En ole millään tavalla volkkareiden vastustaja - päinvastoin, olin jo hyvin lähellä ostaa tässä vuosi sitten -98 Passatin. Päädyin kuitenkin kompromissiratkaisuun ja ostin selvästi edullisemman Octavian. Hyviä pelejä varmasti molemmat.
Kovasti kuitenkin ihmettelen Golfin suosiota. Ja tarkoitan nyt etenkin ihan niitä kalleimpia malleja. Kaksikin kaveriani on nimittäin puolen vuoden kuluessa ostanut uutena Golf GTI:n. Hinta menee yli 30 tuhannen, jota en osaa pitää kovin edullisena. Arvostuskysymyksiähän nämä ovat, mutta itse en voi käsittää, miksi ostaa yli 30 kiloeurolla Golf, kun sillä saisi jo todella laadukkaita, luokkaa isompia tehokkaita autoja lähes merkiltä kuin merkiltä. Vaikka Golf onkin varmasti ominaisuuksiltaan laadukas ja hyvä auto, on sillä jotenkin minun mielestäni todella vanhenhentunut imago. Muodot eivät ainakaan minun silmääni miellytä ja muutenkin Golfista tulee samantyylisiä ajatuksia kuin Escortista viimeisinä vuosinaan. "Eikö vanha osaa jo lopettaa"... Mutta ilmeisesti suurimmalla osalla ei vastaavia fiiliksiä tule, kun tehdas luottaa uudessakin mallissaan yhä Golf-nimeen. Itse olin muuten myös ensimmäiset uuden Golfin kuvat nähtyäni aika pettynyt. Muistuttaa liikaa vanhaa Golfia. Jotain räväkämpää ulkoista uudistamista olisi tarvittu.
Miksi ostaa kallis Golf?
40
11969
Vastaukset
- golfisti
niille kavereille, jotka ostivat Golf GTI:n. Miksi heidän olisi pitänyt ostaa isompi auto, jos he eivät sitä tarvitse. Ei iso peltimäärä autoa paremmaksi tee. Ja mitä uuden Golfin ulkonäköön tulee, niin maltti on aina valttia auton myotoilussakin.
- Timppa
Itsekin olen ihmetellyt Golfin suosiota. Ja etenkin siitä ulkonäön ja imagon vanhahtavuudesta olin ajatellut juuri samalla tavalla. Mutta makuja tuntuu olevan monia ja joku haluaa ne rahansa siihen Golfiin laittaa. Mikäs siinä sitten.
- Matias
No kuten jo alunperin totesin, ei Golf ole ihan siellä suosikkilistani kärkipäässä. Ja Golf GTI:stä tulee väkisinkin mielikuva teinipojasta virittelemässä autoaan autotallin nurkalla. Eli jos sen tyyppistä autoa sellaisella rahasummalla olisi hakemassa, niin enköhän alkaisi pohtimaan jotain ihan muuta kuin Golfia. Jokaisella on omanlaisensa mielikuva autosta kuin autosta ja Golfin kohdalla omani on lähinnä hymyilevä. Mutta kuten sanoin, aika monet tuntuvat ppitävän ja siitä vaan. Hieman kuitenkin ihmetyttää perheellisten kavereideni into ostaa autoksi Golf kun lisätila ei varmaan olisi haitannut ja sillä rahalla olisi saanut vaikka mitä. Voin kuvitella kavereideni vaimot tuntien, että ei niissä perheissä ole oikein vaimolta ymmärtämystä löytynyt Golffin ostoon. Farmari-Passatti olisi ollut varmaan mieluisampi :)
- bmw
että toi GOlf GTI on aivan nuhanen paska! Siis järjetön tuotos tuohon hintaan vanha gtikin on jopa nopeempi!!!! paskalaitos tuo uus ei sillä vittu aja urpokaan paitsi joku homo kolFFi fani voi vittujee!
- pissat
mutta kyllä se "iso peltimäärä" tekee auton paremmaksi! Ainakin kun Passattia ja Golfia vertaa, niin ero ajettavuudessa on todella suuri (kummastakin on paljon kokemusta). Toki jos ajaa enimmäkseen kaupunkiajoa, niin silloin Golf on aivan hyvä valinta.
- golffari
niin juuri. miksi muuttaa vanhaa, hyväksi havaittua ja ennen kaikkea hyvin myynyttä kokonaisuutta. onhan golf jo pitkään ollut eniten myytyjä autoja.
- Polo
bmw kirjoitti:
että toi GOlf GTI on aivan nuhanen paska! Siis järjetön tuotos tuohon hintaan vanha gtikin on jopa nopeempi!!!! paskalaitos tuo uus ei sillä vittu aja urpokaan paitsi joku homo kolFFi fani voi vittujee!
tämän viestiketjun kypsin kommnetti.
- kaikki
golffari kirjoitti:
niin juuri. miksi muuttaa vanhaa, hyväksi havaittua ja ennen kaikkea hyvin myynyttä kokonaisuutta. onhan golf jo pitkään ollut eniten myytyjä autoja.
automerkit ajattelisivat samalla tavalla, niin ajelisimme vieläkin 80-luvun laatikkomallisilla autoilla ja kaasutinmoottoreilla.
- GoLoPaLLo
Omasta mielestäni IV koppanen golf on huomattavasti paremman näköinen kuin muiden vastaavien merkkien "pyöreät" mallit. Kysehän on juuri niistä makuasioista, joista ei voi oikeastaan väitellä. Kaipa ne kilpailijoittenkin GTI mallit maksavat n.30k€, joten mitenkään yltiökalliina en golffia pitäisi. Toivottavasti tulisi olemaan myös kestävä, koska juuri sellaisen hommasin.
- jare
Paras volkkari mitä on tehty on KUPLA! Kiitos, että sain kertoa mielipiteeni ja näkemiin.
- golf4
Golf on kaikin puolin hyvä ja laadukas auto. lisäksi siinä ei ole lainkaan erityisen ärsyttäviä piirteitä muotoilun tai muunkaan osalta.
Vaikka golf onkin hieman kalliimpi kuin muut vastaavan kokoiset autot, niin sen jälleenmyyntiarvokin on vastaavasti korkeampi ja syitä siihen voi jokainen miettiä itse.
Miksi itse osti kalliin octavian kun halvemmalla olisit saanut esim. Fiat Marean??- Minttu
Miksi pitää aina alkaa haukkumaan tyyliin: "V...tun Golfin haukkuja...Miksi ostit Octavian etkä vaikka Ladaa kun olisi ollut halpa"? Eihän tämä alkuperäinen kirjoittaja Golfia hauku. Ihmettelee vain sen suosiota etenkin kalliin GTI-mallin kohdalla kun hänen makunsa mukaan parempiakin löytyisi ko. rahalla. Ja jos et osannut itse lukea, niin siellä taisi olla maininta "Tein kompromissin ja ostin Octavian enkä Passattia". KOMPROMISSI!! Mitäköhän se tarkoittaa? Jos hän olisi halunnut halvan auton, niin sitten hän olisi varmaan ostanut Ladan - tai sen ehdottamasi Marean. Mutta hän ilmeisesti harkitsi laatu-hinta-suhdetta Passatin ja Octavian välillä ja päätyi Octaviaan. En ihmettele, sillä vaikken itse olekaan Oculla ajanut, taitaa sen laatu olla jo varsin korkealla. Ei siis kovin kaukana VW:stä. Saman konsernin tuotteitahan molemmat ovat. Ja Passat on kuitenkin selvästi Octaviaa kalliimpi.
By the way: meillä on muuten Golf ja oikein tyytyväisiä mieheni kanssa olemme. Silti ymmärsin täysin alkuperäisen kirjoittajan pointin.
Ja anteeksi että itse sorruin hieman piikittelylinjalle ainakin otsikossa. Pitää vaan vähän miettiä mitä kukakin haluaa sanoa kirjoituksellaan. - ???
Minttu kirjoitti:
Miksi pitää aina alkaa haukkumaan tyyliin: "V...tun Golfin haukkuja...Miksi ostit Octavian etkä vaikka Ladaa kun olisi ollut halpa"? Eihän tämä alkuperäinen kirjoittaja Golfia hauku. Ihmettelee vain sen suosiota etenkin kalliin GTI-mallin kohdalla kun hänen makunsa mukaan parempiakin löytyisi ko. rahalla. Ja jos et osannut itse lukea, niin siellä taisi olla maininta "Tein kompromissin ja ostin Octavian enkä Passattia". KOMPROMISSI!! Mitäköhän se tarkoittaa? Jos hän olisi halunnut halvan auton, niin sitten hän olisi varmaan ostanut Ladan - tai sen ehdottamasi Marean. Mutta hän ilmeisesti harkitsi laatu-hinta-suhdetta Passatin ja Octavian välillä ja päätyi Octaviaan. En ihmettele, sillä vaikken itse olekaan Oculla ajanut, taitaa sen laatu olla jo varsin korkealla. Ei siis kovin kaukana VW:stä. Saman konsernin tuotteitahan molemmat ovat. Ja Passat on kuitenkin selvästi Octaviaa kalliimpi.
By the way: meillä on muuten Golf ja oikein tyytyväisiä mieheni kanssa olemme. Silti ymmärsin täysin alkuperäisen kirjoittajan pointin.
Ja anteeksi että itse sorruin hieman piikittelylinjalle ainakin otsikossa. Pitää vaan vähän miettiä mitä kukakin haluaa sanoa kirjoituksellaan.taisit kommentoida värälle kaverille, koska nimim. golf4 kirjoituksessa ei kyllä haukuta mitenkään alkup. kirjoittajaa tahi hänen kirjoitusta?
Siinähän vain kysyttiin miksi ei Fiattia Skodan sijaan jos kerran Skoda VW:n sijaan jne... Makukysymyksiä. - golf4
??? kirjoitti:
taisit kommentoida värälle kaverille, koska nimim. golf4 kirjoituksessa ei kyllä haukuta mitenkään alkup. kirjoittajaa tahi hänen kirjoitusta?
Siinähän vain kysyttiin miksi ei Fiattia Skodan sijaan jos kerran Skoda VW:n sijaan jne... Makukysymyksiä.Kiitos puolustamisesta. Itse en ainakaan koe olevani lukuvammainen taikka tyhmä jos yritän perustella golfin hankintaa ihan järkisyillä.
Mielestäni ei ole provosointia jos ehdotan fiatin ostamista skodan sijaan kun alkuperäinen kirjoittaja asettaa passatin ja octavian samalle viivalle. Passat on kuitenkin eri luokan auto kuin octavia ja marea. - JeeJee
Minttu kirjoitti:
Miksi pitää aina alkaa haukkumaan tyyliin: "V...tun Golfin haukkuja...Miksi ostit Octavian etkä vaikka Ladaa kun olisi ollut halpa"? Eihän tämä alkuperäinen kirjoittaja Golfia hauku. Ihmettelee vain sen suosiota etenkin kalliin GTI-mallin kohdalla kun hänen makunsa mukaan parempiakin löytyisi ko. rahalla. Ja jos et osannut itse lukea, niin siellä taisi olla maininta "Tein kompromissin ja ostin Octavian enkä Passattia". KOMPROMISSI!! Mitäköhän se tarkoittaa? Jos hän olisi halunnut halvan auton, niin sitten hän olisi varmaan ostanut Ladan - tai sen ehdottamasi Marean. Mutta hän ilmeisesti harkitsi laatu-hinta-suhdetta Passatin ja Octavian välillä ja päätyi Octaviaan. En ihmettele, sillä vaikken itse olekaan Oculla ajanut, taitaa sen laatu olla jo varsin korkealla. Ei siis kovin kaukana VW:stä. Saman konsernin tuotteitahan molemmat ovat. Ja Passat on kuitenkin selvästi Octaviaa kalliimpi.
By the way: meillä on muuten Golf ja oikein tyytyväisiä mieheni kanssa olemme. Silti ymmärsin täysin alkuperäisen kirjoittajan pointin.
Ja anteeksi että itse sorruin hieman piikittelylinjalle ainakin otsikossa. Pitää vaan vähän miettiä mitä kukakin haluaa sanoa kirjoituksellaan.Lueppa viestiketju uudelleen ja mieti kuka kirjoitti tyhmimmän viestin. Jos et kerran itse ole kovin hyvä ymmärtämään luettua tekstiä niin pyydä miestäsi selventämään asiaa. Tuntuu olevan ihan järkimiehiä kun golfilla ajelee ;)
Btw: "Pitää vaan vähän miettiä mitä kukakin haluaa sanoa kirjoituksellaan." :) - Timo
golf4 kirjoitti:
Kiitos puolustamisesta. Itse en ainakaan koe olevani lukuvammainen taikka tyhmä jos yritän perustella golfin hankintaa ihan järkisyillä.
Mielestäni ei ole provosointia jos ehdotan fiatin ostamista skodan sijaan kun alkuperäinen kirjoittaja asettaa passatin ja octavian samalle viivalle. Passat on kuitenkin eri luokan auto kuin octavia ja marea.Itse kyllä mielummin rinnastan Octavian Passattiin kuin Marean Octaviaan.
- golf4
Timo kirjoitti:
Itse kyllä mielummin rinnastan Octavian Passattiin kuin Marean Octaviaan.
eikös yleensä tavata vertailla saman hintaluokan tai saman kokoluokan autoja keskenään.
Pian kai skodistit väittää että octavia on parempi kuin jaguar s-type kun siinä on isompi takakontti.
Kannattaa ehkä käydä koeajamassa passat ja octavia peräjälkeen niin huomaa eron... - Passat
golf4 kirjoitti:
eikös yleensä tavata vertailla saman hintaluokan tai saman kokoluokan autoja keskenään.
Pian kai skodistit väittää että octavia on parempi kuin jaguar s-type kun siinä on isompi takakontti.
Kannattaa ehkä käydä koeajamassa passat ja octavia peräjälkeen niin huomaa eron...painivat samassa kokoluokassa, mutta eivät samassa hintaluokassa. Volkkarissa on joku kumman statuslisä, jota en ole ikinä oikein ymmärtänyt, sillä se on laadultaan samalla tasolla kuin saman konsernin Skoda ja Seatkin.
"Kannattaa ehkä käydä koeajamassa passat ja octavia peräjälkeen niin huomaa eron..."
Niin, suosittelen sullekin. Hinnassa huomaa eron, mutta ajossa ei niinkään. - Mazerati
Passat kirjoitti:
painivat samassa kokoluokassa, mutta eivät samassa hintaluokassa. Volkkarissa on joku kumman statuslisä, jota en ole ikinä oikein ymmärtänyt, sillä se on laadultaan samalla tasolla kuin saman konsernin Skoda ja Seatkin.
"Kannattaa ehkä käydä koeajamassa passat ja octavia peräjälkeen niin huomaa eron..."
Niin, suosittelen sullekin. Hinnassa huomaa eron, mutta ajossa ei niinkään.Nimittäin Octavia vm.2000 1.6LX ja Passat vm.98 TDi... Ja kyllä Passat on huomattavasti parempi ja mukavampi ajaa... tosin myöskin kalliimpi
- Mike
Golf GTI:n ostaa se, jonka kokonaistarkastelussa Golf kerää eniten pisteitä mielikuvasta, muotoilusta ja sopivuudesta omiin tarpeisiin.
Jonkun toisen laskennassa pisteet menevät toisin. Ja sekä kauneus että rumuus ovat katsojan silmässä.
Minusta toisten autonvalinnassa ei ole mitään mystistä eikä ihmettelemistä - kaikella on selityksensä, mutta sitä selitystä ei välttämättä aina tajua. - Ettätotanoin
Auton ostossa - etenkin (nuorilla) miehillä - ovat mielikuvat suuri vaikuttaja. Itsellänikin yli 30 vuotta autoilleena aiheuttavat tietyt mielikuvat yhä sen, etten ostaisi japanilaista autoa siitäkään huolimatta, että tiedän, että ne ovat luotettavia ja nykyään muutkin ominaisuudet ovat ihan OK.
Olen aikoinaan -80 luvulla ostanut 2 uutta GTI Golfia. Silloin ne olivat hävyttömän kalliita. Siis ymmärrän sellaisen oston ihan yhtä hyvin kuin tupakan polton, postimerkkeilyn, vetouistelun yms asiat, joita asiaa harrastamaton ei ymmärrä. Näissähän ei järjellä pelata, vaan tunteella. - Japi
Ostimme noin kuukausi sitten uuden farkku-Golfin juuri siksi kun se tuntui tarpeisiimme parhaimmalta. Sen verran tökkii toi Skodan imago, ettei edes harkittu Skodaa hetkeäkään, saati sitten käyty koeajamassa.En väitä, että nyky-Skodat olisivat huonoja, mutta menneisyyden peikot pysyvät mielessä vielä pitkään.
- renny
Olen ketjun aloittajan kanssa hiukan samoissa tunnelmissa, etenkin GTI:n suhteen. Alunperin GTI:ssä taisi saada enemmänkin urheiluautoa sijoittamallaan summalla. Nykyään vaihtoehtoja on jo reilummin, mutta jotenkin Golfia vaan arvostetaan hämmästyttävän paljon. Makuasioita tietenkin, ja usein ennakkoluulot estävät tutustumisen muihin merkkeihin.
Mielenkiintoista näin Octavian omistajan näkökulmasta lukea, miten palstalaisten fiilikset Ocusta eroavat :). Omakohtaisena kokemuksena kerrottakoon, että useat työkaverit (tai tutut) ovat verranneet autoani Passatiin, etenkin kokonsa puolesta. Itse tiedän kyllä, että Golf on oikea vertailukohda perustuen samaan pohjalevyyn, mutta olen joutunut usein oikaisemaan tuttavien näkemyksiä. Paras oli yksi kaveri, joka työmatkalla joutui toteamaan, "eipä uskoisi Skodaksi!", kun bongasi pikku hiljaa kaikki varusteet ja kyydin mukavuuden. - ANSsi
renny kirjoitti:
Olen ketjun aloittajan kanssa hiukan samoissa tunnelmissa, etenkin GTI:n suhteen. Alunperin GTI:ssä taisi saada enemmänkin urheiluautoa sijoittamallaan summalla. Nykyään vaihtoehtoja on jo reilummin, mutta jotenkin Golfia vaan arvostetaan hämmästyttävän paljon. Makuasioita tietenkin, ja usein ennakkoluulot estävät tutustumisen muihin merkkeihin.
Mielenkiintoista näin Octavian omistajan näkökulmasta lukea, miten palstalaisten fiilikset Ocusta eroavat :). Omakohtaisena kokemuksena kerrottakoon, että useat työkaverit (tai tutut) ovat verranneet autoani Passatiin, etenkin kokonsa puolesta. Itse tiedän kyllä, että Golf on oikea vertailukohda perustuen samaan pohjalevyyn, mutta olen joutunut usein oikaisemaan tuttavien näkemyksiä. Paras oli yksi kaveri, joka työmatkalla joutui toteamaan, "eipä uskoisi Skodaksi!", kun bongasi pikku hiljaa kaikki varusteet ja kyydin mukavuuden.Mun mielestä ainakin edelleen se vihreä hanskaräpylä siinä keulalla tökkii eniten !!
Vaikka auto on ihan ok, mutta Skoda-nimi kuulostaa juuri siltä miltä kuulostaa . . . - Kime
renny kirjoitti:
Olen ketjun aloittajan kanssa hiukan samoissa tunnelmissa, etenkin GTI:n suhteen. Alunperin GTI:ssä taisi saada enemmänkin urheiluautoa sijoittamallaan summalla. Nykyään vaihtoehtoja on jo reilummin, mutta jotenkin Golfia vaan arvostetaan hämmästyttävän paljon. Makuasioita tietenkin, ja usein ennakkoluulot estävät tutustumisen muihin merkkeihin.
Mielenkiintoista näin Octavian omistajan näkökulmasta lukea, miten palstalaisten fiilikset Ocusta eroavat :). Omakohtaisena kokemuksena kerrottakoon, että useat työkaverit (tai tutut) ovat verranneet autoani Passatiin, etenkin kokonsa puolesta. Itse tiedän kyllä, että Golf on oikea vertailukohda perustuen samaan pohjalevyyn, mutta olen joutunut usein oikaisemaan tuttavien näkemyksiä. Paras oli yksi kaveri, joka työmatkalla joutui toteamaan, "eipä uskoisi Skodaksi!", kun bongasi pikku hiljaa kaikki varusteet ja kyydin mukavuuden.Kyllä ei tarvinnut paljoa miettia kumman ottaisi!
En ymmärrä miksi Octaviaa verrataan passattiin kun
se on samaa kokoluokkaa kuin golf/Bora...
Joka tapauksessa, halusin uuden farmarin 1.6 koneella ja jos VW tekniikkaan perustuva farkku Oktavia on kalliimpi kuin farkku Golffi niin se ratkaisi asian Golffin eduksi. Golffissa löytyy varusteita nykyään vakiona ainakin yhtä runsaasti kuin Octaaviassa... Ihmettelen kyllä Skodan korkeita hintoja muissakin malleissa... - renny
Kime kirjoitti:
Kyllä ei tarvinnut paljoa miettia kumman ottaisi!
En ymmärrä miksi Octaviaa verrataan passattiin kun
se on samaa kokoluokkaa kuin golf/Bora...
Joka tapauksessa, halusin uuden farmarin 1.6 koneella ja jos VW tekniikkaan perustuva farkku Oktavia on kalliimpi kuin farkku Golffi niin se ratkaisi asian Golffin eduksi. Golffissa löytyy varusteita nykyään vakiona ainakin yhtä runsaasti kuin Octaaviassa... Ihmettelen kyllä Skodan korkeita hintoja muissakin malleissa...saattaisin itsekin päätyä Golfiin, jos uutena pitäisi ostaa. Mutta ei ole mitään mieltä ostaa uutta autoa (onneksi jotkut ostavat niitäkin!), koska lastentaudit on saatu yleensä fiksattua vasta 100tkm:n kohdalla.
Vuosi sitten kun hain autoa, Golfia ei löytynyt riittävän hyvillä varusteilla suomen maasta, enkä rohjennut tuolloin vielä lähteä Saksaan hakureissulle. Etsiskelin autoa lähes vuoden verran, kunnes löytyi sopiva Ocu climatronicilla yms.
Uusien Octavioiden hinnat kyllä hiukan ihmetyttää. Mutta onhan Skodan laatua kehuttu jopa VAG-konsernin parhaaksi. Skodan ajo-ominaisuuksia on usein kehuttu VW:tä paremmaksi (taitaa olla makuasia..). Varusteita ja tilaa sanoisin Octaviassa olevan enemmän kuin Golfissa. Esittäköön eriävää faktaa, ken kykenee!
Ja Skodan myyntiluvut taitaa olla Suomessa kovassa nousussa, eli toiset tykkää äitistä, toiset tyttärestä... - Speedo
renny kirjoitti:
Olen ketjun aloittajan kanssa hiukan samoissa tunnelmissa, etenkin GTI:n suhteen. Alunperin GTI:ssä taisi saada enemmänkin urheiluautoa sijoittamallaan summalla. Nykyään vaihtoehtoja on jo reilummin, mutta jotenkin Golfia vaan arvostetaan hämmästyttävän paljon. Makuasioita tietenkin, ja usein ennakkoluulot estävät tutustumisen muihin merkkeihin.
Mielenkiintoista näin Octavian omistajan näkökulmasta lukea, miten palstalaisten fiilikset Ocusta eroavat :). Omakohtaisena kokemuksena kerrottakoon, että useat työkaverit (tai tutut) ovat verranneet autoani Passatiin, etenkin kokonsa puolesta. Itse tiedän kyllä, että Golf on oikea vertailukohda perustuen samaan pohjalevyyn, mutta olen joutunut usein oikaisemaan tuttavien näkemyksiä. Paras oli yksi kaveri, joka työmatkalla joutui toteamaan, "eipä uskoisi Skodaksi!", kun bongasi pikku hiljaa kaikki varusteet ja kyydin mukavuuden.Voihan sitä occea passattiin verrata, mutta jos käyt koeajamassa molemmat, niin pelkkä ero sisätiloissa kyllä kertoo totuuden. Ei se tavaratila tyhjästä tule, ja kun kyseessä on golfin pohjalevy niin ei sitä istumatilaa takana mitenkään ruhtinaallisesti ole. Passattiin verrattuna suorastaan vähän. Lisäksi ainakin siinä occessa mitä itse testasin oli kyllä niin muoviset sisustukset, että ei miellyttänyt ainakaan minua. En nyt silti ylenkatso merkkiä, esim. occe RS tai Superb kelpaisi ihan hyvin.
- renny
Speedo kirjoitti:
Voihan sitä occea passattiin verrata, mutta jos käyt koeajamassa molemmat, niin pelkkä ero sisätiloissa kyllä kertoo totuuden. Ei se tavaratila tyhjästä tule, ja kun kyseessä on golfin pohjalevy niin ei sitä istumatilaa takana mitenkään ruhtinaallisesti ole. Passattiin verrattuna suorastaan vähän. Lisäksi ainakin siinä occessa mitä itse testasin oli kyllä niin muoviset sisustukset, että ei miellyttänyt ainakaan minua. En nyt silti ylenkatso merkkiä, esim. occe RS tai Superb kelpaisi ihan hyvin.
Olen ajanut kaikilla noista ja kuten ylempänä kirjotin niin tiedän, että oikea vertailukohde Ocullle on Golf (koska pohjalevy on sama) mutta tutuilla ja työtovereilla on keskimäärin eri käsitys asiasta. Ocun sisätilat ovat vähintään Golfin vertaiset ja etenkin takapenkkitilat on täysikasvuiselle ahtaat molemmissa. Jotkut sanovat Ocua sisätiloja Golfia isommaksi mutta täytys nähdä faktaa. Ocun suurempi tavaratila selittyy isommalla "peräylityksellä".
Passatin tiloille ei löydy Skodalta vertailukohdetta. Muista merkeistä sopivia on mm. Avensis ja Mondeo. Skodan Superb on tiloiltaan ihan eri luokassa. Siinä takajalkatilat on ihan järjettömän suuret, mutta toisaalta takapenkillä kopsahtaa pää kattoon jo 180 senttisellä, mikä tuntuu aika typerältä suunnitelulta.
SLX Ocussa sisustukset vaikuttaa ihan mukavalta (= nykyinen elegance). Muissa vaikutelma on melko karu. Käy muuten koittamassa Fabia RS:ää, jos et kerran ylenkatso merkkiä. On aika hauska vehje!
- tarkkailija
Kyllähän Golf on edelleenkin kilpailukykynen luokassaan esim. Tuulilasin diesel vertailun voittaja viime syksynä sekä GTI-vertailun voitto myöskin.Joka GTI tyyppisen auton valitsee ei siinä hinta ole ensimmäinen kriteeri onko Golf GTI muutenkaan sen kalliimpi kun muut vastaavat? Ulkonäköön turha ottaa kantaa makuasia kun on.
- Kokeillut
Minulla oli kaksi vaihtoehtoa Octavia 4x4 tai Golf 4Motion. Kokeilin ensin Skodaa 74kw TDI moottorilla ja totesimme sen erittäin mukavaksi ja tilavaksi sekä laadukkaaksi, seuraavaksi hain Golf 4Motion 96kw TDI ja kun ajoin sillä kotiin niin sanoin vaimolle, ettei enään ole valinnan vaikeutta. Kyllähän se Octaviakin kulki, mutta kun oli kokeillut 96kw Golffia niin valinta oli selvä. Tiloiltaa se on kyllä selvästi ahtaampi ainakin takapenkiltä ja tavaratilasta, mutta en minä takapenkillä istukkaa ja taartkinmahtuu oikein hyvin Golfiin.
Nyt olen ollut pari viikko hyvin onnellinen uuden VW Golf 4Motion TDI Variantin käyttäjä.......- A.U. Tomaatti
Aikasempina autoina ollut mm. Saab 93, Opel Vectra 2.2 Sport, Renault Scenic 2.0 (vieläkin hävettää...) ja nyt olen palannut Volsuun 3 vuoden tauon jälkeen.
Kävin ajamassa monta japsia, eikä lämmittänyt. Moni suositteli kokeilemaan Scodillaccia, testasin pari erilaista Octaviaa. Hyvät tilat, ok suoritusarvot, jne. Mutta viimeistely ei ollut samaa luokkaa kuin Volkkarissa. Lopuksi kävin koeajamassa Golf 96 TDI farmarin ja heti nappasi.
Loistava moottori. Siitä on olemassa vielä tiukempi versio, 150hv (jos oikein muistan) mutta sitä ei saa ostettua Suomesta. Otin vielä Tiptronicin kylkiäisenä. Jos automaatin ja 4Motionin saisi vielä yhteen, niin voivoi...
Neljä kuukautta ja 18tkm, kulkee kuin unelma.
Miksi VW?
Omistin 97 Polo 1,9 Dieselin, joka oli minulla kolme vuotta. Ei ainuttakaan vikaa!!
Sen jälkeen minulla oli mainitsemiani autoja. Esim Opel Vectra 2.2 Sport oli ihan ok, mutta huomattavasti huonompi viimeistely ja perkeleesti vikoja. Kalliiksi tuli. Eli toimiva Golf kalliine huoltoineen olisi tullut halvemmaksi kuin kuppanen Opeliks.
Golf ei ole ehkä tiukimman näköinen auto millä voi ajaa, tai mutkaominaisuudet eivät ole parhaasta päästä, tai huollot eivät ole halvimpia. Mutta jos pitää luotettavasta tasalaatuisesta autosta, niin miksei Golf (TDI). - Golf 4motion 96kW
Mun mielestä vertailu Skodan ja VW välillä on aikalailla turhaa koska jos ette ole ajanut kummallakin autolla niin eroja ette voi tietää.
Itselläni on 130 hv 4-veto Golffi 2003 ja työsuhdeautona Passat 1.8 T Highline, ostin Golffin keväällä ja ennen ostopäätöstä koeajoin Mazda kuutosen, Rellun Lagunan (vaimolla työsuhdeautona Megane farkku 03 jolla myös olen ajellut), Volvo V 40, Skoda Octavian ja vw Passatin ja Golffin. Kaikki dieseleitä ja koeajot vähintään 1 vrk joten eivät olleet mitään korttelilenkkejä. Jos haluaa auton joka on huolella tehty ( ei nitise ja kolise ajossa ) ja jolla on hyvät ajo-ominaisuudet niin ei tarvi kovin kauaa miettiä mikä näistä on hyvä.
Volvo on hyvä näissäkin asioissa mutta ylihinnoiteltu. Itse ainakin totesin että VW sopii omaan käyttöön parhaiten. Sanon vaan että Skoda on kuitenkin eri auto. Tottakai Golffi on suhteellisen kallis verrattuna joihinkin muihin autoihin, mutta ainahan joku on kalliimpi tai halvempi. Laadusta joutuu yleensä maksamaan vähän enemmän. Jos joku tulee väittämään minulle vakavalla naamalla että Passattia ja Octaviaa voi verrata toisiinsa niin kyseisellä ihmisellä ei todellakaan toimi aistit. - seat
Paljon näyttävämpi kuin Golf....Ja Seattia viedään samaan brandiin audin kanssa...ja sen kyllä huomaa... VW ja Skoda enemmän "tylsiä" perheautoja.
- Heh
seat kirjoitti:
Paljon näyttävämpi kuin Golf....Ja Seattia viedään samaan brandiin audin kanssa...ja sen kyllä huomaa... VW ja Skoda enemmän "tylsiä" perheautoja.
Mitä on lukenut tulevasta Golfista, niin kaikki 'haukkuvat' sitä Seatiksi, joka siis on negatiivinen asia heidän mielestään. Miten siis tämä hienompi muotoilu olisi parempi asia, kun niin paljon haukutaan juuri tuosta 'sporttisempaa muotoilua'?
Ja mitä Leoniin tulee niin ne muotoilut tekevät siitä huomattavasti ahtaamman kuin Golfista tai Octaviasta. Ja ainoastaan Suomessa sitä koitetaan myydä sporttisemmilla koneilla, muualla maailmassa samat 'sporttikoneet' on saatavilla myös konsernin muissa autoissa. Seattia en kyllä tohtisi Audiin verrata, Audilla on kuitenkin omasta mielestäni hyvä muotoilu, kun Seat nyt suosii sitä rumaa 'italo-lookkia'.
- Ventoliini
Lukekaapa tiivistelmä:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=104079&page=1
Jos lehti kehuu ja itsekin tykkää autosta, valinta on helppo.
Minullekin kelpaisi Golf GTI, ihan kilpailukykyinen luokassaan ja ominaisuuksiltaan. Tietysti hintaero esim. vanhaan A3 1.8T:hen ei ollut kovin iso. Golfissa on kuitenkin jo sitä "laadun tuntua" minkä takia jotkut ostavat Audin. Farkku-Octavia ei ollut niin edustava sisältä kuin Golf ja takapenkkitilat ehkä vielä pienemmät (tavaratila taas tosi iso), mutta Fabiasta jäi kyllä todella hyvä kuva koeajolenkillä. Ottaisinkin Fabian ennemmin kuin uuden Polon.
GTI-malleista vielä, kävin vast'ikään koeajamassa -98 Almera GTI:n. Vaikka olenkin vanha Nissanisti (nykyinen auto Vento), niin kyllä täytyy sanoa että rasittavan äänekäs auto 50-sarjan kumeilla, sisustukseen hieman vaatimaton, ovet tuntuvat heppoisilta yms. Ei siis houkuta "jämäkkiin saksalaisiin" verrattuna, plussapuolina tosin ajoergonomia, ajamisen helppous ja suorityskyky hintaisekseen. - Peke
Niin,makuasioitahan nää on,mutta itse en kauheasti tykkää esim. GTI GOLFista sen tavallisuuden vuoksi.Tekniikkahan on varmaa,mutta paljon mieluummin ottasin esim. 1,8T Seat Leonin.Eli samalla tekniikalla,eri korilla.Paljon menevämmän näköinen,sporttisempi,samaa laatua.Seat kuuluu nykyään samaan brandiin Audin kans eli laadukkuutta ei ainakaan puutu,eikä sporttisuutta.Esim.Seat ei valmista tulevaisuudessa enää ollenkaan farmari malleja.Keskittyy sporttisiin peleihin.
- ...
Ostakaa bemari tai mersu, olette jo oikeilla urilla kun saksalaista suositte mutta kyllä sen bemari olla pitää
- Golfisti
.. oo varaa bemuun/meceen, joten golffi on varmasti parempi kuin joku hojo..
- eräs autoilija
..kaikkien ei tarvi laskea joka penniä ja ostella jotain 30keuron autoa velaksi. Eikös se ole jokaisen oma asia mihin rahansta pistää ja jos jollain on varaa kalliimpaan autoon, niin hänelle se sallittakoon.
nimim. "hinnalla ei väliä, kunhan se pysyy alle talon hinnan.. ja ainahan voi vaihtaa asunnon isompaan" ;) - Adolf
Joskus tuli mainos jossa pikkupoika tienvieressä seurasi kavereittensa kanssa mitä automerkkejä ohi meni. Volkkari...Volkkari...AUTO
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3603085Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3021482En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801052Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847