Olen tässä miettinyt, jos kokeilisin askarrella kankaaseen omia kuvioita yms. juttuja. Ongelma on se, etten oikein tiedä, mistä pitäisi lähteä liikkeelle.
Muistan nähneeni joskus jossain askarteluliikkeessä kangasvärejä. Miten näiden käyttö käytännössä menee? Riittääkö se, että ostaa värejä ja tekee esim. sabluunan, jolla töpöttelee värin kankaaseen vähän niin kuin paperiin tai seinään? Vai pitääkö olla jotain muita välineitä?
Käytännönjuttuja kuulisin mieluusti. Lähimmät askarteluliikkeet ovat sen verran kaukana, että joudun pyytämään niihin kyydin ja pitäisi olla alustavasti vähän selvillä, mitä lähden sieltä etsimään.
Kankaaseen kuvia/väriä?
5
4455
Vastaukset
- tarpeen
Tuo sabluunaperiaate toimii oikein hyvin; värejä joutuu joskus vähän laimentamaan, mutta perusperiaate on tasan tuo. Alusta kannattaa suojata hyvin siltä varalta, että väri menee kankaasta läpi... Jos koristelee esim. valmiin puuvillakassin, pysyvät värit omilla puolillaan, kun kassin väliin laittaa paksuhkon pahvinpalan (esim. ruskeasta pahvilaatikosta).
Koristeltavan kankaan pitäisi mielellään kestää kolmen pisteen silitys eli puuvilla on paras värjäyspohja. Kangas on myös syytä pestä ennen koristelua, koska siinä voi olla kaikenlaisia käsittelyaineita, jotka haittaavat kangasvärin tarttumista. Samalla se tulee sitten myös kutistetuksi...
Ainakin useimmat kangasvärit kiinnitetään kankaaseen kuumalla silitysraudalla. Värin annetaan ensin kuivua ja sitten silitetään ohjeen mukaan. Kuiva väri ei tartu silitysrautaan, mutta itse käytän kyllä varmuuden vuoksi leivinpaperia raudan ja maalauksen välissä, säilyy rauta puhtaampana.
Ihan toisenlainen menetelmä on sitten tulostaa kuva mustesuihkutulostimella siirtokalvolle ja silittää se siitä luonnonkuituiselle pohjalle. Tästä löytyy täältäkin paljon keskustelua, esim. "siirtokalvo" tai "kuva t-paitaan" voisivat olla hyviä hakusanoja - tai jos rajaa haun vain tähän alueeseen, myös "tietokone" voisi toimia hakusanana.- ...
Kuiva väri valitettavasti tarttuu silitysrautaan eli leivinpaperin kyllä tarvitsee alle. Kerran ajatuksissani aloin silittää ilman sitä ja raudan pohjaanhan sitä väriä tarttui.
Näin ainakin minun väreilläni. Purkkien kyljessä myös kehotetaan käyttämään leivinpaperia.
- kangasvärit
hei haluaisin tietää miten laimennetaan kangasvärejä ?Tekisin roiskemaalausta kankaalle voisitte luokitella minulle eri tekniikoita miten voi roiskeilla sitä pitää varmaan aika paljon laimentaa ,mutta jääkö se kankaalle kiinni ja kuinka hyvin se jää kiinni? Pyydän vastauksia=)
- testaillut
Värimyyjien sivuilta kannattaa etsiä käyttöohjeita. Jos sinulla on pastamaisia kankaanpainovärejä jo olemassa, voit kokeilla pienellä määrällä, saatko soodalla värin paksunnoksen ohennettua. itse olen käyttänyt sitä tapaa mm. aurinkovärjäyksessä ja roiskemaalauksessakin. Soodalla ohennetun värin on voinut laimentaa vedellä hyvinkin vaaleaksi ja silti värit ovat olleet kestäviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232738- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199