Hei, poikaystäväni sairastaa keliakiaa ja minulla on vaikeuksia keksiä mitä syötävää tarjoaisin hänelle lähinnä juhlissa? Mistä saisi esim. gluteenittomia leivoksia ja muuta naposteltavaa?
Mitä tarjota juhlissa?
10
4092
Vastaukset
- riisikakkuja
ala koristelemaan pöydän antimiksi. Ihan huvikseni sanon, koska me kaikki keliaakikot olemme törmänneet niihin sata kertaa. Tämä on yleisvaroitus, jos haluaa keliakiaa potevan vieraansa ottaa huomioon.
Käy kaupan pakastekaapit ja altaat läpi. Sieltä saatat löytää ainakin niitä iänikuisia moilasia ja taitaa siellä joku suklaakakkukin olla. En muista nimeä (Daim???). Kuitenkin se on laatuaan sellainen, että sitä tarjoillaan keliaakikoille Hangosta Ivaloon. Kuivamuonien puolella on erilaisia keksejä ja myös suolaisia naposteltavia. Eri kauppojen valikoimat vaihtelevat riippuen ketjun sisäänostajasta. Käy eri kaupoissa ja tarkista hyllyjen tarjonta. Kannattaa, koska samalla voi tehdä hintavertailuja ja kokea ylläreitä.
Isompiin marketteihin tulee gluteenittomia tuotteita kerran tai kaksi viikossa. Ota päivä selville ja käy samana päivänä ostamassa tuoretta pakastimeen. Laatu vaihtelee joskus ihan älyttömästi. Mielestäni joidenkin leipurien aikaansaannokset ovat kamalia. Ne pitäisi lailla kieltää, mutta jos jonkinlaisia kakkaroita tarjotaan myytäviksi. Onhan se, tietty, makuasia:)
Jokaisella on suosikkinsa. Oletko kysynyt poikaystävältäsi, onko hän gluteeniton vai luontaisesti gluteeniton ja sietääkö hän kauraa? Sekin tieto ohjaa valintojasi aika lailla. Simppeleitä asioita, mutta naputtelin varmuuden vuoksi. - pakasteita
Pakasteet varmasti on sulle tuttuja ja nämä mitä marketeista saa, ainakin olettaisin että et sitä tarkoittanut jos kerran poikaystävästä on kyse? Lähes joka paikkakunnalla on leipomoita jotka tekevät gluteenittomia tuotteita. Keliakialiiton sivuilta löytyy listaa niistä, samoin voit mennä vain kysymään vaikka lähimpään leipomo/kahvilaan että tekevätkö he gluteenittomia leivoksia. Useimmat kun tekevät niitä tilauksesta vaikka eivät sitä erikseen mainostakaan.
- kenen tahansa
paakarin leipomuksia suositella. Tavallisissa leipomoissa on niin paljon jauhonpölyä, etten missään tapauksessa tilaisi niistä mitään gluteenitonta. Ne leipomot, jotka valmistavat
gluteenittomia tuotteita myyntiin, valmistavat tuotteet kokonaan eri rakennuksessa, kuten Pirjon Paakari. - antaa tarkempia
kenen tahansa kirjoitti:
paakarin leipomuksia suositella. Tavallisissa leipomoissa on niin paljon jauhonpölyä, etten missään tapauksessa tilaisi niistä mitään gluteenitonta. Ne leipomot, jotka valmistavat
gluteenittomia tuotteita myyntiin, valmistavat tuotteet kokonaan eri rakennuksessa, kuten Pirjon Paakari.vinkkejä tuolle aloittajalle kun ei tietoakaan missä päin Suomea hän asuu. Minä olen tilannut jos on sanottu olevan gluteenitonta eikä ole ongelmia ollut.
- Keliaakikon äiti
Tee unelmatorttu, korvaa siihen tuleva vehnäjauho kaakaojauhoilla. Täytekakut voi tehdä perunajauhoilla. Kauralastut helppo tehdä (jos siis kaura käy), korvaa vain tavalliset jauhot gluteenittomilla.
Kaupassa on mainitun Daim-kakun lisäksi myös vadelma- ja sitruunajuustokakkuja. Moilasen muffinssit ovat hyviä.
Suolaiset piirakat voit tehdä tavallisten piirakoiden ohjeella, vaihdat vain jauhot. Moilasen gluteenittomat coctail-piirakat on meillä todettu hyviksi.
Auttaisi tietysti vähän jos kertoisit minkälaisia juhlia tarkoitat? Kahvikutsuja, nuorten juhlia, ruokapitoja?- Alkup.
Kiitos paljon avusta :) Kaikenlaiset vinkit olivat/ovat tervetulleita. Poikaystäväni pystyy kyllä syömään kauraa eli kaurakeksit ovat ainakin hyvä vaihtoehto.
- Alkup. jälleen
Alkup. kirjoitti:
Kiitos paljon avusta :) Kaikenlaiset vinkit olivat/ovat tervetulleita. Poikaystäväni pystyy kyllä syömään kauraa eli kaurakeksit ovat ainakin hyvä vaihtoehto.
Jäi vielä vastaus uupumaan kysymykseesi: lähinnä kahvikutsuja tarkoitan kun kutsutaan ystäviä ja sukulaisia paikalle. Pitäisi äidille mainita, että valmistaa/ostaa tarjottavia joita poikaystäväkin voi syödä. Hän kun on aina ostamassa poikaa varten omat tarjottavat enkä haluaisi pojan nolostuvan asiasta. Olisi kivempi jos tarjolle laitettavat ruoat olisivat "kaikille käyviä", oli sitten keliakia tai jokin allergia.
- Keliaakikon äiti
Alkup. jälleen kirjoitti:
Jäi vielä vastaus uupumaan kysymykseesi: lähinnä kahvikutsuja tarkoitan kun kutsutaan ystäviä ja sukulaisia paikalle. Pitäisi äidille mainita, että valmistaa/ostaa tarjottavia joita poikaystäväkin voi syödä. Hän kun on aina ostamassa poikaa varten omat tarjottavat enkä haluaisi pojan nolostuvan asiasta. Olisi kivempi jos tarjolle laitettavat ruoat olisivat "kaikille käyviä", oli sitten keliakia tai jokin allergia.
Eli sitten juuri nuo mainitsemani unelmatorttu, kauralastut ja täytekakku (tai vähän pienemmällä annoksella tehty makea piirakka) joku suolainen piirakka voisivat olla hyviä. Kaikki on helppo tehdä siten että tarjottavat käy kaikille (paitsi jos joku on allerginen kananmunille).
Meillä ovat kaikki tykänneet myös itse tehdyistä gluteenittomista muffinsseista.
Tässä yksi erittäin hyvä piirakan ohje: (pohja aika murenevaa, mutta todella hyvää!)
Kinkku-juustopiirakka
100g margariinia
3dl glut. jauhoja
4 rkl vettä
Päälle:
125g palvikinkkua tai muuta vastaavaa
100g emmentaljuustoa
2 kananmunaa
2 dl kermaa tai kerma-maitoa
1 dl purjoa
1/2 paprikaa
mustapippuria, paprikajauhetta, suolaa
Nypi rasva jauhot, lisää vesi. Sekoita tasaiseksi pehmeäksi palloksi.
Voitele uunivuoka. Painele taikina vuoan pohjalle ja reunoille.
Leikkaa kinkku, paprika ja purjo pieniksi kuutioiksi ja levitä taikinan päälle.
Sekoita munamaito mausteet ja kaada piirakan päälle.
Raasta juusto ja levitä piirakan päälle.
Paista 225 asteessa n. 0,5h kunnes pohja on kypsynyt ja täyte hyytynyt.
Ja täytteet voi tietysti valita oman mielensä mukaan, vaikkapa välillä kalaa, kanaa tai kasviksia. - Alkup.
Keliaakikon äiti kirjoitti:
Eli sitten juuri nuo mainitsemani unelmatorttu, kauralastut ja täytekakku (tai vähän pienemmällä annoksella tehty makea piirakka) joku suolainen piirakka voisivat olla hyviä. Kaikki on helppo tehdä siten että tarjottavat käy kaikille (paitsi jos joku on allerginen kananmunille).
Meillä ovat kaikki tykänneet myös itse tehdyistä gluteenittomista muffinsseista.
Tässä yksi erittäin hyvä piirakan ohje: (pohja aika murenevaa, mutta todella hyvää!)
Kinkku-juustopiirakka
100g margariinia
3dl glut. jauhoja
4 rkl vettä
Päälle:
125g palvikinkkua tai muuta vastaavaa
100g emmentaljuustoa
2 kananmunaa
2 dl kermaa tai kerma-maitoa
1 dl purjoa
1/2 paprikaa
mustapippuria, paprikajauhetta, suolaa
Nypi rasva jauhot, lisää vesi. Sekoita tasaiseksi pehmeäksi palloksi.
Voitele uunivuoka. Painele taikina vuoan pohjalle ja reunoille.
Leikkaa kinkku, paprika ja purjo pieniksi kuutioiksi ja levitä taikinan päälle.
Sekoita munamaito mausteet ja kaada piirakan päälle.
Raasta juusto ja levitä piirakan päälle.
Paista 225 asteessa n. 0,5h kunnes pohja on kypsynyt ja täyte hyytynyt.
Ja täytteet voi tietysti valita oman mielensä mukaan, vaikkapa välillä kalaa, kanaa tai kasviksia.Kiitos vinkeistä, pitääpä kokeilla tuota piirakkaa :)
- jos leipoo
Mikäli olet itse kiinostunut leipomaan, voi millä ohjeilla vaan leipoa kunhan vaihtaa jauhot gluteenittomaksi. Minä olen tehnyt lähes kaikki leivonnaiset gluteenittomana kaikille vieraille, kukaan ei eroa huomaa varsinkin jos ei tarvitse käyttää luontaisesti gluteenittomia jauhoja. Pulla ainoastaan on vaikeampi saada onnistumaan.
Kaupan tuotteita toki voi tarjota mutta niihin aika moni keliaakikko on senverran kyllästynyt että on oikein mukavaa jos saa itse leivottua.
Täytekakkupohja tulee jopa parempi gluteenittomilla jauhoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569