Kaikki eivät saa krapulaa

olin yksi heistä

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1554705

Nuorempana en voinut ymmärtää, mikä siinä krapulassa on niin kauheaa. Yön juhlimisen jälkeen aamulla vain väsytti ilman muita oireita.

Kun ikää on tullut lisää, niin krapulakin on lopulta tullut tutuksi. Ja tuntuu siltä, että iän myötä olo vain pahenee.

120

22916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      vaihtareiden aikaan krapulat ovat TOSI kovia !

      • Anonyymi

        Olen luojalle kiitollinen vaihtamattomuudestani, samalla kun muistelen tulevaisuuden toivottomuutta


    • olla immuuni

      Parikymppisenä ryypätyn illan jälkeinen päivä oli täysin läpihuutojuttu. Ei niin minkäänlailla verottanut seuraavan päivän kuntoa. Nyt 28-vuotiaana nukun mielellään iltapäivälle ryyppyillan jälkeen, mutta sitten on taas freesi uusiin koitoksiin. Eli tosiaan unentarve juhlimisen jälkeen on tainnut lisääntyä vanhetessa.

      Itse oon kyllä aina tainnut ymmärtää olevani suht onnellisessa asemassa, kun muutama kaveri on aivan toisesta ääripäästä ja kärsii suurinpiirtein kuin jotain karseita myrkytysoireita krapulassaan.

      • Anonyymi

    • niina73

      itselläin oli nuorempana sama juttu eip mitää oireit wäsytti waan.

      nyt wanhempana tuntuu wälill et noutaja tullee,
      harwemmin kun tullee otettua.

      woi niit onnekkait joill ei mittään oireit ole olenkaan.

      • åge

        kuka kirjottaa enää W:llä? 15v tepet ehkä?


      • YX YMMÄRTÄNYT!!!!!!!

        Samaa minäkin olin "pähkäillyt" vuosia, kunnes aloin miettimään.... Kun alkaa "harrastamaan" alkoa, sitä on jo muutamasta paukusta "ihan kännissä",hehe.....eihän siitä krapulaa tule. Kun vuodet kuluu niin paukutkin lisääntyy, ja lisääntyy, johan alkaa tulla kankkunen.Eli se on kiinni alkon määrästä.Kaikkihan tämän pitäisi tietää,mutta minäkään en älynnyt, ihmettelin vain, miksi iän myötä tulee grapula.Nykyään sitä jo tietää määränsä paljonko ottaa, jos haluaa säästyä kauhealta kankkuselta... joskus kuiten lipsahtaa liikaa,hehe.....


      • ikikh8484
        åge kirjoitti:

        kuka kirjottaa enää W:llä? 15v tepet ehkä?

        tai henkilö jolla näppiksessä ei toimi V? huhhuh mikä nuija!


      • Anonyymi

        Kyllä se Onni sutkin ojaan potkaisee!


      • Anonyymi
        åge kirjoitti:

        kuka kirjottaa enää W:llä? 15v tepet ehkä?

        Kommunistit


    • Tauditon..

      Juu olen edelleenkin sitä mieltä että krapula on lastentauti.
      Itellä oli krapula viimesen kerran ku olin jotain viitisentoista, olikin sit tosi kova, tuntui et kuolee ja sit pelkäs ettei kuolekaan..
      Tuon jälkeen mulla ei ole ollut krapulaa, en laske krapulaksi sitä väsymystä joka johtuu "kemiallisesta" unesta. Ei pahoinvointia, ei päänsärkyä eikä muitakaan krapulanoireita.
      Ei ole tullut vieläkään, vaikka ikää alkaa olla jo viiskytä, liekö tulossa ku tulee tuo "maaginen" rajapyykki ylitettyä..?

      • Esko

        Teini-ikäsenä sitä tuli huppeliin jo kun kompastui olutpullon korkkiin.Kankkunen tuli jo kolmannen jälkeen.Iän mukana päänsäryt katosivat.Toisaalta,nykyään en ota yhtä enempää,kerralla.


      • Mies 35v

        Tuota et usko itsekkään, jokaisella on krapula jos juo liikaa.


      • helpompi

        Krapula liittyy mielestäni myös psyykkisiin asioihin. Silloin ei tullut kovaa krapulaa, kun nuorena joi omin ehdoin. En pidä pahana yksin juomista. Sukulaisten seurassa voi joutua toisten alaspainamaksi ja tällöin krapula on kovempi. Vanhempien miesten tulisi muistaa oma nuoruutensa, eikä tehdä kiusaa ryyppyseurueessa. Uskon myös, että viisikymppisenä keho kestää paremmin alkoholia.


      • jeps,..,.,.,44v

        Ihan samoin täällä ja tulee jopa otettua reilummin .


      • Anonyymi
        Mies 35v kirjoitti:

        Tuota et usko itsekkään, jokaisella on krapula jos juo liikaa.

        12 vuotiaana rapula oli uskomattoman kiivas?
        Nykyään lähinnä kauhea😘😂


      • Anonyymi
        Mies 35v kirjoitti:

        Tuota et usko itsekkään, jokaisella on krapula jos juo liikaa.

        Ikää myöten kannattaa ryyppäämistä lisätä, näin tehot tuntuu vanhuksellakin!


    • Toxica

      Onneksi siihen on olemassa lääke..

    • Kuningaskuluttaja 019

      Paskapuhetta, ettei jollekkin tulisi krapulaa.
      Se kuuluu ihmisen biologiaan nautitun illan jälkeen.
      Ihmiset kokeilevat olla vain ns. kovia jätkiä, joilla ei muka ole mitään sivuvaikutuksia etanolista. Jos ei tulisi krapulaa, maailma olisi pahempi paikka.

      • onnekas

        Mulla ei oo mitään tarvetta olla ns. "kova jätkä". mulla ei vaan tuu muuta oiretta ku lievä väsymys ja janottaa ny totta kai ku illalla pahemmin tuu vettä juotua ja kalja ja siideri on diureetteja eli poistaa elimistöstä nestettä .. ja usko pois että kuppia on tullu reippaamminkin kaadettua mut seuraavana päivänä täys toiminta valmius... kavereilla on kauhee päänsärky kyl aina.. mut ei mulla XD


      • Eikä Krappista ?
        onnekas kirjoitti:

        Mulla ei oo mitään tarvetta olla ns. "kova jätkä". mulla ei vaan tuu muuta oiretta ku lievä väsymys ja janottaa ny totta kai ku illalla pahemmin tuu vettä juotua ja kalja ja siideri on diureetteja eli poistaa elimistöstä nestettä .. ja usko pois että kuppia on tullu reippaamminkin kaadettua mut seuraavana päivänä täys toiminta valmius... kavereilla on kauhee päänsärky kyl aina.. mut ei mulla XD

        Jos lipittää olutta illan ,ni ei siin tuu ku väsymys suraavaks aamuks ... Mut jos vedät kaikkee sekasin pari viikkoo,ni huh huh "#¤%&/(


      • minänimi

        Itse jos jätän tupakat kotiin viihteelle lähtiessäni, niin ei mitään ongelmaa aamulla. Jos en niin huono olo johtuu ja tuntuu kun on tullut poltettua liikaa. Jättäkää tupakka jos poltatte ja kärsitte rapelista.


      • Anonyymi

        Tarkoitin ,parempi paikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin ,parempi paikka

        Uskovaisen temppeli on roskalaatikko, näkemisiin!


    • onnekas

      Mä siis olen yksi onnekkaista XD mut niin on äitikin... Sillä ei oo ikinä ollu krapulaa ku taas isä on kipee jo pienestä määrästä alkomahoolia

    • kankkunen.

      Mulla on aika huono viinapää(olen yli 20v), juon yleensä siideriä tai viina drinkkejä, mutta tosi harvoin tulee kunnon krapula. Seuraavana päivänä oireet ovat väsymys ja jano. Ei päänsärkyä eikä oksentelua vaik olisin juonu väkeviä.

      • Rapulaton

        Jotku ei tajua sitä et alko kuivattaa elimistöä,kuvitellaa vaa jos latasee kopallisen bisseä,et täsähä sitä nestettä riittää,kuitenki kuset sen kaks kopallista ulos.Toine syy on kiinteempi puoli,pakissa pitää olla jotai mihkä se alko imeytyy,tyhjään pakkiin ryypiskely ei ole hyvä ajatus,eli jos haluaa olla seuraavan päivä heikos hapes,kannattaa unohtaa veden juomine alkon nauttimisen ohessa ja sapuskan vääntämine,paska olotila on melko taattu,on meinaa joskus tullu kokeiltua omalla kohalla.Vaa eipä enää vuosiin ole kankkusest päässy "nauttimaa" vaik alko melko usein maistuu edelleenki.


    • saa krapulan :)

      Minä ainakin saan krapulan, on todellakin mietittävä kuinka paljon ja mitä juo. Krapula on minulla nimittäin kamala. Viimeksi join 2 tölkkiä olutta, yhden oton, yhdenlainen lonkero kai ja sitten pienen lasillisen valkoviiniä. Aamuyöllä oli sitten oksennettava kaikki ulos ja päätä särki. Ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampi krapula, tosin on juominenkin vähentynyt; ei huvita juoda ja seuraava päivä on aina pilalla.

      • Anonyymi

        Valappa ryyppää keskaria, pierentä luistaa!🤥


      • Anonyymi

        Tokmannin ilmaisämpärit on otekorkeudelta parhaimpia kun etoo
        Siin 22 cm noin.


    • princess82

      No juu,sama täällä...Ei sitä joskus krapulaa potenut mutta nyt kun on ikää tullut lisää niin on kyllä kamala olo aamulla kun silmänsä avaa...joskus toivoo ettei niitä olisi ees avannut.. ;D Mutta toisaalta,teininä juo miedompia kuin aikuisena..ainakin joskus niin tehtiin.Ei enää.

    • naikkonen 008082

      Empä ole krapulaa eläessäni oikeesti kokenu kun kerran... Ei mitään lievää pahoinvointia tai päänkiristystä lasketa ... tuli meinaan maattua auton takapenkillä 300km ( Takana oli kyllä viikon harjoittelu juhannusta varten ) nooo .. jussina meni jopa tasan 2 siideriä kurkusta ales..

      Nyt voin sanoa hyvällä omalla tunnola että ei ole ole tuota pääkipuakaan ollu 8,5KK on sen verran hyvä syy olla ottamatta :)

      Pääkipuun ja Väsymykseen auttaa suihku,luppi tuoremahua,kahvi ja ruisleipää .

      • paha isä

        juo maitoa 0.5 litraa ravintola illan jälkeen niin ei tule hedaria aamulla tai syö ravintola illan jälkeen suht hyvin klacium laskee juodessa
        meinaa rapula menee maidolla tunnissa ohi..


    • huomannut

      että mitä useammin juo sitä pienempi on todennäköisyys krapulaan. Itse juon 3-4 kertaa kuukaudessa ja ainoa jälkiseuraamus on juuri tuo väsymys ja jano, ei muuta. Mutta kun pidin tänä vuonna tipattoman-tammikuun ja sen päätyttyä join 10-12 annosta, niin sain elämäni pahimmna krapulan. Koin asioita joita olen vain kuullut koettavan krapulassa; ruoka ei mene alas, päätä särkee ja oksettaa.

      Uskon siis että vaikka on "immuuni" krapulalle niin pidemmän tauon jälkeen darra tulee ja kovaa!!

      Mies 24

      • onnekas

        olin puol vuotta juomatta.. sit baarissa otettiin aikas lailla (15-20).. väkeviä ja miedompia meni.. mut seruraavana päivänä oli vaan jano.. ei ees väsyttäny..

        nainen 28v


    • onniwaris

      mulla on kans iän myötä krapulat pahentuneet
      parikymppisenä ei ollut aamulla ku jano nykyään (32v) koko päivä menee aivan horkassa sohvalla maaten

    • darranaama

      Se on kyllä ihmeellistä. Mulle tulee AINA krapula vaikkei kovin paljoa joiskaan. Kun taas yhellä kaverillani ei ole koskaan ja se pistää ärsyttämään aina krapula aamuna (:

    • Ei rapulaa

      kun hallittee alko-holin käytön.Ei tarvitse olla rapulassa!!

      • darranaama

        Osaan kyllä hallita itseäni, enkä yleensäkkään ole "liian" humalassa, mutta krapula tulee aina vaikkei juokkaan juuri mitään.


    • keliakia

      Keliaakikoille bisse on paha. Bissen juonti aiheutti kamalan krapulan jossa tuntui että henki lähtee. Nykyään kun on juomat vaihtuneet, ei tuommonen normaali-illanvietossa kuluva 10-15 ravintola-annosta aiheuta kummoistakaan oloa.

    • olapallonivel

      Krapula on amatöörien "tauti".Itellä ei sellasta ole ollu yli viiteentoista vuotee,vaik edelleenki joka vkloppu sitä tulee latastua tappii asti viskiä ja bisseä,kroppa tottuu ku aikas "treenaa"... Ja tuoremehuväen ynnä muiden raittiiden kommentit ei vois vähempää kiinnostaa...

      • ............

        että elimistö esim maksa ja haima on jon niin tottunu viinaan,ettei sen takii ole joillakin krapulaa.ja kun kitta useemman päivän putkee,niin saattaapi käydä,niin,että maksa piiputtaa ilman mitään ennakko oireita.tuleepa ainkin nopee kivuton lähtö tää on tosi.


      • einari nari
        ............ kirjoitti:

        että elimistö esim maksa ja haima on jon niin tottunu viinaan,ettei sen takii ole joillakin krapulaa.ja kun kitta useemman päivän putkee,niin saattaapi käydä,niin,että maksa piiputtaa ilman mitään ennakko oireita.tuleepa ainkin nopee kivuton lähtö tää on tosi.

        Monikoha absolutisti on tänne jääny pyöriin ikusest,kyl kroppa kestää juur sen koko elämän eikä yhtää enempää tai vähempää,muutenki kaik terveysintoilijat sais suksii helevetin kuusee,pysyä siellä ja pitää mielipiteensä ihan omana tietona.


    • valokuvapaperi

      Mulla on ollut elämäni aikana tasan kaksi kertaa krapula. Näiden jälkeen ei ole tullut krapulaa vaikka on tullut juotua melko paljonkin. Olen immuuni darralle ja onnellinen siitä.

    • krisse82

      Mullakaan ei ole koskaan ollut seuraavana päivänä krapulaa - korkeintaan vain väsymystä. Homma on tuntunut toimivan niin, että jos oon juonu liikaa, niin lasti tulee ylös samantien illan/yön aikana.

      Se on siinä mielessä kätevää, että tulee varottua vähän enemmän sitä liiallista juomista ettei ilta mene pilalle ja toisaalta jos vahingossa menee överiksi, niin pääsee aika nopeasti siitä ylimääräisestä alkoholista eroon. Eikä tosiaan seuraava päivä mene kuitenkaan pilalle...

      • ja sitä paljon juo

        se sulle krapulan tuo...


    • Harri harkitsevainen!

      Ensimmäisen päivän jälkeen tulee aina krapula mutta jos ryyppää esim. kolme päivää taikka enemmän niin ei krapulaa tule enää olenkaan - tulee vain höntti olo!

    • taattu jos

      ottaa sekasin eri juomia... joten pysyn yhdessä lajissa ja kohtuullisuudella :))Kaunista kesää kaikille!

    • ........

      mulla ei ole koskaan krapula nimittäin juon vaan kirkkaita tietyn lantrinkin kanssa en esim:ota mitään viinejä,olusia enkä siidereitä.aamulla saattaa ehkä väsyttää ja janottaa.

    • rere232

      Eikö se niin ole, että vain kunnon juopot ovat krapulalle vastustuskykyisiä. Ainakin mitä kattoo noita pultsareita jotka lähi pubissa käy niin ei niistä edes erota, että olisivat juoneet vaikka edellisenä iltana ovat ihan kännissä.

    • mies 78

      Riippu paljonko juon ja mitä.

      Jos jooku 1 -1,5 promillea et sillai pikkasen pörinässä illan. Niin krapulee ei tule ollenkaa. Korkeintaan väsy...

      Jos juon pään täyteen. Juomista kaikkea sekaisin. Juomista ja lisää juomista, lisää viskiä jne... Niin sitten teen kuolemaa seuraavaan ilta 7-8 asti.

      Jos otan kaljaa niin krapula on kauhea, vaikka vaa muutaman ottaisi.

      Jos raakaa viinaa, esim. viskiä niin krapula pieni.

      • Omron

        Kyllä se niin on, että ne jotka kehuvat selviävänsä ilman krapulaa eivät vaan yksinkertaisesti osaa sitä viina tarpeeksi ottaa!
        Eikai sitä nyt krapulaa tulekkaan jos on 1 promillen humalassa...Mutta vetäiskääpä pää täyteen vaikkapa viskillä, niin kylläpäs on heeeikko olo aamulla.


      • Anonyymi

        Montako promilleen on sopiva työkänni. Riittääkö 1 promille vai täytyykö ottaa lisänaukkuja.
        Tärinä on vittumaista.


    • Yepah

      Hyvinhän nuo aamut menee ilman krapulaa KUNHAN SITÄ EI JUO EDELLISENÄ ILTANA PÄÄTÄ TÄYTEEN.

    • riippuu miten paljon harrastaa

      alkoholin käyttöä yleensä. Nykysuomalaisilla on tyyli "tissutella" jotain mietoja pitkin viikkoa. sitten vetää ne perskännit vkl. Silloin toleranssi on jo niin kohdallaan ettei krapulaa tule. Koska elimistö on tottunut jo alkoholiin, eikä yksi päivä ilman alkoholia vielä aiheuta niitä vierotusoireita. Kun sitten muistaa taas tissutella seuraavana päivänä.

      Krapulahan on vieroitusoire, jos joltain on päässyt unohtumaan se tosiseikka.
      Kunnon suomalaisen elimistöhän on jo siirtynyt puhtaaseen alkoholiaineenvaihduntaan. silloin ne "laskut" eli krapula onkin sitten pidemmän prosessin kautta tehtävä alasajo. Siinä vaiheessa siihen joudutaan kun alkaa jokin elin maksa tai haima tai aivot olla kaurapuuroa.

      silloin alasajon on oltava hidas. Alkoholi on päihteistä siinä suhteessa vaarallisin, ainoana jonka vierotusoireisiin voi kuolla. No bentsot eli diapamit on toinen päihde/lääke, jonka viekkareihin voi kuolla.

      Tämäkin tutkimus vain todistaa sitä että "huumekuolemat" suomessa tulevat lisääntymään, nyt kun keskierooppalaiset juomatavat liitetään perinteisiin niin alkoholin kulutus ja käyttömäärät kasvavat. Joten terveyshaitatkin lisääntyvät. Samaten väkivalta tilastot kasvaa koko ajan. Alkoholi ja amfetamiini ovat päihteistä ainoat väkivaltaa buustaavat päihteet.
      Mielenterveysongelmien kasvu korreloi myös suoraan alkoholin kulutukseen.
      alkoholi on vahva persoonallisuuden muutaja. Joten mt ongelmat lisääntyy. Nyt kun sekakäyttökin on yleistynyt. Krapuloita eli niitä alkoholista johtuvia ahdistustiloja oiotaan bentsoilla eli rauhoittavilla.

      Niidenkin on todettu aiheuttavan masennusta ja riippuvuuden muodostuvan kovemmaksi kuin heroiinillä. Alkoholin, herskan ja amfetamiinin riippuvuuspotentiaalihan onkin sama, bentsoilla hiukan kovempi.

      tässäpä teitoa huumeiden vaarallisuudesta ja riippuvuuspotentiaalit. Alkoholi sijoittuu sinne kovein aineiden joukkoon tässäkin tilastossa.

      http://www.geocities.com/paladcampaign/addictiveness.htm

      • paskaaa...

        krapula ei ole vieroitusoire. otas nyt perkele selvää asioista ennen kuin alat pätemään.


      • Nippon Denso
        paskaaa... kirjoitti:

        krapula ei ole vieroitusoire. otas nyt perkele selvää asioista ennen kuin alat pätemään.

        Ns. tavallinen krapula ei ehkä ole vieroitusoire sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta silloin kun kännissä oleminen alkaa ottaa enemmän aikaa mitä selvinpäin olo, niin fyysinen riippuvuus on todellisuutta, ja siitä ihan oikeasti tulee kovia vieroitusoireita.


    • vastus.k.viinalle

      olen

    • HUHUHaaa

      eipä vähän haittaa ku aamulla naama on turvoksissa, parta kasvanu tuplaten, tulevaisuuden pelko ynnä muut möröt pyörii mielessä, ruuansulatus ei toimi, paidan napitus ynnä muut askareet on helv hidasta ja vaikeaa, mikä oli ennen 50db on nyt 150db säikähdyksen kera, eukko osoittaa mieltä imuroimalla niin saatananlailla, iho on kuiva ja kutittaa ja mitähän vielä, normipäivä vasta 3 päivän päästä pääkivut oksennus ja pieretys hommat siihen vielä päälle.. röyh

    • alkoholista

      mutta... jos seuraavana päivänä syön tuhdimmin, niinkuin yleensä juomisen jälkeisenä päivänä monilla muillakin on tapana, niin sitten on sitä seuraavana päivänä aivan kauhean pöhöttynyt olo.

      Jos siis vain juon, ei tule krapulaa. Ja ikää on 34.

    • Kossu75

      Joo - ei tuu krapula. Join vkonloppuna kaks pulloa kossua ja ei mitään! Ens vkonloppuna sama rumpa.

    • 1 promillen humala?

      "Tutkittavat joivat itsensä keskimäärin 1 promillen humalaan. Suurimman osan kiusana oli seuraavana päivänä tyypillisimmin jano, väsymys ja päänsärky."

      Mikä on yhden promillen humala? Jos mulla on 1 promille veressä, niin sitä ei kukaan edes huomaa. Saati, että siitä tulisi minkään moista krapulaa..

      Johan tuon promillen saa vajaalla viinipullolla aikaan ja sehän on normaali määrä ruokajuomaa.

    • Enemmistöläinen

      Muinoin menneisyydessä kävin periaatteellisessa lääkärintarkastuksessa, kun täytin 40 vuotta. Ja koska asialla oli tuttu lääkäri kysyin häneltä, jotta mitähän vikaa minussa on, kun krapula-aamuna en voi ajatellakaan krapularyyppyjä, joilla toiset lääkitsevät oloaan hyvällä menestyksellä? Pistävät vielä tupakaksi ilman ongelmia. Minun vatsani meinaa morkkisaamuna mennä nurin päin jo krapulakaljan ajatelusta, tupakansavusta eikä sapuskakaan pysy sisällä. Mutta asiaan: Tämä lääkäri totesi silloin aikoinaan, että olepa vain tyytyväinen, sillä sinusta ei tule koskaan kunnon rapajuoppoa, kun vatsa ei kestä. Nykyään ei tule enää naposteltua niin paljoa, että kunnon krapulaa olisi minulla ollutkaan pitkiin aikoihin. Kaippa tässä alkaa tulla vanhaksi. Joka tapauksessa kuulun siis enemmistöön, kun kyky saada krapula on olemassa.

    • XOIXOI

      Krapula on "köyhien" tauti.

      • M1ke...

        Hieman perustelemaan kommenttiasi.

        Itseäni en pidä kovinkaan köyhänä mutta kyllä päässä meteliä riittää aina baari-illan jälkeen.

        M


    • alko-addikti

      Jos juon kirkkaita, ei krapulaa, jos juon kaljaa, ei krapulaa, jos juon kiljua , niin siitäkään ei tuu krapulaa. Mutta herraisä jos ottaa kupillisenki noista edellämainituista "sekaisin" , niin saa kyllä maailmanlopun päänsäryn, joka kestää sitten koko seuraavan päivän. Naprometin ja Clotam auttaa siihenkin vaivaan, mutta kun niitä ei meinaa saada enää, niin joutuu tyytymään perinteisiin konsteihin, eli buranaan:)

      • nuori viela

        Juon alkoholia kerran kuussa, joskus harvemminkin. Joskus tulee miksattua ihan mukavasti kaikkea ja juotua kylla ihan kunnon kannit mutta koskaan ei ole ollut minkaanlaista krapulaa. Olenkin kovasti ihmetellyt etta olenko a) juonut ''tarpeeksi'' tullakseni krapulaan vai etta b) tassako tama suuri ja pelottava krapula on, kun helposti vetaisen seuraavana aamuna 10 km juoksulenkin?


    • s.sp.

      ikää on 23v ja viikonlopun jälkeiset horkat ovat pahimmillaan maanantaina, joskus kestävät keskiviikkoon. Hiki valuu vaikkei tekisi mitään ja lihalientä on litkittävä. Voisin lopettaa dokaamisen kokonaan kun siitä tulee joskus jo illan aikana paha olo, vaikken juo kuin mietoja

    • Hezka

      mutta kaameita haahkoja tuossa etusivulla lasien takana. Pthyi!

    • tankkaaja

      En ole krapulaa sairastanut kuin 3 kertaa. Käytän aina samaa temppua vaikka kuinka paljon joisin. Eli syön ennen juomista jonkinverran ja juomisen aikana juon välissä ihan vaan vettä ja sitten kun alan olla valmista kauraa niin syön taas hiukan. Aamulla ei ole muuta kuin hillitön nälkä =)

      • phil collins darra

        Kyllä iskee sen sorti jysäri että oksat pois ja pala latvaa vaikka ei jois oikeen mitään.No kahden vuoden aikana en oo ottanukkaan ku pari kertaa.Sillo ku se kaameus iskee..joku hakkaa moskalla päähän,sisukset tulee ulos suun kautta väen väkisi ja tuntuu et arkun tilaus ois paikallaan.Eipä kauheesti tuon takia oikee tee mieli napsiakka vaikka joskus se tekis iha terää,mutta ku sen tietää mitä siitä seuraa ni eijei..ei parane.Juokoon ne jokka sitä kestää..mä kattelen.


    • piipusa

      Liskojen yöt on pahimpia varsinkin jos pitää maanantai aamuna töihin lähteä, eikä ole saanut nukuttua koko yönä. Silloin tekisi mieli parantua ihmisenä. Silmiä pakottaa ja kroppa käy vajaalla.

    • Mies 40v.

      Täyttä puppua, varmasti tulee jokaiselle krapula jos juo liikaa, nuorempana ehkä vähemmän.

      Itse otan max 6 annosta yhtenä iltana, ja krapulaa ei siten tule.

      Joskus nuorena miehenä oltiin etelässä usein ja viikko meni juopotellessa, krapula oli silti kohtuullinen, nyt siitä ei selviäisi hengissä.

      • heyrtiks

        KrapulaPano paras pano! Kannattaa siis dokata! ;)


    • juppelishuppelis

      ei perkele ne on ollu n. 1 promillen kännis eihän niin pienestä pitäs tul krapulaa kenellekkään taas loistawa tutkimus...
      itselle tullu näin iän myötä pieniä krapula oireita, nuorempana ei ollu mitään murehia sellasesta.
      eli wanhax ei oo tulemista.
      ja tosiaan woltit täytyy ol jossain yli kahden et tulee ees jonkunmoinen kanuuna

    • Nuori;

      Krapulaa ei ole koskaan ollut.. Juhannuksenaki vedettii kavereiden kanssa jokanen lavat kaljaa yhessä illassa, nii itelle ei mitää krapulaa aamulla, kun taas osalla kavereista oli älytön krapula.. Ehkä vielä joskus vanhetessa pääsen sen krapulankin kokemaan ;p

      • Anonyymi

        Kun ryyppää vettä, tulee armoton pöhnä ja turpeen olo. Kun juo viskiä on seuraavanakin päivänä freessi.


    • :D:D:D:D

      Nuorena ei ollut ikinä krapulan krapulaa ja ihmettelin kovasti kun kaikki vaikeroivat..Minua vaan aamulla pikkasen enemmän väsytti ja se siitä.. Nykyään onkin sitten eri juttu..:/ Krapula-iltana rupeaa oksettamaan ja ei oikeen saa unta ja unirytmi on sekaisin..En kyllä ikinä yrjöä ja pää ei ole kipeä..Mutta eiköhän nekin oireet ala jos tätä ryypiskelyä jatkaa..Tavallaan toivoisi että alkaisikin niin ei se juominen niin houkuttelisi enää..:/

    • Miako00

      mutten ole koskaan kärsinyt krapulasta. Joskus, kun on tullut juotua oikein kunnolla, tuntuu, että humala jatkuu seuraavalle päivälle, vaikka on nukkunut pitkään ryyppäämisen jälkeen.

    • krapula kaljaa??

      Aina krapulassa mua yököttää ajatellakaan viinaa.

      • hönöpaavo

        Jos krapula on oikein paha, niin mulla ei pysy edes isompi rapala sisällä, ellen saa paria krapulakaljaa!

        Mutta se sitten onkin vasta taitolaji, että pystyy jättään pariin kaljaan (ehkä muutama päivän aikana), ettei lähde ihan mopo käsistä.

        On olemassa kolme asiaa, jotka helposti riistäytyvät hallinnasta:
        1. Krapulan parantaminen keskioluella
        2. Pärekaton kulotus
        3. Nussiminen vain puolella mulkulla


      • koffilla käyntiin

        No mulla ainakin pari bisseä helpottaa kummasti,sitte syö ja ok,väsy toki on ja vähän höntti fiilis.))


    • kankkunen!

      Nuorena en juurikaan kärsinyt krapulasta. Hyvinkin pystyi juomaan vaikka 3 päivää putkeen eikä neljäntenä päivänä ollut kovin paha olo. Iän myötä krapula vaan pahenee, siksi en viitsikään enää juoda oikeastaan mitään. Pari kertaa kun on ollut niin paha olo, etten sängystä ole päässyt ylös, kun päätä on särkenyt ja oksettanut. Meillä säästyy hyvin viinat. Silloin tällöin tulee pari paukkua tehtyä tai juotua saunakaljat. Enemmän juon vain noin kerran vuodessa enkä silloinkaan paljon. Mutta en valita. Selvänä on ihan mukava olla.

      • Ketunpoikanen

        Ihmisen pentuja.Tutustun innolla ihmeelliseen ja kiehtovaan maailmaan ja jos maistan marjaa mistä mulle tulee paha olo niin enhän nyt helvetti sitä toista kertaa suuhuni pistä.!!!


    • hattara18

      mulla ainakin AINA krapula. olen 18 ^^ kadehdin tavallaa niitä joille ei sitä tule, mutta veikkaisinpa että joisin nykyistä enemmän jos tietäisin että krapulaa ei tulisi. =) ainut syy olla juomatta on todellakin se krapula...

    • alkoholiton

      juokaa vettä ennen alkoholi-juomien juomista ja niiden jälkeen niin ei ainakaa kovinkaa suurta krapulaa pitäisi olla

    • on köyhien tauti

      Joten, enpä ole sitä kokenut...

    • Koskaan

      Olen 22v. Koskaan en ole krapulaa kokenut. Voin juoda ihan niin paljon kuin itse haluan ja seuraavana aamuna olo on ihan tavallinen. Aina ihmiset sanoo että oota kyllä se viimestään ensvuonna alkaa tulemaan, ei ole näkynyt :)

    • vetää vaikka

      Viikon putkeen ilman ongelmia, syömättä juomalla vain. Nykyään tulee harvemmin otettua, krapula kestää pari kolme päivää. Nuorena pystyi vetämään vaikka viiteen aamulla ja lähteä parin tunnin kuluttua duuniin. Iltapäivällä vähän väsytti siinä kaikki. Nyt ikää melkein 40 niin kyllä on kankkuset kovia, eipä känniä huvita juoda, mielummin pari kolme olutta vain.

      • krapula_sika

        Mulla ei ole ollut iästä kiinni, vaan aina on kohmelo muistanut iskeä.Oli sitten 16v tai 37v


    • karoline76

      Juon korkeintaan kaksi kolme kertaa vuodessa ja suurin syy on se että minulla on maailman kaamein rapula vähintää oksaan 9h mutta pisin on kestänyt 14h ja ukko oli jo vähällä viedä sairaalaan

      • JA SE

        Vielä pahempi krapula jos polttaa paljon tupakkaa juodessa...


    • mie vaan

      Mulla vaihtelee suuresti millainen krapula tulee. Toisinaan vaikka jois vaan muutaman tuopin saattaa laatta lentää useemmankin kerran seuraavana päivänä eikä myöskään mikään neste pysy sisällä. Joskus taas voi ottaa vaikka mitä kirkkaita, viiniä, bissee ja siieriä sekasin eikä tule juuri muuta kuin se väsymys ja jano.

      Nuorempana (16-18-vee) ei ollut hirveempiä krapuloita, vasta vanhempana tullut ongelmaksi. Nyt olen siis 27-v. Järkyttävimmät krapulat oli silloin kun söin e-pillereitä, luulin kuolevani siihen oloon ja tuli tosiaan vaan muutamasta kaljasta. Aamulla sai oksentaa useita kertoja vaikka maha oli tyhjä, pelkkää mahanestettä siis..yöks..Siis pillerit vaikuttaa oikeesti ja tuntui että pääkin meni helpommin sekaisin alkoholista.

      Nykyään jätän punaviinit ja varmat krapulanaiheuttajat vähemmälle. Baarien tupakointikieltokin on auttanut asiaa: ei tule enää poltettua 1,5 askia illassa..vaikka kyseinen laki onki muuten ihan hanurista.

    • samma saken!

      jees

    • krapula...........

      Syön monivitamiinia ja muitakin luontaistuotteita. Olen 40 vuotta. Krapula ei saa. Alkoholi nimittäin tuhoaa B-vitamiinit C-vitaminit ja sinkit ja mangaanit elimistöstä. Lisävitamiinit auttaa.

    • omaa syytä

      Krapulassa on loppupeleissä kyse nesteen puutteesta. Itselläni ainakin toimii sellainen resepti, että otan aina kolmen alkoholiannoksen jälkeen lasin vettä, ja ehkä vielä syö jotakin illan kuluessa, niin ei ole seuraavana päivänä kuin korkeintaan sellainen hiukan väsynyt olo. Ei päänsärkyä, oksentelua, mitään. Eikä sillä ole mitään vaikutusta paljonko juon tai mitä juon, sama tilanne aina. Enkä edes juo kuin 0-2 kertaan kuussa, joten mistään sietokyvyn kasvusta ei kohdallani voi puhua.

      Jos muka pystyy juomaan vaikkapa korin kaljaa illan aikana juomatta muuta ja syömättä, eikä seuraavana päivänä ole paha olo, on varmasti jonkinlainen alkoholisti. Ainakin kaikki minun tietämäni tapaukset ovat juuri tällaisia.

    • Ei tule jos...

      En koe saavani itse kovaa krapulaa enää koska luulen sen johtuvan :

      a) En juo yli rajojeni (örvellys kuntoon saakka)Tiedän rajani.

      b) En tupakoi enää (en myöskään voohdy enää tupakan savuisissa paikoissa

      c) Osattava syödä jotakin eennen kuin aloittaa hörsimisen. Ei koskaan tyhjään vatsaan alkoholia!

      Näillä olen itse pärjännyt.
      Todettakoot että minun alkoholin käyttö on varsin vähäistä muutenkin. Olen nautiskelija enkä juo koskaan humalahakuisesti.

      Lisättäköön vielä se, että
      Olen kyllä kärsinyt paljonkin krapuloista nuorena kun en vielä osannut/hallinnut rajojani. Minulle on tuttuja päänsäryt ja oksentamiset 12h seuraavana päivänä juotuaan reippaasti joten ...
      Sen kun on kokenut tarpeeksi (ja osaa ottaa opikseen) niin ei tee mieli uudestaan samaa kokea.

      • edelliseeni...

        Huomasin kirjoitus virheen kohdassa B... Sen oli tietenkin tarkoitus olla että

        b) En VIIHDY... (eikä voohdy)


    • dbnh

      Monesti muutman oluen/drinkin juotuaan alkaa kuin huomaamatta nopeuttaa juomisen tahtia,varmastikin vaikuttaa kännin-/krapulan asteeseen. Tyyliin :D

      • joo...

        Viime sunnuntaihin asti olen selvinnyt pienillä "väsymys-krapuloilla", mutta nyt sunnuntaina luulin kuolevani.Se oli jotain sellasta mitä en uskonu koskaan kokevani, ja toivon etten koe enää ikinä. En ymmärrä miten nyt oli kauhea olo, kun en juonut sen enempää kuin tähän asti muutenkaan. Tekee pahaa ajatellakkin sitä olotilaa.


    • Jotain hyvääkin...

      Tämän olen huomannut. Pää on ihan vesiselvä (toki väsyttää) rajunkin bailuputken jälkeen.

      Näitä ei vaan saa ilman reseptiä.

      • ADHD ajaja

        Concertakin auttaa, mutta ei mihinkään "kuolemandarraan".


    • Minä se vaan

      harvoin krapula vaikka kittaisin 15 kaljaa illan aikana...

      Mutta sitten kun krapula tulee niin se voi tulla 4:stä kaljasta ja aivan hirvee olo päänsärky.

      Yleensä krapulaan auttaa kun juo puol litraa vettä ennenku menee nukkumaan.

    • kyyl

      Itse ryyppään joka päivä ja saan aina krapulan, olen tälläkin hetkellä kännissä. Lisäksi olen huomannut että jos aamulla avaa uuden pullon niin krapulan vaikutus lievenee.

    • ennemmin

      sitä kun juo sellaiset 20 olutta, tai vastaavan määrän jotain viinaa, niin sitten 12 tunnin unen jälkeen sitä herää monesti vaan "hilpeään" oloon joka jatkuu koko päivän. olo tuntuu jotenkin absurdilta :) vähintäänkin myhäilee asioille joille muuten ei kiinnitä mitään huomiota! ei nyt mitään räkästä naurua, mutta sanotaanko nyt pientä hihittelyä ja lievää euforiaa :P olen kyllä ihan selvinpäin muuten, poliisin ratsiassakin tullut pari kertaa tahattomasti testattua. olen siis reilu parikymppinen mies ja paino huitelee 85-90 välillä. uskoisin että olen jo tähän ikään mennessä juonut enemmän alkoholia kuin normi 80 vuotias :P

    • myöhemmin saa

      18-25 vuotiaana riitti 5-8 keskaria tai lonkeroa "sopivaan" oloon eikä aamulla tarvinnut kuin lasin vettä.

      Nyt 50v menee kopallinen päivässä helposti eikä mitään känniä vielä edes tule niin pienestä määrästä. Mutta krapula tulee ja sen kyllä tunnistaa. Jos siihen vedät vielä toisen päivän "loivennellen" eli vedät toisen kopallisen on aamulla olo jo melko hirmuinen.

      Alkoholi on myrkky joka tuhoaa mielellään maksan, haiman ja eritoten aivot tuppaavat liukenemaan pois poikkeen. Krapulassa pikkuaivot ovat aivan sekaisin, elimistöstä on poistunut kaikenlaisia tarpeellisia aineita ja pidempään tenuttava myös kuivuu vaikka imeskelee ämpärin olutta päivässä.

      Olin itse omalla päätöksellä, ankarien rapuloiden vuoksi ja ilman mitään apuja tai kerhoja juomatta 12 vuotta. En juonut tuona aikana pisarakaan alkoholia. Tänä kesänä koitin minkä äjäyksen se antaa 12 vuoden jälestä. Ihan sama määrä piti lipittää kuin 12 vuotta sitten ja rapula oli ihan yhtä kova.

      Niinpä tein uuden päätöksen enkä enää eläissäni aio juoda pisaraakaan minkään sortin alkoholia.

    • krapulaa

      Minulla ei tule krapulaa, jos pitäydyn oluessa/siiderissä/lonkerossa. Voin viettää pitkää iltaa ja seuraavana päivänä ei mitään krapuloita ei päänsärkyä eikä muutakaan ole edellyttäen että saan nukkua 9-10 tuntia. Sen jälkeen olen aivan toimintakunnossa. Mutta pari juttua olen hyväksi havainnut: aina pitää syödä ennen dokaamista ja samaten juoda mielellään iso tuoppi vettä ennen nukkumaanmenoa. Mitään kirkkaita en juo ikänä, ne on myrkkyä.
      Mutta terassi-iltoja voin huoletta viettää, ei mene seuraava päivä harakoille täälläkään.

    • humalaan..

      En ymmärrä roskasakkia jotka juo ittensä humalaan ja urputtaa sit jollain krapulalla tai vielä kehuskelee ettei krapulaa tullut... vissiin tää on niiden alle 80 ÄO:n omaavien tehdastyöläisten tapa joiden mielestä se on jotenkin hienoa.

      • vastata...

        Sä mollasit kerralla niin monia ihmisiä, ettei mikään riitä...

        Mikä sun oma äo on?

        Sinun viestisi taas tukee sitä näkökulmaa, että alkoholismi olisi vain työttömien, tai muutoin huonommilla ansioilla elävien "vaiva"....

        Väärässä olet.

        T: Alkoholisti äo132


      • Nuoriso roskasakki

        Dullaahan nuoriso vetää. Se kun on niin hyvää ja terveellistä. Fuck the viina kun se on vanhojen kalkkisten juttu.


      • mies 74
        vastata... kirjoitti:

        Sä mollasit kerralla niin monia ihmisiä, ettei mikään riitä...

        Mikä sun oma äo on?

        Sinun viestisi taas tukee sitä näkökulmaa, että alkoholismi olisi vain työttömien, tai muutoin huonommilla ansioilla elävien "vaiva"....

        Väärässä olet.

        T: Alkoholisti äo132

        Niin, säälittää tämä nyky sukupolvi. Tuollaisia reppanoita on tullut pyöriteltyä baarin pihalla muutaman kerran kun eivät ymmärrä edes sitä että 10 vuotta heitä vanhempi nainen ei automaattisesti halua heidän kanssaan seksiä.
        Kun ei kerran muulla konstilla uskonut niin pakko oli sitten "leivittää" siinä pihasorassa.


      • Anonyymi

        Sorbus ja vinetto antaa tukevat rapulat ja miedot kännit.


    • ainakaan!

      Ei ole ikinä ollut krapulaa! Tietysti en ole ikinä juonut alkoholiakaan..

      • khkgh

        Vai että et ole ikinä juonut alkoholia - on siinä ollut todellista välttelemistä. Konfirmaatiota et suorittanut?

        Itse en ole ollut ikinä kännissä mutta olen juonut alkoholia silloin tällöin pieniä määriä.


      • Nautin.
        khkgh kirjoitti:

        Vai että et ole ikinä juonut alkoholia - on siinä ollut todellista välttelemistä. Konfirmaatiota et suorittanut?

        Itse en ole ollut ikinä kännissä mutta olen juonut alkoholia silloin tällöin pieniä määriä.

        C2H6-OH molekyylin.


      • 9+12
        Nautin. kirjoitti:

        C2H6-OH molekyylin.

        "C2H6-OH molekyylin. "

        Mielenkiintoista. Saat kemian Nobelin jos tuollaista ainetta valmistat.


    • Immuuni?

      Ikää ei ole kuin 17 vuotta mutta olen muutaman vuoden jo ihmetellyt, miksi en koe samanlaisia ''oireita'' vaikka olen yleensä porukan kovimmassa humalassa, mutta tämä valaisee jotenkin huojentavasti. Hyvä vain että ei mitään oireita tule sillä mulla ei ole semmosiin aikaa =)

    • Montako olet juonut?

      Montako tölkkiä olut juonut.Silloin kun sait krapulan.

    • Perse-Einari

      Jumaliste, millaisia amatöörejä täällä kirjoittaa. Jos krapulaa ei tule, on juonut vain vähän. Vetäkääpä pari viikkoa putkeen kirkkaita viinoja, viinejä, viskiä, liköörejä ja vaikka mitä sen lapsille tarkoitetun oluen sijaan ja mieluusti lähelle oksennuskuntoa vähintään joka toinen päivä - takaan, että tulee krapula.

      Ja jostain oksetuksesta tai päänsärystä kärsivän on ihan turha kuvitella, että hän edes tietäisi, mikä krapula on. Kun ulvot kolmatta yötä kokonaisvaltaista kipua ja ahdistusta, sydämen rytmihäiriöitä, pelkäät pienintäkin ääntä ja kaikkia ihmisiä, et pysty liikkumaan väsymykseltäsi etkä silti nukkumaankaan, hallusinoit kaiken maailman demoneja ja mörköjä nurkat täyteen, pakki on niin sekaisin että paskot veristä ripulia, eikä kourallinen pameja auta yhtään - silloin voit sanoa olleesi kunnon krapulassa.

    • riuttala76

      En tiedä miksi en enää nykyään saa oikeastaan krapulaa ollenkaan. Mun rauhoittavasta Temesta lääkityksestä se tuskin voi johtua, kun saan vain 3 kertaa vuorokaudessa puolikkaan napin. Voisikohan säännöllisellä masennuslääkitykselläni Mirtazapiini ja Venlafaxin olla osuutta asiaan? En osaa sanoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe