Pyysimme häälahjaksi rahaa!

saastotili

Meillä oli häät muutama viikko sitten. Noin 100 vierasta. Olimme laittaneet kutsuun tilinumeron ja pyysimme muistamiset kyseiselle matkatilillemme.

Olemme nuoria, mutta omistamme jo kaiken tarvitsemamme. Saaduilla muistamisilla oli tarkoitus mennä häämatkalle ja lyhentää asuntovelkaa..

Mutta kuinkas kävikään... Miksi vieraat eivät voineet kuunnella toivettamme, vaan ostivat meille toisen kahvinkeittimen, vääränkokoisia lakanoita, toisen pölynimurin, kaameita pyyhkeitä jne.. Tekisi mieli laittaa kaikki nettiin myyntiin, mutta en kehtaa lahjoja alkaa myymään. Luulivatko he, ettei meillä ole vielä imuria? Ei kerrostalossa kumminkaa ole kamalasti liikaa säilytystilaa..

Kiitokset rahalla muistaneille!

105

20354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen35v.

      Siksi koska raha on persoonaton lahja.He ostivat mieluummin käyttötavaraa.Oletpa nokkava,jos aiot niitä ruveta myymään.Ne ovat sinun häälahjojasi,olkoot sitte kamalia tai ei.Tai mikä nyt on kenenkin mielestä kamalaa.Mulle ainakin kelpais kaikki.Olisin hyvin kiitollinen.

      • saastotili

        Mihin laitan toisen imurin, kun tämän hetkinen imurimme on paljon parempi ja myös lähes uusi?
        Käyttötavaraa kyllä, jolla ei vaan koskaan ole mitään käyttöä!


      • unohtaa
        saastotili kirjoitti:

        Mihin laitan toisen imurin, kun tämän hetkinen imurimme on paljon parempi ja myös lähes uusi?
        Käyttötavaraa kyllä, jolla ei vaan koskaan ole mitään käyttöä!

        että kyse on häälahjaTOIVEISTANNE mutta vierailla on oikeus itse päättää antavatko rahaa vaiko tavaraa. Ja olen kyllä sitä mieltä, että rahan kerjääminen on todella ärsyttävää ja alhaista.


      • rahaa
        unohtaa kirjoitti:

        että kyse on häälahjaTOIVEISTANNE mutta vierailla on oikeus itse päättää antavatko rahaa vaiko tavaraa. Ja olen kyllä sitä mieltä, että rahan kerjääminen on todella ärsyttävää ja alhaista.

        Ihan periaattesta en anna rahalahjaa - jollei lahjalistaa ole, yritän käyttää mielikuvitusta ja hankkia jotakin, josta arvelen hääparin pitävän, en siis itsepäisesti osta oman makuni mukaista tavaraa.
        Te muut, rahaa toivoneet, laittakaa jonkinlainen lahjalista myös - tällä säästytään "vääränlaisesta" tavarasta, koska tiedän, etten ole periaatteeni kanssa yksin.


      • 3ere

        aika typerä juttu. mieti omalta kannaltasi. menisitkö itse antamaan esim. 100€ jollekkin lahjaksi jos itsellä olisi rahatilanne huono? ja aina kaikkien täytyy valittaa muista, miettikää mitä itse tekisitte siinä tilanteessa. tuo on jotenkin lapsellista


      • on syytä kunnioittaa

        mutta yhtä tärkeää on että hääpari kunnioittaa vieraan ostamaa lahjaa, vaikkei se olisikaan sitä mitä on pyydetty.

        Me laitoimme kutsuun tiedon että olemme lähdössä tietyn matkatoimiston kautta häämatkalle ja sopiva lahja voisi olla matkatilin kartuttaminen tavaralahjojen ja kukkien (käsittämätöntä kuinka moni tuo ruusuja!!) sijasta. Viesti meni perille.


      • ikuisuuskysymys
        on syytä kunnioittaa kirjoitti:

        mutta yhtä tärkeää on että hääpari kunnioittaa vieraan ostamaa lahjaa, vaikkei se olisikaan sitä mitä on pyydetty.

        Me laitoimme kutsuun tiedon että olemme lähdössä tietyn matkatoimiston kautta häämatkalle ja sopiva lahja voisi olla matkatilin kartuttaminen tavaralahjojen ja kukkien (käsittämätöntä kuinka moni tuo ruusuja!!) sijasta. Viesti meni perille.

        Hassu huomio, mutta nykyään kovin moni morsian osaa tuon osuuden jutusta, että hänen toivomustaan pitää kunnioittaa (siis toisin sanoen vaatimustaan). Mutta morsiamelle, kuten vaikka ketjun aloittajalle, ei tule mieleenkään kunnioittaa kutsumiensa vieraiden ratkaisuja, jos ne ovat jotain muuta kuin mitä hän tuli vaatineeksi.

        Olin viikonloppuna vieraana häissä, joissa ei ollut mitään oletuksia siitä, kuinka hääparia tulisi muistaa. Oli tosi kiva fiilis, että vieras kelpaa lahjoineen ilman ennakkovaateitakin. Tiedän myös, että jokainen, joka halusi, sai tietoa lahjatoiveista morsiusparilta, jos vaan uskalsi suukkusensa auki saada.

        Toteaisin vielä, että jotkut vieraat tuskailevat, että jos ei ole lahjatoiveita, niin joutuu kiertelemään hikipäässä kaupungilla pähkäillen. Tuskinpa vain, silloinhan voi rohkeasti ja oma-aloitteisesti turvautua siihen rahalahjaan, jota tuskin koskaan ylenkatsotaan.


      • kantaan
        ikuisuuskysymys kirjoitti:

        Hassu huomio, mutta nykyään kovin moni morsian osaa tuon osuuden jutusta, että hänen toivomustaan pitää kunnioittaa (siis toisin sanoen vaatimustaan). Mutta morsiamelle, kuten vaikka ketjun aloittajalle, ei tule mieleenkään kunnioittaa kutsumiensa vieraiden ratkaisuja, jos ne ovat jotain muuta kuin mitä hän tuli vaatineeksi.

        Olin viikonloppuna vieraana häissä, joissa ei ollut mitään oletuksia siitä, kuinka hääparia tulisi muistaa. Oli tosi kiva fiilis, että vieras kelpaa lahjoineen ilman ennakkovaateitakin. Tiedän myös, että jokainen, joka halusi, sai tietoa lahjatoiveista morsiusparilta, jos vaan uskalsi suukkusensa auki saada.

        Toteaisin vielä, että jotkut vieraat tuskailevat, että jos ei ole lahjatoiveita, niin joutuu kiertelemään hikipäässä kaupungilla pähkäillen. Tuskinpa vain, silloinhan voi rohkeasti ja oma-aloitteisesti turvautua siihen rahalahjaan, jota tuskin koskaan ylenkatsotaan.

        Eli kun lahjatoiveita ei ole, niin joutuu viemään rahaa. Kun ei ehdi sinne kaupungille ja hääpari ei kysyttäessä osaa (halua) kertoa tavaralahja toiveita.


      • rrrrrouva__
        on syytä kunnioittaa kirjoitti:

        mutta yhtä tärkeää on että hääpari kunnioittaa vieraan ostamaa lahjaa, vaikkei se olisikaan sitä mitä on pyydetty.

        Me laitoimme kutsuun tiedon että olemme lähdössä tietyn matkatoimiston kautta häämatkalle ja sopiva lahja voisi olla matkatilin kartuttaminen tavaralahjojen ja kukkien (käsittämätöntä kuinka moni tuo ruusuja!!) sijasta. Viesti meni perille.

        Mä en oo ikinä kuullut tollaisesta että joku toisi kukkakimpun häihin. Vähän outoo! Synttäreille ja varsinkin lakkiaisiin tuodaan, mut en oo ikinä tiennyt että häihin. Onko tuo ihan yleinen käytäntö muka?:O Ihmettelen!

        Mielestäni on myös tyhmää jos hääpari on asunut ennestään yhdessä eli on yleisesti tiedossa että heillä on imurit sun muut kodinkoneet, niin miksi niitä ostetaan lahjaksi sitten, jos niitä ei hääpari erityisesti toivo!? Jos haluaa rahan sijasta ostaa jonkun tavaran, niin voisi tiedustella hääparilta tai heidän läheisiltään että tarviiko ne mitä. Ja mielestäni ei ole väärin tai itsekästä tehdä lahjatoiveita! Monet ei älyä miten paljon rahaa häissä kuluu ihan ruokaan ja muuhun vieraiden kestitsemiseen, niin ei luulis olevan liikaa vaadittu että tois jonkun lahjan tai muistamisen mukanaan.

        Ja mielestäni on ihan sallittua purkautua lahjoihinsa pettymisestä tälleen anonyymisti netissä, kuten aloittaja teki. sit se ois itsekästä jos menis lahjan antaneille suoraan sanomaan.


      • kutsussa
        rahaa kirjoitti:

        Ihan periaattesta en anna rahalahjaa - jollei lahjalistaa ole, yritän käyttää mielikuvitusta ja hankkia jotakin, josta arvelen hääparin pitävän, en siis itsepäisesti osta oman makuni mukaista tavaraa.
        Te muut, rahaa toivoneet, laittakaa jonkinlainen lahjalista myös - tällä säästytään "vääränlaisesta" tavarasta, koska tiedän, etten ole periaatteeni kanssa yksin.

        Meidän hää kutsussa luki hyvin selvästi: Mahdolliset hääparin muistamiset tilille*******. Muutoin tuokaa vain tärkein, itsenne.
        Muutamia soittoja ja kyselyitä tuli minulle ja sulhaselle siitä mitä tarvitsisimme. Ilmoitimme ettemme tarvitse muuta kuin tärkeät ihmiset juhlimaan kanssamme, paketit ovat kiellossa. Ei tullut yhtään pakettia ja minun korviin ei narinaa ole kantautunut (jos narinaa olisi ollut niin kyllä meidän suvussa olisi minullekkin kantautunut).


      • ihme ongelma
        saastotili kirjoitti:

        Mihin laitan toisen imurin, kun tämän hetkinen imurimme on paljon parempi ja myös lähes uusi?
        Käyttötavaraa kyllä, jolla ei vaan koskaan ole mitään käyttöä!

        Myy pois niinkuin muutkin morsiamet on tehneet kautta aikojen turhille lahjoille. Rahaahan halusitte...niin realisoi!


      • ,,,,,,,,,,,
        saastotili kirjoitti:

        Mihin laitan toisen imurin, kun tämän hetkinen imurimme on paljon parempi ja myös lähes uusi?
        Käyttötavaraa kyllä, jolla ei vaan koskaan ole mitään käyttöä!

        lahjoittaa sen imurin vaikka jollekin vähäosaiselle,menisi varmasti tarpeeseen!


      • meikämanne
        ihme ongelma kirjoitti:

        Myy pois niinkuin muutkin morsiamet on tehneet kautta aikojen turhille lahjoille. Rahaahan halusitte...niin realisoi!

        Toinen vaihtoehto olis...
        kun antajalla on esim, synttärit vie takisin
        silloinhan se kierrätys toimii
        nehän tuolla kirjoittaa että lahjan saajan täytyy olla tyytyväinen siihen mitä lahjan antaja lahjoittaa ;=))


    • ärsytti...

      varmasti vieraat antoi tahallaan miä antoivat,sillä suurinta osaa ihmisistä ärsyttää nämä laittakaa rahaa tilille kutsut!!!
      ei lahjoja pyydetä,niitä saadaan.
      ei ole paljon antamisen iloa laittaa rahaa tilille ja tulla sitten hähin.

      • osmi M

        Osa lahjoista on varmaan sellaisia, että ne on itse joskus saatu lahjaksi tai voitettu jostain arpajaisista ja on pistetty kiertoon, kun hääkutsu kopsahti sopivasti postiluukusta:D Fiksu vieras todellakin ottaa selvää mitä pari tarvitsee, jos antaa jotain käytännöllisiä lahjoja! Esim. väärän kokoisialla lakanoilla tai peitoilla ei tee yhtään mitään tai kahta imuria tai vedenkeitintä ei kannata ostaa pieneen huusholliin. MUTTA lahja on silti lahja eli se otetaan kauniisti kiittäen vastaan ja jos sille ei itsellä ole käyttöä, se laitetaan kiertoon. Jos lahjojenkin pitää olla täydellisiä eli juuri sellaisia kuin hääpari haluaa, niin sitten voisi lykätä häitä vielä muutamalla vuodella, että kypsyttäisiin henkisesti ja ymmärrettäisin minkä pitäisi olla niissä häissä kaikista tärkeintä.

        Meillä oli pienet häät, joten pystyimme ihan suullisesti kertomaan kysyjille mitä meidän huushollistamme puuttuu (tiesimme että ystävämme ja sukulaisemme ostavat mieluummin jotain konkreettista, joten kerroimme mitä astiasarjaa keräämme, mitä liinavaatteita meiltä puuttuu jne.). Jos ei kysytty, emme esittäneet mitään toiveita. Hyvin olemme pystyneet elämään myös niiden kahden vedenkeittimen kanssa, joita emme kumpaakaan käytä ellei satu tulemaan vieraita:)


      • löytyy

        Tämä tutkimustulos??? Että suurinta osaa ärsyttää?
        Luulenpa, että hyvin pientä osaa ärsyttää, sillä en ole kasvokkain tällaista ihmistä tavannut. Ainoastaan netissä voi lukea näitä ärsyyntyneiden komentteja.

        Meidän tuttava piirissä ollaan aina helpottuneita kun kutsussa on toiveena rahaa. Se on todella helppoa antajalle ja lahjansaajalla on sille varmasti käyttöä. Minä ajattelen aina mistä lahjan saaja tykkää, en sitä mistä itse tykkään. Eikös lahja ole saajaa varten?

        No meillä on tänä kesänä useat häät, ONNEKSI jokaisella on vaihtoehtona tämä raha. Hermot menisi jos täytyisi viettää kesä kaupoissa etsimässä "persoonallisia" lahjoja muiden nurkkiin pölyttymään.


      • jokanurkassa
        löytyy kirjoitti:

        Tämä tutkimustulos??? Että suurinta osaa ärsyttää?
        Luulenpa, että hyvin pientä osaa ärsyttää, sillä en ole kasvokkain tällaista ihmistä tavannut. Ainoastaan netissä voi lukea näitä ärsyyntyneiden komentteja.

        Meidän tuttava piirissä ollaan aina helpottuneita kun kutsussa on toiveena rahaa. Se on todella helppoa antajalle ja lahjansaajalla on sille varmasti käyttöä. Minä ajattelen aina mistä lahjan saaja tykkää, en sitä mistä itse tykkään. Eikös lahja ole saajaa varten?

        No meillä on tänä kesänä useat häät, ONNEKSI jokaisella on vaihtoehtona tämä raha. Hermot menisi jos täytyisi viettää kesä kaupoissa etsimässä "persoonallisia" lahjoja muiden nurkkiin pölyttymään.

        Tutkimustulosta asiasta tuskin on olemassa (on se hyvä, ettei ihan mihin tahansa tutkimusrahojakin haaskata). Mutta samalla tavalla kuin edellinen käytti liiallista yleistystä "suurinta osaa", erehdyit myös itse liian varmaan tekstiin, että tuttavapiirissänne ollaan "aina" helpottuneita rahapyynnöstä.

        Silti, vaikket sinä ole tavannut sellaisia, joita rahapyyntö ärsyttää, heitä on oikeasti olemassa. Minäkin olen semmoinen, mutta enpä sitä tuttavaporukassa kuuluttele, koska samaa porukkaahan tulee joskus juhliin kutsuttuna, joskus kutsujina. Ei minun periaatteeni ole semmoinen asia, että siitä tarvitsisi kenenkään kutsujan tai kutsutun mitään tietää tai sillä mieltään pahoittaa, jos ajattelee eri tavalla. Saattaapa siis olla, että sinunkin tuttavaporukassasi on joku, joka mieluummin muistaisi päivänsankareita muuten kuin toimimalla pankkiautomaattina, vaikkei juuri sinunkaltaiselle voimakasmielipiteiselle tyypille ole siitä maininnutkaan.

        Mutta siinä teidän tuttavapiirinne on fiksua, jos jokaisella on toivomuslistalla vaihtoehtona raha. Siis vaihtoehtona on jotain muutakin, meitä toisinajattelijoita varten. Ja fiksu morsiuspari ottaa tosiaan joka tapauksessa kauniisti kiittäen vastaan sen, mitä lahjaksi saa, eikä osoita keskenkasvuisuuttaan poraamalla jälkikäteen "huonoja lahjoja".


      • ollakkin
        jokanurkassa kirjoitti:

        Tutkimustulosta asiasta tuskin on olemassa (on se hyvä, ettei ihan mihin tahansa tutkimusrahojakin haaskata). Mutta samalla tavalla kuin edellinen käytti liiallista yleistystä "suurinta osaa", erehdyit myös itse liian varmaan tekstiin, että tuttavapiirissänne ollaan "aina" helpottuneita rahapyynnöstä.

        Silti, vaikket sinä ole tavannut sellaisia, joita rahapyyntö ärsyttää, heitä on oikeasti olemassa. Minäkin olen semmoinen, mutta enpä sitä tuttavaporukassa kuuluttele, koska samaa porukkaahan tulee joskus juhliin kutsuttuna, joskus kutsujina. Ei minun periaatteeni ole semmoinen asia, että siitä tarvitsisi kenenkään kutsujan tai kutsutun mitään tietää tai sillä mieltään pahoittaa, jos ajattelee eri tavalla. Saattaapa siis olla, että sinunkin tuttavaporukassasi on joku, joka mieluummin muistaisi päivänsankareita muuten kuin toimimalla pankkiautomaattina, vaikkei juuri sinunkaltaiselle voimakasmielipiteiselle tyypille ole siitä maininnutkaan.

        Mutta siinä teidän tuttavapiirinne on fiksua, jos jokaisella on toivomuslistalla vaihtoehtona raha. Siis vaihtoehtona on jotain muutakin, meitä toisinajattelijoita varten. Ja fiksu morsiuspari ottaa tosiaan joka tapauksessa kauniisti kiittäen vastaan sen, mitä lahjaksi saa, eikä osoita keskenkasvuisuuttaan poraamalla jälkikäteen "huonoja lahjoja".

        voimakastahtoinen, mutta itsekäs en mielestäni ole. Itsekästä minusta on tuo ajattelu, että haluan viedä tämän muumipyyhkeen vaikka lahjalistalta löytyisi halvempi sininen pyyhe. Lahja on siis mielestäni saajaa, ei antajaa varten. Ja vielä helpompaa on mielestäni antaa rahaa, en tunne itseäni pankkiautomaatiksi.

        Meidän omissa häissä joitakin vuosia sitten oli vain lahjalista ja maininta lahjakorteista. Listan halvimmat olivat viiden euron loukkaa ja kalleimmatkaan eivät menneet yli 60 euron. Ja pidin kyllä myös listan ulkopuolisista lahjoista, joita muutamia tuli. Ei mieleenikään tulisi loukkaantua lahjoista. Olen saanut esimerkiksi 18-vuotis lahjaksi keltaisen kumi-ankan. En tee sillä varsinaisesti mitään. Mutta se on esillä kirjahyllyssä, siitä tulee hyvä mieli kun sitä katsoo, sillä antaja ei pääse unohtumaan.


      • jokanurkassa
        ollakkin kirjoitti:

        voimakastahtoinen, mutta itsekäs en mielestäni ole. Itsekästä minusta on tuo ajattelu, että haluan viedä tämän muumipyyhkeen vaikka lahjalistalta löytyisi halvempi sininen pyyhe. Lahja on siis mielestäni saajaa, ei antajaa varten. Ja vielä helpompaa on mielestäni antaa rahaa, en tunne itseäni pankkiautomaatiksi.

        Meidän omissa häissä joitakin vuosia sitten oli vain lahjalista ja maininta lahjakorteista. Listan halvimmat olivat viiden euron loukkaa ja kalleimmatkaan eivät menneet yli 60 euron. Ja pidin kyllä myös listan ulkopuolisista lahjoista, joita muutamia tuli. Ei mieleenikään tulisi loukkaantua lahjoista. Olen saanut esimerkiksi 18-vuotis lahjaksi keltaisen kumi-ankan. En tee sillä varsinaisesti mitään. Mutta se on esillä kirjahyllyssä, siitä tulee hyvä mieli kun sitä katsoo, sillä antaja ei pääse unohtumaan.

        Taisit vastata jollekulle toiselle, sillä minä en ainakaan väittänyt, että olisit itsekäs. En tunne sinua yhden keskustelupalstaviestin perusteella riittävästi voidakseni sellaista väittää. Eli hiukan rentoutumista keskusteluun voisi olla paikallaan. ;-)

        Lahjalistoista yleensä olen sitä mieltä, ettei edes sen muumipyyhkeen vieminen sinisen sijaan ole "itsekästä". Se ei ehkä ole viimeisen päälle harkittuakaan, mutta kun siitä vaan ei päästä mihinkään, että lahjat ovat lahjoja, eivät velvoitteita. Lahjoja ei ole pakko antaa eikä niitä ole pakko antaa sellaisina, kuin toivomuslistassa lukee. Kuten sanottu, fiksua lahjalistan noudattaminen voi olla, mutta siitä poikkeaminen ei ole osoitus "itsekkyydestä".

        Mekin mentiin naimisiin muutama vuosi sitten. Pohdittiin tietysti tätä lahja-asiaakin ja tultiin siihen tulokseen, ettei meidän tarvitse mitään listoja tehdä. Jokainen tuo mitä tuo, ja jos joku kysyy, niin etukäteen oli pohdittu esimerkiksi, mihin astiastoon voisi täydennys olla kiva. Muutama kysely tuli ja niiden perusteella tuli ihan sitä, mitä oli vastattukin. Suurin osa toi lahjan oman maun mukaan ja kaikki olivat onnistuneita, antajansa näköisiä. Nekin pari juttua, joista tuli päällekkäisyyksiä, säästän ihan sillä, että mikään ei kestä ikuisesti, joten viimeistään yhden särkyessä on toinen jo kaapissa odottamassa.


      • omnivori N
        jokanurkassa kirjoitti:

        Taisit vastata jollekulle toiselle, sillä minä en ainakaan väittänyt, että olisit itsekäs. En tunne sinua yhden keskustelupalstaviestin perusteella riittävästi voidakseni sellaista väittää. Eli hiukan rentoutumista keskusteluun voisi olla paikallaan. ;-)

        Lahjalistoista yleensä olen sitä mieltä, ettei edes sen muumipyyhkeen vieminen sinisen sijaan ole "itsekästä". Se ei ehkä ole viimeisen päälle harkittuakaan, mutta kun siitä vaan ei päästä mihinkään, että lahjat ovat lahjoja, eivät velvoitteita. Lahjoja ei ole pakko antaa eikä niitä ole pakko antaa sellaisina, kuin toivomuslistassa lukee. Kuten sanottu, fiksua lahjalistan noudattaminen voi olla, mutta siitä poikkeaminen ei ole osoitus "itsekkyydestä".

        Mekin mentiin naimisiin muutama vuosi sitten. Pohdittiin tietysti tätä lahja-asiaakin ja tultiin siihen tulokseen, ettei meidän tarvitse mitään listoja tehdä. Jokainen tuo mitä tuo, ja jos joku kysyy, niin etukäteen oli pohdittu esimerkiksi, mihin astiastoon voisi täydennys olla kiva. Muutama kysely tuli ja niiden perusteella tuli ihan sitä, mitä oli vastattukin. Suurin osa toi lahjan oman maun mukaan ja kaikki olivat onnistuneita, antajansa näköisiä. Nekin pari juttua, joista tuli päällekkäisyyksiä, säästän ihan sillä, että mikään ei kestä ikuisesti, joten viimeistään yhden särkyessä on toinen jo kaapissa odottamassa.

        Nykyään on näköjään niin, että lahjalista ei ole enää vinkki siitä, mitä hääpari eniten toivoo lahjaksi vaan sääntö jota on pakko noudattaa lahjaa ostaessa tai muuten saa hääparin vihat ja halveksunnan niskoihinsa. Sitä vertaa epätäydellisyyttä ei enää siedetä, että kymmenien lahjojen joukossa olisi muutama sellainen, joista ei erityisesti pidä. Tulee mieleen, että eikö kotona ole opetettu miten suhtautua tämän sortin pettymyksiin kun esim. kaverit ovat tuoneet kaksi samanlaista lelua synttärilahjaksi tai jotakin sellaista mistä lahjan saaja ei pidä. Oikea suhtautuminen lahjojen antamiseen ja saamiseen kuuluu minusta hyvään kotikasvatukseen, mutta sellaista ei näköjään nykyajan morsiamilla ole. Hävettää teidän puolestanne.

        Rahaa tai jotain tiettyä tavaraa voi toki toivoa lahjaksi, mutta VAATIA ei minusta voi. Onko lahjojen vaatiminen teidän mielestänne oikeasti kohtuullista?


      • mielekkyys
        löytyy kirjoitti:

        Tämä tutkimustulos??? Että suurinta osaa ärsyttää?
        Luulenpa, että hyvin pientä osaa ärsyttää, sillä en ole kasvokkain tällaista ihmistä tavannut. Ainoastaan netissä voi lukea näitä ärsyyntyneiden komentteja.

        Meidän tuttava piirissä ollaan aina helpottuneita kun kutsussa on toiveena rahaa. Se on todella helppoa antajalle ja lahjansaajalla on sille varmasti käyttöä. Minä ajattelen aina mistä lahjan saaja tykkää, en sitä mistä itse tykkään. Eikös lahja ole saajaa varten?

        No meillä on tänä kesänä useat häät, ONNEKSI jokaisella on vaihtoehtona tämä raha. Hermot menisi jos täytyisi viettää kesä kaupoissa etsimässä "persoonallisia" lahjoja muiden nurkkiin pölyttymään.

        Tuota noin, jos teillä on monet häät tänä kesänä, tuttavapiiri on samaa ja vierailette eri vuosina toistenne häissä, tulette pyörittäneeksi aika hassua rahanvaihtoa...

        Meillä on töissä se tilanne, että vuoron perään jokainen täyttää pyöreitä vuosia, menee naimisiin, saa lapsia ja joka kerta kerätään rahaa lahjaa varten samalta porukalta. Aluksi oli niin, että annettiin sankarille pelkästään rahaa, mutta se alkoi aikaa myöten tuntua hassulta, kun summakin oli aina suurin piirtein sama ja jokainen oli vuorollaan saajan osassa. Siirryimme vähitellen siihen, että utelimme juhlinnan kohteen lähiystäviltä mitä tämä mahdollisesti toivoisi lahjaksi tai annoimme lahjakortin johonkin sopivaksi katsomaamme liikkeeseen. Se tuntui paremmalta kuin pelkkä rahan siirto kukkarosta toiseen. Mekin nukumme mieheni kanssa työkavereiden suurimmalta osalta maksamassa parivuoteessa, mikä kyllä sekin tuntuu vähän kummalta;)

        Jos tuo rahanvaihto otetaan tavaksi, niin sittenhän voisi tehdä virallisen listan siitä, mikä summa tulee maksaa tyyliin:

        Kaksi aikuista, sukulaisia/läheisiä ystäviä -xxx €
        kaksi aikuista, ei läheisiä -xxx €
        kaksi aikuista 2 lasta -xxx €
        jne.

        Eipähän sitten ainakaan tulisi sanomista:D


      • slkfsojgv
        omnivori N kirjoitti:

        Nykyään on näköjään niin, että lahjalista ei ole enää vinkki siitä, mitä hääpari eniten toivoo lahjaksi vaan sääntö jota on pakko noudattaa lahjaa ostaessa tai muuten saa hääparin vihat ja halveksunnan niskoihinsa. Sitä vertaa epätäydellisyyttä ei enää siedetä, että kymmenien lahjojen joukossa olisi muutama sellainen, joista ei erityisesti pidä. Tulee mieleen, että eikö kotona ole opetettu miten suhtautua tämän sortin pettymyksiin kun esim. kaverit ovat tuoneet kaksi samanlaista lelua synttärilahjaksi tai jotakin sellaista mistä lahjan saaja ei pidä. Oikea suhtautuminen lahjojen antamiseen ja saamiseen kuuluu minusta hyvään kotikasvatukseen, mutta sellaista ei näköjään nykyajan morsiamilla ole. Hävettää teidän puolestanne.

        Rahaa tai jotain tiettyä tavaraa voi toki toivoa lahjaksi, mutta VAATIA ei minusta voi. Onko lahjojen vaatiminen teidän mielestänne oikeasti kohtuullista?

        Me ensin vähän vitsillä mietittiin, että jos tehtäisiinkin toisinpäin. Lista, mitä kaikkea meillä jo on! Emme asuneet ennen häitä yhdessä, niin että tarvittiin joitakin astioita, kattiloita ja muita. Mutta ettei kävisi niin, että vieraat tuovat omaksi harmikseen jotain mitä jo on. No, eihän sellainen lista olisi toiminut, koska silti olisi voinut tulla monta samaa tavaraa. Teimme sitten sen perinteisen lahjatoivelistan missä oli todella monenhintaista tarpeellista tavaraa. Että helpottaisimme vieraiden pähkäilyä. Mietimme, miten itse toivoisimme saavamme vinkkejä lahjaan, jos olisimme menossa häihin vieraana. Lista auttaa. Silti monet antoivat jotain ihan muuta, ihania lahjoja ja rahaakin.


      • velli22
        ollakkin kirjoitti:

        voimakastahtoinen, mutta itsekäs en mielestäni ole. Itsekästä minusta on tuo ajattelu, että haluan viedä tämän muumipyyhkeen vaikka lahjalistalta löytyisi halvempi sininen pyyhe. Lahja on siis mielestäni saajaa, ei antajaa varten. Ja vielä helpompaa on mielestäni antaa rahaa, en tunne itseäni pankkiautomaatiksi.

        Meidän omissa häissä joitakin vuosia sitten oli vain lahjalista ja maininta lahjakorteista. Listan halvimmat olivat viiden euron loukkaa ja kalleimmatkaan eivät menneet yli 60 euron. Ja pidin kyllä myös listan ulkopuolisista lahjoista, joita muutamia tuli. Ei mieleenikään tulisi loukkaantua lahjoista. Olen saanut esimerkiksi 18-vuotis lahjaksi keltaisen kumi-ankan. En tee sillä varsinaisesti mitään. Mutta se on esillä kirjahyllyssä, siitä tulee hyvä mieli kun sitä katsoo, sillä antaja ei pääse unohtumaan.

        Minulla on lahjaksi saatu tekok…. kirjahyllyssä
        se saa myös hymyn huulilleni kun sitä ihailen


    • Onnellinen.

      Menimme mieheni kanssa naimisiin viime kesänä ja vaikka mekin olimme tällöin asuneet yhdessä jo yli 2 vuotta, toivoimme silti nimenomaan tavaraa lahjaksi...ja käytännöllistä sellaista. Näin teimme juuri siksi, että ajattelimme, että vieraita varmasti ärsyttäisi antaa rahaa lahjaksi.

      Yhteen muuttaessamme olimme kumpikin köyhiä opiskelijoita ja pian yhteen muutettuamme tiesimme, että menisimme lähivuosina naimisiin. Niinpä käytettiin häihin saakka isovanhempien vanhoja, hajanaisia astiasarjoja, osittain myös vanhemmilta lainattuja. Pyyhkeitä ja pussilakanoita ym. meillä oli niin vähän, että niitäkin saattoi hyvin toivoa.

      Lahjalistallamme oli m.m. lettupannu, keräämämme astiasarjan osia, pyyhkeitä, pussilakanoita ja tyynyliinoja, maljakko, uunivuoka, kahvinkeitin jne. ja saimme lähes kaiken toivomamme. Rahaa emme toivoneet lainkaan ja ne muutamat sataset, jotka saimme, sijoitimme häämatkaan. Saamistamme lahjoista ainoastaan kaksi oli listan ulkopuolelta ja niistäkin toinen on ollut kovassa käytössä, toinen vähemmässä, mutta mitään ns. turhaa tai ylimääräistä emme saaneet. Tuskin kukaan ainakaan ajatteli, että ellemme muuta osaa toivoa, kuin käyttötavaraa, niin ei viitsi muistaa mitenkään.

      • tavaralahjat

        Teidän tilanteessa tavarat olivatkin hyvä lahja. Muistan kun äitini meni naimisiin vähän yli 40 ja voi sitä tavaran määrää, kaikki vintillä. Kun kaksi aikuista ihmistä joilla on molemmilla ollut omakotitalot ja perheet vuosia muuttaa yhteen tavaraa on jo silloin liikaa. Sitten on häät ja vieraat tuovat lisää ylimääräistä tavaraa.
        Odotan innolla kuinka omissa häissäni käy. Mitään kun ei varsinaisesti tarvita, jos ei lasten vaatteita lasketa. On uudet kahvinkeittimet, imurit, vedenkeittimet, tiski-ja pyykkikoneet ym. Pyyhkeitä ja lakanoita löytyy sen verran että osa on viety tilan puutteen takia varastoon. Ollaan kuitenkin jo 6-vuotta yhdessä asuttu ja tavarat on hankittu jo osaksi ennen yhteen muuttoa. En pidä mistään koriste-esineistä ym. pyrin pitämään sisustuksen melko selkeänä. Myös astiasto on loppuun kerätty (enemmän on astioita kuin istumapaikkoja) kun sitä aloin jo 12-vuotiaana keräämään.
        Eli en oikein lahjalistaakaan aikonut kun ei ole mitään pyydettävää. Tästä syystä raha kävi mielessä, tosin niin että ilmoittaisi jotenkin kivasti ettei sitäkään tarvitse. Emme tarvitse mitään joten ei mitään korttia kummempaa tarvitsisi mutta, kuinkas tämän nyt nätisti ja ymmärrettävästi ilmoittaisi? Häät kuitenkin isot joten olisi jotain keksittävä.


    • Marja-Maatuska

      Minä vien aina lahjaksi rahaa, tai siis laitan tilille suoraan. Kaupoissa juokseminan ja lahjan pohtiminen ei kiinnosta pätkääkään. Rahalla pari voi tehdä mitä haluaa, käyttää vaikka häämatkaan. Minusta on moukkamaista antaa tavaraa lahjaksi, ellei sitä ole toivottu. Nykyisin avioituvat parit ovat asuneet yhdessä jo pitkäänkin, joten mitään lisäroinaa ei todellakaan nurkkiin kaivata. Ja jos jotain esim. astioita kaipaakin, ostavat lahjojen antajat usein mistä itse pitävät, eivätkä sitä mitä on toivottu.

      • tottajuu

        Taitaisi kaikkein paras nykyään olla, että vieraat toisivat rahaa juuri sen verran kuin heidän kestitsemiseensä on mennyt. Tai siis etukäteen voisi vaikka lunastaa ruokalipukkeen, jonka kanssa sitten voi ilmaantua juhlaan. Muuten häiden suunnitteleminen ("miten sanomme, ettemme halua muuta kuin rahaa") ja niiden jälkipyykki ("saimme ällöä tavaraa") menee hääpareilta liian raskaaksi. Mutta kun vieraat maksaisivat vain tiukasti oman kestityksensä kuin ruotsinlaivan buffetissa, niin säästyisi morsiuspari kamalilta pettymyksiltä LAHJOJEN suhteen. Ei lahjoja, ei hammastenkiristystä. Eikä hirvittävää häpeää niille vieraille, jotka eivät osanneet noudattaa morsiusparin vaatimuksia, anteeksi toivomuksia.


      • JR

        Itse laitoin myös kutsuun että "pakettilahjan sijaan ehkä haluatte sijoittaa tulevaisuuteemme" Ja toivon todella ettei kukaan kanna mitn lahjoja koska meillä on kaikkea.. ja ei mahdu enempää mihinkään://

        Omasta mielestäni on sama ostatko lahjan vai annatko mielummin rahana. Kumminkin se lahja maksaa..


    • Eppo

      Aika törppöä tuollainen. "Mitä väliä sillä on mitä te haluatte, minä ostan nyt imurin ja teidän täytyy vain olla äärettömän kiitollisia kun kaappinen räjähtävät tavarapaljoudesta."

      Meilläkin on jo kaikki tarvittava, ainakin melkein. Muutamille kutsutuille on lahjatoiveita kyseltäessä vihjailtu kattiloista tai muista puuttuvista kodin tarvikkeista, mutta suurin osa on saanut vastaukseksi: Rahaa. Anteeksi nyt kovasti tämä itsekkyyteni, mutta en halua täyttää pientä kotiani lattiasta kattoon pyyhkeillä, lakanoilla ja kahvikuppisarjoilla. Ja kun tästäkään poppoosta ei kukaan suostu tulemaan ilman lahjaa. Vai pitäisikö minun vuokrata varasto johon voin viedä lahjat odottamaan että edelliset lakanat kuluvat puhki? Aika tyyriiksi tulisi tuo lahjojen saanti.

      • ja harkinta

        Ne ovat kaksi täysin erillistä asiaa, mitä on fiksua antaa lahjaksi ja miten suloinen morsian reagoi mahdollisiin ei-fiksuihin lahjoihin. Lahjan antaja saa antaa IHAN MITÄ TAHANSA lahjaksi. Jos lahjan saajalla on yhtään järkeä ja käsitystä hyvistä tavoista, hän ei ala edes vieraille ihmisille haukkumaan saamiansa lahjoja. Eihän se ole mikään lahja, jos lahjan saaja määrää minkälainen lahjan pakko olla -vai mitä?

        Väännetäänpä rautalangasta:

        Olipa kyse mistä tahansa lahjasta (synttäri,rippi,hää ym.), fiksu lahjan antaja miettii, mistä lahjan saaja eniten pitäisi tai mistä hänelle olisi hyötyä. Fiksu ihminen kysyy lahjan saajalta vinkkejä, jos ei ole itse varma mitä antaa lahjaksi. Sille ei voi mitään, että kaikki eivät ole yhtä hyviä lahjan hankinnassa ja saattavat jättää myös lahjatoiveet huomioimatta, kun luulevat keksineensä kerta kaikkiaan loistavan kuningasidean.

        Fiksu lahjan saaja ei koskaan esitä lahjaa koskevia VAATIMUKSIA (toiveet ovat asia erikseen). Hän ottaa kauniisti kiittäen vastaan mitä tulee, eikä parjaa lahjoja pitkin kyliä tai hauku lahjan antajia edes netissä. Tarpeettoman tavaran hän voi vähin äänin hävittää miten parhaaksi katsoo.

        Käytöstapoja kehiin hyvät ihmiset!


      • ensimmäinen joka
        ja harkinta kirjoitti:

        Ne ovat kaksi täysin erillistä asiaa, mitä on fiksua antaa lahjaksi ja miten suloinen morsian reagoi mahdollisiin ei-fiksuihin lahjoihin. Lahjan antaja saa antaa IHAN MITÄ TAHANSA lahjaksi. Jos lahjan saajalla on yhtään järkeä ja käsitystä hyvistä tavoista, hän ei ala edes vieraille ihmisille haukkumaan saamiansa lahjoja. Eihän se ole mikään lahja, jos lahjan saaja määrää minkälainen lahjan pakko olla -vai mitä?

        Väännetäänpä rautalangasta:

        Olipa kyse mistä tahansa lahjasta (synttäri,rippi,hää ym.), fiksu lahjan antaja miettii, mistä lahjan saaja eniten pitäisi tai mistä hänelle olisi hyötyä. Fiksu ihminen kysyy lahjan saajalta vinkkejä, jos ei ole itse varma mitä antaa lahjaksi. Sille ei voi mitään, että kaikki eivät ole yhtä hyviä lahjan hankinnassa ja saattavat jättää myös lahjatoiveet huomioimatta, kun luulevat keksineensä kerta kaikkiaan loistavan kuningasidean.

        Fiksu lahjan saaja ei koskaan esitä lahjaa koskevia VAATIMUKSIA (toiveet ovat asia erikseen). Hän ottaa kauniisti kiittäen vastaan mitä tulee, eikä parjaa lahjoja pitkin kyliä tai hauku lahjan antajia edes netissä. Tarpeettoman tavaran hän voi vähin äänin hävittää miten parhaaksi katsoo.

        Käytöstapoja kehiin hyvät ihmiset!

        Noniin, eli sen lahjan saa hävittää (myydä, lahjoittaa ym.). Tuolla kun siihen lahjan vastaan ottajan kohteliaisuuteen on sanottu kuuluvan myös lahjan säilytys. Se on ollut se asia mitä minä en ole ymmärtänyt. Tottakai täytyy kohteliaasti ottaa lahja vastaan ilman mutinoita ja kiittää kaunniisti mutta, ei sitä museoida tarvitse. Jos ei ole käyttöä niin eteenpäin vain, tietysti niin ettei lahjan antaja mieluiten tiedä.


      • 2345678
        ensimmäinen joka kirjoitti:

        Noniin, eli sen lahjan saa hävittää (myydä, lahjoittaa ym.). Tuolla kun siihen lahjan vastaan ottajan kohteliaisuuteen on sanottu kuuluvan myös lahjan säilytys. Se on ollut se asia mitä minä en ole ymmärtänyt. Tottakai täytyy kohteliaasti ottaa lahja vastaan ilman mutinoita ja kiittää kaunniisti mutta, ei sitä museoida tarvitse. Jos ei ole käyttöä niin eteenpäin vain, tietysti niin ettei lahjan antaja mieluiten tiedä.

        mun mielestä olis ihan älytöntä et täytyis säästää:D ku kyllä jostain löytyy aina joku jolle se itselle turha lahja käy paremmin niin eikös se ole ihan selvää järjen käyttöä, että antaa lahjan sille eikä pidä itsellään ihan turhanpanttina:)


    • veitikka1

      Pyysitte rahaa matkatilillenne. Kuitenkin olisitte maksaneet sillä myös asuntolainaa, kuten äsken juuri kerroit.

      Ehkäpä juuri tästä syystä ihmiset boikotoivat rahalahjoja: niitä ei käytetä siihen, mihin luvataan.

    • häävieras

      Olemme saaneet pari kutsua loppukesän häihin. Ensinnäkin niihin ei todellakaan huvita mennä, mutta poissaololle en ole keksinyt uskottavaa tekosyytä. Häät tulevat vieraillekin kalliiksi. Häihin on 250 km ja näillä bensan hinnoilla siihen menee pitkä sentti. Vaatteet pitää hankkia ja tietysti lahja. Tavaralahjalla pääsisi halvemmalla, mutta kaikilla on nurkat täynnä tavaraa. Rahaa siis annamme lahjaksi, mutta kuinka paljon? Kaksi aikuista on siis osallistumassa.

      • veitikka1

        äkkiä, ennen kuin joku muu kerkeää hupattamaan nykyajan soopaa, että sen verran mitä syömisenne häissä tulevat suurinpiirtein maksamaan... Tuo on olevinaan joku nykyajan sääntö, jota muka joksikin etiketiksi väittävät. Höps.

        Jos kyseessä on joku läheinen sukulainen, voitte laittaa esim. 50-100eur yhteensä ("läheisyysasteesta" riippuen). Mutta jos on kyseessä joku ei niin läheinen matti meikäläinen, on 30eur ok summa.


      • 15 euroa/ henkilö
        veitikka1 kirjoitti:

        äkkiä, ennen kuin joku muu kerkeää hupattamaan nykyajan soopaa, että sen verran mitä syömisenne häissä tulevat suurinpiirtein maksamaan... Tuo on olevinaan joku nykyajan sääntö, jota muka joksikin etiketiksi väittävät. Höps.

        Jos kyseessä on joku läheinen sukulainen, voitte laittaa esim. 50-100eur yhteensä ("läheisyysasteesta" riippuen). Mutta jos on kyseessä joku ei niin läheinen matti meikäläinen, on 30eur ok summa.

        Minä en kehtaisi viedä noin tärkeää päivää juhlittaessa mitään 15 euroa/henkilö.. Ihmettelen, jollei jollain ole varaa viedä edes 30 per henkilö.


      • kysymys jälleen

        Miten ihmeessä luulet, että joku voi täällä kertoa paljon sinä viet. He kertovat vain mitä itse veisivät tai paljon toivoisivat saavansa. Viet juuri sen mihin on varaa ja haluja. Tai viet vain kortin.

        Meillä oli häät noin puolivuotta sitten. Tavara lahjat muistan suurin piirtein, että mikä oli keltäkin. Rahalahjoista minulla ei ole tietoa, että kuka minkäkin verran toi. Lahjapöydän apuhenkilöä oli pyydetty keräämään setelit talteen ja hän laittelikin ne yhteen kuoreen. Emme siis tiedä, että kuka minkäkin verran toi, eikä kyllä kiinnostakkaan.


      • ymmärtänyt

        asian niin, että rahaa annetaan sen verran ainakin kuin mitä ruoka maksaa, eli noin 20-25€/ aikuinen nenä. Läheisille sukulaisille sitten tietty omasta varallisuudesta riippuen enemmän.


      • maksaa muuten
        ymmärtänyt kirjoitti:

        asian niin, että rahaa annetaan sen verran ainakin kuin mitä ruoka maksaa, eli noin 20-25€/ aikuinen nenä. Läheisille sukulaisille sitten tietty omasta varallisuudesta riippuen enemmän.

        noin 25-35€/ aikuinen nenä.


      • Igg
        maksaa muuten kirjoitti:

        noin 25-35€/ aikuinen nenä.

        Harvinaista, jos jostain pitopalvelusta saa ruuat 25 e/hlö.
        Ihmeen harva tuntuu tietävän, että jokaisesta ilmoittautuneesta ihmisestä pitää pitopalvelulle maksaa tietty summa (yleensä n. 27 e tänä kesänä kysymieni tarjousten mukaan). Sen lisäksi tulee kaikki alkoholi sekä yleensä yhtä ja toista, esim. karkkeja, keksejä, muuta naposteltavaa.


      • ja vieläkin
        ymmärtänyt kirjoitti:

        asian niin, että rahaa annetaan sen verran ainakin kuin mitä ruoka maksaa, eli noin 20-25€/ aikuinen nenä. Läheisille sukulaisille sitten tietty omasta varallisuudesta riippuen enemmän.

        Häävieras ei "maksa ruokaansa"lahjallaan eli tuo olettamus on ihan jotain kummallista,eihän vieraat useinkaan edes tiedä tarjoilua.


      • mietippä opiskelijoita
        15 euroa/ henkilö kirjoitti:

        Minä en kehtaisi viedä noin tärkeää päivää juhlittaessa mitään 15 euroa/henkilö.. Ihmettelen, jollei jollain ole varaa viedä edes 30 per henkilö.

        voi hyvä pinnallisuus! etkö idiootti tajua ettei kaikilla ole edes sitä viittätoista euroa antaa pois,,,ihmisiä elää suomessakin niin pienillä tuloilla, että tuo summa on jo iso lohkaus heidän kuukausituloistaan. pää asia että pääsee jollain paikalle vieraaksi jos on saanut kutsun. mietippä esim. opiskelijoita, työttömiä, sosiaalituilla eläviä ja yksinhuoltajia!


      • ole varaa
        15 euroa/ henkilö kirjoitti:

        Minä en kehtaisi viedä noin tärkeää päivää juhlittaessa mitään 15 euroa/henkilö.. Ihmettelen, jollei jollain ole varaa viedä edes 30 per henkilö.

        Minäkin ihmettelen, sitä että joku ei halua nähdä elämän realiteetteja. Suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa elää työttömiä ja monin eri tavoin hyvin pienituloisia, jotka saattavat kaiken lisäksi olla paljolti yhteiskunnan tukien varassa. Myös sellaiset ihmiset ovat joidenkin toisten ihmisten tuttuja ja aina sillointällöin saattavat saada kutsuja juhliin. Sellaisilla ei kenties ole varaa viedä "edes 30 per henkilö", joka muuten on mielestäni ihan hyvä summa jo monelta muultakin kuin pienituloisimmilta. Minä ihmettelen, kuinka paljon on niitä, jotka haluavat ja onnistuvat ummistamaan silmänsä siltä, että kaikilla ei mene yhtä leveästi taloudellisessa mielessä. Olisi hienoa, jos ylemmyys ja moralismi voitaisiin jättää vähemmälle.


      • vink vink
        veitikka1 kirjoitti:

        äkkiä, ennen kuin joku muu kerkeää hupattamaan nykyajan soopaa, että sen verran mitä syömisenne häissä tulevat suurinpiirtein maksamaan... Tuo on olevinaan joku nykyajan sääntö, jota muka joksikin etiketiksi väittävät. Höps.

        Jos kyseessä on joku läheinen sukulainen, voitte laittaa esim. 50-100eur yhteensä ("läheisyysasteesta" riippuen). Mutta jos on kyseessä joku ei niin läheinen matti meikäläinen, on 30eur ok summa.

        Etkö voi kimppaan jonkun kanssa niin summa tuntuu siommalta jos keräätte vaikka kaveriporukassa 20€/hlö x 10hlö = 200€ niin ei tunnu pahalta antaa kuoressa yksinään 20 euroa


      • meikämanne
        mietippä opiskelijoita kirjoitti:

        voi hyvä pinnallisuus! etkö idiootti tajua ettei kaikilla ole edes sitä viittätoista euroa antaa pois,,,ihmisiä elää suomessakin niin pienillä tuloilla, että tuo summa on jo iso lohkaus heidän kuukausituloistaan. pää asia että pääsee jollain paikalle vieraaksi jos on saanut kutsun. mietippä esim. opiskelijoita, työttömiä, sosiaalituilla eläviä ja yksinhuoltajia!

        Kommentistasi päätellen nuorenparin pitäisi alkaa vielä sosiaalitoimistoksi vai???


      • häävieras
        veitikka1 kirjoitti:

        äkkiä, ennen kuin joku muu kerkeää hupattamaan nykyajan soopaa, että sen verran mitä syömisenne häissä tulevat suurinpiirtein maksamaan... Tuo on olevinaan joku nykyajan sääntö, jota muka joksikin etiketiksi väittävät. Höps.

        Jos kyseessä on joku läheinen sukulainen, voitte laittaa esim. 50-100eur yhteensä ("läheisyysasteesta" riippuen). Mutta jos on kyseessä joku ei niin läheinen matti meikäläinen, on 30eur ok summa.

        Sitten lasten synttäreille 50€
        on jo tätäpäivää

        tollaset 30€ lahjat on hääparille suoraa vi.....ua

        google kertoo mitä oli häälahjat vaikka 1900 luvulla alkupuolella
        sitte harkitkaa

        osa täällä on jäänyt sota ajan aikaan ja pahasti
        että terve tuloo 2000 luvulle jo


      • Mansikkamarja0
        ymmärtänyt kirjoitti:

        asian niin, että rahaa annetaan sen verran ainakin kuin mitä ruoka maksaa, eli noin 20-25€/ aikuinen nenä. Läheisille sukulaisille sitten tietty omasta varallisuudesta riippuen enemmän.

        Kenenkään ei ole pakko antaa yhtään mitään, piste.


    • kutsuun

      ettei tarvitse tuoda lahjoja jos teillä on jo kaikkea? Häälahjaksi on tapana tuoda sellaista mitä hääpari tarvitsee tulevaisuudessa ja mikä on pysyvämpää kuin matka.

      • tahtoo ulkomaille

        Kokemuksetko eivät ole pysyviä? Minä muistan kyllä paljon paremmin oman häämatkani, kun mitä roinaa aikoinaan sain lahjaksi!


      • tarkoitus on
        tahtoo ulkomaille kirjoitti:

        Kokemuksetko eivät ole pysyviä? Minä muistan kyllä paljon paremmin oman häämatkani, kun mitä roinaa aikoinaan sain lahjaksi!

        auttaa hääpari alkuun arjessa, eli että pärjäisivät sitten vähän paremmin. Jos parilla on jo kaikkea tuskin he mitään lahjojakaan tarvitsevat.


      • rrrrrouva___
        tarkoitus on kirjoitti:

        auttaa hääpari alkuun arjessa, eli että pärjäisivät sitten vähän paremmin. Jos parilla on jo kaikkea tuskin he mitään lahjojakaan tarvitsevat.

        Tuo tarkoitus pitää paikkansa niiden kohdala jotka menevät nuorena naimisiin eivätkä ole asuneet yhdessä ennen avioliittoa. Mutta monet menevät nykyään naimisiin vasta asuttuaan vuosia yhdessä, he ovat työssäkäyviä ja heillä on hankinnat tehtyinä. Mielestäni tällöin tarkoitus on jotain muuta kuin "auttaa alkuun."

        Omalla kohdallani kuuluin ensimmäiseen ryhmään noista. Siltikin minulla oli esim yo-lahjaksi saatuna jo kokonainen astiasto, opiskelija yksiöön hankittuna imuri jne ...

        Asia on niin eri kuin ennen kun muutettiin suoraan vanhempien luota avioon kuin nykyään kun mennään avioon myöhemmin.


    • joouuu

      helpommin oisit saanu rahaa laittamalla ovelle 20euron pääsylipun!

      • kutsut voinut

        postittaa postiennakolla, kuulemma ysärillä joku oli tehnyt näinkin...


      • naimisissa 18v
        kutsut voinut kirjoitti:

        postittaa postiennakolla, kuulemma ysärillä joku oli tehnyt näinkin...

        Jotenkin vahingossa eksyin tänne keskustelupalstalle. Huvittuneena olen lukenut keskustelua lahjoista ja todennut, että olen onneksi mennyt naimisiin vuonna 1990. Silloin ei käytetty lahjalistoja. Toki toiveita sukulaiset ottivat vastaan. Olimme nuoripari-asuneet yhdessä jo jonkin aikaa.Kiitollisina otimme vastaan kaikki lahjat. Häissämme oli noin 150 vierasta ja hauskaa oli.Menimme naimisiin, koska rakastamme toisiamme. Vieläkin muistan kaikki lahjat keneltä ne on. On mukava ruokaa laittaessa, kun vanha täti tulee mieleen salaattiastiasta tai pöytähopeista. Muutaman rahalahjankin saimme ja ne käytettiin häämatkaan. Nauttikaa elämästä.Tärkeää ei ole lahjat tai häämatka.Tärkeää on se arki, jota elää.Hyvin on pärjätty kaikkien lahjojen kanssa. Joskus on hyvä, ettei saa kaikkea, mitä haluaa;) ja naimisiin mennessähän saatte sen ihanan puolison.


      • kirjoitit asiaa
        naimisissa 18v kirjoitti:

        Jotenkin vahingossa eksyin tänne keskustelupalstalle. Huvittuneena olen lukenut keskustelua lahjoista ja todennut, että olen onneksi mennyt naimisiin vuonna 1990. Silloin ei käytetty lahjalistoja. Toki toiveita sukulaiset ottivat vastaan. Olimme nuoripari-asuneet yhdessä jo jonkin aikaa.Kiitollisina otimme vastaan kaikki lahjat. Häissämme oli noin 150 vierasta ja hauskaa oli.Menimme naimisiin, koska rakastamme toisiamme. Vieläkin muistan kaikki lahjat keneltä ne on. On mukava ruokaa laittaessa, kun vanha täti tulee mieleen salaattiastiasta tai pöytähopeista. Muutaman rahalahjankin saimme ja ne käytettiin häämatkaan. Nauttikaa elämästä.Tärkeää ei ole lahjat tai häämatka.Tärkeää on se arki, jota elää.Hyvin on pärjätty kaikkien lahjojen kanssa. Joskus on hyvä, ettei saa kaikkea, mitä haluaa;) ja naimisiin mennessähän saatte sen ihanan puolison.

        Meidät vihittiin -80 luvun lopulla myös ja juuri noin ajattelen minäkin .Muistamme myös kaikki lahjat ja keneltä ne on.Joukossa myös aivan "turhaa"tavaraa mutta kaikki on tallessa rakkaina aarteina.


      • viime vuoden morsian
        kirjoitit asiaa kirjoitti:

        Meidät vihittiin -80 luvun lopulla myös ja juuri noin ajattelen minäkin .Muistamme myös kaikki lahjat ja keneltä ne on.Joukossa myös aivan "turhaa"tavaraa mutta kaikki on tallessa rakkaina aarteina.

        Itse menin naimisiin vuosi sitten, eikä meilläkään ollut mitään mainintaa lahjoista kutsussa. Oli kiva availla paketteja, kun ne ei ollut itse stokkalta etukäteen valittuja. Eihän synttäreillekään tai lakkiaisiin tai muihin juhliin lähetetä kutsun kanssa lahjalistaa, joten en ymmärrä, miksi häät ovat nykyään poikkeus.

        Niin, ja kuten moni on jo sanonut, se summa mikä viedään ei tosiaankaan ole mikään maksu ruoasta! Me annetaan rahaa pariskuntana aina se 50 euroa, mutta jos ollaan ostettu lahja lahjalistalta, niin sen arvo on vaihdellut 25 eurosta 60 euroon. Meillä muuten ruoka maksoi noin 50 euroa/hlö. Ei käynyt kyllä pienessä mielessäkään ajatella, että lahja on jokin korvaus siitä ruoasta vaan me tarjosimme sen, koska halusimme syödä hyvin häissämme läheistemme kanssa.


      • migu
        viime vuoden morsian kirjoitti:

        Itse menin naimisiin vuosi sitten, eikä meilläkään ollut mitään mainintaa lahjoista kutsussa. Oli kiva availla paketteja, kun ne ei ollut itse stokkalta etukäteen valittuja. Eihän synttäreillekään tai lakkiaisiin tai muihin juhliin lähetetä kutsun kanssa lahjalistaa, joten en ymmärrä, miksi häät ovat nykyään poikkeus.

        Niin, ja kuten moni on jo sanonut, se summa mikä viedään ei tosiaankaan ole mikään maksu ruoasta! Me annetaan rahaa pariskuntana aina se 50 euroa, mutta jos ollaan ostettu lahja lahjalistalta, niin sen arvo on vaihdellut 25 eurosta 60 euroon. Meillä muuten ruoka maksoi noin 50 euroa/hlö. Ei käynyt kyllä pienessä mielessäkään ajatella, että lahja on jokin korvaus siitä ruoasta vaan me tarjosimme sen, koska halusimme syödä hyvin häissämme läheistemme kanssa.

        Ennen mentiin naimisiin nuorempina, jolloin maallista omaisuutta ei ollut niin paljon ennen avioliittoa. Silloin varmaan otettiin ilolla vastaan kaikki kotiin liittyvä tavara. Nykyään asutaan yhdessä vuosia ennen avioliittoa ja luonnollisesti kodit ovat täynnä tavaraa. Useat ovat myös asuneet sinkkuna usean vuoden ja yhteen muutettaessa on kaikkea kaksin kappalein (kokemusta on). Minusta ei ole ollenkaan "hullua", että pyydetään tiettyjä lahjoja tai suoraan rahaan. Jo ekoloogisesti on järkevämpää antaa lahjaksi niitä tavaroita, joita halutaan ja käytetään kun esim. maljakkoa joka kulkee muutosta muuttoon laatikossa...


      • riittää
        migu kirjoitti:

        Ennen mentiin naimisiin nuorempina, jolloin maallista omaisuutta ei ollut niin paljon ennen avioliittoa. Silloin varmaan otettiin ilolla vastaan kaikki kotiin liittyvä tavara. Nykyään asutaan yhdessä vuosia ennen avioliittoa ja luonnollisesti kodit ovat täynnä tavaraa. Useat ovat myös asuneet sinkkuna usean vuoden ja yhteen muutettaessa on kaikkea kaksin kappalein (kokemusta on). Minusta ei ole ollenkaan "hullua", että pyydetään tiettyjä lahjoja tai suoraan rahaan. Jo ekoloogisesti on järkevämpää antaa lahjaksi niitä tavaroita, joita halutaan ja käytetään kun esim. maljakkoa joka kulkee muutosta muuttoon laatikossa...

        Maailma muuttuu, mutta nykyajan morsiamet valitsevat hassusti mitä tapoja noudattavat... Kerro mitä järkeä on esim. siinä, että monet morsiamet haluavat että isä "luovuttaa" heidät tulevalle miehelleen kirkossa. Ollaan asuttu vuosia yhdessä sulhasen kanssa (jopa niin kauan, ettei haluta mitä tavaraa lahjaksi, kun yhteiselämä on jo täysin valmiiksi rakennettu)ja sitten kuitenkin halutaan että isä luovuttaa morsiamen sulhaselle eli morsian siirtyy symbolisesti isän hoivista sulhasen vastuulle. En jaksaisi katsoa kun kolmikymppiset naiset heittäytyvät lapsiksi jälleen. Toisaalta osataan olla hyvin vaativia (tilauslahjat), mutta sitten leikitään pikkutyttöä. Kummallista!


      • migu
        riittää kirjoitti:

        Maailma muuttuu, mutta nykyajan morsiamet valitsevat hassusti mitä tapoja noudattavat... Kerro mitä järkeä on esim. siinä, että monet morsiamet haluavat että isä "luovuttaa" heidät tulevalle miehelleen kirkossa. Ollaan asuttu vuosia yhdessä sulhasen kanssa (jopa niin kauan, ettei haluta mitä tavaraa lahjaksi, kun yhteiselämä on jo täysin valmiiksi rakennettu)ja sitten kuitenkin halutaan että isä luovuttaa morsiamen sulhaselle eli morsian siirtyy symbolisesti isän hoivista sulhasen vastuulle. En jaksaisi katsoa kun kolmikymppiset naiset heittäytyvät lapsiksi jälleen. Toisaalta osataan olla hyvin vaativia (tilauslahjat), mutta sitten leikitään pikkutyttöä. Kummallista!

        Minä otin kantaa vain lahjoihin en siihen kuka luovuttaa. Itse ainakin kävelen alttarille mieheni kanssa.


      • toivetta
        riittää kirjoitti:

        Maailma muuttuu, mutta nykyajan morsiamet valitsevat hassusti mitä tapoja noudattavat... Kerro mitä järkeä on esim. siinä, että monet morsiamet haluavat että isä "luovuttaa" heidät tulevalle miehelleen kirkossa. Ollaan asuttu vuosia yhdessä sulhasen kanssa (jopa niin kauan, ettei haluta mitä tavaraa lahjaksi, kun yhteiselämä on jo täysin valmiiksi rakennettu)ja sitten kuitenkin halutaan että isä luovuttaa morsiamen sulhaselle eli morsian siirtyy symbolisesti isän hoivista sulhasen vastuulle. En jaksaisi katsoa kun kolmikymppiset naiset heittäytyvät lapsiksi jälleen. Toisaalta osataan olla hyvin vaativia (tilauslahjat), mutta sitten leikitään pikkutyttöä. Kummallista!

        kunnioittaen annoin hänen taluttaa minut alttarille, vaikkei sillä muuta merkitystä meille juuri ollut. Minusta olisi ollut todella idioottimaista jättää isäni toive huomiotta, kun hän niin kovasti toivoi saada taluttaa ainoan tyttärensä alttarille.

        Sinulla on nähtävästi jokin periaate viha morsiamiin, kun näet kaikki asiat heidän vaatimuksinaan. Mikäköhän sen on aiheuttanut???


      • ottaisivat iloisin
        riittää kirjoitti:

        Maailma muuttuu, mutta nykyajan morsiamet valitsevat hassusti mitä tapoja noudattavat... Kerro mitä järkeä on esim. siinä, että monet morsiamet haluavat että isä "luovuttaa" heidät tulevalle miehelleen kirkossa. Ollaan asuttu vuosia yhdessä sulhasen kanssa (jopa niin kauan, ettei haluta mitä tavaraa lahjaksi, kun yhteiselämä on jo täysin valmiiksi rakennettu)ja sitten kuitenkin halutaan että isä luovuttaa morsiamen sulhaselle eli morsian siirtyy symbolisesti isän hoivista sulhasen vastuulle. En jaksaisi katsoa kun kolmikymppiset naiset heittäytyvät lapsiksi jälleen. Toisaalta osataan olla hyvin vaativia (tilauslahjat), mutta sitten leikitään pikkutyttöä. Kummallista!

        Haluavatko sulhaset sitten mieluummin kattiloita varastoon kannettavaksi tai kolmannen kahvikuppi-sarjan? Kyllä minä uskoisin näillä lahjoilla olevan enemmän morsiammelle kuin sulhaselle tunne arvoa. Eli eiköhän tämä rahan toivominen tule ihan yhtälailla sulhaselta kuin morsiammelta.


      • häävieras
        riittää kirjoitti:

        Maailma muuttuu, mutta nykyajan morsiamet valitsevat hassusti mitä tapoja noudattavat... Kerro mitä järkeä on esim. siinä, että monet morsiamet haluavat että isä "luovuttaa" heidät tulevalle miehelleen kirkossa. Ollaan asuttu vuosia yhdessä sulhasen kanssa (jopa niin kauan, ettei haluta mitä tavaraa lahjaksi, kun yhteiselämä on jo täysin valmiiksi rakennettu)ja sitten kuitenkin halutaan että isä luovuttaa morsiamen sulhaselle eli morsian siirtyy symbolisesti isän hoivista sulhasen vastuulle. En jaksaisi katsoa kun kolmikymppiset naiset heittäytyvät lapsiksi jälleen. Toisaalta osataan olla hyvin vaativia (tilauslahjat), mutta sitten leikitään pikkutyttöä. Kummallista!

        samoin ite en ymmärrä kun vaimot lakkaa ymmärtämästä kuka on ja kenen äiti
        meillä asia on selvä minä en ole aviomieheni äiti

        lapset kun oli pieniä aviomies auttoi lapsiamme äitienpäivä puuhissaan


    • huh hellettä

      miksi järjestitte hääjuhlat jos rahat loppu. olisitte mennyt hissunkissun ja maksaneet lainan lyhennykset hääjuhliin menevillä rahoilla. ja matkustelkaa sit vasta, kun on varaa..

    • reikätaskuton

      Tuntuisi kylmältä lyhentää asuntolainaa häälahjaksi saadulla rahoilla - kyllä sellainen pitää mielestäni hoitaa omalla kustannuksella. Esineestä jää sentään muisto, matkakin on äkkiä tehty ja jää jonnekin muistojen lokerikkoon.
      Saimme häälahjaksi rahaa(kin) ja ostimme kaikenlaista kotiin tarvittavaa. Lopuilla yhteisen puun pihalle (asumme ok-talosa). On kiva katsoa kun puu kasvaa ja tuottaa satoa...

      • häävieras

        Kiitoksia kaikille opastuksesta. Meinaan ollaan menossa häihin,jossa hääpari toivoo rahaa lahjaksi tilinumeron kera.Ihan kätevää,sillä ovat olleet vuosia yhdessä ja jälkikasvuakin on. Ainoa asia joka mietitytti on tuo sopiva summa?Ei olla kroisoksia, mutta ei enää opiskellakaan, joten satasen luokkaa voisi ajatella(vaikka pieneltä tuo summa näyttää, kiitos eurojen).Toisaalta tähän pätee samat säännöt kuin kimppalahjaankin:mitä suurempi porukka osallistuu, sitä muhkeampi lahja.Lahjaakin tärkeämpi on kuitenkin saada osallistua pariskunnan tärkeään päivään kunnon fiiliksillä :)


    • joppista

      Meillä on hääjuhla tulossa, ruuat maksaa 50/hlö sitten juomat ja muut, saati sitten tilavuokrat jne. Mutta, me maksamme sen ilomielin kivasta juhlasta, emmekä todellakaan odota, että lahjat kuittaisivat juhlakuluja, jos jotain tulee kiva, mutta meidän häihin saa tulla lahjattakin. Monet tutut varmasti tietävätkin, että mitään ei meiltä puutu ja osannevat ilahduttaa meitä jopa sillä, etteivät tuo mitään turhaa. :)

    • justiinsajuu12345

      Hohhoijaa!!!

      • morsiooni

        Aiotaan myös omissa häissä pyytää lahjaksi rahaa. Jos joku ei halua niin "kylmää" lahjaa antaa niin voi hankkia lahjakortin toivomaamme liikkeeseen. Valitettavasti meilläkin on kaikki imurista tehosekoittimeen.
        Rahalla tai lahjakortilla saamme sen mitä tarvitsemme sillä hetkellä. Kuten häämatkaan tai pojan opiskeluja varten. Kauppaanki menee yllättävän paljon joten ei raha pahitteksi ole...


      • muista silti
        morsiooni kirjoitti:

        Aiotaan myös omissa häissä pyytää lahjaksi rahaa. Jos joku ei halua niin "kylmää" lahjaa antaa niin voi hankkia lahjakortin toivomaamme liikkeeseen. Valitettavasti meilläkin on kaikki imurista tehosekoittimeen.
        Rahalla tai lahjakortilla saamme sen mitä tarvitsemme sillä hetkellä. Kuten häämatkaan tai pojan opiskeluja varten. Kauppaanki menee yllättävän paljon joten ei raha pahitteksi ole...

        Rahatoivomus tai vinkki lahjakortista tiettyyn liikkeeseen on ihan hyvä, kunhan muistat, ettei lahjoja pyydetä, niistä korkeintaan esitetään toivomuksia. Koska lahja on lahja, eikä velvollisuus, niin vain lapset, jotka eivät vielä muuta ymmärrä, pyytävät lahjoja. Aikuiset tietävät jo paremmin.


      • Hyi hemmetti
        muista silti kirjoitti:

        Rahatoivomus tai vinkki lahjakortista tiettyyn liikkeeseen on ihan hyvä, kunhan muistat, ettei lahjoja pyydetä, niistä korkeintaan esitetään toivomuksia. Koska lahja on lahja, eikä velvollisuus, niin vain lapset, jotka eivät vielä muuta ymmärrä, pyytävät lahjoja. Aikuiset tietävät jo paremmin.

        Ei helvetti, just luin täällä toisen ketjun samasta aiheesta ja nyt tämäkin. Mistä tätä porukkaa oikein sikiää joka näkee häät jonain rahan ansaitsemistapana? Miten joku voi ajatella lyhetävänsä pankkilainaansa tai etelänmatkaansa vieraiden kustannuksella? Ja jos ei ole varaa pitää isoja häitä, niin eikä pienemmät riitä? Jotain rajaa siihen ahneuteenkin. Rahankerjuu kutsussa on vain yksinkertaisesti moukkamaista, eikä mitään muuta.


      • Anonyymi
        Hyi hemmetti kirjoitti:

        Ei helvetti, just luin täällä toisen ketjun samasta aiheesta ja nyt tämäkin. Mistä tätä porukkaa oikein sikiää joka näkee häät jonain rahan ansaitsemistapana? Miten joku voi ajatella lyhetävänsä pankkilainaansa tai etelänmatkaansa vieraiden kustannuksella? Ja jos ei ole varaa pitää isoja häitä, niin eikä pienemmät riitä? Jotain rajaa siihen ahneuteenkin. Rahankerjuu kutsussa on vain yksinkertaisesti moukkamaista, eikä mitään muuta.

        Höpöhöpö! Mistä sen sijaan sikiää kaltaistasi porukkaa, joka näkee toisten hääjuhlan vain hyötymismahdollisuutena? Kehtaatkin mennä sinne mussuttamaan juhlaruokaa hääparin kustannuksella, jos et ole itse valmis evääsi liikauttamaan! Älytöntä omaan napaan tujottamista.

        Lahjatoive on kutsussa helpottamassa vieraiden elämää! Ihan yhtä lailla niihin tavaralahjoihin kuluu rahaa, ei niiden antaminen vieraille yhtään halvemmaksi tule. Lahjatoivetta noudattamalla voi antaa hääparille jotain mikä heitä oikeasti ilahduttaa, random krääsää ostamalla kuluu sama raha ja vaiva, mutta lopputulos on huonompi. Eikä lahjatoivettakaan ole pakko noudattaa jos keskii jonkun muun hyvän tavan muistaa hääparia, mutta läheskään kaikki vieraat eivät keksi ja lahjatoive säästää heiltä turhaa lahjastressiä.


    • VaiNiiSeKävi

      Hankinta työnalla,mutta enhän mä voi ehdotta- myykää häälahja minulle-,mutta kyllä kaikki kiitoksen ainsaitsevat(häävieraat)

    • Olemme menossa tänä kesänä naimisiin ja laitoimme kutsuihin rahalahja toiveesta, koska olemme menossa heti häiden jälkeen häämatkalle ja huomasimme että olikin yllättävän kallista viettää häät ydin helsingissä.. Niin päätimme näin kerätä käyttövaroja häämatkalle näin... meitä ei haittaa vaikka ihmiset toisivat sen 15e, kuhan vain kunnioittaisivat toivettamme, koska esimerkiksi mieheni ei ole koskaan käynyt tukholmaa kauempana, niin olisi eri mukava viettää oikein luksus loma harrastaen vesihiihtoa/vesiskoottereilla ja muilla erilaisilla harrastuksilla lomamme. Onko muka väärin? Jos oikein KOVASTI TOIVOMME?

    • iouhb.l

      en ymmärrä valitusta siitä, että saadaan lahjaksi astioita ja pölynimureita, lakanoita ja pyyhkeitä vedoten siihen että sellaiset on jo. On minullakin jo kaikkea noita, mutta eihän se haittaa jos niitä välillä uusii. Jos saan uuden pölynimurin niin laitan vanhan menemään tai myyn ja pidän tietenkin sen uuden. ja mielelläni saisin häälahjaksi astioita vaikka kokonaisen astiaston, niin pääsisin vihdoinkin kaikista vanhoista kipoista eroon.

      • näinpä näin

        Niinpä niin, jos pariskunta on ollut jo vuosia yhdessä niin voipi olla että heillä on jo tietty mieleinen astiasto. Sitä paitsi kuka nyt ostaisi häälahjaksi kokonaisen astiaston?! Sehän on julmetun kallis lahja. Eli mitä todennäköisimmin lahjaksi tulee juurikin sitä kippoa ja kuppia eri sarjoista. Ja juu, onhan se hyvä heittää täysin toimiva pölynimuri menemään. Kukaan ei osta vanhaa imuria... Jos ei ole tarvetta jollekin tavaralle niin ei ole. Eivät kaikki ihmiset elä kuten sinä.


    • minäminulleminun

      Mikset laita nettiin myyntiin? Kai sinä itse tiedät tarvitko toista kahvinkeitintä vai et. Tai tee jotain vielä parempaa ja lahjoita lahjasi hyväntekeväisyyteen. Ai niin....mutta sittenhän ei itse saisi mitään..voivoi!

      • Rva jo 53 vuotta

        Ai että olen vaihtelevissa mielialoissa lukenut tätä palstaa!
        Tuli mieleeni nuoruusajan ohjelmalliset iltamat. Niistähän voisi ottaa oppia:

        Tervetuloa vihkiäisiimme XYZ:n kirkkoon lauantaina x.7.2010 klo 16.05
        ja tämän jälkeen juhlatilaisuuteen ravintola Alakertaan.

        Impi ja Sulho

        Pääsylippujen á 100 € ennakkovaraukset x.6.2010 mennessä Impiltä puh. 0400....
        Liput lunastetaan Alakerran ovelta.


    • Morsian vko 15

      Olen itse menossa tulevana lauantaina naimisiin.Kutsuihin ei laitettu lahjatoivetta, mutta toivon että ihmiset ottaa lahjaa valitessa huomioon yhteisen 10 vuoden yhdessäasumisen =). Meillä kyllä lähtee myyntiin duplikaatiot, en ole mikään hamsteri ja ala säästämään tavaraa JOS JOSKUS TARVII periaatteella. Joten ihan turha potea huonoa omaatuntoa, myyntiin vaan.Nyt eletäään 2000-lukua, ei ne lapset ja lapsenlapset meidän tavaroita huoli 20 vuoden päästä!!!

      • Lolleroinen

        Lueskelin ketjun .... Voi kökkö näitä ihmisiä!

        Omia häitä miettiessä, olen miettinyt vankasti jonkin hyväntekeväisyyskohteen tilinroa "lahjatoiveeksi", jokainen voisi sitten laittaa sinne omanmielensä mukaan vaikka euron.
        Olemme kaksi kotinsa yhdistänyttä, aikuista 30v töissäkäyvää, asuntokin on oma. Tavaroita emme tarvitse, emmekä ole rahaakaan vailla. Vaikka eipä sitä "ylimääräistäkään" kamalasti ole.
        Ongelmallista kaikkien juhlien järjestämisessä on juuri se, että järjestään melkein kaikki tahtovat antaa jotakin, silti vaikka juhlien järjestäjän mielestä mitään ei tarvita. Omat kolmekymppiseni maksoivat useamman tonnin, koska halusin tarjota ystävilleni ja perheelleni "kiitos" illan yhteisistä vuosista. Lahjatoiveiden puuttuessa sain suurehkon matkalahjakortin, josta kiitin kauniisti. Parasta oli kuitenkin yhteinen ilta.
        Ymmärrän täysin niitä, jotka toivovat rahaa ja sitäkin että saattaa harmittaa jos sitä roinaa tulee. Itse laitetaan yleensä aina lahjaksi rahaa.

        Vähän mietityttää, miksi jollekkin edes on ongelma viedä toivottuja juttuja tai jättää viemättä mitään. Eikö lahjan antamisen ajatus ole antaa toiselle jotain sellaista, joka on toiselle mieluista tai mitä toinen tarvitsee...

        JA todella huvittava ajatus, että häistä pääsisi mitään nettoamaan!! Jos vähänkin suuremmat häät järjestää, niin kyllä siihen saa helposti aika montakin tonnia uppoamaan... Jokainen sitten itse miettii millaiset häät haluaa :)


      • Lolleroinen kirjoitti:

        Lueskelin ketjun .... Voi kökkö näitä ihmisiä!

        Omia häitä miettiessä, olen miettinyt vankasti jonkin hyväntekeväisyyskohteen tilinroa "lahjatoiveeksi", jokainen voisi sitten laittaa sinne omanmielensä mukaan vaikka euron.
        Olemme kaksi kotinsa yhdistänyttä, aikuista 30v töissäkäyvää, asuntokin on oma. Tavaroita emme tarvitse, emmekä ole rahaakaan vailla. Vaikka eipä sitä "ylimääräistäkään" kamalasti ole.
        Ongelmallista kaikkien juhlien järjestämisessä on juuri se, että järjestään melkein kaikki tahtovat antaa jotakin, silti vaikka juhlien järjestäjän mielestä mitään ei tarvita. Omat kolmekymppiseni maksoivat useamman tonnin, koska halusin tarjota ystävilleni ja perheelleni "kiitos" illan yhteisistä vuosista. Lahjatoiveiden puuttuessa sain suurehkon matkalahjakortin, josta kiitin kauniisti. Parasta oli kuitenkin yhteinen ilta.
        Ymmärrän täysin niitä, jotka toivovat rahaa ja sitäkin että saattaa harmittaa jos sitä roinaa tulee. Itse laitetaan yleensä aina lahjaksi rahaa.

        Vähän mietityttää, miksi jollekkin edes on ongelma viedä toivottuja juttuja tai jättää viemättä mitään. Eikö lahjan antamisen ajatus ole antaa toiselle jotain sellaista, joka on toiselle mieluista tai mitä toinen tarvitsee...

        JA todella huvittava ajatus, että häistä pääsisi mitään nettoamaan!! Jos vähänkin suuremmat häät järjestää, niin kyllä siihen saa helposti aika montakin tonnia uppoamaan... Jokainen sitten itse miettii millaiset häät haluaa :)

        Juuri näin!


    • Toiveena raha

      Miten tämä lahjakeskustelu herättää niin paljon tunteita? Miksi ihmiset loukkaantuu puolin ja toisin?

      Meillä on häät pian ja päätökseemme lahjaTOIVEEN (häämatkatili) suhteen vaikutti seuraavat asiat:

      a) Olemme asuneet 5 vuotta yhdessä, asunto on pieni, kaappeihin ei enää mahdu ja sisustusmakumme on selkeä: emme pidä koriste-esineistä. Mielestämme jokaisella on myös oikeus pitää kotinsa sellaisena kuin haluaa: ei tavarapaljoutta tarvi ottaa kotiinsa siksi, että pitää häät. Emme TOIVO saavamme siis tavaraa.

      b) Emme pidä häitä lahjojen takia. Pidämme ne siitä syystä, että haluamme juhlia ihanaa tapahtumaa yhdessä läheisten kanssa.

      c) Vaikka emme pidä häitä lahjojen takia, ihmiset kuitenkin useimmiten haluavat antaa lahjan. Ihmiset usein myös kyselevät ja toivovat kuulevansa lahjatoiveita.

      d) Jos meiltä kysytään toivetta, ainut toiveemme on häämatka. Häämatkat ovat kalliita, joten häämatkan toteutumista edesauttaisi pieni avustus vierailta.

      e) Emme voi pyytää matkatoimistolahjakortteja, koska häämatka pitää maksaa ennen häitä. Maksamme todennäköisesti matkan siis lainalla ja jos saamme lyhennytyksi lahjarahoilla tuota matkaamme varten ottamaa lainaa, olisimme iloisia.

      f) Minulle tuli mieleen pyytää myös rahaa hyväntekeväisyyteen. Luovuimme kuitenkin ajatuksesta suoraan sanoen itsekkäistä syistä. Mieheni on valmistunut ja työllistynyt puoli vuotta sitten ja itse viimeisten juuri opintojani. Emme kylve rahassa, mutta pidämme silti häät, jossa ruokimme ja juotamme vieraitamme yhteensä noin 5000 eurolla. Lisäksi häistä aiheutuu paljon muita kuluja. Vaikka lahjat eivät ole siis meille tärkeintä, olisi mukavaa jos häämatkan saisi edes pieneksi osaksi haalahjana vierailta.

      Tässä meidän syymme laittaa kutsuun teksti, jossa todetaan, että tärkeintä on tuoda paikalle vain itsensä, mutta jos haluaa muistaa meitä, TOIVEEMME on PIENI tuki häämatkallemme.

      Miksi ihmiset luulee, että jos vie rahaa, pitää antaa enemmän kuin lahjana? Minä ainakin ajattelen niin, että jos joku ihminen olisi meille tuomassa esim. 25 euron arvoisin lasivaasin, olisin onnellisempi, jos hän antaisi 20 euroa rahaa tai ei toisi mitään. Eli en missään nimessä odota, että ihmiset tuovat suuria summia. Mutta jos tuovat sen lasivaasin, otan sen sydämmellisesti vastaan, mutta en voi luvata käyttäväni tai säilyttäväni sitä. Veisin todennäköisesti hyväntekeväisyyteen.

      Ja vielä kerran: häitä ei pidetä lahjojen takia eli en nyrpistä nokkaa kenellekään vieraalle. Saavat tuoda vain itsensä, tavaroita tai rahaa, vierasta kohtelen tietenkin aina kunnioittavasti. Mutta jos meiltä kysytään, mitä me toivomme, me toivomme pääsevämme häämatkalle.

      Itse olen ollut monissa häissä, joihin olen vienyt joko rahaa tai tavaraa tai lahjakortteja, aina hääparin toiveen huomioiden, koska mielestäni silloin aiheutan eniten iloa hääparille. Jos olen antanut hääparille rahaa, en ole millään tavalla hääparille kateellinen siitä, mihin he sen käyttävät. He ovat oman elämänsä asiantuntijoita, käyttäkööt summan häämatkaan, remonttiin, asuntolainaan, tavaroihin, hemmotteluun tai ihan mihin vain... Toivon vain, että he itse ovat iloisia käyttökohteesta.

    • kerjuuhäätonOUT

      Tälläiset kerjuuhäät ovet todella OUT!! Tilinumeroilla vaan munaa itsensä, kun pahimmillaan tai parhaimmillaan saa häävieraiden järjestämän v##tuilunumeron, oikein todellisen matkalahjan.

      Ap. ilmoitti jo aloituksessaan, että tarkoitus oli lyhentää asuntovelkaa ja tehdä ulkomaanmatka ja se taisi mennä pieleen. Ymmärrän hyvin, että jengi on kyllästynyt tälläisiin lirutuksiin. Ne häämatkat tehdään johonkin halpiskohteeseen, että saadaan faceen päivitykset. Mekin osallistuttiin häälahjallamme tietämättämme kaivinkoneen ja verovelkojen maksuun. Joten me viedään jatkossa joku älytön pysti häälahjaksi, jos tilinumeroita hääkutsuissa!

    • rååsa

      Jos hääpari haluaa rahaa sen takia, että heillä on jo kaikkea, niin kaipa heillä on sitä rahaakin jo.

      En haluais olla kustantamassa kenenkään häämatkoja, kun ei mulla ole itselläkään varaa mihinkään matkustaa. Enkä minä voi pyytää keneltäkään, että maksakaa osa mun matkasta. Hääjuhlat voi tulla vieraillekin aika kalliiksi ihan ilman lahjojen ostoakin, kun pitää miettiä vaatteet ja matkat ja kenties yöpymisetkin.

      Pitäisi ihmiset ne häänsä silloin kun muuttavat yhteen ja heillä ei vielä ole niitä kodin tarvkikeita, niinhän ennenkin tehtiin. Silloin kaikki tavarat tulee tarpeeseen, eikä niihin tarvi itsensä laittaa rahaa. Minulla on vieläkin käytössä astioita, joita sain häälahjaksi 70-luvulla! Ne tuli kaikki tarpeeseen ja on näköjään tarpeen vieläkin.

      Nykyään hommataan kaikki lapsia myöten jo valmiiksi ja sitten vihon viimeiseksi järjestetään häät ja niihin pitäisi vieraiden laittaa rahaa häämatkaa varten. Kun kaikkea muuta jo on, mutta ei sitä häämatkaa. Pahimmassa tapauksessa ne häät järjestetään sen takia, kun liitto on jo tullut tiensä päähän ja sillä yritetään vielä saada jotain paikkuuta aikaiseksi. Olen ollut häissä, missä jo 15 vuotta yhdessä asunut hääpari äkäili toisilleen ja kahden kuukauden päästä häistä erosivat. Heille sitten kustannettiin häämatka. Teki mieli pyytää sekin satanen takaisin, millä olin heidän matkaansa avittanut. En tosin tiiä, kävikö ne edes millään matkalla. Mutta siihen ne rahaa pyysivät.

      En tiedä tosta lahjalistastakaan, en ole koskaan ollut häissä missä sellainen olisi, mutta joku tuttuni kerran huokaili, että kun meni katsomaan liikkeestä sitä lahjalistaa, niin kaikki halvemmat lahjat oli jo ostettu, kalliit vain jäljellä. Pitää sitten köyhän olla nopee, kun kutsu tulee.

      • Anonyymi

        Eli kaikilla pitää olla yhtä kurjaa kuin sinullakin? Koska itse et pääse matkalle, ei kukaan muukaan saa lähteä? Voi hyvää päivää...

        Tietty juhlat tulee virraillekin kalliiksi, silloin minusta lahjatili ym. on juuri hyvä, koska sinne voi antaa rahaa oman tilanteensa mukaan :) Itsekin aikanaan köyhänä opiskelijana laitoin vähemmän ja nyt työelämässä jo pidempään olleena voin antaa isomman summan. Kätevää!

        Mielestäni mainitsemasi "nykysysteemi" on juuri hyvä, sillä pidempään yhdessä ollut pari tietää kenen kanssa on menossa naimisiin ja miten yhdessä asuminen sujuu.


    • HyvinPyyhkii

      Minusta aloittaja ajatteli fiksusti, miksi tänä päivänä pitää lahjoja ostella, kun makuja on monenlaisia, raha kaikista palkitsevinta, kun voi hankkia mieleisiä juttuja, kuten häämatkan rahoittaminen, velan lyhentämistä, arjen helpotusta jne.

      Lahjalista huono, kun siellä on erihintaisia lahjoja ja tulee kiusallisia hetkiä toisille, jotka valitsee viimeisten joukossa. Itse ainakin ajattelisin lahjan antajana, miten itse haluaisin olla vastaanottajana ja toimisin samoin kuin aloittaja.

      • enannayhtäänrahaaenää

        Kyllä se on nolointa mitä voi pyytää, kun rahaa häälahjaksi tilinumeroilla. Jos on muka jo kaikkea, ei ole silloin rahastakaan pulaa.
        Oltiin perheen kanssa jokusia vuosi sitten läheisten häihin kutsuttuina (susiparina elänee vuosikaudet ja lapsiakin monta!!), niin oli melkoiset lahjalistat ja tilinumerot rahoille. Mukamas häämatkalle. Mihinkään häämatkalle menneet, rahoilla maksoivat vaan velkoja, ettei vouti viennyt taloa (jonka sitten vouti vei kuitenkin). Lahjalistan tavaratkin meni muuhun, mihin luultiin. Oli täydellinen kusetus meitä vieraita kohtaan, vielä talkoilla oli meidänkin perheestä yksi laittamassa sitä juhlapaikkaa kuntoon.

        Näissä lahjajutuissa oon nähnyt monta kusetusta, yhdellekin pariskunnalla hankittiin tontti taloa varten ja siihen puutavarat. Häiden jälkeen myivät tontin ja puutavarat ja muuttivat muualle asumaan. Monta häämatkaa ollaan oltu rahoittamassa, mutta vähän on sitten ollut niitä matkalle lähtijöitä. Aina on menneet häämatkarahat johonkin muuhun...


    • eiootosieihän

      Minusta koko hääjuhla on täysin turha jos susiparina ollaan eletty jo montakin vuotta ja muksut jo valmiina. Vihkimisen voi silloin hoitaa pelkkien todistajien läsnä ollessa. Järjestäkää toki juhlat jos haluatte mutta että oikein "häät", voi tsiisus sentään. Prinsessaleikki kuuluu kakaroille.

    • ärsyttäväähäähumua

      Hääjuhlia pidän turhamaisina, lapsellisia leikkejä, sukulaiset pönöttää pöydissä, ei puhuta ei pukahdeta, tuijotetaan kahvikuppiin. Hiki tulee aina pintaan jos hääkutsu postilaatikosta löytyy.
      Kaikkein fiksuimmat häät ovat muutaman läheisen kanssa vietetyt, tai vaan todistajien läsnä ollessa.

    • gyukfguk

      Sehän on hyvä, että teillä on nyt kaikkea kaksin kappalein. KUN ero tulee, tavaroiden jako on helpompaa.

      • siinähäälahja

        Silloin hääjahjaksi pitää ostaa joku nopeusvene, jossa on 4kpl 5,7L EFI bensamoottoria takana ja jotta pääsee ajamaan Atlantillekin sillä, riittävät nopeudet sitten noin 200 solmua sitten.

        Kontillinen bensiiniä vielä moottoreihin.


    • Mansikkamarja0

      Kylläpä vaikutat itsekkäältä. Hyväksyisit ne tavarat ilman marinaa. Ei kaikilla ole vara rahojaan jaella.

      • Anonyymi

        Mutta tavaroita sitten on vai? Rahaa ne tavaratkin maksaa :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tavaroita sitten on vai? Rahaa ne tavaratkin maksaa :D

        Ja ostamalla Prismasta pölynimurin saa sillä kartutettua bonuksia S-etukorttiin. Hyöty samalla itselle. Reilu euron hyöty itselle synnyttää hyvää mieltä myös itselle euron verran tai enemmänkin, jos on Roope Ankka mieleltään. Pienistä puroista syntyy suurempi säästö. Tarkan euro ihmiselle sillä on merkitystä.


    • häämatkoillakusetettu

      Paras häälahja, jos hankkii hääparille matkalahjan niin, että siihen on pakko laittaa omaakin rahaa lisäksi ja lahjaa ei voi vaihtaa rahaksi. Lähtevät sitten häämatkalle tai eivät lähde, on heidän oma asiansa, vaan jos eivät lähde, niin eivät saa rahojakaan.
      Vaihtoehtoja on, vaikka valmiiksi maksetut lentoliput (ei ole kalliit) taikka valmiiksi maksettu hotelli perillä. Matkalahjat on loppujen lopuksi tosi halpoja, vaikka yksinkin maksaisi, mutta sopivalla porukalla tosi pienellä rahalla/nuppi saa tälläisen lahjan kasaan.

    • Häälahjoja

      Minun häälahjani on aina ollut ja tulee olemaan lahjoitus hyväntekeväisyyteen hääparin nimellä. Tuolloin raha menee todella tarpeeseen ( tietenkin ensin tarkistan kohteen huolellisesti ).
      Hääpari on onnelline tietäessään “lahjoittaneensa” ja auttaessaan tarpeessa olevia.

      • Anonyymi

        mä sain kerran joululahjaksi kirjeen jolla olin lahjoittanut johonkin vuohen....en kyllä ollut iloinen , olisin itse halunnut valita mitä lahjoitan. Kovin persoonaton lahja moinen.


    • rakkaudeniloa

      Olen kyllästynyt näihin häätouhuihin, tuska hiki tulee otsalle jos hääkutsu postiluukusta tippuu.
      Kutsuissa on ollut vaatimuksia mitä astia sarjaa tai minkä merkkisiä lautasia tai lusikoita voi ostaa,
      hinnat näissä merkkituotteissa useita satasia. Ja tilinumero sitten vielä lisäksi, ja vihjaus ettei ihan pieniä summia . Nostan hattua hääpareille jotka kaikessa hiljaisuudessa, kaksin tai muutaman läheisen kera pitää pienet vaatimattomat, mutta silti juhlavan " tahdon" tilaisuuden.

      • Anonyymi

        Sama kirjoittaja näköjään spämmää joka ketjuun samaa tarinaa, voi sinua kun niin hikoiluttaa :D Toivottavasti sulla on hyvä dödö.

        Taitaa olla vaan katkeruutta toisten onnesta. Jokainenhan saa pitää sellaisen hääjuhlan kuin itse haluaa! Itse ainakin viihdyn häävieraana, se on myös omasta asenteesta kiinni


    • Anonyymi

      Uudet koneet ja laitteet jemmaan vaan,varastoon tai keittiön ylähyllyille. Käyttöön,kun tarvitaan. Mutta entäs ne kaameat purnukat ja kipot,jotka annetaan saitureitten toimesta esim. arpajaisiin tilaisuuksissa ? Ne pistävät vihaksi. Suoraan roskiin vaan laittaisivat ne itse . Ja entäs kun suuri suku tuo 60e lahjan yhdelle sisaruksista , mutta toiselle olisi jo annettava satasia aurinkopaneeliin mökille. Sille,joka jo kaiken otti isältä ja äidiltä aikanaan. Siinäpä sitä onkin ihmettelemistä ...

    • Anonyymi

      Häämatka lahjarahojen varassa? Vieraiden anteliaisuudesta kiinni pääseekö Karibian vai Tukholman risteilylle.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta aina ajankohtainen. Toivottavasti myit tavarat! Maapallo hukkuu tavaraan niin mikä järki on tuputtaa turhaa tavaraa ja loukkaantua, vaikka muistamkset on nimenomaan pyydetty rahana? Raha tuskin on ollut ehtona häihin osallistumiselle? Toki jos näin on nikn silloin jokainen itse tehkööt sen päätöksen että osallistuuko vai ei. Raha ei ole lainkaan persoonaton jos sillä toteutetaan avioparin unelmia. Itse en toivoisi lahjaksi yhtään kippoa, kuppia tai mktään muutakaan käyttöesinettä, saati koriste-esinettä. Ostan itse mitä tarvitsen OMIIN tarpeisiini!

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta itselle ajankohtainen. Ollaan tässä mietitty tätä häälahja-asiaa jokunen viikko. Kumpikin meistä on sitä mieltä, että emme halua tavaraa. Kahden aikuisen ihmisen huushollit kunnon lyöty yhteen, niin monta juttu on jo nyt kaksin kappalein. Niistä on säästetty ne, joista voi ajatella "kaksoiskappaleelle" olevan joskus käyttöä. Kaikesta muusta ylimäärästä on yritetty ja yritetään edelleen päästä eroon. En siis voi enempää korostaa, että me ei haluta tavaraa! Täällä palstoilla törmää aika usein tohon ajatukseen, että rahaa ei saisi pyytää. En sitten tiiä kuinka yleinen ajatus toi on, mutta kai ainakin osa sitten miettii niin. Sitä tässä nyt on siis pohdittu, että mitä mahdolliset "rahalahjan vastustajat" voisivat meille ostaa. Aiheuttaakohan aineettomien juttujen pyytäminen heissä saman harmituksen kuin rahalahja? Vaikka leffalahjakortti tai lahjakortti kotipitsaan tmv? Jos rahalahjoituksen pyytäminen matkarahastoon on itsekästä, niin mitä jos pyytää mahdolliset lahjarahat lahjotettattaviksi hääparin valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen? Olisko se "epäitsekkäämpi" vaihtoehto? Fakta nyt kuitenkin on, että jos sanomme "tulkaa ilman lahjoja" niin aina sitä tavaraa tulee ja sitä emme todellakaan halua.

      • Anonyymi

        Paras lahja on jos kutsutut vieraat saapuvat juhlistamaan tilannetta!

        Toiseksi paras lahja on kutsuvieraan antama lahjoitus hääparin nimeämälle lahjoituskohteelle; plastustusarmeija, punainen risti, ruoka-apu köyhille, yksinäisten vanhusten hyvinvointiin jne..
        Tuosta hyötyät kaikki. Juhlapari eniten, meneehän lahjoitus heidän nimissään!!!!!!!!!


    • Anonyymi

      No aloituksesta jo sen verran aikaa, että ne pölynimuritkin varmaan menneet jo jakoon. Joten tarpeeseen kuitenkin. Fiksuja vieraita, osaavat ennakoida :)

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe