Onnistumisia

Pohjoisen piika

Kertokaapa nyt kun palstalla on hiljaista, missä onnistuitte tänä keväänä taimien kasvatuksessa? Suurimmat ilonaiheet. Saisimme muutkin taimenkasvattajat vinkkejä ensi keväälle.

Meillä täällä Lapissa on ollut todella kylmää ja ilonaiheet vähissä, kukkia saa odotella tämänvuotisiin pidempään kuin muina kesinä.Monivuotiset kyllä kukkivat runsaasti ja melkeimpä ajallaan, iloksemme viileässä ilmassa kaikkien kukinta kestää pitkään, jopa viikkokausia on sammalleimut, kevätvuohenjuuret ja sipulikukat jaksaneet loistaa.

8

1095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etelän mimmi

      Kevät etelämmässä oli aikainen ja lämmin, talvea ei ollut juuri ollenkaan, siksi täällä (ainakin meidän puutarhassa Uudellamaalla)kaikki on kasvaneet vähän etuajassa.
      Mielestäni tänä vuonna on ollut erikoisen hyvä kukkakesä, aika sopivasti aurinkoa ja sadetta. On ollut kevätkesiä, jolloin on ollut viikkokausia viileää ja melkein jatkuvaa sadetta juhannukseen asti, silloin kesä jää aika lyhyeksi täälläkin.
      Tämmöisä terveisiä sinne pohjoiseen !
      Toivottavasti kaunista ja lämmintä jatkuu siellä syksyllä kauan, niin saisit (saisitte) vähän "korvausta" kehnoon alkukesään !
      Olen käynyt vain kolme kertaa napapiirin korkeudella, ja täytyy sanoa, että jos on lyhyt kesä, niin on ainutlaatuisen hienot maisemat on ihana elinympäristö, mutta taitaa olla niin, että se mikä on koko ajan lähellä, sen erikoista kauneutta ei huomaa joka päivä muistaa. Ja tämä ei ollut mikään huomautus sinulle, olen todennut saman parilla etelänlomalla, vihreänsininen meri ja vähän eksoottisempi luonto siellä on niin jokapäiväistä maan asukkaille, etteivät sitä ihastele joka päivä niinkuin turisti.

      Ihmiset Suomen pohjoisessa ovat aivan ihania !
      Ei sillä lailla toisilleen vieraita kuin täällä ruuhka-Suomessa.

      Kehuttakoon vielä Lapin puikulaperunatkin, onneksi niitä saa
      S-Marketeista täälläkin !

      Hyvää kesää sinulle !

      • taimikasvatus

        onnistui ihan kiitettävästi, mutta kukinta alkoi kylmien säiden vuoksi todella myöhään, eikä täysi kukinta ole vieläkään päällä. Toivottavasti kestää sitten myös myöhään. Minulla on leijonankitaa, surfinioita, lobeliaa ja punarevonhäntää. Taimikasvatus alkoi helmikuun lopulla ja kasvu oli ihan ok, kunnes vein kasvihuoneeseen ja sitten eräänä yönä saivat kylmää ja kasvu hieman hidastui.

        Kasviksia minulla on paprikaa ja kurkkua. Taimikasvatus onnistui hyvin, kunnes vein kasvihuoneeseen. Avomaankurkut kuolivat heti. Kasvihuonekurkut kukkivat hyvin ja satoa on tiedossa. Paprikoissa näyttäisi olevan jokin ötökkä, myrkytin ne toissapäivänä.

        Keskiarvo ihan hyvä.


    • nyt pistokasvaihe meneillää...

      tosin mitään erikoisuuksia ei ollutkaan kasvatuksessa. Ei tosin kasvihuonettakaan, joka olisi ollut ISO apu. Kaikki samettikukat lähtivät vaikka ensi alkuun hontelot taimet tummuivatkin ulkona ja olin varma kuolemasta. Mustasilmät, aitoelämänlangat ja kelloköynnökset suorastaan pursuavat, krasseista puhumattakaan. Ne tosin tekevät enemmän lehtiä kuin kukkia?! Petuniat kukkivat valtoimenaan myös, tomaattejakin ollaan saatu jo maisteltua. Mitähän vielä. Myös orvokit kukkivat jo. Ainoa joka ei onnistunut oli kuukausimansikka Rugen.
      Ensi vuonna kokeilen sitten vain erikoisuuksia pienemmässä mittakaavassa, tomaattien ja samettikukkien kavatus ei kyllä vaivaan nähden kannata.

    • kukkien orja

      kukkien taimikasvatus onnistui hyvin.Minulla on samettikukkaa,tsinniaa,orvokkia,kesäpäivänhattua,petuniaa,tulisalviaa,peikonkakkaraa,kiinanneilikkaa,pelargoniaa,leijonankitaa ja kiinanasteria.

      Kesäpäivänhatut,neilikat,kiinanasterit ja leijonankidat ei vielä kuki,mutta ovat nupulla.
      Muut kukkivat kauniisti.

      Kasvatin myös kisantteja,mutta kun istutin ne ulos kukkapenkkiin niin oli monena päivänä sateita,ja ne mätänivät liian märkyyden takia,ja revin ne pois ja laitoin tilalle samettikukkaa.

      En enää koskaan kasvata niitä vitun kisantteja!:(

      • Kukkien ystävä

        Tänä vuonna taimikasvatuksessa tuli muutama ongelma. Petuniat eivät entiseen tapaan itäneet. Piti laittaa uusi pussi itämään ja siitäkin sain vain n. kuusi tainta!! Yleensä niitä on vähintään 50. Petuniat siis ostin ja ne kukoistavat nyt upeasti. Lobelialle kävi lähes samoin kuin petuniallekin. Tyhjentelin myös kymmeniä multapurkkeja, kun taimet kuihtuivat olemattomiin.
        Onnistumisia tuli palsamin, pelargonioiden (edellisen vuoden kukista pistokkaat), keijunmekon (kuten edellä), samettiruusun (niukasti) ja krassin kanssa. Myös kelloköynnös iti tänä vuonna hyvin ja sain siitä taimet tyttärellekin.
        Kaikkia näitä laitan purkkiryhmiksi sirotellen ympäri pihaa. Joriinia ja daaliaa olen myös istuttanut sekä isoon purkkiin ryhmäksi että kukkamaahan. Perennat kukkivat hyvin ja köynnösruususta on ollut iloa pitkän aikaa (flamentanze). Piha on parhaimmillaan.

        Tomaatti kasvoi kasvihuoneen kattoa hipoen ja ekat kypsät on jo syöty. Paprikat taas ovat kirvat pilanneet lähes kokonaan. Parissa on vihreitä hedelmiä, muut ovat enemmän tai vähemmän kärsivän näköisiä. Toluvettä on ruiskuteltu ja suoranaista lehtien pesuakin harrastettu.


      • kukkien orja
        Kukkien ystävä kirjoitti:

        Tänä vuonna taimikasvatuksessa tuli muutama ongelma. Petuniat eivät entiseen tapaan itäneet. Piti laittaa uusi pussi itämään ja siitäkin sain vain n. kuusi tainta!! Yleensä niitä on vähintään 50. Petuniat siis ostin ja ne kukoistavat nyt upeasti. Lobelialle kävi lähes samoin kuin petuniallekin. Tyhjentelin myös kymmeniä multapurkkeja, kun taimet kuihtuivat olemattomiin.
        Onnistumisia tuli palsamin, pelargonioiden (edellisen vuoden kukista pistokkaat), keijunmekon (kuten edellä), samettiruusun (niukasti) ja krassin kanssa. Myös kelloköynnös iti tänä vuonna hyvin ja sain siitä taimet tyttärellekin.
        Kaikkia näitä laitan purkkiryhmiksi sirotellen ympäri pihaa. Joriinia ja daaliaa olen myös istuttanut sekä isoon purkkiin ryhmäksi että kukkamaahan. Perennat kukkivat hyvin ja köynnösruususta on ollut iloa pitkän aikaa (flamentanze). Piha on parhaimmillaan.

        Tomaatti kasvoi kasvihuoneen kattoa hipoen ja ekat kypsät on jo syöty. Paprikat taas ovat kirvat pilanneet lähes kokonaan. Parissa on vihreitä hedelmiä, muut ovat enemmän tai vähemmän kärsivän näköisiä. Toluvettä on ruiskuteltu ja suoranaista lehtien pesuakin harrastettu.

        että ei kannata käyttää esikasvatuksessa kaktusmultaa.
        Suurimman osan kukkien siemenistä kylvin taimimultaan,mutta osan kylvin kaktusmultaan kun minulla oli sitä jäänyt vajaa pussillinen viime vuodelta.
        Taimimullassa taimet kasvoivat paljon nopeammin ja rehevämmin,kun taas kaktusmullassa kasvavat olivat kitukasvuisia.Ne alkoivat kasvaa kunnolla vasta sitten kun laitoin ne isompiin taimipotteihin kunnon multaan.
        Kaktusmultaa usein suositellaan kylvömullaksi,mutta se on liian hiekkaista,taimet ei oikein tunnu siinä kunnolla kasvavan.
        Taimimulta on turvepitoisempaa ja ravinteikkaampaa kuin kaktusmulta ja siinä taimeni kasvoivat hyvin.


      • Kukkien ystävä
        kukkien orja kirjoitti:

        että ei kannata käyttää esikasvatuksessa kaktusmultaa.
        Suurimman osan kukkien siemenistä kylvin taimimultaan,mutta osan kylvin kaktusmultaan kun minulla oli sitä jäänyt vajaa pussillinen viime vuodelta.
        Taimimullassa taimet kasvoivat paljon nopeammin ja rehevämmin,kun taas kaktusmullassa kasvavat olivat kitukasvuisia.Ne alkoivat kasvaa kunnolla vasta sitten kun laitoin ne isompiin taimipotteihin kunnon multaan.
        Kaktusmultaa usein suositellaan kylvömullaksi,mutta se on liian hiekkaista,taimet ei oikein tunnu siinä kunnolla kasvavan.
        Taimimulta on turvepitoisempaa ja ravinteikkaampaa kuin kaktusmulta ja siinä taimeni kasvoivat hyvin.

        Multaa minäkin syytin pääasiassa epäonnistumisista. Oli vain niin, että minulla oli se taimimulta (niitäkin lienee monenlaisia), jossa eivät itäneet tai kasvaneet jatkossakaan pitkään. Ostin turvepitoisempaa multaa, mutta ongelmat jatkuivat senkin jälkeen. Epäilin siemeniä... Olen kasvatellut kymmeniä vuosia petuniaa ja tämä vuosi oli todella poikkeavan hankala.


      • kukkien orja
        Kukkien ystävä kirjoitti:

        Multaa minäkin syytin pääasiassa epäonnistumisista. Oli vain niin, että minulla oli se taimimulta (niitäkin lienee monenlaisia), jossa eivät itäneet tai kasvaneet jatkossakaan pitkään. Ostin turvepitoisempaa multaa, mutta ongelmat jatkuivat senkin jälkeen. Epäilin siemeniä... Olen kasvatellut kymmeniä vuosia petuniaa ja tämä vuosi oli todella poikkeavan hankala.

        siemenissä vika...
        Jos olet jo noin kauan kasvattanut menestyksellisesti petuniaa,ja multakin oli kunnollista,niin en kyllä keksi muuta syytä epäonnistuneelle taimikasvatukselle kuin huonolaatuiset siemenet.

        Minä kylvin orvokkia helmikuussa,mutta ne siemenet ei itäneet ollenkaan.
        Sitten ostin uudet orvokinsiemenet ja tein uuden kylvöksen,ja ne itivät hyvin.
        Niin että kyllä siemenissä on eroja.
        Vanhentuneita siemeniä ei saisi myydä,mutta kukansiemenpusseihin ei ole pakko laittaa parasta ennen-päiväystä,eikä niissä aina sitä olekaan.
        Vihannesten siemenpusseihin täytyy laittaa parasta ennen-päivämäärä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe