vastasyntyneen keltaisuus

niiskuneitonen

Meidän esikoisella oli keltaisuutta syntyessään, sillä meillä oli eri veriryhmät. Onko siis oletettavaa, että' myös seuraavalla lapsella on keltaisuutta? Neuvolassa pelottelivat niin.. Toinen syntyy elokuussa ja nyt mietityttää pitääkö jo varautua pitkään sairaalareisuun.
Kaipaan siis muiden kokemuksia ja tietoja asiasta..

8

1684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

lapsella ilmenee keltaisuutta ettei nk bilirubiibiarvot pysy kohdillaan - liittyy maksan toimintaan ja kykyyn poistaa bilirubiini verestä. Maksa rikkoo hemoglobiinia ja ongelmia ilmenee kun veren hemoglobiinipitoisuus on vastasyntyneellä niin suuri (?), eikä maksa ole aina täysin kypsynyt. Ongelma on yleisempää etuaikaisena syntyneille. Sairaalassa antavat siksi valohoitoa vastasyntyneelle, myös auringonvalo auttaa. Meillä yhdellä lapsella oli keltaisuutta, kolmella ei mitään.

Käsittääkseni veriarvojen erilaisuudesta aiheutuva keltaisuus on aika harvinaista - eikä ole todennäköistä että seuraavalla lapsella sitä ilmenisi.

• MariaMarraskuinen

olin tosi keltainen ja kävin pariin kertaan sairaalassa ottamassa aurinkoa :) Isoveljeni taas ei ollut yhtään keltainen, joten mielestäni yksi keltainen lapsi ei tarkoita sitä, että seuraavatkin olisivat. En kyllä tiedä mistä oma keltaisuuteni johtui, synnyin viikon lasketun ajan jälkeen.

• Nimetön

Ensimmäiseni syntyi 37 5 ja oli todella keltainen, osastolla otettiin sinivalohoitoa ja se ei tehonnut, vauva oli sitten vuorokauden teholla ja se sitten tepsi. Kotiin päästiin viikon sairaalassa olon jälkeen.

Toinen syntyi 38 4 ja sama juttu, päästiin jo kotiin kuuden päivän ikäisenä, mutta seuraavana päivänä pyydettiin vauva tuomaan teholle. Siellä oltiin vuorokausi ja arvot normalisoitui.

Kolmas syntyi 40 0 ja taas arvot nousi, niitä seurattiin päivä ja päästiin kotiin kahden päivän sairaalassa olon jälkeen.

Meille sanottiin että kyseessä on ns. rintamaitokeltaisuus. Meidän tapauksessa vauvan ikä ratkaisi aika paljon, eli mitä lähempänä oltiin laskettua aikaa, niin sen pienemmät arvot. Ja kuulema viikon vanha vauva tarvitsee harvemmin hoitoa.

• vauvan mahdollinen

keltaisuus johdu.

• kikm

ei johdu ei mutta rh negat äidin rh-pos vauvan keltaisuus on vaikemapaa johtuen juurikin tämän antigeenin eroavaisuudesta. Sinäänsä sillä ei ole väliä onko äidin veriryhmä eli antigeeni a,o,b, ab sama kuin lapsen. Näitä ryhmiä on vaikka kuinka paljon muitakin.

• tuntuu siltä..

että olet saanut mututietoa palstalaisilta. Minullakaan ei ole faktaa tarjota, voin vain kertoa omasta kokemuksesta.

Meillä molemmat lapset keltaisia ja siksi raskauden alussa (kaikilla) ja ihan ennen syntymää myös pyydettiin verestä vasta-aineet toisen lapsen kohdalla (veriryhmistä ei puhuttu mitään). Vasta-aineita ei ole ollut, mutta nyt kolmannenkin kohdalla niitä pyydetään ekstrana aikaisempien keltaisten vauvojen takia. Jotenkin meillä keltaisuus taitaa olla perinnölistä, koska minä ja veljeni ja molemmat lapseni ovat olleet keltaisia ja tästä uudesta odotetaan myös keltaista. Meillä vauvat ovat tulleet lasketun ajan jälkeen ja toinen oli lastenosastolla valohoidossa viikon ikäisenä, esikoinen jo synnärillä ja viivyimme reissulla viikon.

Sen käsityksen lääkärin puheista sain, että syitä keltaisuuteen on useita, toki on kysymys maksan kyvystä hajottaa bilirubiinia, mutta siis perimmäiset syyt vaihtelevat. Onneksi vauvoja tarkkaillaan ja he saavat hoitoa eikä nykyään ole sairaalasyynin vuoksi juurikaan hengenvaarallisia tapauksia, joille tarvittaisiin verensiirtoa tai jotain radikaalia hoitoa. Valo ja maito tekevät tehtävänsä useimmiten :)

• keltaisuudesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe