Autolla Jurmalaan...

atoyot

Heippa. Mekin aiomme matkata autolla Riikan/Jurmalan suuntaan elokuun alkupäivinä jos vaan majoitukset tärppää. Kuinkas se Riika kannattaa kiertää (vai kannattako?) Jurmalaan mennessä. Pärjääkö Riikan läpiajossa/kierrossa ilman navigaattoria ja toimiiko navigaattorit siellä länsieuroopan/pohjoismaiden kartastolla? Muita vinkkejä/ohjeita?

12

1772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • limbotus

      moi

      me ajettin muutama vko sitten Riikaan. oltiin yö keskustassa ja seuraavana aamuna mentiin Jurmalaan. Jurmalasta etelään pienemmät tiet ei näy 3kk vanhassa Garminissa. Muuten navin kanssa pärjää komiasti. Ei Riikaa kannata kiertää. mukavia rafloja, kiva vanha keskusta ja shoppausta sitä haluaville...

      Meidän matkalla : varsova - praha - munchen - geneve - pariisi - amsterdam, ainoa paikka jossa navista puuttui tiet oli Jurmalsta etelään joku 50-80 kilsaa...

      t:matka mauno

    • Riganieki

      Ei se kiertäminen välttämättä kannata. Kehätie on kapea, paikoitellen huonossa kunnossa, rekkoja paljon. Padolla saattaa liikenne seistä. Matkaa kertyy noin 30km enemmän. Luulen, että riippuu navigaattorin ohjelmistosta kuinka paljon näkyy. Läpiajossa pärjää kyllä hyvin ilman nagvigaattoria.
      Eikä navigaattori näytä järkevintä ajoreittiä Riian läpi. Niin, ja kyllähän siinä pitäisi alueen
      kartasto olla mikäli aikoo käyttää. Monissa länsi-Euroopan kartastossa Baltiaa ei ole, tai sitten on sinne päin tietoa.
      Jos liikenne tuntuu kovalta, aja iltamyöhään tai aamulla hyvin aikaisin.
      Yksi hyvä vaihtoehto ajaa keskustan läpi:
      Brivibas gatve/-iela keskustan suuntaan. Aja rautatien yli ja pian on Statoil vasemmalla puolella. Siitä kohdasta viistosti etuoikealle Cesu ielalle. Seuraavasta t-risteyksestä oikealle Tallinas ielaa. Pian edessä tie ja raitiovaunukiskot, jatka yli. Tie kaartuu vasempaan. Pian tulet viistossa kulmassa K.Valdemara ielan valoristeykseen. Jatka viistosti vasempaan. Nyt ei muuta kuin suoraan vaan. Tie menee riippusiltaa Daugavan yli. Jatka suoraan eteenpäin. Spice ostoskeskuksen kohdalla on loiva mutka oikealle ja liikennevalot. Et voi mennä väärään suuntaan. Jatka vaan eteenpäin ja Jurmala on tien päässä. Ennen Jurmalaa ja Lielupe jokea on
      oikealla puolella tietulli. Mikäli on hotellimajoitus varattuna, ei tullia tarvi maksaa
      (varmista hotellilta, tämä on ihan muistaakseni-tietoa).

    • vaan

      Heips,

      pari viikkoa sitten köröteltiin Jurmalaan Tallinnasta ja takaisin Riikan läpi ilman navigaattoria ja ongelmia. Tullessa oli vielä vähän ruuhka-aika, joka kyllä hidasti jonkin verran, mutta ei mitenkään järkyttävästi. Joten voin kyllä suositella. Liikennejärjestelyt muutoinkin ihan ok, tietöitä jonkin verran mutta niitähän kaikkialla on. Ajo-ohjeitahan tuossa jo aiemmin tulikin, mutta sillä pärjättiin kun oli perusideana, että ajetaan sitä tietä, joka vie Riikan keskustaan niin pitkällä kuin pääsee ja sitten oikealle, pian vasemmalle ja lähellä näkyvää siltaa yli. Jonkinnäköinen kartta on ehkä ihan hyvä kuitenkin olla niin paremmin hahmottaa. Loppumatka meneekin kylttien mukaan, joita ei ihan heti ilmaannu mutta kun suoraan ajaa niin kyllä niitä tulee. Toi latin tietullijuttu ei mulle ainakaan ihan auennut, mutta tottelevaisesti se maksettiin kun siihen oli kerran jono muodostunut.

      Muutoin matkalla kannattaa vähän katsella kun tullaan taajamiin, jolloin rajoitukset muuttuu. Nopeuskylttejä siellä ei juuri ole. Toisaalta ainakin meidän kokemusten perusteella autoilijat varoittelevat toisiaan ratsioista vilkuttelemalla valoja varsin innokkaasti. Eka reissu mulla autolla Helsingistä etelään ja oli ihan positiivinen yllätys.

      • Riganieki

        Nopeusrajoituksista. Taajamat merkitty nimellä eli valkoisella pohjalla musta teksti. Tarkoittaa mysö samalla 50 km/h rajoitusaluetta.
        Läpiajoosta. Tuo oli selkeä vinkki tuo suoraan ajo. Jos näin ajat, älä kuitenkaan aja loppuun asti eli
        vapaudenpatsaalle. Siitä ei pääse kuin vasemmalle kääntymään. Käänny yhtä risteystä ennen valoista oikealle jne. 16-18 välillä se pätkä niistä valoista
        seuraavaan käännökseen voi viedä puolisen tuntia (muutama sata metriä), mutta suunta on oikea.
        Tietullista. Sillä ensinnäkin on tarkoitus rajoittaa
        turhaa ja varsinkin raskasta läpiajoliikennettä. Se on myös aluepysäköintimaksu eli se kuitti näkyville eikä tarvi maksella pysäköinneistä Jurmalassa. Jos laitat 2 latin kolikon, et saa mitään takaisin rahassa, mutta lupa on 2 päiväksi.
        Kesäaikana siellä on usein nuoria kesätyöntekijöitä opastamassa kädestä pitäen miten
        toimitaan.


    • atoyot

      Kiitoksia vaan vinkeistä. Sen verran olikin ahdasta Jurmalan majoitusliikeissä että majoittaudummekin Riikaan hot. Avaloniin josta aiomme kulkea julkisilla Jurmalan ja Riikan väliä. Vielä kun tietäisi hyvän reitin Avaloniin Tallinnan suunnasta...

      • Riganieki

        Avaloniin on periaatteessa hyvin helppo mennä.
        Aja sitä Brivibas katua ihan suoraan sinne vapaudenpsatsaan luo. Siitä et voi kuin kääntyä vasemmalle. Jatka sitten suoraan keskusasemalle (näkyy korkea torni, jossa ylhäällä kello ja "Riga" -teksti). Aseman edessä iso valoristeys. Ota oikea kaista ja käänny oikealle. Stockmann ja Forum cinemas jäävät vasemmalle. Jatka muutama sata metriä ja käänny oikealle Avalonin pihaan.


      • atoyot
        Riganieki kirjoitti:

        Avaloniin on periaatteessa hyvin helppo mennä.
        Aja sitä Brivibas katua ihan suoraan sinne vapaudenpsatsaan luo. Siitä et voi kuin kääntyä vasemmalle. Jatka sitten suoraan keskusasemalle (näkyy korkea torni, jossa ylhäällä kello ja "Riga" -teksti). Aseman edessä iso valoristeys. Ota oikea kaista ja käänny oikealle. Stockmann ja Forum cinemas jäävät vasemmalle. Jatka muutama sata metriä ja käänny oikealle Avalonin pihaan.

        Juu niinhän sinne tosiaan kannattaa varmaan huristella...
        Mitenkäs raitiovaunut, bussit ym väistelläänkös niitä liikenteessä henkilöautolla samaan tyyliin kuin suomessa, onko bussikaistoja tai jotain mitä olisi hyvä tietää. Kuinkas muuten Latvia/Riika, onko tapana esim. antaa tippiä ravintoloissa, onko jotain must-juttuja mitä omatoimireissaajan olisi hyvä tietää maan tavoista.


      • matkailu aloittalijalle
        atoyot kirjoitti:

        Juu niinhän sinne tosiaan kannattaa varmaan huristella...
        Mitenkäs raitiovaunut, bussit ym väistelläänkös niitä liikenteessä henkilöautolla samaan tyyliin kuin suomessa, onko bussikaistoja tai jotain mitä olisi hyvä tietää. Kuinkas muuten Latvia/Riika, onko tapana esim. antaa tippiä ravintoloissa, onko jotain must-juttuja mitä omatoimireissaajan olisi hyvä tietää maan tavoista.

        Rozentals-seuran laaja linkkilistamm sanoja jne Http://www.rozentals-seura.fi
        http://www.am.gov.lv/fi/helsinki/about-latvia/tourism-links/
        http://www.mtv3.fi/matkailu/arkisto.shtml?14007
        http://www.iltalehti.fi/tsau/matkakohteet/EUROOPPA/latvia.shtml


      • Valdlauci
        atoyot kirjoitti:

        Juu niinhän sinne tosiaan kannattaa varmaan huristella...
        Mitenkäs raitiovaunut, bussit ym väistelläänkös niitä liikenteessä henkilöautolla samaan tyyliin kuin suomessa, onko bussikaistoja tai jotain mitä olisi hyvä tietää. Kuinkas muuten Latvia/Riika, onko tapana esim. antaa tippiä ravintoloissa, onko jotain must-juttuja mitä omatoimireissaajan olisi hyvä tietää maan tavoista.

        Kyllä raitiovaunuja on syytä väistellä kuten muuallakin. Bussien kanssa käytä normaalia järkeä. Ne eivät ole yhtä itsekkään epäkohteliaita kuin Suomessa. Eli Riian bussit eivät vaan yhtäkkiä koukkaa eteen pysäkiltä eikä niillä ole muka-muka etuoikeuksia. Liikenne täällä saattaa olla hurjan tuntuista, mutta kanssa-autoilijat ovat pääasiassa kohteliaampia kuin Suomessa. Minä ensin-minä ja sitten minä -asenne ei ole vielä toistaiseksi yltänyt tänne asti. Punaisia päin ajelu kannattaa myös jättää sinne Suomeen. Riiassa taitaa pari-kolme bussikaistan pätkää olla. Yksi on juuri Avalonin edessä. Siellä Daugavan päässä on aina silloin & tällöin poliisi nappaamassa niitä bussikaistalla ajelijoita. Tuossapa joku antoikin linkkejä ohjeista, ja tässä pari lisää:
        http://www.rigatours.net
        http://www.losave.net
        Keskusta-alueella kannattaa jättää suosiolla oma auto hotellille ja käyttää julkisia kulkuvälineitä. Suomalaiselle ovat halpoja käyttää
        ja liikenne toimii. Avalonin edestä muuten menee raitiovaunuja useampikin linja.


      • Expat
        Valdlauci kirjoitti:

        Kyllä raitiovaunuja on syytä väistellä kuten muuallakin. Bussien kanssa käytä normaalia järkeä. Ne eivät ole yhtä itsekkään epäkohteliaita kuin Suomessa. Eli Riian bussit eivät vaan yhtäkkiä koukkaa eteen pysäkiltä eikä niillä ole muka-muka etuoikeuksia. Liikenne täällä saattaa olla hurjan tuntuista, mutta kanssa-autoilijat ovat pääasiassa kohteliaampia kuin Suomessa. Minä ensin-minä ja sitten minä -asenne ei ole vielä toistaiseksi yltänyt tänne asti. Punaisia päin ajelu kannattaa myös jättää sinne Suomeen. Riiassa taitaa pari-kolme bussikaistan pätkää olla. Yksi on juuri Avalonin edessä. Siellä Daugavan päässä on aina silloin & tällöin poliisi nappaamassa niitä bussikaistalla ajelijoita. Tuossapa joku antoikin linkkejä ohjeista, ja tässä pari lisää:
        http://www.rigatours.net
        http://www.losave.net
        Keskusta-alueella kannattaa jättää suosiolla oma auto hotellille ja käyttää julkisia kulkuvälineitä. Suomalaiselle ovat halpoja käyttää
        ja liikenne toimii. Avalonin edestä muuten menee raitiovaunuja useampikin linja.

        "Liikenne täällä saattaa olla hurjan tuntuista, mutta kanssa-autoilijat ovat pääasiassa kohteliaampia kuin Suomessa. Minä ensin-minä ja sitten minä -asenne ei ole vielä toistaiseksi yltänyt tänne asti. Punaisia päin ajelu kannattaa myös jättää sinne Suomeen."

        Arvon Valdlauci,

        Mistähän kaupungista puhut? Et ainakaan Riiasta.
        Kymmenen vuoden ja usean sadan tuhannen Baltian km voimalla väitän täsmälleen päinvastaista kuin mitä kerrot.

        Latviassa on tasan tarkkaan minä liikenteessä. Minä, Minä ja Minä (latviaksi Es, Es un Es). Latvialainen autoilija ja kohteliaisuus? Yhtälö ei täsmää. Es, Es un Es.

        Punaisia päin ajetaan täällä koko ajan.

        Paikalliset eivät osaa ottaa toisia huomioon liikenteessä, se on valitettava tosiasia. Ja joka ilta näkee Degpunktassa sen tosiasian aikaansaannoksia. Es, Es un Es. Minä, Minä ja Minä.


      • Riganieki
        Expat kirjoitti:

        "Liikenne täällä saattaa olla hurjan tuntuista, mutta kanssa-autoilijat ovat pääasiassa kohteliaampia kuin Suomessa. Minä ensin-minä ja sitten minä -asenne ei ole vielä toistaiseksi yltänyt tänne asti. Punaisia päin ajelu kannattaa myös jättää sinne Suomeen."

        Arvon Valdlauci,

        Mistähän kaupungista puhut? Et ainakaan Riiasta.
        Kymmenen vuoden ja usean sadan tuhannen Baltian km voimalla väitän täsmälleen päinvastaista kuin mitä kerrot.

        Latviassa on tasan tarkkaan minä liikenteessä. Minä, Minä ja Minä (latviaksi Es, Es un Es). Latvialainen autoilija ja kohteliaisuus? Yhtälö ei täsmää. Es, Es un Es.

        Punaisia päin ajetaan täällä koko ajan.

        Paikalliset eivät osaa ottaa toisia huomioon liikenteessä, se on valitettava tosiasia. Ja joka ilta näkee Degpunktassa sen tosiasian aikaansaannoksia. Es, Es un Es. Minä, Minä ja Minä.

        Mielestäni se on kenties jostain välimaastosta.
        Itse ajan päivittäin Riian alueella, ja kyllä nämä
        ovat mielestäni kohteliaampia kuin Suomessa. Joskus tosin myös röyhkeämpiä. Mutta vetoketju-periaate toimii melko hyvin, jos joku tulee sivukadulta isommalle tielle.
        Maantiellä ajetaan kyllä ihan peräholessa kiinni, mutta myös annetaan tietä ohittajalle. Suomessa ei ajeta perässä kiinni (niin usein) muttei myöskään anneta ohittajalle tietä.
        Arka asenne ei kyllä auta Riian liikenteessä eli turhaan ei kannata odotella ja anoa. Paikat pitää ottaa, ja niin se toimii kyllä ihan hyvin.
        Käyn usein Suomessa autolla, ja punaisia päin ajo on siellä jo omalla tasollaan. Ei täällä Riiassakaan pyhimyksiä sentään olla, mutta kyllä Suomessa sentään osataan kunnollinen punaisia päin
        ajo verrattuna tähän.
        Niin no....onhan täällä noita isompia risteyksiä, joissa ei ole vasemmalle kääntyville omaa valoa ja
        silloin on pakko pukata punaisilla terveytensä uhalla.
        Täällä on muuten ihan hyviä nuo kriittiset ajankohtaisohjelmat kuten juuri Degpunkta.


    • Nimetön

      Jurmalaan pääsee kahta kautta

      joko suoraan riikan keskustan kautta tai kehätien kautta....

      kannattaa olla tarkkana että löytää kehätien
      eli käännytään Liettuaan menevälle tielle !!!etelään...

      navteqin navigaattori kyllä reitittää

      jurmalassa on sitten käytössä ns. alumaksu, joka maksetaan ennen ylikulkusiltaa jos viivyt tilapäisesti
      voitte myös jatkaa suoraan länsirannikolle, jossa ventspils upea rantapaikka

      majoituksia löytyy tästä:
      www.traveller.lv

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      149
      6371
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3848
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe