Mistä se voi johtua, että joka ilta amppelissa roikkuva kultaköynnökseni tekee vesi tipan pariin lehteensä ? huomaan sen aina kun olen käymässä nukkumaan ...
kultaköynnös "itkee" ?
4
6962
Vastaukset
- soleiroliasoleirolii
Veden nousu kasvissa tapahtuu haihtumisvirtauksena, jolloin haihdunta saa aikaan veden nousun. Liikkeelle panevana voimana on diffuusio, eli nesteen pitoisuuserojen tasoittuminen. Veden kulkeutuminen tapahtuu ilman että kasvin täytyy tehdä mitään, passiivisesti.
On todettu, että kasveissa on vedennousua vaikka lehdistö ei haihduta ollenkaan, tällöin kyseessä on juuripaine. Juuripaineessa kasvin juuret puskevat vettä liikkeelle, se on energiaa vaativa työ eli aktiivista. Tällöin monien kasvien lehtien kärkiin ilmaantuu kosteinä öinä pisaroita.
Kasteletko kasviasi liikaa vai tapahtuuko näin vain märällä säällä? Kultaköynnös voi pyrkiä juuuripaineen avulla puskemaan ylimääräisen veden pois, kun haihdutus ei toimi märässä ympäristössä.- Saatara
kastelen köynnöstä aina silloin kun muistan, eli en mitenkään päivittäin tietenkään !! Ikkuna on yöllä auki ja ulkona sataa öisin ja päivisinkin . :) Onko "itkeminen" hyvä vai huono asia vai kumpikaan ?
- kukkien ystävä
Olepa onnellinen. Kultaköynnöksesi voi silloin todella hyvin, kun se "itkee". Itselläni on melkein seinän peittävä köynnös ja kun se "itkee" niin siitä näkee sen hyvinvoinnin. Ei ole liian kuiva. Mutta pidä huolta ettet kastele liikaa. Itse kastelen pari kertaa viikossa. Kesällä, siis kasvukaudella lannoitan toisella kertaa. Mutta muista myös syksyllä niukempi kastelu ja ei lannoitetta.
- Saatara
kiitos sinulle !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197