Betonilattian hionta - tarviiko tehdä?

Nimetön

Joku viisas sanoi minulle että nyt kun talomme lattia on valettu, niin se pitäisi hioa rikki. Ainakin kuulemma siltä alueelta mihin tulee laattaa, mutta suositteli silti joka paikasta. Toinen taas sanoo, että rahan tuhlausta.
Onko hionta tarpeellista? Rikotaanko sillä vain lattian pinta jotta se kuivuisi nopeammin, vai mikä on perimmäinen tarkoitus?

13

5150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hionnut, oli

      aikaa kuivatella valua. Valu oli luistinkentän sileä, joten epätasaisuuksienkaan takia ei tarvinnut hiota.

      Kuivumisen nopeuttamisen takia hiontaa suositellaan, mutta kyse on vain muutamista viikoista, mitä hiomalla saa betonia nopeammin kuivaksi. Mene vaikka uimarannalle siksi ajaksi.

      • takia

        varsinkin laatoitettavilla alueilla hiominen on tärkeää kiinnittymisen takia ja nopeuttaa se kuivumistakin useilla viikoilla. oikeilla välineillä hiomiseen menee vain muutamia tunteja joten ei kustannuksena kovin suuri. itse en ainakaan suostu laatoittamaan hiomattomia lattioita!


      • hiomattoman
        takia kirjoitti:

        varsinkin laatoitettavilla alueilla hiominen on tärkeää kiinnittymisen takia ja nopeuttaa se kuivumistakin useilla viikoilla. oikeilla välineillä hiomiseen menee vain muutamia tunteja joten ei kustannuksena kovin suuri. itse en ainakaan suostu laatoittamaan hiomattomia lattioita!

        suihku/sauna/khh tilan 3 vuotta sitten eikä mitään pulmaa ole ollut. Ekaksi tulee kuitenkin primeri, sitten kosteuseristys ja siihen vasta laatat. Ei se kerakum mikän pomminkestävä alusta laatoille muutenkaan ole, pehmeetä kuin mikä.


      • takia
        hiomattoman kirjoitti:

        suihku/sauna/khh tilan 3 vuotta sitten eikä mitään pulmaa ole ollut. Ekaksi tulee kuitenkin primeri, sitten kosteuseristys ja siihen vasta laatat. Ei se kerakum mikän pomminkestävä alusta laatoille muutenkaan ole, pehmeetä kuin mikä.

        primerit ei imeydy kunnolla betoniin jos liima on päällä. laatat saattaa kuitenkin pysyä kiinni. yleensä asia korostuu varsinkin isoilla laatoilla ja lämmityksen kanssa. kaikkea voi tehdä ja tehdäänkin mutta itse ja monet kollegat tekevät vain hiotulle alustalle. asia korostuu sitten kun/jos lähtee irti ja asiakkaat on itkemässä takuuta. paljon olen nähnyt irronneita lattioita jotka alle viisi vuotta vanhoja ja yleensä irtoamiskohta on juuri betoni liiman kohta.


      • jätin hiomatta
        takia kirjoitti:

        varsinkin laatoitettavilla alueilla hiominen on tärkeää kiinnittymisen takia ja nopeuttaa se kuivumistakin useilla viikoilla. oikeilla välineillä hiomiseen menee vain muutamia tunteja joten ei kustannuksena kovin suuri. itse en ainakaan suostu laatoittamaan hiomattomia lattioita!

        ja tein happopeittauksen. Vielä nopeampi kuin hionta...


    • kyllä..

      Se hiotaan siksi, että saadaan siitä pinnasta betoniliima pois.
      Jos jätät hiomatta, se vaikuttaa ehkä jonkin verran kuivumisnopeuteen. Mutta jos päälle liimataan laattaa, tai parkettia, niin betoniliimat on syytä hioa pois. Se liima, kun ei ole oikeaa liimaa, vaan ainetta, joka ei ole kunnolla kiinni betonissa.
      Jos laatoista tulee kopoja, tai parketti irtoaa, niin se irtoaa siitä betonin ja sen lattiaan jääneen betoniliiman rajakohdasta. Siksi hiotaan ja jos tilaan tulee lattialämmitys, niin sitä suuremmalla syyllä!

      • tuo edellinen kirjoitelma

        tee siinä kerrotulla tavalla niin homma on hanskassa.


      • kynnellä raaputtaisi

        betonin pintaa, niin huutosi mukaan pitäisi irrota kovastikin jotain. Meillä ei irronnut mitään, enkä hionnut.

        Jotkut rakennusalan proseduurit ovat hartiapankkirakentajalle täysin turhia, esim tämä betonilattioiden hiominen. So what jos joku laatta irtoaa, on se helppo laittaa takaisin,

        toisekseen parketteja ja laminaatteja ei nykyää liimailla kiinni betonilattiaan vaan väliin tulee eristematto.


      • onnea sulle
        kynnellä raaputtaisi kirjoitti:

        betonin pintaa, niin huutosi mukaan pitäisi irrota kovastikin jotain. Meillä ei irronnut mitään, enkä hionnut.

        Jotkut rakennusalan proseduurit ovat hartiapankkirakentajalle täysin turhia, esim tämä betonilattioiden hiominen. So what jos joku laatta irtoaa, on se helppo laittaa takaisin,

        toisekseen parketteja ja laminaatteja ei nykyää liimailla kiinni betonilattiaan vaan väliin tulee eristematto.

        jos tuolla asenteella rakentaa taloa, että so what niin tuskinpa muutakaan huolella teet. Mutta älä ala muita neuvomaan, jos itse teet päin persettä.


      • tejija..
        kynnellä raaputtaisi kirjoitti:

        betonin pintaa, niin huutosi mukaan pitäisi irrota kovastikin jotain. Meillä ei irronnut mitään, enkä hionnut.

        Jotkut rakennusalan proseduurit ovat hartiapankkirakentajalle täysin turhia, esim tämä betonilattioiden hiominen. So what jos joku laatta irtoaa, on se helppo laittaa takaisin,

        toisekseen parketteja ja laminaatteja ei nykyää liimailla kiinni betonilattiaan vaan väliin tulee eristematto.

        No johan on jutut..

        Jos laatta irtoaa, niin ei siinä mitään. Mutta kun se vesieriste irtoaa sieltä alta, niin eikö edelleenkään mitään..?

        Oikea parketti, eli mosaiikkiparketti liimataan edelleen lattiaa ja tullaan aina liimaamaan. Sillä (puulla) on muuten uskomaton voima, kun parketti ilman kosteuden vaikutuksesta turpoaa ja kutistuu.


      • kyllä..

        Lattia kannattaa hioa myös siksi, että saat pahimmat epätasaisuudet pois. Ai, että tasoitteella..? Niinpä, mutta tasoitteet maksaa melkoisesti, eikä tasoittaminen ole niin yksinkertaista kuin moni kuvittelee.

        Ja taas tullaan siihen, että ennen tasoitteen levitystä pinnan on oltava kuiva, puhdas ja vapaa betoniliimasta. Ei tartu muuten, tai sitten tarttuu.. Se on tuurissaan, mutta kannattaako kokeilla?


    • Kiiltohionta3

      Kivipintaisten lattioiden kiiltohionta tekee lattiasta helposti puhdistettavan, esteettisesti komean ja erittäin kestävän. Hionnan avulla kivilattiaan saadaan samalla myös likaa, vettä ja öljyjä hylkivä sekä 100% pölyä sitova pinta. Kiiltohiottu pinta on helppo pitää puhtaana ja esimerkiksi renkaiden jäljet voidaan puhdistaa helposti peruspuhdistuksella.

      Tutustu: http://www.kiiltohionta.fi/lattian_kiiltohionta

    • Taunopetteri

      mä hiasin mun kullia vähä äske

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe