ojaan oli ajanut.
-mietippä millaista on lukea jos oma läheinen oikeasti kuolisi tuollaisen ylinopeuden takia? ihan jo autoilijan turvallisuuden takia tuo olisi hyvä, mutta vielä parempi muiden turvallisuuden kannalta.
entä se poliisin yliajo kälviällä? jos rajoitin olisi ollut pakollinen, ei sitä ehkä olisi tapahtunut. poliisien olisi myös helpompi takaa-ajaa rajoitettuja siviili-autoja.Jos autoissa olisi alkolukot, niin se Kälviän kuski ei olisi ajanut mitään nopeutta millään autolla.
Jos autoissa olisi ajokortilla toimiva käynnistysjärjestelmä, niin korttinsa menettäneet ja alaikäiset, autovarkaat ym. eivät autoilisi.
Ylinopeus on mukana esim. itsaritapauksissa ja rattijuoppojen hulluissa kaahailuissa, mutta onnettomuuksien syyt eivät ole juuri koskaan ylinopeuksissa.- tuli mieleen?
Juuri näin yksi esimerkki, missä kuski ajoi 200 ja nyt kaikkien pitäisi ajaa 80km/h... huhhuh pohja pois sun jutuilta.
- voitaisiin
Kairakettu kirjoitti:
Jos autoissa olisi alkolukot, niin se Kälviän kuski ei olisi ajanut mitään nopeutta millään autolla.
Jos autoissa olisi ajokortilla toimiva käynnistysjärjestelmä, niin korttinsa menettäneet ja alaikäiset, autovarkaat ym. eivät autoilisi.
Ylinopeus on mukana esim. itsaritapauksissa ja rattijuoppojen hulluissa kaahailuissa, mutta onnettomuuksien syyt eivät ole juuri koskaan ylinopeuksissa.kuitenkin poistaa, sillä nämä järjettömät nopeudet voivat kuitenkin välillisesti vaikuttaa onnettomuuteen. ajetaan kahtasataa huvimielessä, ei huomata seurata tietä ja sitten rengas käy ojan puolella ja naps
- autoille.
tuli mieleen? kirjoitti:
Juuri näin yksi esimerkki, missä kuski ajoi 200 ja nyt kaikkien pitäisi ajaa 80km/h... huhhuh pohja pois sun jutuilta.
"kuski ajoi 200 ja nyt kaikkien pitäisi ajaa 80km/h."
-jos kaipaat lisää esimerkkejä, niin lue lehdistä viikonlopun hurjastelijoista, niitä on usein. tuo jäi mieleen, koska siinä luulin että kaverini oli ajanut kahtasataa ojaan ja kuollut :( varmaan jäisi sinunkin mieleesi, jos sinulla on kavereita ja tunteita?
-niin mistä olet poiminut tuon 80 km/h, mutta rajoitin tulisi asentaa 130 km/h, koska suomessa laillinen suurin nopeus on 120 km/h moottoritiellä ja mittarivirhe huomioitaisiin tuolla 10 km/h, eli rajoitin 130 km/h. silloin rajoitin ei haittaisi normaalia ajoa.
ja vaikka juopoille onkin alkolukko, niin ei nopeudenrajoittimesta olisi lisänä mitään haittaa. ja se estäisi selvänä ajavien kuljettajien hurjastelut, mitä alkolukko ei estä. - .....
autoille. kirjoitti:
"kuski ajoi 200 ja nyt kaikkien pitäisi ajaa 80km/h."
-jos kaipaat lisää esimerkkejä, niin lue lehdistä viikonlopun hurjastelijoista, niitä on usein. tuo jäi mieleen, koska siinä luulin että kaverini oli ajanut kahtasataa ojaan ja kuollut :( varmaan jäisi sinunkin mieleesi, jos sinulla on kavereita ja tunteita?
-niin mistä olet poiminut tuon 80 km/h, mutta rajoitin tulisi asentaa 130 km/h, koska suomessa laillinen suurin nopeus on 120 km/h moottoritiellä ja mittarivirhe huomioitaisiin tuolla 10 km/h, eli rajoitin 130 km/h. silloin rajoitin ei haittaisi normaalia ajoa.
ja vaikka juopoille onkin alkolukko, niin ei nopeudenrajoittimesta olisi lisänä mitään haittaa. ja se estäisi selvänä ajavien kuljettajien hurjastelut, mitä alkolukko ei estä.pohja pois kuten sanoin, pelkkiä yksittäisiä esimerkkejä. Nopeusrajoitus on rajoitus ja sitä ei nämä kaaharit noudata. Missä vika mietipä.
Mietipä myös sitä, että 130kmh on aivan järjetön nopeus missään ajettavaksi. Kantakaupungissa saa ajaa vain 30kmh. 130 on niin järjettömän kova vauhti. - autoille...
..... kirjoitti:
pohja pois kuten sanoin, pelkkiä yksittäisiä esimerkkejä. Nopeusrajoitus on rajoitus ja sitä ei nämä kaaharit noudata. Missä vika mietipä.
Mietipä myös sitä, että 130kmh on aivan järjetön nopeus missään ajettavaksi. Kantakaupungissa saa ajaa vain 30kmh. 130 on niin järjettömän kova vauhti."130kmh on aivan järjetön nopeus missään ajettavaksi. Kantakaupungissa saa ajaa vain 30kmh. 130 on niin järjettömän kova vauhti."
-juuri näin. tämän takia rajoittimet olisi saatava. esimerkkejä löytyy kun etsit, siinä pohjaa. - että silleen
..... kirjoitti:
pohja pois kuten sanoin, pelkkiä yksittäisiä esimerkkejä. Nopeusrajoitus on rajoitus ja sitä ei nämä kaaharit noudata. Missä vika mietipä.
Mietipä myös sitä, että 130kmh on aivan järjetön nopeus missään ajettavaksi. Kantakaupungissa saa ajaa vain 30kmh. 130 on niin järjettömän kova vauhti.kyllähän se rajoitin kivasti hillitsee
voitaisiin kirjoitti:
kuitenkin poistaa, sillä nämä järjettömät nopeudet voivat kuitenkin välillisesti vaikuttaa onnettomuuteen. ajetaan kahtasataa huvimielessä, ei huomata seurata tietä ja sitten rengas käy ojan puolella ja naps
Moniko tuolla nyt muka ajaa kahtasataa huvimielessä niin, että unohtaa seurata tietä? Hehheh, ei varmasti kukaan. Sitäpaitsi tienvarret alkaa olla jo niin kameratolppia täynnä, että mitään muuta rajoitinta ei ole tarpeen kehitellä.
Tiedätkö muuten, että ne kameratolpat ovat näkyvä todiste siitä, että ylinopeus ei ole ollenkaan niin vaarallista kuin uskotellaan? Ai mitenkö? No, minäpä selitän. Siis poliisin velvollisuushan on puuttua muuta liikennettä vaarantavaan ajoon keskeyttämällä kyseinen ajo. Keskeyttääkö kameratolpat ylinopeutta ajaneen matkan? No ei tietenkään, sakko tulee joskus jälkikäteen postitse, jos edes tulee (monta kuukautta (n.4) sitten minulle välähti tolppasalama, mutta ei ole tullut postia. Aiemmin sen tolpan kohdalta alkoi 80:n jälkeen 60:n rajoitus, mutta kameratolpan pystyttämisen jälkeen se 60:n merkki siirrettiin 250 m aikaisemmaksi. Samalla tieosalla saa vastakkaiseen suuntaan ajaa 80 km/h).
Koska kameratolpilla ei siis keskeytetä "liikennettä vaarantavaa" ajoa, niin ylinopeutta ei pidetä oikeasti liikennettä vaarantavana.- ....
autoille... kirjoitti:
"130kmh on aivan järjetön nopeus missään ajettavaksi. Kantakaupungissa saa ajaa vain 30kmh. 130 on niin järjettömän kova vauhti."
-juuri näin. tämän takia rajoittimet olisi saatava. esimerkkejä löytyy kun etsit, siinä pohjaa.Melkoinen rinnastus. Helvetti että naurattaa sun jutut. Anyway mihinkä lukemaan laittaisit rajoittimen? 130 on noin 100 liikaa kaupunkiin.
- ....
että silleen kirjoitti:
kyllähän se rajoitin kivasti hillitsee
Ehkä rajoitin voisi kaltaisillesi sopia eli sitä haettaisiin itse jos tietää, ettei pysty hillitsemään itseään ja noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Sen sijaan niille, jotka siihen pystyvät on rajoitin turha eli poikkeuksia lukuunottamatta kaikille autoilijoille.
- miksi terveen kansalaisen
että silleen kirjoitti:
kyllähän se rajoitin kivasti hillitsee
joka haluaa noudattaa alkia ja asetuksia pitäis vastustaa rajoitinta. tuleeko hän siitä kärsimään liikaa? ihan sama asia kun nuristaan poliiseista tien päällä että ois muutaki tekemistä ä siksikö että saat aja rauhassa kovaa ja tehdä yleensäkin mitä tykkäät. MINUN MIELESTÄNI mitään säädästä ei ole kiusaksi asetettu minua ei häiritse poliisien tutkat, ei linnunpelättimet, eikä rajoitukset. sitä en ymmärrä miksi niin monia häiritsee. itsekkyyttä vissiin. pitää koheltaa niilläpeltilehtmillä täysillä koska varaa autossa ja/tai kukkarossa.
- kännissä?
miksi terveen kansalaisen kirjoitti:
joka haluaa noudattaa alkia ja asetuksia pitäis vastustaa rajoitinta. tuleeko hän siitä kärsimään liikaa? ihan sama asia kun nuristaan poliiseista tien päällä että ois muutaki tekemistä ä siksikö että saat aja rauhassa kovaa ja tehdä yleensäkin mitä tykkäät. MINUN MIELESTÄNI mitään säädästä ei ole kiusaksi asetettu minua ei häiritse poliisien tutkat, ei linnunpelättimet, eikä rajoitukset. sitä en ymmärrä miksi niin monia häiritsee. itsekkyyttä vissiin. pitää koheltaa niilläpeltilehtmillä täysillä koska varaa autossa ja/tai kukkarossa.
Jos sinua häiritsisi, tykkäisit ajella osmo soininvaaran mukaan kännissä lasten päälle. Hyvä homma, että rajoitin kelpaa.
- ...
4. Ylinopeus on sääntörikkomus.
7. Ylinopeus on väärä tilannenopeus.Sääntörikkomus voi olla jotain muutakin kuin ylinopeus.
Väärä tilannenopeus voi olla jotain muutakin kuin ylinopeutta ja väärää tilannenopeutta voi siis olla huomattavasti alle sallitunkin ajaminen.
Ihmekö tuo on, jos onnettomuuksia sattuu tuollaisella ajatuksenjuoksulla varustetuille?- ......
Kairakettu kirjoitti:
Sääntörikkomus voi olla jotain muutakin kuin ylinopeus.
Väärä tilannenopeus voi olla jotain muutakin kuin ylinopeutta ja väärää tilannenopeutta voi siis olla huomattavasti alle sallitunkin ajaminen.
Ihmekö tuo on, jos onnettomuuksia sattuu tuollaisella ajatuksenjuoksulla varustetuille?on yhtä helppo ottaa pois päältä kuin kirjoittää tänne viesti. Aivan turhaa rahan ja ajan haaskausta nuo rajottimet tavalliselle tallaajalle.
- sitä nyt
...... kirjoitti:
on yhtä helppo ottaa pois päältä kuin kirjoittää tänne viesti. Aivan turhaa rahan ja ajan haaskausta nuo rajottimet tavalliselle tallaajalle.
uhoaa ottavansa sen pois päältä, mutta sen toiminta voitaisiin testata katsastuksissa. sen poistamisesta suuret sakot, ja jos ajaisit yksin yli 130 km/h niin ei menisi aikaakaan kun joku soittaisi poliisille että täällä on joku torvi poistanut rajoittimensa. ja jos poliisi saa sun rekkarin soittajalta, niin ne tulevat kotiisi kattomaan autoasi :)
ja alkuhötäkän laannuttua ihmiset huomaisivat, ettei rajoittimesta ole mitään haittaa normaalikäytössä, joten sen poistoyrityksetkin jätettäisiin tekemättä. tavalliset tallaajat ovat kuitenkin niitä, jotka ajavat järjettömiä ylinopeuksia. - rajoittimet kaikille.
Kairakettu kirjoitti:
Sääntörikkomus voi olla jotain muutakin kuin ylinopeus.
Väärä tilannenopeus voi olla jotain muutakin kuin ylinopeutta ja väärää tilannenopeutta voi siis olla huomattavasti alle sallitunkin ajaminen.
Ihmekö tuo on, jos onnettomuuksia sattuu tuollaisella ajatuksenjuoksulla varustetuille?kokeneeksi autoilijaksi? mutta silti vastustat nopeudenrajoitinta henkilöautoihin, tunnustettuasi kuinka vähä-älyisiä jotkut ovat liikenteessä? laitappa kunnon lista tähän että mitä haittaa rajoittimesta olisi, muuta kuin ihmishenkien pelastuminen tai sivullisen tuhojen vähentyminen?
rajoittimen tapauksessa on kyse poistaa kaikki järjettömät ylinopeudet, niitä on silti enemmän kuin yksi, ainakin yksi/kuukausi. kesäisin enemmänkin, jos olet uutisia seurannut.
-normaalikäyttäjälle rajoittimesta ei pitäisi olla haittaa, saat ajettua 120 moottoritiellä kuten ennekin, sata satasen alueella, kuten ennenkin, vain järjettömät ylinopeudet poistetaan. rajoittimet kaikille. kirjoitti:
kokeneeksi autoilijaksi? mutta silti vastustat nopeudenrajoitinta henkilöautoihin, tunnustettuasi kuinka vähä-älyisiä jotkut ovat liikenteessä? laitappa kunnon lista tähän että mitä haittaa rajoittimesta olisi, muuta kuin ihmishenkien pelastuminen tai sivullisen tuhojen vähentyminen?
rajoittimen tapauksessa on kyse poistaa kaikki järjettömät ylinopeudet, niitä on silti enemmän kuin yksi, ainakin yksi/kuukausi. kesäisin enemmänkin, jos olet uutisia seurannut.
-normaalikäyttäjälle rajoittimesta ei pitäisi olla haittaa, saat ajettua 120 moottoritiellä kuten ennekin, sata satasen alueella, kuten ennenkin, vain järjettömät ylinopeudet poistetaan.Sille nopeusrajoittimelle ei ole mitään tarvetta ainakaan ensimmäisenä. Kunhan nuo kaikki luettelemani parannukset on ensin tehty, eikä tiestönkään ajantasaistamisesta haittaa olisi, niin sitten voitaisiin katsoa, että onko ko. nopeusrajoittimelle mitään tarvetta. Tuskin olisi.
Kuten siitä taulukosta selviää, niin ylinopeudet eivät ole ongelma. Lisäksi 130:n rajoittimella varustetulla autolla pääsisi edelleen satasen ylinopeutta 30:n rajoituksella, eikö se olekaan järjetön ylinopeus?- autoille....
Kairakettu kirjoitti:
Sille nopeusrajoittimelle ei ole mitään tarvetta ainakaan ensimmäisenä. Kunhan nuo kaikki luettelemani parannukset on ensin tehty, eikä tiestönkään ajantasaistamisesta haittaa olisi, niin sitten voitaisiin katsoa, että onko ko. nopeusrajoittimelle mitään tarvetta. Tuskin olisi.
Kuten siitä taulukosta selviää, niin ylinopeudet eivät ole ongelma. Lisäksi 130:n rajoittimella varustetulla autolla pääsisi edelleen satasen ylinopeutta 30:n rajoituksella, eikö se olekaan järjetön ylinopeus?tuota ei voi maksiminopeuden rajoittimella poistaa, jos ajaa 30 alueella 130, sekin on järjetön ylinopeus mutta eipä ainakaan pääsisi enää lujempaa. mutta nopeudenrajoittimen tehtävä on poistaa ne yli 130 ylinopeudet. säästyisi samalla luontoa ja polttoainetta, kun ajettaisiin hiljempaa.
onhan autoihin kehitteillä jotain nopeusrajoituksen tunnistimia, jotka tunnistaisivat liikennemerkin, mutta ovat varmaan vielä kokeiluasteella. - rajoitinta?!?
Kairakettu kirjoitti:
Sille nopeusrajoittimelle ei ole mitään tarvetta ainakaan ensimmäisenä. Kunhan nuo kaikki luettelemani parannukset on ensin tehty, eikä tiestönkään ajantasaistamisesta haittaa olisi, niin sitten voitaisiin katsoa, että onko ko. nopeusrajoittimelle mitään tarvetta. Tuskin olisi.
Kuten siitä taulukosta selviää, niin ylinopeudet eivät ole ongelma. Lisäksi 130:n rajoittimella varustetulla autolla pääsisi edelleen satasen ylinopeutta 30:n rajoituksella, eikö se olekaan järjetön ylinopeus?Pääsee sitten ajamaan vaikka 200 km/h ylinopeutta!
- huhuhu
Melkoista vähättelyä, kun jokainen tietää, että lähes kaikki ajavat jatkuvaa ylinopeutta. Pienikin ylinopeus lisää onnettomuusriskiä merkittävästi ja todellisuudessa ylinopeus on osatekijä 99% onnettomuuksissa.
- ylinopeus
ei juuri aiheuta onnettomuuksia.
"Pienikin ylinopeus lisää onnettomuusriskiä merkittävästi ja todellisuudessa ylinopeus on osatekijä 99% onnettomuuksissa."
Tuon typerän väitteesi tueksi et löydä faktaa mistään! Olet muutenkin heikoilla tuon mutuväitteesi kanssa ja hyvä esimerkki uskovaisen hihhulin kaltaisesta kusetetusta hölmöstä.- ylinopeus
Kairakettu kirjoitti:
"Pienikin ylinopeus lisää onnettomuusriskiä merkittävästi ja todellisuudessa ylinopeus on osatekijä 99% onnettomuuksissa."
Tuon typerän väitteesi tueksi et löydä faktaa mistään! Olet muutenkin heikoilla tuon mutuväitteesi kanssa ja hyvä esimerkki uskovaisen hihhulin kaltaisesta kusetetusta hölmöstä.vaan ajoneuvojen nopeus ero on se mikä aiheuttaa kolareja ja toinen on asenne vika. Yksi vetää jonoa kilometri tolkulla perässä ja joltain menee hermot jonossa ja ohittaa koko letkan hurjaa yli nopeutta käyttäen.Tässäkin tilantessa kumpaakin voi syyttää itse keskeisyydestä ja vaaran aiheuttamisesta(toista liikenteen estämisesiä ja toista liikenteen vaarantamisesta).
- on myös tarjolla
Nyt on kairaketulla järki jäänyt matkan varrelle. Eikö muka yhdeksässä vuodessa ole mikään voinut muuttua!? Ihan turhaan kirjoitit noin pitkän kirjoituksen. Käytä paljon tuoreampia faktoja! Niitä löytyy vaikkapa täältä: http://pxweb2.stat.fi/Database/StatFin/lii/ton/ton_fi.asp
- The Rat
En huomannut linkittämiesi tilastojen sisältävän tietoa onnettomuuden aiheuttavasta tekijästä, tai ainakaan sen perusteella en tuota saanut lajiteltua.
Miksiköhän muuten? Kenties siksi, että tilanne on pitkälti sama kuin melkein kymmenen vuotta sitten... :)
No jaa, oikeasti minä ihmettelen, mitä ylinopeus voi aiheuttaa noinkin monta onnettomuutta. Taitaa vain olla niin, että kaikki nopeusrajoitusta selkeästi ripeämmät, väärää tilannenopeutta käyttävät on listattu tuohon sarakkeeseen. Ylinopeus on vain lakitekninen kikka... :) Rattijuopot edelleen suurin yksittäinen liikennekuolemien aiheuttajaryhmä. Tuolta tilastokeskuksen sivuilta saa kyllä väännettyä asiat sellaiseksi kuin haluaa. Sieltä nimittäin selviää, että 120 on nopeusrajoituksista kaikkein turvallisin, jopa turvallisempi kuin turvallisena pidetyt 30 ja 40 ja 80 on sitten kaikkein vaarallisin. Miksi sitten Suomessa ei voida ottaa 120:n rajoituksia laajemmin käyttöön? Ihmishenkiä säästyisi paljon vuosittain.
Ylinopeus saadaan väännettyä myös mukaan moniin onnettomuuksiin, vaikka onnettomuuden varsinainen syy onkin aivan jokin muu.- jos korvien väli on tyhjä
Kairakettu kirjoitti:
Rattijuopot edelleen suurin yksittäinen liikennekuolemien aiheuttajaryhmä. Tuolta tilastokeskuksen sivuilta saa kyllä väännettyä asiat sellaiseksi kuin haluaa. Sieltä nimittäin selviää, että 120 on nopeusrajoituksista kaikkein turvallisin, jopa turvallisempi kuin turvallisena pidetyt 30 ja 40 ja 80 on sitten kaikkein vaarallisin. Miksi sitten Suomessa ei voida ottaa 120:n rajoituksia laajemmin käyttöön? Ihmishenkiä säästyisi paljon vuosittain.
Ylinopeus saadaan väännettyä myös mukaan moniin onnettomuuksiin, vaikka onnettomuuden varsinainen syy onkin aivan jokin muu."Ylinopeus saadaan väännettyä myös mukaan moniin onnettomuuksiin, vaikka onnettomuuden varsinainen syy onkin aivan jokin muu. "
Olen ihan samaa mieltä. Suurin syy löytyy ylinopeutta ajavan korvien välistä. jos korvien väli on tyhjä kirjoitti:
"Ylinopeus saadaan väännettyä myös mukaan moniin onnettomuuksiin, vaikka onnettomuuden varsinainen syy onkin aivan jokin muu. "
Olen ihan samaa mieltä. Suurin syy löytyy ylinopeutta ajavan korvien välistä.Vika löytyy nopeusrajoituksista päättävien korvien välistä. Konginkankaan onnettomuudestakin rangaistiin henkilöautoilijoita laajentamalla talvirajoitusalueita.
- asdfasd
Kairakettu kirjoitti:
Rattijuopot edelleen suurin yksittäinen liikennekuolemien aiheuttajaryhmä. Tuolta tilastokeskuksen sivuilta saa kyllä väännettyä asiat sellaiseksi kuin haluaa. Sieltä nimittäin selviää, että 120 on nopeusrajoituksista kaikkein turvallisin, jopa turvallisempi kuin turvallisena pidetyt 30 ja 40 ja 80 on sitten kaikkein vaarallisin. Miksi sitten Suomessa ei voida ottaa 120:n rajoituksia laajemmin käyttöön? Ihmishenkiä säästyisi paljon vuosittain.
Ylinopeus saadaan väännettyä myös mukaan moniin onnettomuuksiin, vaikka onnettomuuden varsinainen syy onkin aivan jokin muu.Siis pitäisikö kaikkien teiden olla moottoriteitä, jotta kaikkialla voitaisiin ajaa turvallisinta nopeutta?
Mitä tuohon tilastoon tulee, niin voisi vähän miettiä, kuinka monta "ajovirheen" aiheuttamaa kuolonkolaria yms. olisi vältetty alemmalla nopeudella (tai monessako olisi selvitty ilman henkilövahinkoja). Tuon taulukon taustakriteerit eivät ole lainkaan selviä. Niin kauan kun tutkimusmetodi on salainen, on viisainta luottaa intuitioon ja fysiikan lakeihin, jotka kertovat mm. liike-energian kasvavan nopeuden neliössä. Sekin on kognitiotieteilijöille tuttua, että nopeuden kasvaessa havainnot vähenevät (juu, se voi olla joskus hyvä juttu). Reaktioajat lyhenevät ja ihmisten kyky tehdä hyviä ratkaisuja pienenee. asdfasd kirjoitti:
Siis pitäisikö kaikkien teiden olla moottoriteitä, jotta kaikkialla voitaisiin ajaa turvallisinta nopeutta?
Mitä tuohon tilastoon tulee, niin voisi vähän miettiä, kuinka monta "ajovirheen" aiheuttamaa kuolonkolaria yms. olisi vältetty alemmalla nopeudella (tai monessako olisi selvitty ilman henkilövahinkoja). Tuon taulukon taustakriteerit eivät ole lainkaan selviä. Niin kauan kun tutkimusmetodi on salainen, on viisainta luottaa intuitioon ja fysiikan lakeihin, jotka kertovat mm. liike-energian kasvavan nopeuden neliössä. Sekin on kognitiotieteilijöille tuttua, että nopeuden kasvaessa havainnot vähenevät (juu, se voi olla joskus hyvä juttu). Reaktioajat lyhenevät ja ihmisten kyky tehdä hyviä ratkaisuja pienenee.Jos moottoritie on turvallisin, niin sellaisia on sitten rakennettava lisää, ainakin kaikki päätiet, joilla on paljon rekkaliikennettä.
Nopeuksia on jo alennettu aivan tarpeeksi ja aiheetta, eikä mainittavaa vaikutusta turvallisuuden paranemiseen ole ollut, ehkä pikemminkin on käymässä päinvastoin.
Tutustu vaikka Matti Korjulan kirjaan "Miksi rysähti", mieluummin kuin mietit pöhköjä fysiikan lakeja ja muuta höpöä.- asdfasd
Kairakettu kirjoitti:
Jos moottoritie on turvallisin, niin sellaisia on sitten rakennettava lisää, ainakin kaikki päätiet, joilla on paljon rekkaliikennettä.
Nopeuksia on jo alennettu aivan tarpeeksi ja aiheetta, eikä mainittavaa vaikutusta turvallisuuden paranemiseen ole ollut, ehkä pikemminkin on käymässä päinvastoin.
Tutustu vaikka Matti Korjulan kirjaan "Miksi rysähti", mieluummin kuin mietit pöhköjä fysiikan lakeja ja muuta höpöä.Moottoriteitä (turvallisia teitä) pitäisi tosiaan ehkä rakentaa lisää. Mutta vain ehkä, koska moottoriteillä on hintansa, eikä voida mitenkään laskea, onko kyseinen hinta ( lisääntynyt polttoaineenkulutus) halvempi hinta kuin suurempi raatoluku (- alemmat liikennemäärät).
Minua on joka tapauksessa vaikea saada uskomaan (pelkästään viittamalla johonkin yksittäiseen tutkielmaan, jota ei liene alistettu tieteelliseen tarkasteluun ja jota ei saa lukea ilmaiseksi netistä) nopeusrajoitusten kasvun johtavan pienempään määrään liikennetapaturmia.
Terve järki ei kerro 50 kuolleelle vuosittain, että heidän olisi pitänyt ottaa *keli* huomioon ajonopeutta valitessaan. Todennäköisesti he ovat ajaneet liikennemerkin "suosittelemaa" ajonopeutta lisättynä sakotuskynnyksellä. Eikä terve järki ole kertonut sadoille rattijuopoille (reippaasti yli 1 prom.) että olisi viisainta olla lähtemättä autolla.
Sikäli minulla ei mitään halua vähentää liikennekuolemia tai onnettomuuksia, kunhan niiden haitat kohdistuvat suoraan ajajiin. Sivulliset uhrit ovat se ongelma. Sekin voisi ratketa lokalisoimalla ja yksityistämällä ongelma: vakuutusmaksut pois ja korvaukset siirretään oikeusteitse syyllisen omaisilta uhrien omaisille. Tässäkin ongelma on enää se, ettei köyhällä törttöilijällä ole mitään ulosmitattavaa.
- menoa!
On mahtavaa lukea, miten amispojat ovat menneet aivan sekaisin kun moista ajatusta nopeusrajoittimista on kehdattu esittää. Siinähän menisi se elämän ainoa ilo ja sisältö. Jatkakaa itkemistä, me jatkamme nauramista!
- kiellettävä
Tie kohtaisten nopeuksien alittaminen ja ajonopeus erojen syntyminen ja siten ehkäistävä ohitus tilanteiden syntyminen. Tiellä ohitus tilanne on vaarallisin yksittäinen teko ja toinen on väärä asenne( väärä asenne ön vaarallinen traktorillakin vaikka nopeus on vain 40km/h).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke442604- 1252010
- 871688
- 1621309
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?681260- 511137
- 691092
- 611066
Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂671004Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t32977