Innuendo - 3 parasta ja paskin

Sammy who was low

Vihdoinkin!!! Tämän levyn kommentoimista olen odottanutkin! Kysymyksessä on nimittäin levy, joka todella pelasti Queenin musiikillisesti kaiken sen The Worksista alkaneen kasaripopin jälkeen! Ei ihan yllä samalle tasolle mitä 70-luvun kama mutta peruspopin lisäksi samaa kokeellisuutta monissa biiseissä. Vasta viimeisinä vuosina olen ymmärtänyt sen musiikillisen arvon ja se kuuluu henkilökohtaisiin suosikkeihini!

Monet ovat verranneet Innuendoa Queen II:seen, mikä kyllä sopii minusta todella hyvin! :D

1. All God's People: Joku aika tätä biisiä kehuinkin, kuinka siinä yhdistyvät Brianin mahtipontinen kitarointi, Freddien uskomaton lauluääni ja luovuus (Mike Moranilla höystettynä) sekä bluesvaikutteet siinä yhdessä väliosuudessa.

2. Innuendo: Eiköhän se riitä, kun sanon että biisi on kaikenkaikkiaan todella mahtipontinen. Omia suosikkejani ovat väliosuudessa Brianin kitarasoolo (sama osio jonka Steve Howe oli hetkeä aikaisemmin soittanut flamengokitaralla) ja sitä edeltänyt urkutausta sekä biisin väliosuuden palaaminen Rogerin huimalla rumpurollilla takaisin alkuperäiseen teemaan.

3. Bijou: Tässä Brianin kitarointia kauneimmillaan. Lyhyt lauluosuus ja varsinkin sen loppu harppunäpyttelyineen sykähdyttävät.

Muutama vuosi sitten, kun vielä olin aktiivinen hardcore-fani, olisivat I Can't Live With You ja Don't Try So Hard olleet Top 3-listallani myös. Upeita biisejä ne ovat edelleenkin mutta maku muuttuu! :)

B-puoli-biiseistä Lost Opportunity kolahtaa bluesfaniin ihan periaatesyistä! :D

Huonoin: Voin olla taas omituinen luonnonoikku, mutta minusta se pitkän ja vaikean valinnan jälkeen on Headlong. Ei mikään rimanalitus mutta ei vaan henkilökohtaisesti kolahda minuun. Jopa paljon parjatusta Delillahistakin pidän enemmän.

8

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha fani

      Tällä levyllä itseäni häiritsee tuo 'kosketinsoitinmatto', eli levyllä on liikaa koskettimia ja sen takia jotenkin tunkkainen soundi

      1. Show must go on
      Tämä biisi kolahti heti kun levyn kerran kuuli ja sävähdyttäähän se edelleen aina kun se radiosta tulee

      2. Can't live without you
      Tästä biisistä pidin kanssa alusta asti, odotin että se olisi yksi levyn sinkkuvalinnoista, mutta eipä ollut. Rocks versio on tietyssä mielessä parempi

      3. Days of our lives
      Tämä biisi kanssa kuulosti hyvältä alusta alkaen, yksinkertaisen kaunis slovari herkillä sanoilla.


      Heikoin:
      Delilah
      Tämä biisi ei mulle oikein ikinä auennut

      • jupiter68

        Eikö kukaan muista, että Freddie rakasti kissoja yli kaiken. Delilah oli kait hänen suosikki kissansa.. Kissat ovat luovia, omaperäisiä, itsenäisiä - niin kuin Freddiekin.
        Minusta taas niin erilainen kappale ja siksi ainakin hyvä..

        Innuendolla on tosiaan myös syvällisempi ja rock puolensa. Minun suosikkikappaleeni muutenkin: All gods people on Queenin parhaita kappaleita ikinä..
        Headlong on jotenkin väkisin vääntämistä, eikä niitä helmiä ainakaan minulle...


      • vanha fani
        jupiter68 kirjoitti:

        Eikö kukaan muista, että Freddie rakasti kissoja yli kaiken. Delilah oli kait hänen suosikki kissansa.. Kissat ovat luovia, omaperäisiä, itsenäisiä - niin kuin Freddiekin.
        Minusta taas niin erilainen kappale ja siksi ainakin hyvä..

        Innuendolla on tosiaan myös syvällisempi ja rock puolensa. Minun suosikkikappaleeni muutenkin: All gods people on Queenin parhaita kappaleita ikinä..
        Headlong on jotenkin väkisin vääntämistä, eikä niitä helmiä ainakaan minulle...

        jos ihan rehellinen oon, niin en pidä tästäkään biisistä

        Siis kitaraosuus kuulostaa lähinnä joltain Highlanderistä ylijääneeltä taustamusiikkiosuudelta, mielleyhtymää taustamusiikkipätkään lisää se lyhyt lauluosuus, joka tuo mieleen Flash themen.

        Lisäksi biisi kuulostaa muutenkin vähän Brianin myöhemmän Furia soundtrackin musiikilta.

        Voisiko olla että tämä Bijoun kitaraosuus on jotain Brianin Machbeth musikaaliin tekemää taustamusiikkia, jota ei ikinä ole julkaistu albumina?


      • Soul Brother
        vanha fani kirjoitti:

        jos ihan rehellinen oon, niin en pidä tästäkään biisistä

        Siis kitaraosuus kuulostaa lähinnä joltain Highlanderistä ylijääneeltä taustamusiikkiosuudelta, mielleyhtymää taustamusiikkipätkään lisää se lyhyt lauluosuus, joka tuo mieleen Flash themen.

        Lisäksi biisi kuulostaa muutenkin vähän Brianin myöhemmän Furia soundtrackin musiikilta.

        Voisiko olla että tämä Bijoun kitaraosuus on jotain Brianin Machbeth musikaaliin tekemää taustamusiikkia, jota ei ikinä ole julkaistu albumina?

        "Voisiko olla että tämä Bijoun kitaraosuus on jotain Brianin Machbeth musikaaliin tekemää taustamusiikkia, jota ei ikinä ole julkaistu albumina?"

        Bijou on Freddien säveltämä, joten vahvasti epäilen. Vaikea tietysti sanoa, paljonko Brian improvisoi/kehitteli kitaraosuuksia Freddien tekemän melodian pohjalta, mutta enpä usko että tällä on mitään tekemistä Macbethin kanssa. Ideana biisissä oli tehdä biisi "nurinkurin": Kitara korvaa lauletut säkeistöt ja lyhyt lauluosuus on sillä paikalla, jossa normaalisti olisi kitarasoolo. Kiva idea ja mielestäni ihan kaunis biisi.


    • Bad Co.

      Todettakoon heti alkuun, että tämä on allekirjoittaneelle se kaikista rakkain albumi monista-monista eri syistä ja yhteyksistä. Ja vaikka joidenkin kyynikoiden silmissä joukosta löytyy myös ns täytebiisejä (à la Delilah), niin omissa papereissa se on mahtipontisesta nimikkoraidasta viimeisimpään henkeäsalpavaan kaunokaiseen asti täyttä timanttia. Koska tästä kokonaisuudelta löytyy eniten henk.kohtaisia suosikkeja, on muutamien esille poimiminen melkoisen haastellinen tehtävä, mutta eivätköhän kyseessä ole kuitenkin nämä tekeleet:

      Innuendo (julk. 1991)

      1. Ride The Wild Wind - tämä on levyin makein kappale, jonka kuuntelu saa minut aina ekstaasiin ja sormet liimautumaan "VOLUME"- ja "REPEAT"- näppäimille. Omia suosikkikappaleita Rogerin kynästä ja kaikista suosikein vauhdikkaista rogermaisista kappaleista puhuttaessa.

      2. These Are rhe Days of Our Lives - häkellyttävän kaunis ballaadi, jonka olen luonnehtinut monasti omaksi suosikkikappaleeksi Q-n repertuaarissa.

      3. Don`t Try So Hard - olkoonkin, että saman levyn yhdeydestä löytyy monista muistakin kappaleissa tunnepitoisia vihjailuja tulevasta tragediasta ja joutsenlauluksi tituleerattu päätöskappale, niin tämä Freddien silkkimäisen kaunis teos on sisältönsä puolesta minusta se kaikista emotionaalisin.

      Heikoin lenkki: periaatteessa ei oikein liene sellaista, mutta All God`s People ei ole koskaan ihan täysillä kolahtanut, vaikkakin paljon hyviä elementtejä siinäkin.

    • Soul Brother

      Hieno albumi kaikin puolin. Kuuluu myös minun suosikkeihini. Mahtavaa, että Freddie ehti tehdä tämän albumin vielä ennen vääjäämätöntä.

      1. Innuendo: Onko mahdollista, että Queen teki parhaan biisinsä vasta uransa ehtoopuolella? Kysyn, en vastaa...

      2. The Show Must Go On: onhan tämä puhki soitettu, mutta ihan syystä. Täydellisyyttä hipova biisi tämäkin. Iho nousee edelleen kananlihalle, kun tätä yön hiljaisina tunteina kuuntelee.

      3. All God's People: On tässä niin upeat sovitukset, että pakko jättää Ride The Wild Wind pois listalta. Kristillinen (jopa protestanttinen) sanoitus hieman häiritsee ja minua on usein ihmetyttänyt, miksi monissa Freddien hengellisemmissä sanoituksissa oli nimenomaan kristillinen pohjavire. (no, ehkä kyse on vain omasta virheellisestä tulkinnastani).

      • coverdale1

        Jep, hieno jäähyväinen hienolta bändiltä ja kuuluu klassikoihin.

        1. Innuendo
        Hieno ja tyylikkään mahtipontinen kappale
        2. These Are The Days Of Our Lives
        Kaunis Queen-balladi. Kolahti heti ensi kuulemalla
        3. I Can't Live With You
        Tässä biisissä on jotenkin vain 'vanhan' Queenin kaikua, joten sen tähden varmaan se on kolahtanut aina

        Huonoimmat, hmmm, no esim;

        1. Bijou
        Ei vain iske, vähän täytebiisin tuntua
        2. All God's People (sorry Soul Brother muut)
        Samaa mieltä kuin Hra.Soul Brother, mutta miinus merkkisenä. Toki hienot sovitukset, mutta.....makuasioista on aina vaikea kinastella.


    • Singer of Songs

      Innuendo-albumin top 3 -biisiä ovat aika vaikea valinta, riippuu niin mielentilastakin. Valintani ovat kuitenkin

      1. The Show Must Go On
      Täydellisen kaunis kappale lyriikoita myöten. Pidin tästä alusta alkaen enkä millään saa siitä tarpeekseni.

      2. Innuendo
      Tämä kappale ei avautunut minulle vielä silloin kun aloin kuunnella Queenia, mutta nyt "löysin" tämän eeposmaisen tekeleen, ja se paranee useamman kuuntelukerran jälkeen. Rakenteeltaan ja sanoituksiltaan mahtava kappale, ja rakastan flamenco-osaa, sen jälkeistä lauluosuutta sekä siitä seuraavaa mahtavaa kitarointia. Rummutuksesta pidän myös.

      3. Ride The Wild Wind
      Tätä biisiä olen kuunnellut toisto päällä lukemattomia kertoja, mahtava biisi.


      Näitä seuraa I'm Going Slightly Mad, ja Bijou on mielestäni todella kaunis kappale. Tykkään levyn jokaisesta biisistä jollain tapaa, mutta heikoimpana lenkkinä mainitsen Delilahin, johtuen niistä "meoow"-huudahduksista, jotka eivät ainakaan minun korvaani kuulosta kovin hyvältä. Enkä muuten pidä sitä täytebiisinä, sillä Freddiehän oli kissaihminen jolla oli monta kissaa, ja Delilah oli hänen suosikkikissansa. Ehkä Freddie jätti tällä biisillä samalla hyvästit kissalleen.

      Olenko muuten ainoa jonka mielestä Freddien ääni on Innuendo-levyllä (kuten myös Made In Heavenilla) ehkä parhaimmillaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2194
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      158
      1428
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe