Housuun kakkaaminen & isojen ryhmä?

-äiskä-

Lapsi (3v) on menossa nyt syksyllä päiväkotiin isojen ryhmään. Mites mahtavat suhtautua siellä siihen, että muksu ei tee kakkaa ikinä pottaan tai pönttöön?!?

Hän haluaa kakata housuun tai vaippaan, ei suostu edes istumaan potalla IKINÄ silloin kun kakka on tulossa. Joskus vatsa on vähän kovalla, mutta useimmiten ihan normaalina kuitenkin, joten en usko että tääkään on syy.

Joku kumma "kakkapottafobia"? Oon kuullut, että muillakin ois ollut? Sattuuko täältä nyt löytymään muita joilla ois lapsi vielä isojen ryhmään mennessä ollut housuun kakkaaja?

31

5735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      Saa varmaan päiväkodista muista lapsista hyvää esimerkkiä ja asia korjaantuu

    • kuin

      tuossa jo sanottiinki, niin toisilta lapsilta oppiminen on tehokasta. Mutta sen voin isojen ryhmässä työskennelleenä sanoa, että siellä on usein tosi huonot mahdollisuudet pepun pesuun ja likavaippojen "säilytykseen". Ja ikävä tosiasia on, että lapset ovat julmia toisilleen, ja voi käydä niin että lapsesi kokee kiusaamista tuosta vaippa-asiasta, vaikka henkilökunta asiaan puuttuisikin (siis kiusaamiseen). Mutta toivottavasti ottaa toisista lapsista mallia ja alkaa tekemään kakat pönttöön.

      • lastentarhanopettaja

        itse olen törmännyt isojen ryhmässä samasta pulmasta kärsiviin perheisiin. Asiaan suhtaudutaan (ainakin meillä)rauhallisesti ja vahingon tullessa mennään pesulle, tarvittaessa vaikka pienten puolelle. päiväkodissa lapset aika nopeasti oppivat ymmärtämään että lapset ovat erilaisia, ja oppivat asioita eri tahtiin. pissa ja kakka vahingot ovat lapsille niin tuttu juttu, että he ikäänkuin tietävät, että näistä asioista ei kiusata, kun voi sattua myös omalle kohdalle.

        vaippoja en käyttäisi noin isolla, jos kuitenkin pissan tekee ihan normaalisti.Vaippa saattaa olla toisille lapsille merkki siitä, että toinen on vielä paljon pienenpi (kun ei osaa).. ei lapsi kuitenkaan yleensä kakkaa kuin kerran päivässä. ja toisaalta vaippa ei tue lapsen oppimista tässä asiassa.

        loppujen lopuksi asia on kovin pieni, ja ohimenevä, eikä sitä kannata liikaa murehtia. päivähoidon aloitus on lapselle kova paikka, ja hän saattaa taantua jo opituista taidoista(tämä kuuluu asiaan, eikä lapsi tee sitä tahallaan). Ja jos lapsella ei ole vaippaa, on hyvin todennäköistä etteivät lapset kauheasti edes kiinnitä huomiota tai huomaa, jos toinen välillä käy aikuisen kanssa pesulla.. =)

        tsemppiä päivähoidon aloitukseen!


    • Kökkänä

      Osta WC-pontön päälle laitettava lastaen istuin ja kokeile tekeekö lapsesi tarpeensa pönttöön. Meillä ainakin toimi. Lapsi ei halunnut potalle, mutta kun hän sai istua "normaalisti" pöntöllä ei mitään ongelmia ollut. Ostin jalkojen alle pienen step stools-jakkaran, jolloin jalat eivät roiku eikä takamus puudu. Huolehdi, että lapsesi juo tarpeeksi vettä ja syö kuitupitoista ruokaa, jolloin uloste pysyy pehmeänä.

      • -äiskä-

        Juu, täytyy toivoa, että päiväkodissa muiden esimerkki toimisi kannustimena! Tosin kotona on pari isompaa sisarusta esimerkkinä, mutta se ei tätä ipanaa kiinnosta.

        Viimeksi tänään kakkasi kaksi kertaa alushousuihin ja ihan iloisena siitä ilmoitti: "Pese kakka pois." Myös pöntölle yritin muksua saada, mutta veti siinä itsensä ihan jäykäksi, pyristeli ja huusi vastaan pakokauhun vallassa.

        Jep, ei me vaippaa enää käytetäkään (paitsi öisin). Pissaaminen sujuu hienosti pottaan tai pönttöön.

        Pienennysrengas meillä on ollut "aina" käytössä, mutta pissatessaan pöntöllä ipana ei yleensä edes rengasta kaipaa.

        Ainoastaan tää "kakkafobia" on probleema...


    • Laiskuus

      En muuta sano kuin että vanhemmat ovat laiskoja opettajia jos 3 v kakkaa vain housuun/vaippaan!!!

      Koska aloitit pottailun? arvatenkin vasta sitten kun lapsi oli valmis, eli joskus viikko sitten?

      • -äiskä-

        ...mikset halua sanoa muuta?? Hmm...koska sinulla ei ole mitään muuta sanottavaa ;-)

        Emme tietenkään aloittaneet pottailua "viikko sitten", koska pissaaminen sujuu tosi hyvin pottaan tai nykyään jo pönttöön tosi hyvin!

        Ja tiedoksi, kysymys ei ole laiskuudesta koska lapsi ei yksinkertaisesti suostu kakkaamaan pönttöön.

        Myöskään päiväkodissa ei suostunut kakkaamaan mihinkään, joten ovatko ne päiväkodin ihmisetkin nyt mielestäsi laiskoja?

        Kaikki maailman ihmiset ovat laiskoja koska eivät saa lastani kakkaamaan pönttöön?? Hmm, mutta tää taiskin olla PROVO, joten enpä vedä herneitä nenään, vaan teen niistä hernekeittoa, nam :-)


      • Laiskuus
        -äiskä- kirjoitti:

        ...mikset halua sanoa muuta?? Hmm...koska sinulla ei ole mitään muuta sanottavaa ;-)

        Emme tietenkään aloittaneet pottailua "viikko sitten", koska pissaaminen sujuu tosi hyvin pottaan tai nykyään jo pönttöön tosi hyvin!

        Ja tiedoksi, kysymys ei ole laiskuudesta koska lapsi ei yksinkertaisesti suostu kakkaamaan pönttöön.

        Myöskään päiväkodissa ei suostunut kakkaamaan mihinkään, joten ovatko ne päiväkodin ihmisetkin nyt mielestäsi laiskoja?

        Kaikki maailman ihmiset ovat laiskoja koska eivät saa lastani kakkaamaan pönttöön?? Hmm, mutta tää taiskin olla PROVO, joten enpä vedä herneitä nenään, vaan teen niistä hernekeittoa, nam :-)

        Tarkoitin, että jos potta/pytty ongelmaa on niin silloin hyvin usein vika on vanhemmissa ja laiskuudessa.

        En ole koskaan tajunnut että pottailu aloitetaan vasta joskus 1v tietämillä. Lasten pitää saa olla lapsia. Pitää odottaa niin kauan että liisa-petteri on itse kiinnostunut asiasta....

        Jaa miksi? Miksi pitää odottaa että lapsi oppii liikkumaan? Miksei voi opettaa potalle jo heti kun osaa istua? Ei se että opettaa potelle ole sama asia kuin kuivaksi opettelu. Ei. Vaan potalle laitetaan lapsi jotta oppii että on VAIHTOEHTO vaippaan kakkaamiselle/pissaamiselle.

        Eli jos olisit ottanut potan käyttöön jo esim 8 kk ikäisenä niin tuskin olisi tuota ongelmaa. Lapsi ei olisi oppinut vaippaan kakkaamaan vaan tiedostaessaan hädän tekisi tarpeensa mielummin pottaan. Vai oikeestiko kuvittelette äidit että lapsi tykkää kakkia vaippaan? Ei. Ethän sinäkään?


      • Laiskuus
        Laiskuus kirjoitti:

        Tarkoitin, että jos potta/pytty ongelmaa on niin silloin hyvin usein vika on vanhemmissa ja laiskuudessa.

        En ole koskaan tajunnut että pottailu aloitetaan vasta joskus 1v tietämillä. Lasten pitää saa olla lapsia. Pitää odottaa niin kauan että liisa-petteri on itse kiinnostunut asiasta....

        Jaa miksi? Miksi pitää odottaa että lapsi oppii liikkumaan? Miksei voi opettaa potalle jo heti kun osaa istua? Ei se että opettaa potelle ole sama asia kuin kuivaksi opettelu. Ei. Vaan potalle laitetaan lapsi jotta oppii että on VAIHTOEHTO vaippaan kakkaamiselle/pissaamiselle.

        Eli jos olisit ottanut potan käyttöön jo esim 8 kk ikäisenä niin tuskin olisi tuota ongelmaa. Lapsi ei olisi oppinut vaippaan kakkaamaan vaan tiedostaessaan hädän tekisi tarpeensa mielummin pottaan. Vai oikeestiko kuvittelette äidit että lapsi tykkää kakkia vaippaan? Ei. Ethän sinäkään?

        Mä oon kummallinen tuon potta jutun kanssa tiedän ja anteeksi että mielipiteeni loukkaa.

        Mä yt vaan olen sitämieltä että lapset pitää hoitaa kotona niin kauan että vaipatta mennään hoitoon. Vanhempien kasvatus vastuulla on kuivaksi opettelu. Ymmärrän että kun pakko on mennä töihin... Joo joo...


    • lahjomalla

      vaikka henkilökunta suhtautuu asiaan ammattitaidolla mieti mitä lapsesi sisimmässä tapahtuu. Hän kokee suurta häpeää ja nöyryytystä joka saattaa vaikuttaa häneen vielä aikuisenakin. Nyt korjaat asian vaikka lahjomalla häntä. Lupaa hänelle jotain mitä hän ei muuten saisi kun hän on kakannut pyttyyn vaikka viisi kertaa.
      Minun siskollani oli samanikäisenä sama ongelma ja siittä kärsin minä ja hän häpesi asiaa vielä murrosiässäkin kun ystävät olivat myös olleet pk:ssa samaan aikaan ja joku joskus asiasta oli vielä kehdannut vääntää vitsiä.

      • -äiskä-

        ...siis arvaa vaan ollaanko lahjottu lasta vaikka millä, jos kakka vaan KERRAN tulisi pottaan tai pönttöön??!?? No kyllä ollaan, mutta EI auta!

        Kaikki keinot ollaan yritetty! Joku kakkaamiskammo sillä on - eikä kyse ole vanhempien l a i s k u u d e s t a !! Ja tämmöistä ei ollut kahdella ensimmäisellä lapsellamme ollenkaan!


      • lasta vaikka
        -äiskä- kirjoitti:

        ...siis arvaa vaan ollaanko lahjottu lasta vaikka millä, jos kakka vaan KERRAN tulisi pottaan tai pönttöön??!?? No kyllä ollaan, mutta EI auta!

        Kaikki keinot ollaan yritetty! Joku kakkaamiskammo sillä on - eikä kyse ole vanhempien l a i s k u u d e s t a !! Ja tämmöistä ei ollut kahdella ensimmäisellä lapsellamme ollenkaan!

        sattuu kakan tekeminen istuma-asennossa. Tai on siis joskus sattunut ja nyt pelkää sitä kipua. Tai joskus on sattunut jotakin ikävää, kun on pistetty kakkaamaan potalle/pöntölle ja sen takia kammoaa nyt pottaa ja pönttöä kakalle mentäessä.
        Mutta eiköhän päiväkodissa isojen ryhmässä tiedetä asiasta, jos lapsesi siirtyy sinne pienten puolelta. Ja näin ollen he ovat pystyneet valmistautumaan tilanteeseen ja miettimään ratkaisua pepun pesupaikkaan ja kakkavaippojen "säilytykseen". Isoilla kun harvoin on kunnon pyllynpesupaikkaa eikä noita vaipparoskiksia ole ainakaan meillä. Ja joka kertaa kakan jälkeen pienille meneminen tuntuu kyllä hankalalta. Häiritsee pienten tekemisiä omassa ryhmässään ja voi olla mahdotonta sieltä isojenkaan puolelta lähteä, kun kakka voi tulla mihin aikaan tahansa, vaikka kun hoitaja on yksin ryhmässä, niin ei siitä mihinkään toiseen ryhmään lähdetä.


      • -äiskä-
        lasta vaikka kirjoitti:

        sattuu kakan tekeminen istuma-asennossa. Tai on siis joskus sattunut ja nyt pelkää sitä kipua. Tai joskus on sattunut jotakin ikävää, kun on pistetty kakkaamaan potalle/pöntölle ja sen takia kammoaa nyt pottaa ja pönttöä kakalle mentäessä.
        Mutta eiköhän päiväkodissa isojen ryhmässä tiedetä asiasta, jos lapsesi siirtyy sinne pienten puolelta. Ja näin ollen he ovat pystyneet valmistautumaan tilanteeseen ja miettimään ratkaisua pepun pesupaikkaan ja kakkavaippojen "säilytykseen". Isoilla kun harvoin on kunnon pyllynpesupaikkaa eikä noita vaipparoskiksia ole ainakaan meillä. Ja joka kertaa kakan jälkeen pienille meneminen tuntuu kyllä hankalalta. Häiritsee pienten tekemisiä omassa ryhmässään ja voi olla mahdotonta sieltä isojenkaan puolelta lähteä, kun kakka voi tulla mihin aikaan tahansa, vaikka kun hoitaja on yksin ryhmässä, niin ei siitä mihinkään toiseen ryhmään lähdetä.

        "Mutta eiköhän päiväkodissa isojen ryhmässä tiedetä asiasta, jos lapsesi siirtyy sinne pienten puolelta."

        Lapsi on menossa syksyllä uuteen päiväkotiin ja siellä isojen ryhmään. Tääkin muutos voi vaikuttaa tuohon kakkaongelmaan...

        Vanhassa päiväkodissa siellä pienten ryhmässä ollessaan ei juuri koskaan kakannut hoidossa, ja kertoikin kotona "Mä en kakkaa päiväkodissa!", muttei osannut kertoa miksi ei. Usein sitten kakka tuli pian kotiin päästyämme.

        En kyllä tiedä mitä vois tehdä. Kaikki keinot kokeiltu. Pönttöön ei voi lasta kiinni köyttää ja pakottaa, muuten varsinkin saa trauman.


      • lastentarhanopettaja
        -äiskä- kirjoitti:

        "Mutta eiköhän päiväkodissa isojen ryhmässä tiedetä asiasta, jos lapsesi siirtyy sinne pienten puolelta."

        Lapsi on menossa syksyllä uuteen päiväkotiin ja siellä isojen ryhmään. Tääkin muutos voi vaikuttaa tuohon kakkaongelmaan...

        Vanhassa päiväkodissa siellä pienten ryhmässä ollessaan ei juuri koskaan kakannut hoidossa, ja kertoikin kotona "Mä en kakkaa päiväkodissa!", muttei osannut kertoa miksi ei. Usein sitten kakka tuli pian kotiin päästyämme.

        En kyllä tiedä mitä vois tehdä. Kaikki keinot kokeiltu. Pönttöön ei voi lasta kiinni köyttää ja pakottaa, muuten varsinkin saa trauman.

        kuulostaa tosiaan siltä, että olette yrittäneet keikkia keinoja, mutta lapsi vain pelkää tehdä kakkaa pottaan tai pönttöön.. hankala yhtälö tosiaan.

        ehkä kannattaisi hellittää hetkeksi. tarkoitan, ettei asia paisu yli äyräitten. Keskittykää välillä siihen, mitä lapsi jo osaa hyvin, ja kehukaa etenkin siitä, että tekee pissan jo oikeaan paikkaan ja pärjää yötkin ilman vaippaa! on hyvin todennäköistä että aika korjaa ongelman.

        vahingoista ei tietenkään tule rangaista, niinkuin ette onneksi ole tehneetkään. Kyllähän lapsikin ymmärtää että on ikävää olla kakat housuissa. En ole törmännyt aikuisiin, jotka kakkaisivat housuun, en edes kouluikäisiin, eli kyllä teidänkin lapsenne vielä oppii! odottakaa puoli vuotta ja katsokaa asiaa sitten uudelleen. ehkä lapsenne ei ole vielä vaan valmis kakkaamaan pottaan/pönttöön. jos kuitenkin muuten kehittynyt normaalisti, ei aihetta huoleen mielestäni vielä ole. kyse on kuitenkin vain pienestä osa-alueesta!


      • isojenhoitaja
        lastentarhanopettaja kirjoitti:

        kuulostaa tosiaan siltä, että olette yrittäneet keikkia keinoja, mutta lapsi vain pelkää tehdä kakkaa pottaan tai pönttöön.. hankala yhtälö tosiaan.

        ehkä kannattaisi hellittää hetkeksi. tarkoitan, ettei asia paisu yli äyräitten. Keskittykää välillä siihen, mitä lapsi jo osaa hyvin, ja kehukaa etenkin siitä, että tekee pissan jo oikeaan paikkaan ja pärjää yötkin ilman vaippaa! on hyvin todennäköistä että aika korjaa ongelman.

        vahingoista ei tietenkään tule rangaista, niinkuin ette onneksi ole tehneetkään. Kyllähän lapsikin ymmärtää että on ikävää olla kakat housuissa. En ole törmännyt aikuisiin, jotka kakkaisivat housuun, en edes kouluikäisiin, eli kyllä teidänkin lapsenne vielä oppii! odottakaa puoli vuotta ja katsokaa asiaa sitten uudelleen. ehkä lapsenne ei ole vielä vaan valmis kakkaamaan pottaan/pönttöön. jos kuitenkin muuten kehittynyt normaalisti, ei aihetta huoleen mielestäni vielä ole. kyse on kuitenkin vain pienestä osa-alueesta!

        No itse olen kakkinut siinä iässä niin paljon housuun että huhhuh! Ja oon isojen ryhmässä itekkin töissä ni joka päivä saa pestä peppuja ihan hirveän paljon!


      • perhepäivähoitaja.
        -äiskä- kirjoitti:

        "Mutta eiköhän päiväkodissa isojen ryhmässä tiedetä asiasta, jos lapsesi siirtyy sinne pienten puolelta."

        Lapsi on menossa syksyllä uuteen päiväkotiin ja siellä isojen ryhmään. Tääkin muutos voi vaikuttaa tuohon kakkaongelmaan...

        Vanhassa päiväkodissa siellä pienten ryhmässä ollessaan ei juuri koskaan kakannut hoidossa, ja kertoikin kotona "Mä en kakkaa päiväkodissa!", muttei osannut kertoa miksi ei. Usein sitten kakka tuli pian kotiin päästyämme.

        En kyllä tiedä mitä vois tehdä. Kaikki keinot kokeiltu. Pönttöön ei voi lasta kiinni köyttää ja pakottaa, muuten varsinkin saa trauman.

        ""Lapsi on menossa syksyllä uuteen päiväkotiin ja siellä isojen ryhmään. Tääkin muutos voi vaikuttaa tuohon kakkaongelmaan...

        Vanhassa päiväkodissa siellä pienten ryhmässä ollessaan ei juuri koskaan kakannut hoidossa, ja kertoikin kotona "Mä en kakkaa päiväkodissa!", muttei osannut kertoa miksi ei. Usein sitten kakka tuli pian kotiin päästyämme.""

        tuon yllä olevan kertomuksen mukaan ajattelin..villi arvaus.
        oisko siellä peloteltu lasta potalle, tai uhkailtu?? jos vastaat että ei ole, voitko olla varma.
        joskus päiväkodissa työskennelleenä(pph opiskeluaikana) kuulin ja näin joidenkin hoitajien, huutavan lapsille vessassa tai kun oli tullut housuun vahinko. "yleensä joku yksi kärttyinen, joka huutaa lapsille joka asiasta" tyyliin että, mikset mennyt potalle, hyi yök pitääkö paskoa housuun, pikkuvauva!! tuohon suuntaan. :( ikävää mutta joskus todellisuutta.

        josko uusi päiväkoti toisi helpotuksen, kun se joku asia josta lapsesi saa stressiä/kakkakammon poistuu kuvioista.
        onnea uuden päikyn aloitukseen


      • eijoovaarinhousut
        perhepäivähoitaja. kirjoitti:

        ""Lapsi on menossa syksyllä uuteen päiväkotiin ja siellä isojen ryhmään. Tääkin muutos voi vaikuttaa tuohon kakkaongelmaan...

        Vanhassa päiväkodissa siellä pienten ryhmässä ollessaan ei juuri koskaan kakannut hoidossa, ja kertoikin kotona "Mä en kakkaa päiväkodissa!", muttei osannut kertoa miksi ei. Usein sitten kakka tuli pian kotiin päästyämme.""

        tuon yllä olevan kertomuksen mukaan ajattelin..villi arvaus.
        oisko siellä peloteltu lasta potalle, tai uhkailtu?? jos vastaat että ei ole, voitko olla varma.
        joskus päiväkodissa työskennelleenä(pph opiskeluaikana) kuulin ja näin joidenkin hoitajien, huutavan lapsille vessassa tai kun oli tullut housuun vahinko. "yleensä joku yksi kärttyinen, joka huutaa lapsille joka asiasta" tyyliin että, mikset mennyt potalle, hyi yök pitääkö paskoa housuun, pikkuvauva!! tuohon suuntaan. :( ikävää mutta joskus todellisuutta.

        josko uusi päiväkoti toisi helpotuksen, kun se joku asia josta lapsesi saa stressiä/kakkakammon poistuu kuvioista.
        onnea uuden päikyn aloitukseen

        Ei siellä välttämättä tarvitse olla kenenkään huutanut tai suuttunut housuun kakkaamisesta. Meilläkin on lapsia niin isoilla kuin pienilläkin, jotka eivät kakkaa päiväkodissa. Monelle se vessatilanne voi olla haastava, varsinkin ujommille lapsille. Samaan aikaan vessaan pääsee muitakin eikä välttämättä ole ovia, vaan pöntöt ovat samassa avoimessa tilassa (pienillä) tai joku ei halua että kukaan muu kuin isi tai äiti pyyhkii. Puhumalla voi siitäkin päästä yli ja päiväkodissa voidaan yrittää järjestää rauhallinen hetki vessakäynnille, niin ettei siellä vessassa ole samaan aikaan muita lapsia.


    • tässää

      vaiheessa on otettava vaipat ja potta pois kokonaan.Ei kai nyt isojen puolella enää ole vauvan tavaroita kellään.Luulisin ainakin niin.Kesä on juuri oivallinen aika oppia viimeistään se mikä olisi pitänyt jo alkukesästä oppia.Toisaalta oon kuullut myös että on lapsia, jotka leikkivät hiekkalaatikolla vielä 13v, kun menevät yläasteelle.Mun poika oli siinä iässä ainakin niin iso jo, että olisi näyttänyt kehitysvammaiselta,jos olisi pärissyt siellä autojen kanssa.

    • vaippaählämi

      KÄSKE SEN KAKARAN PASKANTAA KATTOON SAATANA!

    • jjg87

      Lapse sanoo: pese kakka ???

      Minä vastaisin että pese itse. Ja laittaisin pesemään itse. Riisumaan, pesemään ja pukemaan. Kun lapsi huomaa miten paljon helpommalla itse pääsee kun kakkaa pönttöön, niin tekee sen mielellään. Mutta jos vaatii palvelua ja pesuja, niin sehän on lapselle mukavampaa ja helpompaa pompottaa aikuista, joka siihen suostuu.

      • Miimu1

        Viestikeju aloitettu v. 2008, joten eiköhän kakkaongelmat tämän lapsen kohdalla ole taaksejäänyttä ;


    • kakkavanhus

      itse olen 45vuotias ja minulla on vielä sama ongelma en osaa auttaa sen enempää, harmi.

    • en suostuisi.

      Minä en suostuisi tuohon. Kyllä tuon ikäistä lasta voi käskeä tekemään tietyt asiat tietyssä paikassa. Se kuuluu ihan yleiseen käyttäytymiseen.

    • kakkaavaan

      jos hän haluaa paskoa housuunsa niin mikäs siinä.se minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa!

    • somalihomo

      hojohojo

    • Voi kakka

      Meillä lapsi menee myös syksyllä isojen ryhmään. On ollut jonkin aikaa vaipaton sisällä, mutta ulos lähtiessä ollaan laitettu vaippa. Kotona vaipattomuutta on ollut pidemmän aikaa. Ihan hyvin on mennyt, mutta jostain syystä lapsi ei päiväkodissa tee kakkaa pottaan. Kotona tekee. Eli vähän eri juttu kuin alkuperäisellä kirjoittajalla (jonka kirjoituksesta jo aikaa...). Alkuun meilläkin kyllä kotona oli harvinaista, että kakka tuli pottaan, mutta nyt siis on tullut. Tosin kotonakin sattuu usein ulos mennessä, että kun olen kysellyt, onko kakkahätä on sanonut, että ei ole. Ja varmuuden vuoksi ollaan käyty potalla, ei mitään tulosta ja kas kun päästään ulos ei mene kauaa, kun kakka tulee vaippaan. Jossain vaiheessa on mentävä ulos, ei voi koko päivää odottaa. Varsinkaan päiväkodissa. Kakka kyllä tulee aika usein samoihin aikoihin. Lähes joka päivä, kun olen lapsen hakenut iltapäivällä päiväkodista ulkoa, niin kakka on ollut vaipassa.

      Päiväkodissa epäilivät, että ujostelee kakkaamista. Toisen suurinpiirtein saman ikäisen kanssa olivat lähteneet kesken ulkoilun vessaan. Nyt yhtenä päivänä olivat minunkin lapseltani kysyneet onko kakkahätä, mutta sanoi, että ei ole. Ja silloin kyllä ei kakkaa tullutkaan kotonakaan koko iltana. Hoitajat ovat mukavia ja ymmärtäväisiä, en usko, että ovat suuttuneet tms.

      Ehkä tämä on sitten laiskuuttani tai hoitajien laiskuutta. Mutta itse en ainakaan keksi enää mitään mitä tehdä.

      Lasta saa myös patistella ja muistutella vessakäynneistä, kun ei malttaisi lopettaa leikkejään tms. Mutta menee myös oma-aloitteisesti potalle.

      Syksyyn on vielä pitkä aika, joten toivon mukaan ongelma poistuu siihen mennessä.

    • Kakkavaipan vaihdost

      Mitäs mieltä olette siitä, jos lapsella on sisällä ollessaan usein kakka housussa kun lapsen hakee päiväkodista? Ymmärrän, että siellä ulkona ei haista, kun on iso piha ja lapset viilettää leikeissään. Itse kyllä haistan ulkona kakan usein ainakin parin metrin päästä. Mieheni ei haista, joten mulla ehkä parempi hajuaisti? Mutta voisi kai sitä käydä kysymässä lapselta välillä, että onko kakkahätä tai kakka tullut. Mutta sitä en ymmärrä miksi sisällä on kakka vaipassa. Kun tulen paikalle, niin on aikamoinen lemu huoneessa, voi olla, että useammallakin on kakka. Turtuvatko sitten hajuihin, en tiedä. Kerran totesivat, että joo kyllä tässä ollaan jonkin aikaa haisteltu, että oisko jollain tullut. Ei voi tarkistaa?

    • Pois turha mamistelu

      Pääsääntöisesti lapsi oppii kuivaksi viimeistään kahteen vuoteen mennessä. Missä nykyään mättää, että näitä kakkahousuja ja vaippalapsia on vielä jopa neljävuotiaaksi asti?
      Aivan uskomatonta. Meillä pottaan totuteltiin jo muutaman kuukauden ikäisestä, alle kaksivuotiaana teki jo pytylle, vaippoja ei tarvittu enään yöllä eikä päivällä.
      Meidän päiväkodissa ei vaippoja pidetä enään kolmevuotiailla, myöskään ei silloin pottailla vaan kakka tehdään pieneen pyttyyn. Muut vaihtoehdot ei ole käytössä. Helppo homma kun kaikki tekevät näin eikä anneta lasten päättää!

      • kamalan kanalaa

        minunkin mielestä, että lasta ei ole opetettu potalle.
        Meillä lapsen isä toi jo potan synnytyssairaalaan. Heti kun kätilö napanuoran katkaisi niin emme halunneet häntä nostaa rinnoille, vaan mieheni laittoi lapsen istumaan potalle. Siinä hän sitten väänsi ensimmäiset köntsät ja sen jälkeen lapsi ei ole vaippoja tarvinnut!


      • nähty on
        kamalan kanalaa kirjoitti:

        minunkin mielestä, että lasta ei ole opetettu potalle.
        Meillä lapsen isä toi jo potan synnytyssairaalaan. Heti kun kätilö napanuoran katkaisi niin emme halunneet häntä nostaa rinnoille, vaan mieheni laittoi lapsen istumaan potalle. Siinä hän sitten väänsi ensimmäiset köntsät ja sen jälkeen lapsi ei ole vaippoja tarvinnut!

        Huumoria, huumoria!
        Sillä pärjää lastenkin kanssa pitkälle.

        Kannattaa muistaa, että lapset oppivat omaan tahtiinsa. Joku on hitaampi kuin toinen, mutta ei se tarkoita, että lapsessa tai hänen kasvatuksessaan olisi jotain vikaa.

        Aika tekee tehtävänsä ja ne hitaimmatkin oppivat niin vessa-kuin muutkin taidot. Lapsia ei kannata vertailla keskenään eikä suurennella asioita.


    • äiskälle

      älä murehdi, kyllä lapsesi sen oppii.

      Meillä oli sama juttu. Meni vaipoissa isojen ryhmään. Päiväkodin henkilökunta suhtautui asiaan ammattitaitoisesti, eikä siitä tehty mitään numeroa. Ei myöskään kiusaamista esiin tullut. Lto totesi, että kyllä lapsi oppii ja otta mallia muilta lapsilta. Niin kävikin. Itse märehdin turhaa ennakkoon. Lapsi alkoi käyttää wc-pöntön päällä supistajaa (itse halusi) ja meillä pottailu jäi kokonaan välistä pois.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2951
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      108
      2230
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1174
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      954
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      786
    Aihe