Imetys & lääkkeet (opamox,dormicum)

uneton&ahdistunut

Hei! Onko muita jotka eivät oikein pärjää ilman unilääkkeitä ja imettävät? Onko kokemusta opamoxin tai dormicumin käytöstä imetys aikana? Sain dormicum-unilääkkeen synnytyssairaalasta mutta en muista ohjeistusta (monessako tunnissa lääke häipyy elimstöstä..) Vauvani on nyt 3kk ikäinen, ja nukkuu 8-11 tunnin yöunet.
Terveyskeskuslääkäri ei suositellut käyttöä. En ole vielä soittanut teratologiseen tietokeskukseen, mutta aion soittaa ennen lääkkeitten käyttöä.

Joudunko lopettamaan imetyksen kokonaan lääkkeitten takia?

Haluaisin kuulla muitten kokemuksia ja jos on tietoa aiheesta? Kiitos :)

10

7180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

taitaa vauvakin saada osansa unilääkkeistä kun noin hyvin nukkuu..ei saa käyttää imetyksen aikana opamoxii ainakaa..luulisin niin.

• uneton&ahdistunut

En ole käyttänyt vielä unilääkettä tai mitään muutakaan. Tosi hyvin nukkunu jo kuukauden ajan vauveli, 8-12h joka yö. Muutenkin tosi tyytyväinen, niin mikäs siinä köllötellessä jos kaikki on hyvin :) Niin tosiaan opamoxia ei taia saahakkaan käyttää, dormicumia saa mutta jos joku ois joka on käyttäny niin kokemuksia haluisin kuulla?

• .........
        uneton&ahdistunut kirjoitti:

En ole käyttänyt vielä unilääkettä tai mitään muutakaan. Tosi hyvin nukkunu jo kuukauden ajan vauveli, 8-12h joka yö. Muutenkin tosi tyytyväinen, niin mikäs siinä köllötellessä jos kaikki on hyvin :) Niin tosiaan opamoxia ei taia saahakkaan käyttää, dormicumia saa mutta jos joku ois joka on käyttäny niin kokemuksia haluisin kuulla?

Hei. Oletkos nyt varmasti lukenut Dormicumin käyttöohjeet? Jos vauva herättää sinut alle 8h unen aikana niin saatat olla vielä valveuni-tilassa? Dormicumin käyttäjän pitäisi aina saada vähintään 8h unet.

Dormicum on vahvin unilääke mitä apteekista taitaa tällä hetkellä saada, kannattaa siis oikeasti miettiä sen käyttöä imetyksen aikana. Itselleni määrättiin 30mg yössä sitä (en ollut silloin raskaana enkä imettänyt) ja farmaseutti joutui soittamaan lääkärille koska resepti oli laiton. Kyseessä on lääke jonka kanssa ei todellakaan kannata pelleillä ja huom: tämä lääke aiheuttaa hyvin vakavaa lääkeaineriippuvuutta, tiedän sen omasta kokemuksestani.

Ps. Opamoxia saa käyttää raskaanakin, ainakin Naistenklinikalla sitä annettiin jokaiselle mammalle yötä vasten ja itse sain sitä synnytyksenkin aikana :)

• uneton&ahdistunut
        ......... kirjoitti:

Hei. Oletkos nyt varmasti lukenut Dormicumin käyttöohjeet? Jos vauva herättää sinut alle 8h unen aikana niin saatat olla vielä valveuni-tilassa? Dormicumin käyttäjän pitäisi aina saada vähintään 8h unet.

Dormicum on vahvin unilääke mitä apteekista taitaa tällä hetkellä saada, kannattaa siis oikeasti miettiä sen käyttöä imetyksen aikana. Itselleni määrättiin 30mg yössä sitä (en ollut silloin raskaana enkä imettänyt) ja farmaseutti joutui soittamaan lääkärille koska resepti oli laiton. Kyseessä on lääke jonka kanssa ei todellakaan kannata pelleillä ja huom: tämä lääke aiheuttaa hyvin vakavaa lääkeaineriippuvuutta, tiedän sen omasta kokemuksestani.

Ps. Opamoxia saa käyttää raskaanakin, ainakin Naistenklinikalla sitä annettiin jokaiselle mammalle yötä vasten ja itse sain sitä synnytyksenkin aikana :)

Hei. Oon kyllä lukenu ohjeet, mutta niissähän vaan lukee että joko ei saa käyttää tai käytöstä keskusteltava lääkärin kanssa. Niin lukee että 7-8h ajan pitäs nukkua ilman häiriötä jos ottaa lääkkeen.. Ja vauva nukkuu 8-11h unia. Joten lähinnä mietin sitä tuntirajaa imetykseen, ettei maidossa olisi enää lääkettä. Jostain kuulin että 4h päästä lääkkeen otosta voisi imettää.. Mutta kokemuksia kaipaan?
        Dormicum vahvin? Ei se kyllä mulle unta tuo (ainakaan niinkuin tenox ym), vähän ehkä rauhoittaa, mutta kun on ainut mitä voi käyttää imetyksen aikana niin pakko olisi sillä pärjätä, jos nyt uskallan ottaa sitäkään.
        Tämähän on vaarattomin unilääke koska tätä annetaan myös raskaana oleville ja sairaalassakin ennen synnytystä että saa nukuttua.. Ei musta ees tehoa, mutta tosiaan jos vähän ees olisi hyötyä saada unen päästä kiinni niin tekisi mieli kokeilla.
        Ja mulle ei tullu riippuvuutta kyllä dormicumista, suorastaan petyin niihin kun ei toiminut. Opamox sen sijaan on sellainen minkä muistaakseni kielsivät kokonaan imetyksen aikana..
        Sotkitkohan nyt lääkkeitten nimet keskenään koska kuvailit muuten samoin lääkkeet mitä itse niistä tiedän mutta juuri päinvastoin? Dormicumia annetaan synnyttäville sairaalassa ja opamox on se johon jää koukkuun.. Niin ja tosiaan en oo raskaana enää.. :)
        Kokemuksia ja mielipiteitä lisää saa kertoa :)

• ..............................

Hei ja jos sua oikeesti ahdistaa ja on uniongelmia niin kokeile Triptyl-nimistä lääkettä. 30 tabl. purkki maksaa noin 4e ja tällä lääkkeellä ei ole vaikutusta imetykseen. Toimii kolmella tavalla

1. kipulääke
      2. unilääke
      3. masennuslääke

• uneton&ahdistunut

Lääkärin varmaan pitäisi määrä minulle niitä, eikö totta? Ihme etten sitten saanut nuita, kuulostaisivat mukaville :)

• ööpp
    • ööpp

Ja kuten edellä kerrottiin, triptyö kyllä nukuttaa, mutta myös väsyttää aamulla. Ainakin mua, jolle se määrättiin hermokipuun. Ja parempi on nukkua kuin valvoa, jos tarviit lääkettä, kannattaa todella etsiä ihan kunnon faktaa. Toivottavasti linkistä on apua-

• uneton&ahdistunut

Tuohan nuissa yleensä on haittana, kun saattaa aiheuttaa väsymystä koko päiväksi. Synnytysosastolla tosin annettiin dormicumia, ja käyttökokemuksieni perusteella en muista että aiheuttaisi väsymystä päivällä, mutta oon niin totaalisen väsyny kokoajan päivällä jo muutenkin että en kaipaa yhtään enempää väsytystä tai nukun kohta 24/7...
        Luulin että faktaa oli se mitä lääkäri sanoi lääkkeestä? No näköjään ei ollut.

• ...........................
        uneton&ahdistunut kirjoitti:

Tuohan nuissa yleensä on haittana, kun saattaa aiheuttaa väsymystä koko päiväksi. Synnytysosastolla tosin annettiin dormicumia, ja käyttökokemuksieni perusteella en muista että aiheuttaisi väsymystä päivällä, mutta oon niin totaalisen väsyny kokoajan päivällä jo muutenkin että en kaipaa yhtään enempää väsytystä tai nukun kohta 24/7...
        Luulin että faktaa oli se mitä lääkäri sanoi lääkkeestä? No näköjään ei ollut.

Minä suosittelin sulle Triptyliä Dormicumin sijaan. Dormarit ovat oikeasti tosi koukuttavia, mutta eivät aina tehoa kaikkiin ihmisiin samalla tavalla. Annosmäärät vaikuttavat tietenkin myös.. Itselläni taisi olla reseptillä 30mg kerralla ja en meinannut saada niitä apteekista ulos kun oli kuulemma "laiton resepti".

Kyllä naistenklinikalla ainakin annetaan yöksi opamoxia sekä raskaana oleville että imettäville äideIille, ei mulla menny lääkkeet sekaisin (synnytin 3kk sitten, ihan tuoreessa muistissa on). Itse olen nyt syönyt 3kk Triptyliä iltaisin kipulääkkeenä (huono kipulääke) ja ei se ainakaan minua ole nukuttanut aamuisin (annos 30mg). Mieliala on kyllä kohentunut Triptylin aloittamisen jälkeen, joten kivun kanssa pärjää paremmin :)

Dormareista on tosiaan kokemusta muutaman vuoden takaa ja voin sanoa että ne ovat suosittuja hyvin arvelluttavissa piireissä (googlaa sanalla dormicum ja kato päihdelinkin keskusteluja...). Opamox ei koukuta samalla tavalla kuin esim. Diapam tai Xanor, eli voisit kysyä siitäkin lääkäriltä.

Itse henkilökohtaisesti suosittelisin tuohon masennukseen imetyksen lopettamisen jälkeen muutaman viikon Remeron-kuuria. Se on lääke joka auttaa todella nopeasti masennukseen ja univaikeuksiin ja sitä ei tarvitse syödä kovinkaan kauaa.

Jaksamista ja hali.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe