Suomi-auto luotettava?

Suomi on erikoinen maa. Eurooppaa kolunneena huomaa suuren eron siinä miten ihmiset suhtautuvat autoon eri maissa. Suomalaisille auto on kuin elävä olento. Toisen autoa ei saa moittia missään nimessä. Se on pahinta mitä voi tehdä. Jos auto on rikki, elämä on sekaisin. Suomessa autot ovat kooltaan suuria. Miksi? Siksi, että osalla suomalaisista on huono itsetunto ja mulkun jatkeeksi hankitaan ökyautoja. Mitä etelämmäksi euroopassa mennään sitä vähemmän autoon kiinnitetään huomiota. Osa suomalaisista elää kummallisessa luulossa, että ulkomailta tuodut käyttöautot olisivat jotenkin huonompia. Autokaupat jopa mainostavat ns Suomi-autoja. Suomi on arktinen maa. Talvella pakkasta ja kesällä pari viikkoa haalean lämmintä. Edes ilmastointilaitetta ei tarvita. Teitä suolataan. Auton pohjaan ruiskutellaan jäteöljyjä ja muita poppa-aineita ruostumista vastaan. Keski-Euroopassa suolausta tehdään silloin tällöin, mutta Suomeen verrattuna se on pientä. Suomessa on joitain hyviä ja luotettavia autoliikkeitä, mutta valitettavasti myös täysiä koijareita. En menisi takuuseen ns Suomi-auton kilometreistä. Suomessa myös korjataan kolariautoja ja se pitäisi lailla kieltää! Eräässä toisessa viestissä kirjoitti joku:
15 tuhatta ajettu ja jakopäänhihna juuri vaihdettu.
Tuotu Saksasta joten ei ole ns Suomi-autoja.
Lieneekö kilometrit sittenkään kohdallaan?
Auto oli rekisteröity 2000 eli jakopäänhihnan vaihtotarve selittynee myös hihnan iällä. Jos minä ostaisin esimerkiksi diesel Golffin, niin vakavasti harkitsisin sen hankkimista esimerkiksi Saksasta. Etelä-ruotsista voisi saada myös hyviä käyttöautoja, puhumattakaan Venäjän eteläisistä osista. Olen kuullut, että siellä auto on omistajan silmäterä.

46

1846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motonet man

      Täällä autohuijarit elää kuin keisarit.On muka takuu jne.Paskaa koko touhu.Pikkuinen kylähuijari elää parin kolmen auton vuotuisella myynnillä.Tämä kertoo paljon meidän maamme eliittiporukan tehottomuudesta

    • virheiden perään

      Melkein pelkkää asiavirhettä koko tarina.

      Se oli totta, että toisen autoa ei saa edes aiheesta haukkua, senhän meille Reiska erityisesti käytöksellään osoittaa. Kaikki asialliset huomautukset ladasta Reiska ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.

      Mutta ne virheet:
      Suomessa ns ökyautojen prosentuaalinen osuus myynnistä on hyvin vähäistä. Suurin osa automyynnistä on pienen ja keski-kokoluokan autoja. Toki lada-miehen silmissä Corollakin kuuluu ökyautojen kastiin ja kyllähän se sitä ladaan verrattuna onkin.

      Saksassa käytetään vuositasolla tiesuolaa toiseksi eniten euroopassa maantie kilometriä kohden ja kun saksan tieverkko on venäjää lukuun ottamatta euroopan laajin, niin vuotuinen suolamäärä on suuri. Saksassa kun ei tunneta nastarenkaita, niin liikenneturvallisuuden nimissä suolaa kylvetään teille jo ennakolta silloin kun edes epäillään ajokelin menevän liukkaaksi. Ja kun pakkaskausi on kuitenkin lyhyt, niin voi kuvitella millaiset määrät suolaa tielle kaadetaan silloin kun sen hetki on.
      Maantiekilometrille enemmän suolaa kylvetään ainoastaan Sveitsissä, mutta sen tieverkko on paljon lyhyempi.
      Selkeästi näkee, ettei Reiska ole keski-euroopassa talviaikaan autolla käynyt.

      Autojen pohjaan ei suomessa enää ruiskuteta jäteöljyä. Mutta ladan huolto-ohjelmaan kuuluu kyllä öljyn kierrätys, jossa käytetty moottoriöljy uudelleen käytetään ruostesuoja-aineena ruiskuttamalla se pohjaan ja kynnyskoteloihin. Mutta tämä vaan ladoissa, ei autoissa.

      Jakopäänhihnan vaihtotarve on VAG:n autoissa ainoastaan kilometriperustainen, sitä ei tarvitse vaihtaa iän myötä.

      Ja paras vaatimus, että kolariautoja ei enää saisi korjata. Pitäisi oikein vielä lailla kieltää!

      Jos auto on venäläisen omistajansa silmäterä, niin suosittelen välitöntä käyntiä silmälääkärillä. Silmän puhkeaminen on vakava juttu.

      • kommentti.
        Ladan vastustajat haukkuvat milloin milläkin nimillä kommarista paskapäähän. Onko se asiallista huomauttelua?
        Ökyautot? Kirjoitinko ökyautoista. Kirjoitin isoista autoista ja esimerkikis vanha pariskunta ajaa Volvo 740:llä. Onko se ökyauto? Se on iso auto kahdelle ihmiselle. Pärjäisivät Lada 119 koko luokan autolla.
        Saksa on iso maa ja paljon moottoriteitä. Liukasta on joskus, mutta sitä suolaa ei todellakaan kylvetä päivittäin. Saksasta raahatut autot ovat myös huomattavasti paremmassa kunnossa korin osalta. Ei ruostetta. Mistähän se voisi johtua. Ajattele.
        Jakopään hihnan vaihtoväli? Joillain merkeillä on km ja ikä. Minä en ainakaan ottaisi 8 vuotta vanhaa autoa vanhalla hihnalla. Miksi jossain pitää vaihtaa iän ja joaasin km-perusteella? Onko hihnoissa eroa? Tuskin.
        Lunastettujen kolariautojen korjaaminen pitäisi ehdottomasti kieltää. Ei muuta kuin paaliin.


      • juhism82

        Jokainen vähänkin auton kunnosta huolehtiva vaihtaa jakopään viisi vuotta vanhaan autoon. Ainakin ite teen niin, tosin itselle tulee sen verran km:ä, että km:t on täynnä.

        Kannattaa miettiä, miten asiat ilmaistaan. Toisten tapa on räyhäkkäästi päälle tai sitten kohteliaasti herrasmiesmäisesti.


      • Toinen lukija
        ReiskaS kirjoitti:

        kommentti.
        Ladan vastustajat haukkuvat milloin milläkin nimillä kommarista paskapäähän. Onko se asiallista huomauttelua?
        Ökyautot? Kirjoitinko ökyautoista. Kirjoitin isoista autoista ja esimerkikis vanha pariskunta ajaa Volvo 740:llä. Onko se ökyauto? Se on iso auto kahdelle ihmiselle. Pärjäisivät Lada 119 koko luokan autolla.
        Saksa on iso maa ja paljon moottoriteitä. Liukasta on joskus, mutta sitä suolaa ei todellakaan kylvetä päivittäin. Saksasta raahatut autot ovat myös huomattavasti paremmassa kunnossa korin osalta. Ei ruostetta. Mistähän se voisi johtua. Ajattele.
        Jakopään hihnan vaihtoväli? Joillain merkeillä on km ja ikä. Minä en ainakaan ottaisi 8 vuotta vanhaa autoa vanhalla hihnalla. Miksi jossain pitää vaihtaa iän ja joaasin km-perusteella? Onko hihnoissa eroa? Tuskin.
        Lunastettujen kolariautojen korjaaminen pitäisi ehdottomasti kieltää. Ei muuta kuin paaliin.

        ”Ökyautot? Kirjoitinko ökyautoista.”
        Vastaus kysymykseesi on että KYLLÄ KIRJOITIT.
        Et siis enää itsekään pysy selvillä siitä mitä tekstiä ulos suollat ja se jos mikä todistaa, että et edes yritä olla objektiivinen, vaan pyrit provoilemaan kaikin mahdollisein tavoin periaatteella, tärkeintä ei ole päämäärä laan leukojen liike. Tämä on hyvin yleinen periaate muillekin Kaksplussan lukijakuntaan kuuluville.

        Varmuuden vakuudeksi vielä linkki omiin juttuihisi:
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000036416871
        ”Siksi, että osalla suomalaisista on huono itsetunto ja mulkun jatkeeksi hankitaan ökyautoja.”


      • suolauksesta
        ReiskaS kirjoitti:

        kommentti.
        Ladan vastustajat haukkuvat milloin milläkin nimillä kommarista paskapäähän. Onko se asiallista huomauttelua?
        Ökyautot? Kirjoitinko ökyautoista. Kirjoitin isoista autoista ja esimerkikis vanha pariskunta ajaa Volvo 740:llä. Onko se ökyauto? Se on iso auto kahdelle ihmiselle. Pärjäisivät Lada 119 koko luokan autolla.
        Saksa on iso maa ja paljon moottoriteitä. Liukasta on joskus, mutta sitä suolaa ei todellakaan kylvetä päivittäin. Saksasta raahatut autot ovat myös huomattavasti paremmassa kunnossa korin osalta. Ei ruostetta. Mistähän se voisi johtua. Ajattele.
        Jakopään hihnan vaihtoväli? Joillain merkeillä on km ja ikä. Minä en ainakaan ottaisi 8 vuotta vanhaa autoa vanhalla hihnalla. Miksi jossain pitää vaihtaa iän ja joaasin km-perusteella? Onko hihnoissa eroa? Tuskin.
        Lunastettujen kolariautojen korjaaminen pitäisi ehdottomasti kieltää. Ei muuta kuin paaliin.

        Saksassa käytetään tiesuolaa keskimäärin 1.8 miljoonaa tonnia talvessa!!!

        "...Durchschnittlich werden pro Winter in Deutschland 1,8 Millionen Tonnen Salz gestreut"
        http://www.fuss-ev.de/themen/tausalz.html

        Vertailun vuoksi:

        http://www.tieliikelaitos.fi/uutiskeskus/via/via_04_200 4.pdf
        Suomessa suolaa käytetään vuosittain 60000-90000 tonnia. Siis 3-5% Saksassa käytetyn suolan määrästä.

        Eli sieltä saa taatusti tönkkösuolattuja autoja!
        Sellaisia autoja joilla ei ole suolattuja teitä ajettu on tietysti mahdollista löytää sekä Saksasta että Suomesta mutta helppoa se ei ole.


        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000338&posting=22000000022306819


      • suolauksesta kirjoitti:

        Saksassa käytetään tiesuolaa keskimäärin 1.8 miljoonaa tonnia talvessa!!!

        "...Durchschnittlich werden pro Winter in Deutschland 1,8 Millionen Tonnen Salz gestreut"
        http://www.fuss-ev.de/themen/tausalz.html

        Vertailun vuoksi:

        http://www.tieliikelaitos.fi/uutiskeskus/via/via_04_200 4.pdf
        Suomessa suolaa käytetään vuosittain 60000-90000 tonnia. Siis 3-5% Saksassa käytetyn suolan määrästä.

        Eli sieltä saa taatusti tönkkösuolattuja autoja!
        Sellaisia autoja joilla ei ole suolattuja teitä ajettu on tietysti mahdollista löytää sekä Saksasta että Suomesta mutta helppoa se ei ole.


        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000338&posting=22000000022306819

        kirjoitus. Alla linkki erääseen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000338&posting=22000000022334182
        Itse asun 40km päässä Saksan rajalta ja viime talven aikana oli todistetusti kerran liukasta. Käytin itse silloin julkisia kulkuneuvoja. Maaperä ei ole roudassa eli lumi sulaa saman tien. Eli ainakin "tällä kohtaa", Saksasta saa autoja, jossa suolaus on hyvin vähäistä.
        Merkittävästi suurempi plussa autolle on leuto talvi, jolloin autolla ei lähdetä liikkeelle kahdenkymmenen asteen pakkasesta.Tietysti soratiet puuttuvat myös.


      • Satu-setä Reiska
        ReiskaS kirjoitti:

        kirjoitus. Alla linkki erääseen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000338&posting=22000000022334182
        Itse asun 40km päässä Saksan rajalta ja viime talven aikana oli todistetusti kerran liukasta. Käytin itse silloin julkisia kulkuneuvoja. Maaperä ei ole roudassa eli lumi sulaa saman tien. Eli ainakin "tällä kohtaa", Saksasta saa autoja, jossa suolaus on hyvin vähäistä.
        Merkittävästi suurempi plussa autolle on leuto talvi, jolloin autolla ei lähdetä liikkeelle kahdenkymmenen asteen pakkasesta.Tietysti soratiet puuttuvat myös.

        Reiska se koettaa olla kaikkien alojen erityisasiantuntija. Ikävä vaan hänen kannaltaan, että järjestelmällisesti melkein kaikki hänen kirjoituksistaan pystytään OSOITTAMAAN vääriksi. Kuten nyt tämä Saksan teiden suolaus kysymys tai turvatyynyjen merkitys liikenneturvallisuuteen. Eikä pidä unohtaa hänen sijoitusneuvojaan…

        Jokainen joka vähänkään osaa ajatella (tai viitsii asioita selvittää), ymmärtää helposti miksi Saksassa suolataan teitä runsaammin kun täällä, vaikka talvi saksassa onkin lyhempi.
        Ensinnäkin suomessa käytetään talvirenkaita sekä hiekoitusta eikä suolaa tarvita liukkauden torjunnassa kun muutamina päivinä vuodessa. Saksassa ei käytetä nastarenkaita eikä juurikaan hiekkaa ja kitkarenkaita ei ole monissakaan autoissa, suolauksen tarve on siis käytännössä talvisaikaa päivittäinen.
        Saksassa suolauskausi on kalenterilla mitattuna lyhyempi kun täällä. Suomessa suola-autot saattavat liikkua joskus jo lokakuussa ja jatkaa huhtikuulle asti, mutta täällä autot eivät välttämättä ole liikenteessä edes joka viikko. Saksassa suolaus-kausi on kahdesta neljään kuukautta lyhyempi, riippuen millainen talvi kulloinkin on kyseessä.

        Tästä johtuen suola vaikuttaa auton rakenteissa Suomessa vuosittain 4-6 kk, mutta Saksassa vain 2-4kk. Tämä on yksi syy sille miksi Saksassa tuoduissa autoissa pohja on paremmassa kunnossa kun Suomalaisten. Toisena syynä on se, että Saksalaiset huolehtivat autoistaan paremmin, sitä pestään (myös pohjasta) useammin sekä Saksalainen myös ajaa autollaan Suomalaista vähemmän jolloin vähän ajetut autot joutuvat myös pienemmälle suola-rasitukselle kun Suomessa.
        Ei pidä myöskään unohtaa Suomessa renkaista pohjaan lentävän hiekan ja soran pohjaa rasittavaa vaikutusta.
        Kyllä Saksastakin löytyy suola-kylpy autoja, mutta niillä on yleensä ajettu muutenkin enemmän ja siksi niitä ei juurikaan tänne tuoda vaan ne päätyvät paaliin.


      • Satu-setä Reiska kirjoitti:

        Reiska se koettaa olla kaikkien alojen erityisasiantuntija. Ikävä vaan hänen kannaltaan, että järjestelmällisesti melkein kaikki hänen kirjoituksistaan pystytään OSOITTAMAAN vääriksi. Kuten nyt tämä Saksan teiden suolaus kysymys tai turvatyynyjen merkitys liikenneturvallisuuteen. Eikä pidä unohtaa hänen sijoitusneuvojaan…

        Jokainen joka vähänkään osaa ajatella (tai viitsii asioita selvittää), ymmärtää helposti miksi Saksassa suolataan teitä runsaammin kun täällä, vaikka talvi saksassa onkin lyhempi.
        Ensinnäkin suomessa käytetään talvirenkaita sekä hiekoitusta eikä suolaa tarvita liukkauden torjunnassa kun muutamina päivinä vuodessa. Saksassa ei käytetä nastarenkaita eikä juurikaan hiekkaa ja kitkarenkaita ei ole monissakaan autoissa, suolauksen tarve on siis käytännössä talvisaikaa päivittäinen.
        Saksassa suolauskausi on kalenterilla mitattuna lyhyempi kun täällä. Suomessa suola-autot saattavat liikkua joskus jo lokakuussa ja jatkaa huhtikuulle asti, mutta täällä autot eivät välttämättä ole liikenteessä edes joka viikko. Saksassa suolaus-kausi on kahdesta neljään kuukautta lyhyempi, riippuen millainen talvi kulloinkin on kyseessä.

        Tästä johtuen suola vaikuttaa auton rakenteissa Suomessa vuosittain 4-6 kk, mutta Saksassa vain 2-4kk. Tämä on yksi syy sille miksi Saksassa tuoduissa autoissa pohja on paremmassa kunnossa kun Suomalaisten. Toisena syynä on se, että Saksalaiset huolehtivat autoistaan paremmin, sitä pestään (myös pohjasta) useammin sekä Saksalainen myös ajaa autollaan Suomalaista vähemmän jolloin vähän ajetut autot joutuvat myös pienemmälle suola-rasitukselle kun Suomessa.
        Ei pidä myöskään unohtaa Suomessa renkaista pohjaan lentävän hiekan ja soran pohjaa rasittavaa vaikutusta.
        Kyllä Saksastakin löytyy suola-kylpy autoja, mutta niillä on yleensä ajettu muutenkin enemmän ja siksi niitä ei juurikaan tänne tuoda vaan ne päätyvät paaliin.

        Vai ei Saksassa käytetä kitkarenkaita!
        Jos olisit joskus ajanut Saksassa tai ajatellut ajaa Saksassa talviaikaan, niin olisit tietoinen Saksan nykyisistä tieliikennepykälistä. Itsellä oli tarve pari vuotta sitten ajaa Saksan läpi maaliskuussa. Tiedustelin eräältä Saksalaiselta asiakkaalta, että mites kelien kanssa siihen aikaan. Hän kertoi, että talvirenkaat kannattaa/pitää olla siihen aikaan. Jos joudut kolariin, niin syy on sinun oli kolari sinun aiheuttama tai ei.
        Viime talvena minulle kerrottiin tässä Saksan naapurimaassa sama ohje, mikäli lähden Saksaan. Kitkakumit alle.
        Jokainen voi vetää nyt johtopäätökset kuka tietää ja kuka yrittää arvata.


      • Oikeasti Saksassa autolla k...
        ReiskaS kirjoitti:

        Vai ei Saksassa käytetä kitkarenkaita!
        Jos olisit joskus ajanut Saksassa tai ajatellut ajaa Saksassa talviaikaan, niin olisit tietoinen Saksan nykyisistä tieliikennepykälistä. Itsellä oli tarve pari vuotta sitten ajaa Saksan läpi maaliskuussa. Tiedustelin eräältä Saksalaiselta asiakkaalta, että mites kelien kanssa siihen aikaan. Hän kertoi, että talvirenkaat kannattaa/pitää olla siihen aikaan. Jos joudut kolariin, niin syy on sinun oli kolari sinun aiheuttama tai ei.
        Viime talvena minulle kerrottiin tässä Saksan naapurimaassa sama ohje, mikäli lähden Saksaan. Kitkakumit alle.
        Jokainen voi vetää nyt johtopäätökset kuka tietää ja kuka yrittää arvata.

        Reiska se luulee taas. Saksassa ei ole talvirengaspakkoa, mutta siellä on voimassa määräys, että auton varustelun on aina vastattava sääolosuhteita. Autoon ei siis ole pakko hankkia talvirenkaita, mutta huonolla kelillä on talvirenkaaton (tai lumiketjuton) auto jätettävä pihaan. Sinällään mikään laki ei estä ajamasta tammikuussa kesärenkailla, jos keli sallii. Ja pääsääntöisesti se sallii.

        Talvirenkaat eivät ole saksalaisautoissa kovin yleisiä niillä joiden ei ole pakko päivittäin autoa käyttää. Ketjuja löytyy useammankin auton takaluukusta tällaisten huonompien kelien varalta.


      • juhism82
        Satu-setä Reiska kirjoitti:

        Reiska se koettaa olla kaikkien alojen erityisasiantuntija. Ikävä vaan hänen kannaltaan, että järjestelmällisesti melkein kaikki hänen kirjoituksistaan pystytään OSOITTAMAAN vääriksi. Kuten nyt tämä Saksan teiden suolaus kysymys tai turvatyynyjen merkitys liikenneturvallisuuteen. Eikä pidä unohtaa hänen sijoitusneuvojaan…

        Jokainen joka vähänkään osaa ajatella (tai viitsii asioita selvittää), ymmärtää helposti miksi Saksassa suolataan teitä runsaammin kun täällä, vaikka talvi saksassa onkin lyhempi.
        Ensinnäkin suomessa käytetään talvirenkaita sekä hiekoitusta eikä suolaa tarvita liukkauden torjunnassa kun muutamina päivinä vuodessa. Saksassa ei käytetä nastarenkaita eikä juurikaan hiekkaa ja kitkarenkaita ei ole monissakaan autoissa, suolauksen tarve on siis käytännössä talvisaikaa päivittäinen.
        Saksassa suolauskausi on kalenterilla mitattuna lyhyempi kun täällä. Suomessa suola-autot saattavat liikkua joskus jo lokakuussa ja jatkaa huhtikuulle asti, mutta täällä autot eivät välttämättä ole liikenteessä edes joka viikko. Saksassa suolaus-kausi on kahdesta neljään kuukautta lyhyempi, riippuen millainen talvi kulloinkin on kyseessä.

        Tästä johtuen suola vaikuttaa auton rakenteissa Suomessa vuosittain 4-6 kk, mutta Saksassa vain 2-4kk. Tämä on yksi syy sille miksi Saksassa tuoduissa autoissa pohja on paremmassa kunnossa kun Suomalaisten. Toisena syynä on se, että Saksalaiset huolehtivat autoistaan paremmin, sitä pestään (myös pohjasta) useammin sekä Saksalainen myös ajaa autollaan Suomalaista vähemmän jolloin vähän ajetut autot joutuvat myös pienemmälle suola-rasitukselle kun Suomessa.
        Ei pidä myöskään unohtaa Suomessa renkaista pohjaan lentävän hiekan ja soran pohjaa rasittavaa vaikutusta.
        Kyllä Saksastakin löytyy suola-kylpy autoja, mutta niillä on yleensä ajettu muutenkin enemmän ja siksi niitä ei juurikaan tänne tuoda vaan ne päätyvät paaliin.

        No ei ne kaikki ole väärin, ja toisaalta monet asiat ovat mielipide juttuja.

        Itekin olen sitä mieltä, että Saksassa käytetään kitkarenkaita. Esim. Good Year toi yhteen aikaan ns. saksan markkinoille tarkoitettuja renkaita suomeen, jotka eivät sovellu tänne ollenkaan.


      • juhism82
        Oikeasti Saksassa autolla k... kirjoitti:

        Reiska se luulee taas. Saksassa ei ole talvirengaspakkoa, mutta siellä on voimassa määräys, että auton varustelun on aina vastattava sääolosuhteita. Autoon ei siis ole pakko hankkia talvirenkaita, mutta huonolla kelillä on talvirenkaaton (tai lumiketjuton) auto jätettävä pihaan. Sinällään mikään laki ei estä ajamasta tammikuussa kesärenkailla, jos keli sallii. Ja pääsääntöisesti se sallii.

        Talvirenkaat eivät ole saksalaisautoissa kovin yleisiä niillä joiden ei ole pakko päivittäin autoa käyttää. Ketjuja löytyy useammankin auton takaluukusta tällaisten huonompien kelien varalta.

        Lue faktasi tarkoin ja mietippäs sitten mitä sanot. Siis ne autot, jotka ovat talvikelissä liikenteessä, on varustettava talvikäyttöön sopivilla renkailla. Toisinsanoen, kyllä talvikelissä ajavat käyttävät talvirenkaita.


      • Oikeasti Saksassa autolla k... kirjoitti:

        Reiska se luulee taas. Saksassa ei ole talvirengaspakkoa, mutta siellä on voimassa määräys, että auton varustelun on aina vastattava sääolosuhteita. Autoon ei siis ole pakko hankkia talvirenkaita, mutta huonolla kelillä on talvirenkaaton (tai lumiketjuton) auto jätettävä pihaan. Sinällään mikään laki ei estä ajamasta tammikuussa kesärenkailla, jos keli sallii. Ja pääsääntöisesti se sallii.

        Talvirenkaat eivät ole saksalaisautoissa kovin yleisiä niillä joiden ei ole pakko päivittäin autoa käyttää. Ketjuja löytyy useammankin auton takaluukusta tällaisten huonompien kelien varalta.

        tiuhaan. Mitä kirjoitin ovat paikallisten ihmisten ohjeita ja miten he itse toimivat. En itse ole löytänyt mitään lakipykälää, mutta uskon paikallisten ihmisten ohjeisiin.


      • lukuja
        ReiskaS kirjoitti:

        kirjoitus. Alla linkki erääseen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000338&posting=22000000022334182
        Itse asun 40km päässä Saksan rajalta ja viime talven aikana oli todistetusti kerran liukasta. Käytin itse silloin julkisia kulkuneuvoja. Maaperä ei ole roudassa eli lumi sulaa saman tien. Eli ainakin "tällä kohtaa", Saksasta saa autoja, jossa suolaus on hyvin vähäistä.
        Merkittävästi suurempi plussa autolle on leuto talvi, jolloin autolla ei lähdetä liikkeelle kahdenkymmenen asteen pakkasesta.Tietysti soratiet puuttuvat myös.

        Saksan tolkuton suolaus on puhdasta faktaa ja siitä on turha kiukutella. Nuo luvut olivat täysin virallista tietoa.


      • Kun kerran itse kirjoitin
        juhism82 kirjoitti:

        Lue faktasi tarkoin ja mietippäs sitten mitä sanot. Siis ne autot, jotka ovat talvikelissä liikenteessä, on varustettava talvikäyttöön sopivilla renkailla. Toisinsanoen, kyllä talvikelissä ajavat käyttävät talvirenkaita.

        Selvennetään vähän.

        "Siis ne autot, jotka ovat talvikelissä liikenteessä, on varustettava talvikäyttöön sopivilla renkailla. "
        Väärin. Autossa voi olla myös kesärenkaat jos niissä on lumiketjut.

        Tai sitten autojen on seistävä kotona niinä päivinä jolloin on huono keli, ei siis koko kuukautta, vaan ainoastaan niinä yksittäisinä päivinä jolloin sattuu olemaan liukasta.


      • Exladaisti
        ReiskaS kirjoitti:

        kirjoitus. Alla linkki erääseen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000338&posting=22000000022334182
        Itse asun 40km päässä Saksan rajalta ja viime talven aikana oli todistetusti kerran liukasta. Käytin itse silloin julkisia kulkuneuvoja. Maaperä ei ole roudassa eli lumi sulaa saman tien. Eli ainakin "tällä kohtaa", Saksasta saa autoja, jossa suolaus on hyvin vähäistä.
        Merkittävästi suurempi plussa autolle on leuto talvi, jolloin autolla ei lähdetä liikkeelle kahdenkymmenen asteen pakkasesta.Tietysti soratiet puuttuvat myös.

        Ainakin Saksantuonti autojen ruosteesta. Naapuri toi Saksasta jokunen vuosi sitten VW Transportterin vuosimalliltaan -90 luvun alkupuolelta, kilometrejä 200 000km:n kieppeillä.
        Kun ei ollut mitään ruostesuojausta, niin eihän siitä sitä myöskään löytynyt täppääkään alustasta. No olihan sitä ruostetta kupeessa, johon oli trukki sarvellaan tölhäissyt aikoinaan.
        Ei uskaltanut kokeilla kuinka pitkään Suomessa pärjää ilman ruosteenestoa, joten käytti täällä sen töhrittävänä.


    • juhism82

      Toki Saksasta voi löytyä hyviäkin yksilöitä, mutta harvassa ne tuntuu olevan. Saksasta ei hyvää saa sen halvemmalla kuin Suomestakaan. Saman rahan joudut pulittamaan Saksa-autosta kuin Suomi-autosta. Saksantuonti autojen maineen pilaavat ns. huonot yksilöt.

      Itse en saksantuonti-autoa ottanut sen takia, koska olisi joutunut lähtemään reissulle etsimään hyvää autoa. Toisekseen, niissä ei ole kaikkia vakiovarusteita, mitä ns. suomi-autossa on. Esim. Corollasta puuttuu Saksassa istuinlämmittimet, peilinlämmittimet, eberspächer jne.. Itselle tärkein on tuo polttoainelämmitin, sen hinta on n. 600e.

      Itsestä sellainen auto on paras, joka on aito ns. suomiauto, tehty ruostesuojaus ja vahattu säännöllisesti. Silloin auto säilyy pitkään myös Suomen olosuhteissa. Tälläisiä yksilöitä on vaan harvassa täällä.

      • Auton hankkiminen ulkomailta käy kannattavaksi merkeillä, jotka ovat Suomessa kalliita ja ostomaassa huomattavasti halvempia. Varmasti Corollaa ei kannata hakea Saksasta. Mutta esimerkiksi Saabin, Volvon haku Italiasta voi olla todella kannattava reissu. Ja isolla koneella. Ne ovat halpoja. Jaguaarit myös.
        Saksa haluaa myös siivota isokoneiset autot pois. Käsittääkseni molemmista maista haetut autot ovat sillä varustelulla, että katsastuksessa ei ongelmaa. Muuta kuin katsastusmiehen kateus!
        Mitä tulee autojen varustetasoon kyseisissä maissa, niin penkinlämmittimiä on joissain autoissa. Ei kuitenkaan yleisiä. Nahkaverhoilu yleistä. Parkkitutkat olleet yleisiä jo pitkään. Mielestäni voisi sanoa niin, että Suomi-autoissa on varauduttu pakkasta vastaan lisävarustelulla ja etelämpänä on panostettu ns ylellisyysvarusteluun.


      • motonet man
        ReiskaS kirjoitti:

        Auton hankkiminen ulkomailta käy kannattavaksi merkeillä, jotka ovat Suomessa kalliita ja ostomaassa huomattavasti halvempia. Varmasti Corollaa ei kannata hakea Saksasta. Mutta esimerkiksi Saabin, Volvon haku Italiasta voi olla todella kannattava reissu. Ja isolla koneella. Ne ovat halpoja. Jaguaarit myös.
        Saksa haluaa myös siivota isokoneiset autot pois. Käsittääkseni molemmista maista haetut autot ovat sillä varustelulla, että katsastuksessa ei ongelmaa. Muuta kuin katsastusmiehen kateus!
        Mitä tulee autojen varustetasoon kyseisissä maissa, niin penkinlämmittimiä on joissain autoissa. Ei kuitenkaan yleisiä. Nahkaverhoilu yleistä. Parkkitutkat olleet yleisiä jo pitkään. Mielestäni voisi sanoa niin, että Suomi-autoissa on varauduttu pakkasta vastaan lisävarustelulla ja etelämpänä on panostettu ns ylellisyysvarusteluun.

        Saksassa tiesuolaa hyvin vähän,meillä hyvin paljon 13milj tonnia vuodessa,neljä tonnia joka ikiselle pääteiden kilometrille ja kaupunkien katuverkostoille jopa 7 tonnia per talvikilometri.Taitaa maailmasta suola loppua kohta


      • luvut
        motonet man kirjoitti:

        Saksassa tiesuolaa hyvin vähän,meillä hyvin paljon 13milj tonnia vuodessa,neljä tonnia joka ikiselle pääteiden kilometrille ja kaupunkien katuverkostoille jopa 7 tonnia per talvikilometri.Taitaa maailmasta suola loppua kohta

        Näyttää isot luvut olevan vaikeita kouluttamattomille ihmiselle. Tässä vielä kerran todelliset luvut.


        Saksassa käytetään tiesuolaa keskimäärin 1.8 miljoonaa tonnia talvessa!!!

        "...Durchschnittlich werden pro Winter in Deutschland 1,8 Millionen Tonnen Salz gestreut"
        http://www.fuss-ev.de/themen/tausalz.html

        Vertailun vuoksi:

        http://www.tieliikelaitos.fi/uutiskeskus/via/via_04_200 4.pdf
        Suomessa suolaa käytetään vuosittain 60000-90000 tonnia. Siis 3-5% Saksassa käytetyn suolan määrästä.

        Eli sieltä saa taatusti tönkkösuolattuja autoja!
        Sellaisia autoja joilla ei ole suolattuja teitä ajettu on tietysti mahdollista löytää sekä Saksasta että Suomesta mutta helppoa se ei ole.


      • luvut kirjoitti:

        Näyttää isot luvut olevan vaikeita kouluttamattomille ihmiselle. Tässä vielä kerran todelliset luvut.


        Saksassa käytetään tiesuolaa keskimäärin 1.8 miljoonaa tonnia talvessa!!!

        "...Durchschnittlich werden pro Winter in Deutschland 1,8 Millionen Tonnen Salz gestreut"
        http://www.fuss-ev.de/themen/tausalz.html

        Vertailun vuoksi:

        http://www.tieliikelaitos.fi/uutiskeskus/via/via_04_200 4.pdf
        Suomessa suolaa käytetään vuosittain 60000-90000 tonnia. Siis 3-5% Saksassa käytetyn suolan määrästä.

        Eli sieltä saa taatusti tönkkösuolattuja autoja!
        Sellaisia autoja joilla ei ole suolattuja teitä ajettu on tietysti mahdollista löytää sekä Saksasta että Suomesta mutta helppoa se ei ole.

        Suomessa pääsääntöisesti suolataan 6500km vuodessa ja saman verran satunnaisesti. Tielaitoksen tieto.
        Maanteitä Saksassa noin 220.000 km ja moottoriteitä 11.000 km. Vielä jos tiedettäisiin mikä osuus saksan teistä suolataan, olisimme viisaampia. Lisäksi saksan autobahnat ovat monikaistaisia.


      • motonet man
        ReiskaS kirjoitti:

        Suomessa pääsääntöisesti suolataan 6500km vuodessa ja saman verran satunnaisesti. Tielaitoksen tieto.
        Maanteitä Saksassa noin 220.000 km ja moottoriteitä 11.000 km. Vielä jos tiedettäisiin mikä osuus saksan teistä suolataan, olisimme viisaampia. Lisäksi saksan autobahnat ovat monikaistaisia.

        On mulle ihan hailee mitä Saksassa suolataan mutta meillä on maailmanennätys luultavasti tällä alalla.Jos ei autot Suomessa ruostu niin jo se ihmeistä suurin on.Lisäksi Suomessa laki ei kiellä mittarin ruuvaamista ,Saksassa kyllä.Meillä on jopa suurilla laatumerkkien myyjillä alihankkijoita (fiksaajia)jotka hoitaa nämä käytettyjen autojen mittareiden ruuvaamiset.Miksi ei,laki ei kiellä sitä.


      • Laskelmaa luvassa

      • hauskaa!
        Laskelmaa luvassa kirjoitti:

        Lukaise tuosta

        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000338&posting=22000000022308568

        Vaikka Ladamiehet näkevät viralliset luvut he yrittävät kääntää asian päinvastaiseksi. Samoin he yrittävät muuttaa Ladan autoksi. Molemmat mahdottomia tehtäviä ja molemmissa asioissa me muut saamme kunnon naurut.

        Mutta tosiasioiden tunnustaminenhan on tunnetusti mahdotonta Ladan omistajille. Valheessa kun on hyvä köyhän elää.



      • Huolella
        ReiskaS kirjoitti:

        lukea minun viestiä tien suolauksesta Suomessa. Suomessa suolataan pääsääntöisesti 6500km ja satunnaisesti samanverran. Tuossa linkin laskelmassa on oletus, että jokainen tiemetri suolataan. Näinhän ei siis tapahdu. Ei myöskään ole huomioitu monikaistaisia saksan teitä.

        Huomasin myös sen, että et itsekään tiennyt paljonko saksassa suolataan tiekilometrejä. Siksi laskelman voi tehdä ainoastaan verrattuna kokonaismääriä, niin teiden pituuden kun kulutetun suolan suhteen.


      • Huolella kirjoitti:

        Huomasin myös sen, että et itsekään tiennyt paljonko saksassa suolataan tiekilometrejä. Siksi laskelman voi tehdä ainoastaan verrattuna kokonaismääriä, niin teiden pituuden kun kulutetun suolan suhteen.

        Tämä oli paras! En voinut muuta kuin nauraa. Onpa todella luotettava laskelma.
        Kirjoitin myös itse, etten tiedä montako metriä saksassa suolataan. Eli ei laskelmaa voi silloin tehdä.
        Suomessa suolataan noin 10% tiestöstä. Sekin on täysin liikaa. Pitäisi tehdä selvä valinta:
        1. Teitä suolataan ja nastarenkaat kielletään.
        2. Suolaus loppuu ja nastarenkaat kaikille.


      • Topi Toijalasta
        ReiskaS kirjoitti:

        Tämä oli paras! En voinut muuta kuin nauraa. Onpa todella luotettava laskelma.
        Kirjoitin myös itse, etten tiedä montako metriä saksassa suolataan. Eli ei laskelmaa voi silloin tehdä.
        Suomessa suolataan noin 10% tiestöstä. Sekin on täysin liikaa. Pitäisi tehdä selvä valinta:
        1. Teitä suolataan ja nastarenkaat kielletään.
        2. Suolaus loppuu ja nastarenkaat kaikille.

        Itse et ole edes yrittänyt esittää mitään laskelmaa. Laita omasi tänne meille näkyviin ja katsotaan sitten pitääkö se paikkansa.


      • Topi Toijalasta kirjoitti:

        Itse et ole edes yrittänyt esittää mitään laskelmaa. Laita omasi tänne meille näkyviin ja katsotaan sitten pitääkö se paikkansa.

        palasi omalla nikillä. Koeta nyt hyvä poika ymmärtää, että laskelman suorittaminen vaatisi tiedon siitä, että miten monta metriä Saksassa suolataan tietä. Lopputulos on kuitenkin se, että Saksasta tulevat tuntiautot ovat koriltaan ja tekniikaltaan paremmassa kunnossa. Saksalainen tarkkaavaisuus ja huolloissa ei pihistellä.


      • Topi Toijalasta
        ReiskaS kirjoitti:

        palasi omalla nikillä. Koeta nyt hyvä poika ymmärtää, että laskelman suorittaminen vaatisi tiedon siitä, että miten monta metriä Saksassa suolataan tietä. Lopputulos on kuitenkin se, että Saksasta tulevat tuntiautot ovat koriltaan ja tekniikaltaan paremmassa kunnossa. Saksalainen tarkkaavaisuus ja huolloissa ei pihistellä.

        Myönnät siis itsekin, että väitteesi laskelmien virheellisyydestä on perusteeton? Koska sinulla itselläsi ei ole lähtötietoja jotta tällaisen laskelman pystyisit tekemään ja mahdolliset muut laskelmat vääriksi osoittamaan.

        Perimmäinen syy väitteeseesi on kuitenkin se, että olet puhunut Saksan suolausmääristä tunteella (toisilta kuulemiesi huhujen perusteella), etkä tiedolla. Ja kun Arska sinulle vähän löi totuuksia pöytään ruostumisesta, niin johan et muuta voinut kun myöntää hänen olevan oikeassa. Samalla sinulle kirkastui totuus siitä, miksi Saksan tuontiautot ovat ruosteettomampia, syy ei suinkaan ollut teiden vähäisempi suolaus, niin kuin yksinkertaisessa ajatusmaailmassasi luulit.



        ”Lopputulos on kuitenkin se, että Saksasta tulevat tuntiautot ovat koriltaan ja tekniikaltaan paremmassa kunnossa.”

        Mutta esittäisinkin nyt sinulle kysymyksen, että kuinka se mieli nyt noin vain muuttui?
        Eipä tarvitse mennä paljoakaan ajassa taaksepäin kun Reiska jopa vaati käytettyjen autojen tuonnin kieltämistä, verraten tuontiautoja jopa ongelmajätteeseen (siis ladaan?).


        Tässä muistin virkistykseksi pari linkkiä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000025137473#22000000025137473
        “…rahtaa saksasta vanhoja raatoja.”

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000026809179#22000000026809179
        “Saksasta raahataan myös vanhoja mersun raatoja, jotka ovat tosi ongelmajätteitä.”

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000034622137#22000000034622137
        ”joku nokivasara, joka vetelee viimeisiään. Niitä saksasta tuotuja.”

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000025578444#22000000025578444
        “Verrattuna esimerkiksi Saksasta tuotuihin "autonraatoihin” “

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000035628132#22000000035628132
        ”ja vanhat saksasta raahatut raadot…”


      • Tämä?
        ReiskaS kirjoitti:

        palasi omalla nikillä. Koeta nyt hyvä poika ymmärtää, että laskelman suorittaminen vaatisi tiedon siitä, että miten monta metriä Saksassa suolataan tietä. Lopputulos on kuitenkin se, että Saksasta tulevat tuntiautot ovat koriltaan ja tekniikaltaan paremmassa kunnossa. Saksalainen tarkkaavaisuus ja huolloissa ei pihistellä.

        http://www.eobc.eu/journal/U8134-MDBW1101-de.pdf
        Tästä näkee, että Saksan Autobahn 5:lle on kylvetty suolaa keskimäärin 8,2 t/km vuosien 1992-2003.aikana. Vuosittainen vaihtelu on ollut suurta vaihdellen 2,1 – 14,6 t/km.
        On huomattava, että kyseinen moottoritie kulkee Berliinistä Müncheniin eli pohjoissaksan eteläosista eteläsaksan pohjoisosiin, siis suurin piirtein keskisaksan alueella.

        Vertailunvuoksi kotimaisia lukemia, kaikki maamme eteläisistä osista.
        http://www.kouvolaregion.fi/files/download/INDIKAATORIT260308-20080326.pdf
        Taulukko sivulla 7-4 kertoo tiesuolan käyttömääriä 2000 luvulla Kouvolan tiepiirin alueella. Suolaus tällä alueella (teitä noin 1300km) on vuodessa 1,5-3 t/km, poikkeuksena Kouvola jossa 21 kilometrin tiepätkälle kylvetään 7-12 t/km.

        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=49721&lan=fi
        Sivu 14 jossa mainitaan salpausselän alueella käytetyn vuosien 1999-2003 aikana suolaa keskimäärin 4-6t/km. Kyseinen alue kuuluu hyvin vilkasliikenteiseen alueeseen ja siellä joudutaan suolaamaan runsaasti.

        http://www.tampere.fi/tiedostot/51n3WjwdX/vesihuollonks.pdf
        Sivu 15 jossa todetaan valtatie 3:n suolaukseksi (Tampereen alueella) keskimäärin vuodessa 5-6 t/km.


      • Topi Toijalasta kirjoitti:

        Myönnät siis itsekin, että väitteesi laskelmien virheellisyydestä on perusteeton? Koska sinulla itselläsi ei ole lähtötietoja jotta tällaisen laskelman pystyisit tekemään ja mahdolliset muut laskelmat vääriksi osoittamaan.

        Perimmäinen syy väitteeseesi on kuitenkin se, että olet puhunut Saksan suolausmääristä tunteella (toisilta kuulemiesi huhujen perusteella), etkä tiedolla. Ja kun Arska sinulle vähän löi totuuksia pöytään ruostumisesta, niin johan et muuta voinut kun myöntää hänen olevan oikeassa. Samalla sinulle kirkastui totuus siitä, miksi Saksan tuontiautot ovat ruosteettomampia, syy ei suinkaan ollut teiden vähäisempi suolaus, niin kuin yksinkertaisessa ajatusmaailmassasi luulit.



        ”Lopputulos on kuitenkin se, että Saksasta tulevat tuntiautot ovat koriltaan ja tekniikaltaan paremmassa kunnossa.”

        Mutta esittäisinkin nyt sinulle kysymyksen, että kuinka se mieli nyt noin vain muuttui?
        Eipä tarvitse mennä paljoakaan ajassa taaksepäin kun Reiska jopa vaati käytettyjen autojen tuonnin kieltämistä, verraten tuontiautoja jopa ongelmajätteeseen (siis ladaan?).


        Tässä muistin virkistykseksi pari linkkiä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000025137473#22000000025137473
        “…rahtaa saksasta vanhoja raatoja.”

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000026809179#22000000026809179
        “Saksasta raahataan myös vanhoja mersun raatoja, jotka ovat tosi ongelmajätteitä.”

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000034622137#22000000034622137
        ”joku nokivasara, joka vetelee viimeisiään. Niitä saksasta tuotuja.”

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000025578444#22000000025578444
        “Verrattuna esimerkiksi Saksasta tuotuihin "autonraatoihin” “

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=590&posting=22000000035628132#22000000035628132
        ”ja vanhat saksasta raahatut raadot…”

        Minulle auto ei ole kaikki kaikessa. Tiesin kirjoittaessani Suomi-autosta vs tuontiauto, että se herättää tunteita. Tuontiautoja on 90-luvun puolenvälin paikkeilta lähtien. Mukaan mahtuu myös ns raatoja, bensasyöppöjä. Osa on 2000-luvun puolelta olevia valioyksilöitä.
        Nyt minä jään 5 viikon kesälomalle ja pysynen tietokoneyhteyksien ulkopuolella. Ja huomenna on talla pohjassa Saksan autobahnalla. Toivottavasti ei ole suuria suolakasoja haittaamassa menoa!


      • Ex 119
        Tämä? kirjoitti:

        http://www.eobc.eu/journal/U8134-MDBW1101-de.pdf
        Tästä näkee, että Saksan Autobahn 5:lle on kylvetty suolaa keskimäärin 8,2 t/km vuosien 1992-2003.aikana. Vuosittainen vaihtelu on ollut suurta vaihdellen 2,1 – 14,6 t/km.
        On huomattava, että kyseinen moottoritie kulkee Berliinistä Müncheniin eli pohjoissaksan eteläosista eteläsaksan pohjoisosiin, siis suurin piirtein keskisaksan alueella.

        Vertailunvuoksi kotimaisia lukemia, kaikki maamme eteläisistä osista.
        http://www.kouvolaregion.fi/files/download/INDIKAATORIT260308-20080326.pdf
        Taulukko sivulla 7-4 kertoo tiesuolan käyttömääriä 2000 luvulla Kouvolan tiepiirin alueella. Suolaus tällä alueella (teitä noin 1300km) on vuodessa 1,5-3 t/km, poikkeuksena Kouvola jossa 21 kilometrin tiepätkälle kylvetään 7-12 t/km.

        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=49721&lan=fi
        Sivu 14 jossa mainitaan salpausselän alueella käytetyn vuosien 1999-2003 aikana suolaa keskimäärin 4-6t/km. Kyseinen alue kuuluu hyvin vilkasliikenteiseen alueeseen ja siellä joudutaan suolaamaan runsaasti.

        http://www.tampere.fi/tiedostot/51n3WjwdX/vesihuollonks.pdf
        Sivu 15 jossa todetaan valtatie 3:n suolaukseksi (Tampereen alueella) keskimäärin vuodessa 5-6 t/km.

        Tämä taas hyvin osoittaa Reiskan tarinat hatusta vedetyiksi.

        Tästäkö se Reiska loukkaantu niin pahasti, että päätti mennä itse katsomaan onko siellä tiellä suolaa vai ei?


      • Mää vaan
        Ex 119 kirjoitti:

        Tämä taas hyvin osoittaa Reiskan tarinat hatusta vedetyiksi.

        Tästäkö se Reiska loukkaantu niin pahasti, että päätti mennä itse katsomaan onko siellä tiellä suolaa vai ei?

        miks se kirjottaa tällättii hatust verettyi juttui? Muutenkaa ei kirjottele toiste aloittamii viesteihin. Mää veikkaan, ett se lyö vetoo kuinka paljo se saa viesteihi vastauksii.


      • On toinen
        ReiskaS kirjoitti:

        Minulle auto ei ole kaikki kaikessa. Tiesin kirjoittaessani Suomi-autosta vs tuontiauto, että se herättää tunteita. Tuontiautoja on 90-luvun puolenvälin paikkeilta lähtien. Mukaan mahtuu myös ns raatoja, bensasyöppöjä. Osa on 2000-luvun puolelta olevia valioyksilöitä.
        Nyt minä jään 5 viikon kesälomalle ja pysynen tietokoneyhteyksien ulkopuolella. Ja huomenna on talla pohjassa Saksan autobahnalla. Toivottavasti ei ole suuria suolakasoja haittaamassa menoa!

        Viideksi viikoksi lataamoon ilman nettiyhteyttä?


      • Reiskan Pomo
        ReiskaS kirjoitti:

        Minulle auto ei ole kaikki kaikessa. Tiesin kirjoittaessani Suomi-autosta vs tuontiauto, että se herättää tunteita. Tuontiautoja on 90-luvun puolenvälin paikkeilta lähtien. Mukaan mahtuu myös ns raatoja, bensasyöppöjä. Osa on 2000-luvun puolelta olevia valioyksilöitä.
        Nyt minä jään 5 viikon kesälomalle ja pysynen tietokoneyhteyksien ulkopuolella. Ja huomenna on talla pohjassa Saksan autobahnalla. Toivottavasti ei ole suuria suolakasoja haittaamassa menoa!

        Heti kun reiska jäi lomalle, ei tule tekstiä.

        Se tietää sitä, että Reiskalla ei ole kotona tietokoneyhteyttä ja kirjoittaa nämä ladan ylistys tekstit työnantajan ajalla. Kohta kenkä heiluu...


    • Arska Tehtaalta

      Suola alkaa ruostuttamaan peltiä vasta sitten kun se pääsee kontaktiin metallin ja kosteuden kanssa. Esimerkiksi auton ehjä maalipinta estää ruostumista hyvin tehokkaasti, samoin ehjä pohjamassa. Tiesuolauksessa Saksassa suola yleensä luotetaan veteen ja nämä suolavesipisarat eivät pysty ehjän maali/massan läpi peltiin asti tunkeutumaan.
      Runsas suolaus ei sinällään ole ongelma autoille, kunhan suolavesi ei vaan pääse paljaalle metallipinnalle.

      Meillä suomessa teitä myös hiekoitetaan ja hiekkateitäkin löytyy vielä runsaasti, melkein kolmasosa suomen teistä on edelleen sorapintaisia.
      Samoin teillä on irronneita nastoja, nastarenkaiden irrottamia kiviä yms partikkeleita. Nämä pystyvät pohjamassan / pintamaalin rikkomaan ja tämän jälkeen suolavesi alkaa ruostuttamaan peltiä hyvinkin nopeasti. Myös rikkoutuneen pinnan alle päässyt vesi/kosteus jäätyessään laajentaa vaurioitunutta kohtaa ja tämä taas edesauttaa ruostumista.

      Saksassa teitä ei hiekoiteta, myöskään hiekkateistä siellä ei enää juurikaan ole. Irronneita nastoja, eikä nastojen irrottamia tienkappaleita myöskään juuri lennä, joten autojen pohjan suojaus pysyy paremmassa kunnossa ja se puolestaan edelleen estää/vähentää suolaveden haitallista vaikutusta autojen rakenteissa.
      Saksassa talvi on myös lyhyempi, joten vaikka siellä suolaa kylvetään teille selvästi isompia määriä kun suomessa, niin suolavesi vaikuttaa siellä autoihin vuodessa lyhyemmän ajan.

      Ruostumisen perimmäinen ongelma ei siis ole suola sinällään, vaan auton korin rikkoutunut suojapinta. Sekä suolauskauden pituus.

      Ei myöskään pidä unohtaa Saksalaisten tapaa huolehtia autoistaan paremmin, sekä vähäisempää vuotuista ajomäärää.

      • ajomäärä

        Mistä Arska on kuullut saksalaisten pienemmistä ajomääristä? Jos katsotaan vain mittarilukemia niin Saksassa ei paljoa ajetakaan. Mutta siellä mittarin "korjaajia" onkin joka kadunkulmassa ja laitteita löytyy myös kaikilta harrastajilta.

        Todelliset ajomäärät ovat näppituntumalla reilusti Suomea runsaammat. Ja ne on usein ajettu talla pohjassa autobaanalla. Etenkin isommilla autoilla.


      • Auto on Suomen tiellä hiekka-kivi-nasta puhalluksessa. Saksalaiset ovat tosiaan tarkkoja autojen kanssa ja huollattavat autot.


      • ajomäärä kirjoitti:

        Mistä Arska on kuullut saksalaisten pienemmistä ajomääristä? Jos katsotaan vain mittarilukemia niin Saksassa ei paljoa ajetakaan. Mutta siellä mittarin "korjaajia" onkin joka kadunkulmassa ja laitteita löytyy myös kaikilta harrastajilta.

        Todelliset ajomäärät ovat näppituntumalla reilusti Suomea runsaammat. Ja ne on usein ajettu talla pohjassa autobaanalla. Etenkin isommilla autoilla.

        Sitähän varten isokoneiset autot ovat. Sitä en ymmärrä miksi niitä Suomeen tuodaan.
        Totta puhuen Saksassa on esim kesäkautena tiet ruuhkautuneet ettei sitä tallaa pääse polkemaan. Ajoin Saksan läpi toukokuun alussa ja tietöitä, jolloin rajoitus 60-80km/h. Lisäksi normaalistikin on nopeusrajoituksia 120 tai 130. Toki on vapaita pätkiäkin.
        Olen lukenut tapauksista, että auto on tuotu sakasasta ja suomessa mittaria on rukattu.


      • huollata
        ReiskaS kirjoitti:

        Auto on Suomen tiellä hiekka-kivi-nasta puhalluksessa. Saksalaiset ovat tosiaan tarkkoja autojen kanssa ja huollattavat autot.

        Suomalaiset huoltavat säännöllisesti autonsa. Saksalaiset taas säästävät joka paikassa, myös huolloissa. Ei ole lainkaan tavatonta että uudella autolla on Saksassa ajettu sata tonnia yksillä öljynvaihdoilla. Usein vaihtoautoissa ei edes tikku kastu. Että korjataan nyt tällainen täysin väärä väite jälleen Reiskalta.


      • Motonet man
        huollata kirjoitti:

        Suomalaiset huoltavat säännöllisesti autonsa. Saksalaiset taas säästävät joka paikassa, myös huolloissa. Ei ole lainkaan tavatonta että uudella autolla on Saksassa ajettu sata tonnia yksillä öljynvaihdoilla. Usein vaihtoautoissa ei edes tikku kastu. Että korjataan nyt tällainen täysin väärä väite jälleen Reiskalta.

        Korjaamoiden taksat niin korkeat ,että vain tuiki välttämätön työ siellä tehdään ja sekin huonosti.Tässä viittaan merkkikorjaamoihin ja ne ei plus pisteitä ole saanet Tuulilasin mukaan koskaan yksikään.Jos ei kotikorjaamo katso auton perään niin kyllä ne loppuu liikut äkkiä.Suomessa on Destia surullisen kuuluisa TVH joka alkaa suolaamaan teitä jo syksyllä ,vaikka ei ole mitään syytä.Se saa valtiolta rahaa sitä enemmän mitä suolaa syytää.Yksityiset omistajat sillä on ,englantilaiset Lordit siitä rahaa vetää ,samoin kuin autokatsastuksesta.Suomalaiset ovat tyhmää kansaa kun he alistuu tähän tieterroriin.Tuskin muualla maailmassa olisi näin.


      • Exladaisti
        ReiskaS kirjoitti:

        Auto on Suomen tiellä hiekka-kivi-nasta puhalluksessa. Saksalaiset ovat tosiaan tarkkoja autojen kanssa ja huollattavat autot.

        Pitää paikkaansa. Ehyt maalipinta pohjassa on parempi kuin hiekkasuihkun syömä massaus. KeskiSaksassa löytyy autoja jotka ovat alustan maalipinnaltaan kunnossa jopa kymmenen vuotta.


    • Virtane V

      Samassa tekstissä väittää että suomessa on paha asia, että autosta pidetään huolta. Mutta etelävenäjällä se onkin hyvä asia.

    • Me ollaan nyt ukon kanssa Saksassa (Totuus on että Hervannassa. Mutta koska täälläkin on ulkomaalaisia, niin ukko sano, että voidaan ihan rehellisesti sanoa olevamme Saksassa).
      Ukko käski minun katsoa näkyykö tiesuolaa ja nyt pitää (ukon pakottamana) todistaa että täällä ei suolata teitä.

      Talvella näin kotipuolessa paljonkin suola-autoja, mutta nyt kesällä täällä saksassa (Siis Hervannassa) ei näy yhtään.

      Ukko oli siis oikeassa, Suomessa suolataan talvisin teitä paljon enemmän kun kesäisin täällä Saksassa (Hervannassa).

      • motonet man

        Taisto voisi alkaa kirjailijaksi.Ei he autoa tarvitse työmatkoihin.Siinä vaan naputtelee kotona.Vaimo keittää ruokaa ja kustantaja lähettää rahaa.Taiston ensimmäinen teos olisi Lada on haaveeni ollut


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe