Vielä 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa oli runsaasti upeita laivoja Turun, Maarianhaminan ja Tukholman väillä.
Kalypso liikennöi Turun ja Tukholman väliä.
Athena on Kalypson sisaralus ja liikennöi Tukholman ja Maarianhaminan välillä.
Viking Line Athena
1989-1993
Viking Line Kalypso
1990-1993
Kalypso
http://home.swipnet.se/~w-14079/Viking/kalypso.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Kalypso03.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Kalypso01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Kalypso02.jpg
Athena
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Athena05sp.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Athena03.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Athena04.jpg
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8701674b.jpg
Laivojen nykyiset nimet.
Pearl of Scandinavia / Star Aquarius / Athena
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/Pearl_of_Scandinavia.jpg/800px-Pearl_of_Scandinavia.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Constellation2007_Copenhagen/DFDS_Pearl-OS_070816-278_b.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Constellation2007_Copenhagen/DFDS_Pearl-OS_070816-377_b.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Constellation2007_Copenhagen/DFDS_Pearl-OS_070816-322_b.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Constellation2007_Copenhagen/DFDS_Pearl-OS_070816-324_b.jpg
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8701674e.jpg
Star Pisces / Kalypso
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarPisces02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarPisces01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarAquariusPisces01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarAquariusPisces02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StarCruises/StarAquariusPisces03.jpg
Muita saman ajan laivoja.
Wellamo
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8306498c.jpg
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8306498b.jpg
Svea
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Svea_1985-05.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Svea_1985-06.jpg
Siljalla oli vielä silloin sympaattinen iso hylkeenkuva kyljessä. (saisivat tuoda sen takaisin)
http://www.ferry-site.dk/picture/ferry/8306486a.jpg
Laivojen nykyiset nimet.
Tallink Festival / Silja festival / Wellamo
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Silja_Festival_May_2005.jpg
M/S Mega Smeralda / Color Festival / Silja Karneval / Svea
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Color_Festival0004.jpg
Finlandia
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Finlandia04.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Finlandia05.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Finlandia08.jpg
Silvia Regina
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Silvia_Regina06.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Silvia_Regina07.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Silvia_Regina10.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/SiljaLine/Silvia_Regina11.jpg
Laivojen nykyiset nimet
Queen of Scandinavia / Finlandia
http://www.simplonpc.co.uk/DFDS/QueenofScand_CeesDeBijl-11.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/DFDS/QueenofScand_CeesDeBijl-07.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/DFDS/QueenofScand_CdeB_20060130_021.jpg
Stena Britannica / Stena Saga / Silvia Regina
http://www.simplonpc.co.uk/StenaLine/StenaBritannica_II_02sp.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StenaLine/Stena_Saga_1981-02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/StenaLine/Stena_Saga_1981-05.jpg
Muita vanhoja laivoja
Turella
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Turella01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Turella02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Turella05.jpg
Diana II
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Diana_II_07.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Diana_II_04.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Diana_II_01.jpg
Viking Saga
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Saga01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Saga02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Saga04.jpg
Viking Sally
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Sally07.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Sally06.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Sally04.jpg
Viking Song
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Song01.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Song02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Viking_Song03.jpg
Muistatteko näitä laivoja?
45
18907
Vastaukset
- laatikoita
kaukana upeasta.
- Huomauttaja!
Niin tulet siinä samalla määritelleeksi ruman uudestaan!
- Autokuljetuslautta
http://www.hirokura.co.jp/dairiten/hofu.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Car_carrier_Aquarius_Leader.jpg/800px-Car_carrier_Aquarius_Leader.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Car_carrier_Galaxy_Leader.jpg/800px-Car_carrier_Galaxy_Leader.jpg
http://www.tug44.org/tugboats.trawlers/pegasus-highway/images/pegasushighway-3.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Car_carrier_Integrity.jpg/800px-Car_carrier_Integrity.jpg
http://www.ship-technology.com/projects/courageous_ace/images/2_courageous.jpg
http://www.columbiariverbarpilots.com/Picture_gallery/ships_crossing_the_bar/06aCarCarrierJinsaiMaru.jpg
http://www.fremantleports.com.au/sitePrintVariant/About/PhotoGallery/Car_Carrier_at_Victoria_Quay_rdax_784x512.jpg
http://www.globalsecurity.org/military/world/china/images/stuft-4000-car-carrier2.jpg
http://www.tsoe.com/neu/ships/nsccarcarrier.jpg
http://www.gidb.itu.edu.tr/staff/unsan/R/09/car carrier.jpg - malliltaan
Autokuljetuslautta kirjoitti:
http://www.hirokura.co.jp/dairiten/hofu.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Car_carrier_Aquarius_Leader.jpg/800px-Car_carrier_Aquarius_Leader.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Car_carrier_Galaxy_Leader.jpg/800px-Car_carrier_Galaxy_Leader.jpg
http://www.tug44.org/tugboats.trawlers/pegasus-highway/images/pegasushighway-3.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Car_carrier_Integrity.jpg/800px-Car_carrier_Integrity.jpg
http://www.ship-technology.com/projects/courageous_ace/images/2_courageous.jpg
http://www.columbiariverbarpilots.com/Picture_gallery/ships_crossing_the_bar/06aCarCarrierJinsaiMaru.jpg
http://www.fremantleports.com.au/sitePrintVariant/About/PhotoGallery/Car_Carrier_at_Victoria_Quay_rdax_784x512.jpg
http://www.globalsecurity.org/military/world/china/images/stuft-4000-car-carrier2.jpg
http://www.tsoe.com/neu/ships/nsccarcarrier.jpg
http://www.gidb.itu.edu.tr/staff/unsan/R/09/car carrier.jpgtehtiin Turussa. Funktionaalisia.
- White Rose #1
Huomauttaja! kirjoitti:
Niin tulet siinä samalla määritelleeksi ruman uudestaan!
http://kauppalaiva.nba.fi/results.php?wimages=on&lang=fi&first=1
- Rollisan
Numero Uno kirjoitti:
Kuka muistaa sen junkin joka kavi kylassa rosella kobessa -65 iai 66 talvi .sain kasan kirjoja.teilla oli wilhelmsenin korsteeni merkki.P.S.kirjat tuli luettua kiitti vaan.
- kun Turusta
ajoi Ruotsiin m/s Mac finn? 60-luvulla sen bisnes ideaan kuului nuorille neitosille "vuokratut" hytit. Tiedä sitten mistä maasta olivat kotoisin.
- Åbosta
oikein hyvin, kun talvipakkasella olin laivan lähtöä Turun satamassa katsomassa. Ei ollut silloin turhia portteja satamassa. Mac Finn tuntuu olevan aika tarkkaan unohtunut. En ole edes carpetkippareiden sivustolla havainnut mitään mainintaa ko. laivasta. Muuten kyllä pasiseerit on huomioitu.
- Artemis K
Åbosta kirjoitti:
oikein hyvin, kun talvipakkasella olin laivan lähtöä Turun satamassa katsomassa. Ei ollut silloin turhia portteja satamassa. Mac Finn tuntuu olevan aika tarkkaan unohtunut. En ole edes carpetkippareiden sivustolla havainnut mitään mainintaa ko. laivasta. Muuten kyllä pasiseerit on huomioitu.
Se Mac Finn oli Wappen von Hamburg joka risteili 1965 aluksi vain Tukholman-Maarianhaminan väliä
Jätten Finn nimisenä ja 13.10-13.12.65 pari kuukautta Tukholman-Turun väliä Mac Finn nimisenä,
viimeisin tunnettu nimi 2005 oli Supper Clubcruise 02 alus vietiin Turkkiin jossa muunnettu luksus-
risteilijäksi ilmeisesti yksityis käyttöön, laiva on rakennettu Stena Linelle 1962. - Seilori70
Artemis K kirjoitti:
Se Mac Finn oli Wappen von Hamburg joka risteili 1965 aluksi vain Tukholman-Maarianhaminan väliä
Jätten Finn nimisenä ja 13.10-13.12.65 pari kuukautta Tukholman-Turun väliä Mac Finn nimisenä,
viimeisin tunnettu nimi 2005 oli Supper Clubcruise 02 alus vietiin Turkkiin jossa muunnettu luksus-
risteilijäksi ilmeisesti yksityis käyttöön, laiva on rakennettu Stena Linelle 1962.löytyi tällaisena. http://www.faktaomfartyg.se/wappen_von_hamburg_1962_b_1.htm
- -muistelija-
Tässä tuon listan lopussa olevien laivojen historia tähän päivään saakka. Kaikki laivat ovat liikenteessä nykyisin Viking Sallya ja Viking Sagaa lukuun ottamatta.
Turella / Stena Nordica / Lion King / Fantaasia
Diana II / Mare Balticum / Meloodia
Viking Saga / Sally Albatross
Viking Sally / Silja Star / Wasa King / Estonia
Viking Song / Braemar / Anna Karenina / Regina Baltica- ©2008
Pride of Bilbao / Olympia
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia03.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia05.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia01.jpg
Mariella
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella10.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella08.jpg ©2008 kirjoitti:
Pride of Bilbao / Olympia
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia03.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia05.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Olympia01.jpg
Mariella
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella10.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella02.jpg
http://www.simplonpc.co.uk/Viking-Line/Mariella08.jpgOulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta, olisin kiinnostunut saamaan tietoja aluksen nimen alkuperästä ja muutenkin Pikisaaren telakan historiasta ? ? ? Vastaa tällä palstalla jos tiedät jotain.
- Kunhan kysyn?
örkky kirjoitti:
Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta, olisin kiinnostunut saamaan tietoja aluksen nimen alkuperästä ja muutenkin Pikisaaren telakan historiasta ? ? ? Vastaa tällä palstalla jos tiedät jotain.
"Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta"
??? - skönö 62v
örkky kirjoitti:
Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta, olisin kiinnostunut saamaan tietoja aluksen nimen alkuperästä ja muutenkin Pikisaaren telakan historiasta ? ? ? Vastaa tällä palstalla jos tiedät jotain.
sokeri jussi laiva ja kuvahaku,niin löytyy. Uuno Laukan kuvakokoelmassa on hienoja kuvia Toppilan satamasta silloin hyvään aikaan,oikeista laivoista. Löytyy guugle Uuno Laukka.
- skönö 62v
skönö 62v kirjoitti:
sokeri jussi laiva ja kuvahaku,niin löytyy. Uuno Laukan kuvakokoelmassa on hienoja kuvia Toppilan satamasta silloin hyvään aikaan,oikeista laivoista. Löytyy guugle Uuno Laukka.
google, Uuno Laukka toppilan satama,löytyy kuvia oikeista laivoista.
Kunhan kysyn? kirjoitti:
"Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta"
???sitä nimitettiin. Sitä rakennettiin Pikisaaren kaupunginpuoleisella rannalla olevalla "telakalla". Punaisella pohjavärillä maalattuna se seisoi muutaman vuoden "maamerkkinä". Joutuivat muistaakseni lopulta luovuttamaan laivan sotakorvauksena N:liittoon, -kun sieltä tuli se yhestoista. Muuten laiva olisi ehkä seilannut hakemaan sokerilastin Ameriikoista...?
- skönö 62v
örkky kirjoitti:
sitä nimitettiin. Sitä rakennettiin Pikisaaren kaupunginpuoleisella rannalla olevalla "telakalla". Punaisella pohjavärillä maalattuna se seisoi muutaman vuoden "maamerkkinä". Joutuivat muistaakseni lopulta luovuttamaan laivan sotakorvauksena N:liittoon, -kun sieltä tuli se yhestoista. Muuten laiva olisi ehkä seilannut hakemaan sokerilastin Ameriikoista...?
oikea valtameri laiva,oletko örkky Oulusta?
skönö 62v kirjoitti:
oikea valtameri laiva,oletko örkky Oulusta?
sen ajan mittapuun mukaan oli valtamerikelpoinen. Olihan se isompi kuin hollantilainen "puukenkä". Asuin kakarana Oulussa, eipä niitä örkkyjä muualla tunneta.
- vekekin
örkky kirjoitti:
Oulussa rakennettiin sota-aikana ko. alusta, olisin kiinnostunut saamaan tietoja aluksen nimen alkuperästä ja muutenkin Pikisaaren telakan historiasta ? ? ? Vastaa tällä palstalla jos tiedät jotain.
Tässä tiedot Pikisaaressa rakennetusta Sokerijussista, joka nimettiin Suomen Sokerun johtajan kaimaksi.
Tietoja Wihurin laivoista
ss Wilho, 1945-1946, 1940-45 Oulu, 252 brt, 29,94 x 7,10 m, ex Sokeri-Jussi -45, ostettiin rakennusaikana Suomen Sokerilta, myytiin yhtiön (Oy Wilho) mukana Piikkiöön, myöhemmät nimet Korshamn, Clizia, ajoi karille ja upposi Välimerellä 1969.
Lähteet: Raimo Wirrankosken kokoama luettelo Erkki Riimalan kirjassa Lähikuvia Helsingin Kulosaaresta – Brändön sporat, botskit ja leffat. Estrex Oy, 2002. - kokoelmista
vekekin kirjoitti:
Tässä tiedot Pikisaaressa rakennetusta Sokerijussista, joka nimettiin Suomen Sokerun johtajan kaimaksi.
Tietoja Wihurin laivoista
ss Wilho, 1945-1946, 1940-45 Oulu, 252 brt, 29,94 x 7,10 m, ex Sokeri-Jussi -45, ostettiin rakennusaikana Suomen Sokerilta, myytiin yhtiön (Oy Wilho) mukana Piikkiöön, myöhemmät nimet Korshamn, Clizia, ajoi karille ja upposi Välimerellä 1969.
Lähteet: Raimo Wirrankosken kokoama luettelo Erkki Riimalan kirjassa Lähikuvia Helsingin Kulosaaresta – Brändön sporat, botskit ja leffat. Estrex Oy, 2002.
- nämä laivat muistetaan!
aina. ikuisesti.
- Teppo
Ottamatta sen enempää kantaa näihin 80-90 lukujen
matkustajalauttoihin voin kyllä vain todeta että
tästä vielä vanhemmat ruotsinlaivat olivat paljon
linjakkaampia ja sisustukseltaan viihtyisiä. Hyvä
esimerkki tästä on ex Bore/Borea nykyinen Kristi-
na Regina rakennettu 1960, lisätietoja sadoista
laivoista löytyy www.faktaomfartyg@se- oikea merimies
Mikäli haluatte nähdä oikea LAIVAN etsikää kuva Ilmari Tuulen Tellholmista Sitten nämä kaikki mistä olette puhuneet laivoista ovat MATKUSTAJA ALUKSIA SIIS ALUKSIA Laivat on ihan eriasia..
- Nimetön
oikea merimies kirjoitti:
Mikäli haluatte nähdä oikea LAIVAN etsikää kuva Ilmari Tuulen Tellholmista Sitten nämä kaikki mistä olette puhuneet laivoista ovat MATKUSTAJA ALUKSIA SIIS ALUKSIA Laivat on ihan eriasia..
MIKÄ ON OIKEAN LAIVAN MÄÄRITELMÄ, VASTAA t:slv
- oikea merimies
Nimetön kirjoitti:
MIKÄ ON OIKEAN LAIVAN MÄÄRITELMÄ, VASTAA t:slv
oikea laiva voitaisiin määritellä esim, lastista siis lastista mikä on kappaletavaraa öljyä tai muuta sellaista ei ihmisiä ja toinen voitaisiin määritellä laivan henkilökunnan viihtyvyyden olosta laivassa ja nythän siis puhutaan laivoista EI ALUKSISTA kaipaatko muuta yleis sivistävää artikulaatiota ?
- ettäjosnäin
oikea merimies kirjoitti:
oikea laiva voitaisiin määritellä esim, lastista siis lastista mikä on kappaletavaraa öljyä tai muuta sellaista ei ihmisiä ja toinen voitaisiin määritellä laivan henkilökunnan viihtyvyyden olosta laivassa ja nythän siis puhutaan laivoista EI ALUKSISTA kaipaatko muuta yleis sivistävää artikulaatiota ?
Ei laivoja ole olemassakaan. Kyse on aina aluksista. Lasti ja tarkoitus sekä liikkeelle pistävä voima puolestaan määrittää minkä tyyppisestä aluksesta kulloinkin on kyse. Vrt. höyry-, purje-, ro-ro alus jne.
Laivoja on vain pienten poikain mielessä.
- pF5
*En jaksanut selata kaikkia mutta Finjetti ei tainnut noiden joukossa olla!
Mutta sitte asiaan, noi ei ole mitään upeita vanhoja laivoja..
Noita voi vaikka verrata suoraan "upeisiin" -80 -90 luvun autoihin.. Esim. 86 toyota corolla!- kiukustunut
Älä älä kuule ala sotkeen corollaa noihin hotelleihin kato corolla ja karvanopat joo!
- ttp
Entäs vanhat Finskin,Al muut vanhat puomilaivat.Mihin ne unohtui? Eihän nuo pasiseerit ole kuin rumia laatikoita.Ei noilla ole mitään tekemistä laivojen kanssa.
Cinderella -tuo yöelämän, pikasuhteiden ja syrjähyppyjen kultainen 90-luvun kuningatar!
http://home.swipnet.se/~w-14079/Viking/vls33.htm
Sally Albatross
EI koskaan ehjä, aina karilla, tulipalossa, telakalla...
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=346- para doksi
Niin kuvan Sally Albatros ei ole koskaan palanut.
Palanut Sally Albatros oli entinen Viking Saga, josta jäi vain pääkoneet jäljelle palonkestävän konehuoneen ansiosta ja ne käytettiin uudelleen uudessa Sally Albatrossissa.
Monen eri laivan eri vaiheita:
http://www.faktaomfartyg.se/viking_line.htm
http://www.faktaomfartyg.se/silja_line.htm- vuosikymmeniä
taisin saada yhden tippurinkin turun ja tukholman välillä. Taisi olla manun aikoja se. kiva paatti.
- Nimetön
NO NII SIINÄ SAATTAA ALOITTESEAMMINLIALLA KÄYDÄ. KÄVISIT USEAMMIN ,NIIN TIETÄSIT!!!
- Kebabi
Nimetön kirjoitti:
NO NII SIINÄ SAATTAA ALOITTESEAMMINLIALLA KÄYDÄ. KÄVISIT USEAMMIN ,NIIN TIETÄSIT!!!
Viking Sally eli M/S Estonia joka upposi 1994.Olisit voinut mainita.
- Fenno Star
Kebabi kirjoitti:
Viking Sally eli M/S Estonia joka upposi 1994.Olisit voinut mainita.
sitä rumempia on ainakin autolautat ja eteenkin 80 luvulla suorastaan kamala laatikoita,kyllä ne vanhat
höyrypaatit oli linjakkaampia ja sisustuksessa oli mahonkia ja puuta sekä messinkiä ei mitään kromia ja
muovia mitä nykyisissä "losseissa" hienoja laivoja oli esim: s/s Ariadne, Arcturus, Silja, Oihonna, Wellamo
ja autolautoista Nordek, Fennia, Skandia, Nordia, jne viimeiset nättit laivat on Birger Jarl ja ex Bore.
Ja sama pätee rahtipaatteihin kyllä joku White Rose oli komeampi kun jokun nykyinen Ro-Roo puhu-
mattakaan autonkuljetuslaivoista, mitä enemmän mennään ajassa takaisinpäin sitä hienommat laivat.
- Simbad the
Muistetaan, muttei niin pali välitetä, jos ei oo asiaa Ruotsiin
- !?!
Höh!
- Lazyjorma
Muistaako kukaan Siljan MS Floriaa?
- Hyviä-risteilyjä
Samperin pankit kun pakottivat nuo laivat (Athenan ja Kalypson) ulkomaiseen omistukseen. Olivat loistavia Suomen ja Ruotsin väliseen risteilytoimintaan.
- Anonyymi
Oli sitten tyylikkäitä aluksia.
Nythän Kalypso romutetaan Alangissa, voi mitä tuhlausta...- Anonyymi
On pakko kommentoida vanhaa ketjua,
Tuo Athenaa koskeva on haikea uutinen. On kuin osa minusta olisi leikattu pois.
Olin telakalla töissä 90-luvun vaihteessa. Athenaan ja Kalupsoon, jotka ovat sisarlaivoja suunnittelin MCC:n konehuoneen pumppujen piirikaavioita ja kaapeloinnista konehuoneen osuutta. Vaikka laitoin vain yhden pienen palan suureen palapeliin, noihin laivoihin kiintyi jo rakennusaikana. Kaikella on aikansa.
Symphonyyn ja Serenadeen tein vain muutamia yksittäisiä piirikaaavioita. Cinderellaa en ollut suunnittelemassa mutta Cinderellan Gotlannin edustalle suuntautuneen koematkan muistan vielä hyvin. Se oli rankka kokemus mutta meni suunnitelmien mukaan. Lukuunottamatta lakonuhkaa, joka oli lähellä tehdä tyhjäksi satojen ihmisten valmistelutyön ja siirtää koematkan tuonnemmaksi. Lakot olivät yleisiä telakoilla tuohon aikaan. Mutta lopulta ajoissa päästiin liikkeelle. Paluu myöhästyi. Kotiin myöhästymisestä pääsi ilmoittamaan vasta paluumatkalla kannettavalla matkapuhelimella (salkun kokoinen), jolla sai yhteyden kotiin vasta lähempänä Suomea. Raskas puhelin, joita oli laivalla yksi, nostettiin puhelun ajaksi yläkannen kaiteelle paremman kentän saavuttamiseksi. Kenelläkään ei ollut henkilökohtaista matkapuhelinta.
Niille tiedoksi, jotka eivät ole osallistuneet laivan koematkaan, voin kertoa, että niistä matkoista oli luksus kaukana. Laivojen sisustus oli vielä keskeneräistä siinä vaiheessa. Lattioita verhosi lähinnä pahvit. Sisustusta vasta asennettiin. Hytit, joissa yövytttiin olivat valmiita mutta sijaitsivat alhaalla konehuoneen läheisyydessä. Merinäköalaa hytistä ei tietenkään ollut, koska ei ollut ikkunaakaan. Työ koematkalla oli tiivistä. Työtunteja merkattiin 23h vuorokaudessa vaikka käytännössä nukuttiin yölla joitakin tunteja. Muutaman tunnin välein piti herätä parin tunnin vahtiin konehuoneen valvontahuoneeseen. Laivan keittiö oli valmis ja ruuan määrästä ja tasosta ei tingitty. Mutta olihan sekin puoli vielä kaukana siitä yltäkylläisyydestä, mitä asikkaille myöhemmin oli tarjolla seisovissa pöydissä oikeilla laivamatkoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On pakko kommentoida vanhaa ketjua,
Tuo Athenaa koskeva on haikea uutinen. On kuin osa minusta olisi leikattu pois.
Olin telakalla töissä 90-luvun vaihteessa. Athenaan ja Kalupsoon, jotka ovat sisarlaivoja suunnittelin MCC:n konehuoneen pumppujen piirikaavioita ja kaapeloinnista konehuoneen osuutta. Vaikka laitoin vain yhden pienen palan suureen palapeliin, noihin laivoihin kiintyi jo rakennusaikana. Kaikella on aikansa.
Symphonyyn ja Serenadeen tein vain muutamia yksittäisiä piirikaaavioita. Cinderellaa en ollut suunnittelemassa mutta Cinderellan Gotlannin edustalle suuntautuneen koematkan muistan vielä hyvin. Se oli rankka kokemus mutta meni suunnitelmien mukaan. Lukuunottamatta lakonuhkaa, joka oli lähellä tehdä tyhjäksi satojen ihmisten valmistelutyön ja siirtää koematkan tuonnemmaksi. Lakot olivät yleisiä telakoilla tuohon aikaan. Mutta lopulta ajoissa päästiin liikkeelle. Paluu myöhästyi. Kotiin myöhästymisestä pääsi ilmoittamaan vasta paluumatkalla kannettavalla matkapuhelimella (salkun kokoinen), jolla sai yhteyden kotiin vasta lähempänä Suomea. Raskas puhelin, joita oli laivalla yksi, nostettiin puhelun ajaksi yläkannen kaiteelle paremman kentän saavuttamiseksi. Kenelläkään ei ollut henkilökohtaista matkapuhelinta.
Niille tiedoksi, jotka eivät ole osallistuneet laivan koematkaan, voin kertoa, että niistä matkoista oli luksus kaukana. Laivojen sisustus oli vielä keskeneräistä siinä vaiheessa. Lattioita verhosi lähinnä pahvit. Sisustusta vasta asennettiin. Hytit, joissa yövytttiin olivat valmiita mutta sijaitsivat alhaalla konehuoneen läheisyydessä. Merinäköalaa hytistä ei tietenkään ollut, koska ei ollut ikkunaakaan. Työ koematkalla oli tiivistä. Työtunteja merkattiin 23h vuorokaudessa vaikka käytännössä nukuttiin yölla joitakin tunteja. Muutaman tunnin välein piti herätä parin tunnin vahtiin konehuoneen valvontahuoneeseen. Laivan keittiö oli valmis ja ruuan määrästä ja tasosta ei tingitty. Mutta olihan sekin puoli vielä kaukana siitä yltäkylläisyydestä, mitä asikkaille myöhemmin oli tarjolla seisovissa pöydissä oikeilla laivamatkoilla.Parin tunnin välein tunniksi vahtiin ja siitä kertyi työtunteja vrk:ssa se 23. Tässä pääsee itku...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061082- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161026Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949