Olen 3-vuorotyötä tekevä kolmikymppinen mies. Olen joitakin vuosia kärsinyt lievästä unihäiriöstä, aluksi oli harvoin niin, ettei saanut unen päästä kiinni. Lääkäri määräsi nukahtamislääkkeitä, jotka auttoivat. Nyt viimeisen vuoden aikana olen huomannut, että joskus unilääkkeen tarve on muitakin vuoroja edeltävinä iltoina, kuin pelkästään ennen aamuvuoroa, niin kuin aikaisemmin. Jännitys siitä, että kohta jo täytyy herätä ilmeisesti aloitti tämän unihäiriön. Ja alkuaikoina kun otin lääkettä, niin kun sai unen päästä kiinni, niin nukkui yhtä pötköä herätykseen asti. Nyt olen huomannut, että nukun katkonaisesti ilman ja lääkkeen kanssa.
Vapailla ja lomalla unesta en sillai osaa stressatakaan, se tulee kun tulee. Käyn monesti sänkyynkin liian aikasin (puolilta öin) kun en vielä ole ilmeisesti riittävän väsynyt. Ei ole hauskaa, jos joutuu pyörimään sängyssä 5 tuntia saamatta unta. Alkaa jo ahdistaa koko ajatus nukkumaan menosta vähitellen.
Ja väsyneisyys on huonona puolena aina läsnä. Eikä sekään auta asiaa, että näyttää aina väsyneeltä, silmät varsinkin turvoksissa ja mustat silmänaluset. Ja kun mies vielä olen, niin ei meikkien taaksekaan voi piilottaa väsyneisyyttä.
Väsyneisyyden tunne on voimakas juuri silmissä. Niitä kirvelee ja väsyttää, aristaa ja tunne että täytyis huuhdella koko ajan kylmällä vedellä. Silmälääkäri ei todennut niissä vikaa, määräsi vain kosteuttavaa silmätippaa. Ehkä niistä on aavistuksen verran apua, muttei riittävästi.
Mielestäni elämäni pitäisi olla kaikin puolin kunnossa, on talo,auto,emäntä ja pari lemmikkiäkin. Terveyttäkin on vielä toistaiseksi kummallakin, joten luulisi unen tulevan kun ei niistäkään ole murhetta. Töistäkään en ainakaan tiedosta stressaavani, voihan olla että tiedostamattani teen niin. Ilmeisesti tulee ajateltua sittenkin työasioita käydessä nukkumaan, koska harvoin vapaata edeltävänä iltana on ollut vaikeuksia nukahtaa.
Käydessäni nukkumaan ajatukseni vaan pyörii päässä. Eli en ilmeisesti osaa riittävästi rentoutua että uni tulisi. Olen koittanut keskittää ajatukseni hengitykseeni, ja kuunnella sitä. Mutta sitten olen huomannut, että ajattelen kovasti vain sitä, että keskitä ne ajatukset siihen hengittelyyn, ja pian taas ajatukset harhailee ties missä. Ei ole helppoa ei. On todella rassaavaa, kun puoliso saa saman tien unta, ja itse pyörii siinä vieressä tunteja ja tunteja. Mutta kuitenkin onneksi hän saa unta heti, etti kumpikin kärsitä samasta ongelmasta. Siitä varsinkaan mitään tulisi jos molemmat pyörisivät yön sängyssä.
Olen jotenkin vielä sellainen, etten osaa sängystä nousta tekemään jotain välillä, ja sit taas koittaa unta. Tuntuu, että senkin ajan mitä muuta puuhastelisi, voisi koittaa sitä unta saada, jos vaikka saisikin. Niin kuin monet tahot on sanoneet, että jos puoleen tuntiin ei uni tule, täytyisi koittaa tehdä jotain muuta välillä. En varmasti ole koskaan selvin päin saanut unta puoleen tuntiin. En ainakaan muista.
Humalassa taas nukahtaa saman tien kun pään laskee tyynylle. Miten sitä silloin osaa olla niin rento, että uni tulee saman tien. Vaikka niinhän sanotaan, että kännissä nukuttu uni ei vastaa normaalia unta. No mikä on sit normaali unta, olenko sitä koskaan saanut, et tiedä...:s Töissä käyvänä tuo kännien vetäminen joka ilta ei kuulosta järkevältä...
Alan olla huolissani, en tahtoisi terveyttä menettää tämän takia, varsinkaan kun olen vielä melko nuori. Ennen 3-vuorotyötä ei tämmöisiä ongelmia koskaan ollut. Joku jos keksisi ongelmaani ratkaisun, voisin siitä vaikka maksaa. On tuo sen verran stressaava ongelma kuitenkin.
Mitähän tässä oikein keksisi...Suhdekin kärsii, kun toinen on väsynyt ja sen takia äkäisempi kuin normaalisti.
Tulikin melko pitkä teksti, mutta jos olisi vaikka kohtalotovereita, joilta saisi neuvoja ja vinkkejä tästä eteen päin...
unihäiriö pahentumassa...
29
4465
Vastaukset
- on että pitäisi
saada sellainen työ, joka ei stressaa. Olet joutumassa nukahtamis-/unilääkkeen koukkuun, johon kuuluu heräily silloin kun lääkkeen määrä elimistössä laskee tietylle tasolle. Tämä ei aluksi vaikuta, koska lääkkeeseen ei ole vielä syntynyt toleranssia eli lääkekestävyyttä. Nyt se on syntynyt ja pätkänukkumisesta tullut ehkä elimistön opittu tapa myös lääkkeettöminä öinä.
Olen itse joutunut unettomuuskierteeseen ja todelliseen loppuunpalamiseen työssä, joka valvotti öisin. Muutaman vuoden kestin lääkenukkumisen avulla, mutta kun romahdus tuli, se oli niin fyysinen kuin psyykkinenkin sairastuminen. Tuli tukielinvaivoja ja vakavaa masennusta. Sairauslomaa oli pätkittäin, mutta lopulta lääkäri kirjoitti vastusteluistani huolimatta pitkän sair.loman. Olin siis niin kiinni työssäni, etten tajunnut edes sitä, miten vakavasti sairas olin. Enkä ole kuntoutunut työkykyiseksi, vaan jouduin ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Jos siis haluat alää elämisen arvoista elämää, älä aseta taloutta etusijalle - vaan oma terveytesi. Siitä on loppujen lopuksi kaikille osapuolille eniten hyötyä ja iloa. Ja vielä: alkoholi ei ole hyvä huume. Se on hermoimyrkky, joka rasittaa koville joutunutta elimistöä ennestäänkin. - näin..
Jos et saa unta, niin et saa. Älä sillä stressaa. Neuvoisin sinua olematta käyttämättä niitä unilääkkeitä. Luonnollinen uni on paras. Huomaat kyllä, että pärjäät vaikka vähän väsyneenä. Ei kantsi sekoittaa psyykettä suotta noilla nukahtamislääkkeillä, mikäli mitenkään pystyy.
Aattele vaikka niin, että jos uni ei tule, niin ei tule ja että olet selvinnyt ihan hyvin päivän, vaikka vaan kolmen tunnin yöunilla, eikö niin? - melatoniinia
Pyydä lääkäriltä reseptiä melatoniiniin.
Sitä myydään yliopiston apteekissa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Melatoniini
http://www.melatonin.com/ - tavallisia kotikonsteja
joista voi olla apua esim. tee iltalenkki reipasta kävelyä 30-40 min n. 3 h ennen nukkumaanmenoa, laita itsellesi sopiva lämpötila makuuhuoneeseen (toisilla viileä ja toisilla lämpimämpi auttaa nukahtamiseen) ja ilmastointi sopivaksi (toiset tykkää viileästä ja toiset siitä, että ei vedä paljoa), toiset tykkää nukkua niin, että peitteet ovat paksuja ja toiset taas ohuilla, jotkut tykkää pitää sukat yöllä jalassa ja joku lämmin huvi päässä jne.
Jos kesken yötä heräät, niin saattaa auttaa juustosämpylä ja lasi matoa uudelleen nukahtamiseen. Toisilla esim. lasi vettä.- jaajo
Eilen illalla sai taas valvoa pitkään, meni hermot ja heitin Zopinoxin 7,5mg naamaan, odotin tunnin eikä auttanut. Otin toisen, ja se alkoi vaikuttaa sitten vähitellen ja sain nukuttua, kello oli 11 soimassa aamupäivällä.
Se oli taas hermoilua kun vapaalla ja seuraavana päivänä työpäivä. Mikä ihme tuon tekee. Aikaisemmin ressasin pelkästään ennen aamuvuoroa, nyt alkaa ennen muitakin vuoroja oireilla. Mitä hittoa tässä tekis että sais paluun entiseen??? Sitä miettii melko synkkiäkin asioita siinä yöllä pyöriessä..Ja nukkumaan menosta tulee sellainen peikko ajatuksena, että taas sinne hiton sänkyyn täytyy mennä unta odottamaan.
Ai niitä aikoja kun nuorena nukkumaan meno oli parasta, sai mennä vällyjen alle ja nukahtaa hyvään uneen. Mietin siis liikaa sängyssä asioita, ja sen takia en osaa laittaa aivoja off-asentoon, kai. Mikä noissa unilääkkeissä sit tekee sen että aivot menee pois päältä ja lopulta saa unta. Se on ihana tunne kun lääke alkaa vaikuttaa ja oikein tuntee että alkaa nukahtaa.
Onko tuo Melatoniini muihin nukahtamislääkkeisiin verrattuna jotenkin parempi vaihtoehto? Lievempi? Voiko siihen jäädä koukkuun? - jantzu-
jaajo kirjoitti:
Eilen illalla sai taas valvoa pitkään, meni hermot ja heitin Zopinoxin 7,5mg naamaan, odotin tunnin eikä auttanut. Otin toisen, ja se alkoi vaikuttaa sitten vähitellen ja sain nukuttua, kello oli 11 soimassa aamupäivällä.
Se oli taas hermoilua kun vapaalla ja seuraavana päivänä työpäivä. Mikä ihme tuon tekee. Aikaisemmin ressasin pelkästään ennen aamuvuoroa, nyt alkaa ennen muitakin vuoroja oireilla. Mitä hittoa tässä tekis että sais paluun entiseen??? Sitä miettii melko synkkiäkin asioita siinä yöllä pyöriessä..Ja nukkumaan menosta tulee sellainen peikko ajatuksena, että taas sinne hiton sänkyyn täytyy mennä unta odottamaan.
Ai niitä aikoja kun nuorena nukkumaan meno oli parasta, sai mennä vällyjen alle ja nukahtaa hyvään uneen. Mietin siis liikaa sängyssä asioita, ja sen takia en osaa laittaa aivoja off-asentoon, kai. Mikä noissa unilääkkeissä sit tekee sen että aivot menee pois päältä ja lopulta saa unta. Se on ihana tunne kun lääke alkaa vaikuttaa ja oikein tuntee että alkaa nukahtaa.
Onko tuo Melatoniini muihin nukahtamislääkkeisiin verrattuna jotenkin parempi vaihtoehto? Lievempi? Voiko siihen jäädä koukkuun?ja siksi paljon turvallisempi kuin nukahtamislääkkeet. Toisaalta niitä ei oikeestaa voi verrata suoraan keskenään, kun ovat omalla tavallaan erilaisia. Samanlaista riippuvuuden vaaraa ei ole kuin uni- ja nukahtamislääkkeissä. Joillakin on saattanut toleranssi kasvaa jonkin verran. Itse en kyllä tällaista ilmiötä ole huomannut, vaikka olen 3mg:aa käyttänyt toukokuusta asti. Lisäksi on mirtatsapiinia hyvin pieni murunen ja totaaliseen unettomuuteen somnoria, jota ei ole enää pahemmin tarvinnut. Eli käytännössä pääsin melatoniinilla eroon täysin säännöllisestä nukahtamislääkkeen käytöstä. Niin ja se vielä mainittakoon, että melatoniinista en ole sivuoireita havainnut. Aivojen toimintakin on pikkasen alkanut olemaan jouhevampaa, kun tuo pitkäaikainen uni- ja nukahtamislääke kierre on katkennut. :) En kyllä suosittele kenellekään niiden säännöllistä tai pitkäaikaista käyttöä!
Lisätietoa löytyy palstan vanhoistakin ketjuista, et kannattaa tehdä haku sanalla melatoniini. Lisäksi hyvä infopakettit löytyy noista osoitteista:
http://www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.fi/kysymys/kysymys10-02.pdf
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00209 - Uneton
jantzu- kirjoitti:
ja siksi paljon turvallisempi kuin nukahtamislääkkeet. Toisaalta niitä ei oikeestaa voi verrata suoraan keskenään, kun ovat omalla tavallaan erilaisia. Samanlaista riippuvuuden vaaraa ei ole kuin uni- ja nukahtamislääkkeissä. Joillakin on saattanut toleranssi kasvaa jonkin verran. Itse en kyllä tällaista ilmiötä ole huomannut, vaikka olen 3mg:aa käyttänyt toukokuusta asti. Lisäksi on mirtatsapiinia hyvin pieni murunen ja totaaliseen unettomuuteen somnoria, jota ei ole enää pahemmin tarvinnut. Eli käytännössä pääsin melatoniinilla eroon täysin säännöllisestä nukahtamislääkkeen käytöstä. Niin ja se vielä mainittakoon, että melatoniinista en ole sivuoireita havainnut. Aivojen toimintakin on pikkasen alkanut olemaan jouhevampaa, kun tuo pitkäaikainen uni- ja nukahtamislääke kierre on katkennut. :) En kyllä suosittele kenellekään niiden säännöllistä tai pitkäaikaista käyttöä!
Lisätietoa löytyy palstan vanhoistakin ketjuista, et kannattaa tehdä haku sanalla melatoniini. Lisäksi hyvä infopakettit löytyy noista osoitteista:
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00209Itselläni myös ollut jo vuosia unihäiriöitä laidasta laitaan.Käytän tällä hetkellä nukkumiseen Mirtaa,annoksella 15mg ja tuota melatoniinia miettiny monta kertaa et jos pyytäis resepin lekurilta mut voiko tosiaan käyttää yhtaikaa Mirtan kanssa?
- Jaajo
jantzu- kirjoitti:
ja siksi paljon turvallisempi kuin nukahtamislääkkeet. Toisaalta niitä ei oikeestaa voi verrata suoraan keskenään, kun ovat omalla tavallaan erilaisia. Samanlaista riippuvuuden vaaraa ei ole kuin uni- ja nukahtamislääkkeissä. Joillakin on saattanut toleranssi kasvaa jonkin verran. Itse en kyllä tällaista ilmiötä ole huomannut, vaikka olen 3mg:aa käyttänyt toukokuusta asti. Lisäksi on mirtatsapiinia hyvin pieni murunen ja totaaliseen unettomuuteen somnoria, jota ei ole enää pahemmin tarvinnut. Eli käytännössä pääsin melatoniinilla eroon täysin säännöllisestä nukahtamislääkkeen käytöstä. Niin ja se vielä mainittakoon, että melatoniinista en ole sivuoireita havainnut. Aivojen toimintakin on pikkasen alkanut olemaan jouhevampaa, kun tuo pitkäaikainen uni- ja nukahtamislääke kierre on katkennut. :) En kyllä suosittele kenellekään niiden säännöllistä tai pitkäaikaista käyttöä!
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00209Ei hitto, alkaa epätoivo iskeä. Näin pahan tämä vaiva ei ole vielä koskaan ollut. Nyt jo kolmas yö peräkkäin niin, ettei kunnolla saa nukuttua. Tai siis en ole kunnolla nukkunut varmaan vuosiin, mutta taas viime yönä pyörin KOKO yön saamatta nukuttua. Tai ehkä yheensä tunnin ns.valveunta... Seitsemän aikaan aamulla nukahdin!!! Ajattelin, että en perhana ota lääkettä tänä yönä vaikka mikä olisi.
Työkyky kärsii, ei jaksa tehdä töitä kun valvoo yöt, vaikka töistä tullessa kotiin on hurjan väsynyt ja valmis nukkumaan.
Olen tehnyt huomion, että jos uni tulee jossain vaiheessa, on uni erittäin pinnallista. Heräilen yhtenään, jopa siihen kun vaihdan asentoa. Sen takia varmaan olen aina väsynyt, jos en saa ns. syvää unta ensinkään. Eli uni on ns. horroksessa olemista, kuulee lähes kaiken ja 'herää' pienimpäänkin ääneen.
Mitä ja miten tämän asian kanssa kannattaisi nyt tehdä? Mielestäni lääkkeet ei ole ratkaisu, koska nehän vain lievittävät oireita, eivät poista itse syytä. Kun tuon syyn saisi selville, voisi asialle tehdä joitain, ehkä. Onko työterveyslääkäristä apua? Siltä olen käynyt nykyiset nukahtamislääkkeet, mutta mitä se auttaa jos vaan määrää niitä lisää tai jotain vahvempia. Tietty tuo Melatoniini kuulostaisi kokeilun arvoiselta. Miksei lääkärit sitä määrää ensin, jos se on ns.parempi vaihtoehto kuin nukahtamis- ja unilääkkeet?
Tämän ongelman kanssa tuntuu olo niin epätoivoiselta ja epäreilulta. Tämän ikäisenä tällaisia ongelmia, aivan kuin en pärjäisi yhteiskunnan vauhdissa, enkä vastaisi vaatimukseen jaksaa vuorotyötä, niin kuin aikaisemmin jaksoin.
Koen asian häpeälliseksi, emäntä tietää. Mutta olenkin tässä miettinyt, kuinka kauan naiseni jaksaa katsella tuskassa kieriskelevää puolisioa, joka on friikki yökyöpeli.
Ajatus siitä, että työelämässä täytyisi jaksaa vielä n.30 vuotta, kauhistuttaa. Tulenko näkemään edes kolmikymppisiäni (parin vuoden päästä) jos tätä rataa jatkuu.
On käynyt mielessä kaikenlaiset 'ratkaisut' poistaa ongelma. Tietänette varmaan mitä tarkoitan. Tarkemmin ajateltuna se olisi niin itsekäs teko omaisia ja muita tuttuja kohtaan, etten voi olla niitä kohtaan niin epäreilu. Vaikka välillä mielen valtaa ajatus, ettei jaksa mitenkään tällaista.
Jos kokeilisi nyt vapailla tehdä niin, että otan jo ajoissa illalla annoksen lääkettä, menen nukkumaan ja herään aamulla ajoissa. Näin yritän siirtää väsymyksen tunnetta aikaisemmaksi, kerta herään aikaisemmin.
Neuvoja ja mielipiteitä kaipaillen... :s - hermosto on
Jaajo kirjoitti:
Ei hitto, alkaa epätoivo iskeä. Näin pahan tämä vaiva ei ole vielä koskaan ollut. Nyt jo kolmas yö peräkkäin niin, ettei kunnolla saa nukuttua. Tai siis en ole kunnolla nukkunut varmaan vuosiin, mutta taas viime yönä pyörin KOKO yön saamatta nukuttua. Tai ehkä yheensä tunnin ns.valveunta... Seitsemän aikaan aamulla nukahdin!!! Ajattelin, että en perhana ota lääkettä tänä yönä vaikka mikä olisi.
Työkyky kärsii, ei jaksa tehdä töitä kun valvoo yöt, vaikka töistä tullessa kotiin on hurjan väsynyt ja valmis nukkumaan.
Olen tehnyt huomion, että jos uni tulee jossain vaiheessa, on uni erittäin pinnallista. Heräilen yhtenään, jopa siihen kun vaihdan asentoa. Sen takia varmaan olen aina väsynyt, jos en saa ns. syvää unta ensinkään. Eli uni on ns. horroksessa olemista, kuulee lähes kaiken ja 'herää' pienimpäänkin ääneen.
Mitä ja miten tämän asian kanssa kannattaisi nyt tehdä? Mielestäni lääkkeet ei ole ratkaisu, koska nehän vain lievittävät oireita, eivät poista itse syytä. Kun tuon syyn saisi selville, voisi asialle tehdä joitain, ehkä. Onko työterveyslääkäristä apua? Siltä olen käynyt nykyiset nukahtamislääkkeet, mutta mitä se auttaa jos vaan määrää niitä lisää tai jotain vahvempia. Tietty tuo Melatoniini kuulostaisi kokeilun arvoiselta. Miksei lääkärit sitä määrää ensin, jos se on ns.parempi vaihtoehto kuin nukahtamis- ja unilääkkeet?
Tämän ongelman kanssa tuntuu olo niin epätoivoiselta ja epäreilulta. Tämän ikäisenä tällaisia ongelmia, aivan kuin en pärjäisi yhteiskunnan vauhdissa, enkä vastaisi vaatimukseen jaksaa vuorotyötä, niin kuin aikaisemmin jaksoin.
Koen asian häpeälliseksi, emäntä tietää. Mutta olenkin tässä miettinyt, kuinka kauan naiseni jaksaa katsella tuskassa kieriskelevää puolisioa, joka on friikki yökyöpeli.
Ajatus siitä, että työelämässä täytyisi jaksaa vielä n.30 vuotta, kauhistuttaa. Tulenko näkemään edes kolmikymppisiäni (parin vuoden päästä) jos tätä rataa jatkuu.
On käynyt mielessä kaikenlaiset 'ratkaisut' poistaa ongelma. Tietänette varmaan mitä tarkoitan. Tarkemmin ajateltuna se olisi niin itsekäs teko omaisia ja muita tuttuja kohtaan, etten voi olla niitä kohtaan niin epäreilu. Vaikka välillä mielen valtaa ajatus, ettei jaksa mitenkään tällaista.
Jos kokeilisi nyt vapailla tehdä niin, että otan jo ajoissa illalla annoksen lääkettä, menen nukkumaan ja herään aamulla ajoissa. Näin yritän siirtää väsymyksen tunnetta aikaisemmaksi, kerta herään aikaisemmin.
Neuvoja ja mielipiteitä kaipaillen... :sstressin takia mennyt ylikierroksille, ts. sympaattinen rummuttaa (se aktivoiva puoli) eikä parasympaattinen pääse ääneen (se rentouttava puoli) ei siinä tahdonvoimalla voi tehdä mitään. Ainoa keino olisi käsittääkseni pitkä jakso oikein rauhallista ja stressitöntä elämää. Toinen mahdollisuus hakeutua tutkimuksiin, joissa mitataan automaattisen hermoston toimintaa ja annetaan lääkitystä sen mukaan. Tätä tutkivat uniklinikat. Voit kysyä lähetettä työterveydestä tai mennä suoraan ja maksaa itse; Kela korvaa pienen osan. Tällaisia ehdotuksia kaiken unettomuudesta kokeneella.
- jantzu-
Uneton kirjoitti:
Itselläni myös ollut jo vuosia unihäiriöitä laidasta laitaan.Käytän tällä hetkellä nukkumiseen Mirtaa,annoksella 15mg ja tuota melatoniinia miettiny monta kertaa et jos pyytäis resepin lekurilta mut voiko tosiaan käyttää yhtaikaa Mirtan kanssa?
Melatoniinilla ei ole yhteysvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa ja jos olisi, ei niitä lääkkeitä pystyisi ihminen käyttämään ollenkaan. Melatoniinia kun on elimistössä, vaikka sitä ei ottaisikaan lisää purkista :)
- Jaajo
hermosto on kirjoitti:
stressin takia mennyt ylikierroksille, ts. sympaattinen rummuttaa (se aktivoiva puoli) eikä parasympaattinen pääse ääneen (se rentouttava puoli) ei siinä tahdonvoimalla voi tehdä mitään. Ainoa keino olisi käsittääkseni pitkä jakso oikein rauhallista ja stressitöntä elämää. Toinen mahdollisuus hakeutua tutkimuksiin, joissa mitataan automaattisen hermoston toimintaa ja annetaan lääkitystä sen mukaan. Tätä tutkivat uniklinikat. Voit kysyä lähetettä työterveydestä tai mennä suoraan ja maksaa itse; Kela korvaa pienen osan. Tällaisia ehdotuksia kaiken unettomuudesta kokeneella.
Oletko siis päässyt unettomuudesta eroon? Ja jos niin millä konsteilla?
Sairaslomatkaan eivät houkuttele, ainakaan pitkät sellaiset, ihan vaan jo sen takia, että työkaverit alkaa ihmetellä mikä sillä oikein on. Selittele siinä sitten että "noo, on ollu tässä vähän kaiken laista." Varmasti alkaa sana kiertää että "nyt sillä pälli levis!"
Tietty oma terveys on tärkeämpää kuin jotkut köyhämielisten ajatukset ja olettamukset.
Inhottaa jo ajatuskin, että kohta pitäs taas mennä sänkyyn tuskailemaan. Toisille se on varmasti paras paikka, kun saa hermon ja mielen lepäämään, minulle se alkaa olla ahdistava paikka. On kokeiltu nukkua toisin päin, vaikka miten, on hommattu kallis tyyny joka ei litisty, korvatulpilla ja ilman, tuuletin päällä ja ilman yms. Eikä niistä ole mitään apuja ollut. Hitto ;s - unettomuudesta eroon,
Jaajo kirjoitti:
Oletko siis päässyt unettomuudesta eroon? Ja jos niin millä konsteilla?
Sairaslomatkaan eivät houkuttele, ainakaan pitkät sellaiset, ihan vaan jo sen takia, että työkaverit alkaa ihmetellä mikä sillä oikein on. Selittele siinä sitten että "noo, on ollu tässä vähän kaiken laista." Varmasti alkaa sana kiertää että "nyt sillä pälli levis!"
Tietty oma terveys on tärkeämpää kuin jotkut köyhämielisten ajatukset ja olettamukset.
Inhottaa jo ajatuskin, että kohta pitäs taas mennä sänkyyn tuskailemaan. Toisille se on varmasti paras paikka, kun saa hermon ja mielen lepäämään, minulle se alkaa olla ahdistava paikka. On kokeiltu nukkua toisin päin, vaikka miten, on hommattu kallis tyyny joka ei litisty, korvatulpilla ja ilman, tuuletin päällä ja ilman yms. Eikä niistä ole mitään apuja ollut. Hitto ;smutta se om nyt siedettävää. Kävin unitutkimuksissa ja sain pari mietoa lääkettä, jotka toimivat yhdessä hyvin ja pidempään käytettynä vahvistavat parasympaattista hermostoa. Ennen olin sängyssäkin jännittynyt kuin kanki; nämä lääkkeet rentouttavat myös luhaksistoa. Toinen tärkeä pointti on se, että jätin liian stressaavan työn. Työni pitää alkaa iltapäivällä, etten stressaa aamua. Isoja järjestelyjä tehty, mutta kyllä kannatti! Toivon Sinulle samaa suurta helpotusta tosi vakavaan tilanteeseesi. Eikä unettomuus nykyään ole enää tabu eikä häpeämisen aihe - sehän on kansantauti.
- uneton
unettomuudesta eroon, kirjoitti:
mutta se om nyt siedettävää. Kävin unitutkimuksissa ja sain pari mietoa lääkettä, jotka toimivat yhdessä hyvin ja pidempään käytettynä vahvistavat parasympaattista hermostoa. Ennen olin sängyssäkin jännittynyt kuin kanki; nämä lääkkeet rentouttavat myös luhaksistoa. Toinen tärkeä pointti on se, että jätin liian stressaavan työn. Työni pitää alkaa iltapäivällä, etten stressaa aamua. Isoja järjestelyjä tehty, mutta kyllä kannatti! Toivon Sinulle samaa suurta helpotusta tosi vakavaan tilanteeseesi. Eikä unettomuus nykyään ole enää tabu eikä häpeämisen aihe - sehän on kansantauti.
mitä nämä lääkeet sinulla on?Onko toinen sitten ihan näitä lihas relaksantteja vai mitä?Itse asun niin pienellä paikkakunnalla ettei ole mahdollista minkäänlaisiin unitutkimuksiin joten kaikenlaisia tabuja ja konsteja vaan kokeiltava ja etsittävä tietoa.Unettomuudestakin tulee tosi helposti kierre.Kun joitakin öitä ja viikoja pyörii unettomana,alkaa pelätä koko nukkumaan menemistä ja tosiaan makaa sitten jännityksestä kankeana.Itse en tällä hetkellä ole töissä mutta jo nyt stressaan että miten ihmeessä jaksan kuhan töihin lähtö koittaa ja yöt on rikkonaisia tai unettomia.Koko elämä pyörii nukkumisen ympärillä.En tiedä miten tästä noidankehästä pääsisi pois!!!
- muutama sata kilometriä
uneton kirjoitti:
mitä nämä lääkeet sinulla on?Onko toinen sitten ihan näitä lihas relaksantteja vai mitä?Itse asun niin pienellä paikkakunnalla ettei ole mahdollista minkäänlaisiin unitutkimuksiin joten kaikenlaisia tabuja ja konsteja vaan kokeiltava ja etsittävä tietoa.Unettomuudestakin tulee tosi helposti kierre.Kun joitakin öitä ja viikoja pyörii unettomana,alkaa pelätä koko nukkumaan menemistä ja tosiaan makaa sitten jännityksestä kankeana.Itse en tällä hetkellä ole töissä mutta jo nyt stressaan että miten ihmeessä jaksan kuhan töihin lähtö koittaa ja yöt on rikkonaisia tai unettomia.Koko elämä pyörii nukkumisen ympärillä.En tiedä miten tästä noidankehästä pääsisi pois!!!
lähimmälle uniklinikalle. Niitä on ainakin Tampereella, Turussa, Helsingissä ja Rovaniemellä. Toinen lääkkeistä on lastenkin epilepsiaan käytetty (ei siis voi olla kovin vaarallinen lääke) Rivatril ja toinen disykloveriinihydrokloridi liuoksena. Tätä lääkettä taas on käytetty mm. vauvojen koliikkiin. Näiden lääkkeiden yhdistäminen tehostaa kovasti vaikutusta; unitutkija sanoi keksineensä tämän jonkun farmaseutin kanssa. Toki muitakin lääkkeitä ja niiden kombinaatioita uniklinikoilla määrätään - aina tapauskohtaisesti.
- koklaaja
Kokeile jotain luonnon antimia.
http://www.vogel.fi/product-finder/search_results.php - sleepless
Kun luin tuon sinun viestin, en tienny oikein miten reagoida. Toisaalta kävi hirveen sääli sua, että olet sinäkin joutunut/joutumassa tähän jamaan ja toisaalta taas oli jotenkin lohduttavaa itelle, että on muitakin jotka käy samaa paskaa läpi kun iteki.
Itse olen tosiaan kärsiny unettomuudesta jo yli kolme vuotta, eikä loppua näy. Olen koittanu kaikkea, siis IHAN kaikkea, mikään ei auta jatkuvaan unettomuuteen tai jos auttaa niin vaan hetken ja sit ollaan taas samassa jamassa.
On öitä jolloin en nuku minuuttiakaan vaan pyörin sängysssä tai haahuilen ympäri kämppää toivottomana. Toisinaan nukun 2-3 tuntia, mut enimmäkseen 4 -5 tunnin yöunia. Aamulla sit pyörryttää, kirvelee silmiä ja raajat tuntuu tehottomilta, ajatus ei oikein kulje..
Tuntuu kuin alkais pikkuhiljaa tuleen hulluksi. Kadehdin puolison makeita 10-12 tunnin yöunia (jätkällä on älyttömät unenlahjat, tarvii kaksi herätyskelloa, että pääsee ajoissa ylös aamulla). Raivoan ihan pikkujutuista ja kärsivällisyytä ei oo pienintäkään vertaa. Peilikuva masentaa kun monien vuosien unettomuus jättänyt jälkensä kasvoihin. Yhä useammin mieleen hiipii ajatus "ikuisesta unesta", että pääsis vihdoin lepäämään. Kuitenkin sitä elättelee toivoa, että jos tämä vielä joskus tästä menisi ohi ja pääsisi takaisin normaalin elämän pariin. Ja muutenki elämässä paljon ihania asioita ja ihmisiä, joista ei halua päästä irti ennen ku aika on.
Asiasta siis unettomuudesta ei liiemmin innosta muille puhua (vaikka perhe ja osa kavereista tietää), kun ne ajattelee että on jotain päässä vikaa eli hullu. Tai sitten esitetään se vakiokommentti "Mikset sie nuku?". Voi jeesus, jos mä sen tietäisin ja asian pystyisin korjaamaan, niin tuskin tässä tilanteessa oltaisiin.Tai asiaa ei muuten vaan oteta vakavasti, vaan ajatellaan, että se on nyt yhen yön nukkunu huonosti ja kehittelee valitusvirttä siitä.
Tiedän, että yksi ongelman peluspilari on juurikin pelko/ajatus siitä, että mitä jos ei taaskaan saa unta.
Mutta joo, tarjoituksena ei ollu masentaa ketään. Jos teillä ei oo unettomuus näin kauan kestäny, niin teillä on vielä hyvä mahollisuus päästä siitä eroon. Jaksamisia..- unitutkimuksia!
Mullakin oli ennen erittäin paha uniongelmaa. Olin todella uupunut ja työterveyslääkäri määräsi unitutkimukseen. Saa sellaisen laitteen kotiin mikä rekisteröi yöunen.Joka kaupunkin labrassa on varmaan niitä kotiin vietäviä laiteitta. Mun tulos oli huono ja siitä alettiin selvittää mun nukkumisiani. Nukuin vain noin 2 min maksimissaan putkeen ja sitten heräilin. Syvää unta en nukkunut lainkaan.. Sain kotiin semmoisen aktigrafin jota pidettiin 2 viikkoa! Sitten alettiin selvittää unettomuuden syytä ja selvisihän se sitte viimein. Sairaus taustalla ja siihen nyt lääkitys ja nukun yöni hyvin. Joskus vieläkin on vaikeuksia nukahtaa johon käytän sitte tenoksia.Vuorotyötä olen kanssa tehnyt 10 vuotta ja nyt siirrettiin työpaikka päivätyöhön. Eli unettomuus kannattaa aina selvittää!!!!!!!!!
- Julle 66
unitutkimuksia! kirjoitti:
Mullakin oli ennen erittäin paha uniongelmaa. Olin todella uupunut ja työterveyslääkäri määräsi unitutkimukseen. Saa sellaisen laitteen kotiin mikä rekisteröi yöunen.Joka kaupunkin labrassa on varmaan niitä kotiin vietäviä laiteitta. Mun tulos oli huono ja siitä alettiin selvittää mun nukkumisiani. Nukuin vain noin 2 min maksimissaan putkeen ja sitten heräilin. Syvää unta en nukkunut lainkaan.. Sain kotiin semmoisen aktigrafin jota pidettiin 2 viikkoa! Sitten alettiin selvittää unettomuuden syytä ja selvisihän se sitte viimein. Sairaus taustalla ja siihen nyt lääkitys ja nukun yöni hyvin. Joskus vieläkin on vaikeuksia nukahtaa johon käytän sitte tenoksia.Vuorotyötä olen kanssa tehnyt 10 vuotta ja nyt siirrettiin työpaikka päivätyöhön. Eli unettomuus kannattaa aina selvittää!!!!!!!!!
Sama vika niin pyysin lähetteen unitutkimukseen. Olin sairaalassa yön ja tähän asti on jo selvillä että on uniapnea mutta vielä on tehtävä yhdet lisätutkimukset. Toisen tutkimuksen teen kotona sitten puretaan tiedot koneesta noin viikon päästä. Olen aikonut mennä leikkaukseen mutta on varmaan otettava se ilmalaite siksi aikaa ennen kuin pääsee operoitavaksi.
- Female
Hei
Ajattelin laittaa tähän oman kokemukseni unettomuudesta; olen 56 v ja kärsinyt huonosta yöunesta lapsuudesta lähtien, syitä on selvitetty terapiassakin...isän juopottelu ja vanhempien riitely, jotka aiheuttivat pelkotiloja siis jo lapsuudessa eli ei uskaltanut nukkua ennenkuin juopunut isä oli unessa..Olen jännittäjätyyppiä ollut koko ikäni ja herkkä kaikelle, apua huonoon nukkumiseen olen ensi kerran hakenut 15 v sitten ja läpikäynyt sen jälkeen Tenoxit, Imovanet sun muut nukahtamislääkkeet, jotka auttavat jonkin aikaa mutta sitten ei enää. Parhaan avun olen saanut Mirtazapin-nimisestä masennuslääkkeestä ja Rivatril-epilepsialääkkeestä (huom. lasten epilepsia-lääke) sekä rentoutusharjoituksista (saa esim. kirjakaupoista rentoutus-Cd:itä). Tällä hetkellä nukun kohtuullisesti ja pystyn käymään töissa sekä harrastamaan liikuntaa jne eli elämään normaalia elämää ilman että on aina väsynyt...Tämmöinen tarina minulla, uskokaa..tiedän mitä helvettiä unettomuus on,,ja siksi nyt onkin elämä mallissaan kun ei tarvitse nukkumista enää jännittää ja pelätä..Tsemppiä kaikille samasta ongelmasta kärsiville... t. Toivoa on- uneton
että olet saanut apua unettomuuteesi!!!Itsekkin painiskelen samojen ongelmien kanssa ja myös kova jännittämään ollut aina.Ja se luonteenpiirre jolle ei kai vaan voi mitään.Minulla myös mirtatsapin 15mg ja jotenkin olen nukkunut mutta jännitykseen sekään ei auta.Kauheinta tässä juuri on se jatkuva pelko,nukkuuko seuraavana yönä vai ei ja jos uni ei ala tulla,alkaa pyöriä jänittyneenä ja hermostuneena ja kierre on valmis.Mikä annos sinulla mirtaa?Joutuu varmaan loppu elämänsä jotain vastaavaa syömään,on niin huonot unen lahjat annettu mutta eri asia sitten,minkä aikaa aina auttaa.Itse olen nyt käyttänyt n.puoli vuotta ja en kyllä poiskaan uskalla heittää.
- Female
uneton kirjoitti:
että olet saanut apua unettomuuteesi!!!Itsekkin painiskelen samojen ongelmien kanssa ja myös kova jännittämään ollut aina.Ja se luonteenpiirre jolle ei kai vaan voi mitään.Minulla myös mirtatsapin 15mg ja jotenkin olen nukkunut mutta jännitykseen sekään ei auta.Kauheinta tässä juuri on se jatkuva pelko,nukkuuko seuraavana yönä vai ei ja jos uni ei ala tulla,alkaa pyöriä jänittyneenä ja hermostuneena ja kierre on valmis.Mikä annos sinulla mirtaa?Joutuu varmaan loppu elämänsä jotain vastaavaa syömään,on niin huonot unen lahjat annettu mutta eri asia sitten,minkä aikaa aina auttaa.Itse olen nyt käyttänyt n.puoli vuotta ja en kyllä poiskaan uskalla heittää.
minulla on lääkityksenä mirtazapiniä 30 mg kun on tuo masennuskin diagnosoitu aikanaan ja nyt kun olen lomalla olen rivatrilin vähentänyt puolikkaasen (norm. 0,5 mg ja nyt 0,25 mg) ja ihan hyvin olen nyt nukkunut verrattuna menneisiin vuosiin..en uskalla minäkään lääkkeistäni luopua, koska kerran töissä on jaksettava käydä. Rentoutusharjoituksia teen silloin tällöin CD:n avulla, se rentouttaa mukavasti lihaksia, jaksamista teille kaikille unettomuuden kanssa painiskeleville. t. Female
- härkä
Moi! Vanhat depressio lääkkeet ovat hyviä unen antajia esim. doxal, triptyl ym. eikä tule riippuvaiseksi.
- Julle 66
Mene unitutkimukseen se kannatta niin saat tietää mikä vaivaa. Mulla on ollut reilut kaksi vuotta uniongelmia mutta sain vastauksen niiden syihin vasta unitutkimuksessa 07.08.2008. Syynä on uniapnea ja joutuu vielä tekemään lisätestejä mutta ne voi tehdä itse kotona kun hakee laitteet sairaalasta. Lääkäri sanoi että vaihtoehtoina on hoidossa ilmapumppu ja leikkaus. Minä valitsen leikkauksen mutta otan ilmalaitteen siksi aikaa ennen kuin pääsee leikkaukseen jos se ei auta täytyy käyttää sitten joka yö sitä ilmalaitetta.
- ei noin vain
mennä, koska lääkärit eivät määrää sitä yleensä muille kuin uniapnea-epäilyille. Jos olet psyykkisistä syistä tai kivun takia uneton, on mentävä omalla kustannuksella aika kalliille yksityisille uniklinikoille. Mutta taloudellinen satsaus useimmiten kannattaa. Uni on hyvän elämän edellytys.
- Julle 66
ei noin vain kirjoitti:
mennä, koska lääkärit eivät määrää sitä yleensä muille kuin uniapnea-epäilyille. Jos olet psyykkisistä syistä tai kivun takia uneton, on mentävä omalla kustannuksella aika kalliille yksityisille uniklinikoille. Mutta taloudellinen satsaus useimmiten kannattaa. Uni on hyvän elämän edellytys.
Kyllä lääkäri kirjoitti mulle lähetteen kun näytin sille psykologin lausunnon. Lähete tehty heinäkuun alussa niin pääsin jo unitutkimukseen 6.8.kun sain peruutusajan. Nyt on vielä marraskuun alussa lisätestit ja sen jälkeen aion mennä leikkaukseen kun on ahtaat kita- tai nielurisat. Kyllä sen lähetteen saa kun vaan osaa vedellä oikeista naruista ja on se välillä taiteilemista noiden lääkäreiden kanssa.
- imsomnium.h.c.
Palstaa lukiessani tulee omat kokemukseni mieleen,kun aloin kärsiä uni/tai nukkumishäiriöistä.S.o.huonolaatuisesta unesta.Aloin herätä ensin kerran yössä.Jokseenkin klo.1:00.yöllä.Heräileminen lisääntyi.Hakeuduin lääkäriin.Ei silloin mitään ymmärretty unihäiriöistä.Pillereitä tuli.Nukuin välillä työmaallakin.Menin neurologin juttusille.Hän sanoi,että ei ymmärrä nukkumisen päälle.Sanoi,"että otahan aika Jukka Alihangalle.".Menin Alihankan tutkimuksiin.Sain hyvät lääkkeet.Nukuin ensimmäisen kerran "kellon ympäri".Näin lyhyesti kerrottuna.Yhtenä lääkkeenä on tämä disykloveriinihydrokloridi 5 mg/g oraalineste.Ja pari muuta lievää lääkettä.Hyviä öitä kaikille! Imsomnium.h.c.
- nuku hyvin
Moro ,
jo mulla kävin samalainen Jukka kauta ja disykloveriinihydrokloridi 5 mg/g oraalineste rivitril
ny nuku ehkä edelleen noin 5 tuntia ,mutta syvä uni on parempi nesten avulla , eli en ole enää niin väsynyt enää , toki jätin rivitril jä pärjää ilman sita
- Apua unettomuuteen
Hei
Minulla oli kerran kolmen vuorokauden täysi uneton jakso, jonka jälkeen se onneksi kuiteskin alkoi normalisoitua, kun aloin käymään kävelemässä ja nimenomaan luonnossa kävely on rentouttavaa sitä suosittelen tekemään säännöllisesti, aivan rauhallista tahtia, jottei stressihormoonitasot nouse, tämä on tärkeää, ei saa ylikuormittaa itseään, kun on sairaana.
Stressin hallintaan käytän nykyisin myös suggestiivisia rentoutuslevyjä, joita voin todella suositella, niitä on paljon, mutta itsellä on Pentti Sundellilta tilaamiani levyjä aika monia erilaisia. Pidän eniten levystä Varmuus kahvitilanteissa, vaikka minulla ei ole edes kahvikuppineuroosia, se on vain hyvä yleisrentoutukseen. Sundellilla on myös suggestiolevy, Ei Unettomuutta ja Syvärentoutus yms. www.hypnoosi.fi sivuilla. Jotta tällainen rentoutus toimii on tärkeää aluksi tehdä aika useasti, jotta oppii päästämään irti, kuuntelemaan vain ja vaipumaan syvään ja miellyttävään rentoutuneisuuteen. Väittäisin, että tästä olisi kaikille hyötyä, mutta vähän vaivaa pitää aluksi nähdä, jotta alkaa vaikutuksia tulemaan, joillekin tämä käy helposti. Tästä eteenpäin, kun oppii, niin voi alkaa esimerkin mukaan suggeroimaan itseään, sellaista voi tehdä missä tahansa rauhallisessa paikassa, ja missä asennossa tahansa ja jopa aika nopeasti voi saada itsensä rentoutumaan ja myös helpottaa nukahtamista todella paljon. Käytän tätä itsesuggestointia aika usein ja monellakin tavalla. Toinen asia jota unettomuuteen voin suositella on mietiskely, eli Meditaatio. Meditaatio on mm. sellaista, häiritsevien ajatuksien kontrolloimisen opettelemista ja tästä muistaakseni jaajoo tuolla viestiketjussa kirjoittelikin, että nuo ajatukset päässä yöllä häiritsevät ja estävät nukkumista. Tällainen häiritsevien ajatusten ketju pitäisikin saada poikki jollain tavalla ja kaikki rentoutustekniikat auttavat siinä, mutta meditaatio nimenomaan on työkalu päänupin selkeytämiseen ja mielen toiminnan oikaisemiseen niin, että nuo ajatukset eivät saa ylivaltaa, vaan mieli oppii hiljentymään ja rauhoittumaan, kun sitä siihen suuntaan nimenomaan harjoitetaan säännöllisesti. Ensimmäisenä kuitenkin kannattaa ottaa käyttöön rauhallinen liikunta luonnossa, pitkään mutta hiljaa ja rauhallisesti. Heti kannattaisi aloittaa myös rentoutuslevyjen kuunteleminen, vaikka tarvittaessa monta kertaa päivässä, joskus pari kertaa peräkkäin, varsinkin jos mieli on levoton ja on vaikea keskittyä kuuntelemaan, kyllä mieli siitä kuitenkin pikkuhiljaa rentoutuu. Sitten voi vielä halutessaan alkaa harjoittelemaan mietiskelyä. Mietiskely on periaatteessa monille tuttua hieman jo luonnostaan, kun tulee mökkisaunasta ulos kesäillassa ja menee järven rantaan istuksimaan, katselee ja kuuntelee vain eikä ajattele mitään, se on jo oikeaa mietiskelyä, mutta sitä voidaan siten säännöllisellä tietoisella harjoituksella viedä paljon pidemmälle ja tiedän, että siitä olisi todella paljon hyötyä unettomuuteen, mutta se ei ole mikään pika-apu niin kuin retoutuslevyt. Itse olen kuitenkin mietiskelyä harjoittanut jo yli 11 vuotta ja koen saaneeni siitä korvaamatonta apua moniin asioihin. Mietiskelyä varten olisi hyvä olla joku tuttu, joka mietiskelee, mutta aivan välttämätöntä se ei ole, kirjallisuutta on aika paljon saatavilla, joten ohjeita löytyy helposti. Kirjoja: Suomalainen Zen-opas, Eckhart Tolle Läsnäolon voima, Paul Brunton Himalajan erakko, Jouni Luukkala Hypnoosi.
Nettisivuja, http://www.kehoterapia.com/artikkelit/mietiskely.html, http://fi.wikipedia.org/wiki/Meditaatio
PS. Varmasti kannattaa myös käydä vaikka työpaikkalääkärillä ja pyytää häntä ohjaamaan jollekin asiantuntijalle. On varmasti saatavilla sellaisia lääkkeitä, jotka auttavat, varsinkin taustahäiriöihin, ei pelkästään unettomuuteen, vaan myös mielialahäiriöihin, jolloin saadaan tuo unetomuus kuriin ja sitä kautta päästään etenemään taas kohti lääkkeettömyyttä.
Minulla on jonkin verran kokemusta mielialalääkkeistä ja tiedän, että ne auttavat myös mm. stressin aiheuttamiin unihäiriöihin, mutta ihan turhaan niitä ei kannata alkaa syömään. - insomnium. hc.
Täytyy todeta muiden kirjoittajien tavoin, että kun on kyseessä vaikeat
unihäiriöt joiden syy menee meidän aikaan jolloin olimme pikkulapsia ja saaneet
jonkun vamman tämme maaailmaan tullessamme ( syntyessämme ) niin siinä
sitä ovatkin sitten vitsit vähissä. Lääkäreillä on edelleen hyvin niukka kiinnostus
tällaisiin sairauksiin. Ja niiden hoitamiseen. Koska se on vaikeaa. On paljon helpompi hoitaa vaivoja joiden hoitaminen on suht. helppoa. Ja toteaisin, että
toisille auttaa toiset lääkkeet, toisille toiset. Ja toisille ei oikein mikään vaihtoehto. Toivotan hyvää kesää ja parempia unia !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645150Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362329Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191564Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927