Utuinen aamu...090708

Kukkakeiju

Vierestäsi herään.
Ympärillä vielä
aamun utuinen tuoksu.

Pieni hengitys vierelläni
Pieni käsi kädessäni.
Mummi ethän tänään juo.

En juo rakkaani.Ei mummi ei tänään juo.

Nautin jokaisesta hetkestä.
Sade herätti.
Ja kesän tuoksu.
Ja sinä siinä vierelläni.

Sinun takiasi en juo.
Pieni elämän aamu.

Haluan antaa siulle paljon muistoja.
Pullan ja piparien muistoja.Tuoksuja lapsuudesta
Joita ikinä
en itse kokenut.

Siulle pikkukeiju
7v-haluan antaa kaiken.
Ja sen onnen nimi on raittius.Raitista sateista aamua kaikille.Ja selvää sellaista.Toivoopi Kukkakeiju.

14

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yö kukkuja

      Loma alkoi ja kippasin taas pullollisen viiniä yksin kotona. Ennen meni lasi tai kaks nyt siis jo pullo. Lueskelin näitä kirjoituksianne ja sinun runon kohdalla purskahdin itkuun... en ole mummo eikä lapsia mut kuitenkin kolahti... Antaa ajattelemista.

    • vanemoinen

      Tulin iloiseksi lukiessani tekstisi aamukahvilla. Voimia ja voimattomuutta sinulle.

    • Eeva-Leena

      Se antoi ajattelmisen aihetta vaikka en mummo olekaan.
      Raittius jatkuu.

    • sardonumpsa

      en dokannut eilen enkä enää pystykkään, joten raitispäivä oli eilen.Tää menee hyvin näin.Huomisesta en tiedä, ilmoitan sitten. Hyvää eilistä kaikille!

    • psykomanne

      Kyllä taas alkaa pyörii mielessä juominen, heti aamusta. Mutta, tänään en silti juo.

    • saniliina

      Onnellinen saat olla tuollaisesta lahjasta jonka alet saanut! Nauti, nauti täysin siemauksin ja anna lapsen nauttia.

      Joskus omakin aamuni saattoi alkaa noin ihanasti, vieressä vain oma lapsi. Silloin ei vielä ollut ongelmaa juomisesta. Silloin kukaan ei ollut vielä valistanut minua siitä, että "sivistynyt ja terveellisiä elämäntapoja noudattava, ikääntymisen haittoja ennakolta flavonoidien avulla torjuva nainen ottaa pari lasillista viiniä päivässä". Ja silloin ei vielä se pari lasillista ollut vaihtunut pullolliseksi, pariksi...

      Nyt omat lapseni eivät enää tule äidin viereen nukkumaan. Ei vihasta eikä riidasta, vaan meneillään olevasta ikäkaudesta johtuen. Välissä on myös useita yhä lisääntyneen juomisen vuosia.

      Toivon, että sitten kun - jos - viereeni pieni lapsenlapsi joskus nukahtaa, ei minun eikä hänen tarvitse pelätä, juonko vai en.

      Kyllä me tästä selviämme. Motivaatiotekijöitä on niin paljon, että niiden avulla ja vaikka tarvittaessa hammasta purren viina saa jäädä menneisyyteen...

      Raittiisti alkanut päivä tänään. Takana reipas pyörälenkki, aamusauna ja uinti, perheen ruokkiminen ja hommiin patisteleminen. Sinne sitä itsekin pitäisi mennä...

      Raitista päivää kaikille!

      • Kukkakeiju

        Hei,kirjoituksesi sai kyyneleet silmiini...
        Muistan kun tämä pieni keiju oli vauva.
        Äidillään synnytyksen jälkeinen debressio.
        Pikkuinen silloin vauvalasta asti miun luona.
        Kaksi vuotta.

        Muistan yön hiljaisina hetkinä kun olin väsynyt,mitä kirjoitin.

        Se meni jotenkin näin:

        Pieni hengitys vauvan sängyssä.
        Ihana aamu.
        Pienet varpaat somasti rivissä.
        Nitä on pakko maistaa
        ja joka kerta laskea
        onko niitä varmasti kymmenen...


    • perhonen lentää

      Aika huolestuneena olen sinun kirjoituksiasi lueskellut,ikää sinulla on jo jonkin verran,koska miehesi löi sinua eka kerran kun olitte ollut 30v yhdessä.
      Alkoholi ongelma sinulla on ollut tai on pahana,potkut töistä tai näin ainakin ymmärsin.
      kaikkein huolestuttavinta minusta on se jos olet ollut humalassa kuntämä 7v tyttö on ollut kanssasi,tai siis vahvassa maistissa.
      Tuossa tilanteessa on jo järki tultava käteen,olet kuitenkin sen ajan vastuussa lapsesta,jo tuo aika paljon kertoo jos tyttö sanoo ethän mummi tänään juo.
      Todella kamalan kuuloista,tulee salkkarit ja maarit mieleen.
      Minä toivon sinulle hyvää ja raitista tulevaisuutta koko sydämestäni.
      O
      Minä itse olen alkoholisti vanhempien tyttö ja ikinä tuskin pystyn unohtamaan kauhun hetkiä kun vanhempani joivat,minusta ei kukaan huolehtinut.
      Sosiaalityöntekijät viimein ottivat minut huostaan perheeseen jossa oli hyvä olla.
      Nyt olen 18v ja asun omassa vuokraasunnossa ja olen töissä mutta vammat jäivät.
      Vanhempani jatkavat juomista on vielä maita ja mantuja juoda,myydään palstaa jos rahat loppuvat.
      Minua he eivät enää edes muista,niin sekaisin viinasta ovat päivästä toiseen.
      Ihme kyllä henkissä pysyvät,taksi kulkee hyvin alkon ja kodin väliä.
      Tässä pikku kylässä jopa haetaan viinat jos ei itse alkoon pääse,kunhan tarpeekis maksaa.
      Miksi he minut halusivat,jos eivät yhtään välittäneet.
      minä olen niin pettynyt ja aina kun luen et joku pikkuinen pelkää et vanhemmat tai joku läheinen juo,tunnen piston sydämmesäni.
      yksi kysymys MIKSI,SINÄKIN KUKKAKEIJU VOIT MINULLE TÄHÄN VASTATA.

      • Kukkakeiju

        En minä enään juo..ainakin toivon niin.Joka ikinen päivä on taistelua.Lapsen aikana en koskaan ole ollut humalassa.

        Tiedän miltä siusta tuntuu,ja arvaa vaan onko huono omatunto.
        Siittä et on ollut joskus huono äiti.
        Se on taakka koko loppuelämän,joka täytyy kantaa.

        Voi että,miun mies on alkoholisti niinkuin miekin.
        Kun aloittelin raittiutta,hän kantoi kaljaa kotiin.

        Ei osannut antaa arvoa sille,että en halua enään juoda.

        Vaikeaa oli katsella...olla itse selvä.

        Rakas lapsi.Jos voisin siun tuskan poistaa,tekisin sen,mut en voi.

        Voin vain elää tätä päivää selvänä,ja toivoa,
        Että pullantuoksuinen mummila pysyy.
        Eikä mummi juo..Ja siulle,oikeen paljon voimia,tiedän miltä siusta tuntuu.

        Anna antteeksi kaikkien meidän huonojen äitien puolesta.Yst.Terv.Kukkakeiju.


      • Kukkakeiju kirjoitti:

        En minä enään juo..ainakin toivon niin.Joka ikinen päivä on taistelua.Lapsen aikana en koskaan ole ollut humalassa.

        Tiedän miltä siusta tuntuu,ja arvaa vaan onko huono omatunto.
        Siittä et on ollut joskus huono äiti.
        Se on taakka koko loppuelämän,joka täytyy kantaa.

        Voi että,miun mies on alkoholisti niinkuin miekin.
        Kun aloittelin raittiutta,hän kantoi kaljaa kotiin.

        Ei osannut antaa arvoa sille,että en halua enään juoda.

        Vaikeaa oli katsella...olla itse selvä.

        Rakas lapsi.Jos voisin siun tuskan poistaa,tekisin sen,mut en voi.

        Voin vain elää tätä päivää selvänä,ja toivoa,
        Että pullantuoksuinen mummila pysyy.
        Eikä mummi juo..Ja siulle,oikeen paljon voimia,tiedän miltä siusta tuntuu.

        Anna antteeksi kaikkien meidän huonojen äitien puolesta.Yst.Terv.Kukkakeiju.

        Raittiina.


      • alKOHOli
        Kukkakeiju kirjoitti:

        En minä enään juo..ainakin toivon niin.Joka ikinen päivä on taistelua.Lapsen aikana en koskaan ole ollut humalassa.

        Tiedän miltä siusta tuntuu,ja arvaa vaan onko huono omatunto.
        Siittä et on ollut joskus huono äiti.
        Se on taakka koko loppuelämän,joka täytyy kantaa.

        Voi että,miun mies on alkoholisti niinkuin miekin.
        Kun aloittelin raittiutta,hän kantoi kaljaa kotiin.

        Ei osannut antaa arvoa sille,että en halua enään juoda.

        Vaikeaa oli katsella...olla itse selvä.

        Rakas lapsi.Jos voisin siun tuskan poistaa,tekisin sen,mut en voi.

        Voin vain elää tätä päivää selvänä,ja toivoa,
        Että pullantuoksuinen mummila pysyy.
        Eikä mummi juo..Ja siulle,oikeen paljon voimia,tiedän miltä siusta tuntuu.

        Anna antteeksi kaikkien meidän huonojen äitien puolesta.Yst.Terv.Kukkakeiju.

        Nyt jo toimintaa ja lässytys sikseen.

        Eipä tästä kauan ole kun kännissä itkeskelit.


      • alKOHOli
        alKOHOli kirjoitti:

        Nyt jo toimintaa ja lässytys sikseen.

        Eipä tästä kauan ole kun kännissä itkeskelit.

        Jakelen liian väkeviä 'neuvoja'.

        Alkoholismi on jokaisen oma asia.
        Kaikki eivät pysty raitistumaan tai / ja olemaan täysin rehellisiä itselleen ja muille.

        Hyvin pieni prosentti alkoholistuneista ihmisistä 'onnistuu' täysraittudessa. Onneksi olen saanut kuulua tähän vähemmistöön jo pitkähkön aikaa.

        Hyvää tätä päivää. Raitista.


    • alkoholismin kannalta

      epätäydellinen motiivi olla lapsenlapsen takia raittiina. Lapsi kasvaa hänelle tulee oma maailmansa.
      Pysyvimmät tulokset on saatu, kun alkoholisti haluaa olla oman itsensä takia raittiina.

    • Spriten voimalla

      Oletko ajatellut, että kokoaisit kirjaksi tänne kirjoittamiasi runot? Ehkä sinulla on niitä lisää pöytälaatikossa.

      Runojen kautta voit auttaa myös muita samalla kun kirjoittaminen toimii sinulla terapiana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe