ruskea "mönjä" akvaariossa???

tiina

Mitähän semmonen vaalean/punasen ruskea mönjä on kasvien lehdillä, pohjasorassa ja välillä jopa lasissa. Vesikin värjäytyy ruskeaksi. Jos kasvien lehtiä hieroo mönjä häviää veteen. Vaikka vaihdan vettä n. 10 litraa viikossa on mönjä tullut parin päivän päästä takaisin. Kasveista se ei lähde jos ei niitä hinkkaa. Akvaarioni on vähän yli 50 litranen ja siellä on 2 kuparimonnia ja 7 kardinaalitetraa. Kannosta se ei voi johtua, koska olen kokeillut ottaa sen joksikin aikaa pois. Enkä mielestäni ruoki kaloja liikaa. ...siis, pitäisikö vain vaihtaa vettä enemmän vai mitä???

9

3500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miimu

      Millainen suodattimesi on ja kuinka huollat sitä? Vettä voisit vaihtaa vaikka 20 litraa ja kahdesti viikossa. Kaunko akvaario on ollut toiminnassa ja kauanko ongelma on ollut?

    • e.e.

      Ainakin vaihdat aivan liian vähän vettä! Mönjä kuulostaa piilevältä jota tulee liian vähässä valaistuksessa. Miten on valaistuksen laita? Millainen ja minkä tehoinen valaisin?

      • Juuxo

        vaihda Vettä 50% viikossa jopa enemmänkin.
        Ja kerro suodattimesi merkki?


      • Mako
        Juuxo kirjoitti:

        vaihda Vettä 50% viikossa jopa enemmänkin.
        Ja kerro suodattimesi merkki?

        Olen nyt lukenut täälä vain muutamia viestejä ja kaikissa on aivan massiivisia veden vaihtoja viikottain. Kuten monet oppaat toteavat, veden vaihtoa EI saa suorittaa päivittäin eikä välttämättä edes viikoittain. Kalat stressaantuvat ja sairastuvat. Jatkuvasti vaihdettu vesi innostaa myös kaikkia leviä rellastamaan akvaariossa.

        Jos kyseessä on Piilevä, se on uuden akvaarion ongelma. Näin yleensä. Niiden ilmestyminen johtuu tehottomasta bakteeritoiminnasta (mikä aiheutuu liian puhtaasta akvaariosta ja jatkuvasta bakteeritoiminan häiriintymisestä esim jatkuva suodattimen steriloiminen). Myös liian emäksinen vesi aiheuttaa piilevää. Kokeile myös lisätä valoa. Liian hämärä akvaario kärsii myös piilevästä.

        Jos taas on kysymys punalevästä. Se on todellinen ongelma. Tähän auttaa veden kierrätyksen hidastaminen ja turveuutteen lisäys.
        Jos vain on tilaa, leväbarbit olisi hyvä lisäys.


      • Miimu
        Mako kirjoitti:

        Olen nyt lukenut täälä vain muutamia viestejä ja kaikissa on aivan massiivisia veden vaihtoja viikottain. Kuten monet oppaat toteavat, veden vaihtoa EI saa suorittaa päivittäin eikä välttämättä edes viikoittain. Kalat stressaantuvat ja sairastuvat. Jatkuvasti vaihdettu vesi innostaa myös kaikkia leviä rellastamaan akvaariossa.

        Jos kyseessä on Piilevä, se on uuden akvaarion ongelma. Näin yleensä. Niiden ilmestyminen johtuu tehottomasta bakteeritoiminnasta (mikä aiheutuu liian puhtaasta akvaariosta ja jatkuvasta bakteeritoiminan häiriintymisestä esim jatkuva suodattimen steriloiminen). Myös liian emäksinen vesi aiheuttaa piilevää. Kokeile myös lisätä valoa. Liian hämärä akvaario kärsii myös piilevästä.

        Jos taas on kysymys punalevästä. Se on todellinen ongelma. Tähän auttaa veden kierrätyksen hidastaminen ja turveuutteen lisäys.
        Jos vain on tilaa, leväbarbit olisi hyvä lisäys.

        Opaasi taitavat olla todella vanhoja? Vedenvaihtohan nimenomaan poistaa niitä ravinteita, jotka levänkasvua lisäävät, samalla kun sen mukana katoaa haitallisia bakteereja ja jätöksiä. Ne hyvät bakteerithan ovat kiinni akvaarion pinnoissa, joten niitä isokaan vaihto ei haittaa tipaakaan.

        Omat kalani ovat erittäin kiinnostuneita vedenvaihdosta, eikä niissä näy jälkeäkään stressistä tai pelosta. Jos taas vaihto jää päiväksikin väliin, käyvät hermostuneiksi. Näin on käynyt tasan kerran, ei käy enää.


      • Mako
        Miimu kirjoitti:

        Opaasi taitavat olla todella vanhoja? Vedenvaihtohan nimenomaan poistaa niitä ravinteita, jotka levänkasvua lisäävät, samalla kun sen mukana katoaa haitallisia bakteereja ja jätöksiä. Ne hyvät bakteerithan ovat kiinni akvaarion pinnoissa, joten niitä isokaan vaihto ei haittaa tipaakaan.

        Omat kalani ovat erittäin kiinnostuneita vedenvaihdosta, eikä niissä näy jälkeäkään stressistä tai pelosta. Jos taas vaihto jää päiväksikin väliin, käyvät hermostuneiksi. Näin on käynyt tasan kerran, ei käy enää.

        Joo eipä sitä ole 2000 vuonna mitää oppaita kirjoitettukaan..kaikki nuo ovat 1800-luvulta.


      • Miimu
        Mako kirjoitti:

        Joo eipä sitä ole 2000 vuonna mitää oppaita kirjoitettukaan..kaikki nuo ovat 1800-luvulta.

        No, enhän minä tietenkään väitä olevani kaikkirietävä, mutta minulla akvaario toimii mainiosti tuolla vaihtotahdilla.

        Mikäli sinun akvaariosi toimii paremmin ilman vedenvaihtoja viikoittain, tiedät ilmeisesti jotain sellaista akvaarionhoidosta ja vesikemiasta mitä minä en. Tämä voi hyvinkin olla totta, sillä olen melkoisen aloittelija ja luotan vain siihen, mitä muut ovat neuvoneet.

        Jos siis haluaisit kertoa oman tapasi, olisi se mielenkiintoista. Eli kuinka usein ja kuinka paljon itse vaihdat vettä? Millainen suodatus tai kalasto sinulla on ja minkä kokoisessa akvaariossa? Missä arvoissa nitriitti ja nitraatti ovat ja oletko keksinyt jonkin biologisen suodattimen joka vähentää vaihtotarvetta? Vaikka peikonlehden tms. Mitä etua omasta käytännöstäsi on.

        Oletan siis tietysti sinulla olevan ihan makeavesi, eikä merivesi allas, niissähän vaihto on jotain ihan toista.

        Mutta jos jaksat kertoa, olisi kiva kuulla. Ainahan sitä voi oppia lisää. :) Toki hyvillä perusteluilla.


      • tiina

        Nyt mä sen tajusin! Akvaarion valaistus on ihan liian heikko, meinaan mul on semmonen 15 watin lamppu ku pitäis olla vähä enemmän. (jollen nyt oo ihan väärässä..) Pitää tässä siis jossain vaihees kiiruhtaa kauppaa ostaa uus. Miten ihminen voi olla näin tyhmä!!!


      • Anonyymi
        tiina kirjoitti:

        Nyt mä sen tajusin! Akvaarion valaistus on ihan liian heikko, meinaan mul on semmonen 15 watin lamppu ku pitäis olla vähä enemmän. (jollen nyt oo ihan väärässä..) Pitää tässä siis jossain vaihees kiiruhtaa kauppaa ostaa uus. Miten ihminen voi olla näin tyhmä!!!

        Moikka mulla onn15w lamppu 60l akvaariossa hyvin piisaa siullakin olisi tuo pitänyt riittää ellei ollut vanha ja kasville tärkeät valot palaneet ennemmin kuin se kellertävä väri😌


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe