Kärhön juurelle?

Poimulehti

Istutin ensimmäiset kärhöni viime viikolla. Nyt mietin, että mitä pistäisin juurelle? Ovat jotenkin "suojattoman" näköisiä. Ovat ns. "keskellä nurmikkoo", kun laitettiin kaariportti erottamaan kaksi piha-aluetta.
Olisko pitänyt korottaa "kärhöpenkki" ruoho tasolta?
Laitanko puuhaketta? Soraa? Istutanko (myös) jonkun perennan juurelle suojaksi esim. jättipoimulehtee löytyisi?

10

8325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matami***

      Kärhölle suositellaan tyveä paahteelta suojaavia kasveja, joista jättipoimulehti on ihan ok. Toinen vastaava isolehtinen on kuunlilja.

      Järkevää on myös hake, joka pitää tyven kosteana hakkeen alla ja pääset turhilta kuivumishuolilta ollessasi pitkään poissa.

      Itse olen istuttanut talviota ja kevätkaihoa muutamien kärhöjeni tyveen.

      MUista, että kärhö pitää kalkista keväällä ja lannoitteesta kukkimisen aikaan :)

      • muiltakin

        eikös talvio kurista juuret muiltakin ?
        Laittaisin jotain pintajuurista kasvia kärhön tyveen.
        Heti ei tule mieleen kuin rönsytiarella ja kurjenpolvet (matalat mieluummin)


      • matalaa
        muiltakin kirjoitti:

        eikös talvio kurista juuret muiltakin ?
        Laittaisin jotain pintajuurista kasvia kärhön tyveen.
        Heti ei tule mieleen kuin rönsytiarella ja kurjenpolvet (matalat mieluummin)

        Ei se kasvi saa olla liian matalaa,tarkoitus on, että se peittää auringolta clematiksen alaosan,joten talvio on liian matalaakin. Myös kesäkukat käy hyvin juurelle.


      • jhjkiuyy
        matalaa kirjoitti:

        Ei se kasvi saa olla liian matalaa,tarkoitus on, että se peittää auringolta clematiksen alaosan,joten talvio on liian matalaakin. Myös kesäkukat käy hyvin juurelle.

        ei tarvi peittää mitään tyveä, pääasia että vieressä kasvaa jotain ,matala käy ihan hyvin ,ei paahda juuristoon. Hiekkaa vaan istutuksen juurelle sanoi puutarhuri..


      • 27 X clematis
        jhjkiuyy kirjoitti:

        ei tarvi peittää mitään tyveä, pääasia että vieressä kasvaa jotain ,matala käy ihan hyvin ,ei paahda juuristoon. Hiekkaa vaan istutuksen juurelle sanoi puutarhuri..

        Juuri se kärhön tyvi, juuri, pitää saada v-a-r-j-o-o-n, eli sille ¨
        so-pi-van laaja aluskasvi !


      • puutarhuri,mikä lie
        jhjkiuyy kirjoitti:

        ei tarvi peittää mitään tyveä, pääasia että vieressä kasvaa jotain ,matala käy ihan hyvin ,ei paahda juuristoon. Hiekkaa vaan istutuksen juurelle sanoi puutarhuri..

        Mikähän puutarhuri mahtoi olla,kun ei tiedä että juuri se tyvi,alaosa, pitää suojata auringolta.


      • Anonyymi
        27 X clematis kirjoitti:

        Juuri se kärhön tyvi, juuri, pitää saada v-a-r-j-o-o-n, eli sille ¨
        so-pi-van laaja aluskasvi !

        Kärhön tyvihän on ISTUTETTAVA 10-25 sm syvyyteen joka suojataan hiekalla. Juuriston lämpiämisen vuoksi on istutettava varjostavia kasveja!


    • kärhöfani

      Mie laitoin pensaskärhöä jonka voi tukea kepeillä- se ei kasva korkeaksi eikä takerru tukeen. Kukkiikin.En tiedä montaako lajia on olemassa. Miulla on valkokukkainen.

      Se suojaa köynöstävän kärhön juurialuetta tuuhealla kasvullaan ja on ikäänkuin samaa sarjaa lehtineen kukkineen...

    • *Annabelle*

      Kyllä Kärhö tarttee suojakasvin.

    • laitan silti lisää tietoa

      Kokemuksesta olen huomannut, että Klematis Jakmanii(vanhin kärhöni) viihtyy hyvin, kun sen ensin istuttaa tarpeeksi syvään. Omat kärhöni ovat ainakin 30 cm syvyydessä. Juurelle olen laittanut haketta vuosittain runsaasti. Toinen kärhö on sellaisenaan, koska sen juuri ei näy kovin hyvin tielle, jonne päin se on. Sen edessä on syyshortensia, joka varjostaa juurta sopivasti lisää. Molemmat menestyvät hyvin, mutta oletan, että syyshortensia tulee joskus liian korkeaksi ja joudun sitä enemmän leikkamaan.

      Toinen (kuusilehtinen kukka) kärhö on aurinkoisessa paikassa. Siinä on juuri mainitsemiasi kasveja edessä ja myös haketta.

      Kolmas, joka on pienikukkkaisempi alppikärhö, on paljain juuriltaan, mutta on istutettu niin syvään, ettei takuulla kuivu eikä kuumene. Lisäksi tämä on ainoa, joka olisi hyvin altis talven tuhoille paikan takia, mutta silti on mennyt talvesta toiseen ilman jäätymättä. Siihen eivät kuitenkaan sovi pohjoisen eikä idän ilkeät tuulet, joten hyvin runsaasti kukkia tuli ihan räystäälle asti.

      Kaikki menestyvät hyvin, joten voin suositella syvään istuttamista ja haketta sekä puolikorkeita kasveja lähietäisyydelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe