Muistatteko näitä laivoja?

muistoja menneiltä ajoilta

Vielä 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa oli runsaasti upeita laivoja Turun, Maarianhaminan ja Tukholman väillä.

Kalypso liikennöi Turun ja Tukholman väliä.
Athena on Kalypson sisaralus ja liikennöi Tukholman ja Maarianhaminan välillä.

Viking Line Athena
1989-1993

Viking Line Kalypso
1990-1993

Kalypso
http://home.swipnet.se/~w-14079/Viking/kalypso.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Kalypso03.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Kalypso01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Kalypso02.jpg

Athena
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Athena05sp.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Athena03.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Athena04.jpg
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8701674b.jpg

Laivojen nykyiset nimet.

Pearl of Scandinavia / Star Aquarius / Athena
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/Pearl_of_Scandinavia.jpg/800px-Pearl_of_Scandinavia.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Constellation2007_Copenhagen/DFDS_Pearl-OS_070816-278_b.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Constellation2007_Copenhagen/DFDS_Pearl-OS_070816-377_b.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Constellation2007_Copenhagen/DFDS_Pearl-OS_070816-322_b.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Constellation2007_Copenhagen/DFDS_Pearl-OS_070816-324_b.jpg
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8701674e.jpg

Star Pisces / Kalypso
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarPisces02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarPisces01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarAquariusPisces01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarAquariusPisces02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarAquariusPisces03.jpg


Muita saman ajan laivoja.

Wellamo
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8306498c.jpg
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8306498b.jpg

Svea
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Svea_1985-05.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Svea_1985-06.jpg

Siljalla oli vielä silloin sympaattinen iso hylkeenkuva kyljessä. (saisivat tuoda sen takaisin)
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8306486a.jpg

Laivojen nykyiset nimet.

Tallink Festival / Silja festival / Wellamo
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Silja_Festival_May_2005.jpg

M/S Mega Smeralda / Color Festival / Silja Karneval / Svea
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Color_Festival0004.jpg

Finlandia
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Finlandia04.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Finlandia05.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Finlandia08.jpg

Silvia Regina
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Silvia_Regina06.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Silvia_Regina07.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Silvia_Regina10.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Silvia_Regina11.jpg

Laivojen nykyiset nimet

Queen of Scandinavia / Finlandia
http://www.simplonpc.co.uk/DFDS/QueenofScand_CeesDeBijl-11.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/DFDS/QueenofScand_CeesDeBijl-07.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/DFDS/QueenofScand_CdeB_20060130_021.jpg

Stena Britannica / Stena Saga / Silvia Regina
http://www.simplonpc.co.uk/StenaLine/StenaBritannica_II_02sp.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StenaLine/Stena_Saga_1981-02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StenaLine/Stena_Saga_1981-05.jpg


Muita vanhoja laivoja

Turella
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Turella01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Turella02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Turella05.jpg

Diana II
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Diana_II_07.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Diana_II_04.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Diana_II_01.jpg

Viking Saga
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Saga01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Saga02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Saga04.jpg

Viking Sally
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Sally07.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Sally06.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Sally04.jpg

Viking Song
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Song01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Song02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Song03.jpg

45

18631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laatikoita

      kaukana upeasta.

    • kun Turusta

      ajoi Ruotsiin m/s Mac finn? 60-luvulla sen bisnes ideaan kuului nuorille neitosille "vuokratut" hytit. Tiedä sitten mistä maasta olivat kotoisin.

      • Åbosta

        oikein hyvin, kun talvipakkasella olin laivan lähtöä Turun satamassa katsomassa. Ei ollut silloin turhia portteja satamassa. Mac Finn tuntuu olevan aika tarkkaan unohtunut. En ole edes carpetkippareiden sivustolla havainnut mitään mainintaa ko. laivasta. Muuten kyllä pasiseerit on huomioitu.


      • Artemis K
        Åbosta kirjoitti:

        oikein hyvin, kun talvipakkasella olin laivan lähtöä Turun satamassa katsomassa. Ei ollut silloin turhia portteja satamassa. Mac Finn tuntuu olevan aika tarkkaan unohtunut. En ole edes carpetkippareiden sivustolla havainnut mitään mainintaa ko. laivasta. Muuten kyllä pasiseerit on huomioitu.

        Se Mac Finn oli Wappen von Hamburg joka risteili 1965 aluksi vain Tukholman-Maarianhaminan väliä
        Jätten Finn nimisenä ja 13.10-13.12.65 pari kuukautta Tukholman-Turun väliä Mac Finn nimisenä,
        viimeisin tunnettu nimi 2005 oli Supper Clubcruise 02 alus vietiin Turkkiin jossa muunnettu luksus-
        risteilijäksi ilmeisesti yksityis käyttöön, laiva on rakennettu Stena Linelle 1962.


      • Seilori70
        Artemis K kirjoitti:

        Se Mac Finn oli Wappen von Hamburg joka risteili 1965 aluksi vain Tukholman-Maarianhaminan väliä
        Jätten Finn nimisenä ja 13.10-13.12.65 pari kuukautta Tukholman-Turun väliä Mac Finn nimisenä,
        viimeisin tunnettu nimi 2005 oli Supper Clubcruise 02 alus vietiin Turkkiin jossa muunnettu luksus-
        risteilijäksi ilmeisesti yksityis käyttöön, laiva on rakennettu Stena Linelle 1962.

        löytyi tällaisena. http://www.faktaomfartyg.se/wappen_von_hamburg_1962_b_1.htm


    • -muistelija-

      Tässä tuon listan lopussa olevien laivojen historia tähän päivään saakka. Kaikki laivat ovat liikenteessä nykyisin Viking Sallya ja Viking Sagaa lukuun ottamatta.

      Turella / Stena Nordica / Lion King / Fantaasia

      Diana II / Mare Balticum / Meloodia

      Viking Saga / Sally Albatross

      Viking Sally / Silja Star / Wasa King / Estonia

      Viking Song / Braemar / Anna Karenina / Regina Baltica

      • ©2008 kirjoitti:

        Pride of Bilbao / Olympia

        http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia03.jpg
        http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia05.jpg
        http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia01.jpg

        Mariella

        http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella10.jpg
        http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella02.jpg
        http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella08.jpg

        Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta, olisin kiinnostunut saamaan tietoja aluksen nimen alkuperästä ja muutenkin Pikisaaren telakan historiasta ? ? ? Vastaa tällä palstalla jos tiedät jotain.


      • Kunhan kysyn?
        örkky kirjoitti:

        Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta, olisin kiinnostunut saamaan tietoja aluksen nimen alkuperästä ja muutenkin Pikisaaren telakan historiasta ? ? ? Vastaa tällä palstalla jos tiedät jotain.

        "Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta"


        ???


      • skönö 62v
        örkky kirjoitti:

        Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta, olisin kiinnostunut saamaan tietoja aluksen nimen alkuperästä ja muutenkin Pikisaaren telakan historiasta ? ? ? Vastaa tällä palstalla jos tiedät jotain.

        sokeri jussi laiva ja kuvahaku,niin löytyy. Uuno Laukan kuvakokoelmassa on hienoja kuvia Toppilan satamasta silloin hyvään aikaan,oikeista laivoista. Löytyy guugle Uuno Laukka.


      • skönö 62v
        skönö 62v kirjoitti:

        sokeri jussi laiva ja kuvahaku,niin löytyy. Uuno Laukan kuvakokoelmassa on hienoja kuvia Toppilan satamasta silloin hyvään aikaan,oikeista laivoista. Löytyy guugle Uuno Laukka.

        google, Uuno Laukka toppilan satama,löytyy kuvia oikeista laivoista.


      • Kunhan kysyn? kirjoitti:

        "Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta"


        ???

        sitä nimitettiin. Sitä rakennettiin Pikisaaren kaupunginpuoleisella rannalla olevalla "telakalla". Punaisella pohjavärillä maalattuna se seisoi muutaman vuoden "maamerkkinä". Joutuivat muistaakseni lopulta luovuttamaan laivan sotakorvauksena N:liittoon, -kun sieltä tuli se yhestoista. Muuten laiva olisi ehkä seilannut hakemaan sokerilastin Ameriikoista...?


      • skönö 62v
        örkky kirjoitti:

        sitä nimitettiin. Sitä rakennettiin Pikisaaren kaupunginpuoleisella rannalla olevalla "telakalla". Punaisella pohjavärillä maalattuna se seisoi muutaman vuoden "maamerkkinä". Joutuivat muistaakseni lopulta luovuttamaan laivan sotakorvauksena N:liittoon, -kun sieltä tuli se yhestoista. Muuten laiva olisi ehkä seilannut hakemaan sokerilastin Ameriikoista...?

        oikea valtameri laiva,oletko örkky Oulusta?


      • skönö 62v kirjoitti:

        oikea valtameri laiva,oletko örkky Oulusta?

        sen ajan mittapuun mukaan oli valtamerikelpoinen. Olihan se isompi kuin hollantilainen "puukenkä". Asuin kakarana Oulussa, eipä niitä örkkyjä muualla tunneta.


      • vekekin
        örkky kirjoitti:

        Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta, olisin kiinnostunut saamaan tietoja aluksen nimen alkuperästä ja muutenkin Pikisaaren telakan historiasta ? ? ? Vastaa tällä palstalla jos tiedät jotain.

        Tässä tiedot Pikisaaressa rakennetusta Sokerijussista, joka nimettiin Suomen Sokerun johtajan kaimaksi.
        Tietoja Wihurin laivoista
        ss Wilho, 1945-1946, 1940-45 Oulu, 252 brt, 29,94 x 7,10 m, ex Sokeri-Jussi -45, ostettiin rakennusaikana Suomen Sokerilta, myytiin yhtiön (Oy Wilho) mukana Piikkiöön, myöhemmät nimet Korshamn, Clizia, ajoi karille ja upposi Välimerellä 1969.

        Lähteet: Raimo Wirrankosken kokoama luettelo Erkki Riimalan kirjassa Lähikuvia Helsingin Kulosaaresta – Brändön sporat, botskit ja leffat. Estrex Oy, 2002.


      • kokoelmista
        vekekin kirjoitti:

        Tässä tiedot Pikisaaressa rakennetusta Sokerijussista, joka nimettiin Suomen Sokerun johtajan kaimaksi.
        Tietoja Wihurin laivoista
        ss Wilho, 1945-1946, 1940-45 Oulu, 252 brt, 29,94 x 7,10 m, ex Sokeri-Jussi -45, ostettiin rakennusaikana Suomen Sokerilta, myytiin yhtiön (Oy Wilho) mukana Piikkiöön, myöhemmät nimet Korshamn, Clizia, ajoi karille ja upposi Välimerellä 1969.

        Lähteet: Raimo Wirrankosken kokoama luettelo Erkki Riimalan kirjassa Lähikuvia Helsingin Kulosaaresta – Brändön sporat, botskit ja leffat. Estrex Oy, 2002.

        http://oulu.ouka.fi/ppm/laukka/kuvat/1/168.jpg


    • nämä laivat muistetaan!

      aina. ikuisesti.

    • Teppo

      Ottamatta sen enempää kantaa näihin 80-90 lukujen
      matkustajalauttoihin voin kyllä vain todeta että
      tästä vielä vanhemmat ruotsinlaivat olivat paljon
      linjakkaampia ja sisustukseltaan viihtyisiä. Hyvä
      esimerkki tästä on ex Bore/Borea nykyinen Kristi-
      na Regina rakennettu 1960, lisätietoja sadoista
      laivoista löytyy www.faktaomfartyg@se

      • oikea merimies

        Mikäli haluatte nähdä oikea LAIVAN etsikää kuva Ilmari Tuulen Tellholmista Sitten nämä kaikki mistä olette puhuneet laivoista ovat MATKUSTAJA ALUKSIA SIIS ALUKSIA Laivat on ihan eriasia..


      • Nimetön
        oikea merimies kirjoitti:

        Mikäli haluatte nähdä oikea LAIVAN etsikää kuva Ilmari Tuulen Tellholmista Sitten nämä kaikki mistä olette puhuneet laivoista ovat MATKUSTAJA ALUKSIA SIIS ALUKSIA Laivat on ihan eriasia..

        MIKÄ ON OIKEAN LAIVAN MÄÄRITELMÄ, VASTAA t:slv


      • oikea merimies
        Nimetön kirjoitti:

        MIKÄ ON OIKEAN LAIVAN MÄÄRITELMÄ, VASTAA t:slv

        oikea laiva voitaisiin määritellä esim, lastista siis lastista mikä on kappaletavaraa öljyä tai muuta sellaista ei ihmisiä ja toinen voitaisiin määritellä laivan henkilökunnan viihtyvyyden olosta laivassa ja nythän siis puhutaan laivoista EI ALUKSISTA kaipaatko muuta yleis sivistävää artikulaatiota ?


      • ettäjosnäin
        oikea merimies kirjoitti:

        oikea laiva voitaisiin määritellä esim, lastista siis lastista mikä on kappaletavaraa öljyä tai muuta sellaista ei ihmisiä ja toinen voitaisiin määritellä laivan henkilökunnan viihtyvyyden olosta laivassa ja nythän siis puhutaan laivoista EI ALUKSISTA kaipaatko muuta yleis sivistävää artikulaatiota ?

        Ei laivoja ole olemassakaan. Kyse on aina aluksista. Lasti ja tarkoitus sekä liikkeelle pistävä voima puolestaan määrittää minkä tyyppisestä aluksesta kulloinkin on kyse. Vrt. höyry-, purje-, ro-ro alus jne.
        Laivoja on vain pienten poikain mielessä.


    • pF5

      *En jaksanut selata kaikkia mutta Finjetti ei tainnut noiden joukossa olla!

      Mutta sitte asiaan, noi ei ole mitään upeita vanhoja laivoja..

      Noita voi vaikka verrata suoraan "upeisiin" -80 -90 luvun autoihin.. Esim. 86 toyota corolla!

      • kiukustunut

        Älä älä kuule ala sotkeen corollaa noihin hotelleihin kato corolla ja karvanopat joo!


    • ttp

      Entäs vanhat Finskin,Al muut vanhat puomilaivat.Mihin ne unohtui? Eihän nuo pasiseerit ole kuin rumia laatikoita.Ei noilla ole mitään tekemistä laivojen kanssa.

      • para doksi

        Niin kuvan Sally Albatros ei ole koskaan palanut.

        Palanut Sally Albatros oli entinen Viking Saga, josta jäi vain pääkoneet jäljelle palonkestävän konehuoneen ansiosta ja ne käytettiin uudelleen uudessa Sally Albatrossissa.


    • vuosikymmeniä

      taisin saada yhden tippurinkin turun ja tukholman välillä. Taisi olla manun aikoja se. kiva paatti.

      • Nimetön

        NO NII SIINÄ SAATTAA ALOITTESEAMMINLIALLA KÄYDÄ. KÄVISIT USEAMMIN ,NIIN TIETÄSIT!!!


      • Kebabi
        Nimetön kirjoitti:

        NO NII SIINÄ SAATTAA ALOITTESEAMMINLIALLA KÄYDÄ. KÄVISIT USEAMMIN ,NIIN TIETÄSIT!!!

        Viking Sally eli M/S Estonia joka upposi 1994.Olisit voinut mainita.


      • Fenno Star
        Kebabi kirjoitti:

        Viking Sally eli M/S Estonia joka upposi 1994.Olisit voinut mainita.

        sitä rumempia on ainakin autolautat ja eteenkin 80 luvulla suorastaan kamala laatikoita,kyllä ne vanhat
        höyrypaatit oli linjakkaampia ja sisustuksessa oli mahonkia ja puuta sekä messinkiä ei mitään kromia ja
        muovia mitä nykyisissä "losseissa" hienoja laivoja oli esim: s/s Ariadne, Arcturus, Silja, Oihonna, Wellamo
        ja autolautoista Nordek, Fennia, Skandia, Nordia, jne viimeiset nättit laivat on Birger Jarl ja ex Bore.
        Ja sama pätee rahtipaatteihin kyllä joku White Rose oli komeampi kun jokun nykyinen Ro-Roo puhu-
        mattakaan autonkuljetuslaivoista, mitä enemmän mennään ajassa takaisinpäin sitä hienommat laivat.


    • Simbad the

      Muistetaan, muttei niin pali välitetä, jos ei oo asiaa Ruotsiin

      • !?!

        Höh!


    • Lazyjorma

      Muistaako kukaan Siljan MS Floriaa?

    • Hyviä-risteilyjä

      Samperin pankit kun pakottivat nuo laivat (Athenan ja Kalypson) ulkomaiseen omistukseen. Olivat loistavia Suomen ja Ruotsin väliseen risteilytoimintaan.

    • Anonyymi

      Oli sitten tyylikkäitä aluksia.
      Nythän Kalypso romutetaan Alangissa, voi mitä tuhlausta...

      • Anonyymi

        On pakko kommentoida vanhaa ketjua,

        Tuo Athenaa koskeva on haikea uutinen. On kuin osa minusta olisi leikattu pois.

        Olin telakalla töissä 90-luvun vaihteessa. Athenaan ja Kalupsoon, jotka ovat sisarlaivoja suunnittelin MCC:n konehuoneen pumppujen piirikaavioita ja kaapeloinnista konehuoneen osuutta. Vaikka laitoin vain yhden pienen palan suureen palapeliin, noihin laivoihin kiintyi jo rakennusaikana. Kaikella on aikansa.

        Symphonyyn ja Serenadeen tein vain muutamia yksittäisiä piirikaaavioita. Cinderellaa en ollut suunnittelemassa mutta Cinderellan Gotlannin edustalle suuntautuneen koematkan muistan vielä hyvin. Se oli rankka kokemus mutta meni suunnitelmien mukaan. Lukuunottamatta lakonuhkaa, joka oli lähellä tehdä tyhjäksi satojen ihmisten valmistelutyön ja siirtää koematkan tuonnemmaksi. Lakot olivät yleisiä telakoilla tuohon aikaan. Mutta lopulta ajoissa päästiin liikkeelle. Paluu myöhästyi. Kotiin myöhästymisestä pääsi ilmoittamaan vasta paluumatkalla kannettavalla matkapuhelimella (salkun kokoinen), jolla sai yhteyden kotiin vasta lähempänä Suomea. Raskas puhelin, joita oli laivalla yksi, nostettiin puhelun ajaksi yläkannen kaiteelle paremman kentän saavuttamiseksi. Kenelläkään ei ollut henkilökohtaista matkapuhelinta.

        Niille tiedoksi, jotka eivät ole osallistuneet laivan koematkaan, voin kertoa, että niistä matkoista oli luksus kaukana. Laivojen sisustus oli vielä keskeneräistä siinä vaiheessa. Lattioita verhosi lähinnä pahvit. Sisustusta vasta asennettiin. Hytit, joissa yövytttiin olivat valmiita mutta sijaitsivat alhaalla konehuoneen läheisyydessä. Merinäköalaa hytistä ei tietenkään ollut, koska ei ollut ikkunaakaan. Työ koematkalla oli tiivistä. Työtunteja merkattiin 23h vuorokaudessa vaikka käytännössä nukuttiin yölla joitakin tunteja. Muutaman tunnin välein piti herätä parin tunnin vahtiin konehuoneen valvontahuoneeseen. Laivan keittiö oli valmis ja ruuan määrästä ja tasosta ei tingitty. Mutta olihan sekin puoli vielä kaukana siitä yltäkylläisyydestä, mitä asikkaille myöhemmin oli tarjolla seisovissa pöydissä oikeilla laivamatkoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On pakko kommentoida vanhaa ketjua,

        Tuo Athenaa koskeva on haikea uutinen. On kuin osa minusta olisi leikattu pois.

        Olin telakalla töissä 90-luvun vaihteessa. Athenaan ja Kalupsoon, jotka ovat sisarlaivoja suunnittelin MCC:n konehuoneen pumppujen piirikaavioita ja kaapeloinnista konehuoneen osuutta. Vaikka laitoin vain yhden pienen palan suureen palapeliin, noihin laivoihin kiintyi jo rakennusaikana. Kaikella on aikansa.

        Symphonyyn ja Serenadeen tein vain muutamia yksittäisiä piirikaaavioita. Cinderellaa en ollut suunnittelemassa mutta Cinderellan Gotlannin edustalle suuntautuneen koematkan muistan vielä hyvin. Se oli rankka kokemus mutta meni suunnitelmien mukaan. Lukuunottamatta lakonuhkaa, joka oli lähellä tehdä tyhjäksi satojen ihmisten valmistelutyön ja siirtää koematkan tuonnemmaksi. Lakot olivät yleisiä telakoilla tuohon aikaan. Mutta lopulta ajoissa päästiin liikkeelle. Paluu myöhästyi. Kotiin myöhästymisestä pääsi ilmoittamaan vasta paluumatkalla kannettavalla matkapuhelimella (salkun kokoinen), jolla sai yhteyden kotiin vasta lähempänä Suomea. Raskas puhelin, joita oli laivalla yksi, nostettiin puhelun ajaksi yläkannen kaiteelle paremman kentän saavuttamiseksi. Kenelläkään ei ollut henkilökohtaista matkapuhelinta.

        Niille tiedoksi, jotka eivät ole osallistuneet laivan koematkaan, voin kertoa, että niistä matkoista oli luksus kaukana. Laivojen sisustus oli vielä keskeneräistä siinä vaiheessa. Lattioita verhosi lähinnä pahvit. Sisustusta vasta asennettiin. Hytit, joissa yövytttiin olivat valmiita mutta sijaitsivat alhaalla konehuoneen läheisyydessä. Merinäköalaa hytistä ei tietenkään ollut, koska ei ollut ikkunaakaan. Työ koematkalla oli tiivistä. Työtunteja merkattiin 23h vuorokaudessa vaikka käytännössä nukuttiin yölla joitakin tunteja. Muutaman tunnin välein piti herätä parin tunnin vahtiin konehuoneen valvontahuoneeseen. Laivan keittiö oli valmis ja ruuan määrästä ja tasosta ei tingitty. Mutta olihan sekin puoli vielä kaukana siitä yltäkylläisyydestä, mitä asikkaille myöhemmin oli tarjolla seisovissa pöydissä oikeilla laivamatkoilla.

        Parin tunnin välein tunniksi vahtiin ja siitä kertyi työtunteja vrk:ssa se 23. Tässä pääsee itku...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe