tomaatin lannoitus

pingu6

Heip!

voisko jelpata? mul on parvekkeella tomaatti kasvamassa ruukussa ja nyt oon vähän epävarma sen lannotuksen kanssa.olen lukenut et pitäs lannottaa ja runsaasti ja toises opukses luki et et vai vähän lannotusta. mul on sitä biolanin lannotetta purkki mis on tomaatin kuva sitä vaaleenpunasta jauhetta.mitä mä teen jatkanko vain vedel kastelua ja milloin annan lannotetta??

3

6725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiny Tim

      Lannoita joka kastelukerta. Tomaatti vaatii paljon voimia jaksaakseen. Lannoitepurkin kyljessä on ohje, esim mitallinen tai puolitoista 10 litraan vettä. Rakeiden pitää tietysti liota/sulaa veteen, eli joko laita ensin pieni määrä vettä ja ravistele/sekoita niin että sulavat. 10 kastelukannu on kätevä, "tavallinen" pieni hankalampi käyttää. Sitä samaa kannuahan voi käyttää sitten seuraavinakin päivinä... ja myös muille kukille samasta.

      Huom. käytä kädenlämpöistä vettä, parempi vielä jos seisonutta/hapettunutta. Paras kasteluaika on aamulla, näin multa kuivahtaa yöksi. Auringon paahteessa ei pidä kastella, aurinko paahtaa todella kuumasti tummiin lehtiin, ja neste/vesi voi kuumeta ja polttaa lehdet. Vrt. lämpömittari auringossa 60 astetta.

      Aivan joka päivä ei tarvitse kastella, säiden ja auringon lämmön mukaan, eli kun sormella multa tuntuu kuivalta, niin lannoitettua vettä taas.

      Kunnolla, niin että tirahtaa alusvadillekin. Toivottavasti sinulla on reikiä ruukun pohjassa? Umpiruukussa tarkkailu on hankalampaa ja liika vesi voi lopulta tukehduttaa juuret.

      Merkki kastelun tarpeesta on myös hieman vetelät lehdet, eli terhakkuus poissa. Silloin vettä heti.

      Lannoitteen annostelua ei pidä ylittää, voit helposti "polttaa" kasvisi, eli lehdet kellastuu ja kasvi kuolee.

      Pidä myös tomaattisi auringossa/valossa, varjossa se ei oikein jaksa kasvaa. Tyynempi nurkka parempi. Eli sijoita esim. tuolille tai pikkupöydälle parvekekaiteen nurkkaan. Ei täysin avoimesti tuulelle alttiiksi.

      Minulla sekä Tiny Tim että Balkonzauber kukkivat todella runsaasti parhaillaan, ja ensimmäiset raakileet ovat kehittyneet.

      Kukkien pölytys on varmistettava, jos parvekkeellasi ei hyönteisiä paljon pörise. Eli ravistele kukkaterttua varovasti (kun pikku pikku keltaiset kukat ovat avautuneet). Parveketomaatit pölyttyvät helposti.

      Huomioi myös että pensaassa on kukkia, raakileita ja kypsyviä tomaatteja samaan aikaan. Kaikki eivät ehkä ehdi kehittyä, mutta viimeiset voi kypsyttää sisällä syksyllä (siis koko kasvi sisälle), tai raakileet kypsyvät/ainakin punertuvat sisällä korissa tms.

      Juuri tänään laitoin omille tomateilleni tukipuut, eli tikut vaan, joihin löyhällä sidonnalla kiinni. Tahtoivat liikaa nojailla toisiinsa. Jos sinun tomaattisi alkaa kaatuilla/on rempula, tee sama.

      Onnea kokeiluun, äläkä lannistu!

      • pingu6

        heip!
        kiitos vastuksestasi. mut kun mul on vaan yksi tomaatin taimi joka on jo aika iso ja raakileitakin on jo 5 kappaletta. mä en ny ihan kymmentä litraa viittis öösätä sille meilhän koko parveke lainehtis vettä jos mä niin paljon kaadan sille. mul on sillä taimella iso ruukku jo o pohjas kyl reikä. mut varmaan vähemmän vettä sille riittää. mut paljon kiitoksia ohjeista eiköhän näillä pärjätä :)


    • Aki Mansikka

      kysyin kerra tota samaa vanhemmalta Herrasmieheltä,kun olimme samaa säkitettyä hevosenkakkaa ostamassa,ni hän sanoi,että helsingissä pienenä poikana hänen Äitinsä maksoi karkkirahat kun vaan toi hevonkakat kotiin,oli niitä heppoja keskellä kaupunkia silloin Hesassakin.Mutta sen verran tiedän,että "purupaska ei oo niin hyvää kuin olkipaska"ja totta kai pitää olla ylivuotista,,,,ja sitee ne rikkakasvit,mitkä ei hepan suolistos
      kaan kuole!Voisin taata,että jos minulla olisi rikkaruohotonta apila-kaurapeltoa 100ha ja50 pollea,eläisin ruhtinaallisen rikasta elämää pelkällä paskalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe