Olen ajatellut käydä tälläisen kurssin. Kysyisin vain vielä että saako myös Alaikäinen osallistua sellaiselle kurssille. Ja mihen Kotimaanliikenteen Laivurin oikeudet päättyvät, eli ilmeisesti saan kuljettaa suomen merirajalle saakka matkustajia, kun olen tämän kurssin käynyt. Hm, anteeksi tyhmät kysymykseni, tiedän aika vähän asiasta.
Kotimaanliikenteen Laivuri:ksi
29
14222
Vastaukset
- Nimetön
on mennä katsomaan nuo asiat www.fma.fi sivuilta. Sieltä hakien löydät tarkat määräykset mitä tulla pätevyydellä saa kuljettaa.
- JokuVain..-.
Olen ymmärtänyt että Kotimaanliikenteen Laivrui koulutukseen saa myös mennä alaikäinen hankkimaan itsellensä sieltä pätevyyden, mutta vasta täysi-ikäisenä saa anoa laivurinkirjaa.
- hieman tietoa
Elikäs kuljettaa saat kotimaan liikennealueella 3, eli käytännössä kaikki Suomen aluevedet. Kokoraja 300 ton. Saadaksesi pätevyyskirjan, pitää sinulla olla 16kk meriparktiikkaa, ea 1 suoritettuna, roc-radiolupa, merimieslääkärin todistus, palokoulutus, 18 vuoden min ikä. Sitten pitää vielä muistaa, jos aluksessa on yli 350 kw tehoinen moottori, pitää jollakulla aluksen henkilöstöstä olla moottorikoneenhoitajan kirja, se riittää 750kw:n tehoon asti, jonka jälkeen tarvitaankin sitten vahtikonemestari...
- paitsi...
hieman tietoa kirjoitti:
Elikäs kuljettaa saat kotimaan liikennealueella 3, eli käytännössä kaikki Suomen aluevedet. Kokoraja 300 ton. Saadaksesi pätevyyskirjan, pitää sinulla olla 16kk meriparktiikkaa, ea 1 suoritettuna, roc-radiolupa, merimieslääkärin todistus, palokoulutus, 18 vuoden min ikä. Sitten pitää vielä muistaa, jos aluksessa on yli 350 kw tehoinen moottori, pitää jollakulla aluksen henkilöstöstä olla moottorikoneenhoitajan kirja, se riittää 750kw:n tehoon asti, jonka jälkeen tarvitaankin sitten vahtikonemestari...
....että ei tarvita roc radiolupaa. Src riittää ja senkin kurssittaminen käy samalla kotimaankiikennekurssilla, kuten myös ea1. Kurssin voi käydä ilman praktiikkaa, mutta kirjan saa vasta, kun praktiikkaa on riittävästi. Näin ainakin Kotkan merenkulkuoppilaitoksessa.
- .............
hieman tietoa kirjoitti:
Elikäs kuljettaa saat kotimaan liikennealueella 3, eli käytännössä kaikki Suomen aluevedet. Kokoraja 300 ton. Saadaksesi pätevyyskirjan, pitää sinulla olla 16kk meriparktiikkaa, ea 1 suoritettuna, roc-radiolupa, merimieslääkärin todistus, palokoulutus, 18 vuoden min ikä. Sitten pitää vielä muistaa, jos aluksessa on yli 350 kw tehoinen moottori, pitää jollakulla aluksen henkilöstöstä olla moottorikoneenhoitajan kirja, se riittää 750kw:n tehoon asti, jonka jälkeen tarvitaankin sitten vahtikonemestari...
Jonkun työväenopiston kurssin mukaan, ei ollut mainittu kerran tuota ikä asiaa, mutta jollekin oli vain vastattu että sen kurssin saa suorittaa myös alakikäinen mutta on eriasia että saako hän papereita siinä iässä, vaan vasta sitten kun tulee täysi-ikäiseksi. Näin olen kuullut.
- Tässä olis hiukkasen tietoa
Koska kukaan ei näytä sinulle asiallisesti vastaavaan, niin vastaan sinulle näin: http://www.tampereennavigaatioseura.fi/koulutus/saaristolaivuri.shtml
- meni vastaus
Ei kysymyskään oikein asiaatunteva ollut mutta ei siihen vastaukseksi pidä navigaatioliiton laivurikursseja tarjota. Kotimaanliikenteen laivuri on ammattitutkinto joka suoritetaan merenkulkuopistossa tai mitä lienee nykyään ovat. Tuskin sinne kannattaa alaikäisenä tunkea. Ja merenkulkupraktiikkaa tarvitaan ennenkuin saa kirjan käteeensä. Että jos ei kysyjällä ole mitään kokemusta laivatyöstä edes sisäveisaluksilla tai muissa erikoisemmissa merimieshommissa niin kannattaa ottaa lisää selvää asioista.
Enkä pahalla halua sanoa. Joskus minäkin yritin lakikirjasta tavata mitä tarkoittaa kuljettajankirja. Nyt on kotimaanliikenteen laivurinkirja taskussa, mutta saman ammattiuran olisin voinut tehdä ilman tuota kirjaakin. - ...........se
meni vastaus kirjoitti:
Ei kysymyskään oikein asiaatunteva ollut mutta ei siihen vastaukseksi pidä navigaatioliiton laivurikursseja tarjota. Kotimaanliikenteen laivuri on ammattitutkinto joka suoritetaan merenkulkuopistossa tai mitä lienee nykyään ovat. Tuskin sinne kannattaa alaikäisenä tunkea. Ja merenkulkupraktiikkaa tarvitaan ennenkuin saa kirjan käteeensä. Että jos ei kysyjällä ole mitään kokemusta laivatyöstä edes sisäveisaluksilla tai muissa erikoisemmissa merimieshommissa niin kannattaa ottaa lisää selvää asioista.
Enkä pahalla halua sanoa. Joskus minäkin yritin lakikirjasta tavata mitä tarkoittaa kuljettajankirja. Nyt on kotimaanliikenteen laivurinkirja taskussa, mutta saman ammattiuran olisin voinut tehdä ilman tuota kirjaakin.kerran on laivurikurssi saman pätevyyskirjan siitä saa ja paljon pienemmällä vaivalla.
- olen
...........se kirjoitti:
kerran on laivurikurssi saman pätevyyskirjan siitä saa ja paljon pienemmällä vaivalla.
Kyseisesta asiasta, sillä itse on juuri työväenopiston kurssilla suorittanut pätevyyden saaristolaivuriksi, paljon helpommalla sitä pääsee sitä kautta.
- ......noin.........
meni vastaus kirjoitti:
Ei kysymyskään oikein asiaatunteva ollut mutta ei siihen vastaukseksi pidä navigaatioliiton laivurikursseja tarjota. Kotimaanliikenteen laivuri on ammattitutkinto joka suoritetaan merenkulkuopistossa tai mitä lienee nykyään ovat. Tuskin sinne kannattaa alaikäisenä tunkea. Ja merenkulkupraktiikkaa tarvitaan ennenkuin saa kirjan käteeensä. Että jos ei kysyjällä ole mitään kokemusta laivatyöstä edes sisäveisaluksilla tai muissa erikoisemmissa merimieshommissa niin kannattaa ottaa lisää selvää asioista.
Enkä pahalla halua sanoa. Joskus minäkin yritin lakikirjasta tavata mitä tarkoittaa kuljettajankirja. Nyt on kotimaanliikenteen laivurinkirja taskussa, mutta saman ammattiuran olisin voinut tehdä ilman tuota kirjaakin.Luin kerran jostakin Aamulehdestä kun s/s Tarjanteen kapteeni (taisi olla joku Kirsi tai Kirsti) niin on käynyt kaikki navigaatioseuran mahdolliset kurssit ja näin ollen toimi kapteenina Tarjanteella. Eli kyllä noista navigaatioseurojenkin kurssesita siis saa saman pätevyyden, jos nyt oikein olen ymmärtänyt.
- kyseinen artikkeli
......noin......... kirjoitti:
Luin kerran jostakin Aamulehdestä kun s/s Tarjanteen kapteeni (taisi olla joku Kirsi tai Kirsti) niin on käynyt kaikki navigaatioseuran mahdolliset kurssit ja näin ollen toimi kapteenina Tarjanteella. Eli kyllä noista navigaatioseurojenkin kurssesita siis saa saman pätevyyden, jos nyt oikein olen ymmärtänyt.
http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/35602.shtml
Ja ottakaa kaikki huomioon: ''vankka kokemus veneilystä että kaikki navigaatioseuran kurssit.''
Eli kyllä pätevyyden saa myös navigaatioseurojen kursseilta, koska tämä kapteeni n myös ne saanut. - rasdisti
kyseinen artikkeli kirjoitti:
http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/35602.shtml
Ja ottakaa kaikki huomioon: ''vankka kokemus veneilystä että kaikki navigaatioseuran kurssit.''
Eli kyllä pätevyyden saa myös navigaatioseurojen kursseilta, koska tämä kapteeni n myös ne saanut.,että ko henkilö on saanut MKL:lta ns. dispanssin,joka maksaa .Perusteena on ollut ko. suoritetut kurssit ja,että hän oli toiminut useita vuosia ko. laivalla kansi/ruorimiehenä.
Kotimaanliikenteen laivurikirjaa hän ei ole saanut. - ei muuta kuin
rasdisti kirjoitti:
,että ko henkilö on saanut MKL:lta ns. dispanssin,joka maksaa .Perusteena on ollut ko. suoritetut kurssit ja,että hän oli toiminut useita vuosia ko. laivalla kansi/ruorimiehenä.
Kotimaanliikenteen laivurikirjaa hän ei ole saanut.sitten kaikki kurssit suorittamaan ja Tarjannetta kipparoimaan.
- Rannikkolaivuri
rasdisti kirjoitti:
,että ko henkilö on saanut MKL:lta ns. dispanssin,joka maksaa .Perusteena on ollut ko. suoritetut kurssit ja,että hän oli toiminut useita vuosia ko. laivalla kansi/ruorimiehenä.
Kotimaanliikenteen laivurikirjaa hän ei ole saanut.tarkasti tietää muka, oletko jutellut muka hänen kanssaan?
Koska kansimieheksi pääsee saaristolaivurin kirjallakin, ainakin silloin kun s/s Leppävirta ajoi matalikolle kansimiehellä oli kuulemma ollut vain saairstolaivurin kirja ja kapteeni pisti hänet ajelemaan alusta. - kotimaanliikenteen laivuri
rasdisti kirjoitti:
,että ko henkilö on saanut MKL:lta ns. dispanssin,joka maksaa .Perusteena on ollut ko. suoritetut kurssit ja,että hän oli toiminut useita vuosia ko. laivalla kansi/ruorimiehenä.
Kotimaanliikenteen laivurikirjaa hän ei ole saanut.Tarjanteen päälliköllä tulee olla Kotimaanliikenteen laivurinkirja ja niin myös tuossa lehtijutussa mainitulla henkilöllä on.
Ja varsinaiseen aloittajan kysymykseen. Koulutukseen pääsyä kannattaa kysyä koulutuksen antajalta. Koulutukseen voi hyvinkin päästä alaikäisenä mutta pätevyyskirja vaatimuksissa on 18 vuoden ikä.
Toiseen polttavaan kysymykseen mistä tässä ketjussa on myös paljon puhuttu on kotimaanliikeneteen laivurin ja rannikkolaivurin koulutuksien vertailu. Niitä kahta koulutusta ei voi verrata keskenään. Kotimaanliikenteen laivurin koulutus on ammattipätevyys ja sen voi suorittaa vain merenkulun oppilaitoksessa. Rannikkolaivurin koulutus on huvivene puolen koulutuksia. Rannikkolaivurin koulutuksen perusteella ei voi saada saada ammattimerenkulun pätevyyksiä tai erivapauksia toimia kauppa-aluksissa. - Kai.............
kotimaanliikenteen laivuri kirjoitti:
Tarjanteen päälliköllä tulee olla Kotimaanliikenteen laivurinkirja ja niin myös tuossa lehtijutussa mainitulla henkilöllä on.
Ja varsinaiseen aloittajan kysymykseen. Koulutukseen pääsyä kannattaa kysyä koulutuksen antajalta. Koulutukseen voi hyvinkin päästä alaikäisenä mutta pätevyyskirja vaatimuksissa on 18 vuoden ikä.
Toiseen polttavaan kysymykseen mistä tässä ketjussa on myös paljon puhuttu on kotimaanliikeneteen laivurin ja rannikkolaivurin koulutuksien vertailu. Niitä kahta koulutusta ei voi verrata keskenään. Kotimaanliikenteen laivurin koulutus on ammattipätevyys ja sen voi suorittaa vain merenkulun oppilaitoksessa. Rannikkolaivurin koulutus on huvivene puolen koulutuksia. Rannikkolaivurin koulutuksen perusteella ei voi saada saada ammattimerenkulun pätevyyksiä tai erivapauksia toimia kauppa-aluksissa.Että kotimaanliikenteen laivuri, mun mielest tossa lehtiartikkelissa lukee: kaikki mahdolliset navigaatioseuran kurssit.'' Ja jossakin vanhemassa keskustelussa puhuttiin samasta asiasta, ja silloin sanottiin henkilön olevan lätäkkölaivuri joka on saanut pätevyyden juuri navigaatioseuran kurssien kautta.
- roikkuisu
......noin......... kirjoitti:
Luin kerran jostakin Aamulehdestä kun s/s Tarjanteen kapteeni (taisi olla joku Kirsi tai Kirsti) niin on käynyt kaikki navigaatioseuran mahdolliset kurssit ja näin ollen toimi kapteenina Tarjanteella. Eli kyllä noista navigaatioseurojenkin kurssesita siis saa saman pätevyyden, jos nyt oikein olen ymmärtänyt.
Päästä kissa ulos kun heräät.
- uskopoisvaan
olen kirjoitti:
Kyseisesta asiasta, sillä itse on juuri työväenopiston kurssilla suorittanut pätevyyden saaristolaivuriksi, paljon helpommalla sitä pääsee sitä kautta.
saaristolaivurin tutkinnolla et saa mitään kirjaa. Se ei ole mikään oikea tutkinto. Käy Merenkulkuoppilaitoksen sivuilta katsomassa koulupaikkoja ja vaatimukset.
- .-.Jouni.-.
Olit itsekkin viime syksynä, ehdottomasti kannattaa, aivan veneilijän tietopaketti mukana. En nyt vain muista enää tuosta alaikäis-asiasta yhtään mitään, mutta soittamalla se selviää.
- on se
Ettet kotimaanliikenteen laivurin pätetyys koulutusta muualta saa kuin merikoulusta, et todellakaan mistään kansalaisopistosta !
Em. pätevyyskirja kun on MKL:n myöntämä päällystökirja. - kukaan ei nyt
on se kirjoitti:
Ettet kotimaanliikenteen laivurin pätetyys koulutusta muualta saa kuin merikoulusta, et todellakaan mistään kansalaisopistosta !
Em. pätevyyskirja kun on MKL:n myöntämä päällystökirja.ole puhunut kotimaanliikenteen laivurin tutkinnosta paitsi aloittaja. Työväen opistot ja navigaatioseurat järjestevät laivurikursseja ettäs tiedät, eli otapa selkoa.
- Oikeudet
Kun sinulla on kyseinen paperi taskussasi saat pätevyyden ajaa alusta jonka bruttovetoisuus on alle 300 ja saat kuljettaa matkustajia Suomen merirajalle saakka. Elikkäs jotain 25-30 metristä purtiloa pääset kipparoimaan. Mutta jos käyt Saaristolaivruin ja rannikkolaivurin tutkinnon niin saat myös pätevyyden ajaa joitakin paatteja ymmärtääkseni. Muut selventäkööt asian ellei se niin ole.
- vene123
kerron teille kaikille nyt selvyyden vuoksi pari asiaa. Ne kurssit eli laivurikurssit jotka voit suorittaa työväenopistoissa ovat laivurikursseja jotka antavat sinulle tietoja ja taitoja joita tarvitset ajaessasi omaa venettäsi. Mutta vain omaa venettäsi. Jos siihen tulee mukaan jonkinlaista maksullista kuljettamista tai henkilökuljetusta on koulutuksen oltava ammattimaista ja niihen tarvitaan merenkulkuoppilaitoksessa käyty ammattitutkinto. Tämä tutkinto antaa pätevyyden toimia ammattiliikenteessä ja kauppamerenkulussa,tietenkin riippuen tutkinnosta.
- Tietoa on saatavilla, älkää...
Ihan sen verran noista opistojen laivurikursseista että tuolla saaristolaivurin tutkinnolla et saa yhtikäs mitään ajo-oikeutta mihinkään jota et saisi ajaa jo ilman sitäkin. Saaristolaivurin tutkinto on edellytys että pääset rannikkolaivurin kurssille, jolla sitten, kun muutama lisäkurssi/näyttö on suoritettu, kansainvälisen huviveneenkuljettajan lupakirjan, jota tarvitset schengenmaiden ulkopuolella kulkiessasi. Tällöin max aluskoko on 23,99m. Konetehorajoitus poistui huvialuksesta. Henkilökuljetuksen maksimi määrä on 12 henkeä 5hengen miehistö. Lisäksi voit suorittaa avomerilaivurin tutkinnon, joka on tähtitieteellisen navigoinnin kurssi, eikä muuta pätevyyttä sen enempää. kaikki kauppamerenkulun pätevyydet opiskellaan merenkulku oppilaitoksista.
- eaf
Hyyyyyym! Ompa tullut paljon erilaista tietoa kotimaanliikenten laivuri koulutuksesta. Saaristo, rannikko- ja avomerilaivuri ovat Suomen Navigaatioliito ry:n koulutuksia. Kursseilla todistetaan pätevyys käsitellä ja kuljettaa huvivenettyä. Ei kuljettaa ammattiliikennettä. Ensimmäinen ammattiliikenteen lupakirja on Vuokraveneekuljettajakoulutus. Vuokravene on huvivene, joka on rekisteröity satunnaisesti tapahtuvaan liikenteeseen. Vuokraveneekuljettajan lupakirjalla saa kuljettaa 12 matkustajaa. Kuljettajankirja on ensimmäinen pätevyyskirja mittalukuun 100 asti. Mittaluku 100 tarkoittaa noin 15 - 20 metristä matkustaja-alusta. Kotimaanliikenteenlaivurin kirjalla saa ajaa matkustajaaluksia mittalukuun 300 asti. Mittaluku 300 kattaa lähes kaikki kotimaanliikenteen sisävesillä olevat matkustaja-alukset, suurimpia lukuunottamatta. Suurimmat sisävesien kotimaanliikenteen matkustaja-alukset tarvitsevat vähintään vahtiperämiehenkirjan. Kun moottoriteho on suurempi kuin 350 kWh eli 476 hv tarvitaan ammattiliikenteessä lisäksi koneenhoitajankirja. Koneenhoitajankirjalla saa kuljettaa moottoritehoon 750 kWh eli 1020 hv asti. Höyrylaivoissa pitää olla vastaavasti luvat höyrykattilan hoitamista varten. Vuokraveneenkuljettaja koulutuksessa lakipykälät on yleensä yksi pitkä päivä kun navigointi asiat ovat hallinnassa. Koko koulutus setti kestää n. 40 tuntia. Merenkuluntarkastaja pitää kirjallisen tentin. Kuljettajakoulutus koulutus kestää 3,5 opintoviikkoa ja kotimaanlaivuri 10 opintoviikkoa. Koulutuksia järjestävät merenkulkuoppilaitokset. Kotimaanliikenteen koulutuksia on mahdollista saada myös viikonloppuisin tapahtuvana koulutuksena. Esim. meola oy järjestää niitä yhteisyössä Rauman kanssa.
- nyt huomioon
eaf kirjoitti:
Hyyyyyym! Ompa tullut paljon erilaista tietoa kotimaanliikenten laivuri koulutuksesta. Saaristo, rannikko- ja avomerilaivuri ovat Suomen Navigaatioliito ry:n koulutuksia. Kursseilla todistetaan pätevyys käsitellä ja kuljettaa huvivenettyä. Ei kuljettaa ammattiliikennettä. Ensimmäinen ammattiliikenteen lupakirja on Vuokraveneekuljettajakoulutus. Vuokravene on huvivene, joka on rekisteröity satunnaisesti tapahtuvaan liikenteeseen. Vuokraveneekuljettajan lupakirjalla saa kuljettaa 12 matkustajaa. Kuljettajankirja on ensimmäinen pätevyyskirja mittalukuun 100 asti. Mittaluku 100 tarkoittaa noin 15 - 20 metristä matkustaja-alusta. Kotimaanliikenteenlaivurin kirjalla saa ajaa matkustajaaluksia mittalukuun 300 asti. Mittaluku 300 kattaa lähes kaikki kotimaanliikenteen sisävesillä olevat matkustaja-alukset, suurimpia lukuunottamatta. Suurimmat sisävesien kotimaanliikenteen matkustaja-alukset tarvitsevat vähintään vahtiperämiehenkirjan. Kun moottoriteho on suurempi kuin 350 kWh eli 476 hv tarvitaan ammattiliikenteessä lisäksi koneenhoitajankirja. Koneenhoitajankirjalla saa kuljettaa moottoritehoon 750 kWh eli 1020 hv asti. Höyrylaivoissa pitää olla vastaavasti luvat höyrykattilan hoitamista varten. Vuokraveneenkuljettaja koulutuksessa lakipykälät on yleensä yksi pitkä päivä kun navigointi asiat ovat hallinnassa. Koko koulutus setti kestää n. 40 tuntia. Merenkuluntarkastaja pitää kirjallisen tentin. Kuljettajakoulutus koulutus kestää 3,5 opintoviikkoa ja kotimaanlaivuri 10 opintoviikkoa. Koulutuksia järjestävät merenkulkuoppilaitokset. Kotimaanliikenteen koulutuksia on mahdollista saada myös viikonloppuisin tapahtuvana koulutuksena. Esim. meola oy järjestää niitä yhteisyössä Rauman kanssa.
se tärkein että kotimaanliikenteen laivurin pätevyyskirjaan ei riitä se merikoulussa suoritettu teoriakoulutus vaan vaaditaan 16 kk meripäiviä AMMATTILIIKENTEESSÄ eli 3 vuotta työkokemusta eikä mikään huviveneily riitä.
- merikoulun käynyt
nyt huomioon kirjoitti:
se tärkein että kotimaanliikenteen laivurin pätevyyskirjaan ei riitä se merikoulussa suoritettu teoriakoulutus vaan vaaditaan 16 kk meripäiviä AMMATTILIIKENTEESSÄ eli 3 vuotta työkokemusta eikä mikään huviveneily riitä.
Jos on käynyt merimiesammattikoulua ja saanut matruusin-pätevyyteen riittävän koulutuksen, meripalvelua ei kotimaanliikenteen laivurin-pätevyyskirjaan tarvita kuin 8 kk. Käy ilmi tuolta alempaa.
Tässä kopio Rauman merikoulun nettisuvulta kotimaanliikenteen laivurin pätevyyskirjasta.
KOTIMAANLIIKENTEEN LAIVURI
Saa toimia päällikkönä kotimaanliikenteen aluksessa, jonka bruttovetoisuus on alle 300. Liikennealueilla II ja III liikennöivän aluksen päälliköltä vaaditaan lisäksi 12 kuukauden meripalvelu perämiehenä tai päällikkönä.
Merenkulkijoiden pätevyyksistä säädetään asetuksessa aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256 / 1997.
Kotimaanliikenteen laivurinkirjan saamiseksi vaaditaan:
1) vähintään 18 vuoden ikä
2) laivurin koulutus sekä
3) meripalvelua 16 kuukautta kotimaanliikenteessä tai sitä laajemmassa liikenteessä, mihin saa sisältyä enintään neljä kuukautta konepalvelua vastaavan liikenteen aluksella.
Merenkulkulaitos voi hyväksyä kolmannessa kohdassa tarkoitetun meripalvelun sijasta harkintansa mukaan soveltuvan koulutuksen suorittaneelta kahdeksan kuukautta meripalvelua kotimaanliikenteessä tai sitä laajemmassa liikenteessä, mihin saa sisältyä enintään neljä kuukautta konepalvelua vastaavan liikenteen aluksessa. Lisäksi Merenkulkulaitos vaatii, että hakija on suorittanut rajoitetun radiopuhelimenhoitajan tutkinnon sekä ensiapukoulutuksena SPR 1-kurssin.
Aluksen liikennealue edellyttää useassa tapauksessa päälliköltä ROC -tasoisen radioasemanhoitajan todistusta.
Opinnot muodostuvat seuraavista sisällöistä:
Navigaatio, merikuljetustekniikka, merimiestaito ja johtaminen, meriradio-oppi ja hätätilanne- ja terveydenhoitokoulutus.
www.rao.fi - ei niin
merikoulun käynyt kirjoitti:
Jos on käynyt merimiesammattikoulua ja saanut matruusin-pätevyyteen riittävän koulutuksen, meripalvelua ei kotimaanliikenteen laivurin-pätevyyskirjaan tarvita kuin 8 kk. Käy ilmi tuolta alempaa.
Tässä kopio Rauman merikoulun nettisuvulta kotimaanliikenteen laivurin pätevyyskirjasta.
KOTIMAANLIIKENTEEN LAIVURI
Saa toimia päällikkönä kotimaanliikenteen aluksessa, jonka bruttovetoisuus on alle 300. Liikennealueilla II ja III liikennöivän aluksen päälliköltä vaaditaan lisäksi 12 kuukauden meripalvelu perämiehenä tai päällikkönä.
Merenkulkijoiden pätevyyksistä säädetään asetuksessa aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256 / 1997.
Kotimaanliikenteen laivurinkirjan saamiseksi vaaditaan:
1) vähintään 18 vuoden ikä
2) laivurin koulutus sekä
3) meripalvelua 16 kuukautta kotimaanliikenteessä tai sitä laajemmassa liikenteessä, mihin saa sisältyä enintään neljä kuukautta konepalvelua vastaavan liikenteen aluksella.
Merenkulkulaitos voi hyväksyä kolmannessa kohdassa tarkoitetun meripalvelun sijasta harkintansa mukaan soveltuvan koulutuksen suorittaneelta kahdeksan kuukautta meripalvelua kotimaanliikenteessä tai sitä laajemmassa liikenteessä, mihin saa sisältyä enintään neljä kuukautta konepalvelua vastaavan liikenteen aluksessa. Lisäksi Merenkulkulaitos vaatii, että hakija on suorittanut rajoitetun radiopuhelimenhoitajan tutkinnon sekä ensiapukoulutuksena SPR 1-kurssin.
Aluksen liikennealue edellyttää useassa tapauksessa päälliköltä ROC -tasoisen radioasemanhoitajan todistusta.
Opinnot muodostuvat seuraavista sisällöistä:
Navigaatio, merikuljetustekniikka, merimiestaito ja johtaminen, meriradio-oppi ja hätätilanne- ja terveydenhoitokoulutus.
www.rao.fija matruusin pätevyyskirjaan tarvitaan vahtimiehen koulutus 12kk ja lisäksi vahtimiehen koulutuksen jälkeen hankittua työkokemusta taas 12kk ja vielä lisäksi matruusin koulutus ja näyttökokeet että kyllä siitä ihan kiva paketti kertyy...
- Anonyymi
Pätevyyskirjaan vaaditaan kurssin lisäksi 240 päivän kokemus kansimiehenä. Silloin matkustajia vyöhykkeelle II. Rahtialus merirajalle. Jos lisäksi 6 kk päällystönä niin matkustajia merirajalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949